Kálmáncsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 21.) önkormányzati rendelete

Az egyes szociális ellátási formák helyi szabályozásáról

Hatályos: 2024. 01. 01- 2024. 02. 29

Kálmáncsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 21.) önkormányzati rendelete

Az egyes szociális ellátási formák helyi szabályozásáról

2024.01.01.

Kálmáncsa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. §-ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §‑ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45. §‑ában, 48. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében és 92. § (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A szociális igazgatás és a szociális ellátás általános szabályai

1. Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatályára vonatkozóan az Szt. 3. §-a az irányadó.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a rendelet hatálya kiterjed a Kálmáncsa Község Önkormányzata által szervezett és nyújtott ellátásokra.

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a Képviselő-testület hivatalánál (Homokszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal – a továbbiakban: Hivatal) lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.

(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott Drávamenti Alapszolgáltatási Központ útján történik, az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet közvetlenül a Központ Vezetőjéhez vagy a Hivatalnál lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(3) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét formanyomtatványon nyújthatja be.

3. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a) az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. § a) c) g) h) pontjában szereplő adatait,

b) az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

(3) A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(4) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)-(3) bekezdése az irányadó.

(5) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (4) bekezdése az irányadó.

(6) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Korm.rendelet) meghatározottakat kell alkalmazni az ellátások igénylése során.

(7) A települési támogatás iránti kérelmet az erre rendszeresített nyomtatványon kell előterjeszteni az abban meghatározott mellékletekkel.

(8) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, valamint környezettanulmány alapján köteles meghozni. A környezettanulmány elkészítése érdekében a Hivatal megkeresi a Drávamenti Óvodák Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot (továbbiakban: családsegítő szolgálat).

(9) Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző három hónapon belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.

(10) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

(11) Ha a kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő nagykorú személy nyilatkozata szerint nem rendelkezik jövedelemmel – kivéve, ha oktatási intézménnyel jogviszonyban álló nappali tagozatos tanuló és ezt iskolalátogatási igazolással igazolja – úgy köteles kérelméhez csatolni a SMKH Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltségének 30 napnál nem régebbi igazolását arról, hogy az álláskeresők nyilvántartásában szerepel és elhelyezkedése érdekében a Munkaügyi Kirendeltséggel együttműködik. Amennyiben ezen igazolást nem tudja bemutatni, az ellenkező bizonyításáig jövedelemként a mindenkori közfoglalkoztatási segédmunkás munkakörre irányadó nettó munkabér kerül figyelembevételre, amelyről a kérelmezőt tájékoztatni kell.

4. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban a szociális vetítési alap összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak a szociális vetítési alap összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.

5. § A települési támogatás egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

6. § A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a Korm. rendelet 4. §.(6) bekezdésében meghatározott vagyonnyilatkozat formanyomtatványon nyilatkozzék.

7. § A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.

2. A jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszatérítése

8. § Az Szt. 17. § (5) bekezdésében meghatározott kérelmek elbírálása a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.

II. Fejezet

Szociális ellátások

3. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

9. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A Képviselő-testület a villanyáram- és a vízfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletéhez, illetve a tüzelőanyag költségeihez lakhatási támogatást nyújt az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak.

(2) A lakhatási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(3) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(4) A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(5) Ha a háztartás

a) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(6) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(7) A lakhatási támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 450 Ft.

(8) A lakhatási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(9) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 50%-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(10) A (9) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik TM=0,3 - J-0,5 NYM/NYM X 0,15, ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig a szociális vetítési alap összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

(11) A lakhatási támogatás iránti kérelmet 21 napon belül kell elbírálni.

(12) A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani.

(13) A lakhatási támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.

10. § (1) Lakhatási támogatás megállapításának, valamint folyósításának feltételeként a támogatás egyéb feltételeinek megfelelő kérelmező (a továbbiakban: támogatásra jogosult személy) köteles lakókörnyezetének rendezettségét biztosítani.

(2) A lakhatási támogatásra jogosult személy a lakókörnyezet rendezettségének biztosítására vonatkozó, a (3)-(4) bekezdésben meghatározott feltételeket köteles teljesíteni, függetlenül attól, hogy az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház használatára milyen jogcímen jogosult.

(3) A lakhatási támogatásra jogosult személy a lakókörnyezet rendezettségének biztosítására vonatkozó kötelezettsége:

a) az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje tisztán tartása,

b) a kerítéssel határos közterület, járda, csapadék-elvezető árok tisztán tartása,

c) az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítása.

(4) A lakhatási támogatásra jogosult személy lakókörnyezetét abban az esetben lehet rendezettnek tekinteni, ha

a)1 a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartott, szemét- és hulladékmentes, valamint a kérelmezett ingatlanra vonatkozóan másolatban bemutatásra kerül a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megfizetését igazoló csekk vagy banki átutalás,

b) a zöldfelület magassága nem haladja meg a 20 cm-t,

c) az ingatlan, valamint a hozzá tartozó kert, kártevőktől mentes,

d) a háziállatok tartása esetében e célra megfelelően kialakított hely áll rendelkezésre, melynek a tisztasága is megfelelő, és az állattartásra vonatkozó helyi szabályokat betartják,

e) a tüzelő rendezett formában van tárolva,

f) ) a kerítés olyan állapotú, amely alkalmas arra, hogy megakadályozza a kiskorú gyermekek kijutását az úttestre és az állatok elkóborlását,

g) az ingatlan előtti járda (járda hiányában egy méter széles területsávnak) tisztán tartott, szemét- és gyommentes, télen hó- és síkosság mentesített,

h) a ház előtt lévő lágy- és fás szárú növények, cserjék nem akadályozzák a forgalmat és a kilátást az úttestre,

i) a ház előtti csapadékvíz elvezető csatornarendszer tiszta, a csapadékvíz lefolyását háztartási hulladék, építési törmelék, föld és növények sem akadályozzák,

j) a lakóépület tisztán tartott, rendezett.

(5) A kérelmező köteles az (2) bekezdésben megjelölt kötelezettségét a jogosultság megállapítását követően is fenntartani. A (3)-(4) bekezdésben előírt feltételek teljesülését a kérelem benyújtását követően a jogosultság megállapítását megelőzően, illetve a jogosultság fennállásának ideje alatt ellenőrizni jogosult a megállapító szerv által kijelölt személy, helyszíni szemle és környezettanulmány lefolytatásával.

(6) Az e rendeletben megállapított feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő tűzésével a polgármesternek - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - fel kell szólítania. Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni. A kiküldött felszólításokról a polgármester a soron következő testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(7) Amennyiben a lakhatási támogatás iránti kérelmet a képviselő-testület a (6) bekezdés szerinti okból elutasítja, vagy a megállapított lakhatási támogatást megszünteti, ugyanazon lakásra vonatkozóan

a) a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be lakhatási támogatás iránti kérelmet, valamint

b) a döntés jogerőre emelkedésétől számított egy éven belül benyújtott kérelem esetén a lakhatási támogatás kizárólag természetbeni szociális ellátás formájában nyújtható.

11. § (1) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

12. § (1) Rendkívüli települési támogatásban részesíthetők kérelemre vagy hivatalból azok, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadásuk miatt anyagi segítségre szorulnak és

a) akinek családjában az egy főre jutó jövedelem legfeljebb a szociális vetítési alap összegének 150%-a vagy

b) egyedülálló személy esetén jövedelme a szociális vetítési alap összegének legfeljebb 200%-a.

(2) A rendkívüli települési támogatás összege 8.000.- Ft.

13. § (1) Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben (pl.: víz, jég, földrengés, villám, tűz, vihar okozta elemi csapás) a települési támogatás hivatalból vagy kérelemre évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható. Ebben az esetben az önkormányzat a helyreállítási, javítási munkákhoz nyújt segítséget maximum 100.000,- Ft összeghatárig a számlaképes vállalkozó munkálatainak, anyagköltségének megfizetésével.

(2) Rendkívüli települési támogatás egy kérelmezőnek – az (1) bekezdésben foglaltakat ide nem értve – naptári évenként egy alkalommal adható. Egy adott naptári évben ugyanabban a háztartásban életvitelszerűen ott élő személyek részére rendkívüli települési támogatás megállapítására csak 1 kérelmező jogosult.

(3) A rendkívüli méltánylást érdemlő élethelyzet: olyan különös méltánylást érdemlő eset, amely hirtelen fellépő külső körülmény hatására alakult ki és ezáltal okozott a rászoruló személy részére kirívóan nehéz állapotot, amely ellátás nélkül az élethelyzet súlyos romlásához vezetne.

(4) A rendkívüli települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.

14. § (1)2 Kálmáncsa község Képviselő-testülete szociális célú tűzifa-támogatásban részesítheti azt a személyt, akinek háztartásában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a 120.000,-Ft-ot.

(2) Az e §-ban szabályozott támogatás egy lakásra csak egy kérelmezőnek nyújtható, függetlenül a lakásban élők számától. A kérelmezőnek életvitelszerűen Kálmáncsa község közigazgatási területén kell élnie legalább a kérelem benyújtását megelőző 1 éven belül, kivéve, ha 1 éven belül vásárolta Kálmáncsán az ingatlanát.

(3) Az e § szerinti támbotásban a kérelmező akkor részesíthető, ha a kérelem benyújtásának időpontjában az alábbi támogatások valamelyikében részesül:

a) aktív korúak ellátása,

b) települési lakhatási támogatás,

c) családjában rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, hátrányos helyzetű vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermek nevelkedik,

d) családjában saját jogú nyugdíjban vagy nyugdíjszerű ellátásban részesülő személy van.

(4) A támogatási kérelem benyújtásának határidejét a Képviselő-testület minden évben határozattal állapítja meg, melyről a lakosságot értesíteni kell.

(5) Amennyiben a határidőben benyújtott, a feltételeknek megfelelő igények nem fedik le a teljes famennyiséget, úgy a fennmaradó mennyiséget további, rendkívüli élethelyzetbe került, az (3) bekezdésben foglalt feltételeknek megfelelő személyek részére kell kiosztani, függetlenül attól, hogy a (4) bekezdésben megjelölt határidőig nyújtott-e be kérelmet és az alapján részesült-e a már tűzifa-támogatásban.

(6) Egy személynek vagy családnak adható tűzifa mennyisége maximálisan 2 m3 lehet.

(7) A benyújtott kérelmekről a képviselő-testület dönt az Önkormányzat részére a Belügyminiszter által e célra biztosított famennyiség erejéig.

(8) Amennyiben a (4) bekezdés szerinti határidő lejártáig a rendelkezésre álló famennyiséget meghaladó, egyébként a feltételeknek megfelelő igénylés érkezik, a képviselő-testület a legmagasabb egy főre jutó jövedelemmel rendelkező kérelmeket elutasítja.

(9) Szociális tűzifa-támogatásban részesülő kérelmező az e § alapján nyújtott támogatás átvételének évében települési támogatásban csak három hónapon túl és csak rendkívüli méltánylást érdemlő esetben részesíthető.

(10)3 Az Önkormányzat vállalja, hogy a szociális célú tüzelőanyagban részesülőtől semmilyen ellenszolgáltatást nem kér.

15. § (1) Kálmáncsa Község Képviselő-testülete települési támogatást nyújt annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott

a) annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy

b) tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és akinek a családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított családi jövedelemhatár a szociális vetítési alap összegének hétszeresét nem haladja meg, és aki nem részesül a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV tv. alapján temetési hozzájárulásban.

(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított rendkívüli települési támogatás - mivel a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség: 200.000,-Ft - összege: 20.000,-Ft.

16. § (1) A temetéshez nyújtott települési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani a Hivatalban.

(2) A kérelemhez, a kérelem benyújtásával egyidejűleg csatolni kell a temetés költségeiről- a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát, amennyiben nem a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzattól kéri a temetési segélyt, valamint a kérelmező és a vele közös háztartásban élők utolsó havi jövedelemigazolásait.

(3) A temetéshez nyújtott települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja. A képviselő-testület a végtisztelet megadásaként minden utolsó lakóhelyű elhunyt kálmáncsai lakos temetésére 6.000,- Ft értékű koszorút biztosít.

17. § (1) A településen adott év augusztus 1 napján állandó lakóhellyel rendelkező gyermek szülője vagy törvényes képviselője kérelmére óvodáztatási támogatás nyújtható, azzal a céllal, hogy a gyermeket gondozó családnak a gyermek óvodába járással kapcsolatban jelentkező többletkiadásához hozzájáruljon, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének tízszeresét. Az állandó lakóhelynek adott év augusztus 1 napján és a kifizetés időpontjában is fenn kell állnia ahhoz, hogy a gyermekre tekintettel a támogatás megállapítható legyen.

(2) Az óvodáztatási támogatáshoz a köznevelési intézmény igazolást állít ki, a támogatás megállapítható összege legfeljebb 10.000,- Ft/fő.

(3) A településen adott év augusztus 1 napján állandó lakóhellyel rendelkező, tanköteles korú tanulók részére beiskolázási támogatást nyújtható a gyermeket gondozó szülő vagy törvényes képviselő kérelmére, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének az tízszeresét. Az állandó lakóhelynek adott év augusztus 1 napján és a kifizetés időpontjában is fenn kell állnia ahhoz, hogy a gyermekre tekintettel a támogatás megállapítható legyen. A támogatás célja, hogy a gyermeket gondozó családnak a gyermek iskolai tanulmányaival kapcsolatban jelentkező többletkiadásaihoz részben hozzájáruljon a következők szerint:

a) a közoktatási intézmény 1-4 osztályába beiratkozott valamennyi tanulója részére egységesen legfeljebb 20.000,- Ft/fő támogatás, amelynek kötelező melléklete a tanköteles gyermek tanulói jogviszonyának fennállására vonatkozó igazolás az oktatási intézmény részéről. Az alsó tagozatos gyermekekre vonatkozó támogatás feltételeit a képviselő-testület tárgyév május 31. napjáig köteles felülvizsgálni arra tekintettel, hogy a településen alsó tagozatos iskola működik.

b) azon gyermek után, aki az alapfokú köznevelési intézményben 5-8 osztályos tanuló a szülő vagy törvényes képviselő, a tanköteles gyermek tanulói jogviszonyának fennállására vonatkozó igazolás alapján legfeljebb 20.000,- Ft/fő támogatásban részesül,

c) középfokú oktatási intézményben: gimnáziumban, szakgimnáziumban, szakközépiskolában, szakiskolában nappali tagozaton tanulmányokat folytató gyermek és fiatal felnőtt részére a 23. életévének betöltéséig, az oktatási intézmény tanulói jogviszonyának fennállására vonatkozó igazolás alapján legfeljebb 30.000,- Ft/fő támogatás.

(4)4 A támogatások elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik, a támogatások kifizetését az önkormányzat pénzben nyújtja házipénztárban történő kifizetéssel legkésőbb augusztus 31. napjáig.

(5) A kötelező általános iskolai felvételt biztosító körzeten kívül járó gyerekek részére és a nappali rendszerű középfokú oktatási intézményben tanulók részére bérlet támogatás biztosítható évente két alkalommal január és július hónapban a szülő/törvényes képviselő kérelmére, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének tízszeresét. A havi bérletek (számlák) mellett a szülő a tanulói jogviszony fennállásáról iskolalátogatási igazolást is köteles benyújtani. A támogatás elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.

18. § (1) A település közigazgatási területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen ott élő személyek, családok részére támogatás nyújtható a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megfizetéséhez, amely így hozzájárul a települési lakókörnyezet tisztán tartásához.

(2)5 A települési támogatásra a kérelmet az jogosult benyújtani, akinek a Közszolgáltatóval szerződése van és családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének tízszeresét. A támogatás az adott évre a Közszolgáltató által megállapított, kiszámlázott és a kérelmező által (készpénz átutalási megbízáson vagy átutaláson) igazoltan befizetett összeg erejéig állapítható meg évente egy alkalommal legkésőbb a tárgyévet követő év január hónapban. A befizetés tényét a kérelmezőnek igazolnia kell, a támogatás egy ingatlanra csak egy kérelmező részére állapítható meg, függetlenül az adott ingatlanban élők számától.

(3) A támogatás megállapításáról a polgármester dönt.

4. Természetben nyújtott szociális ellátások

19. § (1) Az egészségi állapot megőrzése és helyreállítása érdekében eseti gyógyszer hozzájárulás állapítható meg annak, akinek gyógyszerköltsége illetve gyógyászati segédeszköz költsége – a rendszeres havi kiadásokat is figyelembe véve – létfenntartását veszélyezteti. E § szerinti támogatás annak nyújtható, akinek esetében a havi rendszeres gyógyító ellátásnak az egészségbiztosítási szerv által elismert térítési díja (a továbbiakban: rendszeres gyógyító ellátás költsége) a családjában az egy főre jutó jövedelem 20%-át meghaladja és akinek családjában az egy főre jutó jövedelem legfeljebb a szociális vetítési alap összegének 400%-a.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott eseti hozzájárulás naptári évenként egy alkalommal nyújtható, egyszeri mértéke 7.500.- Ft, együttes mértéke egy családnak egy naptári éven belül nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.

(3) Az eseti gyógyszer hozzájárulás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a jövedelemigazoláson kívül a kérelmező nevére kiállított, a kérelem benyújtásától számított 30 napnál nem régebbi, gyógyszertár által kiállított számlát.

(4) Amennyiben a kérelmező által benyújtott orvosi igazoláson szereplő gyógyszerek költsége nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíj 20%-át, akkor a kérelmező részére az azzal megegyező összegű támogatás kerül megállapításra, de legalább 1.000,- Ft.

(5) A kérelmezőnek kérelme benyújtásával egyidejűleg másolatban csatolnia kell azt a jogerős határozatot is, amely bizonyítja, hogy nem részesül alanyi vagy normatív jogcímen a Járási hivatal által megállapítható közgyógyellátásban.

(6) A kérelmek elbírálásáról a képviselő-testület dönt.

20. § (1) Az Önkormányzat a közfoglalkoztatási program keretében megtermelt termény – kizárólag a kálmáncsai főzőkonyhán már fel nem használható mennyisége erejéig – formájában is nyújthat természetbeni támogatást a szociálisan rászorult családoknak, ahol az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a 90.000,- Ft-ot, ezen belül is elsősorban azoknak a családoknak, ahol saját jogú nyugdíjban, megváltozott munkaképességű személyek ellátásában vagy nyugdíjszerű szociális ellátásban részesülő személy él. A támogatás egy családnak termény-fajtánként maximum 1 alkalommal, adott évben maximum 3 alkalommal, az adott termény betakarítási időszakában a rendelkezésre álló mennyiség erejéig adható.

(2) A támogatások megállapításáról a képviselő-testület dönt.

21. § A Szt. 48. §-a szerinti köztemetés esetén a polgármester jár el.

22. § Az 51/2007 (III.26.) Korm rendelet 18. §. szerinti Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjban az a hallgató részesíthető, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 500%-át nem haladja meg.

III. Fejezet

Szociális szolgáltatások

23. § (1) A szociális szolgáltatásokat az Önkormányzat társulás keretében, a Drávamenti Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja.

(2) A szociális szolgáltatások körére vonatkozóan az érintett Önkormányzatok megállapodása alapján Csokonyavisonta Község Önkormányzatának a szociális ellátásokról szóló rendeletében foglaltakat kell alkalmazni.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

24. § E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépése után indult ügyekben, illetve a jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

25. § Ez a rendelet 2023. március 1-jén lép hatályba.

26. §6

1

A 10. § (4) bekezdés a) pontja a Kálmáncsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (XII. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 14. § (1) bekezdése a Kálmáncsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (XII. 11.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 14. § (10) bekezdését a Kálmáncsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VIII. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

4

A 17. § (4) bekezdése a Kálmáncsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (XII. 11.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

5

A 18. § (2) bekezdése a Kálmáncsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (XII. 11.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

6

A 26. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.