Mernye község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2016. (II.15.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 02. 15

Mernye község Önkormányzat


Képviselő-testületének


1/2016.(II.15.)


önkormányzati rendelete


az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről


  1. BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK

Mernye község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


II. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. §


  1. A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok) és az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó  költségvetési szerveire terjed ki.
  2. E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.


2. §


  1. A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.
  2. Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerként működő  Mernyei Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) és az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklet szerint  külön-külön  címet alkotnak.


  1. FEJEZET

A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §.

  1. A képviselő-testület az önkormányzat 2016. évi költségvetését 266.500.000 Ft bevétellel, 266.500.000 Ft kiadással állapítja meg.
  1. Az (1) bekezdésből az önkormányzat
  1. tárgyévi költségvetési bevételét:                                      266.500.000 Ft-ban

aa) működési költségvetési bevételét:         234.300.000 Ft-ban

ab) felhalmozási költségvetési bevételét        32.200.000 Ft-ban


  1. tárgyévi költségvetési kiadását:                                        266.500.000 Ft-ban,

ba) működési költségvetési kiadását           234.300.000 Ft-ban, ezen belül


  1. személyi jellegű kiadások                 73.332.000 Ft-ban
  2. munkaadókat terhelő járulékok

és szociális hozzájárulási adó           17.279.000 Ft-ban

  1. dologi jellegű kiadások                     92.851.000 Ft-ban
  2. ellátottak pénzbeli juttatásai                         4.548.000 Ft-ban
  3. egyéb működési célú kiadások         40.087.000 Ft-ban
  4. működési célú általános tartalék       6.203.000 Ft-ban


            bb) felhalmozási költségvetési kiadását:      32.200.000 Ft-ban, ezen belül


  1. beruházások előirányzata                   7.650.000 Ft-ban
  2. felújítások előirányzata                     12.010.000 Ft-ban
  3. egyéb felhalmozási kiadás                                0 Ft-ban
  4. fejlesztési célú céltartalék                12.540.000 Ft-ban


  1. előző év felhasználható tervezett pénzmaradványát 41.764.800 Ft-ban, ezen belül

ca) működési hiány finanszírozását szolgáló pénzmaradvány        29.958.800 Ft-ban

cb) felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló pénzmaradvány   11.806.000 Ft-ban

  1. finanszírozási célú műveletek bevételét (Hivatalná) 41.632.200 Ft-ban, ezen belül

da) működést szolgáló finanszírozási célú műveletek bevétele      41.632.200 Ft-ban

            db) felhalmozást szolgáló finanszírozási célú műveletek bevétele                 0 Ft-ban

  1. finanszírozási célú műveletek kiadását (Önkormányzatnál) 41.632.000 Ft-ban, ezen belül

ea) működési finanszírozást szolgáló műveletek kiadása               41.632.200 Ft-ban

eb) felhalmozási finanszírozást szolgáló műveletek kiadását                        0 Ft-ban

  1. költségvetési bevételek és kiadások egyenlegét 0 Ft-ban állapítja meg.
  1. A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt, – beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.


Az önkormányzat bevételei és kiadásai


4. §


  1. A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit  – kivéve az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit – és kiadásait , ezen belül működési és felhalmozási célú bevételeit és kiadásait e rendelet 3. melléklete tartalmazza.
  2. Az önkormányzat és költségvetési szervek bevételeit forrásonként e rendelet 4.melléklete tartalmazza.
  3. Az önkormányzat és költségvetési szervek működési kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatonként és szakfeladatonként e rendelet 5.sz.melléklete  tartalmazza.
  4. Az  önkormányzat és költségvetési szervek összevont költségvetési mérlegét e rendelet 6. melléklete tartalmazza.
  5. A képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként e rendelet 7. számú melléklete szerint hagyja jóvá. A jóváhagyott új induló célok a keretösszegen belül az elfogadott rangsornak megfelelően valósíthatók meg.
  6. A képviselő-testület a felhalmozási kiadásokat feladatonként e rendelet 8. számú melléklete szerint állapítja meg.
  7. A képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát összesen a rendelet 9. számú melléklete szerint állapítja meg.
  8. A képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat e rendelet 10. számú melléklete szerint állapítja meg.
  9. Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól a 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 12. melléklete tartalmazza.


A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök


5. §


A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében           41.764.800 Ft pénzmaradvány felhasználásáról dönt.


      

A bevételi többlet kezelése


6. §


  1. A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
  2. Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 2.000 e Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
  3. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.


Általános és céltartalék


7. §


  1. A képzett tartalék összegét a 11.sz.melléklet tartalmazza.
  2. A képviselő-testület a tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.


Több éves kihatással járó feladatok


8. §


A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 13.sz. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.


Előirányzat-felhasználási ütemterv


9. §


A 2016. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 14.melléklet tartalmazza.


Közvetetett támogatások


10. §


(1) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 15. melléklete tartalmazza.


(2) A képviselő-testület a lakosságnak nyújtott támogatás, szociális támogatásokról szóló kimutatást a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.


(3) A képviselő-testület a speciális célú támogatásokat a 17. melléklet szerint hagyja jóvá.


                                                                               Gördülő tervezés 

                                             

                                                                                       11.§.


(1) Az önkormányzat költségvetési évét követő két év előirányzatait a 18.sz. melléklet tartalmazza.

                                    

  1. FEJEZET


A 2016. évi költségvetés végrehajtásának szabályai


12. §


  1. A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
  2. A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
  3. A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
  4. A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
  5. A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
  6. Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.


13. §.

Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.

14. §


  1. A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
  2. A Hivatal maradványát az irányító szerv hagyja jóvá.  
  3. A Hivatal, mint önállóan gazdálkodó és működő gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv ellátja a fenntartó önkormányzatok és az önkormányzatokhoz tartozó intézmények, társulásoknak, nemzetiségi önkormányzatoknak az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.)  9. §. (1) bekezdésben meghatározott gazdálkodási feladatait külön munkamegosztási megállapodás alapján.



15. §


  1. A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Mernyei Közös Önkormányzati Hivatal.
  2.  A Hivatal éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
  3. A Hivatal éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó állami feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
  4. A Hivatalnál tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
  5. A Hivatal az irányító szerv előzetes jóváhagyásával nyújthat be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
  6. A Hivatal éven túli fejlesztési kötelezettséget csak az irányító szerv jóváhagyásával vállalhat.




16. §


  1. Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
  2. A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.


A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai


17. §


  1. A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
  2. A Hivatal a költségvetésében jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzatait saját hatáskörben módosíthatja, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthat végre a (3) –(4) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.  
  3. Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
  4. A Hivatal a gazdálkodási év során elért többletbevételét saját hatáskörben felhasználhatja.
  5. A Hivatal a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek használásához kapcsolódó módosításokat köteles az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja.



Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


18. §


  1. Az önkormányzat és a Hivatal által jutalmazásra tervezett előirányzat (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át nem haladhatja meg. A Hivatali dolgozók jutalmazásáról a Hivatal SZMSZ-ben foglaltak szerint a jóváhagyott költségvetés terhére a jegyző dönt a fenntartó polgármesterek egyetértésével.
  2. Az Önkormányzat és a Hivatal vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
  3. Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
  4. A Hivatal csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.



Támogatási szerződés


19. §


  1. A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
  2. A támogatási szerződésben meg kell határozni az Ávr. 73. §. (1) a)-h) pontjában meghatározott feltételeket.
  3. A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év január 31. napjáig köteles eleget tenni.
  4. Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás  1 évig nem ítélhető meg.
  5. Az államháztartáson kívül érkező forrás felhasználásáról, elfogadásáról értékhatártól függetlenül a képviselő-testület dönt.


20. §


A Hivatal és a más önkormányzattal közösen fenntartott önállóan működő és gazdálkodó, vagy önállóan működő költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.


Önkormányzati biztos kirendelése


21. §


  1. Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
  2. Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
  3. Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
  1. az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,
  2. a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
  3. a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
  4. a költségvetési szerv vezetője.
  1. Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.


  1. ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK


22. §


  1. A Képviselő-testület  tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht. 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2016. évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht, 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.
  2. A rendelet 2016. február 15. napján lép hatályba.


Mernye, 2016. február 11.                                                     



 Kisfalusi András sk.                                     Göndöcs Edina sk.

                           polgármester                                              jegyző                                                                                        

           

Rendelet kihirdetve.


Mernye, 2016. február 15.



                                                                                              Göndöcs Edina

                                                                                                   jegyző


Mellékletek