Somogyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 15

Somogyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.15.

[1] Somogyvár Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésének összeállításakor a takarékos, ésszerű gazdálkodás elvét, valamint az önkormányzat gazdálkodásának tervszerű működését helyezte előtérbe.

[2] A Képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, annak bizottságaira, a polgármesterre, az Önkormányzat költségvetési szerveire.

Az önkormányzat bevételei és kiadásai

2. § Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek külön címet alkotnak.

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésének 2025. évi bevételi és kiadási fő összeget 704 594. eFt-ban állapítja meg.

Ezen belül:
637 139. eFt működési célú bevétellel
642 039. eFt működési célú kiadással
67 455. eFt felhalmozási jellegű bevétellel
62 555. eFt felhalmozási jellegű kiadással
állapítja meg.
A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt célelőirányzatok

Működési bevételek

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Intézményi működési bevétel

11 169

2 925

14 094

Önk közhatalmi bevétele

65 156

65 156

Önkormányzatok működésének ált.támogatása

31 684

52 805

84 489

Köznevelési feladatok támogatása

147 085

147 085

Gyermekétkeztetési feladatok támogatása

115 332

115 332

Szociális , gyermekjóléti és kulturális feladatok támogatása

56 700

56 700

Működési célú pénzeszköz átvétel

68 255

68 255

Kölcsönök visszatérülése

100

100

Működési célú pénzmaradvány

85 928

85 928

Működési célú bevételek összesen

581 409

2 925

52 805

637 139




Felhalmozási bevételek

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Felh. és tőke jell.bev.

4 900

4 900

Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel

0

0

Felhalmozási célú pénzmaradvány

62 555

62 555

felhalmozás célú bevételek összesen

67 455

0

0

67 455

BEVÉTELEK MINDÖSSZESEN:

648 864

2 925

52 805

704 594




Működési kiadások

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Személyi juttatás

202 775

56 365

259 140

Munkaadót terhelő járulék

26 315

7 286

33 601

Dologi kiadások, egyéb folyó kiadások

166 278

425

5 085

171 788

ÁFA - kiadások

44 524

583

45 107

Működési célú pe. átadás, egyéb tám.

34 531

2 400

36 931

Működési tartalék

95 372

95 372

Kölcsönök

0

100

100

Működési célú kiadások összesen

569 795

2 925

69 319

642 039

Felhalmozási kiadások

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

fejlesztési kiadások

0

0

beruházási kiadások

0

0

fejlesztési tartalék

62 555

62 555

felhalmozási célú kiadások összesen

62 555

0

0

62 555

KIADÁSOK MINDÖSSZESEN:

632 350

2 925

69 319

704 594

(2) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladat szerinti bontásban a rendelet 1. sz és a 2 sz. melléklete tartalmazza.

A bevételi többlet keletkezése

3. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület, illetve pénzintézeti lekötés után hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 3.000.eFt-ig a képviselő testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.

Előirányzat átcsoportosítások

4. § (1) Az intézmények 2025. évi költségvetési előirányzatai e rendeletben meghatározottakhoz képest változhatnak a Képviselő- testület évközi döntései eredményeként.

- központi döntés alapján kapott pótelőirányzattal,
- intézményi célfeladatok terhére,
- forráshiány részbeni elismerésének összegével.
(2) A Képviselő-testület elrendeli, hogy az intézmény évközben saját hatáskörű előirányzat módosítást nem hajthatnak végre, a 2025. évi kiemelt előirányzataik csak a polgármester előzetes engedélyével módosíthatók.
(3) A polgármesteri hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokról a jogszabályi előírásoknak megfelelően a Képviselő- testületet folyamatosan tájékoztatni kell.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a központi céljellegű előirányzatok célszerinti felhasználására, továbbá a képviselő-testület a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 3.000 e Ft összeghatárig a polgármesterre ruházza át. A képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az év közben bekövetkezett, előre nem látható események hatására a beruházás és fejlesztés előirányzatokra a költségvetés egyéb jogcímeinek terhére 3.000 e Ft átcsoportosítást végezhessen.

A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

5. § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.

(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodása, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.

(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok-amennyiben a tervezett bevételek nem folytak be-nem teljesíthetők.

(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.

(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.

(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.

(7) Az önkormányzat költségvetési rendeletében jóváhagyott beruházások és felújítások lebonyolítása a közbeszerzési törvény szerint történik. Értékhatár alatti beszerzések esetén 3 millió Ft-ig a polgármester dönt, a beszerzés az önkormányzat Beszerzési Szabályzatának megfelelően történik.

(8) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az év folyamán, a bérkifizetéshez – a likviditás fenntartása érdekében szükséges hitel felvételére.

6. § A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.

7. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Somogyvári Közös Önkormányzati Hivatal.

(2) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei e a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja

(3) A képviselő-testület az 5§-ban foglaltak kivételével -negyedévenként, döntése szerinti időpontban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés -a helyi önkormányzatot éríntő módon- a meghatározott, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

8. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

A költségvetési szerv előirányzat módosításának szabályai

9. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglaltak kivételével a képviselő-testület dönt.

(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3)-(6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.

(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatainak növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011.(XII.31.) Korm.rendelet (a továbbiakban Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglaltak szerint.

(4) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 50. eFt értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják.

(5) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásáról – a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján a képviselő-testület dönt.

(6) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítása csak pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.

(7) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználásához kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek a kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.

Létszám és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

10. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám-és bérgazdálkodási jogkörben eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.

(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási díjas tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összeségében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.

(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pót előirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.

11. § (1) A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok, és költségvetési létszámkeretek közötti átcsoportosítást a képviselő-testület engedélyezheti.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a polgármester negyedévente köteles beszámolni a képviselő-testületnek.

(3) A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának a három negyedéves helyzetéről a következő évi költségvetési koncepcióval együtt november 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet a költségvetés előirányzatainak időarányos alakulásáról, a tartalék felhasználásáról a hiány illetőleg többlet összegének alakulásáról, valamint a költségvetés teljesülésének alakulásáról.

(4) Az intézmény a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket csak a polgármesterrel történt egyeztetés és a képviselő- testület rendeletét módosító döntése után használhatja fel. Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő- testületet negyedévenként tájékoztatja, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidőig.

12. § A 4§ (3) bekezdésen kívül gazdálkodás során létrejött hiány finanszírozásának módja a hitelfelvétel, a hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.

13. § (1) A polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti- e törvény rendelkezéseitől eltérő- intézkedést hozhat az állampolgárok élet és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben), melyről a képviselő-testületnek be kell számolni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajt végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat teljesíthet.

14. § (1) A Somogyvári Közös Önkormányzati Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében az illetményalap 2025. évben 46.380,- Ft. A felsőfokú iskolai végzettségű és a középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő illetménykiegészítése az alapilletménye 10 %-os mértéke, a kiegészítést képezi még 20.eFt egyéb jogcímen adott juttatás. A Képviselő-testület a köztisztviselők béren kívüli (cafeteria) juttatását bruttó (közterhekkel együtt) 200.eFt/fő/év összegben határozza meg.

Önkormányzati biztos kirendelése

15. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,

b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

d) a költségvetési szerv vezetője.

(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.

Vegyes záró rendelkezések

16. § (1) E rendelet rendelkezéseit 2025. január 01. napjától kell alkalmazni.

(2) Ez a rendelet 2025. február 15-én lép hatályba.