Somogyjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015(II.20.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott települési támogatásokról

Hatályos: 2019. 07. 27- 2021. 05. 30

Somogyjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015(II.20.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott települési támogatásokról

2019.07.27.

Somogyjád Község Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 1. § (2) bekezdésében a 12. § (8) bekezdés tekintetében, az Szt. 26. §-ában a 12. § (8) bekezdés tekintetében, az Szt. 32. § (1) bekezdés b) pontjában a5. § (2) bekezdés tekintetében, az Szt. 32. § (3) bekezdésében az5. § (6)-(10) bekezdés tekintetében, a 6. § tekintetében, a 7. § (5) és (9) bekezdések tekintetében, a 8. § (6)-(8) bekezdések tekintetében, a 10-13. § tekintetében, a 14. § (2)-(4) bekezdések tekintetében, valamint a 15. § tekintetében, az Szt. 45. § (1) bekezdés a) pontja tekintetében a 7. §, a c) pontja tekintetében a 8. §, az Szt. 45. § (3) bekezdésében a 9-13. §, valamint 14. § (1) bekezdése tekintetében, az Szt. 48. § (4) bekezdésében a 14. § (2) bekezdés tekintetében, ,az Szt. 132. § (4) bekezdés g) pont a 6. § bekezdés tekintetében, az Szt. 134/E. §-ában kapott felhatalmazás alapján a 16. § (1) bekezdés tekintetében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendezzék a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról.

(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót, mivel az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétele szociális biztonság megteremtése szempontjából.

2. A rendelet hatálya

2. § (1) E rendelet hatálya a (2) bekezdésben foglalt kivétellel kiterjed a Somogyjád Községben élő és lakóhellyel rendelkező, Szt. 3. § (1) – (3) bekezdés szerinti személyekre.

(2) A 15. §. vonatkozásában e rendelet hatálya kiterjed a köztemetési költség megtérítésére kötelezettekre tekintet nélkül arra, hogy Somogyjád Község közigazgatási területén rendelkeznek e lakcímmel.

3. Hatásköri rendelkezések

3. § Somogyjád Község Önkormányzata Képviselő-testülete a számára meghatározott szociális feladat - és hatásköröket az alábbiak szerint gyakorolja: a Képviselő-testület a döntést a polgármesterre ruházza át

a) lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres települési támogatás ügyekben,

b) gyógyszerkiadások viseléséhez kapcsolódó rendszeres települési támogatás ügyekben,

c) halálesethez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás ügyekben,

d) rendkívüli települési eseti támogatás ügyekben az elemi károk elhárításához,valamint egyéb súlyos krízishelyzethez kapcsolódó támogatási ügyek kivételével,

e) rendkívüli települési eseti gyermekvédelmi támogatás ügyekben a beiskolázási, tankönyv támogatási,"hátrányos helyzetű tanulók Arany János tehetséggondozó programja" valamint a "Bursa Hungarica" felsőoktatási ösztöndíjra vonatkozó esetek kivételével,

f) az átruházott hatáskörét érintően az Szt.17. §.(5) bekezdése szerinti méltányossági ügyekben.

4. Értelmező rendelkezések

4. § (1) E rendelet alkalmazásában:

1. család: a Szt. meghatározása szerint;

2. egyedül élő: aki egyszemélyes háztartásban lakik;

3. háztartás: a Szt. meghatározása szerint;

4. jövedelem: a Szt. meghatározása szerint;

5. környezettanulmány: a kérelmező családi és vagyoni viszonyainak, továbbá a kérelem szempontjából lényeges tények, adatok, előírt kötelezettségek teljesítésének esetenkénti helyszíni ellenőrzése;

6. különös méltánylást érdemlő eset: különösen fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, munkanélküliség, tartós jövedelemromlás, elemi kár, egyéb rendkívüli létfenntartást veszélyeztető élethelyzet,

7. nyugdíjminimum: az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege;

8. vagyon: a Szt. meghatározása szerint.

9. egyéb súlyos krízishelyzethez: betegség, baleset, munkanélküliség, tartós jövedelemromlás, egyéb rendkívüli létfenntartást veszélyeztető élethelyzet,

(2)

(3)

(4)

(5)

5. Eljárási rendelkezések

5. § (1) Az önkormányzat saját hatáskörében nyújtott ellátásaira – az e rendeletben foglalt kivételekkel – a Szt-ben, valamint a pénzbeli és természetben nyújtott ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Korm. rendeletben foglaltak megfelelően irányadóak.

(2) A pénzbeli és természetben nyújtott települési ellátások iránti kérelmet, ha magasabb szintű jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik év közben folyamatosan az erre rendszeresített formanyomtatványon lehet benyújtani a Somogyjádi Közös Önkormányzati Hivatalba (továbbiakban: Hivatal)

(3) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és a család vagy háztartás tagjainak jövedelméről szóló igazolásokat, melynek irányadó időszakára a Szt-ben meghatározottakat kell figyelembe venni.

(4) A jövedelem igazolható:

a) munkabérből származó jövedelem esetén, a munkáltató által kiállított igazolással (amennyiben az adott hónapban 13. havi munkabér, illetve más jogcímen egy-egy többletjuttatás is kifizetésre került, annak összegét a havi munkabértől elkülönítve kell feltüntetni);

b) nyugdíj vagy nyugdíjszerű ellátás esetén, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által a tárgyév elején megküldött elszámolási lappal, vagy a megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényével és a nyugdíjas igazolvány fénymásolatával;

c) családtámogatási ellátások esetén a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényével vagy a kifizető szerv igazolásával;

d) őstermelők esetén a bevételről vezetett dokumentum fénymásolatával, illetve a NAV által kiállított igazolással, továbbá támogatás esetén a támogatás összegéről szóló igazolással;

e) vállalkozásból származó jövedelem esetén a NAV igazolásával, továbbá az adóbevallással nem lezárt időszakra vonatkozóan az egy havi átlagjövedelemről szóló könyvelői igazolással, ennek hiányában az érintett nyilatkozatával;

f) egyszerűsített foglalkoztatás esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagáról szóló igazolás;

g) tartásdíj esetén a ténylegesen felvett tartásdíjról szóló irattal (elismervény, postai feladóvevény, stb.) és a szülők közötti egyezséget tartalmazó közokirattal, vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal, illetve a tartásdíj megállapításáról szóló jogerős bírói ítélettel, állam által megelőlegezett gyermektartásdíjról a gyámhivatal határozatával;

h) ösztöndíjról a felsőoktatási intézmény igazolásával;

i) a munkaügyi kirendeltség igazolása arról, hogy a támogatást igénylő személy és nagykorú családtagja regisztrált munkanélküli és támogatásban nem részesül;

j) az a)-j) pontokba nem tartozó jövedelmek esetén egyéb, a jövedelem típusának megfelelő igazolással;

k) amennyiben a c), és i) pontban meghatározott ellátások folyószámlára kerülnek átutalásra, úgy a jövedelem a bankszámlakivonattal is igazolható.

(5) A tényállástisztázásához Hivatal a kérelemben megjelölt lakcímen környezettanulmányt végezhet. Környezettanulmány készítése különösen akkor indokolt,ha:

a) A jelenlegi és a korábban benyújtott bármely szociális ellátás iránti kérelmek adattartalma ellentmondásban áll egymással;

b) Az adatfeldolgozó programban szereplő, a kérelem elbírálásához nélkülözhetetlen adatok eltérőek a kérelemben foglaltaktól;

c) a személyi adat-és lakcím nyilvántartás szerinti adatok eltérnek a kérelemben szereplő adatoktól,

d) az ellátás visszafizetése ügyében méltányossági kérelmet nyújtottak be,

e) elemi kár megállapításához benyújtott kérelem esetén.

(6) A havi rendszerességgel nyújtott pénzbeli ellátásokat utólag, minden hónap ötödik napjáig kell folyósítani. A kifizetés történhet házipénztárból, illetve a jogosult kérelme alapján annak bankszámlájára.

(7) A nem havi rendszerességgel nyújtott pénzbeli ellátás kifizetése legkésőbb a megállapítást követő 15 nap házipénztárból, illetve a jogosult kérelme alapján annak bankszámlájára.

(8) A települési eseti támogatás egészében vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A természetbeni szociális ellátás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell. Amennyiben a kérelmező életkörülményei azt igazolják, a megállapított támogatás felhasználása a Somogyjádi Alapszolgáltatási Központ és "Együtt Könnyebb " Időskorúak Otthona Intézmény családgondozója útján is történhet. Ez esetben a pénz felhasználásáról a családgondozó köteles elszámolni a pénz felvételét követő 10 napon belül a Hivatal szociális ügyintézőjénél.

(9) A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás bármely okból történő megszüntetése esetén a jogosultságot – az (9) bekezdésben foglalt kivétellel – a határozathozatal hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.

(10) Ha a havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra jogosult az ellátás folyósítása alatt Somogyjádról elköltözik, a jogosultságot a lakcímváltozás hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.

(11) Amennyiben a jogosult helyzete köztudomású, úgy a döntésre jogosult hivatalból, jövedelemvizsgálat nélkül, rendkívüli eseti, valamint eseti gyermekvédelmi támogatást biztosíthat a 11. §.(3) és a 12. §.(4) bekezdéseiben meghatározottak figyelembe vételével.

6. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése

6. § (1) E rendeletben szabályozott települési támogatás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétele esetén a Szt. 17. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.

(2) E rendeletben szabályozott ellátási formáknál a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítését elrendelő jogerős határozat kézhezvételét követő 30 napon belül kérelemre, méltányosságból, indokolt esetben, amennyiben a visszafizetés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti a polgármester a visszafizetésre kötelezett összeget méltányosságból

a) elengedheti,

b) csökkentheti,

c) részletekben történő megfizetését engedélyezheti.

II. Fejezet

Pénzben vagy természetben rendszeres ellátásként nyújtott települési támogatások

7. Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres települési támogatás

7. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester a szociálisan rászoruló háztartások részére az általuk lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres települési támogatást nyújt.

(2) A támogatás közüzemi közszolgáltatásból eredő díj és díjhátralék, villanyáram és a gázfogyasztás, csatornahasználat, a szemétszállítás díjához, albérleti díjhoz, tüzelőanyag költségéhez használható fel.

(3) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (továbbiakban nyugdíjminimum) 150 %-át, egyedül élő esetén a 200 %-át nem haladja meg feltéve, hogy a lakásfenntartással kapcsolatos igazolt havi rendszeres kiadások mértéke a háztartás nettó összjövedelmének 15 %-át eléri, vagy meghaladja, valamint a háztartás egyik tagja sem rendelkezik vagyonnal.

(4) A (3) bekezdés szerinti, a lakásfenntartás elismert havi költségénél a benyújtást megelőző 12 hónapra megfizetett

a) elektromos áram,

b) gáz,

c) víz és csatornahasználat,

d) szemétszállítás,

e) tüzelőanyag díjának ,költségének 1/12 -ed részét kell figyelembe venni.

(5) A lakhatási támogatás havi összege, amennyiben:

a) a háztartás egy főre eső jövedelme a nyugdíjminimum 150%-át nem haladja meg: havi 4.500 Ft,

b) a háztartás egy főre eső jövedelme a nyugdíjminimum 175%-át nem haladja meg: havi 4.000 Ft,

c) a háztartás egy főre eső jövedelme a nyugdíjminimum 225%-át nem haladja meg: havi 3.500 Ft,

d) a háztartás egy főre eső jövedelme a nyugdíjminimum 250%-át nem haladja meg: havi 3.000 Ft.

(6) Lakhatási támogatást elsődlegesen természetbeni ellátásként kell megállapítani és a támogatás összegét a határozatban megjelölt szolgáltató részére havonta kell átutalni. Amennyiben a jogosultnak közüzemi díjtartozása nincs, a lakhatási támogatást pénzbeli ellátásként is meg lehet állapítani.

(7) Azon személy esetében, akinél előrefizetős gáz- vagy áramfogyasztást mérő készülék működik, a lakásfenntartási támogatást a készülék működését lehetővé tevő kódhordozó formájában kell nyújtani.

(8) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(9) Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet, és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

(10) A lakásfenntartási támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától, a már fennálló jogosultság utolsó hónapjában benyújtott kérelmek esetén a korábbi jogosultság lejártát követő hónap első napjától egy év időtartamra kell megállapítani.

(11) A kérelemhez csatolni kell:

a) kérelmező nyilatkozatát a lakásban tartózkodás jogcíméről, valamint a háztartásban élők vagyoni helyzetéről;

b) bérleményben, albérletben élők esetén a bérleti szerződést;

c) a kérelmező, illetve háztartása tagjai nevére szóló, – vagy azon legalább számlafizetőként feltüntetett – lakásfenntartási költségek igazolásául szolgáló számlákat, vagy befizetési bizonylatokat, ezek hiányában szolgáltatói igazolást a (4) bekezdés szerinti időszakra megfizetett díj összegéről.

(12) A rendszeres kiadások költségeit:

a) Vezetékes gáz, valamint tűzifa vegyes használata esetén az egy hónapra jutó átlagos kiadást a (4) bekezdés szerint számított gázfogyasztás, valamint az előző fűtési időszak alatt felhasznált tűzifa mennyiségének egy hónapra jutó összege alapján kell számítani. Tűzifa számlájának hiánya esetén a kérelmező írásos nyilatkozata is elfogadható. Vegyes tüzelés használata esetén havi költségként legfeljebb 12 000.-Ft vehető figyelembe.

b) Tűzifa használata esetén az előző fűtési időszakban felhasznált tűzifa mennyiség számlái alapján számított egy havi költség. Számla hiányában a kérelmező írásos nyilatkozata is elfogadható. Fatüzelés esetén havi költségként a nyilatkozat szerinti összeg, de legfeljebb havi 8000.-Ft vehető figyelembe költségként.

c) Amennyiben a háztartás PB gázt használ, úgy havi egy db 22 kg-os palack költsége vehető figyelembe havi kiadásként.

8. Gyógyszertámogatás

8. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester a szociálisan rászorult azon személyek részére, akik az Sz.50. §.(1)-(2) bekezdése szerint közgyógyellátásra nem jogosultak gyógyszertámogatásra való jogosultságot állapíthat meg, amennyiben egészségi állapotuk, diagnosztizált krónikus betegségükre tekintettel a háziorvos által igazolt, rendszeresen szedett gyógyszerek költségeit létfenntartásuk veszélyeztetése nélkül nem képesek viselni.

(2) Gyógyszertámogatásra jogosult az, akinek

a) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 200%-át, egyedül élő esetében 250%-át,

b) gyógyszertár által beárazott, háziorvos és / vagy kezelőorvosa által kiállított igazolás szerint a kérelem benyújtását megelőző három hónapban krónikus betegségéhez közvetlenül kapcsolódó gyógyszerköltségének havi átlaga (továbbiakban havi rendszeres gyógyszerköltség) meghaladja a nyugdíjminimum 30 %-át.

(3) A gyógyszertámogatás havi összege

a) családban élők esetében: 4 000.-Ft / hó ( figyelemmel a (4) bekezdésben foglaltakra)

b) egyedül élő esetén 5 000.-Ft/hó

(4) Az egy családban élő személyek részére gyógyszertámogatás címén folyósított ellátás együttesen havonta nem haladhatja meg a 6 000-Ft-ot

(5) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

a) családban élő személyek jövedelemigazolását,

b) gyógyszertár által beárazott, a diagnosztizált krónikus betegséghez közvetlenül kapcsolódó gyógyszereket tartalmazó háziorvosi igazolást.

(6) Amennyiben a kérelmező gyógyszertámogatásban részesül, vagy közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezik, a kérelmet legkorábban a gyógyszertámogatás vagy közgyógyellátási igazolvány lejártának hónapjában nyújtható be.

(7) A gyógyszertámogatás a kérelem benyújtásának hónapjától kell megállapítani. Amennyiben a kérelmet a gyógyszertámogatás vagy közgyógyellátás lejártának hónapjában került benyújtásra, a jogosultság a lejáratot követő hónaptól állapítható meg.

(8) A gyógyszertámogatás egy év időtartamra kerül megállapításra. Az első összeg kiutalására a megállapító határozat meghozatalát követő hónap 5-napjáig kerül kiutalásra.

III. Fejezet

Pénzben vagy természetben átmeneti ellátásként nyújtott települési támogatások

9. Rendkívüli települési támogatás

9. § .A Képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást nyújt

a) halálesetre tekintettel temetési támogatást,

b) eseti támogatást,

c) eseti gyermekvédelmi támogatást,

d) pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő szociális kamatmentes kölcsönt,

10. Temetési támogatás

10. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester temetési támogatás formájában rendkívüli települési támogatást állapíthat meg annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott.

(2) Nem jogosult temetési támogatásra, aki az eltemettetésre- ellenszolgáltatás fejében - szerződésben vállalt kötelezettséget.

(3) Nem állapítható meg temetési támogatás, ha az elhunyt temetése közköltségen történt.

(4) A temetési támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-a.

(5) A Képviselő-testület a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét 250 000.-Ft-ban állapítja meg.

(6) A temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:

a) Temetés költségeiről a kérelmező nevére kiállított számla eredeti példányát,

b) a halotti anyakönyvi kivonatot,

(7) A kérelmet a halálesetet követő vagy a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított 60 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(8) A megállapított temetési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az erről szóló határozat számával együtt a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell küldeni.

11. Eseti támogatás

11. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben az elemi kár elhárításához kapcsolódó eset kivételével a polgármester eseti támogatásra való jogosultságot állapíthat meg kérelemre, vagy hivatalból is annak a személynek,

a) aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan létfenntartási gonddal küzd, és önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy

b) alkalmanként jelentkező többletkiadások, így különösen:

ba) betegséghez,

bb) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,

bc) a gyermek fogadásának előkészítése,

bd) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása,

be) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése,

bf) elemi kár elhárítása,

bg) egyéb súlyos krízishelyzet miatt anyagi segítségre szorulnak.

(2) Eseti támogatásra való jogosultság állapítható meg annak, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő esetén 300 %-át.

(3) Eseti támogatás személyenként havonta legfeljebb egy,egy naptári éven belül legfeljebb négy alkalommal állapítható meg, melynek éves összege a 20 000.-Ft-ot,családonként 80 000.Ft-ot nem haladhatja meg.

(4) Eseti támogatás egyszeri összege:

a) 11. §.(1) bekezdés b) pont bg) alpontja kivételével legalább 1 000.-Ft, legfeljebb 5 000.-Ft.,

b) a 11. §.(1) bekezdés b) pont bg) alpontja esetében legfeljebb 30 000.-Ft

(5) A krízistámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:

a) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása és a gyermek fogadásának előkészítése szakorvos vagy védőnő általi igazolást a várandósság és a terhes-gondozástényéről, vagy

b) a gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében igényelt támogatás esetében gyámhivatali határozatot,

c) a kérelmező és családja jövedelemigazolását.

(6) Az Önkormányzat a szociális ellátásra biztosított keretösszeg év végi maradványa terhére az arra jogosult időskorú személyeknek karácsonyi támogatást nyújthat. Karácsonyi támogatásra jogosult az a személy, aki az alábbi együttes feltételeknek megfelel:

a) Somogyjádon bejelentett lakóhellyel rendelkezik és életvitelszerűen lakóhelyén él,

b) 70. életévét a tárgyévben betölti.

(7) Az Önkormányzat a szociális ellátásra biztosított keretösszeg év végi maradványa terhére az arra jogosult kiskorú személyeknek karácsonyi támogatást nyújthat. Karácsonyi támogatásra jogosult az a személy, aki Somogyjádon bejelentett lakóhellyel rendelkezik és életvitelszerűen lakóhelyén él. Jogosultság szempontjából figyelembe kell venni azt is, aki az adott tárgyévben tölti be 18. életévét.

12. Eseti gyermekvédelmi támogatás

12. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a beiskolázási, a tankönyv támogatási a "hátrányos helyzetű tanulók Arany János tehetséggondozó programja", valamint a "Bursa Hungarica" felsőoktatási ösztöndíjra vonatkozó esetek kivételével a polgármester eseti gyermekvédelmi támogatásban részesítheti a gyermeket, ha az őt gondozó család időszakosan létfenntartási gonddal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, és a családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 150 %-át, gyermekét egyedül nevelő esetében 200%-át.

(2) E rendelet alkalmazásában létfenntartási gondnak, valamint létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a családjának alkalmanként váratlan többletkiadása jelentkezik, különösen:

a) gyermek iskoláztatása,

b) gyermek betegsége,

c) gyermek hátrányos helyzete

miatt anyagi segítségre szorul.

(3) Eseti gyermekvédelmi támogatás kérelemre, vagy hivatalból állapítható meg.

(4) Az eseti gyermekvédelmi támogatás egy naptári éven belül, gyermekenként 4 alkalommal adható, melynek éves összege nem haladhatja meg a 20 000.-Ft-ot.

(5) Eseti gyermekvédelmi támogatás alkalmankénti összege legalább 1 000.-Ft , legfeljebb 5 000.-Ft.

(6) Eseti gyermekvédelmi támogatás állapítható meg továbbá jövedelemtől függetlenül, Somogyjád község közigazgatási területén bejelentett lakó-vagy tartózkodási hellyel rendelkező,és életvitelszerűen Somogyjád Közigazgatási területén élő köznevelési intézményben, nappali képzésben résztvevők részére tanévkezdés kiadásainak enyhítésére beiskolázási és óvodakezdési támogatást biztosít, amennyiben az önkormányzat költségvetése azt lehetővé teszi.

(7) A (6) bekezdés szerinti támogatások összegét a Képviselő-testülete tárgyévi költségvetésében határozza meg, odaítéléséről évente határozattal dönt.

(8) Az önkormányzat közoktatási és felsőoktatási intézményben tanulók részére pályázat keretében igénybe vehető települési támogatást, tanulmányi ösztöndíj támogatásokat biztosíthat, melynek keretében:

a) Arany János tehetséggondozó programban résztvevők támogatása, amennyiben az illetékes minisztérium „hátrányos helyzetű tanulók Arany János tehetséggondozó programja” pályázati kiírásban meghatározott feltételek szerint jogosult a tehetség gondozási program keretében iskolába járni. A támogatás lehet az önkormányzat Képviselő-testületének támogató határozata, vagy pénzbeli ellátás.Pénzbeli támogatás megállapítása esetén, annak összegéről, folyósítás módjáról a Képviselő-testület határozattal dönt.

a) Bursa Hungarica Önkormányzati ösztöndíj: egyetemen, főiskolán tanulók támogatása céljából az önkormányzat csatlakozhat, a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati ösztöndíj pályázathoz. A Képviselő-testület a csatlakozásról évente dönt.Csatlakozás esetén a Képviselő-testület, az ösztöndíj megállapításának jogosultsági feltételeit, annak összegét külön rendeletben határozza meg.

13. Pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő szociális kamatmentes kölcsön

13. § (1) A Képviselő- testület által átruházott hatáskörben a polgármester pénzügyi tevékenységnek nem minősülő szociális kamatmentes kölcsönt állapíthat meg, temetési költséghez kapcsolódó kiadásokra, annak a személynek, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem a nyugdíjminimum 250 %-át, egyedül élő esetében a nyugdíjminimum 350 % át nem haladja meg.

(2) Kamatmentes kölcsön összege: legfeljebb 80 000.-Ft

(3) A kamatmentes kölcsön összege visszafizetésének időtartama legfeljebb 10 hónap. A kölcsönt igénylő és családja jövedelmétől függően kerül megállapításra visszafizetés időtartama, valamint a havi törlesztő részlet összege.

(4) A megállapított kölcsön visszafizetési kötelezettség a kifizetést követő hónap első napjától esedékes.

(5) a Kérelemhez csatolni kell egy fő készfizető kezes nyilatkozatát, valamint jövedelemigazolását, amennyiben a kérelmező egyedül élő, vagy a családban nincs két fő rendszeres jövedelemmel rendelkező személy.

(6) A kölcsön igénybevételének, visszafizetésének feltételeiről a kérelmezővel, illetve a készfizető kezessel megállapodást kell kötni

(7) A (6) bekezdésben meghatározott megállapodást az érintettekkel a polgármester köti meg.

(8) Amennyiben a támogatott háromhavi törlesztő részlet befizetését elmulasztja a hátralévő teljes kölcsönösszeg egy összegben az egyéb jogszabályban meghatározott módon kamattal együtt esedékessé, behajthatóvá válik.

(9) Nem részesíthető kamatmentes kölcsönben az a személy,aki korábban nyújtott támogatás összegét neki felróható okból nem fizette vissza.

IV. Fejezet

14. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről az Szt.48. §-ában meghatározottak szerint.

(2) Az Szt.48. §.(3) bekezdés b.) pontjában szabályozott esetben a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelező határozat kézhezvételét követő 30 napon belül benyújtott kérelemre, a polgármester engedélyezheti a köztemetés költségének – maximum 12 havi – részletekben történő törlesztését, ha az eltemettetésre köteles személy,

a) egyedül élő és havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíjminimum háromszorosát nem éri el,

b) családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori nyugdíjminimum kétszeresét nem éri el.

(3) Különösen méltányolható, létfenntartást veszélyeztető esetben a polgármester az (1) bekezdésben meghatározott jövedelemhatároktól eltérhet.

(4) Az első részlet visszafizetésének határideje a részletfizetést megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15. nap

V. Fejezet

15. Méltányossági jogkör gyakorlása

15. § Különös méltánylást érdemlő esetben a polgármester lakásfenntartási támogatás, valamint a gyógyszertámogatás kivételével – az e rendeletben foglalt feltételektől az ügyfél javára eltérhet.

16. Záró és hatályba léptető rendelkezések

16. § (1) E rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.

(2) Rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.

(3) Hatályát veszti a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 29/2013.(XII.13) önkormányzati rendelet.