Somogyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 11. 26

Somogyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.11.26.

[1] Somogyvár Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésének összeállításakor a takarékos, ésszerű gazdálkodás elvét, valamint az önkormányzat gazdálkodásának tervszerű működését helyezte előtérbe.

[2] A Képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, annak bizottságaira, a polgármesterre, az Önkormányzat költségvetési szerveire.

Az önkormányzat bevételei és kiadásai

2. §1 adatok eft

Működési bevételek

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Intézményi működési bevétel

28 338

50

28 388

Önk közhatalmi bevétele

64 035

64 035

Önkormányzatok működésének ált.támogatása

31 685

55 082

86 767

Köznevelési feladatok támogatása

102 344

102 344

Gyermekétkeztetési feladatok támogatása

115 332

115 332

Szociális, gyermekjóléti és kulturális feladatok támogatása

63 072

63 072

Működési célú pénzeszköz átvétel

79 486

2 400

81 886

ÁFA bevételek

4 444

4 444

Kölcsönök visszatérülése

0

100

100

Működési célú pénzmaradvány

99 913

513

100 426

Működési célú bevételek összesen

588 649

2 500

55 645

646 794

Felhalmozási bevételek

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Felh. és tőke jell.bev.

4 900

0

Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel

0

0

Felhalmozási célú pénzmaradvány

62 555

62 555

felhalmozás célú bevételek összesen

67 455

0

0

62 555

BEVÉTELEK MINDÖSSZESEN:

656 104

2 500

55 645

709 349

Működési kiadások

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Személyi juttatás

222 630

57 387

280 017

Munkaadót terhelő járulék

33 684

7 286

40 970

Dologi kiadások, egyéb folyó kiadások

182 040

7 075

189 115

ÁFA - kiadások

39 347

1 094

40 441

Működési célú pe. átadás, egyéb tám.

43 478

2 400

45 878

Működési tartalék

82 871

82 871

Kölcsönök

0

100

100

Áht-én belüli megelőlegezések

10 473

10 473

Működési célú kiadások összesen

614 523

2 500

72 842

689 865

Felhalmozási kiadások

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

fejlesztési kiadások

0

0

beruházási kiadások

19 484

19 484

fejlesztési tartalék

0

0

felhalmozási célú kiadások összesen

19 484

0

0

19 484

KIADÁSOK MINDÖSSZESEN:

634 007

2 500

72 842

709 349

-22 097

0

-17 197

0

az átlagos statisztikai állományi létszám 37 fő
ebből:

Megnevezés

Létszám (fő)

Szakmai

Technikai

Összesen

Somogyvár Község Önkormányzat (polgármesteri hivatal)

2

2

4

Biztos Kezdet Gyerekház

1

1

2

Háziorvosi szolgáltatás

2

1

3

Tanyagondnoki szolgálat

2

0

2

Gyermekétkeztetési feladatok

1

1

2

Közművelődés, könyvtári tevékenység

1

0

1

Somogyvár Község Önkormányzat mindösszesen:

9

5

14

-Kötelező feladatok

9

5

14

-Önként vállalt feladatok

0

0

0

-Államigazgatási feladatok

0

0

0

Megnevezés

Létszám (fő)

Szakmai

Technikai

Összesen

Somogyvári Közös Önkormányzati Hivatal

7

0

7

Somogyvári Közös Önkormányzati Hivatal mindösszesen:

7

0

7

-Kötelező feladatok

0

0

0

-Önként vállalt feladatok

0

0

0

-Államigazgatási feladatok

7

0

7

Megnevezés

Létszám (fő)

Szakmai

Technikai

Összesen

Tündérkert Óvoda

6

6

12

Bölcsődei nevelés

1

3

4

Tündérkert Óvoda és Bölcsőde mindösszesen:

7

9

16

-Kötelező feladatok

7

9

16

-Önként vállalt feladatok

0

0

0

-Államigazgatási feladatok

0

0

0

A bevételi többlet keletkezése

3. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület, illetve pénzintézeti lekötés után hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 3.000.eFt-ig a képviselő testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.

Előirányzat átcsoportosítások

4. § (1) Az intézmények 2025. évi költségvetési előirányzatai e rendeletben meghatározottakhoz képest változhatnak a Képviselő- testület évközi döntései eredményeként.

- központi döntés alapján kapott pótelőirányzattal,
- intézményi célfeladatok terhére,
- forráshiány részbeni elismerésének összegével.
(2) A Képviselő-testület elrendeli, hogy az intézmény évközben saját hatáskörű előirányzat módosítást nem hajthatnak végre, a 2025. évi kiemelt előirányzataik csak a polgármester előzetes engedélyével módosíthatók.
(3) A polgármesteri hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokról a jogszabályi előírásoknak megfelelően a Képviselő- testületet folyamatosan tájékoztatni kell.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a központi céljellegű előirányzatok célszerinti felhasználására, továbbá a képviselő-testület a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 3.000 e Ft összeghatárig a polgármesterre ruházza át. A képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az év közben bekövetkezett, előre nem látható események hatására a beruházás és fejlesztés előirányzatokra a költségvetés egyéb jogcímeinek terhére 3.000 e Ft átcsoportosítást végezhessen.

A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

5. § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.

(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodása, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.

(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok-amennyiben a tervezett bevételek nem folytak be-nem teljesíthetők.

(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.

(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.

(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.

(7) Az önkormányzat költségvetési rendeletében jóváhagyott beruházások és felújítások lebonyolítása a közbeszerzési törvény szerint történik. Értékhatár alatti beszerzések esetén 3 millió Ft-ig a polgármester dönt, a beszerzés az önkormányzat Beszerzési Szabályzatának megfelelően történik.

(8) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az év folyamán, a bérkifizetéshez – a likviditás fenntartása érdekében szükséges hitel felvételére.

6. § A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.

7. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Somogyvári Közös Önkormányzati Hivatal.

(2) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei e a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja

(3) A képviselő-testület az 5§-ban foglaltak kivételével -negyedévenként, döntése szerinti időpontban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés -a helyi önkormányzatot éríntő módon- a meghatározott, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

8. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

A költségvetési szerv előirányzat módosításának szabályai

9. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglaltak kivételével a képviselő-testület dönt.

(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3)-(6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.

(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatainak növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011.(XII.31.) Korm.rendelet (a továbbiakban Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglaltak szerint.

(4) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 50. eFt értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják.

(5) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásáról – a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján a képviselő-testület dönt.

(6) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítása csak pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.

(7) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználásához kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek a kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.

Létszám és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

10. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám-és bérgazdálkodási jogkörben eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.

(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási díjas tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összeségében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.

(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pót előirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.

11. § (1) A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok, és költségvetési létszámkeretek közötti átcsoportosítást a képviselő-testület engedélyezheti.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a polgármester negyedévente köteles beszámolni a képviselő-testületnek.

(3) A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának a három negyedéves helyzetéről a következő évi költségvetési koncepcióval együtt november 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet a költségvetés előirányzatainak időarányos alakulásáról, a tartalék felhasználásáról a hiány illetőleg többlet összegének alakulásáról, valamint a költségvetés teljesülésének alakulásáról.

(4) Az intézmény a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket csak a polgármesterrel történt egyeztetés és a képviselő- testület rendeletét módosító döntése után használhatja fel. Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő- testületet negyedévenként tájékoztatja, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidőig.

12. § A 4§ (3) bekezdésen kívül gazdálkodás során létrejött hiány finanszírozásának módja a hitelfelvétel, a hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.

13. § (1) A polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti- e törvény rendelkezéseitől eltérő- intézkedést hozhat az állampolgárok élet és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben), melyről a képviselő-testületnek be kell számolni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajt végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat teljesíthet.

14. § (1) A Somogyvári Közös Önkormányzati Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében az illetményalap 2025. évben 46.380,- Ft. A felsőfokú iskolai végzettségű és a középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő illetménykiegészítése az alapilletménye 10 %-os mértéke, a kiegészítést képezi még 20.eFt egyéb jogcímen adott juttatás. A Képviselő-testület a köztisztviselők béren kívüli (cafeteria) juttatását bruttó (közterhekkel együtt) 200.eFt/fő/év összegben határozza meg.

Önkormányzati biztos kirendelése

15. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,

b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

d) a költségvetési szerv vezetője.

(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.

Vegyes záró rendelkezések

16. § (1) E rendelet rendelkezéseit 2025. január 01. napjától kell alkalmazni.

(2) Ez a rendelet 2025. február 15-én lép hatályba.

1

Megállapította: Somogyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 1. §. Hatályos: 2025. XI. 26-tól.

2

Módosította: Somogyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 2-12. §, 1-11. melléklet.