Hács Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2020. (III.11.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 03. 12- 2021. 05. 28Hács Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2020. (III.11.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Hács Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok, testülete és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.
2. § (1) A képviselő-testület a címrendet a (2)-(3) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Az önkormányzat intézményei önállóan külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak.
I.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak
fő összege, a hiány/többlet mértéke
3. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését
120.384.732 Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,
120.384.732 Ft tárgyévi költségvetési kiadással
állapítja meg.
Ezen belül:
- a működési célú bevételt 94.435.212 Ft-ban
ebből:
- kötelező feladat 94.435.212 Ft-ban
- önként vállalt feladat 0 Ft-ban
- állami feladat 0 Ft-ban
ezen belül:
- finanszírozási célú pénzügyi műveleteket(hitel) 0 Ft-ban
- előző évi pénzmaradványt 19.193.162 Ft-ban
- vállalkozási maradványt 0 Ft-ban
- a működési célú kiadásokat 94.435.212 Ft-ban
ebből:
- kötelező feladat 94.435.212 Ft-ban
- önként vállalt feladat 0 Ft-ban
- állami feladat 0 Ft-ban
ezen belül:
- a személyi juttatások kiadásait 42.746.442 Ft-ban
- szociális hozzájárulási adót 6.018.035 Ft-ban
- a dologi kiadásokat 27.724.183 Ft-ban
- önkormányzat által folyósított ellátás 5.607.200 Ft-ban
- egyéb működési célú kiadásokat 5.902.829 Ft-ban
- az általános tartalékot 2.037.078 Ft-ban
- a céltartalékok 2.780.113 Ft-ban
- finanszírozási célú pénzügyi műveletek 1.619.332 Ft-ban
- a felhalmozási célú bevételt 25.949.520 Ft-ban
ebből:
- kötelező feladat 25.949.520 Ft-ban
- önként vállalt feladat 0 Ft-ban
- állami feladat 0 Ft-ban
ezen belül:
- finanszírozási célú pénzügyi műveleteket 0 Ft-ban
- előző évi pénzmaradványt 13.779.833 Ft-ban
- vállalkozási maradványt 0 Ft-ban
- a felhalmozási célú kiadást 25.949.520 Ft-ban
ebből:
- kötelező feladat 25.949.520 Ft-ban
- önként vállalt feladat 0 Ft-ban
- állami feladat 0 Ft-ban
ezen belül:
- intézményi beruházások összegét 19.170.913 Ft-ban
- felújítások összegét 1.184.550 Ft-ban
- kormányzati beruházások összegét 0 Ft-ban lakástámogatás összegét 0 Ft-ban
- lakásépítés összegét 0 Ft-ban
- egyéb felhalmozási kiadások összegé 5.594.057 Ft-ban
állapítja meg.
(2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt, – beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban a 3. melléklet alapján hagyja jóvá.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban - e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(2) A helyi önkormányzat költségvetési kiadásait, kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 5. melléklete tartalmazza.
(3) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházások kiadásait beruházásonként, ezen belül kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 6. melléklete tartalmazza.
(4) A helyi önkormányzat nevében végzett felújítások kiadásait felújításonként, ezen belül kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 7. melléklete tartalmazza.
(5) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultság jellegű ellátásokat e rendelet 8. melléklete tartalmazza.
(6) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 9. melléklete tartalmazza.
(7) A képviselő-testület a Hács Községi Önkormányzat költségvetésének bevételeit és kiadásait kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 10. melléklete szerint hagyja jóvá.
(8) A képviselő-testület az önkormányzat intézményének, Hács Napsugár Óvoda költségvetésének bevételeit és kiadásait kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 11. melléklete szerint hagyja jóvá.
(9) A képviselő-testület az intézmények engedélyezett létszámát e rendelet 12. melléklete szerint állapítja meg.
(10) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.
(10) Azokat a fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése szükséges, valamint az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegét e rendelet 14. melléklete tartalmazza.
(11) Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól a 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 15. melléklete tartalmazza.
(12) Az önkormányzat költségvetési mérlegét kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 16. melléklete tartalmazza.
Az önkormányzat működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás igénylésével kapcsolatos feladatok
5. § (1) Az önkormányzat működőképessége megőrzésének biztosítására 0 Ft összegű, a Magyarország 2020.évi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 3. melléklet, I. Önkormányzatok rendkívüli támogatása 9. pontja alapján rendkívüli önkormányzati támogatások címen, kiegészítő támogatásra pályázatot nyújt be.
A bevételi többlet kezelése
6. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület , illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 2 000 000.- Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
Általános és céltartalék
7. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat cél tartalékát
8.374.170 Ft összegben
e rendelet 17. mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát
2.037.078 Ft összegben
e rendelet 17. mellékletében felsoroltak szerint állapítja meg.
(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
Több éves kihatással járó feladatok
8. § A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 18. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
9. § A 2020. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 19. melléklet tartalmazza.
Közvetetett támogatások
10. § (1) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 20. melléklete tartalmazza.
II.
A 2020. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
11. § (1) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításáról a 15. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.
12. § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
13. § A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
14. § (1) A Önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Lengyeltóti Közös Önkormányzati Hivatal.
15. § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
16. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) – (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(4) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többlet bevételeiket 50/ e Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják.
(5) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásról - a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján a képviselő-testület dönt.
(6) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(7) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
17. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(3) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(4) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
Támogatási szerződés
18. § (1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni:
- a) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,
- b) a támogatás összegét,
- c) a támogatás felhasználásának célját,
- d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,
- e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,
- f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,
- g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,
- h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,
- i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,
- j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,
- k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.
(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 2 évig nem ítélhető meg.
19. § A nettó 2 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.
20. § A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.
Szolgáltatási szerződés
21. § Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:
(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §- ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a.) az ellátandó feladatot,
b.) a díjazás mértékét,
c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d.) a szerződés időtartamát,
e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Önkormányzati biztos kirendelése
22. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
- a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,
- b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
- c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
- d) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
Záró és egyéb rendelkezések
23. § (1) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a költségvetési év egészére kell alkalmazni.
8. melléklet
20. melléklet