Somogyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 15Somogyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Somogyvár Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésének összeállításakor a takarékos, ésszerű gazdálkodás elvét, valamint az önkormányzat gazdálkodásának tervszerű működését helyezte előtérbe.
[2] A Képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, annak bizottságaira, a polgármesterre, az Önkormányzat költségvetési szerveire.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
2. § Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek külön címet alkotnak.
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésének 2025. évi bevételi és kiadási fő összeget 704 594. eFt-ban állapítja meg.
|
Működési bevételek |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
|---|---|---|---|---|
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|
|
Intézményi működési bevétel |
11 169 |
2 925 |
14 094 |
|
|
Önk közhatalmi bevétele |
65 156 |
65 156 |
||
|
Önkormányzatok működésének ált.támogatása |
31 684 |
52 805 |
84 489 |
|
|
Köznevelési feladatok támogatása |
147 085 |
147 085 |
||
|
Gyermekétkeztetési feladatok támogatása |
115 332 |
115 332 |
||
|
Szociális , gyermekjóléti és kulturális feladatok támogatása |
56 700 |
56 700 |
||
|
Működési célú pénzeszköz átvétel |
68 255 |
68 255 |
||
|
Kölcsönök visszatérülése |
100 |
100 |
||
|
Működési célú pénzmaradvány |
85 928 |
85 928 |
||
|
Működési célú bevételek összesen |
581 409 |
2 925 |
52 805 |
637 139 |
|
|
||||
|
Felhalmozási bevételek |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|
|
Felh. és tőke jell.bev. |
4 900 |
4 900 |
||
|
Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel |
0 |
0 |
||
|
Felhalmozási célú pénzmaradvány |
62 555 |
62 555 |
||
|
felhalmozás célú bevételek összesen |
67 455 |
0 |
0 |
67 455 |
|
BEVÉTELEK MINDÖSSZESEN: |
648 864 |
2 925 |
52 805 |
704 594 |
|
|
||||
|
Működési kiadások |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|
|
Személyi juttatás |
202 775 |
56 365 |
259 140 |
|
|
Munkaadót terhelő járulék |
26 315 |
7 286 |
33 601 |
|
|
Dologi kiadások, egyéb folyó kiadások |
166 278 |
425 |
5 085 |
171 788 |
|
ÁFA - kiadások |
44 524 |
583 |
45 107 |
|
|
Működési célú pe. átadás, egyéb tám. |
34 531 |
2 400 |
36 931 |
|
|
Működési tartalék |
95 372 |
95 372 |
||
|
Kölcsönök |
0 |
100 |
100 |
|
|
Működési célú kiadások összesen |
569 795 |
2 925 |
69 319 |
642 039 |
|
Felhalmozási kiadások |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|
|
fejlesztési kiadások |
0 |
0 |
||
|
beruházási kiadások |
0 |
0 |
||
|
fejlesztési tartalék |
62 555 |
62 555 |
||
|
felhalmozási célú kiadások összesen |
62 555 |
0 |
0 |
62 555 |
|
KIADÁSOK MINDÖSSZESEN: |
632 350 |
2 925 |
69 319 |
704 594 |
A bevételi többlet keletkezése
3. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület, illetve pénzintézeti lekötés után hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 3.000.eFt-ig a képviselő testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.
Előirányzat átcsoportosítások
4. § (1) Az intézmények 2025. évi költségvetési előirányzatai e rendeletben meghatározottakhoz képest változhatnak a Képviselő- testület évközi döntései eredményeként.
A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
5. § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodása, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok-amennyiben a tervezett bevételek nem folytak be-nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
(7) Az önkormányzat költségvetési rendeletében jóváhagyott beruházások és felújítások lebonyolítása a közbeszerzési törvény szerint történik. Értékhatár alatti beszerzések esetén 3 millió Ft-ig a polgármester dönt, a beszerzés az önkormányzat Beszerzési Szabályzatának megfelelően történik.
(8) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az év folyamán, a bérkifizetéshez – a likviditás fenntartása érdekében szükséges hitel felvételére.
6. § A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
7. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Somogyvári Közös Önkormányzati Hivatal.
(2) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei e a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja
(3) A képviselő-testület az 5§-ban foglaltak kivételével -negyedévenként, döntése szerinti időpontban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés -a helyi önkormányzatot éríntő módon- a meghatározott, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
8. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
A költségvetési szerv előirányzat módosításának szabályai
9. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglaltak kivételével a képviselő-testület dönt.
(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3)-(6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatainak növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011.(XII.31.) Korm.rendelet (a továbbiakban Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglaltak szerint.
(4) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 50. eFt értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják.
(5) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásáról – a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján a képviselő-testület dönt.
(6) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítása csak pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(7) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználásához kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek a kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.
Létszám és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
10. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám-és bérgazdálkodási jogkörben eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási díjas tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összeségében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pót előirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
11. § (1) A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok, és költségvetési létszámkeretek közötti átcsoportosítást a képviselő-testület engedélyezheti.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a polgármester negyedévente köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
(3) A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának a három negyedéves helyzetéről a következő évi költségvetési koncepcióval együtt november 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet a költségvetés előirányzatainak időarányos alakulásáról, a tartalék felhasználásáról a hiány illetőleg többlet összegének alakulásáról, valamint a költségvetés teljesülésének alakulásáról.
(4) Az intézmény a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket csak a polgármesterrel történt egyeztetés és a képviselő- testület rendeletét módosító döntése után használhatja fel. Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő- testületet negyedévenként tájékoztatja, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidőig.
12. § A 4§ (3) bekezdésen kívül gazdálkodás során létrejött hiány finanszírozásának módja a hitelfelvétel, a hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.
13. § (1) A polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti- e törvény rendelkezéseitől eltérő- intézkedést hozhat az állampolgárok élet és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben), melyről a képviselő-testületnek be kell számolni.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajt végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat teljesíthet.
14. § (1) A Somogyvári Közös Önkormányzati Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében az illetményalap 2025. évben 46.380,- Ft. A felsőfokú iskolai végzettségű és a középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő illetménykiegészítése az alapilletménye 10 %-os mértéke, a kiegészítést képezi még 20.eFt egyéb jogcímen adott juttatás. A Képviselő-testület a köztisztviselők béren kívüli (cafeteria) juttatását bruttó (közterhekkel együtt) 200.eFt/fő/év összegben határozza meg.
Önkormányzati biztos kirendelése
15. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,
b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
d) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
Vegyes záró rendelkezések
16. § (1) E rendelet rendelkezéseit 2025. január 01. napjától kell alkalmazni.
(2) Ez a rendelet 2025. február 15-én lép hatályba.