Kutas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (III. 7.) önkormányzati rendelete

Kutas Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 10

Kutas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (III. 7.) önkormányzati rendelete

Kutas Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről

2025.03.10.

[1] Az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

[2] az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva,

[3] annak érdekében, hogy a települési önkormányzat képviselő-testülete megteremtse a helyi önkormányzati gazdálkodásának alapját, amely szerint az elfogadott éves költségvetéséből finanszírozza az önkormányzat törvényben meghatározott kötelező feladatainak és a kötelező feladatok ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatainak ellátását

[4] Kutas Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed:

a) az Önkormányzat Képviselő-testületére és szerveire (polgármester, bizottság),

b) az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei 2025. évi költségvetését a következők szerint állapítja meg:

a) A Képviselő-testület a Községi Önkormányzat 2025. évi költségvetését 625.137 eFt költségvetési bevétellel állapítja meg, s ezen belül a működési célú bevételt 625.137 eFt-ban, ebből

aa) finanszírozási célú műveletek: előző évi pénzmaradványt 67.089 eFt-ban,

ab) kiemelt bevételi előirányzatok: kapott támogatásokat 401.646 eFt-ban,

ac) támogatást államháztartáson belül: 79.671 eFt-ban,

ad) felhalmozási támogatást 0 eFt-ban,

ae) közhatalmi bevételeket 37.200 eFt-ban,

af) intézményi működési bevételeket 25.228 eFt-ban,

ag) kölcsönök visszatérülését (működési) 400 eFt-ban,

ah) áht-n belüli megelőlegezéseket 13.903 eFt-ban, továbbá

b) 625.137 eFt költségvetési kiadással állapítja meg, ezen belül

ba) a működési célú kiadásokat 625.137 eFt-ban, ebből (kiemelt kiadási előirányzatok): a személyi juttatások kiadásait 92.818 eFt-ban, a munkaadókat terhelő járulékokat 8.929 eFt-ban, a dologi kiadásokat 155.723 eFt-ban, az egyéb működési célú kiadásokat 83.117 eFt-ban, az egyéb speciális célú támogatásokat 30.177 eFt-ban, áht.-n belüli megelőlegezést 13.903 eFt-ban, intézményfinanszírozást 224.970 eFt-ban, tartalékot 0 eFt-ban,

bb) a felhalmozási célú kiadást 15.500 eFt-ban, ebből a beruházások összegét 5.500 eFt-ban, a felújítások összegét 10.000 eFt-ban állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek és költségvetési kiadások kiemelt előirányzatonkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait a rendelet 1. és 2. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.

(3) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző évi költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el a 3. melléklet szerint.

(4) A felhalmozási hiány finanszírozása a működési többletből történik. A 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az önkormányzat fejlesztési hitel felvétellel nem számol.

(5) A Képviselő-testület Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 45. § (1) bekezdés a.) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabály szerint a 2025. évi saját bevételét 25.228 eFt összegben állapítja meg.

(6) A Képviselő-testület a polgármester részére 500 eFt, a bizottság részére 12.250 eFt keretet állapít meg a szociálisan rászorult rendkívüli élethelyzetbe vagy krízishelyzetbe került személyek önkormányzati segélyének megállapítása érdekében.

(7) A Képviselő-testület a polgármester részére átruházott hatáskörben 1.000 eFt összeg erejéig a költségvetési éven belüli kötelezettséget vállalhat, azonban az egyszeri kötelezettség vállalása a 250 eFt-ot nem haladhatja meg.

3. Kutasi Közös Önkormányzati Hivatal

3. § (1) A Képviselő-testület az intézmény 2025. évi költségvetését

a) 87.761 eFt költségvetési bevétellel állapítja meg, s ezen belül a működési költségvetési előirányzat csoport összege: 87.761 eFt, támogatások áht-n belülről: 87.761 eFt, ebből állami támogatás: 78.237 eFt, önkormányzati támogatás: 9.291 eFt, előző évi pénzmaradvány: 233 eFt, és

b) 87.761 eFt költségvetési kiadással állapítja meg, ezen belül a működési költségvetési előirányzat csoport összege: 87.761 eFt, ebből személyi juttatások: 71.719 eFt, járulékok: 9.414 eFt, dologi kiadások: 6.628 eFt.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek és költségvetési kiadások kiemelt előirányzatonkénti megoszlását intézményi szinten, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait a rendelet 12. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.

(3) A helyi önkormányzati költségvetési szerv előző évi költségvetési maradványát a Képviselő-testület a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.

(4) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző évi költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

4. Kutasi Micimackó Óvoda, Zsebibaba Mini Bölcsőde

4. § (1) A Képviselő-testület az intézmény 2025. évi költségvetését

a) 137.618 eFt költségvetési bevétellel állapítja meg, s ezen belül a működési költségvetési előirányzat csoport összege: 137.618 eFt,

b) 137.618 eFt költségvetési kiadással állapítja meg, ezen belül a működési költségvetési előirányzat csoport összege: 137.618 eFt.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek és költségvetési kiadások kiemelt előirányzatonkénti megoszlását intézményi szinten, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait a rendelet 13. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.

(3) A helyi önkormányzati költségvetési szerv előző évi költségvetési maradványát a Képviselő-testület a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.

(4) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző évi költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

5. A költségvetés részletezése

5. § (1) A Képviselő-testület Kutas Község Önkormányzata költségvetésében szereplő beruházási és felújítási kiadásának részletezését a 4. melléklet szerint határozza meg.

(2) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásból fennálló kötelezettségei a 2025. évben nincsenek, az önkormányzat a 2011. évi CXIV. törvény (Stabilitási törvény) szerinti adósságot nem tervez.

(3) Az Önkormányzat 2025. évben engedélyezett létszámát 56 főben állapítja meg a Képviselő-testület, melyet az 5. melléklet tartalmaz.

(4) Az önkormányzat a helyi adók és egyéb közhatalmi bevételeit a 6. melléklet szerint tervezi.

(5) A Képviselő-testület az önkormányzat civil szervezeteknek átadott pénzeszközeit a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) Az önkormányzat 2025. évben Európai Uniós támogatással megvalósuló fejlesztéssel nem rendelkezik.

(7) Az önkormányzat a kiadások között 0 eFt tartalékot állapít meg a 8. melléklet szerint.

(8) Az önkormányzat irányítószervi támogatások folyósítását a 9. melléklet tartalmazza.

(9) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő bevételeket és kiadásokat az 1. és 2. melléklet szerint hagyja jóvá.

(10) Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 10. melléklet tartalmazza.

(11) Az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban a 11. melléklet tartalmazza.

(12) Az önkormányzat többéves kihatással járó döntése nincs.

6. § (1) A Kutasi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetésében szereplő kiadásokat és bevételeket a Képviselő-testületek a 12. melléklet szerint határozzák meg.

(2) A Képviselő-testületek az intézmény 2025. évi költségvetésében nem terveznek felújítást.

(3) A Képviselő-testületek az intézmény 2025. évben engedélyezett létszámát 11 főben állapítják meg, melyet az 5. melléklet tartalmaz.

(4) A Képviselő-testületek a Közös Önkormányzati Hivatalban a béren kívüli cafetéria juttatás mértékét egységesen bruttó 300.000 forint összegben határozzák meg.

(5) A közös hivatal köztisztviselőinek illetménykiegészítését a Képviselő-testületek külön rendeletben állapítják meg.

(6) Az intézmény a kiadások között 233 eFt tartalékot állapít meg.

7. § (1) A Képviselő-testület a Kutasi Micimackó Óvoda, Zsebibaba Mini Bölcsőde költségvetésében szereplő kiadásokat és bevételeket a 13. melléklet szerint határozza meg.

(2) A Képviselő-testület az intézmény 2025. évben engedélyezett létszámát 14 főben állapítja meg, melyet az 5. melléklet tartalmaz.

(3) Az intézmény a kiadások között 176 eFt tartalékot állapít meg.

6. A költségvetés végrehajtásának szabályai

8. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél – az egészségbiztosítási szerv által finanszírozott költségvetési szerv esetén az egészségbiztosítási szerv kérésére, vagy ha az egészségbiztosítási szerv azt nem kérte, véleményének előzetes kikérésével – önkormányzati biztost jelöl ki. A költségvetési szerv vezetője köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni.

(5) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

(6) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja:

a) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

b) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

c) a költségvetési szerv vezetője.

(7) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a Képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.

(8) Amennyiben az önkormányzatnál időközben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott költségvetési szervek körében, az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:

a) az önkormányzati biztos tevékenységéről a képviselő-testületnek havonta köteles beszámolni,

b) az önkormányzati biztos haladéktalanul köteles tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.

(9) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(10) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(11) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.

(12) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.

(13) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után az önkormányzati támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.

(14) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.

(15) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.

(16) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.

(17) A helyi önkormányzat, illetve a helyi nemzetiségi önkormányzat közötti megállapodás alapján a helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő közös önkormányzati hivatal.

7. Az előirányzatok módosítása

9. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról – a vonatkozó jogszabályokban megjelölt határidőben - a Képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület a polgármester számára lehetővé teszi az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást.

(3) A Képviselő-testület és szervei a szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzatok terhére történő átcsoportosítás jogát az Áht. 34. § (2) bekezdése alapján 1 millió Ft összeghatárig a polgármesterre ruházza át.

(4) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.

(5) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekelt negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.

(6) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek vezetői a költségvetési szerv bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást elvégezhetik.

8. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

10. § (1) A költségvetési szervek céljuttatás címén tervezett előirányzat nem haladhatja meg az éves eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át.

(2) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám - (álláshely) - keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.

(3) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.

(4) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.

9. Szolgáltatási szerződés

11. § (1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.

(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.

(3) A szerződéskötés feltétele, hogy

a) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.

(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.

(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.

(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:

a) az ellátandó feladatot,

b) a díjazás mértékét,

c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d) a szerződés időtartamát,

e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,

f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.

10. Záró rendelkezések

12. § (1) A Képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő második napon lép hatályba.

(3) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.