Csokonyavisonta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 14Csokonyavisonta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Az önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, amely alapján finanszírozza és ellátja a jogszabályban előírt kötelező, valamint a kötelező feladat ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. A rendelet célja, hogy Csokonyavisonta község Önkormányzata jogszabályi kötelezettségének, a gazdálkodás folytonosságának és átláthatóságának eleget tegyen, a feladatellátáshoz szükséges bevételek, kiadások és a foglalkoztatotti létszámok meghatározásával az önkormányzati költségvetés bevételi és kiadási oldala közötti egyensúlyt biztosítsa.
[2] Csokonyavisonta község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre és annak szerveire terjed ki.
(2) A rendelet meghatározza a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához szükséges bevételeket és kiadásokat, figyelemmel a 2025. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
2. A költségvetés címrendje
2. § A képviselő-testület a címrendet az alábbiak szerint állapítja meg.
a) Csokonyavisonta Község Önkormányzata
b) Csokonyavisontai Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban Hivatal) önálló címet alkot.
3. A költségvetés bevételei és kiadásai
3. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szerve együttes 2025. évi költségvetését 2.039.899.947 Ft összes költségvetési bevétellel és 2.039.899.947 Ft összes költségvetési kiadással állapítja meg.
(2) Ezen belül:
a) a működési célú bevételt 1.910.794.598 Ft-ban
b) felhalmozás célú bevétel 0 Ft-ban
c) előző évi pénzmaradvány
ca) működési 129.105.349 Ft-ban
cb) felhalmozási 0 Ft-ban
d) működési célú kiadásokat 2.032.279.472 Ft-ban, ebből:
da) a személyi juttatások kiadásait 221.906.493 Ft-ban
db) a munkaadót terhelő járulékokat 25.082.892 Ft-ban
dc) a dologi kiadásokat 63.299.173 Ft-ban
dd) az ellátottak pénzbeli juttatásait 8.900.000 Ft-ban
de) egyéb működési célú kiadásokat 1.511.870.204 Ft-ban
df) Áht.-n belüli megelőlegezések kiadásai 47.897.169 Ft-ban
dg) az általános tartalékot 68.239.483 Ft-ban
dh) a céltartalékot 2.000.000 Ft-ban
e) a felhalmozás célú kiadásokat 7.620.475 Ft-ban állapítja meg.
4. § (1) Az Önkormányzat és a Hivatal bevételi és kiadási főösszegének mérlegszerű bemutatását az 1. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat és a Hivatal bevételeit részletes bontásban kötelező és önként vállalt államigazgatási feladatok szerinti részletezésben a 2. melléklet, kormányzati funkciók szerinti bontásban a 4. melléklet és az 5. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat és a Hivatal kiadásait elkülönítetten, jogcímenkénti bontásban kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti részletezésben a 3. melléklet, kormányzati funkciók szerint bontásban a 4. melléklet és az 5. melléklet tartalmazza.
(4) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásait részletes bontásban kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti részletezésben 6. melléklet tartalmazza.
(5) Az Önkormányzat és a Hivatal költségvetési szervének létszámkeretét a 7. melléklet tartalmazza
(6) A Hivatal finanszírozási ütemtervét a 8. melléklet tartalmazza
(7) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból származó kötelezettségeit és a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény szerinti saját bevételeit a 11. melléklet tartalmazza.
4. A bevételi többlet kezelése
5. § (1) A gazdálkodási év során keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak teljesülését követően esetenként dönt.
(2) A Hivatal a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét az irányító szerv egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használja fel.
5. Általános és céltartalék
6. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 68.239.483 Ft összegben, cél tartalékát 2.000.000 Ft összegben állapítja meg. A céltartalék kizárólag előre nem látható rendkívüli esetekben – belvízmentesítés, viharkár, élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet elhárítás stb. – használható fel. A céltartalék felhasználásáról - a képviselő-testület előtti utólagos beszámolási kötelezettséggel – a polgármester dönt.
(2) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor dönt.
6. Többéves kihatással járó döntések, európai uniós programok, projektek
7. § A képviselő-testület többéves kihatással járó feladatról, illetve európai uniós forrásból megvalósuló programok, projektek tárgyában nem döntött.
7. Előirányzat- felhasználási ütemterv
8. § A költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 9. melléklet tartalmazza.
8. A költségvetés végrehajtásának szabályai
9. § (1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet mellékletében átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási, bevételi és létszám-előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát nem ruházza át, azt magának fenntartja.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.
(4) Az általános tartalék előirányzaton belül a költségvetési évet tekintve összesen 500.000 Ft felhasználását a képviselő-testület – a teljesülést követően negyedévenkénti beszámolási kötelezettséggel – a polgármester hatáskörébe utalja.
10. § (1) A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a Képviselő-testület a felelős.
(2) A Képviselő-testület a gazdálkodás során elsősorban a kötelező feladatait biztosítja, további terhelhetősége és forrásai figyelembevétele mellett finanszírozza a szabadon vállalt, nem kötelező feladatait. A forrásokat elsődlegesen a kötelező feladatok finanszírozására kell fordítani.
(3) A Hivatal éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért az alapfeladatok sérelme nélkül a jegyző a felelős.
(4) A Hivatal éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(5) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja.
11. § (1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére, szükség esetén a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és a Hivatal saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület az (1) bekezdésben foglalt módon dönt.
9. A előirányzat-módosításának szabályai
12. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szerv bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.
(2) A költségvetési szerv saját hatáskörű előirányzat módosítást csak abban az esetben hajthat végre, ha a személyi juttatások és a munkaadót terhelő járulék előirányzatból dologi kiadásokra csoportosít át. Az átcsoportosítást a képviselő-testület rendelet-módosításban hagyja jóvá.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel.
(4) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az átcsoportosításról a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.
(5) A költségvetési szerv a saját hatáskörű előirányzat módosításokról az irányító szervét félévenként tájékoztatja.
(6) Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34 § (2) bekezdése alapján a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert feladatonként nettó 1 millió forint értékhatárig az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására, és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra. A módosítást a költségvetési rendelet módosítása során át kell vezetni.
(7) Év közben az önkormányzat számára meghatározott kötött felhasználású pótelőirányzat felhasználásáról a polgármester dönt. Az előirányzat módosítást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.
10. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
13. § (1) A polgármester, illetve a Hivatal vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva az engedélyezett létszám (álláshely)-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot a tényleges foglalkoztatás során nem lépheti túl.
11. Támogatások, támogatási szerződés
14. § (1) Az önkormányzat által a társadalmi - és sport szervezetek részére nyújtott közvetlen támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 10. melléklet tartalmazza.
(2) Az 500.000 Ft összeget meghaladó támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni. A megállapodás tartalmazza a támogatás pontos összegét, felhasználásának célját és az elszámolás módját.
(3) A közvetlen támogatás felhasználásról valamennyi szervezetnek tárgyévet követő február utolsó napjáig – a felhasználást igazoló pénzügyi bizonylatok becsatolásával – el kell számolnia.
(4) A képviselő-testület a megállapodás megkötése előtt ellenőrzi a helyi önkormányzat előző évi költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználását, elszámolását.
(5) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználók részére újabb támogatás a folyó évben és azt követő egy évben nem ítélhető meg.
(6) A támogatások folyósítása az önkormányzat kötelező feladatainak ellátását nem akadályozhatja.
(7) Az önkormányzat a lakossági részére nyújtott közvetett támogatásról 2.500.000 Ft összegben döntött.
12. Záró rendelkezések
15. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.