Hács Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2015 (II.12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 05. 27- 2016. 06. 09

Hács Községi  Önkormányzat Képviselő-testületének

1/2015. ( II.12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről

(Egységes szerkezetben a módosításra kiadott 9./2015. (XI.30.) számú rendelettel

és a 3./2016.(V.27.)számú rendelettel)



Hács Község  Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §

A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok, testülete  és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.

2. §

(1) A képviselő-testület a címrendet a (2)-(3) bekezdés szerint állapítja meg.

(2) Az önkormányzat intézményei önállóan külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak.


I.

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak

fő összege, a hiány/többlet mértéke

3. §[1][2]


(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2015. évi költségvetését

98 054 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,

                                          98 054 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással

állapítja meg.




Ezen belül:

  • a működési célú bevételt                                                     85 777 e Ft-ban

ebből:

  • kötelező feladat                                                      85 777 e Ft-ban
  • önként vállalt  feladat                                                       0 e Ft-ban
  • állami feladat                                                                  0 e Ft-ban


      ezen belül:   

  • finanszírozási célú pénzügyi műveleteket                    1 098 e Ft-ban
  • előző évi pénzmaradványt                                         2 146 e Ft-ban
  • vállalkozási maradványt                                                   0 e Ft-ban



  • a működési célú kiadásokat                                                85 777 e Ft-ban

ebből:

  • kötelező feladat                                                      85 777 e Ft-ban
  • önként vállalt feladat                                                       0 e Ft-ban
  • állami feladat                                                                  0 e Ft-ban

      ezen belül:

  • a személyi juttatások kiadásait                                39 396 e Ft-ban   
  • szociális hozzájárulási adót                                        7 366 e Ft-ban
  • a dologi kiadásokat                                                22 069 e Ft-ban
  • önkormányzat által folyósított  ellátás                        7 473 e Ft-ban
  • egyéb működési célú kiadásokat                               7 503 e Ft-ban
  • az általános tartalékot                                                      0 e Ft-ban
  • a céltartalékot                                                                 0 e Ft-ban
  • finanszírozási célú pénzügyi műveleteket                    1 970 e Ft-ban               
  • a felhalmozási célú bevételt                                                 12 277 e Ft-ban
  • ebből:
  • kötelező feladat                                                       12 277 e Ft-ban
  • önként vállalt feladat                                                       0 e Ft-ban
  • állami feladat                                                                  0 e Ft-ban

            ezen belül:

  • finanszírozási célú pénzügyi műveleteket                            0 e Ft-ban
  • előző évi pénzmaradványt                                       11 799 e Ft-ban
  • vállalkozási maradványt                                                    0 e Ft-ban  

                                                                                     

  • a felhalmozási célú kiadást                                                  12 277 e Ft-ban
  • ebből:


  • kötelező feladat                                                       12 277 e Ft-ban
  • önként vállalt feladat                                                        0 e Ft-ban
  • állami feladat                                                                   0 e Ft-ban

     ezen belül:


  • intézményi beruházások összegét                                9 357 e Ft-ban
  • felújítások összegét                                                    2 920 e Ft-ban
  • kormányzati beruházások összegét                                      0 e Ft-ban
  • lakástámogatás összegét                                                   0 e Ft-ban
  • lakásépítés összegét                                                          0 e Ft-ban
  • egyéb felhalmozási kiadások összegét                               0 e Ft-ban

állapítja meg.



 (2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt,  – beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.


(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban a 3. melléklet alapján hagyja jóvá.





Az önkormányzat bevételei és kiadásai


4. §


(1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban - e rendelet 4. melléklete tartalmazza.


(2) A helyi önkormányzat költségvetési kiadásait, kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 5. melléklete tartalmazza.


(3) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházások kiadásait beruházásonként, ezen belül kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 6. melléklete tartalmazza.


(4) A helyi önkormányzat nevében végzett felújítások kiadásait felújításonként, ezen belül kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 7. melléklete tartalmazza.


(5) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultság jellegű ellátásokat e rendelet 8. melléklete tartalmazza.


(6) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 9. melléklete tartalmazza.


(7) A képviselő-testület a  Hács Községi Önkormányzat költségvetésének bevételeit és kiadásait kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 10. melléklete szerint hagyja jóvá.


(8) A képviselő-testület az önkormányzat intézményének, Hács Napsugár Óvoda költségvetésének bevételeit és kiadásait kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 11. melléklete szerint hagyja jóvá.


(9) A képviselő-testület az intézmények engedélyezett létszámát e rendelet 12. melléklete szerint állapítja meg.


(10) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.


(10) Azokat a fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése szükséges, valamint az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegét e rendelet 14. melléklete tartalmazza. ( eredetiben nem tartalmaz adatot )


(11) Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól a 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 15. melléklete tartalmazza.


(12) Az önkormányzat költségvetési mérlegét kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 16. melléklete tartalmazza.




Az önkormányzat működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás igénylésével kapcsolatos feladatok


5. §[3]


(1) Az önkormányzat működőképessége megőrzésének biztosítására  1 051 ezer Ft összegű, a Magyarország 2015.évi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény 3. melléklet III. pontjában szereplő Önkormányzati fejezeti tartalék 4.pontjában szereplő rendkívüli önkormányzati támogatásra pályázatot nyújt be.



A bevételi többlet kezelése


6. §


(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület , illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.


(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 2 000 000.- Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.


(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.



Általános és céltartalék


7. §[4]


(1) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát


0   ezer Ft összegben


      e rendelet 17. mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.


(2) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát


                                                             0 ezer Ft összegben állapítja meg.


(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.








Több éves kihatással járó feladatok


8. §


A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 18. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.


Előirányzat-felhasználási ütemterv


9. §


A 2015. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 19. melléklet tartalmazza.



Közvetetett támogatások


10. §


(1) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 20. melléklete tartalmazza.




II.


A 2015. évi költségvetés végrehajtásának szabályai



11. §



(1) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításáról a 15. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.





12. §


(1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.


(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.


(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.


(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.


(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.


13. §


A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.



14. §


(1) A   Önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Lengyeltóti Közös Önkormányzati Hivatal.


15. §


(1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.


(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.




A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai


16. §


(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.


(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) – (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.


(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.


(4) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többlet bevételeiket   50/ e Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják.


(5) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásról - a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján a képviselő-testület dönt.


(6) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.


(7) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.




Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


17. §



(1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.


(3) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.


(4) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.



Támogatási szerződés


18. §



(1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.


(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni:

  

a) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,

b) a támogatás összegét,

c) a támogatás felhasználásának célját,

d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,

e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,

f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,

g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,

h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,

i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,

j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,

k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.


(3) A képviselő-testület   2  évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti  a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.



(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás   2  évig nem ítélhető meg.



19. §



A nettó  2 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.



                                                                


                                                                         20. §



A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.



Szolgáltatási szerződés


21. §



Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:


(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §- ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.


(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.


(3) A szerződéskötés feltétele, hogy


a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.


(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.


(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.


(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:


 a.) az ellátandó feladatot,

 b.) a díjazás mértékét,

       c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d.) a szerződés időtartamát,

e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,

f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.



Önkormányzati biztos kirendelése


22. §



(1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.



 (2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.


(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,

b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

d) a költségvetési szerv vezetője.


(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.


      Záró és egyéb rendelkezések


23. §


(1)  Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.


(2)  E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a költségvetési év egészére kell alkalmazni.



Lengyeltóti, 2015. február 4.                                                                                               

                



Molnárné Kubik Zsuzsanna                                              dr. Szatmári Ibolya

  polgármester                                                              jegyző

       


Kihirdetési záradék:


A rendelet  2016. május 27.-én  kihirdetésre került.


                                                                                              dr. Szatmári Ibolya

                                                                                                                                       jegyző

[1]

Módosítva a 10./2015.(XI.30.)                                                            Hatályos:2015.XI.30.

[2]

Módosítva a  3./2016.(V.27.)                                                              Hatályos:2015.XII.31.

[3]

Módosítva a 3./2016.(V.27.)                                                                           Hatályos:2015.XII.31.


[4]

Módosítva a 3./2016.(V.27.)                                                                           Hatályos:2015.XII.31.