Siójut Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (XII. 19.) önkormányzati rendeletének indokolása
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2019. (X. 29.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 12. 20Siójut Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (XII. 19.) önkormányzati rendeletének indokolása
2025.12.20.
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2019. (X. 29.) önkormányzati rendelet módosításáról
Részletes indokolás
Az 1–23. §-hoz
Az Alaptörvény 32. cikke értelmében a helyi önkormányzat a törvény keretei között meghatározza szervezeti és működési rendjét.
Ehhez kapcsolódó rendelkezést tartalmaz a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdése, mely szerint a képviselő-testület a működésének részletes szabályait a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletében határozza meg.
A Kormányhivatal a vizsgálat keretében javasolta a hatályos SZMSZ módosítását, az alábbiakra tekintettel: a Mötv. 53. § (1) bekezdés k) pontja alapján a képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletben rendelkezik a jegyzőnek a jogszabálysértő döntések, működés jelzésére irányuló kötelezettségéről. Ilyen rendelkezés az SZMSZ-ben nem található. Ezen kívül pedig pontosítani szükséges az alaprendelet bevezető részét, valamint a jelöletlen alcímek megjelölését és a székhelyen kívüli ülésezés szabályait, rendelkezni kell az alpolgármester jogállásáról és számáról, valamint a társadalmi megbízatású polgármester munkarendjéről is.
Nagyon fontos, hogy az önkormányzati rendelet megjelölését is kifogásolták a következők miatt:
A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 11. § (2) bekezdése, illetve a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet 1. melléklet 2.3.4. pontja szerint a rendelet megjelölése a rendelet megalkotójának teljes megjelölésével kezdődik.
Jelen esetben a törzskönyvi alapadatok szerint a rendelet megalkotójának teljes megjelölése Siójut Községi Önkormányzata és nem Siójut Község Önkormányzata.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 8. § (2) bekezdése szerint nem lehet módosítani vagy – a jogszabály egészének hatályon kívül helyezése nélkül – hatályon kívül helyezni a jogszabály megjelölését.
Többször megvizsgáltuk a módosítás lehetőségét és a Siófoki KÖH Közgazdasági Osztályával egyeztetve javasoljuk a Magyar Államkincstár Törzskönyvi Nyilvántartásában az önkormányzat elnevezésének a módosítását az SZMSZ szerint, Siójut Község Önkormányzatára.
R é s z l e t e s i n d o k o l á s
Az 1. §-hoz: A helyi önkormányzat szervezetének és működésének önálló kialakítása, valamint önálló gazdálkodásának joga azonban nem a törvényhozó akaratából fakad, hanem az alkotmányozó hatalom a helyi önkormányzat számára biztosított jogi keretekből
Az önkormányzat az SZMSZ-ét az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott, eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikke (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva alkotja meg. Az alaprendelet bevezető részét módosítja, a feladatkör vonatkozásában az Alaptörvény vonatkozó rendelkezése mellett a Mötv. megfelelő szakaszát is szükséges behivatkozni, ezzel egészül ki a bevezető rész.
Az 1.-5. §-okhoz: Technikai jellegű. Az alcímek ún. jelöletlen alcímek. A jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet (a továbbiakban: Jszr.) 41. § (3) bekezdése alapján az alcím megjelölése – az alábbi sorrendben –
a) az alcímnek a pozitív egész számokból képzett sorszámát arab számmal jelölve és
b) az alcím címét nagy kezdőbetűvel
foglalja magában.
A 6. §-hoz: A hatályos szabályozás 14. § (6) bekezdése szerint: „A képviselő-testület ülését főszabályként a Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal Siójuti Kirendeltségének hivatalos helyiségébe kell összehívni, de amennyiben a tárgyalandó napirend indokolja, a képviselő-testület ülését a kirendeltség hivatalos helyiségén kívül máshová is össze lehet hívni.”
A hivatkozott rendelkezés értelmében tehát bármely körülményre hivatkozással, térbeli korlát nélkül lehetséges az érintett önkormányzat közigazgatási határán belül, illetve azon kívül is a képviselő-testület ülésének helyszínét meghatározni.).
A hatályos szabáyozás túl tág keretet ad meg a székhelyen kívüli ülésezésre vonatkozóan, ezért azt szűkíteni szükséges.
A módosítás alapján főszabály szerint a Siófoki KÖH Siójuti Kirendeltségének hivatalos helyiségében, kivételesen pedig a faluházban tartandó a képviselő-testületi ülés.
Az 7.-8. §-okhoz: Technikai jellegű, az 1.-5. §-oknál kifejtettek indokolják a módosítást.
A 9. §-hoz: A módosítás a hatályos szabályozás 22. §-át érinti, de a módosítás a következőkre irányul:
Az Mötv. 53. § (1) bekezdésének k) pontja kimondja, hogy a képviselő-testület a működésének részletes szabályait a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletében határozza meg. A képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletben rendelkezik a jegyzőnek a jogszabálysértő döntések, működés jelzésére irányuló kötelezettségéről.
A hatályos szabályozásban nem található ilyen rendelkezés, a módosítás szerint: „(2) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.”
A 10.-14. §-okhoz: Technikai jellegű, az 1.-5. §-oknál kifejtettek indokolják a módosítást.
15. §-hoz: A hatályos szabályozás nem tartalmaz rendelkezést a társadalmi megbízatású polgármester munkarendjéről (pl.: hetente hány napot, órát tartózkodik a hivatalban és mikor, mikor tart fogadónapot, amelyen az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel).
A módosítás szerint: „37. § (2) A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el, munkanapokon 8 órától 12 óráig tartózkodik a Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal Siójuti Kirendeltségén, fogadónapot kedden 8 órától 12 óráig tart.”
16. §-ához: A hatályos szabályozás nem tartalmaz rendelkezést az alpolgármester jogállásáról, számáról.
A módosítás szerint: „39. § A képviselő-testület tagjai közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ, az alpolgármester a feladatait a polgármester szóbeli és írásbeli irányításával, valamint a polgármester által meghatározott kiadmányozási rend szerint látja el.”
A 17.-22. §-okhoz: Technikai jellegű, az 1.-5. §-oknál kifejtettek indokolják a módosítást.
A 23. §-hoz: Az önkormányzati rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.