Gyugy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 15

Gyugy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.15.

[1] Gyugy Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésének összeállításakor a takarékos, ésszerű gazdálkodás elvét, valamint az önkormányzat gazdálkodásának tervszerű működését helyezte előtérbe.

[2] A Képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, annak bizottságaira, a polgármesterre, az Önkormányzat költségvetési szerveire.

Az önkormányzat bevételei és kiadásai

2. § Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek külön címet alkotnak.

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésének 2025. évi bevételi és kiadási fő összeget 98 758. e Ft-ban állapítja meg. Ezen belül:

84 714. eFt működési célú bevétel

84 114. eFt működési célú kiadással

14 044. eFt felhalmozási jellegű bevétellel

14 644. eFt felhalmozási jellegű kiadással

állapítja meg.

(2) A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt célelőirányzatok: (Adatok: e Ft-ban)

Működési bevételek

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Intézményi működési bevétel

0

348

348

Önk közhatalmi bevétele

6 700

6 700

Önkormányzatok működésének ált.támogatása

24 808

24 808

Szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása

16 218

16 218

Működési célú pénzeszköz átvétel

29 270

29 270

Működési célú pénzmaradvány

7 370

7 370

Működési célú bevételek összesen

84 366

348

0

84 714

Felhalmozási bevételek

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Felh. és tőke jell.bev.

1 200

1 200

Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel

0

Felhalmozási célú pénzmaradvány

12 844

12 844

felhalmozás célú bevételek összesen

14 044

0

0

14 044

BEVÉTELEK MINDÖSSZESEN:

98 410

348

0

98 758

Működési kiadások

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Személyi juttatás

47 458

47 458

Munkaadót terhelő járulék

3 115

3 115

Dologi kiadások, egyéb folyó kiadások

11 836

11 836

ÁFA - kiadások

3 009

3 009

Működési célú pe. átadás, egyéb tám.

12 272

12 272

Működési tartalék

6 424

6 424

Kölcsönök

0

0

Működési célú kiadások összesen

84 114

0

0

84 114

Felhalmozási kiadások

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

fejlesztési kiadások

beruházási kiadások

1 800

1 800

fejlesztési tartalék

12 844

12 844

felhalmozási célú kiadások összesen

14 644

0

0

14 644

KIADÁSOK MINDÖSSZESEN:

98 758

0

0

98 758

(1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladat szerinti bontásban a rendelet 1. sz melléklete tartalmazza.

A bevételi többlet keletkezése

3. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület, illetve pénzintézeti lekötés után hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 2.000.000.-Ft-ig a képviselő testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.

Előirányzat átcsoportosítások

4. § (1) A polgármesteri hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokról a jogszabályi előírásoknak megfelelően a Képviselő- testületet folyamatosan tájékoztatni kell.

(2) A képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert a központi céljellegű előirányzatok célszerinti felhasználására, továbbá a képviselő-testület a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 2.000 e Ft összeghatárig a polgármesterre ruházza át. A képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az év közben bekövetkezett, előre nemlátható események hatására a beruházás és fejlesztés előirányzatokra a költségvetés egyéb jogcímeinek terhére 2.000 e Ft átcsoportosítást végezhessen.

A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

5. § (1) Az önkormányzat költségvetési rendeletében jóváhagyott beruházások és felújítások lebonyolítása a közbeszerzési törvény szerint történik. Értékhatár alatti beszerzések esetén 2 millióFt-ig a polgármester dönt 2 millió Ft felett pedig az önkormányzat Beszerzési Szabályzatának megfelelően történik a beszerzés.

(2) A Képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert az év folyamán, a bérkifizetéshez – a likviditás fenntartása érdekében szükséges hitel felvételére.

6. § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut vagy bevételei e a tervezettől elmaradnak, á tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja .

(2) A képviselő-testület a 3§-ban foglaltak kivételével -negyedévenként, döntése szerinti időpontban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés-a helyi önkormányzatot éríntő módon- a meghatározott, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

7. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

Létszám és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

8. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám-és bérgazdálkodási jogkörben eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.

(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási díjas tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összeségében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.

9. § A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok, és költségvetési létszámkeretek közötti átcsoportosítást a képviselő-testület engedélyezheti.

(1) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a polgármester negyedévente köteles beszámolni a képviselő-testületnek.

(2) A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának a három negyedéves helyzetéről a következő évi költségvetési koncepcióval együtt november 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet a költségvetés előirányzatainak időarányos alakulásáról, a tartalék felhasználásáról a hiány illetőleg többlet összegének alakulásáról, valamint a költségvetés teljesülésének alakulásáról.

10. § A 4§ (3) bekezdésen kívül gazdálkodás során létrejött hiány finanszírozásának módja a hitelfelvétel, a hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő- testületet illetik meg.

11. § (1) A polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti- e törvény rendelkezéseitől eltérő- intézkedést hozhat az állampolgárok élet és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben), melyről a képviselő-testületnek be kell számolni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajt végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat teljesíthet.

Önkormányzati biztos kirendelése

12. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,

b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

d) a költségvetési szerv vezetője.

(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.

Vegyes záró rendelkezések

13. § (1) E rendelet rendelkezéseit 2025. január 01. napjától kell alkalmazni.

(2) Ez a rendelet 2025. február 15-én lép hatályba.

1. melléklet az 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet

3. melléklet

4. melléklet

5. melléklet

adatok eFt-ban

Gyugy Község Önkormányzat költségvetése

Gyugy Községi Önkormányzat bevételei

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

2025

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti előirányzat

Működési bevételek:

I.

Intézményi működési bevételek

348

0

0

348

1.1

Alaptevékenység bevételei

1.2

Intézmények egyéb sajátos bevételei

348

0

0

348

Földterület,telek bérbeadása

348

348

1.3.

Egyéb Államházt. kívülről szárm kamatbev.

II.

Önkormányzatok sajátos működési bevételei

7 223

0

0

7 223

Helyi adók

2.1

Magánszemélyek kom. adója

700

700

Építményadó

1 000

1 000

Iparúzési adó

5 000

5 000

Pótlék,bírság

523

523

III.

Helyi Önkormányzatok müködésének általános támogatása

24 334

0

0

24 334

3.1

Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás

24 334

0

0

24 334

Zöldterület fenntartása

2 529

2 529

Közvilágítás fenntartása

2 178

2 178

Közvilágítás fenntartása (kieg)

200

200

Köztemető fenntartása

130

130

Közút fenntartása

744

744

Egyéb önkormányzati feladatok támogatása

8 596

8 596

Lakott külterülettel kapcsolatos támogatások

66

66

Polgármesteri illetmény támogatása

9 891

9 891

IV.

Szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása

14 422

0

0

14 422

A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása

7 101

7 101

Tanyagondnoki támogatás

6 344

6 344

Tanyagondnoki támogatás (ágazati pótlék)

474

474

Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése

503

503

Rendkívüli gyvt.

VI.

Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása

2 270

0

0

2 270

Könyvtári és közm.feladatok támogatása

2 270

2 270

VII.

Felhalmozási és tőke jellegű bevételek

1 200

0

0

1 200

Koncessziós bevétel (DRV)

1 200

1 200

VIII.

Véglegesen átvett pénzeszközök

29 270

0

0

29 270

START-munkaprogram bér+járulék támogatása (100%)

25 743

25 743

START-munkaprogram dologi kiadások támogatása (100%)

3 527

3 527

IX.

Előző évi pénzmaradvány igénybevétele

20 214

0

0

20 214

Működési célú pénzmaradvány (főszámla)

4 214

4 214

Működési célú pénzmaradvány (közfoglalkoztatás)

3 154

3 154

Letéti számla

2

2

Felhalmozási célú pénzmaradvány (Drv)

12 844

12 844

BEVÉTEL ÖSSZESEN:

99 281

0

0

99 281

99 281

Gyugy Községi Önkormányzat kiadásai

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

2025

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti előirányzat

I.

Hivatali igazgatás

17 441

0

0

17 441

1.

Személyi juttatások

14 211

0

0

14 211

Polgármester alapillet.+költségtérítés

12 195

12 195

Polgármester alapillet.+költségtérítés (hátralék)

998

998

Alpolgármet.tiszt.díja

331

331

Képviselők tiszteletdíja

540

540

Polgármester cafatéria

147

147

2.

Járulékok

1 877

0

0

1 877

Szociális hozzájárulási adó

1 828

1 828

Cafatéria hozzájárulási adó

49

49

3.

Dologi kiadások

753

0

0

753

Irodaszer, nyomtatvány

50

50

Informatikai szolgáltatások (webhely, softwer)

193

193

Telefondíj, internet

350

350

Egyéb szolgáltatások

Áfa

160

160

4.

Egyéb befizetési kötelezettségek

600

0

0

600

Bankköltség

550

550

Postaköltség

50

50

II.

Községgazdálkodás

34 925

0

0

34 925

1.

Személyi juttatások

25 563

0

0

25 563

Értékteremtő projekt 12 hó (8 fő)

13 713

13 713

szociális projeckt 12 hó (7 fő)

11 850

11 850

2.

Járulékok

179

0

0

179

Szociális hozzájárulási adó

179

179

3.

Dologi kiadások

9 063

0

0

9 063

Hajtó és kenőanyag

500

500

Áramdíj

1 500

1 500

Gázdij

450

450

Szemétszállítási díj

25

25

Vízdíjak

195

195

Karbantartási kiadás (gépek, járművek, épületek)

1 500

1 500

Állategészségügyi szolgáltatás

240

240

Áfa

1 126

1 126

START munkaprogramok kiadásai

2 777

2 777

START munkaprogramok kiadásai ÁFA

750

750

4.

Egyéb folyó kiadások

120

0

0

120

Biztosítási díjak

120

120

III.

Közvilágítás

1 971

0

0

1 971

Áramdíj

627

627

Karbantartás

925

925

Áfa

419

419

IV.

Családsegítés

8 272

0

0

8 272

1.

Falugondnoki szolgálat

8 272

0

0

8 272

1.1.

Személyi juttatások

5 678

0

0

5 678

Alapilletmény (KPNÉ)

5 398

5 398

Ruházati költségtérítés

100

100

Cafatéria

180

180

1.2.

Járulékok

797

0

0

798

Szociális hozzájárulási adó

738

738

Cafatéria hozzájárulási adó

59

59

1.3.

Dologi kiadások

1 797

0

0

1 797

Hajtó és kenőanyag

650

650

Jármű karbantartás (szerviz)

500

500

Telefondíj

160

160

Áfa

311

311

Gépjármű Biztosítás

176

176

V.

Gyermekétkeztetési feladatok

635

0

0

635

Dologi kiadások

635

0

0

635

Élelmiszer beszerzés,vásárolt élelmezés (rezsi+nyersanyag)

500

500

Áfa

135

135

VI.

Könyvtári és közművelődési feladataok

2 774

0

0

2 775

1.1

Személyi kiadások

2 006

0

0

2 006

Alapilletmény (CSB)

2 006

2 006

1.2

Járulékok

260

0

0

261

Szociális hozzájárulási adó

260

261

1.3

Dologi kiadások

508

0

0

508

Rendezvények

400

400

Áfa

108

108

VII.

Település szociális feladatainak kiadásai

4 850

0

0

4 850

Települési támogatás (pénzbeni)

2 250

2 250

Évvégi támogatás (nyugdíjas)

750

750

Temetési segély

150

150

Tanévkezdési támogatás

500

500

Települési támogatás (természetbeni)

Rendkívüli gyvt.

1 200

1 200

VIII.

Pénzeszközátadások

7 345

0

0

7 345

Belső ellenőrzés

120

120

Kistérségi tagdíj

135

135

Közös önkormányzati hivatal működésének támogatása (Somogyvár)

2 090

2 090

Közös önkormányzati hivatal működésének támogatása (Lengyeltóti)

5 000

5 000

A)

Működési célú kiadások

78 213

0

0

78 213

B)

Tartalék

19 268

0

0

19 268

Működési célú pénzmaradvány (főszámla)

4 214

4 214

Működési célú pénzmaradvány (közfoglalkoztatás)

2 208

2 208

Letéti számla

2

2

Felhalmozási célú pénzmaradvány (Drv)

12 844

12 844

C)

Fejlesztési kiadások

1 800

0

0

1 800

Külterületi utak (önerő)

1 800

1 800

KIADÁSOK ÖSSZESEN:

99 281

0

0

99 281

6. melléklet

7. melléklet

8. melléklet

9. melléklet

Az önkormányzat működési és fejlesztési célú bevételeinek és kiadásainak 2025-2026-2027. évi alakulását bemutató mérleg (gördülő tervezés) (E Ft)

Adatok: e Ft-ban

1,03

1,04

Bevételek

2025.

2026.

2027.

Saját bevételek

348

357

371

Közhatalmi bevételek

7 223

7 411

7 707

Állami támogatás és átengedett bevétel

41 026

42 093

43 776

Átvett pénzeszközök

29 270

30 031

31 232

Fejlesztési bevételek

1 200

1 231

1 280

Pénzmaradvány igénybevétele

20 214

20 740

21 569

Bevételek összesen

99 281

101 862

105 937

Kiadások

2025.

2026.

2027.

Személyi juttatások

47 458

48 692

50 640

Járulékok

3 115

3 196

3 324

Dologi kiadások ebből:

12 820

13 153

13 679

- Szociális támogatások

0

0

0

ÁFA - kiadások

1 905

1 955

2 033

Működési célú támogatások

12 915

13 251

13 781

Működési tartalék

6 424

6 591

6 855

Fejleszési tartalék

12 844

13 178

13 705

Fejlesztési kiadások

1 800

1 847

1 921

Kiadások összesen

99 281

101 862

105 937

10. melléklet

11. melléklet

12. melléklet

13. melléklet

14. melléklet

15. melléklet