Szentbalázs Község Képviselőtestületének 2/2015(II.27..) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2016. 04. 26- 2016. 09. 15



(egységes szerkezetben)


  Szentbalázs Község Önkormányzata képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 10.§ (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 26.§-ában, 32.§ (1) b, (3) bekezdésében, 45. §. (1) és (3) bekezdésében, 48.§ (4) bekezdésében, 62. §. (2), 92. §. (1) bekezdés b) pont, 92. §. (2) bekezdés,  132.§ (4) bekezdésében  és 134/E §-ban kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §. (1) bekezdés 8. pontjában  meghatározott feladatkörében eljárva  a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja, alapelvei

1. §


(1) A rendelet célja, hogy a Képviselő-testület eleget tegyen az Sztv. által előírt szabályozási kötelezettségének, és a szociális gondoskodás hatáskörébe tartozó feladatait tekintve megállapítsa az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.

(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek. Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek, amennyiben pedig a támogatásra szoruló élethelyzet nekik felróható okból következett be, életmódjuk, életvezetésük megváltoztatásával kötelesek elősegíteni helyzetük javítását.

(3) A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az önkormányzat valamint annak szervei, továbbá a településen működő oktatási, egészségügyi és civil szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.


2. A rendelet hatálya

2. §


(1) A rendelet hatálya Szentbalázs község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, az Sztv. 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.

[1] (2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a közösen fenntartott intézményeknél a gesztor önkormányzat rendelete tartalmazza az igénybevétel és a fizetendő térítési díjra vonatkozó szabályokat.  Házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás vonatkozásában gesztor önkormányzat Somogyjád. Étkeztetés vonatkozásában gesztor önkormányzat Szentbalázs. Családsegítés önkormányzat vonatkozásában a gesztor önkormányzat Igal


3. Értelmező rendelkezések

3. §

(1) Eltérő szabály hiányában a rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére az Sztv. 4. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

(2) A rendelet alkalmazásában:

1. Elemi kár: árvíz, villámcsapás, tűzvész, szélvihar, belvíz

2. Különös méltánylást érdemlő helyzet: a családban bekövetkezett rendkívüli esemény /haláleset, természeti katasztrófa, elemi kár, amely a család összjövedelem és mobilizálható vagyontárgyát is meghaladja.

3. Mobilizálható vagyontárgy: A lakhatás feltételeihez szükséges vagyontárgyakon felüli ingatlan és ingó vagyontárgy.

4. Rendkívüli élethelyzet különösen: gyógyíthatatlan betegség, váratlan haláleset, család bármely tagjának munkaviszonyának váratlan elvesztése,

5. Vagyontalan: nincs mobilizálható vagyontárgya.


II. Fejezet

A szociális gondoskodás rendszere

4. Hatásköri és eljárási rendelkezések

4. §


(1) Az e rendeletben meghatározott ellátások tekintetében - ha a rendelet eltérően nem szabályozza - a képviselő-testület és átruházott hatáskörben a polgármester jár el.

[2] (2)A képviselő-testület dönt az e rendeletben megállapított,  települési beiskolázási támogatás mértékéről ,  települési időkorúaknak adott támogatás mértékéről, mikuláscsomag támogatás mértékéről, állami támogatásként adott szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatásról, települési ösztöndíj pályázati támogatásról (Bursa Hungarica).

(3) A polgármester átruházott hatáskörben dönt e rendeletben megállapított jogtalanul felvett ellátás visszafizetéséről, részletfizetésről, elengedéséről, a települési rendkívüli támogatásról, települési temetési támogatásról, települési krízis támogatásról, települési születési támogatásról, települési kamatmentes kölcsönről, települési ösztöndíj támogatás megállapításáról,  települési lakásfenntartási támogatásról, települési rendkívüli rendszeres támogatásról, köztemetés elrendeléséről, köztemetés költségeinek részletfizetési kötelezettségéről, a szociális alapszolgáltatásban az étkeztetés biztosításáról, személyi térítési díj megállapításáról, mentességek megállapításáról.”


5. §


(1)Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését

     a) pénzbeli- és természetbeni ellátások nyújtásával;

     b) személyes gondoskodást biztosító ellátások társulásban történő megszervezésével biztosítja

     c) személyes gondoskodást biztosító ellátások közül az étkezés gesztor településként társulásban való ellátását.


(2) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Sztv-ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint megállapított ellátásokat nyújtja.

(3)Az önkormányzat pénzbeli, vagy természetbeni szociális ellátásként: a) rendkívüli és rendszeres települési támogatást állapíthat meg, b) köztemetést biztosít.


6. §.


(1) Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, az ellátás iránti kérelmet a Batéi Közös Önkormányzati Hivatal Szentbalázsi Kirendeltségén Szentbalázs, Fő u. 85. (továbbiakban: Hivatal) lehet előterjeszteni az e célra rendszeresített a rendelet 1. függelékében meghatározott formanyomtatványokon.

(2) A Hivatal szociális igazgatással foglalkozó köztisztviselői valamint a 3. § szerint eljáró szervek az eljárás során kötelesek a kérelmezők részére a szükséges tájékoztatást megadni, jogaikra és kötelezettségeikre a figyelmet felhívni, különös tekintettel az Sztv. 9. és 17. §-ában foglaltakra.

(3) Az önkormányzati hatósági ügyekben az önkormányzat közigazgatási hatósági eljárásban az elektronikus ügyintézésről szóló rendeletében foglaltak az irányadóak.


7. §.


(1) A kérelmező a vagyoni és jövedelmi viszonyait az Sztv. 10. §. (2)-(5) bekezdésében foglaltak alapján igazolja.

(2) A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat. Ezek különösen a következők lehetnek:

     a)munkáltató által kiadott keresetigazolás,

     b) rendszeres pénzellátásoknál az azt megalapozó határozat vagy a kifizetésről szóló igazolószelvény

     c) nyugdíjszerű ellátásoknál és a gyermek ellátásához kapcsolódó támogatások kifizetéséről szóló igazolószelvény( pl.    nyugdíjszelvény), vagy az ezt tartalmazó előző havi bankszámlakivonat,

     d) egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozat, kifizetési bizonylat, szerződés,

     e) a vállalkozó esetében a NAV által kiadott igazolás az előző gazdasági év SZJA alapjáról.

(3) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek és a kérelmező nyilatkozik arról, hogy azok tekintetében változás nem történt.

(4) E rendeletben meghatározott támogatási kérelmekhez, ahol a rendelet jövedelmek igazolását írja elő szükséges a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27) Kormány rendelet (továbbiakban: Korm.r. ) 1. mellékletében található Vagyonnyilatkozat és a (2) bekezdésben meghatározott jövedelemigazolásokat kell csatolni.


(5) Mellőzni kell a jövedelem-nyilatkozatot és a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatot, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző három hónapon belül már részesült olyan ellátásban, amelyhez a jövedelmi-és vagyoni helyzetét igazolta, és a helyzetében nem történt a jogosultságát érintő változás. Erről a kérelmező írásban köteles nyilatkozni.

(6) E rendeletben megállapított támogatások megállapításához a kérelmezőnek kell csatolni a rendelet függelékében szereplő kérelem nyomtatványt és a támogatáshoz előírt jövedelemnyilatkozatot, vagyonnyilatkozatot és a szükséges igazolásokat.


8. §.

(1) A rendszeres pénzbeli települési ellátások folyósítása utólag minden hónap 5-éig kell folyósítani a megadott számlaszámra, számlaszám hiányában házipénztárból folyósítható.

(2) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani.

(3) A természetbeni települési támogatásokat biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat tartalmazza.

(4)Amennyiben a kérelmező életkörülményei azt igazolják, a megállapított természetbeni támogatást természetbeni megállapítása a somogyjádi Alapszolgáltatási Központ és „Együtt Könnyebb” Időskorúak otthona családgondozója közreműködésével kerül kiosztásra pl. élelmiszerre, ruhára. Ebben az esetben a támogatás felhasználásáról a családgondozó köteles számlával elszámolni az önkormányzat felé a határozatban megállapított természetbeni ellátás megvásárlásáról és a jogosult részére történő átadásáról.


9. §.


(1) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, továbbá a (2) bekezdésben meghatározott környezettanulmány alapján köteles meghozni. A környezettanulmány elvégzéséről - a személyes gondoskodást nyújtó ellátások kivételével - az önkormányzat a Hivatal és a családgondozó útján gondoskodik.

(2) Környezettanulmány készítése lakásfenntartási kérelem elbírálása esetén kötelező, továbbá azon esetben, ha az önkormányzatnak hivatalos tudomása van a kérelmező kérelmében foglaltaktól eltérő életkörülményeiről.


(3) Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 1 éven belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.

(4) Amennyiben a környezettanulmány eredményeként vélelmezhető, hogy a kérelmező jövedelmi és vagyoni helyzetére vonatkozóan valótlan adatot közölt, az Sztv. 10. §. (7) bekezdés szerint az állami adóhatóságtól kérni kell az 1 főre jutó havi jövedelem kiszámításánál figyelembe veendő személy személyi jövedelemadó alapjának közlését.


5. A jogosulatlanul igénybevett ellátás visszatérítése

10. §

(1) Az Sztv. 17. § /5/ bekezdése alapján foglaltak szerint a helyi önkormányzat hatáskörébe tartozó szociális ellátások jogosulatlanul igénybevételének és annak kamatainak megtérítésének elrendelése esetén a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését veszélyeztetné vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna és a visszafizetésre kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét.

(2) Kérelemre a visszafizetési kötelezettségre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.

(3) A jogtalanul felvett ellátás visszafizetéséről, részletfizetésről átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

III. Fejezet

Pénzbeli és természetbeni szociális települési támogatások

11. §.


(1) E rendelet alapján a jogosult részére eseti vagy rendszeres pénzbeli, természetbeni települési támogatást és köztemetést lehet megállapítani.

(2) Az eseti települési pénzbeli és természetbeni támogatás adható:

     a) települési rendkívüli támogatásként

     b) települési temetési támogatásként

     c) települési születési támogatásként,

     d) települési krízis támogatásként,

     e) települési kamatmentes kölcsönként,

     f) települési beiskolázási támogatásként

     g) települési időskorúak támogatása

     h) „Mikulásnapon” adott mikuláscsomag települési támogatásként,

     i) állami támogatásként adott szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatásra.

    [3] j) települési ösztöndíjtámogatásként.

(3)A rendszeres települési támogatás adható:

     a) települési lakásfenntartási támogatásként

     b) települési rendkívüli támogatásként

     c) települési ösztöndíj pályázati támogatásként.

(4) Természetben nyújtott szociális ellátások közül köztemetés biztosítható.


12. §.


(1) Az önkormányzat e rendeletében megállapított települési támogatások természetbeni megállapításnak akkor van helye, ha a kérelem arra irányul, vagy az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli támogatás felhasználása nem rendeltetésnek megfelelően történik.

(2) A rendszeres lakásfenntartási támogatás természetben nyújtott formája elsősorban a közüzemi díjnak a közvetlenül a szolgáltató részére történő utalásával történhet.

(3)A települési támogatások természetben nyújtott formája lehet köztemetés esetén az eltemettető cégnek történő átutalás, egyéb esetben élelmiszercsomag, Erzsébet-utalvány, tüzelőanyag biztosítása, vagy a támogatás meghatározott célra történő utalása, ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díjat is, tankönyvvásárlás, a közüzemi számlák kifizetését.


IV. Fejezet

Eseti települési támogatások

6. Települési rendkívüli támogatás


13. §.


(1)Az önkormányzat a létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került, vagy időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére eseti települési rendkívüli támogatást nyújthat.

(2) Települési rendkívüli támogatás kérelemre az e rendeletben meghatározott egyéb települési támogatásokon kívül adható alkalmanként évente legfeljebb 2 alkalommal.

(3) A települési rendkívüli támogatás az Sztv. 45. §. (4) bekezdésén kívül még az alábbi célokra állapítható meg:

     a) ellátatlan munkanélküliek segélyezésére,

     b) élelmiszer, ruha, gyógyszer, tüzelő vásárlásra,

     c) gyermekétkeztetési térítési díjhátralék kifizetésére.

(4) Települési rendkívüli támogatásra való jogosultság feltétele, hogy:

     a) a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át ne haladja meg vagy

     b) egyedülálló, vagy gyermekét egyedül nevelő szülő esetében az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét és

     c) vagyontalan.


(5) A települési rendkívüli támogatás összege 1.000 Ft-tól 20.000 Ft-ig terjedhet.

(6) A települési rendkívüli támogatás megállapítását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.

(7) A települési rendkívüli támogatás pénzbeli és természetbeni ellátásként is adható.

(8) A polgármester különös méltánylást igénylő helyzetben az évente két alkalommal adható rendkívüli támogatásnál több alkalommal is adhat támogatást, amennyiben ez a kérelmező és családjában létfenntartása miatt elkerülhetetlen.


(9) A települési rendkívüli támogatás a (2) és (8) bekezdésen kívül hivatalból is megállapítható, különösen nevelési-oktatási intézmények, gyámhatóság, családvédelemmel foglalkozó intézmények, család, vagy gyermekek érdekét védő társadalmi szervezetek kezdeményezésére.


7.Települési temetési támogatás

14. §.

(1) Települési temetési támogatás adható annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját , illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és a temetés költségeit a nevére szóló számlával igazolja.

(2) Az (1) bekezdésben alapján nem állapítható meg annak a települési temetési támogatás, aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.

[4] (3) Az (1) bekezdésben megállapított települési temetési támogatás összege 40.000 Ft.”

(4) A támogatási iránti kérelmet legkésőbb a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani, a határidő elmulasztása jogvesztő.

(5) A kérelemhez az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonat fénymásolatát, továbbá a temetés költségeiről kiállított számla eredeti példányát kell csatolni.

(6)A megállapított támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét és az arról szóló határozat számát a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell adni.

(7) Az (1) bekezdésben megállapított települési temetési támogatás arra jogosultnak jövedelmi vizsgálata nélkül kérelemre állapítható meg.

(8) A települési temetési segélyt átruházott hatáskörben a polgármester állapítja meg.


8. Települési krízis támogatás

15. §.

(1) Települési krízis önkormányzati támogatásban részesíthető az, akinek családjában elemi kár, családi tragédia /hirtelen haláleset/ történt. A települési krízis önkormányzati támogatás maximális összege az öregségi nyugdíj ötszöröse lehet és háztartásonként adható kivételes méltányosságból.


(2) Támogatásra jogosult, akinek a családjában az 1 főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200%-át nem haladja meg, egyedülállónál és gyermekét egyedül nevelő szülőnél a nyugdíjminimumot 250%-át nem haladja meg.

(3) A támogatás háztartásonként egy évente maximum egyszer adható.

(4) A támogatáshoz csatolni kell a krízis helyzet igazolását szolgáló bizonyítékokat (pl: szakértői vélemény, háziorvosi igazolás, halotti anyakönyvi kivonat).

(5) A települési krízis önkormányzati támogatást átruházott hatáskörben a polgármester állapítja meg.


9. Települési beiskolázási támogatás

16. §.

(1) A képviselő-testület az önkormányzat éves szociális segélykeret összegének figyelembevételével beiskolázási támogatást állapíthat meg a család jövedelmi viszonyaitól függetlenül az általános iskolás, középfokú intézmények nappali iskolarendszerű oktatásában részesülő gyermek beiskolázásához.

(2) A települési beiskolázási támogatás megállapítására a jövedelemviszonyok vizsgálata nélkül az (1) bekezdésben foglalt jogosultaknak kérelemre állapítható meg.

(3) A beiskolázási támogatás maximum összege 10.000 Ft.

(4)Az általános iskolában, középiskolában tanulók után járó támogatások pontos összegéről a képviselő-testület minden év augusztus 15-ig határozatban dönt.

(5) A beiskolázási támogatást évente csak egyszer tanévkezdéskor lehet megállapítani. A kérelmet augusztus 16. – szeptember 30-a között lehet beadni, a határidő elmulasztása jogvesztő.

(6) A beiskolázási támogatás kifizetésének feltétele a közoktatási intézmény által kiállított a gyermek iskolalátogatási bizonyítványának bemutatása.

[5]9/A. Települési ösztöndíj támogatás

16/A. §.

(1) A Képviselő-testület a szociális segélykeret összegének figyelembevételével a Szentbalázson lakóhellyel  rendelkező az általános iskola 5-8 évfolyamán vagy  középfokú tanulmányi nappali jogviszonnyal rendelkező tanulók részére természetbeni települési ösztöndíjtámogatást biztosíthat.

(2) A települési ösztöndíjpályázatra  jogosult az (1) bekezdésben meghatározott nappali tanulmányi jogviszonnyal rendelkező tanuló, ha a  magatartás és szorgalom érdemjegyek nélkül számított   érdemjegyeinek évvégi átlaga  legalább 4 vagy ezt meghaladó.

 (3) A települési ösztöndíjtámogatás a jövedelemviszonyok vizsgálata nélkül a  nagykorú tanuló, vagy a gyermek törvényes képviselője által adott év június 30-ig benyújtandó kérelemre állapítható meg. 

(4) A települési ösztöndíjpályázat kérelemhez a tanuló évvégi bizonyítvány másolatát csatolni kell.

 (5)A települési ösztöndíjtámogatás   összege gyermekenként 5.000 Ft.

(6) A megállapított települési ösztöndíjtámogatást természetbeni juttatásként kell biztosítani (mozi, színház vagy könyvutalvány formájában.)

 (7)A támogatások elbírálásáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

(8) A támogatások átadására a döntést követő 15 napon belül kerül sor. „

10. Települési születési támogatás

17. §.

[6] (1) A polgármester átruházott hatáskörben a gyermek születés esetén bármelyik a gyermekkel együtt élő szülő kérelmére, települési születési támogatást állapít meg, amennyiben a megszületett gyermek  lakóhelye a Szentbalázson van.


(2) A települési születési támogatást a polgármester a jövedelemvizsgálat nélkül állapítja meg.

(3) A települési születési támogatás iránti kérelmet a születés követő 60 napon belül lehet benyújtani, a határidő elmulasztása jogvesztő.

(4) A települési születési támogatás folyósításához a gyermek születési anyakönyvi kivonatát be kell mutatni.

[7](5) A települési születési támogatás egyszeri összege 25.000 Ft.”


11. Települési időskorúak támogatása

18. §.


(1)Az Önkormányzat a szociális ellátásra biztosított keretösszeg év végi maradványa terhére az arra jogosult időskorú személyeknek hivatalból támogatást nyújthat maximum 3000 Ft összegben.

(2) Időskorúak támogatására jogosult az a személy, aki az alábbi együttes feltételeknek megfelel:

     a) Szentbalázson bejelentett lakóhellyel rendelkezik és életvitelszerűen lakóhelyén él és

     b) 65. életévét a tárgyévben betöltött nyugdíjas.

(3) A támogatás természetben kerül kifizetésre, amelynek pontos összegéről a képviselő-testület októberben dönt.

12. Települési kamatmentes kölcsön támogatás

19. §.

(1) Az települési kamatmentes kölcsön adható pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő, kamatmentes kölcsön formájában is, ha a kérelmező közeli hozzátartozójának eltemetéséhez szükséges.

(2) Települési támogatás kamatmentes kölcsönként akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában az 1 főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét nem haladja meg és vagyontalan.

(3) A kérelemhez kell csatolni a halotti anyakönyvi kivonatot.

(4) A települési kamatmentes kölcsön összege 10.000 Ft-tól – 100.000 Ft-ig terjedhet, egy évben maximum egyszer igényelhető háztartásonként.

(5) A települési kamatmentes kölcsönt 12 hónap alatt, havi egyenlő részletekben kell visszafizetni, a felvételét követő hó 10-től kezdve, amelynek visszafizetését a kérelmezőnek a kérelemben kell vállalnia.

(6) A települési kamatmentes kölcsön igénybevételének visszafizetésének feltételeiről megállapodást kell kötni, amelyben a kérelmező és az együtt élő családtagokat egyetemleges adóstársként kell feltüntetni.

(7) A kölcsönszerződésben biztosítékul ki kell kötni azt, hogy amennyiben az adós, vagy egyetemleges adóstársa bármekkora havi törlesztő részlet befizetését elmulasztja, vagy azzal késedelembe esik a hátralévő teljes kölcsönösszeg egy összegben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:154. §. ban meghatározott kamattal együtt esedékessé és behajthatóvá válik.


(8) Amennyiben a kölcsön összegét a kérelmező bizonyíthatóan nem a kérelemben feltüntetett célra használta fel úgy az ellátást jogtalanul igénybevettnek kell tekinteni és egy összegben 30 napon belül vissza kell fizetni.

(9) Újabb települési kamatmentes kölcsön a kérelmező által addig nem igényelhető, amíg az előző kamatmentes kölcsönt nem fizette vissza.

(10)A települési kamatmentes kölcsön megállapítása átruházott hatáskörben a polgármester hatásköre.

(11) A kérelmezővel kötött kölcsönszerződést a polgármester írja alá.


13. Települési mikuláscsomagi támogatás

20. §.

[8] (1) A települési önkormányzat képviselő-testülete hivatalból a Szentbalázson lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő 0-10 éves korú gyermekek részére a települési „Mikulásnap” rendezvényen 1.000,-Ft/fő értékű települési mikuláscsomagot biztosít természetben, elsősorban élelmiszer csomag formájában.”

(2) A jogosult gyermekek szülői a támogatás átvételét aláírásukkal igazolják.

(3) A jogosultak részére a támogatást hivatalból a polgármester állapítja meg, a támogatások kiosztását a képviselő-testülete szervezi meg.

14. Állami támogatásként adott szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatása

21. §.


A képviselő-testület az állam által biztosított szociális tűzifa támogatást minden évben a szociális tűzifáról szóló központi rendeletben előírt önerővel kiegészíti, és az önkormányzat külön rendelete alapján biztosítja az arra jogosultak részére a szociális tűzifa támogatáshoz való hozzájutást, és a szociális tűzifa házhozszállítását a költségvetésében biztosított szociális kerete terhére.


V. Fejezet

Települési rendszeres támogatás

15. Települési lakásfenntartási támogatás

22. §.


(1) Települési lakásfenntartási támogatás a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez egy évre állapítható meg.

(2) Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(3) A települési lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(4) A települési támogatás havi összege:

a) ha a háztartásban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 150%-át nem haladja meg: 5.000 Ft/hó,     b) ha a háztartásban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 150%-át meghaladja, de nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 250%-át: 2.500 Ft/hó.

(5) A lakásfenntartási támogatást elsősorban természetben kell biztosítani az alábbi szempontok és sorrend alapján:

     a) közüzemi vízdíjra a közszolgáltatónak történő utalással,

     b) előrefizetős villanyóra és villany esetén a szolgáltatónak történő utalással

     c) gáz esetén a közszolgáltatónak történő utalással

     d) szemétszállítási díj esetén a közszolgáltatónak történő utalással.

(6) Pénzbeli támogatásra csak abban az esetben van lehetőség, ha nem rendelkezik a kérelmező és a vele egy háztartásban élők egyike sem az adott ingatlanra vonatkozó havi közüzemi számlával.

(7) A lakásfenntartási támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani.

(8) A lakásfenntartási támogatást átruházott hatáskörben a polgármester állapítja meg a Hivatal közreműködésével.

(9) Kérelemhez csatolni kell legalább egy havi közüzemi díjakról szóló számla (víz, villany, gáz, szemétdíj) másolatát, ami nem lehet három hónapnál régebbi.


23. §.


(1)A települési lakásfenntartási támogatásra jogosultság további feltétele, hogy a kérelmező (továbbiakban:jogosult)lakókörnyezete rendezettségére előírt kötelezettségét biztosítsa.

(2)A jogosult az (1) bekezdésben a lakókörnyezete rendezettségére előírt kötelezettségei, hogy az általa életvitelszerűen lakott lakást vagy házat:

     a) tartsa tisztán,

     b) az épület állaga ne veszélyeztesse az emberi életet, vagy testi épséget,

     c) a lakóház környezetében hulladékot ne halmozzon fel,

     d) a házhoz tartozó udvart és kertet gyomtalanítsa, végezze el a rendszeres kaszálást, közérdekű védekezési kötelezettségének tegyen eleget, parlagfű irtása,

     e) egészségügyi kártevők elszaporodását meggátolja,

     f) kerítésen kívül határos területen, járdán hulladékot ne tároljon,

     g) az épület, és ingatlan előtti járda hó és jégmentesítési, gyommentesítési, portalanítási kötelezettségét teljesítse.

(3) A polgármester a 23. § (2) bekezdésében meghatározott feltételek teljesítésére 7 napos határidő kitűzésével szólítja fel a jogosultat az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével a kifogásolt hiányosságok megszüntetésére, figyelmeztetve, hogy a meghatározott kötelezettség nem teljesülése a támogatási kérelem elutasítását vagy a folyósított támogatás azonnali megszüntetését vonja maga után és a jogosultat két hónapig kizárja magát újabb lakásfenntartási kérelem benyújtásának lehetőségétől.

(4) A lakásfenntartási támogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően normatív lakásfenntartási támogatás került megállapításra az Sztv. 38.§-a alapján, a jogosultsága fennállásáig.


16. Települési rendkívüli rendszeres támogatás

24. §.

(1) E rendelet 13. §-ában (3) és (4) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelően megállapítható települési rendkívüli rendszeres támogatás maximum 3 hónapon keresztüli folyósítással természetben vagy pénzbeli ellátásként.

(2) A rendszeres támogatásra különösen azon kérelmezőknek állapítható meg, akik nem részesülnek rendszeres pénzellátásban.


(3) Azon személy, aki legalább 3 hónapig havi rendszerességgel rendkívüli támogatást kapott, az abban a költségvetési évben már nem jogosult az éves két alkalommal adható rendkívüli eseti települési támogatásra, kivéve a 13. §. (8) bekezdésben felsoroltak.

(4 )A rendszeres települési rendkívüli támogatást átruházott hatáskörben a polgármester állapítja meg, aki dönt a támogatás természetbeni vagy pénzbeli folyósítás formájáról.

(5) A támogatás havi összege maximum 5.000 Ft-ig terjedhet.

17. Települési ösztöndíj pályázati támogatás

25 .§.

(1) A képviselő-testület a Bursa Hungarica ösztöndíjpályázat keretében a Bursa Hungarica pályázati kiírásoknak megfelelően minden évben pályázatot hirdet a szentbalázsi közép - és felsőoktatási tanulmányokat folytató tanulók részére.

(2) A beérkezett pályázatokat a Bursa Hungarica által meghirdetett pályázati feltételek alapján a képviselő-testület elbírálja és támogatja a kérelmezőket a szociális rászorultságtól függetlenül.

(3) A támogatás mértékét és összege maximum 5.000 Ft/hó lehet, amelynek pontos mértékéről a képviselő-testület dönt a pályázatok és a költségvetés függvényében.

(4) A támogatás megállapításáról a képviselő-testület dönt.

(5) A támogatás elbírálásához a Bursa Hungarica ösztöndíjpályázat által kért dokumentumokat kell csatolni, jövedelemigazolást és iskolalátogatási bizonyítványt.

(6) Az ösztöndíjpályázat elutasítására csak a pályázati kiírásban szereplő kizáró feltételek alapján kerülhet sor.

VI. Fejezet

Köztemetés

26. §

(1) A képviselő-testület felhatalmazása alapján a polgármester átruházott hatáskörben a településen elhunyt személy közköltségen történő eltemetéséről a tudomásszerzést követő 21 napon belül gondoskodik, ha

a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy

b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

(2) Ha az elhunyt személynek olyan ingó vagy ingatlan vagyona maradt, melyből a temetés költsége visszaigényelhető, a temetés költségét hagyatéki teherként az illetékes közjegyzőnél be kell jelenteni, vagy az eltemettetésére kötelezett személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

(3) Ha az eltemettetésre jogosult nyilatkozatában vállalja a megtérítést, akkor 10 havi részletfizetést engedélyezhet a visszafizetésre. VII. fejezet Személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról

27. §.

(1)[9] Az önkormányzat az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

    a) Somogyjádi Alapszolgáltatási Központ és „Együtt Könnyebb” Időskorúak Otthona társulás keretében házi segítségnyújtást,  idősek nappali ellátását biztosítja, jelzőrendszeres házi segítésnyújtást.

     b) Szentbalázs önkormányzat társulás keretében étkezést biztosít az Elemózsia Nonprofit Kft.közreműködésével

c)  Igal Alapszolgáltatási és Szociális Társulás által családsegítést biztosít. „ 

(2)Az ellátások igénybevételét és a térítési díjakat a gesztor önkormányzat rendeletet tartalmazza.


28. §.

„ (1) [10]Szentbalázs községi önkormányzat társulás keretében szociális ellátásként napi egyszeri meleg szociális étkezést biztosít a szentbalázsi  lakhelyű és Gálosfa, Cserénfa, Hajmás, Kaposgyarmat, Sántos községben azoknak a szociális rászorultaknak, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen:

   a) koruk

   b) egészségi állapotuk,

   c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

   d) szenvedélybetegségük vagy

   e) hajléktalanságuk miatt.”

(2) Az önkormányzat az étkeztetést az Elemózsia Étkezde Nonprofit Kft. konyhájáról biztosítja Szentbalázs községben a jogosult általi elvitellel, vagy településgondnok általi házhozszállítással, a társult települések részére a településeka falugondnoki szolgálatuk általi házhozszállítással.


(3) Az (1) bekezdésben foglaltak alapján rászorulónak minősül különösen:

     a) Kora miatt rászoruló az a személy, aki a 65. életévét betöltötte.

     b) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tud.

    c) Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül.

    d) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.

   e) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik kivéve azt, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás.

(4) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.

(5) Az ellátás iránti kérelmet a Hivatalnál kell benyújtani. Az ellátás iránti kérelemről a társulási megállapodás szerint Szentbalázs Község Önkormányzatának polgármestere dönt átruházott hatáskörben.


18. Étkezési térítési díjról

29.§.

(1) A szociális étkeztetésért térítési díjat kell fizetni az ellátást igénybe vevő jogosultaknak, a jogosult tartását szerződésben vállaló személynek, a jogosult tartására bíróság által kötelezett személynek (továbbiakban: kötelezettek)

(2) Az önkormányzat ingyenes ellátásban részesíti azt a jogosultat, aki semmiféle jövedelemmel és vagyonnal nem rendelkezik.

(3) Az intézményi térítési díjat az önkormányzat állapítja meg a tárgyév április 1-jéig, ami évközben egyszer korrigálhat.

(4) A kötelezett által fizetendő térítési díj összegét (továbbiakban: személyi térítési díj) a polgármester állapítja meg, amelyről az ellátást igénylőt tájékoztatja. A napi személyi térítési díj kiszámításához az önkormányzat képviselő-testülete által megállapított intézményi térítési díj (nyersanyagnorma + rezsi + ÁFA), az étel házhoz szállítása esetén az intézményi térítési díj és az egy főre jutó szállítási költség összege szolgál, amit az 1. sz. melléklet tartalmaz.

(5) A szociális étkeztetésért fizetendő személyi térítési díj nem haladhatja meg az ellátást igénybe vevő rendszeres havi jövedelmének 30%-át.

(6) Ha a szolgáltatást igénylő személy egészségi állapota vagy személyes körülményei a szolgáltatás átmeneti jellegű vagy halaszthatatlan biztosítását teszik szükségessé, az étkeztetés legfeljebb egy hónap időtartamra a rászorultság vizsgálata nélkül is nyújtható. Ebben az esetben a szolgáltatást igénybe vevő köteles haladéktalanul benyújtani az igénybevételhez előírt dokumentumokat az igénybevétel jogszerű megállapításához.

19. A fizetendő személyi térítési díj és csökkentésének, elengedésének esetei, módjai

30. §.

(1) Az étkeztetés személyi térítési díjának megállapításánál a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmét kell figyelembe venni.

(2) A személyi térítési díj étkeztetés esetén nem haladhatja meg az (1) bekezdés szerinti jövedelem 30%-át

(3) A polgármester a személyi térítési díj 50%-áig terjedő térítési díjkedvezményt vagy térítési díjmentességet adhat, ha az igénybevevő életkörülményeiben kedvezőtlen változás következett be különösen ha:

     a) elemi kárt szenvedett,

     b) bűncselekménnyel (pl.: lopással vagy rablással) jelentősen megkárosították,

     c) lakásában rendkívüli esemény (pl. csőtörés) miatt súlyos kár keletkezett,

     d) egészségében állapotrosszabbodás következett be,

     e) családi körülményeiben olyan változás állt be (pl. tartósan beteg, vagy fogyatékos hozzátartozó, haláleset), amely miatt az ellátott a térítési díjat, vagy annak teljes összegét átmenetileg nem tudja megfizetni.

(4) Térítési díjkedvezmény vagy díjmentesség legfeljebb 3 hónap időtartamra adható.

20. A személyi térítési díjak megfizetése

31. §.

(1) A személyi térítési díjat konkrét összegben, a kerekítés szabályai szerint kell megállapítani. Ha a személyi térítési díj az ellátás igénybevételét követő 30 napon belül nem állapítható meg, a megállapítására jogosult térítési díj-előleg fizetését kérheti. Megállapításkor intézkedni kell, hogy az előleg, illetve az előleg fizetésének időszakára jutó személyi térítési díj közötti különbözet kiegyenlítése megtörténjen.

(2) A személyi térítési díjat havonta utólag kell megfizetni, minden hó 15-ig.

(3) A befizetett és a ténylegesen fizetendő személyi térítési díj különbözetét a következő befizetés alkalmával a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.27.) Korm. rendeletben foglaltak szerint korrigálni kell.

(4) Az ellátások igénybe vételének szüneteltetését a szüneteltetés első napját megelőző két munkanappal korábban írásban kell bejelenteni a Hivatalnál.

21. Igénybevevővel kötendő megállapodás

32. §.

Az étkeztetést igénybevételekor írásban megállapodást kell kötni az étkezésben részesülő személlyel. A megállapodásnak legalább az Szt. 94/C. §. (3) bekezdés szerinti adatokat kell tartalmaznia.


VIII. fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések

33. §.

(1) E rendelet 2015. március 1-jétől lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, kivéve a lakásfenntartási támogatások vonatkozásában, ahol a rendelet hatálybalépése előtt megállapított lakásfenntartási támogatás lejártát követően beadott e rendelet szerinti új kérelmek vonatkozásában kell alkalmazni.

(2)A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszi Szentbalázs Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2009. (II.13) önkormányzati rendelete, és az ezt módosító 7/2010. (IV.8.) 3/2011. (II.16.) 2/2012. (II.27.) 3/2011. (II.16.), 14/2013. (XI.29.) 4/2014. (VIII.29.) önkormányzati rendeletek.

Csutorás Gábor                                     Patakiné Kercsó Szilvia

polgármester                                                     jegyző

Záradék:

A rendelet kihirdetve: Szentbalázs, 2015. február 27.

                                                          Patakiné Kercsó Szilvia

                                                                    jegyző

Egységes szerkezetben 3/2016. (IV.25.) Ör. rendelettel:  2016. április 26. .

Patakiné Kercsó Szilvia

jegyző

[1]

Módosította: 3/2016. (IV.25.) Ör.

[2]

Módosította a 4. §. (2)-(3) bekezdést a 3/2016. (IV.25.) Ör.

[3]

Beillesztett a j) pontot a 3/2016. (IV.25.) Ör.

[4]

Módosította 3/2016. (IV.25.) Ör, előtte az összeg 20 e Ft volt.

[5]

Beillesztette a 9/A pontos és 16/A. §-t a 3/2016.(IV.25.) ör.

[6]

Módosította a 3/2016. (IV.25.) Ör.

[7]

Módosította a 3/2016. (IV.25.) Ör. , előtte az összeg 20 e Ft volt.

[8]

Módosította a 3/2016. (IV.25.) Ör.

[9]

Módosította a 3/2016. (IV.25.) Ör.

[10]

Módosította a 3/2016. (IV.25.) Ör.