Somogyjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2014(II.25.) önkormányzati rendelete
Somogyjád Község Önkormányzata 2014. évi költségvetéséről
Hatályos: 2014. 11. 28- 2015. 04. 24Somogyjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2014(II.25.) önkormányzati rendelete
Somogyjád Község Önkormányzata 2014. évi költségvetéséről
Somogyjád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében és 97. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzati rendelet hatálya
1. § (1) Somogyjád Község Önkormányzata 2014. évi költségvetéséről szóló rendelet (a továbbiakban: Rendelet) hatálya Somogyjád Község Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat), Somogyjád Község Önkormányzatának Képviselő-testületére (továbbiakban: Képviselő-testület) és az Önkormányzat által irányított költségvetési szervre, a Somogyjádi Közös Önkormányzati Hivatalra (a továbbiakban: Közös Hivatal) terjed ki.
(2) E Rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó, e Rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
2. Címrend
2. § (1) A Képviselő-testület a címrendet a (2)-(6) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület és a Közös Hivatal külön-külön alkotnak 1-1 címet. Az alcímeken belüli előirányzat-csoportok a működés, felhalmozás. Ezek felsorolását e Rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő Képviselő-testület és Közös Hivatal a 3/A, 3/B mellékletek szerinti felsorolásban, külön- külön címet alkotnak.
(4) Az előirányzat-csoportok kiemelt előirányzatokra tagozódnak.
(5) A felhalmozási kiadások összessége együtt alkot címet
(6) Az alcímeken belüli jogcímcsoportok államigazgatási, kötelező és nem kötelező önkormányzati feladatokra vannak bontva. A jogcímcsoportokon belül az egyes feladatok soronként megjelöltek.
Részletes rendelkezések
1. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege, a hiány mértéke
3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat és a Közös Hivatal együttes 2014. évi költségvetését
4. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat és a Közös Hivatal működési kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatonként részletezve a 3. melléklet, valamint jogcímcsoportonkénti alábontását a 3/A., és a 3/B. melléklet alapján hagyja jóvá.
(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetését kormányzati funkciókódonkénti bontásban a 3/A. számú melléklet alapján hagyja jóvá.
5. § A Képviselő-testület a felújítási címet a címrendről szóló 2. § (5) bekezdésében megjelölt bontásban a 4. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
6. § A Képviselő-testület az Önkormányzat felhalmozási kiadásai címet a címrendről szóló 2. § (6) bekezdésben megjelölt bontásban az 5. melléklet alapján hagyja jóvá.
2. Tartalékok
7. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2014. évi
a) tartalékát 119.761 e Ft-tal,
a 6. melléklet alapján hagyja jóvá.
(2) Az általános tartalék és a fejlesztési tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
8. § . A Képviselő-testület az Önkormányzat és a Közös Hivatal éves létszám előirányzatát, valamint külön táblázatban a közfoglalkoztatottak éves létszám a 7. melléklet alapján hagyja jóvá.
9. § . A költségvetési évet követő 2 év várható előirányzatait - amelyet a Képviselő-testület a költségvetési év folyamatai és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések szerint állapított meg – a 8. melléklet tartalmazza.
3. Több éves kihatással járó feladatok
10. § A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatot nem tervez.
4. Előirányzat-felhasználási ütemterv
11. § A Képviselő-testület a 2014. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről készített előirányzat-felhasználási ütemtervet havi bontásban a 10. melléklet alapján hagyja jóvá.
5. Közvetett támogatások
12. § Az Önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 11. melléklet tartalmazza.
13. § Az Önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat e rendelet 12. melléklete tartalmazza.
14. § A Képviselő-testület a lakossági és közösségi szolgáltatások támogatásáról, - amelyeket nem az Önkormányzat költségvetési szervei útján végeztet – a 13. mellékletben foglaltaknak megfelelően döntött.
15. § (1) Az Önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 14. melléklete tartalmazza.
16. § A Képviselő-testület az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az Önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 15. melléklet szerint hagyja jóvá.
6. A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök
17. § (1) Az önkormányzat 2014. évben hitelfelvételt irányoz elő.
7. A bevételi többlet kezelése
18. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a Képviselő-testület államilag garantált értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.
(2) A gazdálkodás során az év közben létrejött hozambevétel és megtakarítás összegét a Képviselő-testület tőkegarantált értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.
(3) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 150.000 e Ft-ig a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(4) A (2) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 150.000 e Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(5) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a Képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
(6) A Közös hivatal a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételét - a Képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű egyidejű előirányzat-módosítás után – többletfeladatai ellátására használhatja fel.
8. A 2014. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
19. § A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
20. § (1) A Közös Hivatal éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A Közös Hivatal éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A Közös Hivatalnál tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A Közös Hivatal számadási kötelezettséggel tartozik a részére juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A Közös Hivatal kizárólag a Képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthat be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladatellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) Az Önkormányzat a Közös Hivatal éven túli fejlesztési kötelezettségét csak a Képviselő-testület jóváhagyásával vállalhat.
(7) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és a Közös Hivatal vezetőjét arra, hogy amennyiben a rendelkezésre álló személyi kiadás és szociális hozzájárulási adó előirányzatok összege erre fedezetet biztosít, megbízási szerződéses jogviszony keretében láttassa el azokat a többbletfeladatokat, amelyeket az önkormányzat, vagy a Közös Hivatal, köztisztviselői, az Önkormányzat munkavállalói kinevezésükben, illetőleg munkaszerződésükben rögzített munkaidejük terhére - az alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül - ellátni nem tudnak.
21. § (1) Ha az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A Képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
9. A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
22. § (1) Az Önkormányzat a költségvetését, valamint a Közös Hivatal előirányzatát a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt –, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.
23. § Az Önkormányzat és a Közös Hivatal bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.
24. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról (a továbbiakban: SZMSZ) szóló 5/2011. (IV. 29.) számú önkormányzati rendelet 1. mellékletében szereplő átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadásai előirányzatok közötti és a tartalék terhére történő átcsoportosítás jogát fenn tartja.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években - a Képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő első Képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.
25. § (1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és a Közös Hivatal saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület a 24. §.-ban foglalt módon dönt.
26. § A Közös Hivatal költségvetési támogatását a Képviselő-testület „kiskincstári” rendszerben biztosítja.
10. Támogatási szerződés
27. § A Képviselő-testület az egyéb szervezeteknek nyújtott támogatásokat a támogatási szerződésekben meghatározottak szerint, a polgármesterrel egyeztetett módon és ütemben bocsátja rendelkezésükre.
28. § (1) Az Önkormányzat által nyújtott, nem normatív, céljellegű, fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatokat a helyben szokásos módon, illetve az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvénynek megfelelően közzé kell tenni legkésőbb a döntés meghozatalát követő 60-ik napig, minden 200 e Ft-ot meghaladó támogatás esetén.
(2) Nem kell közzétenni a támogatást akkor, ha a támogatott kérelmét visszavonja, vagy lemond a támogatásról.
29. § A támogatott a kapott támogatásról a támogatás felhasználását követően, legkésőbb 2013. január 15-ig köteles elszámolni.
30. § A nettó 5 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.
31. § A Környezetvédelmi Alap bevételeit a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. számú törvény 21/B. § (1)-(3) bekezdésében meghatározottak alapján kell felhasználni.
32. § (1) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester az Önkormányzat költségvetése körében átmeneti – Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
33. § (1) A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek az Önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.
(2) Az Önkormányzat költségvetés teljesítése jelentős veszélyeztetésének minősül különösen: - ha a helyi adóbevételek a féléves beszámolóig időarányosan nem realizálódnak.
34. § (1) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(2) Felhalmozási célú előirányzatát kizárólag az előző évi pénzmaradványa terhére változtathatja meg.
11. Létszám és bérgazdálkodás
35. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva az intézmény részére engedélyezett létszám (álláshely) keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(3) A Közös Hivatal csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
(4) A Közös Hivatalnál keletkezett bérmaradványból jutalom kifizetésére – kivéve a többletbevételből történő kifizetést – csak abban az esetben kerülhet sor, ha valamennyi jogszabály szerinti fizetési kötelezettségét teljesíti.
(5) A Közös Hivatalnál túlóra, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor.
36. § A Képviselő-testület a közalkalmazotti illetmények megállapításánál csak a törvény által kötelezően előírt, illetve a testület által engedélyezett átsorolások, illetve kedvezmények többletköltségeire biztosít önkormányzati támogatást.
12. Szolgáltatási szerződés
37. § . Az Önkormányzat által felügyelt költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:
(1) Az Önkormányzat által felügyelt Közös Hivatalnál, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
13. Közös Hivatal pénzmaradványa
38. § (1) Az Önkormányzat Közös Hivatal pénzmaradványát a Képviselő-testület hagyja jóvá.
(2) A Képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a Közös Hivatalaz megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen, amikor az Önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.
14. A Képviselő-testület elrendeli:
39. § (1) A központi szerveknél és egyéb helyeken fellelhető pályázatokon való részvételt. Saját forrás vállalása esetén a polgármester egyeztetést ír elő. Minden olyan pályázatnál, ahol önkormányzati saját forrást kell biztosítani (legyen az intézményi pályázat is), 500 ezer Ft-ig kötelezettséget vállalhat, 501 ezer Ft-tól pedig a Képviselő-testület.
(2) A Somogyádi Mikrotérségi Mesevár Óvoda és a Somogyjádi Alapszolgáltatási Központ és „Együtt Könnyebb Időskorúak Otthona intézményvezetői az ellátotti átlaglétszám változásáról, illetve az ellátotti átlaglétszámot is kötelesek június 30-ig és augusztus 31-ig a polgármester tájékoztatásaként írásban leadni. (Az állami támogatások visszafizetése, esetlegesen leigénylési kötelezettségekkel való számítás miatt.)
(3) Elrendeli, hogy a helyi bevételeket (adó) legalább negyedévenként át kell utalni a költségvetési elszámolási számlára a folyamatos észszerű gazdálkodás érdekében. Adó-végrehajtási, ellenőrzésekről, feltárásokról negyedévente írásos értékelés szükséges.
(4) Elrendeli, hogy folytatni kell a feladatellátás racionálisabb megszervezése érdekében tett intézkedéseket, lehetséges létszám leépítéseket.
40. § . Elrendeli, hogy a költségvetésben szereplő és a rendeletben külön nem szabályozott kiadási tételek felhasználására vonatkozóan a felhasználás rendjét és ütemét a polgármester határozza meg.
15. Önkormányzati biztos kirendelése
41. § . (1) Ha a Közös Hivatal 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 150 millió Ft-ot, s e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a Képviselő-testület a Közös hivatalhoz az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) A tartozásállomány folyamatos figyelemmel kíséréséért a Közös Hivatal vezetője a felelős.
(3) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) számú bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a Képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(4) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) az Önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
b) az Önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
c) a költségvetési szerv vezetője.
(5) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
42. § . A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy vis maior esemény bekövetkeztekor a káreseményt az Önkormányzat nevében a megyei területfejlesztési tanácsnak és a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság felé bejelentse.
Záró rendelkezések
43. § (1) A Képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) A költségvetés gazdálkodás biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester, a törvényességért és a pénzügyi szabályosságért a jegyző felel.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2014. évi költségvetésben előírt bevételek beszedésére, kiadások teljesítésére.
(4) A Közös Hivazal költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért az alapító okiratban előírt tevékenységek ellátásáért, a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítésért a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a belső ellenőrzés megszervezéséért a költségvetési szervvezetője a felelős.
44. § Jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben az ide vonatkozó törvények és rendeletek az irányadók.
45. § Jelen rendelet 2014. február 25-én lép hatályba.
mellékletek az 5/2014. (II. 25.) önkormányzati rendelethez