Hács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2021. (IX.28.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi szabályairól

Hatályos: 2021. 09. 29- 2021. 12. 22

Hács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2021. (IX. 28.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi szabályairól

Hács Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésének g) pontjába, a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. (a továbbiakban: Gyvt.) 18. §. (2) bekezdésében, 29. § (1)-(3), 131. §. (1), 148. § (5) és a 162. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli:

I. FEJEZET A rendelet célja, hatálya, értelmező rendelkezései

1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy Hács Községi Önkormányzat [a továbbiakban: Önkormányzat] a közigazgatási területén élő személyek és családok – kiemelten az időskorú lakosságra, a gyermeket nevelő családokra, ezen belül is a nagycsaládokra illetve a hátrányos és halmozottan hátrányos gyermeket nevelő családokra figyelemmel, a tartósan beteg és illetve vagy súlyosan fogyatékos személyekre, figyelemmel az Önkormányzat teherbíró képességére – szociális biztonságának megőrzése, elősegítése érdekében megállapítsa a települési támogatás keretében nyújtott támogatások formáit, az azokra való jogosultság feltételeit, kifizetésének, folyósításának és ellenőrzésének szabályait.

2. A rendelet hatálya

2. § A rendelet személyi hatálya, amennyiben e rendelet másképp nem rendelkezik, Hács Község közigazgatási területén érvényes lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.

3. Értelmező rendelkezések

3. § (1) E rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére elsősorban az Szt. 4. §-ában, az ott fel nem sorolt fogalmak tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben, a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényben, a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendeletben foglaltakat kell alkalmazni. A felsorolt jogszabályokban nem meghatározott fogalmak tekintetében a (2) bekezdésben meghatározottakat kell alkalmazni.

(2) E rendelet alkalmazásában:

  • a) szociálisan rászoruló: a 2. §-ban meghatározott személy, akinek jövedelme a rendeletben meghatározott mértéket nem haladja meg,
  • b) létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet: olyan kialakult időszakos, vagy tartós állapot, amelyben a szociálisan rászoruló személy részére a mindennapi megélhetés nem biztosított és ezen állapot ellátás nélkül nem enyhíthető (különösen: munkanélküliség, tartós keresetkiesés, élelmezési gondok, közüzemi hátralék vagy egyéb adósság felhalmozódása és más hasonló élethelyzet)
  • c) különös méltánylást érdemlő eset: külső körülmény által kialakult létfenntartást veszélyeztető élethelyzet, amely a szociálisan rászoruló személy részére olyan kirívóan nehéz állapotot eredményez, amely ellátás nélkül az élethelyzet súlyos romlásához vezetne (különösen: tartós betegség, fogyatékosság, rokkantság, éhezés, kilakoltatás, nagy összegű felhalmozódott közüzemi hátralék vagy egyéb adósság és más hasonló élethelyzet)
  • d) rendkívüli méltánylást érdemlő élethelyzet: olyan különös méltánylást érdemlő eset, amely hirtelen fellépő külső körülmény hatására alakult ki és ezáltal okozott a rászoruló személy részére a c) pontban foglalt kirívóan nehéz állapotot (különösen: elemi kár, kórházi ellátást igénylő betegség vagy baleset, közeli hozzátartozó halála és más hasonló élethelyzet)
  • e) tényleges (életvitelszerű) lakóhely: Hács Községi Önkormányzat Képviselő-testületének helyi adókról szóló 20/2008. (XII.15.) önkormányzati rendeletében meghatározottak szerint.

II. FEJEZET A települési támogatások formái, hatásköri szabályok, a támogatások folyósításának rendje, az ellátások ellenőrzésének szabályai, a jogosulatlanul igénybe vett ellátásokra vonatkozó szabályok

4. A települési támogatások formái

4. § (1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára az Önkormányzat képviselő-testülete az Szt.-ben, illetve a rendeletben meghatározott feltételek szerint a (2)-(3) bekezdésben megállapított pénzbeli és természetbeni ellátásokat nyújtja.

(2) Az Önkormányzat pénzbeli és természetbeli ellátásként az alábbi települési támogatásokat nyújtja:

  • a) lakásfenntartási célú települési támogatás;
  • b) ápolási célú települési támogatás;
  • c) rendkívüli települési támogatás;
  • d) év végi rendkívüli települési támogatás;
  • e) Közfoglalkoztatási jogviszony keretében foglalkoztatott, illetve onnan kikerült személyek eseti jellegű települési támogatása;
  • f) Start-munkaprogram keretében megtermelt termények formájában nyújtott támogatás;
  • g) Temetési célú települési támogatás;
  • h) Köztemetés;
  • i) Rendszeres települési gyógyszertámogatás;
  • j) kölcsön formájában nyújtandó rendkívüli települési támogatás;
  • k) Gyermeknevelést elősegítő rendkívüli települési támogatás;
  • l) gyermekszületési támogatás;
  • m) Bérlettámogatás;
  • n) Tankönyvtámogatás;
  • o) A felsőoktatási intézményben nappali oktatásban tanulmányaikat folytató támogatása;
  • p) Beiskolázási támogatás.

5. Hatásköri szabályok

5. § (1) Az önkormányzat feladat- és hatáskörébe utalt szociális hatósági ügyben határozattal dönt.

(2) A képviselő-testület dönt:

  • a) ápolási célú települési támogatás megállapításáról
  • b) szociális hatósági ügyekben kivételes méltányosságból, egyedi elbírálással;
  • c) személyes gondoskodást nyújtó intézményvezetői döntések elleni beadványokról.
  • d) rendkívüli települési támogatás iránti kérelmek elbírálásáról
  • e) gyógyszertámogatás célú települési támogatás elbírálásáról
  • f) a gyermeknevelést elősegítő rendkívüli települési támogatás elbírálásáról
  • g) rendkívüli esemény esetén (pl. viharkár) esetenként 10.000,-Ft-ig támogatást nyújt az arra rászorulónak;

(3) A Polgármester átruházott hatáskörben:

  • a) megállapítja a temetési célú települési támogatást
  • b) engedélyezi a köztemetést;
  • c) különös méltánylást érdemlő szociális helyzet esetén esetenként 10.000,-Ft-ig támogatást nyújt visszatérítendő kölcsön formájában az arra rászorulónak;

(4) A Jegyző átruházott hatáskörben megállapítja a lakásfenntartási célú települési támogatást.

(5) A bizottság, a polgármester és a jegyző döntése ellen a képviselő-testülethez fellebbezéssel lehet élni.

6. Az ellátások megállapításának szabályai

6. § (1) A rendeletben meghatározott ellátások iránti kérelmet a Lengyeltóti Közös Önkormányzati Hivatalnál (a továbbiakban: Hivatal) lehet előterjeszteni, ha magasabb szintű jogszabály, vagy jelen rendelet másként nem rendelkezik év közben folyamatosan, kizárólag a Hivatal által e célra rendszeresített formanyomtatványon.

(2) Amennyiben a szociális ellátást kérő az általa kérelmezett ellátás helyett más ellátásra lenne jogosult, erre a tényre a figyelmét fel kell hívni, illetve amennyiben a benyújtott iratok alapján annak feltételei fennállnak az ellátást részére hivatalból meg kell állapítani.

(3) A támogatási kérelmeket legkésőbb a kérelem benyújtását követő 8 napon belül, az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényben szabályozott soron kívüli esetek fennállása esetén a kérelem benyújtását követően haladéktalanul, de legkésőbb a benyújtást követő 3 napon belül kell elbírálni.

(4) A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz minden esetben csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat. Ezek különösen a következők lehetnek: a munkáltató által kiadott keresetigazolás, rendszeres pénzellátásoknál az azt megalapozó határozat vagy a kifizetésről szóló igazolószelvény, egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozat, kifizetési bizonylat, igazolás, szerződés stb. Nyugdíj-, illetve nyugdíjszerű ellátás esetén a minden év elején a Nyugdíjfolyósító szerv által kiadott, nyugdíj összegéről szóló igazolást vagy a kérelem beadását megelőző hónapban kifizetett nyugdíj összegéről szóló kifizetési bizonylatot kell benyújtani.

(5) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek az önkormányzat nyilvántartásaiban fellelhetőek.

(6) Mellőzni kell a jövedelem-nyilatkozatot és a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatot, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 3 hónapon belül már részesült olyan ellátásban, amelyhez a jövedelmi-és vagyoni helyzetét igazolta, és vélelmezhető, hogy helyzetében nem történt a jogosultságát érintő változás. Erről a kérelmező írásban köteles nyilatkozni.

(7) A döntésre jogosult a benyújtott kérelem, annak mellékletei, valamint az esetlegesen készítendő környezettanulmány alapján köteles meghozni döntését. Környezettanulmány készítése kötelező, ha az elbírálásra jogosult a beadott dokumentumok alapján indokoltnak látja, illetve, ha a kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi. Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző hat hónapon belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás, illetve erről nyilatkozott.

(8) Amennyiben a döntésre jogosult a szociális ellátás igénylésére vonatkozó kérelemben foglaltaknak helyt ad, az ügyben egyszerűsített döntés hozható.

(9) A rendszeres települési támogatás a támogatásról rendelkező határozatban megjelölt időponttól, a kérelem benyújtását követő hónap első napjától illeti meg az érintettet. A korábban megállapított rendszeres települési támogatás legkorábban a lejárat előtti hónapban igényelhető ismét, és a kérelem benyújtását követő hónap első napjától állapítható meg.

(10) Ha a havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra jogosult személy hácsi lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megszűnik, vagy a jogosult meghal, a változás, illetve a haláleset hónapjára járó támogatás teljes összegben folyósításra kerül, de a támogatás további folyósítását meg kell szüntetni.

7. A támogatás folyósításának rendje

7. § (1) A megítélt települési támogatás kifizetése a Lengyeltóti Közös Önkormányzati Hivatal Közgazdasági Irodájának közreműködésével a határozat véglegessé válástól számított 5 napon belül a kérelemben megjelöltek alapján házipénztárból való kifizetéssel vagy átutalással történik.

(2) A havi rendszerességgel nyújtott pénzbeli ellátásokat utólag, minden hónap ötödik napjáig kell folyósítani. A kifizetés történhet házipénztárból, illetve a jogosult kérelme alapján annak bankszámlájára történő utalással.

(3) A házipénztárból történő, döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

8. Az ellátás ellenőrzésének szabálya, a jogosulatlanul igénybe vett ellátásra vonatkozó szabályok

8. § (1) E rendelettel megállapított ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását – a jogosultság megállapítását követően is – a képviselő-testület bármikor jogosult ellenőrizni. A szociális ellátásra jogosult személy az ellenőrzést tűrni köteles és annak során az ellenőrzést végzővel együtt kell működnie, rendelkezésre kell bocsájtania a kért adatokat, igazolnia kell a szociális ellátás cél szerinti felhasználását.

(2) Amennyiben a (1) bekezdés szerinti ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a szociális ellátás az Szt.-ben és a jelen rendeletben megállapított feltételek hiányában került megállapításra, vagy a jogosult a kérelemben valótlan adatot szolgáltatott, a jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére az Szt. 17. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

(3) A rendszeres települési támogatásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények (jövedelmi, vagyoni viszonyok, családi állapot, lakcím stb.) megváltozását tizenöt napon belül köteles bejelenteni a Hivatalnak. E kötelezettségről a támogatást megállapító határozatban tájékoztatni kell a jogosultat.

(4) Az Szt. 17. §-ában foglaltak szerint jogosulatlanul igénybevett ellátás és annak kamatai megtérítésének elrendelése esetén, a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését súlyosan veszélyeztetné, vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna.

(5) A kötelezett kérelmére a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.

III. FEJEZET Ellátások

9. Lakásfenntartási célú települési támogatás

9. § (1) A jegyző átruházott hatáskörben lakásfenntartási célú települési támogatást állapít meg.

(2) A lakásfenntartási célú települési támogatás megállapítása során az Szt. 4. §-ában meghatározott háztartás fogalmát kell alapul venni.

(3) A jogosultsági feltételek megállapítása során az alábbiakban foglalt jövedelmi határokat kell figyelembe venni a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegét alapul véve:

  • a) Ha a családban az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegét akkor 5.000 Ft/hó, egyedülálló esetén 7.000 Ft/hó,
  • b) Ha a családban az egy főre eső havi jövedelem meghaladja a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegét, de nem haladja meg annak 150%-át akkor 4.000 Ft/hó, egyedülálló esetén 6.000 Ft/hó,
  • c) Ha a családban az egy főre eső havi jövedelem meghaladja a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 150%-át, de nem éri el a 200%-át akkor 3.000 Ft/hó, egyedülálló esetén 5.000 Ft/hó,
  • d) Ha a családban az egy főre eső havi jövedelem meghaladja a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 200%-át, de nem éri el a 250%-át akkor 2.500 Ft/hó, egyedülálló esetén 4.000 Ft/hó

a támogatás összege.

(4) A megállapított lakásfenntartási célú települési támogatást elsődlegesen a közüzemi hátralékok rendezésére kell fordítani. A megállapított lakásfenntartási célú települési támogatás közvetlenül a közüzemi szolgáltatók felé kell teljesíteni. A támogatás megállapítása a jogosultsági feltételek fennállása esetén a kérelem benyújtása hónapjának 1 napjától és 1 év időtartamra szól.

(5) A lakásfenntartási célú települési támogatás megszűnésének esetei:

  • a) a támogatásban részesülő halála,
  • b) a támogatásban részesülő elköltözése,
  • c) a közüzemi szolgáltatóval kötött szerződés megszűnése.

10. Ápolási célú települési támogatás

10. § (1) Az önkormányzat ápolási célú települési támogatást állapít meg annak a hozzátartozónak (Ptk. 8: 1. §. (1) bek 2. pont) aki

  • a) 18. életévét betöltött tartósan beteg személy gondozását végzi és
  • b) a családjában az egy főre jutó jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetén annak 200 %-át; feltéve, hogy
  • c) a családban nincs olyan ápolásra alkalmas személy, aki rendszeres pénzellátásban részesül vagy kereső tevékenységet folytat és munkaideje – az otthon történő munkavégzés kivételével – a napi 4 órát nem haladja meg;
  • d) az ápoló, valamint az ápolt közös háztartásban élnek.

(2) Ápolási célú települési támogatás akkor állapítható meg, ha

  • a) a gondozott jövedelmének és rendszeres pénzellátásának 1 havi összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, és
  • b) az ápoló és a gondozott nem kötött eltartási, életjáradéki, öröklési szerződést.

(3) Az ápolási célú települési támogatás iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rend. 25. § (1) bek.-nek megfelelő formanyomtatványon kell benyújtani. Az ápolási célú települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az Szt. 43. §-ában és a 63/2006.(III.27.) Korm. rend. 25. §-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt. A kérelmezőnek csatolnia kell továbbá a járási hivatal által kiállított igazolást, mely szerint nevezett személy alanyi jogon nem részesül ápolási díjban.

(4) Az önkormányzat az ápolási célú települési támogatásra való jogosultság feltételeit két évente felülvizsgálja.

(5) E rendelet alapján adható ápolási célú települési támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.

(6) Kivételes méltányosságból, egyedi elbírálással a képviselő-testület az (1) b) pontban, valamint a (2) a) pontban szabályozottaktól eltérhet.

(7) Az ápolási célú települési támogatás havi összege az ápolási díj központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott alapösszegének legkevesebb a 80%-a.

(8) Az ápolási célú települési támogatás alóli kizárási okokat, valamint a támogatás megszüntetésére vonatkozó rendelkezéseket az Szt. 42. §(1)-(3) bekezdései tartalmazzák.

11. Ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése

11. § (1) Az Alapszolgáltatási Központ az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését 3 havonta ellenőrzi. Az ellenőrzés során szükség esetén együttműködik a háziorvossal is. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ezt a jegyzőnek haladéktalanul jelzi.

(2) Az ápolási célú települési támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti.

(3) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik; ha az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.

12. A rendkívüli települési támogatás

12. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.

(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik

  • a) önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni
  • b) alkalmanként jelentkező többletkiadások (betegség, munkaképesség változás esetén, nyugdíjba vonulást követő időszakban az ellátás megállapításáig, szabadságvesztésből szabadult személy támogatására) miatt anyagi gondokkal küzdenek.

(3) Rendkívüli települési támogatás akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 150 %-át, egyedülálló esetén 250 %-át.

(4) A rendkívüli települési támogatás maximum összege a 18. § (3) bekezdésben foglaltak kivételével 10.000,-Ft, de rendkívüli méltányosságot indokló körülmény esetén ettől el lehet térni.

(5) A rendkívüli települési támogatásra való jogosultság megállapításáról szóló határozatban rendelkezni lehet arról, hogy a készpénzben nyújtott támogatást a családgondozó részére kell kifizetni. A határozatban rögzíteni kell ennek okait is.

(6) Rendkívüli települési támogatásban egy naptári éven belül egy személy (család) három havonként részesíthető.

(7) Természetben nyújtott rendkívüli települési támogatás tekintetében a (4) bekezdésben meghatározott összegtől eltérően 40.000,-Ft-ig állapítható meg támogatás családok részére évi egy alkalommal.

(8) Kivételes méltánylást érdemlő esetben a képviselő-testület a (3) bekezdésében foglalt egy főre jutó jövedelem-határoktól egyedi elbírálás során hozott önkormányzati hatósági határozatában eltérhet.

13. Év végi rendkívüli települési támogatás

13. § (1) A Képviselő-testület év végi egyszeri rendkívüli pénzbeli, vagy természetbeni juttatásban részesítheti az alábbi feltételeknek megfelelő azon személyeket, akik:

  • a) magyar állampolgárok és
  • b) Hács községben lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek, vagy ott életvitelszerűen tartózkodnak,
  • c) a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át
  • d) valamint a további feltételek egyikének megfelelnek:
    • da) 60. életévüket betöltötték, vagy az adott év december 31-ig betöltik,
    • db) rehabilitációs, vagy nyugdíjszerű ellátásban részesülnek,
    • dc) a családban legalább egy gyermeket nevelnek,
    • dd) Hács Község Önkormányzatánál közfoglalkoztatási jogviszonyban állnak, vagy onnan a jogosultsági évben kerültek ki és legalább 2 hónapos közfoglalkoztatási jogviszonnyal rendelkeznek,
    • de) általános iskolai tanuló

(2) Az év végi rendkívüli települési támogatás megállapítására irányuló önkormányzati hatósági eljárás hivatalból indul.

(3) Az év végi rendkívüli támogatás mértéke családonként, illetve egyedülálló esetén személyenként legfeljebb 10.000,- forint lehet.

14. Közfoglalkoztatási jogviszony keretében foglalkoztatott, illetve onnan kikerült személyek eseti jellegű települési támogatása

14. § (1) A képviselő-testület természetbeni, vagy pénzbeli támogatásban részesítheti az alábbi együttes feltételeknek megfelelő azon személyeket, akik:

  • a) magyar állampolgárok,
  • b) Hács Községben lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek és ott életvitelszerűen tartózkodnak,
  • c) Hács Község Önkormányzatánál közfoglalkoztatási jogviszonyban állnak, vagy onnan a jogosultsági évben kerültek ki,
  • d) a közfoglalkoztatásban legalább évi 4 hónapos jogviszonnyal rendelkeznek,
  • e) a munkaköri leírásban rögzítettek szerinti munkavégzést folytatnak,
  • f) akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum tízszeres mértékét, egyedül élő esetében a nyugdíjminimum tizenötszörös mértékét.

(2) A támogatás megállapítására irányuló önkormányzati hatósági eljárás hivatalból indul, a közfoglalkoztatásért felelős munkavezetők javaslatának figyelembevételével, egyedi önkormányzati hatósági döntés keretében.

(3) A támogatás mértéke az (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelő személyek részére legfeljebb 20.000,- Ft/hó, mely évente maximum tizenkét alkalommal nyújtható.

(4) A támogatás megállapításáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

15. Start-munkaprogram keretében megtermelt termények formájában nyújtott támogatás

15. § (1) Az elsősorban piaci, másodsorban intézményi értékesítés során fel nem használt, a Start-munkaprogram keretében megtermelt idényjellegű termények formájában természetbeni juttatásban részesíthetők azon személyek, akik:

  • a) magyar állampolgárok és
  • b) Hács Községben lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek, vagy ott életvitelszerűen tartózkodnak,
  • c) a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át
  • d) valamint a további feltételek egyikének megfelelnek:
    • da) 60. életévüket betöltötték, vagy az adott év december 31-ig betöltik,
    • db) rehabilitációs, vagy nyugdíjszerű ellátásban részesülnek,
    • dc) a családban legalább egy gyermeket nevelnek,
    • dd) Hács Községi Önkormányzatánál közfoglalkoztatási jogviszonyban állnak, vagy onnan a jogosultsági évben kerültek ki és legalább 2 hónapos közfoglalkoztatási jogviszonnyal rendelkeznek,

(2) A támogatás megállapítására irányuló hatósági eljárás kérelemre, vagy hivatalból indul, a megállapítás egyedi önkormányzati hatósági döntés keretében történik.

(3) A támogatás mértékét a betakarítási időszakban rendelkezésre álló termény fajtája és mennyisége határozza meg.

(4) A támogatás megállapításáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

16. Temetési célú települési támogatás

16. § (1) Temetési célú települési támogatást állapíthat meg az önkormányzat annak, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.

(2) A támogatás megállapításának feltétele, hogy a család egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-ánál, egyedül álló esetén annak 300%-ánál magasabb ne legyen.

(3) A képviselő-testület a helyben szokásos legolcsóbb temetés összegét 170.000,-Ft-ban határozza meg.

(4) A temetési célú települési támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 15 %-a.

(5) A támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani a Közös Önkormányzati Hivatalban.

(6) A támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a családban jövedelemmel rendelkezők jövedelemigazolását, a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát, és az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát amennyiben nem a haláleset helye szerint illetékes önkormányzattól kéri az ellátást.

(7) A megállapított támogatás összegét, a határozat számát a jegyző az eredeti számlákra rávezeti.

(8) Nem állapítható meg temetési célú települési támogatás annak a kérelmezőnek sem, aki tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján köteles az eltemettetésről gondoskodni.

(9) A temetési célú települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

17. Köztemetés

17. § (1) Az önkormányzat polgármestere önkormányzati hatáskörben - az Sztv. 48. §-ában meghatározottak szerint - gondoskodik köztemetésről.

(2) Az önkormányzat

  • a) a köztemetés költségeit hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy
  • b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi határozattal. A határozat tartalmazza a temetési költség összegét, visszafizetésének feltételeit, módját, késedelmes fizetés esetén a behajtás módját.

(3) Az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól mentesül, amennyiben

  • a) vagyonnal nem rendelkezik, és
  • b) a hagyaték csak hagyatéki teherből áll, feltéve, hogy
  • c) az eltemettetésre köteles személy és családja jövedelemmel nem rendelkezik.

(4) A köztemetés költségeinek megállapításánál a 16. § (3) bekezdését kell alapul venni.

18. Rendszeres települési gyógyszertámogatás

18. § (1) A kérelem benyújtását követő hónap első napjától 6 hónap időtartamra gyógyszertámogatás célú települési támogatás állapítható meg a társadalombiztosítás által támogatott gyógyszerszükséglet vonatkozásában.

(2) Gyógyszertámogatási célú települési támogatás nyújtható annak, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át és havi gyógyszerköltsége meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10%-át.

(3) A támogatás havi összege a háziorvos által igazolt havi gyógyszerköltség összege, de legfeljebb havi 6000 Ft.

(4) A támogatás megállapításához be kell csatolni a járási hivatal igazolását, hogy a kérelmező alanyi vagy normatív alapon nem részesül közgyógyellátásban.

19. Kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás

19. § (1) Rendkívüli települési támogatás kivételes esetben, évente egy alkalommal pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes szociális kölcsön formájában nyújtható annak a rászorult személynek, aki olyan átmeneti pénzzavarba került, vagy olyan rendkívüli kiadása merült fel, amely veszélyezteti saját és családja létfenntartását.

(2) Szociális kölcsön formájában nyújtható rendkívüli települési támogatás állapítható meg különösen:

  • a) átmeneti megélhetési támogatásra,
  • b) elemi kár esetén,
  • c) temetési költségek fedezésére,
  • d) tartós fogyasztási cikk vásárlására,
  • e) váratlan súlyos betegség esetén,

feltéve, hogy a kérelmező személye és jövedelmi viszonyai köztudottan garantálják a visszafizetést.

(3) A kamatmentes kölcsön törlesztésének időtartama maximum 2 év.

(4) A kamatmentes kölcsön maximum összege 100.000,-Ft.

(5) A közös háztartásban élők részére kamatmentes kölcsön évente egy alkalommal nyújtható.

(6) A kölcsön nyújtásáról az önkormányzat határozatot hoz, amely tartalmazza a támogatás felhasználásának célját és összegét, a visszafizetés feltételeit, a kölcsön késedelmes fizetése esetén a behajtás módját.

(7) Az önkormányzat Közös Önkormányzati Hivatalának Közgazdasági Irodája negyedévenként ellenőrzi, hogy a kölcsön visszafizetése a szerződésben foglaltak szerint megtörtént-e. Hátralék esetén a behajtásról intézkedik.

20. Gyermeknevelést elősegítő rendkívüli települési támogatás

20. § (1) Gyermeknevelést elősegítő rendkívüli települési támogatás állapítható meg abban az esetben, ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul. Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet különösen:

  • a) valamely családtag tartós betegsége, vagy ellátatlan munkanélkülisége miatt bekövetkezett jövedelemcsökkenés
  • b) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz

Rendkívüli támogatás állapítható meg továbbá bérlet és tankönyvtámogatáshoz.

(2) A támogatás egyszeri összege gyermekenként 3.000,-Ft-nál kevesebb és a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegénél magasabb nem lehet.

(3) Gyermeknevelést elősegítő rendkívüli települési támogatás egy naptári éven belül gyermekenként legfeljebb 4 alkalommal állapítható meg.

(4) A támogatás akkor állapítható meg, ha a kérelmező és családja egy főre jutó jövedelme

  • a) gyermekintézményi térítési díj átvállalása iránti eljárás esetén nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át,
  • b) egyéb esetben az öregségi nyugdíj 150%-át.

(5) A támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható. Természetbeni ellátásként nyújtható különösen, ha:

  • a) a kérelem a gyermek tanszerellátásának támogatására, illetve térítési díj-támogatására irányul;
  • b) a kérelem benyújtását megelőzően nevelési-oktatási intézménynél térítési díj, illetve egyéb, a tanítással-neveléssel kapcsolatban felmerült költségek tekintetében hátraléka keletkezett;
  • c) az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a gondozó a pénzbeli támogatást nem a gyermekre fordítja.

(6) A támogatás összegéről és formájáról határozatban kell rendelkezni. A határozatot indokolt esetben azonnal végrehajthatóvá lehet nyilvánítani.

(7) Különösen indokolt esetben a képviselő-testület a (4) bekezdésben megállapított feltételektől eltérhet.

21. Gyermekszületési támogatás

21. § (1) Gyermekszületési támogatást nyújt az önkormányzat azon Hács Községben állandó lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen ott tartózkodó személy részére, akinek háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tizenötszörös mértékét.

(2) A gyermek születéséhez kapcsolódó települési támogatás összege 50.000,- Ft.

(3) A gyermek születéséhez kapcsolódó települési támogatási kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolásokon kívül a gyermek lakcímkártyáját, valamint a születési anyakönyvi kivonat eredeti példányát, melyre kifizetéskor a támogatás összegét rá kell vezetni.

(4) A gyermek születéséhez kapcsolódó települési támogatás esetén ugyanazon gyermek vonatkozásában csak az egyik szülő részesülhet a támogatásban, nyilatkozatuk alapján. Amennyiben a szülő egyedül neveli a gyermekét, úgy erről a tényről is nyilatkoznia kell.

(5) A gyermek születéséhez kapcsolódó települési támogatás iránti kérelem a szülést követő 6. hónapig nyújtható be.

(6) Az (5) bekezdés szerinti határidő elmulasztása jogvesztő.

22. § (1) Örökbe fogadás esetén az egy éves kor betöltése előtt örökbe fogadott gyermek esetén igényelhető a gyermek születéséhez kapcsolódó települési támogatás, az örökbe fogadást követő 6 hónapon belül.

(2) A kérelemhez csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát, továbbá örökbefogadás esetén az örökbefogadást engedélyező végleges gyámhivatali határozat másolatát.

(3) A (1) bekezdés szerinti határidő elmulasztása jogvesztő.

22. Bérlettámogatás

23. § (1) Az önkormányzat a Hács állandó lakosú, középiskolai tanulmányokat folytató bejáró tanulókat-tanulmányi félévenként-egyedi elbírálás alapján bérlettámogatásban részesíti, ahol a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum tizenötszörös mértékét.

(2) A bérlettámogatás összege a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegénél magasabb nem lehet.

(3) A kérelemhez csatolni szükséges:

  • a) a gyermeket gondozó családban, közös háztartásban élő közeli hozzátartozók jövedelmi viszonyairól szóló jövedelemigazolást
  • b) rendszeres pénzellátások igazolását (GYES,GYED,GYET, családi pótlék, árvaellátás, gyermektartásdíj, nyugdíjszerű ellátások)
  • c) tanulói jogviszony igazolására iskolalátogatási igazolást
  • d) a tanulóbérletet

A kérelmet az első iskolai félévre vonatkozóan október 15. napjáig, a második tanulmányi félévre vonatkozóan február 15. napjáig kell benyújtani.

(4) A támogatás kifizetésére a döntést követően kerül sor két ütemben: a szeptember 1-től december 31-ig, valamint január 1-től június 30-ig terjedő tanulmányi időszakokra vonatkozóan.

23. Tankönyvtámogatás

24. § (1) Tankönyvtámogatásban részesíti az önkormányzat-egyedi elbírálás alapján-azokat a hácsi állandó lakosú tanulókat, akik alap-, vagy középfokú oktatási intézményben tanulmányokat folytatnak és a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum tizenötszörös mértékét.

(2) A tankönyvtámogatás összege a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegénél magasabb nem lehet.

(3) A kérelemhez csatolni kell:

  • a) a gyermeket gondozó családban, közös háztartásban élő közeli hozzátartozók jövedelmi viszonyairól szóló jövedelemigazolást
  • b) rendszeres pénzellátások igazolását (pl. GYES, GYED,GYET, családi pótlék, árvaellátás,gyermektartásdíj, nyugdíjszerű ellátás)
  • c) tanulói jogviszony igazolására iskolalátogatási igazolást
  • d) oktatási intézmény igazolását a tankönyvek áráról

(4) A kérelmet minden év október 15. napjáig kell benyújtani. A támogatás összege egyedi elbírálás alapján történik.

24. A felsőoktatási intézményben nappali oktatásban tanulmányaikat folytatót támogatása

25. § (1) Az önkormányzat – egyedi elbírálás alapján – kérelemre támogatásban részesíti a felsőoktatási intézményben nappali oktatásban tanulmányaikat folytató Hács községben lakóhellyel rendelkező hallgatókat.

(2) Támogatás annak a hallgatónak állapítható meg, akinek a részére az önkormányzat más, szociális célú felsőoktatási támogatást az e rendeletbe foglalt támogatással érintett félévre nem állapított meg.

(3) A támogatás megállapítására a rendeletben meghatározott eljárási szabályokat a (4)–(6) bekezdésekben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

(4) A támogatásra vonatkozó kérelem egy évben kétszer, január 31-ig és szeptember 30 -ig két tanulmányi félévre nyújtható be.

(5) A kérelemhez csatolni kell: a felsőoktatási intézmény igazolását arról, hogy a támogatással érintett félévben a kérelmező hallgatói jogviszonnyal rendelkezik.

(6) A támogatás a kérelem benyújtását követő, illetve a benyújtáskor már megkezdett tanulmányi félévre állapítható meg.

(7) A támogatás mértéke egy tanulmányi félévben 25000 forint.

25. Beiskolázási támogatás

26. § (1) A képviselő-testület – a tanévkezdés megkönnyítése érdekében – a Hács település közigazgatási területén lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező általános iskolai tanulóik, középiskolai nappali tagozatos tanulók, nappali tagozaton, első alap-, illetve mesterképzés keretében egyetemi, főiskolai tanulmányokat folytató hallgatók részére, ahol a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum tizenötszörös mértékét, természetbeni, vagy pénzbeli beiskolázási támogatást nyújthat.

(2) A beiskolázási támogatás nyújtásának feltétele az iskolalátogatási igazolás bemutatása.

(3) A támogatás megállapítására irányuló hatósági eljárás hivatalból indul.

(4) A támogatás mértékéről a képviselő-testület dönt, de az személyenként legfeljebb 20.000,- Ft lehet.

IV. FEJEZET Szociális szolgáltatások

26. Az egyes szociális szolgáltatások szabályai

27. § Az egyes szociális ellátások igénybevételére vonatkozóan, így személyes gondoskodást nyújtó ellátások, azok igénybevétele, fizetendő térítési díjakra tekintettel a Lengyeltóti Városi Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi szabályairól szóló 7/2021.(IX.28.) önkormányzati rendeletének a IV. Fejezetét kell figyelembe venni, valamint ezen rendelet 1. mellékletét alkalmazni.

27. Gyermekek részére nyújtandó személyes gondoskodást nyújtó ellátások

28. § A gyermekek részére nyújtandó személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra vonatkozó ellátásokra, így személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra, azok igénybevételére, fizetendő térítési díjakra tekintettel a Lengyeltóti Városi Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi szabályairól szóló 7/2021.(IX.28.) önkormányzati rendeletének a szociális szolgáltatásokról szóló IV. Fejezetét kell alkalmazni.

V. FEJEZET Záró és vegyes rendelkezések

29. § (1) E rendelet szabályait a folyamatban levő települési támogatás ügyekben is alkalmazni kell.

(2) Hatályát veszti a Hács Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2009 (II.27.) önkormányzati rendelete a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályairól, a 4/2006. (III.22.) önkormányzati rendelete a gyermekvédelem helyi rendszeréről, valamint az étkezési nyersanyagnormákról és az intézményi térítési díjakról szóló 11/2013. (VII.11.) önkormányzati rendelete.

30. § Ez a rendelet 2021. szeptember 29-én lép hatályba.

1. melléklet

Intézményi térítési díjak a Hács Napsugár Óvoda intézményben

A

B

C

D

E

Étkezési formák

Nyersanyag

Rezsi

Árrés

Nettó ár (Ft)

1

Iskola 3x étkezés

409

409

2

Menza (csak ebéd)

260

260

3

Menza (tízórai és ebéd)

346

346

4

Óvoda 3x étkezés

346

346

5

Önkormányzati dolgozók

313

250

567

6

Szociális alapellátások
keretében nyújtott étkeztetés

313

250

567

7

Vendég étkeztetés

313

282

598

Az ÁFA a mindenkor érvényben levő ÁFA törvény előírásai szerint.