Csokonyavisonta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019. (III. 14.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2019 évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 03. 14- 2020. 07. 16

Csokonyavisonta Község Önkormányzata Képviselő-testületének

1/2019. (III.14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről


Csokonyavisonta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) a. és (1) f. bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §. (1) bekezdésében meghatározott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

I.fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


  1. §.


A rendelet hatálya


  1. A rendelet hatálya a képviselő-testületre és annak szerveire terjed ki.
  2. A rendelet meghatározza a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához szükséges bevételeket és kiadásokat, figyelemmel a 2019. évi gazdálkodás főbb szabályaira.


  1. §.


A költségvetés címrendje


A képviselő-testület a címrendet az alábbiak szerint állapítja meg.

     - Csokonyavisonta Község Önkormányzata és a

     - Csokonyavisontai Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban Hivatal) önálló címet alkot.

II. fejezet


A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI


  1. §.


A költségvetés bevételei és kiadásai


A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szerve együttes 2019. évi költségvetését


 930.917.970 Ft összes költségvetési bevétellel,

930.917.970 Ft összes költségvetési kiadással


állapítja meg.


Ezen belül:

            a működési célú bevételt                                                                   856.696.873 Ft-ban

            felhalmozás célú bevétel                                                                                     0 Ft-ban


előző évi pénzmaradvány

működési                                                                                                       101.649.511 Ft-ban

felhalmozási                                                                                                                    0 Ft-ban


működési célú kiadásokat                                                                             888.311.585 Ft-ban

            ebből:

  • a személyi juttatások kiadásait                                    132.680.139 Ft-ban
  • a munkaadót terhelő járulékokat                                   22.065.425 Ft-ban
  • a dologi kiadásokat                                                        54.842.858 Ft-ban
  • az ellátottak pénzbeli juttatásait                                    14.800.000 Ft-ban
  • egyéb működési célú kiadásokat                                 527.828.644 Ft-ban
  • Áht.-n belüli megelőlegezések kiadásai                        20.739.758 Ft-ban
  • az általános tartalékot                                                    52.384.661 Ft-ban
  • céltartalék                                                                      63.000.000 Ft-ban


a felhalmozás célú kiadásokat                                                         70.034.799 Ft-ban


állapítja meg.

  1. §.


  1. Az Önkormányzat és a Hivatal bevételi és kiadási főösszegének mérlegszerű bemutatását az 1. sz. melléklet tartalmazza.
  2. Az Önkormányzat és a Hivatal bevételeit részletes bontásban kötelező és önként vállalt államigazgatási feladatok szerinti részletezésben a 2. sz. melléklet, kormányzati funkciók szerinti bontásban a 4/a, 5/a mellékletek tartalmazzák
  3. Az Önkormányzat és a Hivatal kiadásait elkülönítetten, jogcímenkénti bontásban kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti részletezésben a 3. sz. melléklet, kormányzati funkciók szerint bontásban a 4/b, 5/b mellékletek tartalmazzák.
  4. Az Önkormányzat felhalmozási kiadásait részletes bontásban kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti részletezésben 6. sz. melléklet tartalmazza.
  5. Az Önkormányzat költségvetési tartaléka 115.384.661 Ft.
  6. Az Önkormányzat és a Hivatal költségvetési szervének létszámkeretét a 7. sz. melléklet tartalmazza
  7. A Hivatal finanszírozási ütemtervét a 8. sz. melléklet tartalmazza
  8. Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból származó kötelezettségeit és a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény szerinti saját bevételeit a 11. melléklet tartalmazza.


A bevételi többlet kezelése


  1. §.


  1. A gazdálkodási év során keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak teljesülését követően esetenként dönt.
  2. A Hivatal a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét az irányító szerv egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használja fel.


Általános és céltartalék


  1. §.


  1. A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 52.384.661 Ft összegben, cél tartalékát 63.000.000 Ft összegben állapítja meg. A céltartalék kizárólag előre nem látható esetekben – belvízmentesítés, viharkár elhárítás stb. – használható fel. A céltartalék felhasználásáról - a képviselő-testület előtti utólagos beszámolási kötelezettséggel – a polgármester dönt.
  2. Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor dönt.


Többéves kihatással járó döntések, európai uniós

programok, projektek


  1. §.


A képviselő-testület többéves kihatással járó feladata – A Biztos Kezdet Gyerekház – kiadásai és bevételei a költségvetésbe beépítésre kerültek.


Előirányzat- felhasználási ütemterv


  1. §.


A költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 9. sz. melléklet tartalmazza.


Támogatások


  1. §.


  1. Az önkormányzat által adott közvetlen támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 10. sz. melléklete tartalmazza.
  2. Az önkormányzat a lakossági és közösségi szolgáltatások támogatásáról, - amelyeket nem a helyi önkormányzati, helyi kisebbségi önkormányzati költségvetési szervek útján végeztet – 2.500.000 Ft összegben döntött.
  3. Az önkormányzat közvetett támogatást nyújt 4.072.000 Ft összegben, építményadó mentesség formájában.

III. fejezet


A költségvetés végrehajtásának szabályai


  1. §.


(1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet mellékletében átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási, bevételi és létszám-előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát nem ruházza át, azt magának fenntartja.


(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.

(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.

(4) Az általános tartalék előirányzaton belül a költségvetési évet tekintve összesen 300.000 Ft felhasználását a képviselő-testület – a teljesülést követően negyedévenkénti beszámolási kötelezettséggel – a polgármester hatáskörébe utalja.

(5)Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja.


11. §


(1) A Hivatal éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a jegyző a felelős.

(2) A Hivatal éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.

(3) A képviselő-testület a Csokonyavisontai Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőinek 2019 évi illetményalapját 46.380 forintban állapítja meg.


12. §.


(1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére, szükség esetén a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.

(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és a Hivatal saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület az (1) bekezdésben foglalt módon dönt.


Az előirányzat-módosításának szabályai


13. §


(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(4) bekezdésben foglaltak figyelembevételével a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a B11. Önkormányzatok működési támogatásai rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat és a B21. Felhalmozási célú önkormányzati támogatás rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat módosítására a K512. Tartalékok rovaton megtervezett költségvetési kiadási előirányzattal szemben.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az (2) bekezdésben megjelölt kivétellel a B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről, a B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, a B6. Működési célú átvett pénzeszközök és a B7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatain megtervezett költségvetési bevételi előirányzatok módosítására a bevételhez kapcsolódó célnak megfelelő költségvetési kiadási előirányzatok egyidejű módosításával.

(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra.

(5) A költségvetési szerv saját hatáskörű előirányzat módosítást csak abban az esetben hajthat végre, ha a személyi juttatások és/vagy a munkaadót terhelő járulék előirányzatból dologi kiadásokra csoportosít át. Az átcsoportosítást a képviselő-testület rendelet-módosításban hagyja jóvá.

(6) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel. 

(7) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az átcsoportosításról a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.

(8) A költségvetési szerv a saját hatáskörű előirányzat módosításokról az irányító szervét félévenként tájékoztatja.

(9) Év közben az önkormányzat számára meghatározott kötött felhasználású pótelőirányzat felhasználásáról a polgármester dönt. Az előirányzat módosítást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.


Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


14. §


(1) A polgármester, illetve a Hivatal vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva az engedélyezett létszám (álláshely)-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.

(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) állás helyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.


Támogatási szerződés


15. §.


(1) Az 1.000.000 Ft-ot meghaladó összegű támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.

(2) A képviselő-testület a megállapodás megkötése előtt ellenőrzi a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználását, elszámolását.

(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás egy évig nem ítélhető meg.


Szolgáltatási szerződés


16. §.


(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.

(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.

(3) A szerződéskötés feltétele, hogy

a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.

  1. Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.

(4) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.

(5) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:

 a.) az ellátandó feladatot,

 b.) a díjazás mértékét,

       c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d.) a szerződés időtartamát,

e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,

f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.


Önkormányzati biztos kirendelése


17. §


(1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 71. §. (2) és (3) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

b) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

c) a költségvetési szerv vezetője.

(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.

(5) Amennyiben az önkormányzatnál időközben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott költségvetési szervek körében, az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:

a.) az önkormányzati biztos tevékenységéről a képviselő-testületnek havonta köteles beszámolni,

b.) az önkormányzati biztos haladéktalanul köteles tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.  


Pótköltségvetés, költségvetés módosítása


18. §


(1) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 10 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.

(2) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 30 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén pótköltségvetési rendeletet kell elfogadni. A pótköltségvetési rendeletnek újból meg kell állapítania a költségvetési rendeletnek az előirányzatok meghatározására vonatkozó rendelkezéseit.


Záró és egyéb rendelkezések


19. §.


(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2019 január 1-től kell alkalmazni.


Csokonyavisonta, 2019. február 11.




Harasztia Attila                                                                                          Balla Róbert

 polgármester                                                                                          címzetes főjegyző



Kihirdetési záradék:


A rendelet kihirdetve:


2019. március 14.


    Balla Róbert

címzetes főjegyző

Mellékletek