Hács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (XI. 17.) önkormányzati rendelete

Az egyedi szennyvíztisztító létesítmények üzemeltetéséről

Hatályos: 2025. 11. 20

Hács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (XI. 17.) önkormányzati rendelete

Az egyedi szennyvíztisztító létesítmények üzemeltetéséről1

2025.11.20.

[1] A rendelet célja az egyedi szennyvíztisztító létesítmények üzemeltetésének szabályozása.

[2] Hács Községi Önkormányzat Képviselő-testülete eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 11. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az alábbi rendelet alkotja:

1. A rendelet célja, hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Hács község közigazgatási területén az „Egyedi szennyvízkezelés” című VP6-7.2.1.2-16. kódszámú pályázat keretében programszerűen telepített egyedi szennyvíztisztító berendezésekre (a továbbiakban: berendezés) és azok üzemeltetésére.

(2) A berendezések Hács Községi Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) tulajdonát képezik. A berendezés használója az ingatlan tulajdonosa vagy bármilyen jogcímen az ingatlant használó természetes vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki az ingatlant bérlőként, haszonélvezőként vagy más hasonló jogcímen használja (a továbbiakban: használó).

2. Az egyedi szennyvíztisztító berendezések üzemeltetése

2. § (1) A berendezések üzemeltetést az önkormányzat végzi, melynek kertében gondoskodik

a) az üzemnaplóban történő dokumentálásról,

b) a berendezések rendszeres helyszíni szemléjéről,

c) a szükséges karbantartási munkák elvégzéséről,

d) a jogszabályban előírt kötelező mintavételek és analitikai vizsgálatok elvégzéséről, és a vízügyi hatóság részére történő megküldéséről,

e) kifogásolhatóan működő létesítmény esetén a hiba kijavításáról és az ismételt mintavételről,

f) tartósan kifogásolt működés esetén a vízügyi hatóság értesítéséről,

g) a kötelező monitoring vizsgálatok elvégzéséről és nyilvántartásáról;

h) a lakossági tájékoztatásról és kapcsolattartásról.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok elvégzésére az önkormányzat falugondokát bízza meg, aki Hács község közigazgatási területén is ellátja a berendezések karbantartását.

(3) Az önkormányzat és a használó között létrejött Együttműködési Megállapodás (a továbbiakban: Megállapodás) szerint a használó köteles biztosítani a falugondnok részére az ingatlanra történő zavartalan belépését és munkavégzését, továbbá berendezések megközelítését.

(4) Ha a falugondnok észleli, hogy a használó nem a Megállapodás 7. pontja szerinti jó gazda gondosságával jár el, vagy nem a Megállapodás melléklete szerinti használati utasítás alapján üzemelteti a berendezést, úgy észlelése esetén első alkalommal a falugondnok felszólítja a használót a rendeltetésszerű használatra. Ha a berendezés állapotának helyreállítása költségekkel jár, akkor valamennyi költséget a használó viseli.

(5) Ismételt nem rendeltetésszerű használat esetén, ha a falugondnok megállapítja, hogy a berendezés további üzemeltetése balesetveszélyes, jogosult a berendezés azonnali leállítására.

(6) Amennyiben a berendezés karbantartása a (4) bekezdés szerinti okból hiúsul meg, vagy a berendezést nem a Megállapodás mellékletét képező használati utasítás szerint üzemeltetik, úgy a javítás költségei, valamint a berendezés állapotának helyreállításával kapcsolatos valamennyi költség a használót terheli.

3. Az üzemeltetési díj

3. § (1) A használó a berendezés üzemeltetésért köteles díjat fizetni.

(2) A használó által fizetendő üzemeltetési díj: 1.000,- Ft/hó/berendezés.

(3) Az üzemeltetési díjat a berendezés üzemeltetésének időtartamától vagy a keletkezett szennyvíz mennyiségétől függetlenül kell fizetni. Az üzemeltetési díj nyújt fedezetet a 2. § szerinti feladatok ellátásával kapcsolatos kiadások fedezésére.

(4) A (2) bekezdés szerinti díj nem tartalmazza a berendezésekben keletkező szennyvíziszap elszállításának és ártalommentes elhelyezésének költségeit.

4. Az üzemeltetési díj megfizetése, annak elmulasztása és jogkövetkezményei

4. § (1) Az üzemeltetési díj fizetése csekken vagy átutalással történik a kiállított számla alapján.

(2) Átutalással történő fizetés esetén az önkormányzat OTP Bank Nyrt.-nél vezetett 11743105-15398288 számú számlájára kell az üzemeltetési díjat megfizetni. A közlemény rovatban a fel kell tüntetni a díjfizetésre köteles fél nevét, valamint az egyedi szennyvíztisztító berendezés címét vagy helyrajziszámát.

(3) Az üzemeltetési díj meg nem fizetése esetén a díjhátralék keletkezését követő 30 napon belül az üzemeltető felhívja a használó figyelmét a díjfizetési kötelezettségének elmulasztására, és felszólítja annak teljesítésére 30 napos fizetési határidő megjelölésével.

(4) A felszólítás eredménytelensége esetén a díjhátralék megfizetésének esedékességét követő 90. nap elteltével a követelés jogosultja – a felszólítás megtörténtének igazolása mellett – a díjhátralék adók módjára történő behajtását kezdeményezi a Lengyeltóti Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjénél.

(5) A használót terhelő üzemeltetési díjhátralék és az azzal összefüggésben megállapított késedelmi kamat, valamint a behajtás egyéb költségei adók módjára behajtandó köztartozásnak minősülnek.

(6) Amennyiben az üzemeltetési díj nem hajtható be, a szolgáltatást az önkormányzat a szivattyú vagy a berendezés lekötésével megszünteti, és kezdeményezi az eljárás megindítását a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságnál.

5. A keletkező szennyvíziszap elszállítása, és az elhelyezéssel kapcsolatos költségek viselése

5. § (1) Az egyedi szennyvízkezelő létesítmények részeként kiépített szikkasztómezőkön keresztül elszikkasztott tisztított szennyvíz után a berendezések tartályában leülepedett szennyvíziszapot kell elszállítani, melyre az önkormányzat szerződést kötött.

(2) Az (1) bekezdés szerinti szennyvíziszap elszállításának és ártalommentes elhelyezésének költségeit a használó viseli, melyről az Önkormányzat számlát állít ki.

(3) Ha a falugondnok a berendezések rendszeres helyszíni szemléje során megállapítja, vagy a berendezést használó jelzi a falugondnok felé a szennyvíziszap elszállításának szükségességét, az Önkormányzat megszervezi a szennyvíziszap elszállítását.

(4) A Önkormányzatnak törekednie kell arra, hogy az illetékességi területén lévő berendezésekből a szennyvíziszap elszállítása folyamatosan előre tervezve történjen, tekintettel a szennyvíziszap ártalmatlanítását végző jármű kapacitásának a kihasználására és a költségek csökkentésére.

(5) A szennyvíziszap elszállításának tervezett időpontjáról az Önkormányzat értesíti az érintett használót.

(6) A szolgáltató az elszállítás és ártalmatlanítás költségeiről kiállított számlát az önkormányzat részére küldi meg, aki az azon szereplő összeget négy egyenlő részben/év továbbszámlázza a használó felé.

(7) Ha a használó a számlát nem egyenlíti ki, akkor az az 4. §-ban leírtak szerint kell eljárni.

6. § Ez a rendelet 2025. november 20-án lép hatályba.

1

Az önkormányzati rendelet a 2010. évi CXXX. törvény 12/B. §-a alapján hatályát vesztette 2025. november 21. napjával.