Szulok Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2019.(II.19.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 07. 04

Szulok Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdés bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §


(1)       A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottsága) és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.


(2)       A Képviselő-testület költségvetésében kötelező feladatai mellett önként vállalt feladatként strandfürdő és kempingszolgáltatást lát el, államigazgatási feladatra bevételt és kiadást nem állapít meg.


I.

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak

fő összege, a hiány mértéke

2. §


(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetését

   132.073.513,-,- Ft tárgyévi költségvetési bevétellel, és

                             132.073.513,- Ft tárgyévi költségvetési kiadással


állapítja meg.

Ezen belül:

  • a működési célú bevételt                                                  60.685.320,- Ft-ban

ebből:

  • finanszírozási célú pénzügyi műveleteket                             0  Ft-ban
  • előző évi pénzmaradványt                                    9.939.415,- Ft-ban
  • vállalkozási maradványt                                      0  Ft-ban


  • a működési célú kiadásokat                                             68.390.453,- Ft-ban

ebből:

  • a személyi juttatások kiadásait                             25.924.700,-  Ft-ban      
  • a munkaadókat terhelő járulékokat és a                                 0  Ft-ban
  • szociális hozzájárulási adót                                   4.105.700,- Ft-ban
  • a dologi kiadásokat                                              23.070.000,- Ft-ban
  • az ellátottak pénzbeli juttatásait                             5.832.000,- Ft-ban
  • egyéb működési célú kiadásokat                            8.423.000,- Ft-ban
  • az általános tartalékot                                                100.060,- Ft-ban
  • a céltartalékot                                                                        0  Ft-ban
  •                                                                                  
  • a felhalmozási célú bevételt                                             61.448.778,-  Ft-ban
  • ebből:
    • finanszírozási célú pénzügyi műveleteket                         0 .-  Ft-ban
    • előző évi pénzmaradványt                                    55.178.778,-  Ft-ban
    • vállalkozási maradványt                                                       0  Ft-ban        

                                                                                     

  • a felhalmozási célú kiadást                                              63.583.000,- Ft-ban
  • ebből:
    • intézményi beruházások összegét                             508.000,- Ft-ban
    • felújítások összegét                                              62.802.000  Ft-ban
    • gépek, berendezések vásárlásának összegét             273.000,-  Ft-ban
    • lakástámogatás összegét                                                        0  Ft-ban
    • lakásépítés összegét                                                               0  Ft-ban
    • egyéb felhalmozási kiadások összegét                                  0,- Ft-ban

állapítja meg.


(2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt, vállalkozási maradványt – beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 1. melléklet alapján hagyja jóvá.


(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiányt az Mötv 111. § (4) bekezdése alapján nem tervez.


Az önkormányzat bevételei és kiadásai


3. §


(1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit – kivéve az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit - e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(2) A helyi önkormányzat költségvetési kiadásait e rendelet 3. melléklete tartalmazza.


(3) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházások kiadásait beruházásonként e rendelet 4. melléklete tartalmazza.


(4) A helyi önkormányzat a 2019. évre tervezett felújítások kiadásait felújításonként e rendelet    5. sz. melléklete tartalmazza.


(5) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat e rendelet 6. melléklete tartalmazza.


(6) A Képviselő-testület európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programokat, projekteket a 7. sz. melléklet tartalmazza.


(7) A képviselő-testület önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervet nem tart fenn.


(8) A képviselő-testület  önállóan működő költségvetési szervet nem tart fenn.


(9) A képviselő-testület az önkormányzati dolgozók létszámát 5 főben, a közfoglalkoztatottak létszámát az Önkormányzatnál 10 főben határozza meg. A fizetési számlához kapcsolódóan törvény alapján a foglalkoztatotti jogviszonyban: közalkalmazott, Munka törvénykönyve alapján foglalkoztatott állandó dolgozó, főállású polgármester részére havonta adható bankszámla-hozzájárulás mértéke 2019. évben 1.000,- Ft.


(10) Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletet a Képviselő-testület nem tervez.


(11) Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól a 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeket a képviselő-testület nem tervez.


(12) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 8. melléklete tartalmazza.





A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök


4. §


A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezető bankkal az esetleges átmeneti likviditási nehézségek áthidalására éven belül lejáró hitel felvételére.



A bevételi többlet kezelése


5. §

(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.


(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 500.000 Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.


(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.



Általános és céltartalék


6. §


(1) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékot nem különít el

(2) A képviselő-testület 2019. évre általános tartalékként 100.060,- Ft-ot különít el.



Több éves kihatással járó feladatok


7. §


  1. A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatokat nem tervez.
  2. Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól a 353/2011(XII.30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv . 3.§ (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 9. melléklete tartalmazza.




Előirányzat-felhasználási ütemterv


8. §


A 2019. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 10. melléklet tartalmazza.


Közvetett támogatások


9. §


Az Önkormányzat a helyi iparűzési adórendelete szerint adómentességet biztosít a háziorvos részére.

II.

A 2019. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

10. §



(1)  A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 6/2014. (XII.15.) önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát nem ruházza át


(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.


(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.


(4) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításáról a 15. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.


11. §


(1) A Közös Hivatal éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a jegyző, mint a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(2) A Közös Hivatal éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.


(3) A Közös Hivatal tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.


(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.


(5) A Közös Hivatal kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthat be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.


(6) A Közös Hivatal éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhat.


12. §.

A Közös Hivatal pénzmaradványát a fenntartó képviselő-testületek hagyják jóvá.

13. §


(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a Homokszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal.


(2) A helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve - a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő Közös Önkormányzati Hivatal.


14. §


(1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.


(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.



A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai


15. §


(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.


(2) A Közös Hivatal a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzatait saját hatáskörben módosíthatja, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthat végre a (3) – (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.


(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.


(4) A költségvetési szerv a gazdálkodási év során elért többletbevételeit 500.000,- Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatja.


(5) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásról – a jegyző által benyújtott kérelem alapján – a Képviselő-testületek döntenek.


(6) A jegyző a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat köteles az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja.



Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


16. §


(1) A költségvetési szerv által jutalmazásra tervezett előirányzat (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 1 %-a.


(2) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.


(3) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.


(4) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.



Támogatási szerződés


17. §


(1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.


(2) A támogatási szerződést a 6/2011. (VII.15.) számú önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint kell megkötni


(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 2 évig nem ítélhető meg.



18. §


A nettó 2 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.



19. §

A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.


20. §

A Környezetvédelmi Alap bevételeit a tartós környezetkárosodások kármentesítésére kell felhasználni.


Önkormányzati biztos kirendelése

21. §


(1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.


(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.


(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,

b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

d) a költségvetési szerv vezetője.


(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.



Záró és egyéb rendelkezések


22. §

(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.


(2)  Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


Szulok, 2019. február 18.

                



                                 Hengerics József                                             Dr. Sponga Margit

                             polgármester                                                           jegyző