Kutas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2019. (XI.22.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2019. 11. 24- 2022. 01. 26Kutas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2019. (XI.22.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Kutas Község Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kutas Község Önkormányzata.

2. § (1) Az önkormányzat hivatalos kapcsolatot tart fenn a Romániában lévő Hargita Megyei Csikszépvíz községgel. A kialakított kapcsolatot tovább kell ápolni és szélesíteni. A testvérfalui kapcsolatról szóló megállapodás az SZMSZ 10. sz. függelékét képezi.
Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervei
3. § (1) A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatokat a Mötv. 13. § (1) bekezdése határozza meg.
(2) Az önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik e közösségekkel, biztosítja a helyi közügyekben való széles körű állampolgári részvételt.
(3) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják.
A képviselő-testület átruházott hatáskörei
4. § (1) A képviselő-testület egyes hatásköreit átruházhatja:
a) polgármesterre,
b) bizottságra,
c) jegyzőre,
d) társulásra - törvényben meghatározottak szerint –.
(2) A képviselő-testület a hatáskörgyakorlás átruházásáról, illetőleg visszavonásáról annak felmerülésekor dönt.
(3) A képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, döntését megsemmisítheti és megváltoztathatja, illetőleg az átruházott hatáskört gyakorló szervet beszámoltatja.
(4) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.
(5) Az átruházott hatáskör gyakorlója - az e kereten belül tett - intézkedéseiről, azok eredményeiről a soron következő - rendes - ülésen beszámol.
(6) A képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható hatásköröket a Mötv. 42. §-a tartalmazza.
(7) A (6) bekezdésben felsoroltakon kívül a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik:
a) a képviselő-testület hatáskörébe utalt választás és kinevezés alkalmával a személyi alapbér meghatározása,
b) helyi közügy megoldásának vállalása, illetőleg arról történő lemondás,
c) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, alapítás, megszüntetés.
A Képviselő-testület jegyzőre átruházott hatáskörei
5. § (1) Kutas Község Önkormányzat Képviselő-testülete által a jegyzőre átruházott, az Önkormányzat tulajdonában, kezelésében lévő Kutas község közigazgatási területén elhelyezkedő közterületekre, közutakra és tartozékaira kiterjedő közútkezelői feladatok:
a) A közút felbontásához, annak területén, az alatt vagy felett építmény vagy más létesítmény (a továbbiakban együtt: építmény) elhelyezéséhez, a közút területének egyéb nem közlekedési célú elfoglalásához (a továbbiakban együtt: nem közlekedési célú igénybevétel) a kezelői hozzájárulás megadása. A hozzájárulásban a jegyző, mint a közút kezelője az adott ügy egyedi sajátosságait szem előtt tartva a helyi sajátosságokat figyelembe véve feltételeket írhat elő.
b) Útcsatlakozás (kapubehajtó, telekbejáró) létesítéséhez közútkezelői hozzájárulás kiadása.
c) Út területén, az alatta vagy felette elhelyezett építmény, meglévő útcsatlakozás felújítására, korszerűsítésére vagy megszüntetésére történő felszólítás a közlekedés biztonsága érdekében.
d) Külterületen a közút tengelyétől számított ötven méteren belül építmény elhelyezéséhez, bővítéséhez, rendeltetésének megváltoztatásához, nyomvonal jellegű építmény elhelyezéséhez, bővítéséhez, kő, kavics, agyag, homok és egyéb ásványi nyersanyag kitermeléséhez, valamint a közút területének határától számított tíz méter távolságon belül fa ültetéséhez vagy kivágásához közútkezelői hozzájárulás kiadása.
e) Belterületen - a közút mellett - ipari, kereskedelmi, vendéglátó-ipari, továbbá egyéb szolgáltatási célú építmény építéséhez, bővítéséhez, rendeltetésének megváltoztatásához, valamint a helyi építési szabályzatban, vagy a szabályozási tervben szereplő közlekedési és közműterületen belül nyomvonal jellegű építmény elhelyezéséhez, bővítéséhez, továbbá a közút területének határától számított két méter távolságon belül fa ültetéséhez vagy kivágásához közútkezelői hozzájárulás kiadása.
f) A közút lezárására vagy forgalmának korlátozására (elterelésére) a közúton folyó munka, a közút állagának védelme, a közúti forgalom biztonsága vagy időjárási körülmények miatt.
g) A közlekedés résztvevőinek tájékoztatása a közlekedés biztonságát és zavartalanságát jelentősen befolyásoló körülményekről.
A Képviselő-testület
6. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 6 fő
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
A képviselő-testület ülései
7. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
(2) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább hat alkalommal tart ülést.
(3) A polgármester távolléte, akadályoztatása esetén az alpolgármester gondoskodik a képviselő-testület összehívásáról és a polgármester távollétében vezeti az ülést.
(4) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.
(5) Az ülés helye – kivéve a közmeghallgatást - a Községháza (Kutas, Petőfi u. 70.) tanácskozóterme. (a képviselő-testület székhelye)
(6) Abban az esetben, ha valamely fontos ok (helyszín megtekintése, stb.) ezt szükségessé teszi, az elnök saját vagy bármely képviselő vagy bizottság javaslatára a (4) bekezdéstől eltérő más helyszínre is összehívhatja az ülést. A jegyzőkönyvvezetésre vonatkozó szabályokat ebben az esetben is maradéktalanul be kell tartani.
(7) A (4) bekezdés szerinti tartós akadályozatásnak minősül – a 30 napot meghaladó távollét.
8. § (1) A Képviselő-testület tagjait
Alakuló ülés
9. § (1) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) Az alakuló ülés napirendi pontjai:
a) a Helyi Választási Bizottság tájékoztatója,
b) önkormányzati képviselők eskütétele,
c) polgármester eskütétele,
d) polgármesteri program ismertetése,
e) a bizottsági tagok megválasztása,
f) alpolgármester megválasztása,
g) alpolgármester eskütétele,
h) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása,
i) polgármester illetményének megállapítása,
j) Szervezeti és Működési Szabályzat felülvizsgálata.
(2) Az alakuló ülésen a polgármester illetményére vagy tiszteletdíjára és költségtérítésére a kötelezően megválasztandó Vizsgáló Bizottság elnöke tesz javaslatot, a Bizottság által meghozott döntés alapján.
(3) A Vizsgáló Bizottság bonyolítja le az alpolgármester választását.
(4) A Bizottságok tagjaira a polgármester tesz javaslatot.
Rendes ülés
10. § (1) A Képviselő-testület évente legalább 6 rendes ülést tart.
(2) A rendes ülést munkanapokon kell megtartani.
Rendkívüli ülés
11. § (1) A polgármester a képviselő-testület ülését soron kívül is összehívhatja, amennyiben arra a döntés meghozatalára vonatkozó idő rövidsége miatt szükség van.
(2) Rendkívüli ülést kell összehívni a
A képviselő-testületi ülés vezetése
12. § (1) A polgármester a képviselő-testület ülését
a) összehívja, megnyitja, berekeszti, szünetet rendel el,
b) megállapítja a határozatképességet, számba veszi az igazoltan, illetve az igazolatlanul távollévőket.
(2) A polgármester ülésvezetési feladatai, jogköre:
a) az ülés vezetése,
b) a szó megadása, megtagadása,
c) szó megvonása, tárgyra térésre felszólítás,
d) napirend előtti és ügyrendi kérdésben történő szó megadása és megtagadása,
e) az ülés félbeszakítása,
f) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,
g) javaslattétel napirendek összevont, illetve elkülönített tárgyalására,
h) a polgármester a vitára bocsátott kérdés tárgyalásakor csak a vita berekesztése, az ülés félbeszakítása esetén, illetve a határozathozatalt követően szünet elrendelése, illetve az ülés berekesztése után hagyhatja el az üléstermet,
i) rendkívüli esemény esetén (vendég érkezése, egészségügyi ok) félbeszakításnak, illetve szünet elrendelésének van helye.
(3) A polgármester vitavezetési feladatai:
a) napirendi pontként megnyitja és berekeszti a vitát,
b) szavazást rendel el,
c) megállapítja a szavazás eredményét,
d) kimondja a határozatot.
(4) A polgármester egyéb feladatai, jogköre:
a) megilleti a felszólalási jog a képviselő-testület ülésén bármikor,
b) az ülés rendjének biztosítása,
c) tájékoztatást ad az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről,
d) beszámol a két ülés között hozott – átruházott hatáskörében meghozott -döntéseiről,
e) jelentést ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.
Tárgyra térés, a szó megvonása
13. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra. A felszólításnak tartalmaznia kell, hogy annak eredménytelensége esetén az a felszólalótól a szómegvonásra kerül.
(2) A polgármester a felszólítás eredménytelensége után megvonja a szót.
Az ülés félbeszakítása
14. § (1) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja.
(2) A félbeszakítás időtartama nem haladhatja meg a 30 percet, kivéve, ha a rend helyreállításához indokoltan hosszabb idő szükséges.
Napirendi pontok tárgyalásának elnapolása
15. § (1) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását.
(2) Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz és határozatában meghatározza a napirend tárgyalásának határidejét.
(3) Amennyiben az elterjesztő az elnapolással nem ért egyet, az elnapolás kérdését a polgármester vitára bocsátja. A testület ezt követően hozza meg határozatát, melyben a napirend tárgyalásának határidejét megjelöli.
Vita bezárása
16. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát bezárja. Nem zárható be a vita, ha olyan képviselő kíván hozzászólni, aki az adott napirendi pont vitájában még nem kapott szót, vagy az előterjesztő szóbeli kiegészítés előtt kapott csak szót.
(2) Az előterjesztő vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita bezárását. A képviselő-testület e kérdésben vita nélkül határoz.
Rendfenntartás
17. § (1) Ha valamely jelenlévő felszólalása során a képviselő-testület tekintélyét vagy valamely jelenlévőt sértő kifejezést használ, illetőleg, ha egyébként a szabályzatnak a tanácskozás rendjére és a szavazásra vonatkozó szabályait megszegi, a polgármester rendreutasíthatja.
(2) Ha a polgármester felszólalása során a testület tekintélyét vagy bármely képviselőt sértő kifejezést használ, abban az esetben a sértett, a képviselő-testület tekintélyének sérelme esetén bármely képviselő a képviselő-testülethez fordulhat. A képviselő-testület a polgármestert határozatban figyelmezteti, hogy a jövőben tartózkodjon az ilyen magatartástól. A továbbiakban a polgármesterre a rendfenntartás szabályai ugyanúgy vonatkoznak, mint bármely képviselőre.
(3) A polgármester a rendfenntartás érdekében tett - a szabályzatban meghatározott- intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem szabad.
(4) Ha az (1) bekezdés szerinti rendre utasítás eredménytelen, a polgármester javaslatot tesz a képviselő-testületnek, hogy a képviselőt határozatban rója meg.
(5) A javaslatról a képviselő-testület felszólalás és vita nélkül határoz.
(6) Ha valamely jelenlévő zavarja meg a tárgyalás rendjét, a polgármester először rendreutasítja, ismételt rendzavarás esetén – szükség szerint az ülés félbeszakításával – a rendzavaró tárgyalóteremből való eltávolításáról gondoskodik. A rendreutasításnak tartalmaznia kell a jogkövetkezményekre történő figyelmeztetést.
Távollét
18. § (1) A képviselő köteles részt venni a képviselő-testület ülésén, valamint a bizottságnak az ülésén, amelynek tagja.
(2) Igazoltnak kell tekinteni annak a képviselőnek a távollétét, aki:
a) engedéllyel (maximálisan évi 3 rendes ülés),
b) betegség miatt volt távol.
(4) Az igazoltan és igazolatlanul távollévők nyilvántartásáról a Közös Önkormányzati Hivatal a testületi ülések jelenléti ívei alapján gondoskodik és negyedévente adatot szolgáltat a polgármester felé.
Napirend
19. § (1) A képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
a) a polgármester jelentése a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, valamint az átruházott hatáskörben meghozott döntéseiről,
b) polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti eseményekről,
c) rendeleti javaslatok,
d) határozati javaslatok,
e) beszámolók,
f) tájékoztatók,
g) felvilágosítások,
h.) indítványok, javaslatok.
(2) A képviselő-testület üléseinek napirendjére fel kell venni az előterjesztésnek minősülő, továbbá a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottsága, a polgármester és a jegyző által előzetesen javasolt:
a) rendeleti javaslatot,
b) határozati javaslatot,
c) beszámolót,
d) és tájékoztatót.
Előterjesztés
20. § (1) Az előterjesztések írásban és szóban terjeszthetők elő.
(2) Kizárólag írásban terjeszthetők elő:
a) a rendelet-tervezetek,
b) a gazdasági és
c) vagyoni ügyek.
(3) A testületi ülésre előterjesztést tehet:
Írásbeli előterjesztés
21. § (1) Az írásbeli előterjesztéseket a Közös Önkormányzati Hivatal, illetve a Kirendeltségen kell leadni, legalább az ülést megelőző 8 nappal előbb.
(2) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Az írásos előterjesztés főbb elemei:
Szóbeli előterjesztés
22. § (1) Egyszerűbb ügyekben az előterjesztés írásbeli megfogalmazása elhagyható, elegendő egy jól megszerkesztett és világosan megfogalmazott határozati javaslat.
(2) A szóban előterjesztett határozati javaslatról a képviselő-testület
a) érdemben dönt, vagy
b) írásbeli előterjesztés benyújtásához köti az érdemi döntést, és felhívja a szóbeli előterjesztőt az írásos előterjesztés benyújtására.
Beszámolók
23. § (1) Az alábbi szervezetek írásban beszámolni kötelesek:
Felszólalás a képviselő-testület ülésén
24. § A felszólalások típusa:
a) napirend előtti felszólalás,
b) felszólalás ügyrendi kérdésben,
c) napirendhez kapcsolódó felszólalás.
Felszólalás az ügyrendhez
25. § A tárgyalt napirendet érintő kérdésben bármelyik képviselő, bármikor szót kérhet és javaslatot tehet, a képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül határoz.
Napirendhez kapcsolódó felszólalás
26. § (1) Az elfogadott napirendhez tartozó előterjesztés tárgyalása előtt a napirend előadója az előterjesztését szóban kiegészítheti. Az előterjesztés előadójához a testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt választ kell adni. A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.
(2) Az ülésen megjelent állampolgároknak - kérdésükre - a polgármester hozzászólási jogot biztosíthat.
(3) A napirendi ponthoz való hozzászólásra kézfelemeléssel kell jelentkezni.
(4) Az ülés során egy felszólaló egy napirendi ponthoz legfeljebb három esetben szólhat hozzá. Az első felszólalás ideje 10 percnél, a második 5 percnél hosszabb nem lehet.
(5) Az előterjesztő, a polgármester, az alpolgármester és a jegyző több alkalommal is hozzászólhatnak.
(6) A tanácskozási joggal rendelkezők, illetve az eseti felszólalásra engedéllyel rendelkezők napirendi pontonként legfeljebb egy esetben 5 perc időtartamban szólalhatnak fel.
(7) A felszólalások során a korábban tett módosító javaslatot annak előterjesztője visszavonhatja.
(8) A vita lezárása után a napirend előterjesztője válaszolhat a hozzászólásokra. Az előterjesztőt megilleti a zárszó joga, melyben összefoglalja az elhangzottakat. Amennyiben módosító javaslat hangzott el, azok támogatásáról, illetve elutasításáról indokoltan nyilatkozik. Nem kell arra a módosító javaslatra reagálni, melyet annak előterjesztője a zárszót megelőzően visszavont.
A szavazás rendje
27. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárása és a zárszó után nyílt szavazással rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
(2) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat, rendeletet módosító indítványokat egyenként bocsátja szavazásra, úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő határozati, rendeletet módosító javaslatról döntsön a testület.
(3) A szavazás előtt a polgármester a jegyzőnek ad szót, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(4) Szavazni „igen”-nel vagy „nem”-mel lehet. A képviselő a szavazástól „tartózkodhat”.
(5) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, úgy a polgármester szünet elrendelése után újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.
(6) Ha a képviselő-testület a (2) bekezdésben szabályozott eljárásban újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésen ismételten napirendre kell tűzni, feltéve, hogy a döntésre:
a) törvényi kötelezettség, vagy
b) szerződésből eredő kötelezettség teljesítése miatt van szükség.
(7) A Mötv. 49. § (2) bekezdése szerinti személyes érintettségre vonatkozó képviselői – ideértve a polgármestert is - bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezménye a megrovás, melyet a képviselő-testület nyilvános ülésén meghozott határozattal mond ki.
(8) A Mötv. 50. § szerinti minősített többség szükséges:
Név szerinti szavazás
28. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani:
a) a képviselők 1/4 –ének indítványára,
b) bizottság indítványára.
(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző egyenként felolvassa a jelenlévő képviselők nevét (ABC sorrendben). Az a képviselő, akinek a nevét felolvassák, értetően „igen” vagy „nem” kifejezéssel nyilvánítja ki véleményét, vagy „tartózkodhat” a szavazástól.
(3) Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerinti szavazást javasolni.
(4) Név szerinti szavazást rendelhet el:
a) önkormányzati tulajdonról való rendelkezés,
b) nagyobb összegű hitelfelvétel,
c) a helyi népszavazás kiírása,
d) képviselő-testület feloszlatása esetén.
(5) Nem lehet név szerinti szavazást tartani:
a) a bizottság összetételére és létszámára tekintettel, valamint
b) ügyrendi kérdésekben.
Titkos szavazás
29. § (1) A képviselő-testület a Mötv 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazást tarthat. A titkos szavazás elrendelésére indítványt tehet:
a) polgármester,
b) bármely képviselő,
c) bizottság.
(2) A szavazás borítékba helyezett, az önkormányzat bélyegzőjével ellátott szavazólapon, urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely a testületi ülés jegyzőkönyvének része.
(3) Titkos szavazásnál a Vizsgáló Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság jár el. Ha a vizsgáló bizottság tagja vagy tagjai az ülésről távolmaradtak, úgy a polgármester javaslata alapján a testület nyílt egyszerű szavazással a bizottság létszámát 3 főre kiegészíti.
(4) Szavazni akként lehet, hogy a szóban feltett kérdésre a képviselő a (2) bekezdésben meghatározott szavazólapon feltüntetett „igen” vagy „nem”, ”tartózkodom” kifejezés alatti négyzetbe tett „X” vagy „+” jel feltüntetésével lehet. Amennyiben más alternatívák közül kell választani, akkor az alternatíva – Vizsgáló Bizottság által meghatározott – számát, illetve jelét kell a szavazólapon feltüntetni.
(5) A Vizsgáló Bizottság az 1. sz. függelék alapján összeállított névjegyzék aláírása után átadja a szavazólapokat, majd a szavazás befejeztével összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét, erről a képviselő-testületnek jelentést tesz.
(6) A titkos-szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni. Titkos szavazás esetén a jegyzőkönyvbe kerül:
A Képviselő-testület döntései
30. § (1) A képviselő-testület döntései:
31. § (1) A képviselő-testület, a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
A jegyzőkönyv
32. § (1) A képviselő-testület üléséről kettő példányban, a tanácskozás lényegét tartalmazó jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza a Mötv. 52. § (1) bekezdésében felsoroltakat, továbbá:
a) a távol maradt képviselők nevét, a távollét okát,
b) a napirend előtti felszólalásokat és annak lényegét,
c) napirendi pontonként az előadók nevét és az előterjesztés módját,
d) a szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát és az előterjesztett határozati javaslatokat,
e) a határozathozatal módját,
f) az elhangzott bejelentéseket, kérdéseket, interpellációkat, azokkal kapcsolatos válaszokat,
g) a képviselő-testület ülésén /folyamatában/ történt fontosabb eseményeket,
h) a képviselő kérésére véleményének szó szerinti rögzítését.
(3) Bármely képviselő, valamint tanácskozási joggal rendelkező jelenlévő az ülésen kérheti, hogy nyilatkozatát szó szerint vegyék jegyzőkönyvbe, mely nem tagadható meg. Ennek tényét a jegyzőkönyvben jelezni kell.
(4) A jegyzőkönyv elválaszthatatlan melléklete a jelenléti ív, a meghívó, az írásbeli előterjesztések, a módosító javaslatok és egyéb beadványok.
(5) A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Somogy Megyei Kormányhivatal részére.
(6) Az előző évi jegyzőkönyvek egy-egy példányát az év elején be kell köttetni, s az önkormányzat irattárába el kell helyezni.
(7) Ha a nyílt testületi ülésről hangfelvétel vagy filmfelvétel is készül:
a) a filmfelvételt a helyi kábeltévében közzé kell tenni,
b) a hangfelvételt tartalmazó kazettát vagy elektronikus fájlt vagy médiafájlt az ülést követően a Közös Önkormányzati Hivatalban (elektronikus fájl és médiafájl esetében cd-n vagy pendrive-on) kell tárolni,
c) a jegyző az elkészült felvételekről elkészíti az ülés jegyzőkönyvét és gondoskodik a felvételek megfelelő tárolásáról,
d) a hangkazettákról, elektronikus fájlokról, médiafájlokról a jegyző az ülések időrendi sorrendjében nyilvántartás vezet,
e) a jegyzőkönyvekbe és felvételekbe biztosítja a betekintési jogot, melynek időpontját és a betekintő szerv/személy nevét a nyilvántartásba bevezeti,
f) a hangkazetták, elektronikus fájlok, médiafájlok selejtezésére a ciklust követő választás hónapjának végén kerül sor, melyet a jegyző és a jegyző által megbízott személy végez el.
Nyilvánosság
33. § (1) A választópolgár - zárt ülés kivételével - betekinthet a képviselő-testület üléseinek jegyzőkönyveibe, (a Közös Önkormányzati Hivatal erre kijelölt irodájában, ügyfélfogadási időben) azok egyes részeiről vagy egészéről másolatot kérhet. A másolás költségei a kikérőt terhelik.
(2) A nyílt testületi ülésről készült jegyzőkönyvek – mellékletek és előterjesztések nélkül – hozzáférhető az önkormányzat hivatalos honlapján.
Lakossági fórum
34. § (1) A jelentősebb testületi döntések, helyzetértékelések előtt az önkormányzat választott képviselői és bizottságai lakossági fórumot szervezhetnek. A lakossági fórumok a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatást, a fontosabb döntések előkészítésében való bevonását szolgálják.
(2) Lakossági fórumok:
A képviselő-testület szervei
A képviselő-testület bizottságai
35. § (1) A képviselő-testület bizottsága előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrzési feladatokat ellátó - az SZMSZ 5. sz. függelékében meghatározott feladatkörében, döntési jogkörrel rendelkező választott testületi szerv.
(2) A képviselő-testület állandó bizottságot hoz létre és ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre.
(3) A képviselő-testület az ideiglenes (ad hoc) bizottságot meghatározott időre vagy feladat elvégzésére hozza létre. Az ideiglenes (ad hoc) bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
(4) Ideiglenes (ad hoc) bizottságot célszerű létrehozni:
A polgármester
36. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A megválasztott polgármester illetményét vagy tiszteletdíját és költségtérítését a képviselő-testület állapítja meg a Vizsgáló Bizottság javaslata alapján, melyet a bizottság elnöke terjeszt elő az alakuló ülésen.
(3) A polgármester a Mötv. 67. §-ban meghatározott feladatokat látja el, továbbá feladata:
a) az önkormányzat demokratikus működésének, széleskörű nyilvánosságának biztosítása,
b) a településfejlesztés, közszolgáltatások szervezése,
c) a települési képviselők, bizottságok munkájának segítése,
d) együttműködés az önszerveződő közösségi szervezetekkel és egyéb szervekkel,
e) kapcsolattartás a nem önkormányzati tevékenységet végző szervekkel, vállalatokkal, intézményekkel.
(4) A polgármester ügyfélfogadásának rendjét az 6. sz. függelék tartalmazza.
(5) A polgármester a Mötv. 68. § (1)-(2) bekezdésében meghatározottak alapján bármely olyan ügyben dönthet, amelyet a Mötv. 42. §-a nem említ.
(6) A polgármester a Mötv. 68. § (3) bekezdésében meghatározottak alapján bármely olyan halaszthatatlan ügyben dönthet, amely a képviselő-testület hatáskörébe tartozik és amelyet a Mötv. 42. §-a nem említ.
(7) A polgármester az 1994. évi LXIV. tv. (a továbbiakban: Pttv.) 2. § (4) bekezdésében foglalt írásbeli nyilatkozatát az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége esetén a képviselő-testület korelnökének adja át, részére juttatja el.
Az alpolgármester
37. § A Képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ, aki nem főállásban látja el a tisztségét.
A települési képviselő
38. § (1) A képviselőt az Ötv.-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetve terhelik.
(2) A képviselő főbb jogai:
A jegyző, aljegyző
39. § (1) A jegyző vezeti a Közös Önkormányzati Hivatalt és ellátja a Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározott feladatokat.
(2) A jegyző munkájának segítésére – Mötv-ben meghatározottak alapján – a Közös Önkormányzati Hivatalt vezető polgármester aljegyzőt nevez ki.
(3) A jegyző a Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések tekintetében a Kirendeltségeken biztosítja – a Közös Önkormányzati Hivatal létrehozásáról szóló megállapodásban foglaltak alapján – az állandó ügyfélfogadást.
(4) A jegyző az ügyfélfogadás rendjét a Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában szabályozza, melyet a Közös Önkormányzati Hivatalt alkotó települések képviselő-testületei együttes ülésen fogadnak el.
(5) A jegyző és az aljegyző a Közös Önkormányzati Hivatal kirendeltségein fogadónapot tartanak, melynek rendjét a 7. sz. függelék tartalmazza.
(6) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége esetén – figyelemmel a Mötv 82. § (2)–(3) bekezdéseiben meghatározottakra – külön jogszabályi rendelkezések szerinti képesítéssel és alkalmazási feltételekkel rendelkező közös önkormányzati hivatali köztisztviselő bízható meg a jegyző helyettesítésére, a helyettesítési rend szerint.
(7) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel. Jelzését a képviselő-testület és a bizottság ülésén a döntés meghozatalát megelőzően, szóban terjeszti elő. A polgármester által meghozott döntés esetében írásban, hivatalos feljegyzés formájában teszi meg jelzését, melyet a polgármester részére hivatalos iratként eljuttat, részére átad.
(8) A képviselő-testület által meghozott döntés esetében írásban, hivatalos feljegyzés formájában teszi meg jelzését, melyet a képviselő-testület valamennyi tagja részére hivatalos iratként eljuttat, részére átad.
Társulások
40. § (1) Amennyiben az önkormányzat társulásban vesz részt, úgy a társulásban az önkormányzatot a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester képviseli.
(2) A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén az önkormányzatot a társulásban a polgármester által megjelölt személy képviseli.
(3) Az önkormányzati feladatellátásra kötött társulási megállapodások jegyzékét, valamint a társulásra átruházott hatáskörök felsorolását a 8. sz. függelék tartalmazza.
A Közös Önkormányzati Hivatal
41. § (1) A képviselő-testület a Mötv. 84. § (1) bekezdésében foglalt feladatai ellátására közös önkormányzati hivatalt hoz létre, Bakháza, Kutas, Kisbajom, Szabás és Tarany települések részvételével.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal hivatalos elnevezése: Kutasi Közös Önkormányzati Hivatal.
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
42. § (1) A helyi népszavazás és népi kezdeményezés a helyi sajátosságok érvényesítése érdekében történő önkormányzati jogok gyakorlását jelentik.
(2) A helyi népszavazás és népi kezdeményezés kérdését külön önkormányzati rendelet szabályozza.
Az önkormányzat gazdasági alapjai
43. § (1) Az önkormányzat saját tulajdonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik éves költségvetésében meghatározottak alapján.
(2) Az önkormányzatok költségvetése az államháztartás része, ahhoz teljes pénzforgalmával kapcsolódik. Az önkormányzati költségvetés az állami költségvetéstől elkülönül, ahhoz az állami támogatásokkal és más költségvetési kapcsolatokkal kötődik.
(3) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(4) Az önkormányzat gazdálkodását a jegyző által készített, a polgármester által jóváhagyott pénzügyi-gazdálkodási szabályzatok alapján végzi.
Az önkormányzat vagyona
44. § (1) Az önkormányzat vagyona a nemzeti vagyon része, az önkormányzat vagyona törzsvagyon és a törzsvagyon körébe nem tartózó, üzleti vagyon lehet. Az önkormányzat törzsvagyona az a nemzeti vagyon, amely közvetlenül a kötelező önkormányzati feladatkör ellátását vagy hatáskör gyakorlását szolgálja.
(2) Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályaitól külön rendeletet alkot.
Nemzetiségi együttműködések
45. § (1) A településen roma nemzetiségi önkormányzat működik.
(2) A helyi önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzat közötti együttműködés szabályait együttműködési megállapodásban rögzítik.
(3) A helyi önkormányzat a nemzetiségi jogok gyakorlásának biztosítása érdekében, az együttműködés keretén belül biztosítja a 2011. évi CLXXIX. törvényben meghatározott feltételeket.
(4) A Közös Önkormányzati Hivatal minden szervezeti egysége – feladat és hatáskörébe tartozó ügyekben – köteles a nemzetiségi önkormányzat munkáját segíteni.
(5) A képviselő-testület és szervei, valamint a nemzetiségi önkormányzat közötti rendszeres kapcsolattartás és együttműködés biztosítása érdekében:
VI FEJEZET
Záró rendelkezések
46. § (1) Jelen rendelet kihirdetését követő második napon lép hatályba.
(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző a helyben szokásos módon gondoskodik.
(3) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Kutas Község Önkormányzat Képviselő-testülete 14/2017. (XII.1.) és az 1/2014. (I.24.) önkormányzati rendelete.
1. függelék
|
Képviselő neve |
Tisztsége |
Lakcíme |
Telefonos elérhetősége |
E-mail címe |
|---|---|---|---|---|
|
Ütő Szabolcs |
Polgármester |
7541 Kutas, Kossuth u. 34. |
30/634-69-97 |
utoszabolcs@gmail.com |
|
Fenyvesi Zoltán |
Alpolgármester |
7541 Kutas, Petőfi u. 49. |
30/701-18-33 |
|
|
Pávlicz Zsolt |
Képviselő |
7541 Kutas, Szellő u. 8. |
70/315-53-02 |
|
|
Tamás László |
Képviselő |
7541 Kutas, Petőfi u. 55. |
70/453-58-30 |
|
|
Péter Zsolt |
Képviselő |
7541 Kutas, Táncsics u. 80. |
30/701-16-88 |
|
|
Horváth András |
Képviselő |
7541 Kutas, Petőfi u. 51. |
30/244-43-71 |
|
|
Csepregi István |
Képviselő |
7541 Kutas, Petőfi u. 60. |
30/ 268-73-99 |
2. függelék
|
Feladat megnevezése |
Ellátja |
Mód, mérték1 |
|
|---|---|---|---|
|
1. |
Településfejlesztés |
+ |
Saját feladatellátás |
|
2. |
Településrendezés |
+ |
Saját feladatellátás |
|
3. |
Épített és természeti értékek védelme |
+ |
Saját feladatellátás, Helyi védelem kialakítása, működtetése |
|
4. |
Egészséges ivóvízellátás |
+ |
DRV ZRT-vel kötött üzemeltetési szerződés alapján |
|
5. |
Vízrendezés és csapadékvíz elvezetés |
+ |
Saját feladatellátás |
|
6. |
Helyi közbiztonság |
- |
- |
|
7. |
Köztemető fenntartás |
+ |
Saját feladatellátás |
|
8. |
Helyi közutak, közterületek fenntartása |
+ |
Saját feladatellátás |
|
9. |
Folyékony hulladék elszállítása |
+ |
Saját feladatellátás |
|
10. |
Köztisztaság, Településtisztaság, hulladékgazdálkodás |
+ |
Kommunális szilárd hulladék elszállítás |
|
11. |
Idősek napközbeni ellátása |
- |
- |
|
12. |
Helyi közvilágítás |
+ |
EON |
|
13. |
Foglalkoztatás megoldása |
+ |
Saját feladatellátás. Közfoglalkoztatás biztosítása |
|
14. |
Alapfokú nevelés (óvodai ellátás) |
+ |
Saját feladatellátás |
|
15. |
Alapfokú nevelés, oktatás |
+ |
Állami feladatellátás |
|
16. |
Szociális alapellátás |
+ |
Társulás (Kutasi Szociális Alapszolgáltató Társulás) |
|
17. |
Gyermek és Ifjúságvédelem |
+ |
Társulás (Kutasi Szociális Alapszolgáltató Társulás) |
|
18. |
Közművelődési feladatok ellátása |
+ |
Saját feladatellátás helyi Művelődési Ház, IKSZT, könyvtári feladatok: Somogy Megyei Könyvtárral megállapodás |
|
19. |
Helyi önkéntes civil szervezetek támogatása |
+ |
Saját feladatellátás |
|
20. |
Egészséges életmód közösségi feltételeinek biztosítása és alapfokú eü-i ellátás |
+ |
Saját feladatellátás védőnői szolgálat, háziorvosi körzet, fogorvosi körzet, társulás: ügyeleti hálózat, |
|
21. |
Sport |
+ |
Saját feladatellátás |
|
22. |
Nemzetiségi ügyek |
+ |
Együttműködési megállapodás a helyi Roma Önkormányzattal |
3. függelék
|
Határozat |
Határidő |
Felelős |
Megtett intézkedések, ellátott feladatok |
Ügyirat száma |
Pénzügyi, költségvetési kihatás |
Egyéb feljegyzések |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Száma |
Tartalma |
||||||
|
|
|||||||
|
|
|||||||
4. függelék
|
Sorsz. |
Rendelet száma |
Rendelet címe |
Hatályba helyezés időpontja |
Módosítás száma |
Hatályon kívül helyezés |
Megjegyzés |
|---|---|---|---|---|---|---|
5. függelék
1. Pávlicz Zsolt elnök
2. Csepregi István bizottsági tag
3. Péter Zsolt bizottsági tag
4. Bartha Ferenc bizottsági tag (külső)
A bizottság feladata:
- Megállapítja a képviselő-testület átruházott hatáskörében, a képviselő-testület szociális rendeletében meghatározottak szerinti önkormányzati segélyt
- Véleményezi a szociális rendelet-tervezetet
- Véleményezi a költségvetési rendelet szociális ellátásokkal kapcsolatos kiadási előirányzatait
A Vizsgáló Bizottság tagjai:
1. Tamás László elnök
2. Pávlicz Zsolt bizottsági tag
3. Horváth András bizottsági tag
A bizottság feladata:
- polgármester, képviselő-testületi tagok, vagyonnyilatkozatainak nyilvántartása, ellenőrzése
- a képviselő-testület tájékoztatása a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség teljesítéséről, a határidő lejártát követő első testületi ülésen
- polgármester, képviselő-testületi tagok összeférhetetlenségi ügyeinek vizsgálata,
- javaslattétel a polgármester illetményére/tiszteletdíjára és költségtérítésére
- javaslattétel a polgármester illetményének/tiszteletdíjának emelésére,
- polgármesterrel szembeni fegyelmi eljárás lefolytatása
- a képviselő-testület döntése alapján hatáskörébe utalt vizsgálatok lefolytatása
- titkos szavazáskor a szavazatszámláló bizottsági feladatok ellátása.
6. függelék
7. függelék
8. függelék
|
Társulás megnevezése |
Társulásra átruházott hatáskörök |
|---|---|
|
Kutas Központú Szociális Alapszolgáltató Társulás |
Szociális alapellátás, gyermek és ifjúságvédelem ellátására irányuló feladatkör |
|
Rinyamenti Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás |
- |
|
Nagyatádi Regionális Szennyvíztársulás |
- |
|
Kaposmenti Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás |
- |
9. függelék
10. függelék
11. függelék
12. függelék
1. melléklet
2. melléklet
nullA jogszabály által kötelezően előírt feladatok mértéke és módja külön nem kerül részletezésre. A feladatellátás mértéke kötelezően ellátandó feladatnál 100%, felvállalt feladatnál anyagi lehetőségektől függően.