Hács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 02. 14

Hács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.02.14.

[1] Hács Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény. (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) d) pontja szerinti feladatkörében eljárva szervezeti és működési rendjére (a továbbiakban SZMSZ) az alábbi rendeletet alkotja

[2] A rendelet célja a Képviselő-testület működése részletes szabályainak, helyi közügyek intézésének, a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteinek kialakítása.

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § [Általános rendelkezés]

A Képviselő-testület és szervei számára a jogszabályokban megfogalmazott feladat - és hatáskörét, a szervezeti és működési előírásokat jelen SZMSZ-ben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.

2. § [Általános rendelkezés]

(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Hács Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: 8694 Hács, Fő u. 42/a.

(3) Az Önkormányzat hivatala: Lengyeltóti Közös Önkormányzati Hivatal (székhely: 8693 Lengyeltóti, Zrínyi u. 2.)

(4) A Képviselő-testület és a Polgármester bélyegzőjén a Magyar Köztársaság címere használható.

3. § [Általános rendelkezés]

Helyi címer alapítását és használatának rendjét külön rendelet szabályozza.

4. § [Általános rendelkezés]

Helyi kitüntetések és elismerő címek alapítását és adományozását külön rendelet szabályozza

II. Fejezet

A helyi önkormányzás általános szabályai

5. § [Az önkormányzati jogok]

(1) A helyi önkormányzati jogok a településen választójoggal rendelkező lakosok közösségét illetik meg. A választópolgárok a képviselő-testületbe választott képviselőjük útján és helyi népszavazáson való részvételükkel gyakorolják ezen jogaikat.

(2) A helyi közügyek a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, a közhatalom önkormányzati típusú gyakorlásához, valamint mindezek szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek helyi megteremtéséhez kapcsolódnak.

(3) A képviselő-testület a feladat és hatáskörébe tartozó helyi közügyekben szabadon dönt. A törvény keretei között önállóan szabályozza, egyedi ügyekben szabadon igazgatja a feladat és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket.

6. § [Az önkormányzati jogok]

(1) A helyi önkormányzat - saját felelősségére - vállalkozói tevékenységet folytathat.

(2) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a helyi társadalom és gazdaságszervező munkában együttműködhet más önkormányzatokkal. A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester, illetve a jegyző feladata.

III. Fejezet

Települési önkormányzat - Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervezete

7. § [Az önkormányzat jogállása és szervei]

(1) Az önkormányzat jogállását az Alaptörvény és az Mötv. határozza meg.

(2) A képviselő-testület hatásköréből az Mötv. 42. § szerinti hatáskörök nem ruházhatóak át.

(3) Hács Községi Önkormányzat Képviselő-testületének szervei:

a) Polgármester,

b) Jegyző,

c) Jogi és Önkormányzati Bizottság,

d) Lengyeltóti Közös Önkormányzati Hivatal.

8. § [A képviselő-testület ülései]

(1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli képviselő-testületi ülést tart.

(2) A rendes ülésekre a képviselő-testület munkatervének megfelelően kerül sor.

(3) A képviselő-testület az önkormányzat székhelyén vagy a művelődési házban tartja üléseit, de az ülés a polgármester döntése alapján más helyszínen is megtartható, a nyilvánosság biztosítása mellett.

9. § [Alakuló ülés]

(1) A képviselő-testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül – az általános szabályok szerint – a polgármester hívja össze és vezeti.

(2) A képviselő-testület alakuló ülésén résztvevőket a helyi választási bizottság elnöke tájékoztatja a polgármester- és a képviselőválasztás eredményéről és a választási eljárás törvényességéről.

(3) A polgármester, a képviselők és a nem képviselő bizottsági tagok az alakuló ülésen, illetve – időközi választás esetén – a megválasztásukat követő első képviselő-testületi ülésen ünnepélyes esküt tesznek.

(4) Az alakuló ülésről távollévő képviselő, ill. nem képviselő bizottsági tag az esküt azon a testületi ülésen teszi le, amelyen először részt vesz.

(5) A képviselő-testület az alakuló ülésén vagy az azt követő ülésén a polgármester előterjesztése alapján – más napirendek mellett - tárgyal az alábbi napirendekről:

a) SZMSZ felülvizsgálata vagy új SZMSZ elfogadása,

b) a képviselő-testület bizottsági rendszeréről, a bizottságok felállításáról, a bizottsági tagok megválasztásáról,

c) az alpolgármester megválasztásáról,

d) a polgármester illetményéről és költségtérítéséről,

e) az alpolgármester tiszteletdíjáról és költségtérítéséről,

f) a bizottságok elnökeinek, tagjainak tiszteletdíjáról.

10. § [Rendkívüli ülés]

(1) A polgármester sürgős esetben rendkívüli ülést hívhat össze. A rendkívüli ülés időpontja nem szerepel a képviselő-testület éves munkatervében.

(2) Rendkívüli ülésre „Egyebek” napirendi pont felvételére nincs lehetőség.

(3) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó polgármesteri meghívóban meg kell jelölni az ülés tervezett napirendjét (napirendjeit), valamint mellékelni kell az előterjesztéseket és a határozati javaslatokat. Az ülés napirendjének módosítására, új napirend felvételére rendkívüli ülésen nincs lehetőség.

(4) Rendkívüli ülés esetén az írásos meghívót és az előterjesztéseket legkésőbb 24 órával az ülés előtt kézbesíteni kell az önkormányzati képviselőknek. Rendkívül sürgős esetben lehetőség van a képviselők telefonos összehívására is, az ülés papíralapú anyagának kiküldése nélkül.

(5) A rendkívüli ülésen a képviselő-testület a meghívóban szereplő napirendeket tárgyalja.

(6) Rendeletet alkotni vagy módosítani a rendkívüli ülésen csak olyan témában lehet, amelyet a témában érintett bizottság tárgyalt.

(7) A rendkívüli képviselő-testületi ülés időpontjáról, helyéről és a tárgyalandó napirendi pontokról a település lakóit a közös hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel értesíteni kell (rendkívüli ülés előtt legalább 24 órával).

(8) Az Mötv. 44. §-a alapján kötelező az ülést összehívni legkésőbb a kezdeményezéstől számított tizenöt napon belül a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára.

11. § [Rendes ülés]

(1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén pedig a korelnök hívja össze és vezeti.

(2) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és a napirendi pontokról az önkormányzati képviselőket a meghívó megküldésével kell értesíteni (rendes ülés előtt legalább 5 nappal).

(3) A képviselő-testületi ülésre szóló meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét, idejét, kezdési időpontját,

b) a javasolt napirendi pontokat,

c) a napirendek tárgyának és előterjesztőjének megjelölését,

d) az ülést összehívó nevét és a dátumot.

(4) A meghívóhoz mellékelni kell a döntéshozást segítő anyagokat, kapcsolódó tájékoztatásokat, előterjesztést (ha az adott kérdésben a képviselő-testület döntése szükséges, illetve ez esetben a határozati javaslatot).

(5) A képviselő-testület ülésére – a képviselőkön kívül – tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt,

b) azokat, akiknek a jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi,

c) azokat, akiknek a meghívását a polgármester az egyes napirendi pontok tárgyalásánál indokoltnak tartja.

(6) A rendes képviselő-testület ülések időpontjáról, helyéről és a tárgyalandó napirendi pontokról a település lakosságát az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel értesíteni kell (rendes ülés előtt 5 nappal).

12. § [Határozatképesség, szavazati arány]

(1) Az Mötv. 47. § (1) bekezdése alapján a képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint a fele, azaz legalább 3 önkormányzati képviselő jelen van.

(2) Ha a fentiekben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen, a levezető elnök az ülést nem nyitja meg, vagy ha ülés közben áll be a határozatképtelenség, az ülést bezárja, a nem tárgyalt napirende(ke)t vagy rendkívüli ülésen vagy a következő rendes ülésen tárgyalja a képviselő-testület.

(3) A minősített többséghez Hács Községi Önkormányzat Képviselő-testületében 3 fő igen szavazata szükséges. Egyszerű többséghez az Mötv. 47. § (2) bekezdése értelmében a jelenlévők többségének igen szavazata szükséges.

(4) Az az indítvány, amely a szavazás során nem kapta meg a szükséges többséget, elutasított javaslatnak számít. Az elutasított javaslatról a képviselő-testület bármikor újra szavazhat, vagy a következő ülésén újra napirendre veheti azt.

(5) A minősített szavazattöbbséget igénylő kérdések az Mötv. 42. § 1., 2., 5., 6., 7. és 16 pontjában foglalt ügyek (Mötv. 50. §.).

13. § [Nyilvános és zárt ülések]

(1) A testületi ülések nyilvánosak. A nyilvános ülésen a részvételi lehetőség nem korlátozható, feltételhez nem köthető. A képviselő-testület nyilvános ülésein megjelenő polgárok a részükre kijelölt helyen, a terem végében található széksorokon foglalhatnak helyet.

(2) A zárt ülésről a hivatali hanganyagon kívül semmilyen külön felvétel nem készíthető.

(3) Zárt ülésen kizárólag az Mötv. 46. § (3) bekezdésében felsorolt személyek vehetnek részt.

(4) A képviselő-testület

a) zárt ülést tart az Mötv. 46. § (2) bekezdése alapján,

b) az ülésvezető minősített többséggel zárt ülést rendelhet el az Mötv. 46. § (2) c pontja esetén.

(5) Az Mötv. 46. § (2) a) b) pontja esetében a zárt ülést el kell rendelnie az ülésvezetőnek, az Mötv. 46. § (2) c) pontja esetében az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület dönt.

(6) Zárt ülés tartását indítványozhatja:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) bármely önkormányzati képviselő,

d) a jegyző,

e) az érintett személy.

(7) A zárt ülésre ajánlott napirend anyagai titoktartási kötelezettség alá esnek. A képviselő-testület tagjait titoktartási kötelezettség terheli a napirend tárgyalása során tudomásukra jutott személyes adatok és információk tekintetében is. A zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell a közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét.

(8) A zárt ülés jegyzőkönyvébe – a polgármesteren és a jegyzőn kívül – csak a képviselő-testület tagjai, és a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos jogi képviselője tekinthet be.

(9) Zárt ülés tartható az Mötv. 46. §-ában meghatározott esetekben.

14. § [Az ülések menete]

(1) A képviselő-testületi ülést a polgármester megnyitja, vezeti, berekeszti vagy bezárja. A polgármester a jelenléti ív alapján megállapítja a jelenlévő önkormányzati képviselők számát, a testület határozatképességét, ismerteti az ülésről távollévők nevét. A polgármester az ülés ideje alatt folyamatosan ellenőrzi a jelenlévő képviselők számát, az ülés határozatképességét.

(2) A határozatképesség megállapítása után a polgármester megnyitja az ülést. Az ülés napirendjére a polgármester tesz javaslatot, amelyhez a polgármester és a képviselők módosító indítványokat tehetnek.

(3) A napirenddel kapcsolatos módosító indítványokról és a teljes napirend elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. Amennyiben a módosító indítvány új napirendi pont felvételére vonatkozik, úgy a napirendre tűzéshez minősített többség szükséges.

(4) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetére a szervezeti és működési szabályzat rendelkezik a képviselő-testület összehívásának, vezetésének a módjáról.

(5) A polgármester napirendről napirendre vezeti a vitát, majd szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat. A polgármester a jelentkezések sorrendjében megadja a szót, s ülésvezetési jogkörén belül bármikor megtagadhatja, illetve megvonhatja a szót. A polgármester figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt napirendtől.

(6) A polgármester az ülésvezetési jogkörén belül, szükség esetén tárgyalási szünetet rendelhet el, ill. a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja vagy berekesztheti.

(7) Az ülés vezetője a napirendi pont tárgyalásakor ismerteti az esetleges bizottsági határozatot, majd megnyitja a napirend vitáját. Az ülésvezető saját hatáskörében dönt a vita lezárásáról. Az ülésvezető, ha egyéb ok nem merül fel, a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez nincs további hozzászóló, vagy a képviselő-testület egyszerű többséggel a vita lezárása mellett dönt. A vita lezárását ügyrendi javaslatként bármely képviselő kezdeményezheti. A szavazás után az ülés vezetője kimondja a határozatot.

(8) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő vagy bármely képviselő-testületi tag javaslatot tehet, amelyet szóban meg kell indokolni. Amennyiben az előterjesztő kéri a napirendről történő levételt, arról szavazni nem kell, egyébként a képviselő-testület az indítványról vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(9) Amennyiben az ülés során határozatképes létszám alá csökken a képviselők száma, az ülést be kell rekeszteni. A döntéssel le nem zárt napirendi ponttal kapcsolatos határozathozatalra – hacsak a határozatképesség korábban vissza nem áll – a következő testületi ülésen kerülhet sor.

(10) Az önkormányzati döntéseknek két formája van: a rendelet és a határozat (Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a)-b) pontja; Mötv. 48. § (1) bek., tehát a képviselő-testület más elnevezésű, típusú döntést (pl. tájékoztató) rendeletében nem határozhat meg, jogszerűen nem hozhat.

(11) Amennyiben a képviselő egy naptári éven belül a képviselő-testület ülésén

a) 5 alkalommal nem vesz részt, úgy egy havi tiszteletdíja megvonásra kerül,

b) az a) pontban leírtakon túl a képviselő minden további 2 alkalommal történő távolmaradása után ismételten egy havi tiszteletdíja megvonásra kerül.

(12) A (11) bekezdésben foglaltakon túlmenően megvonásra kerül a képviselő egy havi tiszteletdíja, amennyiben az éves munkaterv szerinti képviselő-testületi ülésekről két alkalommal hiányzik.

(13) Amennyiben a képviselő-testületi ülés a képviselői távolmaradások következtében előálló határozatképtelenség miatt nem kerül megtartásra, úgy a távolmaradás ebben az esetben is hiányzásnak minősül.

15. § [A felszólalás szabályai]

(1) A hozzászólási szándékot a kézfeltartással, az ülésvezetőnél kell jelezni. A felszólalásra az ülés vezetője adja meg a szót, a jelentkezés sorrendjében.

(2) Egy napirendnél egy képviselő több alkalommal, összesen maximum 5 perc terjedelemben szólalhat fel. A jegyző a vitában soron kívül, több alkalommal is felszólalhat.

(3) A képviselő-testület hozzájárulhat a nem meghívott, de jelenlévő szakértő vagy egyéb személy hozzászólásához. A tanácskozási jog megadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(4) Ügyrendi kérdésben a képviselő bármikor szót kérhet. Ügyrendi javaslatnak minősül a képviselő-testület ülésének vezetésével, az ülés rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő – döntést igénylő – eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Az ügyrendi, technikai szavazásokról nem születik alakszerű határozat. Amennyiben az ülés vezetője megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi kérdésben történik, a képviselőtől megvonja a szót. Ebben az esetben vitának helye nincs.

16. § [Kizárás és szankció]

(1) A képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárást az Mötv. 49. §-a szabályozza: A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett önkormányzati képviselő kezdeményezésére vagy bármely önkormányzati képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt önkormányzati képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a képviselő-testület döntéshozatala saját tagjának választására, kinevezésére, megbízására vagy delegálására irányul. A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatában meghatározza a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményeit.

(3) Az SZMSZ-ben meghatározottak alapján az Mötv-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti, megvonhatja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés vagy a megvonás újra megállapítható. (Mötv. 33. §)

17. § [Az ülés rendje, méltósága]

(1) Az ülés vezetője gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról és a tanácskozás méltóságának megőrzéséről.

(2) Az önkormányzat és a képviselőtársak méltóságát, tekintélyét súlyosan sértő képviselőt, ill. aki a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti, vagy az ülés tagjait sértő kifejezésekkel illeti, a polgármester az ülésen szóban figyelmeztetheti.

(3) Ha nem képviselő-testületi tag a rendbontó, az ülésvezető kétszeri figyelmeztetés után kiutasíthatja az ülésteremből.

(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni nem lehet.

(5) A képviselő az Mötv. 32. § (2) bekezdés i) pontja alapján köteles az ülést megelőző napon a polgármesternél előzetesen elektronikus levélben vagy személyesen telefonon bejelenteni, amennyiben a képviselő-testületi ülésen nem tud megjelenni, illetőleg egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik.

(6) A nyilvános ülésen résztvevő hallgatóság nem rendelkezik tanácskozási joggal, az ülés ideje alatt köteles minden, az ülést zavaró vagy befolyásoló megnyilvánulástól tartózkodni.

(7) A képviselő-testület ülésén megjelent hallgatóság akkor szólhat hozzá a tanácskozáshoz, ha az ülésvezető szót ad számukra. A hozzászólás időtartama legfeljebb 5 perc lehet.

18. § [A napirendek előterjesztésének rendje]

(1) A képviselő-testülethez az előterjesztések határozati javaslatokkal, rendelettervezetekkel együtt, a 15. § (3) bekezdésben foglalt kivétellel csak írásban nyújthatók be. Az előterjesztéseket a polgármesterhez kell benyújtani. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület rendes ülését megelőző 6. napon kell a polgármesterhez benyújtani. Az előterjesztést a polgármester továbbítja a jegyzőnek, aki jogszerűségi észrevételt tehet, és gondoskodik valamennyi anyag kiküldéséről a képviselők számára.

(2) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(3) Szóbeli előterjesztést a polgármester minősített többséggel történő napirendi pont módosítással veteti fel a napirendek közé.

(4) A Képviselő-testület döntéséhez írásos előterjesztés szükséges az alábbi esetekben:

a) rendeletmódosítás,

b) hitelfelvétel és kötvénykibocsátás,

c) önkormányzati jelképek, kitüntetések és elismerő címek adományozása.

(5) Az SZMSZ 15. § (3) bekezdés szerinti új napirendi pont felvételét követően a napirendi pont tárgyában döntés akkor születhet, ha a döntéshez nem kell írásos előterjesztés.

(6) Az írásbeli előterjesztés tartalmazza:

a) az előterjesztés tárgyát, az előterjesztőt,

b) az előzményeket, a tényállást, a szakmai véleményt,

c) a határozati javaslatot vagy rendelettervezetet,

d) a releváns jogi háttérre való hivatkozást,

e) a szükség szerinti mellékleteket.

(7) Előterjesztést tehetnek:

a) a polgármester,

b) az önkormányzati képviselők,

c) a jegyző,

d) a képviselő-testület bizottságai,

e) a bizottsági tagok.

(8) Az Mötv. 42. §-ában meghatározott – át nem ruházható hatásköröket érintő – előterjesztések a bizottságok állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek.

19. § [Módosító javaslat]

(1) Módosító javaslatot az adott napirendi pont tárgyalásakor, a szavazási szakaszig szóban is be lehet terjeszteni. Módosító javaslatnak csak az tekinthető, amely az előterjesztésben megjelölt tárgyra és az eredetileg előterjesztett határozati javaslat módosítására irányul.

(2) Amennyiben a módosító javaslatot a napirend előterjesztője teszi, vagy a más által tett módosító javaslatot az előterjesztő szóban befogadja, a képviselő-testület már csak a módosított határozati javaslat elfogadásáról dönt. Amennyiben a módosító javaslatot az előterjesztő nem fogadta be, a képviselő-testület külön dönt a módosító javaslatról, majd a módosított határozati javaslatról.

(3) Amennyiben a döntést minősített többséggel fogadhatja el a képviselő-testület, úgy a módosító javaslatról is kizárólag minősített többséggel dönthet.

20. § [Nyílt szavazás]

(1) Az önkormányzati képviselők csak személyesen szavazhatnak.

(2) A szavazás jellege nyílt vagy titkos lehet. A nyílt szavazás esetén név szerinti szavazás is elrendelhető.

(3) A képviselő-testületi ülésen a nyílt szavazás kézfeltartással történik, az ülésvezető köteles a szavazatokat megszámlálni.

(4) A nyílt szavazás eredményét a polgármester állapítja meg, illetőleg – a szavazatok téves összeszámlálása miatti panasz, illetve egyéb hiba esetén – elrendeli a szavazás megismétlését és a korábbi szavazás megsemmisítését.

21. § [Titkos szavazás]

(1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben. A szavazás titkosságáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(2) A titkos szavazás történhet szavazólappal, urna igénybevételével. A titkos szavazás módját az ülésvezető határozza meg.

(3) Az urnás titkos szavazás lebonyolítása a Jogi és Önkormányzati Bizottság jelenlévő képviselő tagjainak feladata. Amennyiben a bizottságnak valamely képviselő tagja nincs jelen, úgy a képviselő-testület határozattal, az adott alkalomra kiegészíti a szavazatszámláló bizottságot, úgy, hogy az legalább 3 tagú legyen.

(4) A szavazatszámláló bizottság a szavazatok összeszámlálása után megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát.

(5) A szavazás eredményéről a szavazatszámláló bizottság elnöke számol be a képviselő-testületnek.

22. § [Név szerinti szavazás]

(1) Az Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározott esetekben név szerinti szavazást kell elrendelni.

(2) Név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát a polgármester, távollétében az alpolgármester olvassa fel.

(3) A képviselők az „igen” „nem”, illetve a „tartózkodás” szavak érthető kimondásával szavaznak. Az elnök vagy az őt helyettesítő képviselő a szavazást a képviselők névsorán feltünteti, a szavazatokat külön-külön összeszámolja, és kihirdeti a szavazás eredményét. A szavazási névsor a jegyzőkönyv része.

(4) Nem lehet név szerinti szavazást tartani, ha a jogszabály titkos szavazást ír elő, valamint, ha a képviselő-testület előzőleg döntött a titkos szavazás alkalmazásáról.

23. § [Polgármesteri beszámoló, döntés, jelentés a lejárt határidejű határozatokról, felvilágosítás-kérés]

(1) A képviselő-testület rendes ülésein a polgármester írásos beszámoló keretében tájékoztatja a képviselő-testületet az előző rendes ülés óta történt fontosabb polgármesteri tevékenységekről (polgármesteri beszámoló).

(2) A polgármester írásos kimutatást készít a korábbi üléseken elfogadott határozatokról, és ebben beszámol azok végrehajtásának alakulásáról. A kimutatásban szerepelnie kell a határozat számának és címének, valamint a végrehajtásról, teljesülésről szóló tájékoztatásnak. Amennyiben az adott határozattal kapcsolatosan már beszámoltak, az adott határozatnak a végrehajtásáról szóló tájékoztatás után a következő képviselő-testületi üléseken már nem kell szerepelnie a kimutatásban.

(3) A települési képviselő az ülésen a polgármestertől, a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet.

24. § [A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve]

(1) A képviselő-testület üléséről az Mötv. 52. §-a alapján jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül.

(3) A jegyzőkönyv egy-egy példányát, annak aláírása után – a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével – a lakosság számára betekintésre a Lengyeltóti Közös Önkormányzati Hivatalnál hozzáférhetővé kell tenni.

IV. Fejezet

Munkaterv

25. § [A gazdasági program és a munkaterv]

(1) A képviselő-testület – a naptári évtől eltérő – éves munkaterv szerint dolgozik. Az éves munkaterv minden év március 1-től a következő év március 1-ig szól. Az éves munkatervet a polgármester minden év decemberében köteles beterjeszteni a képviselő-testület elé.

(2) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) a képviselő-testület által előre meghatározott éves feladatokat,

b) a jogszabály által kötelezően előírt napirendeket,

c) a képviselő-testületi ülések várható ütemezését,

d) az előre tervezett napirendek címét, az előterjesztő nevét,

e) a közmeghallgatás időpontját.

V. Fejezet

A képviselő-testületi tagok jogállása

26. § [A képviselő-testületi tagok jogállása]

(1) Az önkormányzati képviselő jogállását az Alaptörvény, az Mötv. és a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény rendelkezései határozzák meg.

(2) Az önkormányzati képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.

(3) A települési képviselő megbízatása a választással jön létre, jogait a képviselői eskü letételétől gyakorolhatja, feladatait társadalmi megbízatásként látja el.

(4) A képviselő-testület tagjait és a bizottságok nem képviselő tagjait tiszteletdíj illeti meg. A képviselő-testület tagjait, valamint a bizottságok tagjait és elnökeit megillető tiszteletdíjat a települési önkormányzati képviselők költségtérítéséről, tiszteletdíjáról és az egyéb juttatásokról szóló külön rendelet állapítja meg.

27. § [A képviselő-testületi tagok jogállása]

Az önkormányzati képviselő köteles:

a) felkészülten részt venni a képviselő-testület munkájában,

b) amennyiben bizottsági tag, felkészülten részt venni a bizottság munkájában,

c) rendszeresen kapcsolatot tartani a választókkal,

d) éves munkájáról a közmeghallgatást követő ülésen beszámolni (Mötv. 32. § (2) bek. k.) pont, SZMSZ 40. § (2) bek.)

e) lehetőséget adni a választópolgároknak, hogy telefonon időpontot egyeztessenek egyéni fogadóóra megtartásának kérdésében;

f) testületi vagy bizottsági ülésről történő távolmaradását írásban elektronikus formában vagy személyesen telefonon minden esetben előzetesen a polgármesternek bejelenteni;

g) a képviselői minőségében megszerzett vagy tudomására jutott nem nyilvános információt megőrizni;

h) vagyonnyilatkozatot készíteni és azt határidőre leadni;

i) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot a polgármesternek haladéktalanul bejelenti;

j) a tárgyalt napirenddel kapcsolatos érintettségét jelezni.

28. § [A képviselő-testületi tagok jogállása]

A képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható hatáskörök jegyzékét az Mötv. 42. § tartalmazza.

VI. Fejezet

A képviselő-testület bizottságai

29. § [A bizottságok típusai, feladatai]

(1) A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, eredményesebb ellátása érdekében, illetve a jogszabályi előírásoknak megfelelően állandó bizottságokat hoz, és ideiglenes bizottságokat hozhat létre. A képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrzési feladatokat ellátó, vagy külön rendeletében meghatározott, átruházott hatáskörben, önkormányzati ügyekben döntési jogkörrel rendelkező, egymással mellérendeltségi viszonyban álló, választott testületi szervek.

(2) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.

(3) A bizottságok nem képviselő-testületi tagjai megválasztásukat követően a képviselő-testület előtt kötelesek esküt tenni. A bizottság teljes jogkörű tagjává az eskü letételét követően válnak.

(4) A képviselő-testület meghatározott időre és célfeladat ellátására ideiglenes (ad hoc) bizottságot hoz létre, amely bizottság a feladat teljesülésével automatikusan megszűnik. A bizottság részletes feladatait a képviselő-testület határozza meg. Az ad-hoc bizottságban végzett munkáért külön díjazás nem jár. Az ad-hoc bizottságra egyebekben a bizottságokra vonatkozó szabályok irányadók.

(5) Az állandó bizottság elnöke és tagjai a települési önkormányzati képviselők költségtérítéséről, tiszteletdíjáról és az egyéb juttatásokról szóló külön rendeletben meghatározottak szerint jogosultak díjazásra.

(6) Az állandó bizottságok általános feladatai:

a) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,

b) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése érdekében megvitatja és állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben,

c) véleményezi a bizottság feladatkörét érintő előterjesztéseket,

d) a bizottság feladatainak tárgyában előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek,

e) közreműködik a feladatkörébe tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok előkészítésében.

30. § [A bizottságok elnevezése és szervezete]

(1) A képviselő-testület állandó bizottsága (elnevezésük, rövidített nevük, létszámuk): Jogi és Önkormányzati Bizottság (JB) (3 fő képviselő)

(2) A Képviselő-testület határozza meg bizottsági rendszerét, a bizottságok feladatait, összetételét és választja meg bizottságok tagjait. A bizottsági tagok, a bizottsági elnök megválasztásához és visszahívásához minősített többség szükséges.

(3) A bizottság elnökét, valamint képviselő és nem képviselő (külsős) tagjait a polgármester javaslatára a képviselő-testület választja meg. Egy képviselő több bizottság tagjának is megválasztható.

31. § [A bizottságok működése]

(1) A bizottság ülését az elnök, illetve az elnök felkérésére vagy az elnök akadályoztatása esetén a bizottság valamelyik önkormányzati képviselő tagja hívja össze és vezeti.

(2) Több bizottság feladatkörét érintő ügy esetén együttes bizottsági ülés tartható. Együttes ülésen a bizottságok határozatképességének a megállapítása és a szavazás bizottságonként, külön-külön történik. Ebben az esetben egy közös bizottsági jegyzőkönyv készül.

(3) A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester, a jegyző.

(4) A bizottsági ülés helyét, idejét és napirendjét tartalmazó meghívót az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján az ülés előtti 3 nappal – rendkívüli ülés esetén 24 órával az ülés előtt – ki kell függeszteni. A bizottsági ülésre a meghívót és az előterjesztéseket minden bizottsági tag és minden tanácskozási joggal rendelkező meghívott részére a fenti időben meg kell küldeni.

(5) Az elnök köteles a bizottságot az indítványban megjelölt határidőn belülre összehívni:

a) a képviselő-testület határozatára,

b) a polgármester indítványára,

c) a bizottság két tagjának indítványára,

d) más bizottság elnökének indítványára.

(6) A bizottság üléseiről jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és az elnök felkérése szerinti egy, az aktuális ülésen jelen lévő tagja írja alá.

32. § [Jogi és Önkormányzati Bizottság (JB)]

(1) Ügyrendi feladatai:

a) az önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzata (SZMSZ) tervezetének előzetesen megtárgyalása, véleményezése,

b) a szabályzat hatályosulásának figyelemmel kísérése, szükség esetén javaslattétel módosítására vagy új szabályzat alkotására,

c) a képviselő-testület rendelettervezeteinek véleményezése, a rendeletek hatályosulásának vizsgálata,

d) véleménynyilvánítás a Közös Hivatallal kapcsolatos szervezeti kérdésekben,

e) javaslattétel a képviselő-testületnek olyan fegyelmi ügyben benyújtott előterjesztéshez, amelynek elbírálása az önkormányzat Képviselő-testületének hatáskörébe tartozik,

f) a képviselő-testületi ülések napirendi pontjainak előkészítésének ügyrendi szempontból történő vizsgálata,

g) a település közbiztonságát érintő megkeresésekkel, javaslatokkal kapcsolatos határozati javaslatok, rendelettervezetek véleményezése, előzetes megtárgyalása,

(2) Vagyonnyilatkozatokkal és képviselői összeférhetetlenséggel kapcsolatos tevékenysége:

a) A polgármester és a települési képviselők összeférhetetlenségi eljárásával és a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos feladatok elvégzése. A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos feladatok elvégzéséhez a Közös Hivatal technikai, támogató tevékenységet nyújt.

b) Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester és a települési képviselők vagyonnyilatkozatait a 2000. évi XCVI. törvény és az SZMSZ rendelkezései alapján. Ennek keretében:

ba) átadás-átvételi elismervény ellenében veszi át a vagyonnyilatkozatokat, nyilvántartást vezet a vagyonnyilatkozatokról.

bb) Az Önkormányzati választásokat követően valamennyi képviselőnek az alakuló üléstől számított 30 napon belül visszaadja a vagyonnyilatkozatát.

bc) Biztosítja a települési képviselő vagyonnyilatkozatának nyilvánosságát. Ennek keretében a polgármester és a képviselők nyilvános vagyonnyilatkozatát a Közös Hivatal páncélszekrényében helyezi el.

bd) A nyilvános vagyonnyilatkozatokba történő betekintés lebonyolításához a szükséges technikai segítséget a Jogi és Önkormányzati Bizottság elnöke és egy tagja együttesen nyújtja.

be) Az azonosító adatokba és a hozzátartozók vagyonnyilatkozatába az érdeklődők nem tekinthetnek bele.

bf) Az azonosító adatokba, valamint a hozzátartozói nyilatkozatokba csak a bizottság tekinthet be, ellenőrzés céljából. Az azonosító adatokat és a hozzátartozói nyilatkozatokat tartalmazó zárt borítékokat a páncélszekrényében tárolják.

c) Felel azért, hogy a vagyonnyilatkozatot az adatvédelmi szabályoknak megfelelően kezeljék és őrizzék.

VII. Fejezet

A képviselő-testület tisztségviselői

33. § [A képviselő-testület tisztségviselői]

A helyi önkormányzat tisztségviselői: a polgármester és a képviselő-testület által választott alpolgármester (1 fő), a jegyző és az aljegyző.

34. § [A polgármester]

(1) A polgármester a választópolgárok által közvetlenül megválasztott tisztségviselő, az önkormányzat képviselő-testületének elnöke.

(2) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(3) A polgármesterre ruházott hatáskörök jegyzékét az SZMSZ 1. melléklete tartalmazza.

(4) A polgármester illetményét a képviselő-testület a jogszabály keretei között határozza meg. A polgármester egyéb munkáltatói jogokkal kapcsolatos kéréseit az alpolgármester engedélyezi.

(5) A polgármester, amennyiben a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti az ismételt tárgyalást. A polgármesteri kezdeményezés a döntés végrehajtására nézve halasztó hatályú. A polgármesteri vétó után a testület csak minősített többséggel dönthet a kifogásolt ügyben (Mötv. 68. § (1), 70. § (1) bek.).

(6) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan – az SZMSZ-ben meghatározott - a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati alábbi ügyekben [Mötv. 68. § (3) bekezdés]:

a) pályázattal kapcsolatos egyeztetések és rendkívüli döntések,

b) szerződések előkészítése és kapcsolódó egyeztetések,

c) önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos döntés,

d) kivitelezésről döntés.

(7) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester - az SZMSZ-ben meghatározott a 28/A. §-ban meghatározott ügyek kivételével (Mötv. 42. §-a) - döntést hozhat az alábbi ügyekben:

a) pályázattal kapcsolatos egyeztetések és döntések,

b) pályázat beadása,

c) szerződések előkészítése és kapcsolódó döntések,

d) önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos döntések,

e) hitelfelvétel előkészítése,

f) kivitelezésről döntés.

(8) A polgármester a (7) szakasz szerinti döntéséről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja [Mötv. 68. § (2) bekezdése].

35. § [A polgármester feladatai]

(1) A polgármester megbízatásának létrejöttére az Mötv. 63. §-a, megszűnésére az Mötv. 69. §-a, illetményének megállapítására az Mötv. 71. §-a az irányadó.

(2) A polgármester feladatait az Mötv., különösen annak 65–68. §-ai tartalmazzák. Tartós – 14 naptári napot meghaladó – szabadság esetén a polgármester előre köteles tájékoztatni a Képviselő-testületet.

(3) A polgármester:

a) ellátja az Mötv. 67. § (1) bekezdése szerinti feladatokat,

b) gyakorolja az Mötv. 68. § (1) bekezdése szerinti jogosítványát,

c) segíti a Képviselő-testület tagjainak testületi, illetve bizottsági munkáját,

d) gyakorolja az Mötv. 65. §-a szerinti képviseleti jogosultságát,

e) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel;

f) nyilatkozik a sajtónak;

(4) A polgármester javaslatot tesz:

a) a Képviselő-testületnek a helyi építési szabályzatok, településszerkezeti tervek elfogadására és annak érvényesülését figyelemmel kíséri,

b) köztemető létesítésére, bővítésére, fenntartására, lezárására, megszüntetésére, kiürítésére, valamint újra használatba vételére,

c) a Képviselő-testületnek az építési korlátozási, kártalanítási ügyekben,

d) illetve véleményt ad a közbiztonsági szervek munkájának segítésével kapcsolatos ügyekben,

e) a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó és nem az egyéb munkáltatói jogkörbe eső személyi határozatokra,

f) az óvodák működési körzetére.

(5) A polgármester:

a) előkészíti és végrehajtja a fejlesztésekhez kapcsolódó pályázatokat, terveket,

b) gondoskodik a helyi jelentőségű épített környezet és természeti értékek megőrzéséről, erre javaslatot tesz a Képviselő-testületnek,

c) előterjeszti a kitüntetési javaslatokat a bizottság, illetve és tanácsnokok javaslata alapján,

d) értékeli az egészségügyi és szociális intézményvezetők, valamint intézményegység-vezetők éves munkáját a bizottság véleménye alapján, erről tájékoztatja a Képviselő-testületet, valamint javaslatot tesz a szükséges intézkedések megtételére,

e) valamennyi ügyben döntést hozhat az Mötv. 68. § (2) és (3) bekezdései szerinti esetekben.

36. § [A jegyző]

(1) A jegyző:

a) gyakorolja az Mötv. 81. § (1) és (3) bekezdései szerinti feladat- és hatásköröket és vezeti a közös hivatalt,

b) előkészíti a pénzben vagy természetben nyújtott, valamint a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások igénybevételéről, a támogatások feltételeinek és az értékhatárok megállapításáról, kifizetésének, folyósításának és ellenőrzésének rendjét, illetve mindezekkel kapcsolatos helyi rendeleteket,

c) minden év január 31. napjáig tájékoztatja a Képviselő-testületet, hogy a képviselők eleget tettek-e az adózás rendjéről szóló törvényben meghatározott köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételüknek,

d) ellátja az Mötv. 119. § (3) és (4) bekezdései szerinti feladatokat,

e) az Önkormányzatra vonatkozó éves ellenőrzési tervet a Képviselő-testület elé terjeszti.

(2) A jegyző a képviselő-testület és a bizottságok működése, döntése kapcsán az esetleges jogszabálysértő gyakorlatot köteles jelezni. Jelzési kötelezettségének az ülésen szóban, vagy az ülés után írásban is eleget tehet.

(3) Az Mötv. 81. § (2) bekezdése alapján a jegyzőt tartós akadályoztatása, valamint a tisztség betöltetlensége esetén, annak betöltéséig, de legfeljebb 6 hónap időtartamra az aljegyző helyettesíti.

(4) Felhatalmazást kap a jegyző, hogy a feladatok változását figyelembe véve átcsoportosítást hajtson végre, de ez nem eredményezheti a közös hivatal összlétszámának növekedését.

(5) A belső szervezeti egységek biztosítják az önkormányzati és közigazgatási feladatok politikamentes, gyors, szakszerű ellátását, az ügyek jogszerű és méltányos intézését.

(6) A házasságkötéssel kapcsolatos anyakönyvvezetői feladatok ellátása a vonatkozó rendelet szerint hivatali időn túl is munkaköri feladatként és külön jegyzői utasítás nélkül végzendő.

(7) A jegyző feladatkörére, valamint kinevezésére az Mötv. 81–82. §-ai az irányadók.

(8) A közös önkormányzati hivatal működésére az Mötv. 84. §-a, az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény, valamint a szakágazati jogszabályok az irányadók.

37. § [Az alpolgármester]

(1) Az alpolgármester a Képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester. A Képviselő-testület tagjai közül 1 fő – társadalmi megbízatású – általános alpolgármestert választ. Kinevezésére az Mötv. 74–75. §-ának, megbízatása megszűnésére az Mötv. 76. §-ának, illetményére az Mötv. 80. §-ának szabályai az irányadók.

(2) Az alpolgármester feladatainak ellátására az Mötv. 74. § (2) bekezdése az irányadó.

(3) Az alpolgármester a polgármester általános helyettese. A feladatmegosztás – az általános helyettesítést kivéve – önálló hatáskört nem keletkeztet, egyedi hatósági ügyekben az alpolgármester utasítást nem adhat.

(4) Az alpolgármesterre is a polgármesterre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok vonatkoznak.

38. § [Az alpolgármester feladatai]

(1) Az általános helyetteseként megválasztott alpolgármester a polgármester akadályoztatása esetén az Mötv. 67. § rendelkezései szerint látja el feladatait.

(2) Az alpolgármester feladatai:

a) segíti a polgármester munkáját;

b) a polgármester megbízása alapján képviseli az önkormányzatot és a képviselő-testületet;

c) ápolja az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait.

39. § [Az aljegyző feladatai]

(1) A polgármester a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint, a jegyző javaslatára, határozatlan időre aljegyzőt nevezhet ki a jegyző helyettesítésére és a jegyző által meghatározott feladatok ellátására.

(2) Az aljegyző feladatai:

a) a jegyzőt hosszabb időtartamú, 14 napot meghaladó akadályoztatása esetén helyettesíti, munkáltatói jogköre az egyéb munkáltatói jogokra terjed ki;

b) az aljegyző feladatát a jegyző irányításával látja el, tevékenységéről, a jegyző által adott megbízások teljesítéséről azonnali beszámolási kötelezettséggel tartozik a jegyző felé;

c) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, ill. tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb 6 hónapig – a Lengyeltóti Közös Önkormányzati Hivatal személyzeti feladatokat ellátó munkatársa látja el a jegyzői feladatokat.

VIII. Fejezet

Az önkormányzat gazdálkodása és vagyona

40. § [Az önkormányzat gazdálkodása és vagyona]

(1) A képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok terhére a polgármester jogosult kötelezettséget vállalni, illetve rendelkezni a Beszerzési szabályzat, a Vagyonrendelet és a Közbeszerzési szabályzat, valamint a magasabb szintű jogszabályok rendelkezéseinek betartásával.

(2) A képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdésében foglaltak alapján az éves költségvetéséről rendeletet alkot.

(3) Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll.

(4) Az önkormányzat vagyontárgyainak nyilvántartását, elidegenítésének, megterhelésének, vállalkozásba vitelének, illetve más célú hasznosításának lehetőségeit külön rendelet tartalmazza.

(5) A zárszámadással kapcsolatban az Áht. 91. § rendelkezéseit kell alkalmazni.

IX. Fejezet

Lakossággal való kapcsolattartás, tájékoztatás

41. § [Közmeghallgatás]

(1) A polgármester évente legalább egyszer – az éves munkatervben meghatározott időpontban, az Mötv 54. §-a szerinti közmeghallgatást tart. A közmeghallgatásra a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok az irányadóak.

(2) A Képviselő-testület tagjai kötelesek kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, akiknek évente legalább egy alkalommal – a polgármester közmeghallgatását követően, nyilvános ülésen - tájékoztatást nyújtanak képviselői tevékenységükről. (Mötv. 32. § (2) bek. k.) pont)

(3) A közmeghallgatás időpontját és helyét széles körben meg kell hirdetni. Az önkormányzat a közmeghallgatásról a település polgárait 15 nappal a közmeghallgatás előtt a helyben szokásos módon értesíti.

(4) A közmeghallgatás kiírására és lebonyolítására a képviselő-testületi ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos szabályok az irányadóak. A Képviselő-testület a közmeghallgatáson lehetővé teszi az állampolgároknak, a társadalmi szervezeteknek, hogy közvetlenül terjesszék elő közérdekű javaslataikat, kérdéseiket, valamint közérdekű kezdeményezéseiket.

42. § [Lakossági fórumok]

A lakosság kezdeményezésére, a polgármester kezdeményezésére vagy a képviselők többségének javaslatára lakossági fórumot kell tartani, különösen a lakosságot érintő, fontosabb döntések előkészítésekor.

43. § [A kihirdetés helyben szokásos módja]

A rendeletek és hirdetmények helyben szokásos módon történő kihirdetése az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik.

44. § [ Hatályvesztés]

Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/1999(IV.27.) önkormányzati rendelet.

45. § [Hatálybalépés]

Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

X. Fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések

46. § [ Mellékletek]

Az 1. melléklet: A Képviselő-testület által átruházott hatásköröket, a 2. melléklet: Hács Községi Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait,a 3. melléklet: A Hács Községi Önkormányzat által ellátandó kormányzati funkciókat,a 4. melléklet: A Képviselő-testület tagjai, és a Képviselő-testület bizottságai, társulásai felsorolását tartalmazza.

1. melléklet az 1/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK JEGYZÉKE

1. Polgármester

1.1. A Polgármester átruházott hatáskörben:

1.2. megállapítja a temetési célú települési támogatást

1.3. engedélyezi a köztemetést;

1.4. különös méltánylást érdemlő szociális helyzet esetén esetenként 10.000.-Ft-ig támogatást nyújt visszatérítendő kölcsön formájában az arra rászorulónak;

1.5. megállapítja a közfoglalkoztatási jogviszony keretében foglalkoztatott, illetve onnan kikerült személyek eseti jellegű települési támogatását,

1.6. Start-munkaprogram keretében megtermelt termények formájában nyújtott támogatást állapít meg,

1.7. településképi bejelentési eljárásban döntést hoz,

1.8. településkép-védelmi bírságot szab ki,

1.9. dönt a civil szervezetek támogatásáról a benyújtott támogatási kérelmek alapján,

1.10. az önkormányzat tulajdonában álló közterületek filmforgatási célú igénybevételével kapcsolatosan az önkormányzat részére megállapított hatáskört Hács község polgármestere gyakorolja.

1.11. Az üzleti vagyon körébe tartozó vagyontárgyak hasznosítása vonatkozásában a tulajdonosi jogokat 50.000 Ft becsült egyedi forgalmi értéket meg nem haladó vagyontárgy esetén - ha a használat az egy évet nem haladja meg - a polgármester gyakorolja.

1.12. Önkormányzat javára bejegyzett jelzálogjog törléséről – amennyiben a jelzálogjog alapjául szolgáló körülmény már nem áll fenn – a polgármester dönt.

1.13. Hirdetményt, plakátot kizárólag a polgármester engedélyével lehet elhelyezni a község hirdetőtábláin.

2. Jegyző

2.1. A jegyző átruházott hatáskörben megállapítja a lakásfenntartási célú települési támogatást.

2.2. A közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló önkormányzati rendelet szerinti hatósági eljárásokat lefolytatja.

2.3. A házszámokat az önkormányzat jegyzője állapítja meg.

2. melléklet az 1/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

Hács Községi Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai

1. KÖTELEZŐ FELADATOK

Ellátja az Mötv 13. § (1) * bekezdésében meghatározott feladatokat.

2. ÖNKÉNT VÁLLALT FELADATOK

Az önkormányzat önként vállalt feladatai:

a) a közösségi tér biztosítása, valamint a közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység, sport társadalmi szervezetek, egyesületek, alapítványok egyéb szervezetek támogatása az éves költségvetési rendeletben meghatározottak szerint,

b) - a szociális ellátásról, valamint a gyermek és ifjúsági feladatokról való gondoskodás keretében Alapszolgáltatási Központ működtetése,

c) - a köztisztaság és a településtisztaság érdekében a szemétszállításról való gondoskodás, a helyi közutak, közterületek, parkok fenntartásáról való gondoskodás,

d) - a csapadékvíz elvezetésének az egész település területére történő kiterjesztése,

e) - a lakásgazdálkodás keretében az önkormányzati bérlakás állomány hasznosításáról, kezeléséről történő gondoskodás,

f) - településfejlesztés tekintetében idegenforgalmi fejlesztést szolgáló programok, tervek kidolgozása: településfejlesztési koncepció kezdeményezése,

g) - településrendezés tekintetében a helyi rendezési terv, építési szabályzat, fejlesztési elképzelésekhez igazodó módosítása,

h) – Testvértelepülési kapcsolatok kialakítása és ápolása

i) - Egyéb feladatkörében Kitüntetések adományozása, Önkormányzati lapkiadás

j) - Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj pályázat alapján támogatás nyújtása

3. Az Önkormányzat vállalja, hogy a fejlesztési elképzelések keretén belül, prioritásként szereplő projektek megvalósításával elősegíti a további munkahelyteremtés feltételeinek megvalósítását és javítását.

A településfejlesztési politika, az adó politika központi jogszabályokkal és a helyi rendeletekkel összhangban történő alakításával, ezen elképzelések, célkitűzések megvalósításával hozzájárul a rendelkezésre álló anyagi eszközök biztosításával az élhetőbb település további fejlődéséhez.

Célunk a közösségi élet, a civil szervezetekkel való együttműködés területén, hogy a kulturális, szabadidős, turisztikai rendezvények továbbra is vonzóak és látogathatóak legyenek az ideérkező vendégek és a helybeli lakosság számára.

3. melléklet az 1/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

Hács Községi Önkormányzat címrendje, Kormányzati funkciók:

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és a működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360

Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

016010

Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

041232

Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063020

Víztermelés, - kezelés, ellátás

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

064010

Közvilágítás

066010

Zölterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

074040

Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás

081041

Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

082030

Művészeti tevékenységek (kivéve: színház)

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044

Könyvtári szolgáltatások

082091

Közművelődés-, közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082093

Közművelődés- egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

082094

Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés

086090

Egyéb szabadidős szolgáltatás

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

102031

Idősek nappali ellátása

102032

Demens betegek nappali ellátása

104030

Gyermekek napközbeni ellátása családi bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, napközbeni gyermekfelügyelet
vagy alternatív napközbeni ellátás útján

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107052

Házi segítségnyújtás

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

107090

Romák társadalmi integrációját elősegítő tevékenységek, programok

4. melléklet az 1/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület tagjai és a Képviselő-testület bizottságai, társulások

1. Hács Községi Önkormányzat Képviselő-testületének tagjai:Polgármester: Kiss-Csökli Orsolya, Alpolgármester: Weiszmandl Tibor, Képviselők: Kalivoda Imre, Klotzné Komócsin Katalin, Magdai Attila

2. Jogi és Önkormányzati Bizottság: Elnök: Klotzné Komócsin Katalin, Elnökhelyettes: Kalivoda Imre, Tag: Magdai Attila

3. Hács Községi Önkormányzat részvételével működő társulások jegyzéke: Pogányvölgyi Többcélú Kistérségi Társulás, Délnyugat-Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás