Gyugy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 15Gyugy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Gyugy Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésének összeállításakor a takarékos, ésszerű gazdálkodás elvét, valamint az önkormányzat gazdálkodásának tervszerű működését helyezte előtérbe.
[2] A Képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, annak bizottságaira, a polgármesterre, az Önkormányzat költségvetési szerveire.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
2. § Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek külön címet alkotnak.
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésének 2025. évi bevételi és kiadási fő összeget 98 758. e Ft-ban állapítja meg. Ezen belül:
84 714. eFt működési célú bevétel
84 114. eFt működési célú kiadással
14 044. eFt felhalmozási jellegű bevétellel
14 644. eFt felhalmozási jellegű kiadással
állapítja meg.
(2) A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt célelőirányzatok: (Adatok: e Ft-ban)
|
Működési bevételek |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
||||||
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|||||||
|
Intézményi működési bevétel |
0 |
348 |
348 |
|||||||
|
Önk közhatalmi bevétele |
6 700 |
6 700 |
||||||||
|
Önkormányzatok működésének ált.támogatása |
24 808 |
24 808 |
||||||||
|
Szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása |
16 218 |
16 218 |
||||||||
|
Működési célú pénzeszköz átvétel |
29 270 |
29 270 |
||||||||
|
Működési célú pénzmaradvány |
7 370 |
7 370 |
||||||||
|
Működési célú bevételek összesen |
84 366 |
348 |
0 |
84 714 |
||||||
|
Felhalmozási bevételek |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
||||||
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|||||||
|
Felh. és tőke jell.bev. |
1 200 |
1 200 |
||||||||
|
Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel |
0 |
|||||||||
|
Felhalmozási célú pénzmaradvány |
12 844 |
12 844 |
||||||||
|
felhalmozás célú bevételek összesen |
14 044 |
0 |
0 |
14 044 |
||||||
|
BEVÉTELEK MINDÖSSZESEN: |
98 410 |
348 |
0 |
98 758 |
||||||
|
Működési kiadások |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
||||||
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|||||||
|
Személyi juttatás |
47 458 |
47 458 |
||||||||
|
Munkaadót terhelő járulék |
3 115 |
3 115 |
||||||||
|
Dologi kiadások, egyéb folyó kiadások |
11 836 |
11 836 |
||||||||
|
ÁFA - kiadások |
3 009 |
3 009 |
||||||||
|
Működési célú pe. átadás, egyéb tám. |
12 272 |
12 272 |
||||||||
|
Működési tartalék |
6 424 |
6 424 |
||||||||
|
Kölcsönök |
0 |
0 |
||||||||
|
Működési célú kiadások összesen |
84 114 |
0 |
0 |
84 114 |
||||||
|
Felhalmozási kiadások |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
||||||
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|||||||
|
fejlesztési kiadások |
||||||||||
|
beruházási kiadások |
1 800 |
1 800 |
||||||||
|
fejlesztési tartalék |
12 844 |
12 844 |
||||||||
|
felhalmozási célú kiadások összesen |
14 644 |
0 |
0 |
14 644 |
||||||
|
KIADÁSOK MINDÖSSZESEN: |
98 758 |
0 |
0 |
98 758 |
||||||
A bevételi többlet keletkezése
3. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület, illetve pénzintézeti lekötés után hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 2.000.000.-Ft-ig a képviselő testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.
Előirányzat átcsoportosítások
4. § (1) A polgármesteri hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokról a jogszabályi előírásoknak megfelelően a Képviselő- testületet folyamatosan tájékoztatni kell.
(2) A képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert a központi céljellegű előirányzatok célszerinti felhasználására, továbbá a képviselő-testület a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 2.000 e Ft összeghatárig a polgármesterre ruházza át. A képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az év közben bekövetkezett, előre nemlátható események hatására a beruházás és fejlesztés előirányzatokra a költségvetés egyéb jogcímeinek terhére 2.000 e Ft átcsoportosítást végezhessen.
A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
5. § (1) Az önkormányzat költségvetési rendeletében jóváhagyott beruházások és felújítások lebonyolítása a közbeszerzési törvény szerint történik. Értékhatár alatti beszerzések esetén 2 millióFt-ig a polgármester dönt 2 millió Ft felett pedig az önkormányzat Beszerzési Szabályzatának megfelelően történik a beszerzés.
(2) A Képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert az év folyamán, a bérkifizetéshez – a likviditás fenntartása érdekében szükséges hitel felvételére.
6. § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut vagy bevételei e a tervezettől elmaradnak, á tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja .
(2) A képviselő-testület a 3§-ban foglaltak kivételével -negyedévenként, döntése szerinti időpontban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés-a helyi önkormányzatot éríntő módon- a meghatározott, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
7. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
Létszám és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
8. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám-és bérgazdálkodási jogkörben eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási díjas tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összeségében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
9. § A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok, és költségvetési létszámkeretek közötti átcsoportosítást a képviselő-testület engedélyezheti.
(1) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a polgármester negyedévente köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
(2) A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának a három negyedéves helyzetéről a következő évi költségvetési koncepcióval együtt november 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet a költségvetés előirányzatainak időarányos alakulásáról, a tartalék felhasználásáról a hiány illetőleg többlet összegének alakulásáról, valamint a költségvetés teljesülésének alakulásáról.
10. § A 4§ (3) bekezdésen kívül gazdálkodás során létrejött hiány finanszírozásának módja a hitelfelvétel, a hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő- testületet illetik meg.
11. § (1) A polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti- e törvény rendelkezéseitől eltérő- intézkedést hozhat az állampolgárok élet és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben), melyről a képviselő-testületnek be kell számolni.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajt végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat teljesíthet.
Önkormányzati biztos kirendelése
12. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,
b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
d) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
Vegyes záró rendelkezések
13. § (1) E rendelet rendelkezéseit 2025. január 01. napjától kell alkalmazni.
(2) Ez a rendelet 2025. február 15-én lép hatályba.
1. melléklet az 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet

3. melléklet

4. melléklet

5. melléklet
|
adatok eFt-ban |
|||||
|
Gyugy Község Önkormányzat költségvetése |
|||||
|
Gyugy Községi Önkormányzat bevételei |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
2025 |
|
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti előirányzat |
||
|
Működési bevételek: |
|||||
|
I. |
Intézményi működési bevételek |
348 |
0 |
0 |
348 |
|
1.1 |
Alaptevékenység bevételei |
||||
|
1.2 |
Intézmények egyéb sajátos bevételei |
348 |
0 |
0 |
348 |
|
Földterület,telek bérbeadása |
348 |
348 |
|||
|
1.3. |
Egyéb Államházt. kívülről szárm kamatbev. |
||||
|
II. |
Önkormányzatok sajátos működési bevételei |
7 223 |
0 |
0 |
7 223 |
|
Helyi adók |
|||||
|
2.1 |
Magánszemélyek kom. adója |
700 |
700 |
||
|
Építményadó |
1 000 |
1 000 |
|||
|
Iparúzési adó |
5 000 |
5 000 |
|||
|
Pótlék,bírság |
523 |
523 |
|||
|
III. |
Helyi Önkormányzatok müködésének általános támogatása |
24 334 |
0 |
0 |
24 334 |
|
3.1 |
Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás |
24 334 |
0 |
0 |
24 334 |
|
Zöldterület fenntartása |
2 529 |
2 529 |
|||
|
Közvilágítás fenntartása |
2 178 |
2 178 |
|||
|
Közvilágítás fenntartása (kieg) |
200 |
200 |
|||
|
Köztemető fenntartása |
130 |
130 |
|||
|
Közút fenntartása |
744 |
744 |
|||
|
Egyéb önkormányzati feladatok támogatása |
8 596 |
8 596 |
|||
|
Lakott külterülettel kapcsolatos támogatások |
66 |
66 |
|||
|
Polgármesteri illetmény támogatása |
9 891 |
9 891 |
|||
|
IV. |
Szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása |
14 422 |
0 |
0 |
14 422 |
|
A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása |
7 101 |
7 101 |
|||
|
Tanyagondnoki támogatás |
6 344 |
6 344 |
|||
|
Tanyagondnoki támogatás (ágazati pótlék) |
474 |
474 |
|||
|
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése |
503 |
503 |
|||
|
Rendkívüli gyvt. |
|||||
|
VI. |
Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása |
2 270 |
0 |
0 |
2 270 |
|
Könyvtári és közm.feladatok támogatása |
2 270 |
2 270 |
|||
|
VII. |
Felhalmozási és tőke jellegű bevételek |
1 200 |
0 |
0 |
1 200 |
|
Koncessziós bevétel (DRV) |
1 200 |
1 200 |
|||
|
VIII. |
Véglegesen átvett pénzeszközök |
29 270 |
0 |
0 |
29 270 |
|
START-munkaprogram bér+járulék támogatása (100%) |
25 743 |
25 743 |
|||
|
START-munkaprogram dologi kiadások támogatása (100%) |
3 527 |
3 527 |
|||
|
IX. |
Előző évi pénzmaradvány igénybevétele |
20 214 |
0 |
0 |
20 214 |
|
Működési célú pénzmaradvány (főszámla) |
4 214 |
4 214 |
|||
|
Működési célú pénzmaradvány (közfoglalkoztatás) |
3 154 |
3 154 |
|||
|
Letéti számla |
2 |
2 |
|||
|
Felhalmozási célú pénzmaradvány (Drv) |
12 844 |
12 844 |
|||
|
BEVÉTEL ÖSSZESEN: |
99 281 |
0 |
0 |
99 281 |
|
|
99 281 |
|||||
|
Gyugy Községi Önkormányzat kiadásai |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
2025 |
|
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti előirányzat |
||
|
I. |
Hivatali igazgatás |
17 441 |
0 |
0 |
17 441 |
|
1. |
Személyi juttatások |
14 211 |
0 |
0 |
14 211 |
|
Polgármester alapillet.+költségtérítés |
12 195 |
12 195 |
|||
|
Polgármester alapillet.+költségtérítés (hátralék) |
998 |
998 |
|||
|
Alpolgármet.tiszt.díja |
331 |
331 |
|||
|
Képviselők tiszteletdíja |
540 |
540 |
|||
|
Polgármester cafatéria |
147 |
147 |
|||
|
2. |
Járulékok |
1 877 |
0 |
0 |
1 877 |
|
Szociális hozzájárulási adó |
1 828 |
1 828 |
|||
|
Cafatéria hozzájárulási adó |
49 |
49 |
|||
|
3. |
Dologi kiadások |
753 |
0 |
0 |
753 |
|
Irodaszer, nyomtatvány |
50 |
50 |
|||
|
Informatikai szolgáltatások (webhely, softwer) |
193 |
193 |
|||
|
Telefondíj, internet |
350 |
350 |
|||
|
Egyéb szolgáltatások |
|||||
|
Áfa |
160 |
160 |
|||
|
4. |
Egyéb befizetési kötelezettségek |
600 |
0 |
0 |
600 |
|
Bankköltség |
550 |
550 |
|||
|
Postaköltség |
50 |
50 |
|||
|
II. |
Községgazdálkodás |
34 925 |
0 |
0 |
34 925 |
|
1. |
Személyi juttatások |
25 563 |
0 |
0 |
25 563 |
|
Értékteremtő projekt 12 hó (8 fő) |
13 713 |
13 713 |
|||
|
szociális projeckt 12 hó (7 fő) |
11 850 |
11 850 |
|||
|
2. |
Járulékok |
179 |
0 |
0 |
179 |
|
Szociális hozzájárulási adó |
179 |
179 |
|||
|
3. |
Dologi kiadások |
9 063 |
0 |
0 |
9 063 |
|
Hajtó és kenőanyag |
500 |
500 |
|||
|
Áramdíj |
1 500 |
1 500 |
|||
|
Gázdij |
450 |
450 |
|||
|
Szemétszállítási díj |
25 |
25 |
|||
|
Vízdíjak |
195 |
195 |
|||
|
Karbantartási kiadás (gépek, járművek, épületek) |
1 500 |
1 500 |
|||
|
Állategészségügyi szolgáltatás |
240 |
240 |
|||
|
Áfa |
1 126 |
1 126 |
|||
|
START munkaprogramok kiadásai |
2 777 |
2 777 |
|||
|
START munkaprogramok kiadásai ÁFA |
750 |
750 |
|||
|
4. |
Egyéb folyó kiadások |
120 |
0 |
0 |
120 |
|
Biztosítási díjak |
120 |
120 |
|||
|
III. |
Közvilágítás |
1 971 |
0 |
0 |
1 971 |
|
Áramdíj |
627 |
627 |
|||
|
Karbantartás |
925 |
925 |
|||
|
Áfa |
419 |
419 |
|||
|
IV. |
Családsegítés |
8 272 |
0 |
0 |
8 272 |
|
1. |
Falugondnoki szolgálat |
8 272 |
0 |
0 |
8 272 |
|
1.1. |
Személyi juttatások |
5 678 |
0 |
0 |
5 678 |
|
Alapilletmény (KPNÉ) |
5 398 |
5 398 |
|||
|
Ruházati költségtérítés |
100 |
100 |
|||
|
Cafatéria |
180 |
180 |
|||
|
1.2. |
Járulékok |
797 |
0 |
0 |
798 |
|
Szociális hozzájárulási adó |
738 |
738 |
|||
|
Cafatéria hozzájárulási adó |
59 |
59 |
|||
|
1.3. |
Dologi kiadások |
1 797 |
0 |
0 |
1 797 |
|
Hajtó és kenőanyag |
650 |
650 |
|||
|
Jármű karbantartás (szerviz) |
500 |
500 |
|||
|
Telefondíj |
160 |
160 |
|||
|
Áfa |
311 |
311 |
|||
|
Gépjármű Biztosítás |
176 |
176 |
|||
|
V. |
Gyermekétkeztetési feladatok |
635 |
0 |
0 |
635 |
|
Dologi kiadások |
635 |
0 |
0 |
635 |
|
|
Élelmiszer beszerzés,vásárolt élelmezés (rezsi+nyersanyag) |
500 |
500 |
|||
|
Áfa |
135 |
135 |
|||
|
VI. |
Könyvtári és közművelődési feladataok |
2 774 |
0 |
0 |
2 775 |
|
1.1 |
Személyi kiadások |
2 006 |
0 |
0 |
2 006 |
|
Alapilletmény (CSB) |
2 006 |
2 006 |
|||
|
1.2 |
Járulékok |
260 |
0 |
0 |
261 |
|
Szociális hozzájárulási adó |
260 |
261 |
|||
|
1.3 |
Dologi kiadások |
508 |
0 |
0 |
508 |
|
Rendezvények |
400 |
400 |
|||
|
Áfa |
108 |
108 |
|||
|
VII. |
Település szociális feladatainak kiadásai |
4 850 |
0 |
0 |
4 850 |
|
Települési támogatás (pénzbeni) |
2 250 |
2 250 |
|||
|
Évvégi támogatás (nyugdíjas) |
750 |
750 |
|||
|
Temetési segély |
150 |
150 |
|||
|
Tanévkezdési támogatás |
500 |
500 |
|||
|
Települési támogatás (természetbeni) |
|||||
|
Rendkívüli gyvt. |
1 200 |
1 200 |
|||
|
VIII. |
Pénzeszközátadások |
7 345 |
0 |
0 |
7 345 |
|
Belső ellenőrzés |
120 |
120 |
|||
|
Kistérségi tagdíj |
135 |
135 |
|||
|
Közös önkormányzati hivatal működésének támogatása (Somogyvár) |
2 090 |
2 090 |
|||
|
Közös önkormányzati hivatal működésének támogatása (Lengyeltóti) |
5 000 |
5 000 |
|||
|
A) |
Működési célú kiadások |
78 213 |
0 |
0 |
78 213 |
|
B) |
Tartalék |
19 268 |
0 |
0 |
19 268 |
|
Működési célú pénzmaradvány (főszámla) |
4 214 |
4 214 |
|||
|
Működési célú pénzmaradvány (közfoglalkoztatás) |
2 208 |
2 208 |
|||
|
Letéti számla |
2 |
2 |
|||
|
Felhalmozási célú pénzmaradvány (Drv) |
12 844 |
12 844 |
|||
|
C) |
Fejlesztési kiadások |
1 800 |
0 |
0 |
1 800 |
|
Külterületi utak (önerő) |
1 800 |
1 800 |
|||
|
KIADÁSOK ÖSSZESEN: |
99 281 |
0 |
0 |
99 281 |
|
6. melléklet

7. melléklet

8. melléklet

9. melléklet
|
Adatok: e Ft-ban |
|||
|
1,03 |
1,04 |
||
|
Bevételek |
2025. |
2026. |
2027. |
|
Saját bevételek |
348 |
357 |
371 |
|
Közhatalmi bevételek |
7 223 |
7 411 |
7 707 |
|
Állami támogatás és átengedett bevétel |
41 026 |
42 093 |
43 776 |
|
Átvett pénzeszközök |
29 270 |
30 031 |
31 232 |
|
Fejlesztési bevételek |
1 200 |
1 231 |
1 280 |
|
Pénzmaradvány igénybevétele |
20 214 |
20 740 |
21 569 |
|
Bevételek összesen |
99 281 |
101 862 |
105 937 |
|
Kiadások |
2025. |
2026. |
2027. |
|
Személyi juttatások |
47 458 |
48 692 |
50 640 |
|
Járulékok |
3 115 |
3 196 |
3 324 |
|
Dologi kiadások ebből: |
12 820 |
13 153 |
13 679 |
|
- Szociális támogatások |
0 |
0 |
0 |
|
ÁFA - kiadások |
1 905 |
1 955 |
2 033 |
|
Működési célú támogatások |
12 915 |
13 251 |
13 781 |
|
Működési tartalék |
6 424 |
6 591 |
6 855 |
|
Fejleszési tartalék |
12 844 |
13 178 |
13 705 |
|
Fejlesztési kiadások |
1 800 |
1 847 |
1 921 |
|
Kiadások összesen |
99 281 |
101 862 |
105 937 |
10. melléklet


11. melléklet

12. melléklet

13. melléklet

14. melléklet

15. melléklet
