Kaposmérő község képviselő testületének 2/2018 (III.8.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Hatályos: 2018. 03. 09- 2018. 10. 31Kaposmérő község képviselő testületének 2/2018 (III.8.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
2018-03-09-tól 2018-10-31-ig
Kaposmérő Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
2/2018. (III.08.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Kaposmérő Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdésében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésben és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A rendelet hatálya kiterjed a képviselő-testületre, annak bizottságaira, az önkormányzat hivatalára és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre (intézményekre), valamint a támogatásban részesített magányszemélyekre, jogi személyiséggel rendelkező, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.
2. §
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (2) bekezdésében foglaltak alapján a képviselő-testület a címrendet az 1. számú melléklet szerint állapítja meg.
I.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak
fő összege
3. §
(1)Kaposmérő Községi Önkormányzat és Költségvetési szerveinek 2018. évi költségvetésén belül
Bevételi főösszegét: 1 384 138 785 Ft-ban
ebből:
- a működési célú támogatásokat 205 737 524 Ft-ban
- egyéb működési célú támogatásokat 11 706 021 Ft-ban
- a közhatalmi bevételeket 36 050 000 Ft-ban
- a működési célú bevételeket 33 900 846 Ft-ban
- a működési célú átvett pénzeszközöket 1 900 000 Ft-ban
- Felhalmozási célú támogatások 303 702 283 Ft-ban
- Felhalmozási bevételét 1 200 000 Ft-ban
- finanszírozási bevételeit 789 942 111 Ft-ban
*ebből pénzmaradvány: 666 583 941 Ft
Kiadási főösszegét: 1 384 138 785 Ft-ban
ebből:
- a működési célú kiadásokat 482 092 689 Ft-ban
ebből:
- a személyi juttatások kiadásait 118 312 707 Ft-ban
- a munkaadókat terhelő járulékokat 21 004 146 Ft-ban
- a dologi kiadásokat 226 646 985 Ft-ban
- ellátottak pénzbeli juttatása 18 693 000 Ft-ban
- működési célú kiadás 97 435 851 Ft-ban
- a felhalmozási célú kiadást 771 203 637 Ft-ban
ebből:
- a beruházások összegét 768 703 637 Ft-ban
- finanszírozási kiadást 130 842 459 Ft-ban
(2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 9. számú melléklet alapján hagyja jóvá.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. §
(1) Az önkormányzat és költségvetési szervek bevételeit forrásonként e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat és költségvetési szervek kiadási előirányzatait e rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét e rendelet 8. számú melléklete tartalmazza.
(4) A képviselő-testület az önkormányzat bevételeit e rendelet 4. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat kiadásait e rendelet 5. számú melléklete szerint állapítja meg.
(6) A képviselő-testület a közös hivatal költségvetését e rendelet 6. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(7) A képviselő-testület a Kaposmérői Bokréta Óvoda költségvetését e rendelet 7. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(8) A képviselő-testület a felhalmozási kiadásokat feladatonként e rendelet 10. számú melléklete szerint állapítja meg.
(9) A képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát összesen, e rendelet 11. számú melléklete szerint állapítja meg.
A bevételi többlet kezelése
5. §
(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
Általános és céltartalék
6. §
A képviselő-testület az önkormányzat fejlesztési céltartalékát
48 984 203 Ft összegben állapítja meg.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
7. §
A 2018. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 12. számú melléklet tartalmazza.
II.
A 2018. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
8. §
(1) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
9. §.
(1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület dönt.
10. §
(1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen az, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
11. §
(1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.
(2) A költségvetési szerv saját hatáskörű előirányzat módosítást csak abban az esetben hajthat végre, ha a személyi juttatások és/vagy a munkaadót terhelő járulék előirányzatból dologi kiadásokra csoportosít át. Az átcsoportosítást a képviselő-testület rendelet-módosításban hagyja jóvá.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel.
(4) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az átcsoportosításról a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.
(5) A költségvetési szerv a saját hatáskörű előirányzat módosításokról az irányító szervét negyedévenként tájékoztatja.
(6) A képviselő-testület előterjesztés alapján negyedévente - a féléves beszámolóval, illetve a koncepcióval egyidejűleg - de legkésőbb a zárszámadási rendelettervezet képviselő-testület elé terjesztését közvetlenül megelőző testületi ülésen, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
(7) A képviselő-testület a jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosítási jogát 1.000.000 forint erejéig a polgármesterre átruházza.
Az előirányzat-módosítást követő legközelebbi képviselő-testületi ülésen a polgármester köteles beszámolni az átruházott hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításról és ezzel egyidejűleg javaslatot kell tennie a költségvetési rendelet módosítására.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
12. §
(1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám (álláshely)-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
Támogatási szerződés
13. §.
(1) Az 100 000 ezer Ft-ot meghaladó összegű támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
(2) A képviselő-testület évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.
(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg.
14. §.
Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerüljenek kiutalásra.
Szolgáltatási szerződés
15. §.
Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:
(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a.) az ellátandó feladatot,
b.) a díjazás mértékét,
c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d.) a szerződés időtartamát,
e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Önkormányzati biztos kirendelése
16. §
(1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 100/F. § (5) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
Biztosítás
17. §.
- Az önkormányzat vagyontárgyaira teljes körű biztosításokat, egyes tevékenységére felelősségbiztosítást köt. Intézményei kizárólag a Közös Hivatal előzetes tájékoztatását követően köthetnek biztosításokat.
Előzetes hatásvizsgálati lap
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a alapján)
18. §.
A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A helyi önkormányzat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdése értelmében a költségvetését a költségvetési rendeletben állapítja meg, amely elősegíti a jelenlegi pénzügyi helyzetről a valós kép kialakítását és meghatározza az éves gazdálkodási lehetőségeket. A költségvetés végrehajtása során elsőbbséget élvez az önkormányzat működőképességének biztosítása, az önkormányzat kötelező feladatainak ellátásához szükséges forrás biztosítása, valamint a képviselő testületi döntésekből származó kötelezettségvállalások biztosítása.
Környezeti és egészségi következményei:
A költségvetés rendelkezik támogatás értékű működési kiadás formájában, valamint az érvényes társulási megállapodások alapján - többek között – az egészségügyi és szociális, valamint a gyermekjóléti feladatok ellátásáról, ezáltal biztosítja az önkormányzat által közvetlenül ellátandó és az említett feladatokat érintő finanszírozások zökkenőmentes megvalósulását, mely hozzásegíti a fenti feladatokat ellátó intézményt ahhoz, hogy fedezete legyen ezen feladatok ellátására, mely pozitív kihatással van településünk lakosságának egészségi állapotára, szociális életkörülményeire.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
A költségvetés elkészítése és a hozzá kapcsolódó feladatok ellátása a munkatársak munkaköri leírásában szerepel.
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Az Áht.24.§. (2) bekezdése alapján a „Jegyző által előkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatályba lépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő testületnek. „ Ennek elmaradása mulasztásban megnyilvánuló jogszabálysértést von maga után, mely esetben Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 132.§. (1) bekezdés a) pontja alapján a Kormányhivatal törvényességi felhívással élhet.
Fentieken túl, ha a képviselő testület a költségvetési rendeletet a jogszabályban meghatározott határidőig nem alkotta meg és az átmeneti gazdálkodásról sem alkotott rendeletet, a polgármester jogosult a helyi önkormányzatot megillető bevételek és az előző év költségvetési rendeletben meghatározott kiadási irányzatok keretei között a kiadások időarányos teljesítésére.
A jogszabály megalkotásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A költségvetés végrehajtása az Áht. és a számviteli törvényről szóló 2000. évi C. törvény, valamint az államháztartás szervezeti beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságáról szóló 4/2013. (I.11.) kormányrendelet előírásai szerint a Hivatal végzi.
Záró és egyéb rendelkezések
19. §.
(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Kaposmérő, 2018. január 29.
Prukner Gábor sk. dr. Mészáros Renáta sk.
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
Kihirdetve: 2018. március 8.
dr. Mészáros Renáta sk.
jegyző