Gálosfa Község Képviselőtestületének 2/2015(II.27..) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2017. 07. 01- 2019. 11. 18

egységes szerkezetbe foglalva 2017.07.01-től


 Gálosfa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 1. § (2) bekezdésében, az Szt. 10. § (1) bekezdésében, az Szt. 26. §-ában, az Szt. 32. § (1) bekezdés b) pontjában, az Szt. 32. § (3) bekezdésében, az Szt. 45. § (1) és (3) bekezdésében, az Szt. 48. § (4) bekezdésében, az Szt. 132. § (4) bekezdésében, az Szt. 134/E. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja, alapelvei

1. §.


(1) A rendelet célja, hogy a Képviselő-testület eleget tegyen az Sztv. által előírt szabályozási kötelezettségének, és a szociális gondoskodás hatáskörébe tartozó feladatait tekintve megállapítsa az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.


(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek. Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek, amennyiben pedig a támogatásra szoruló élethelyzet nekik felróható okból következett be, életmódjuk, életvezetésük megváltoztatásával kötelesek elősegíteni helyzetük javítását.


(3) A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az önkormányzat valamint annak szervei, továbbá a településen működő oktatási, egészségügyi és civil szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.


2. A rendelet hatálya

2. §.


(1) A rendelet hatálya Gálosfa község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, az Sztv. 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.


(2)[1] A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a közösen fenntartott intézményeknél a gesztor önkormányzat rendelete tartalmazza az igénybevétel és a fizetendő térítési díjra vonatkozó szabályokat.  Házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás vonatkozásában gesztor önkormányzat Somogyjád. Étkeztetés vonatkozásában gesztor önkormányzat Szentbalázs. Családsegítés vonatkozásában a gesztor önkormányzat Igal.


3. Értelmező rendelkezések

3. §


(1) Eltérő szabály hiányában a rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére az Sztv. 4. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.


(2) A rendelet alkalmazásában:

1. Elemi kár: árvíz, villámcsapás, tűzvész, szélvihar, belvíz


2. Különös méltánylást érdemlő helyzet: a családban bekövetkezett rendkívüli esemény /haláleset, természeti katasztrófa, elemi kár, amely a család összjövedelem és mobilizálható vagyontárgyát is meghaladja.


3. Mobilizálható vagyontárgy: A lakhatás feltételeihez szükséges vagyontárgyakon felüli ingatlan és ingó vagyontárgy.


4. Rendkívüli élethelyzet különösen: gyógyíthatatlan betegség, váratlan haláleset, család bármely tagjának munkaviszonyának váratlan elvesztése,


5. Vagyontalan: nincs mobilizálható vagyontárgya.


II. Fejezet

A szociális gondoskodás rendszere

4. Hatásköri és eljárási rendelkezések


4. §.


(1) Az e rendeletben meghatározott ellátások tekintetében - ha a rendelet eltérően nem szabályozza - a képviselő-testület és átruházott hatáskörben a polgármester jár el.


(2) [2]A képviselő-testület dönt az e rendeletben megállapított települési beiskolázási támogatás mértékéről, települési időkorúaknak adott támogatás mértékéről, települési ösztöndíj támogatásról, mikuláscsomag támogatás mértékéről, állami támogatásként adott szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatásról, települési ösztöndíj pályázati támogatásról (Bursa Hungarica).


(3) [3]A polgármester átruházott hatáskörben dönt e rendeletben megállapított jogtalanul felvett ellátás visszafizetéséről, részletfizetésről, elengedéséről, a települési rendkívüli támogatásról, települési temetési támogatásról, települési születési támogatásról, települési beiskolázási támogatásról, települési mikuláscsomagi támogatásról, települési lakásfenntartási támogatásról, települési kamatmentes kölcsönről, települési rendkívüli rendszeres támogatásról, köztemetés elrendeléséről, köztemetés költségeinek részletfizetési kötelezettségéről.

5. §


(1)Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését

a) pénzbeli- és természetbeni ellátások nyújtásával;

b) személyes gondoskodást biztosító ellátások társulásban történő megszervezésével biztosítja.


(2) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Sztv-ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint megállapított ellátásokat nyújtja.


(3)Az önkormányzat pénzbeli, vagy természetbeni szociális ellátásként:

a) rendkívüli és rendszeres települési támogatást állapíthat meg,

b) köztemetést biztosít.


6. §.


(1) Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, az ellátás iránti kérelmet a Batéi Közös Önkormányzati Hivatal Szentbalázsi Kirendeltségén Szentbalázs, Fő u. 85. (továbbiakban: Hivatal) lehet előterjeszteni az e célra rendszeresített a rendelet 1. függelékében meghatározott formanyomtatványokon.


(2) A Hivatal szociális igazgatással foglalkozó köztisztviselői valamint a 3. § szerint eljáró szervek az eljárás során kötelesek a kérelmezők részére a szükséges tájékoztatást megadni, jogaikra és kötelezettségeikre a figyelmet felhívni, különös tekintettel az Sztv. 9. és 17. §-ában foglaltakra.


(3) Az önkormányzati hatósági ügyekben az önkormányzat közigazgatási hatósági eljárásban az elektronikus ügyintézésről szóló rendeletében foglaltak az irányadóak.


7. §


(1) A kérelmező a vagyoni és jövedelmi viszonyait az Sztv. 10. §. (2)-(5) bekezdésében foglaltak alapján igazolja.


(2) A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat. Ezek különösen a következők lehetnek:

a)munkáltató által kiadott keresetigazolás,

b) rendszeres pénzellátásoknál az azt megalapozó határozat vagy a kifizetésről szóló igazolószelvény

c) nyugdíjszerű ellátásoknál és a gyermek ellátásához kapcsolódó támogatások kifizetéséről szóló igazolószelvény( pl. nyugdíjszelvény), vagy az ezt tartalmazó előző havi bankszámlakivonat,

d) egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozat, kifizetési bizonylat, szerződés,

e) a vállalkozó esetében a NAV által kiadott igazolás az előző gazdasági év SZJA alapjáról.


(3) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek és a kérelmező nyilatkozik arról, hogy azok tekintetében változás nem történt.


(4) E rendeletben meghatározott támogatási kérelmekhez, ahol a rendelet jövedelmek igazolását írja elő szükséges a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27) Kormány rendelet (továbbiakban: Korm.r. ) 1. mellékletében található Vagyonnyilatkozat és a (2) bekezdésben meghatározott jövedelemigazolásokat kell csatolni.


(5) Mellőzni kell a jövedelem-nyilatkozatot és a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatot, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző három hónapon belül már részesült olyan ellátásban, amelyhez a jövedelmi-és vagyoni helyzetét igazolta, és a helyzetében nem történt a jogosultságát érintő változás. Erről a kérelmező írásban köteles nyilatkozni.


(6) E rendeletben megállapított támogatások megállapításához a kérelmezőnek kell csatolni a rendelet függelékében szereplő kérelem nyomtatványt és a támogatáshoz előírt jövedelemnyilatkozatot, vagyonnyilatkozatot és a szükséges igazolásokat.


8. §


(1) A rendszeres pénzbeli települési ellátásokat utólag minden hónap 5-éig kell folyósítani a megadott számlaszámra, számlaszám hiányában házipénztárból folyósítható.


(2) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani.


(3) A természetbeni települési támogatásokat biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat tartalmazza.


(4)[4] Amennyiben a kérelmező életkörülményei azt igazolják, a megállapított természetbeni támogatást az Igal és Környéke Alapszolgáltatási Központ családgondozója közreműködésével kerül kiosztásra pl. élelmiszerre, ruhára. Ebben az esetben a támogatás felhasználásáról a családgondozó köteles számlával elszámolni az önkormányzat felé a határozatban megállapított természetbeni ellátás megvásárlásáról és a jogosult részére történő átadásáról.


9. §


(1) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, továbbá a (2) bekezdésben meghatározott környezettanulmány alapján köteles meghozni. A környezettanulmány elvégzéséről - a személyes gondoskodást nyújtó ellátások kivételével - az önkormányzat a Hivatal és a családgondozó útján gondoskodik.


(2) Környezettanulmány készítése lakásfenntartási kérelem elbírálása esetén kötelező, továbbá azon esetben, ha az önkormányzatnak hivatalos tudomása van a kérelmező kérelmében foglaltaktól eltérő életkörülményeiről.


(3) Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 1 éven belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.


(4) Amennyiben a környezettanulmány eredményeként vélelmezhető, hogy a kérelmező jövedelmi és vagyoni helyzetére vonatkozóan valótlan adatot közölt, az Sztv. 10. §.(7) bekezdés szerint az állami adóhatóságtól kérni kell az 1 főre jutó havi jövedelem kiszámításánál figyelembe veendő személy személyi jövedelemadó alapjának közlését.


5. A jogosulatlanul igénybevett ellátás visszatérítése

10. §


(1) Az Sztv. 17. § /5/ bekezdése alapján foglaltak szerint a helyi önkormányzat hatáskörébe tartozó szociális ellátások jogosulatlanul igénybevételének és annak kamatainak megtérítésének elrendelése esetén a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését veszélyeztetné vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna és a visszafizetésre kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét.


(2) Kérelemre a visszafizetési kötelezettségre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.


(3) A jogtalanul felvett ellátás visszafizetéséről, részletfizetésről átruházott határkörben a polgármester dönt.

III. Fejezet

Pénzbeli és természetbeni szociális települési támogatások

11. §


(1) E rendelet alapján a jogosult részére eseti vagy rendszeres pénzbeli, természetbeni települési támogatást és köztemetést lehet megállapítani.


(2) Az eseti települési pénzbeli és természetbeni támogatás adható: a

a) települési rendkívüli támogatásként,

b) települési temetési támogatásként,

c) települési születési támogatásként,

d) települési kamatmentes kölcsön támogatásként,

e) települési beiskolázási támogatásként,

f) települési időskorúak támogatásként,

g) „Mikulásnapon” adott mikuláscsomag települési támogatásként,

h) állami támogatásként adott szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatásra,

i)[5] települési ösztöndíj támogatásként.


(3)A rendszeres települési támogatás adható: a) települési lakásfenntartási támogatásként b) települési rendkívüli támogatásként c) települési ösztöndíj pályázati támogatásként.


(4) Természetben nyújtott szociális ellátások közül köztemetés biztosítható.


12. §.


(1) Az önkormányzat e rendeletében megállapított települési támogatások természetbeni megállapításnak akkor van helye, ha a kérelem arra irányul, vagy az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli támogatás felhasználása nem rendeltetésnek megfelelően történik.


(2) A rendszeres lakásfenntartási támogatás természetben nyújtott formája elsősorban a közüzemi díjnak a közvetlenül a szolgáltató részére történő utalásával történhet.


(3)A települési támogatások természetben nyújtott formája lehet köztemetés esetén az eltemettető cégnek történő átutalás, egyéb esetben élelmiszercsomag, Erzsébet-utalvány, tüzelőanyag biztosítása, vagy a támogatás meghatározott célra történő utalása, ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díjat is, tankönyvvásárlás, a közüzemi számlák kifizetését.


IV. Fejezet

Eseti települési támogatások

6. Települési rendkívüli támogatás

13. §.


(1)Az önkormányzat a létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került, vagy időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére eseti települési rendkívüli támogatást nyújthat.


(2) Települési rendkívüli támogatás kérelemre az e rendeletben meghatározott egyéb települési támogatásokon kívül adható, alkalmanként évente legfeljebb 2 alkalommal.


(3) A települési rendkívüli támogatás az Sztv. 45. §. (4) bekezdésén kívül még az alábbi célokra állapítható meg:

a) ellátatlan munkanélküliek segélyezésére,

b) élelmiszer, ruha, gyógyszer, tüzelő vásárlásra,

c) gyermekétkeztetési térítési díjhátralék kifizetésére.


(4) Települési rendkívüli támogatásra való jogosultság feltétele, hogy:

a) a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át ne haladja meg vagy

b) egyedülálló, vagy gyermekét egyedül nevelő szülő esetében az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét és

c) vagyontalan.


(5) A települési rendkívüli támogatás összege 1.000 Ft-tól 20.000,-Ft-ig terjedhet.


(6) A települési rendkívüli támogatás megállapítását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.


(7) A települési rendkívüli támogatás pénzbeli és természetbeni ellátásként is adható.


(8) A polgármester különös méltánylást igénylő helyzetben az évente négy alkalommal adható rendkívüli támogatásnál több alkalommal is adhat támogatást, amennyiben ez a kérelmező és családjában létfenntartása miatt elkerülhetetlen.


(9) A települési rendkívüli támogatás a (2) és (8) bekezdésen kívül hivatalból is megállapítható, különösen nevelési-oktatási intézmények, gyámhatóság, családvédelemmel foglalkozó intézmények, család, vagy gyermekek érdekét védő társadalmi szervezetek kezdeményezésére.



7. Települési temetési támogatás

14. §.


(1) Települési temetési támogatás adható annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és a temetés költségeit a nevére szóló számlával igazolja.


(2) Az (1) bekezdésben alapján nem állapítható meg annak a települési temetési támogatás, aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.


(3)[6] Az (1) bekezdésben megállapított települési temetési támogatás összege 25.000 Ft.


(4) A támogatási iránti kérelmet legkésőbb a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani, a határidő elmulasztása jogvesztő.


(5) A kérelemhez az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonat fénymásolatát, továbbá a temetés költségeiről kiállított számla eredeti példányát kell csatolni.


(6)A megállapított támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét és az arról szóló határozat számát a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell adni.


(7) Az (1) bekezdésben megállapított települési temetési támogatás arra jogosultnak jövedelmi vizsgálata nélkül kérelemre állapítható meg.


(8) A települési temetési segélyt átruházott hatáskörben a polgármester dönt.


8. Települési kamatmentes kölcsön támogatás

15. §.


(1) Az települési kamatmentes kölcsön adható pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő, kamatmentes kölcsön formájában is, a kérelmező közeli hozzátartozójának eltemetéséhez, ha a kérelmező baleset, betegség, elemi kár vagy más előre nem látható ok miatt került rendkívüli élethelyzetbe, s az összeg a gyógykezeléshez, az elemi kárral sújtott ingatlana felújításához szükséges.


(2) Települési támogatás kamatmentes kölcsönként akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában az 1 főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét nem haladja meg és vagyontalan.


(3) A kérelemhez kell csatolni a halotti anyakönyvi kivonatot.


(4) A települési kamatmentes kölcsön összege 10.000 Ft-tól – 100.000 Ft-ig terjedhet, egy évben maximum egyszer igényelhető háztartásonként.


(5) A települési kamatmentes kölcsönt 10 hónap alatt, havi egyenlő részletekben kell visszafizetni, a felvételét követő hó 10-től kezdve, amelynek visszafizetését a kérelmezőnek a kérelemben kell vállalnia.


(6) A települési kamatmentes kölcsön igénybevételének visszafizetésének feltételeiről megállapodást kell kötni, amelyben a kérelmező és az együtt élő családtagokat egyetemleges adóstársként kell feltüntetni.


(7) A kölcsönszerződésben biztosítékul ki kell kötni azt, hogy amennyiben az adós, vagy egyetemleges adóstársa bármekkora havi törlesztő részlet befizetését elmulasztja, vagy azzal késedelembe esik a hátralévő teljes kölcsönösszeg egy összegben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 154. §.-ban meghatározott kamattal együtt esedékessé és behajthatóvá válik.


(8) Amennyiben a kölcsön összegét a kérelmező bizonyíthatóan nem a kérelemben feltüntetett célra használta fel úgy az ellátást jogtalanul igénybevettnek kell tekinteni és egy összegben 30 napon belül vissza kell fizetni.


(9) Újabb települési kamatmentes kölcsön a kérelmező által addig nem igényelhető, amíg az előző kamatmentes kölcsönt nem fizette vissza.


(10)A települési kamatmentes kölcsön megállapítása a képviselő-testület hatásköre.


(11) A kérelmezővel kötött kölcsönszerződést a polgármester írja alá.


9. Települési születési támogatás

16. §.


(1)[7] A polgármester átruházott hatáskörben a gyermek születés esetén bármelyik a gyermekkel együtt élő szülő kérelmére, települési születési támogatást állapít meg, amennyiben a megszületett gyermek lakóhelye Gálosfán van.


(2) A települési születési támogatást a polgármester a jövedelemvizsgálat nélkül állapítja meg.


(3) A települési születési támogatás iránti kérelmet a születés követő 60 napon belül lehet benyújtani, a határidő elmulasztása jogvesztő.


(4) A települési születési támogatás folyósításához a gyermek születési anyakönyvi kivonatát be kell mutatni.


(5)[8] A települési születési támogatás egyszeri összege 20.000 Ft.


10. Települési beiskolázási támogatás

17. §.[9]

(1) A képviselő-testület az önkormányzat éves szociális segélykeret összegének figyelembevételével beiskolázási támogatást állapíthat meg a család jövedelmi viszonyaitól függetlenül az óvodás korúak részére, az általános iskolás, középfokú és felsőfokú intézmények nappali iskolarendszerű oktatásában részesülő tanulók részére. 


(3) A beiskolázási támogatás maximum összege 15.000,-Ft.


(4) Az óvodások, általános iskolásoknak, középiskolásoknak járó támogatások pontos összegéről a képviselő-testület minden év végéig határozatban dönt. 


(5) A támogatások kifizetésére augusztus 1. – december 30-a között kerül sor.


(6) A beiskolázási támogatás kifizetésének feltétele az általános és középfokú, felsőfokú közoktatási intézmény által kiállított - a gyermek iskolalátogatási bizonyítványának bemutatása. Óvodás esetében az óvoda igazolása az óvodába járásról.


(7) Az egyedi támogatási kérelmekről a képviselő-testületi határozatban foglalt támogatási összeg figyelembevételével átruházott hatáskörben a polgármester dönt.


10/A.[10] Települési ösztöndíj támogatás

17/A. §


(1) A Képviselő-testület a szociális segélykeret összegének figyelembevételével a Gálosfán lakóhellyel rendelkező az általános iskola 2-8. évfolyamán vagy  középfokú tanulmányi nappali jogviszonnyal rendelkező tanulók részére települési ösztöndíj támogatást biztosíthat.


(2) A települési ösztöndíjpályázatra jogosult az (1) bekezdésben meghatározott nappali tanulmányi jogviszonnyal rendelkező tanuló, ha a magatartás és szorgalom érdemjegyek nélkül számított  érdemjegyeinek év végi átlaga


a) általános iskola 2-4. osztályban legalább 4,5 vagy ezt meghaladó,

b) általános iskola 5-8. osztályban és középfokú iskolában legalább 4 vagy ezt meghaladó.


 (3) A települési ösztöndíj támogatás a jövedelemviszonyok vizsgálata nélkül a nagykorú tanuló, vagy a gyermek törvényes képviselője által adott év június 30-ig benyújtandó kérelemre állapítható meg. 


(4) A települési ösztöndíjpályázat kérelemhez a tanuló év végi bizonyítvány másolatát csatolni kell.


 (5)A települési ösztöndíj támogatás összege gyermekenként maximum 10.000 Ft.


(6) A megállapított települési ösztöndíj támogatást pénzbeli juttatásként kell biztosítani.


 (7)A támogatások elbírálásáról a képviselő-testület dönt.


(8) A támogatások átadására a döntést követő 15 napon belül kerül sor. „



11. Települési időskorúak támogatása

18. §.



(1) [11] Az Önkormányzat a szociális ellátásra biztosított keretösszeg év végi maradványa terhére hivatalból az arra jogosult időskorú személyeknek támogatást nyújthat maximum 10.000 Ft összegben.


(2) Időskorúak támogatására jogosult az a személy, aki az alábbi együttes feltételeknek megfelel:

a) Gálosfán bejelentett lakóhellyel rendelkezik és életvitelszerűen lakóhelyén él és

b) 65. életévét a tárgyévben betöltött nyugdíjas.


(3) [12] A támogatás természetben vagy pénzbeli támogatásként kerül kifizetésre, amelynek pontos összegéről a képviselő-testület az adott költségvetési év végéig dönt.


(4)[13] Az egyedi támogatásokról a képviselő-testületi határozatban foglalt támogatási összeg figyelembevételével átruházott hatáskörben a polgármester dönt.



12. Települési mikuláscsomagi támogatása

19. §.


(1)[14] A települési önkormányzat képviselő-testülete hivatalból a Gálosfán lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő 0-14 éves korú gyermekek részére a települési „Mikulásnap” rendezvényen 1.000,-Ft/fő értékű települési mikuláscsomagot biztosít természetben, elsősorban élelmiszer csomag formájában.


(2) A jogosult gyermekek szülői a támogatás átvételét aláírásukkal igazolják.


(3) A jogosultak részére a támogatást hivatalból –átruházott hatáskörben a polgármester állapítja meg, a támogatások kiosztását a képviselő-testülete szervezi meg.


13. Állami támogatásként adott szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatása

20. §.


A képviselő-testület az állam által biztosított szociális tűzifa támogatást minden évben a szociális tűzifáról szóló központi rendeletben előírt önerővel kiegészíti, és az önkormányzat külön rendelete alapján biztosítja az arra jogosultak részére a szociális tűzifa támogatáshoz való hozzájutást, és a szociális tűzifa házhozszállítását a költségvetésében biztosított szociális kerete terhére.

V. fejezet

Települési rendszeres támogatás

14. Települési lakásfenntartási támogatás

21. §.


(1) Települési lakásfenntartási támogatás a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez egy évre állapítható meg.


(2) Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.


(3) A települési lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.


(4) A települési lakásfenntartási támogatás havi összege 2.500 Ft/hó.[15]


(5) A lakásfenntartási támogatást elsősorban természetben kell biztosítani az alábbi szempontok és sorrend alapján:

a) előrefizetős villanyóra és villany esetén a szolgáltatónak történő utalással

b) közüzemi vízdíjra a közszolgáltatónak történő utalással,

c) szemétszállítási díj esetén a közszolgáltatónak történő utalással.


(6) Pénzbeli támogatásra csak abban az esetben van lehetőség, ha nem rendelkezik a kérelmező és a vele egy háztartásban élők egyike sem az adott ingatlanra vonatkozó havi közüzemi számlával

(7) A lakásfenntartási támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani.


(8) A lakásfenntartási támogatást átruházott hatáskörben a polgármester állapítja meg a Hivatal közreműködésével.


(9) Kérelemhez csatolni kell legalább egy havi közüzemi díjakról szóló számla (víz, villany, gáz, szemétdíj) másolatát, ami nem lehet három hónapnál régebbi.


22. §.


(1)A települési lakásfenntartási támogatásra jogosultság további feltétele, hogy a kérelmező (továbbiakban: jogosult) lakókörnyezete rendezettségére előírt kötelezettségét biztosítsa.


(2)A jogosult az (1) bekezdésben a lakókörnyezete rendezettségére előírt kötelezettségei, hogy az általa életvitelszerűen lakott lakást vagy házat:

a) tartsa tisztán,

b) az épület állaga ne veszélyeztesse az emberi életet, vagy testi épséget,

c) a lakóház környezetében hulladékot ne halmozzon fel,

d) a házhoz tartozó udvart és kertet gyomtalanítsa, végezze el a rendszeres kaszálást, közérdekű védekezési kötelezettségének tegyen eleget, parlagfű irtása,

e) egészségügyi kártevők elszaporodását meggátolja,

f) kerítésen kívül határos területen, járdán hulladékot ne tároljon,

g) az épület, és ingatlan előtti járda hó és jégmentesítési, gyommentesítési, portalanítási kötelezettségét teljesítse.


(3)A polgármester a 22. § (2) bekezdésében meghatározott feltételek teljesítésére 7 napos határidő kitűzésével szólítja fel a jogosultat az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével a kifogásolt hiányosságok megszüntetésére, figyelmeztetve, hogy a meghatározott kötelezettség nem teljesülése a támogatási kérelem elutasítását vagy a folyósított támogatás azonnali megszüntetését vonja maga után és a jogosultat két hónapig kizárja magát újabb lakásfenntartási kérelem benyújtásának lehetőségétől.


(4) A lakásfenntartási támogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően normatív lakásfenntartási támogatás került megállapításra az Sztv. 38.§-a alapján, a jogosultsága fennállásáig.


15. Települési rendkívüli rendszeres támogatás

23. §.


(1) E rendelet 13. §-ában (3) és (4) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelően megállapítható települési rendkívüli rendszeres támogatás maximum 3 hónapon keresztüli folyósítással természetben vagy pénzbeli ellátásként.


(2) A rendszeres támogatásra különösen azon kérelmezőknek állapítható meg, akik nem részesülnek rendszeres pénzellátásban.


(3)Azon személy, aki legalább 3 hónapig havi rendszerességgel rendkívüli támogatást kapott, az abban a költségvetési évben már nem jogosult az éves két alkalommal adható rendkívüli eseti települési támogatásra, kivéve a 13. §. (8) bekezdésben felsoroltak.


(4)A rendszeres települési rendkívüli támogatást átruházott hatáskörben a polgármester állapítja meg, aki dönt a támogatás természetbeni vagy pénzbeli folyósítás formájáról.


(5) A támogatás havi összege maximum 5000,- Ft-ig terjedhet.


16. Települési ösztöndíj pályázati támogatás

24 .§.


(1) A képviselő-testület a Bursa Hungarica ösztöndíjpályázat keretében a Bursa Hungarica pályázati kiírásoknak megfelelően minden évben pályázatot hirdet a gálosfai közép - és felsőoktatási tanulmányokat folytató tanulók részére.


(2) A beérkezett pályázatokat a Bursa Hungarica által meghirdetett pályázati feltételek alapján a képviselő-testület elbírálja és támogatja a kérelmezőket a szociális rászorultságtól függetlenül.


(3) A támogatás mértékét és összege maximum 5.000Ft/hó lehet, amelynek pontos mértékéről a képviselő-testület dönt a pályázatok és a költségvetés függvényében.


(4) A támogatás megállapításáról a képviselő-testület dönt.


(5) A támogatás elbírálásához a Bursa Hungarica ösztöndíjpályázat által kért dokumentumokat kell csatolni, jövedelemigazolást és iskolalátogatási bizonyítványt.


(6) Az ösztöndíjpályázat elutasítására csak a pályázati kiírásban szereplő kizáró feltételek alapján kerülhet sor.

VI. Fejezet

Köztemetés

25. §


(1) A képviselő-testület felhatalmazása alapján a polgármester átruházott hatáskörben a településen elhunyt személy közköltségen történő eltemetéséről a tudomásszerzést követő 21 napon belül gondoskodik, ha

a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy

b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.


(2) Ha az elhunyt személynek olyan ingó vagy ingatlan vagyona maradt, melyből a temetés költsége visszaigényelhető, a temetés költségét hagyatéki teherként az illetékes közjegyzőnél be kell jelenteni, vagy az eltemettetésére kötelezett személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.


(3) Ha az eltemettetésre jogosult nyilatkozatában vállalja a megtérítést, akkor 10 havi részletfizetést engedélyezhet a visszafizetésre.


VII.Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

26. §.


 (1)[16] Az önkormányzat az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:


a.) Somogyjádi Alapszolgáltatási Központ és „Együtt Könnyebb” Időskorúak Otthona társulás keretében házi segítségnyújtást, jelzőrendszeres házi segítésnyújtást.

b.) Szentbalázs önkormányzat társulás keretében étkezést biztosít az Elemózsia Nonprofit Kft. közreműködésével

c.) Igal Alapszolgáltatási és Szociális Társulás által családsegítést biztosít.


(2)Az ellátások igénybevételét és a térítési díjakat a gesztor önkormányzat rendelete tartalmazza.


VIII.Fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések

27. §.


(1) E rendelet 2015. március 1-jétől lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, kivéve a lakásfenntartási támogatások vonatkozásában, ahol a rendelet hatálybalépése előtt megállapított lakásfenntartási támogatás lejártát követően beadott e rendelet szerinti új kérelmek vonatkozásában kell alkalmazni.


(2)A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszi Gálosfa Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2009. (II.11) önkormányzati rendelete, és az ezt módosító 4/2010. (IV.01.), 3/2011. (II.15.), 9/2011. (XI.10.), 2/2012. (II.21.), 2/2013. (I.31.), 13/2013. (XI.28.), 4/2014. (VIII.29.) önkormányzati rendeletek.


Gáspár József                                              Patakiné Kercsó Szilvia

polgármester                                                          jegyző


Záradék:

A rendelet kihirdetve: Gálosfa, 2015. február 27.


                                                                    Patakiné Kercsó Szilvia

                                                                            jegyző




Egységes szerkezetbe foglalva a 15/2015. (XI.24.), 4/2016. (V.9.) és 4/2017. (V.29.) ök. rendelettel, hatályos 2017. július 1-től.


Patakiné Kercsó Szilvia

jegyző


[1]

Módosította a 4/2016. (V.9.) önk. rendelet                                                               Hatályos: 2016. május 10-től

[2]

Módosította a 4/2016. (V.9.) önk. rendelet                                                               Hatályos: 2016. május 10-től

[3]

Módosította a 4/2016. (V.9.) önk. rendelet                                                               Hatályos: 2016. május 10-től

[4]

Módosította a 4/2016. (V.9.) önk. rendelet                                                               Hatályos: 2016. május 10-től


[5]

Beiktatta a 4/2016. (V.9.) önk. rendelet                                                                     Hatályos: 2016. május 10-től

[6]

Módosította a 4/2016. (V.9.) önk. rendelet                                                               Hatályos: 2016. május 10-től


[7]

Módosította a 4/2016. (V.9.) önk. rendelet                                                               Hatályos: 2016. május 10-től


[8]

Módosította a 4/2016. (V.9.) önk. rendelet                                                               Hatályos: 2016. május 10-től

[9]

Módosította a 15/2015. (XI.24.) önk. rendelet                                                         Hatályos: 2015. november 25-től

[10]

Beiktatta a 4/2016. (V.9.) önk. rendelet                                                                    Hatályos: 2016. május 10-től

[11]

Módosította a 15/2015. (XI.24.) önk. rendelet                                                        Hatályos: 2015. november 25-től

[12]

Módosította a 15/2015. (XI.24.) önk. rendelet                                                        Hatályos: 2015. november 25-től

[13]

Beiktatta a 15/2015. (XI.24.) önk. rendelet                                                              Hatályos: 2015. november 25-től

[14]

Módosította a 4/2016. (V.9.) önk. rendelet                                                              Hatályos: 2016. május 10-től


[15]

Módosította a 4/2017. (V.29.) önk. rendelet                                            Hatályos: 2017. július 01-től 

[16]

Módosította a 4/2016. (V.9.) önk. rendelet                                              Hatályos: 2016. május 10-től