Mernye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (II. 18.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Hatályos: 2022. 03. 15Mernye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (II. 18.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Mernye község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § [ ]
(1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok) és az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerveire terjed ki.
(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
2. § [ ]
(1) A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerként működő Mernyei Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) és az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklet szerint külön-külön címet alkotnak.A költségvetés bevételei és kiadásai
(3) A képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi költségvetését 410 383 205 Ft bevétellel, 410 383 205 Ft kiadással állapítja meg.
(4) Az (1) bekezdésből az önkormányzat
a) tárgyévi költségvetési bevételét: 410 383 205 Ft-ban
aa) működési költségvetési bevételét: 275 146 348 Ft-ban
ab) felhalmozási költségvetési bevételét 135 236 857 Ft-ban
b) tárgyévi költségvetési kiadását: 410 383 205 Ft-ban,
ba) működési költségvetési kiadását 275 146 348 Ft-ban, ezen belül
bb) személyi jellegű kiadások 47 197 603 Ft-ban
bc) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 6 134 779 Ft-ban
bd) dologi jellegű kiadások 58 970 847 Ft-ban
be) ellátottak pénzbeli juttatásai 9 302 000 Ft-ban
bf) egyéb működési célú kiadások 94 308 531 Ft-ban
bg) finanszírozás kiadásai 59 232 588 Ft-ban
bh) felhalmozási költségvetési kiadását: 135 236 857 Ft-ban, ezen belül
bi) beruházások előirányzata 0 Ft-ban
bj) felújítások előirányzata 132 454 726 Ft-ban
bk) egyéb felhalmozási kiadás 2 782 131 Ft-ban
bl) fejlesztési célú céltartalék 0 Ft-ban
c) előző év felhasználható tervezett pénzmaradványát 139 525 126 Ft-ban, ezen belül
ca) működési hiány finanszírozását szolgáló pénzmaradvány 22 878 269 Ft-ban
cb) felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló pénzmaradvány 116 646 857 Ft-ban
d) finanszírozási célú műveletek bevételét (Hivatalnál) 52 552 971 Ft-ban, ezen belül
da) működést szolgáló finanszírozási célú műveletek bevétele 52 552 971 Ft-ban
db) felhalmozást szolgáló finanszírozási célú műveletek bevétele 0 Ft-ban
e) finanszírozási célú műveletek kiadását (Önkormányzatnál) 59 232 588 Ft-ban, ezen belül
ea) működési finanszírozást szolgáló műveletek kiadása 59 232 588 Ft-ban
eb) felhalmozási finanszírozást szolgáló műveletek kiadását 0 Ft-ban
f) költségvetési bevételek és kiadások egyenlegét 0 Ft-ban állapítja meg.
(5) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt, – beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
3. § [Az önkormányzat bevételei és kiadásai]
(1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit – kivéve az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit – és kiadásait, ezen belül működési és felhalmozási célú bevételeit és kiadásait e rendelet 3. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat és költségvetési szervek bevételeit forrásonként e rendelet 4.melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat és költségvetési szervek működési kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatonként és szakfeladatonként e rendelet 5.melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat és költségvetési szervek összevont költségvetési mérlegét e rendelet 6. melléklet tartalmazza.
(5) A képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként e rendelet 7. melléklet szerint hagyja jóvá. A jóváhagyott új induló célok a keretösszegen belül az elfogadott rangsornak megfelelően valósíthatók meg.
(6) A képviselő-testület a felhalmozási kiadásokat feladatonként e rendelet 8. melléklet szerint állapítja meg.
(7) A képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát összesen a rendelet 9. melléklet szerint állapítja meg.
(8) A képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat e rendelet 10. melléklete szerint állapítja meg.
(9) Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól a 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 12. melléklete tartalmazza.
4. § [A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök]
A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében 139 525 126 Ft pénzmaradvány felhasználásáról dönt.
5. § [A bevételi többlet kezelése]
(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 2.000.000 Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
6. § [Általános és céltartalék]
(1) A képzett tartalék összegét a 11. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület a tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
7. § [Több éves kihatással járó feladat ok]
A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 13. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
8. § [Előirányzat-felhasználási ütemterv]
A 2022. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 14. melléklet tartalmazza.
9. § [Közvetetett támogatások]
(1) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 15. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület a lakosságnak nyújtott támogatás, szociális támogatásokról szóló kimutatást a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.
(3) A képviselő-testület a speciális célú támogatásokat a 17. melléklet szerint hagyja jóvá.
10. § [Gördülő tervezés]
Az önkormányzat költségvetési évét követő két év előirányzatait a 18. melléklet tartalmazza.
11. § [A 2022. évi költségvetés végrehajtásának szabályai]
(1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
12. § [ ]
Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról, a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
13. § [ ]
(1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
(2) A Hivatal maradványát az irányító szerv hagyja jóvá.
(3) A Hivatal, mint önállóan gazdálkodó és működő gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv ellátja a fenntartó önkormányzatok és az önkormányzatokhoz tartozó intézmények, társulásoknak, nemzetiségi önkormányzatoknak az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 9. §. (1) bekezdésben meghatározott gazdálkodási feladatait külön munkamegosztási megállapodás alapján.
14. § [ ]
(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Mernyei Közös Önkormányzati Hivatal.
(2) A Hivatal éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(3) A Hivatal éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó állami feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(4) A Hivatalnál tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(5) A Hivatal az irányító szerv előzetes jóváhagyásával nyújthat be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) A Hivatal éven túli fejlesztési kötelezettséget csak az irányító szerv jóváhagyásával vállalhat.
15. § [ ]
(1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
16. § [A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai]
(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a polgármester átruházott hatáskörben dönt a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel.
(2) A Hivatal a költségvetésében jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzatait saját hatáskörben módosíthatja, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthat végre a (3) –(4) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(4) A Hivatal a gazdálkodási év során elért többletbevételét saját hatáskörben felhasználhatja.
(5) A Hivatal a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek használásához kapcsolódó módosításokat köteles az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja.
17. § [Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások]
(1) Az önkormányzat és a Hivatal által jutalmazásra tervezett előirányzat (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át nem haladhatja meg. A Hivatali dolgozók jutalmazásáról a Hivatal SZMSZ-ben foglaltak szerint a jóváhagyott költségvetés terhére a jegyző dönt a fenntartó polgármesterek egyetértésével.
(2) Az Önkormányzat és a Hivatal vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(3) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(4) A Hivatal csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
18. § [Támogatási szerződés]
(1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni az Ávr. 73. §. (1) a)-h) pontjában meghatározott feltételeket.
(3) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év január 31. napjáig köteles eleget tenni.
(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg.
(5) Az államháztartáson kívül érkező forrás felhasználásáról, elfogadásáról értékhatártól függetlenül a képviselő-testület dönt.
19. § [ ]
A Hivatal és a más önkormányzattal közösen fenntartott önállóan működő és gazdálkodó, vagy önállóan működő költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.
20. § [Önkormányzati biztos kirendelése]
(1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
b) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
c) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
21. § [ ]
A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht. 25. § (3) bekezdése szerint– a 2019. évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht, 25. § (4) bekezdése értelmében e
22. § [ ]
Ez a rendelet 2022. március 15-én lép hatályba.