Segesd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2015.(V.5.) önkormányzati rendelete

az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól

Hatályos: 2017. 01. 01- 2017. 06. 29

Segesd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a)-b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya


1. §


A rendelet hatálya Segesd Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékességi területén történő házasságkötés, valamint gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás során az e rendeletben meghatározott szolgáltatást igénybe vevőkre, valamint a Segesdi Közös Önkormányzati Hivatalnál közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvezetőkre terjed ki.


2. Értelmező rendelkezések


2. §


E rendelet alkalmazásában:

  1. anyakönyvi esemény: a házasságkötés;
  2. családi esemény: gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás;
  3. alapszolgáltatás: Az anyakönyvvezetőnek a hivatali helyiségben a munkaideje alatt az anyakönyvi-, illetve családi esemény során jogszabályban rögzített eljárása és szövege, valamint a hivatali helyiség használata az esemény alatt.
  4. hivatali munkaidő: A Segesdi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarend.
  5. hivatali helyiség: Az Önkormányzat házasságkötő terme. Amennyiben a házasságkötésre, vagy családi esemény megtartására kijelölt hivatali helyiség műszaki, technikai vagy egyéb ok miatt nem áll rendelkezésre, abban az esetben megfelelő helyiség biztosításáról a jegyző gondoskodik.



3. A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő események

engedélyezésének szabályai


3. §


(1) Anyakönyvi-, illetve családi eseményt hivatali munkaidőben és hivatali munkaidőn kívüli időben az Önkormányzat házasságkötő termében (Segesd, Szabadság tér 1.) lehet lebonyolítani.


(2) A hivatali helyiségen kívül anyakönyvi-, illetve családi esemény tartását a jegyző akkor engedélyezheti, ha a külső helyszín alkalmas az anyakönyvi-, illetve családi esemény méltóságteljes, ünnepélyes lebonyolítására és a jogszabályban előírt feltételek biztosítására, továbbá az e rendeletben meghatározott díjat megfizetik.


(3) Anyakönyvi-, illetve családi esemény hivatali helyiségen kívüli helyszínen való tartásának engedélyezése iránti kérelmet az esemény tervezett időpontját megelőző 30 nappal előbb írásban kell benyújtani a jegyzőhöz.


(4) Az anyakönyvvezető meggyőződik a külső helyszín alkalmasságáról.


(5) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a már előjegyzésbe vett anyakönyvi-, illetve családi eseményekre, azok lebonyolítását az engedélyezendő hivatalon kívüli esemény nem veszélyeztetheti.


4. §


(1) Az önkormányzati intézményekben tartandó anyakönyvi-, illetve családi eseményt az intézményvezető vagy az általa kijelölt személy írásbeli jóváhagyása után tervezheti az anyakönyvvezető.


(2) Családi eseményt csak hivatali munkaidőn kívül lehet tartani.



4. Az anyakönyvi-, illetve családi események díjazása


5. §


(1) Az Önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi esemény lebonyolításához alkalmas hivatali helyiséget.


(2) Az anyakönyvi-, illetve családi esemény házasságkötő teremben hivatali munkaidőn kívüli, valamint hivatali helyiségen kívüli lebonyolításának díját e rendelet 1. melléklete [1] tartalmazza.


(3) Rendkívüli körülmény, különösen a házasulók valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapota esetében, az egészségügyi és szociális intézményben továbbá lakáson lebonyolított anyakönyvi-, illetve családi esemény díjmentes.



5. Díjfizetésre vonatkozó szabályok


6. §


(1) [2] A hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi-, illetve családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként a Segesdi Közös Hivatal (a továbbiakban: Közös Hivatal) részére díjat kell fizetni.

A fizetendő díj mértékét a rendelet 1. melléklete állapítja meg. A Közös Hivatal által biztosított egyéb szolgáltatásokért fizetendő díjak mértékét a rendelet 2. melléklete állapítja meg.


(2) Az (1)-(2) bekezdésekben meghatározott díjat az anyakönyvi-, illetve családi eseményt megelőző 15. napig be kell fizetni a Közös Hivatal [3] pénzforgalmi bankszámlájára, vagy a házipénztárba. A befizetés tényét az anyakönyvvezető felé igazolni kell.


(3) Az anyakönyvi-, illetve családi esemény elmaradása esetén a befizetett díjat a kérelmező részére, az anyakönyvvezető írásos jelzése alapján a Közös Hivatal [4] visszautalja.


(4) Rendkívüli körülmények esetén, így különösen akkor, ha valamelyik fél büntetés-végrehajtási intézetben fogvatartott, mozgáskorlátozottsága, orvosi igazolással alátámasztott súlyos egészségi állapota vagy kora miatt különös erőfeszítés lenne számára az anyakönyvvezető hivatali helyiségében való megjelenés, a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény díjmentes.


(5) Házasság, egyéb családi esemény (névadó, házasság megerősítése, házassági évforduló) hivatali helyiségen kívül történő megkötéséért, illetve megtartásáért fizetendő díj mértéke, független a házasság, egyéb családi esemény megkötésének, illetve megtartásának napjától.



6. Az anyakönyvvezető és egyéb közreműködő díjazása


7. §


(1) [5] Az anyakönyvvezetőt hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi-, illetve családi eseménynél történő közreműködése esetén, eseményenként a Közös Hivatal [6] részére megfizetett díjon felül


a) „alapszolgáltatásos” szertartás esetén bruttó 4.000 Ft,

b) ünnepélyes szertartás esetén bruttó 9.000 Ft díjazás illeti meg.


(2) [7] Az egyéb közreműködőt hivatali munkaidőn kívül anyakönyvi-, illetve családi eseménynél történő szerepvállalása esetén, eseményenként a Közös Hivatal [8] részére megfizetett díjon felül


a) technikusi, hangosítási feladat ellátása esetén bruttó 3.500 Ft,

b) technikusi, hangosítási, versmondási összevont feladat ellátása esetén bruttó 6.000 Ft díjazás illeti meg.


(3) [9] A hivatal anyakönyvvezetői feladatokat ellátó köztisztviselőit évente egy alkalommal 40.000 Ft összegű ruházati támogatás illeti meg.


(4) A kifizetett ruházati támogatás felhasználása és elszámolása az alábbiak szerint történhet:

a) az anyakönyvvezető köteles a támogatás összegével a hivatal nevére szóló, a számviteli szabályoknak megfelelő számlával legkésőbb a tárgyév december 15. napjáig elszámolni;

b) a számlán feltüntetett vásárlási időpontként az adott év január 1-től december 15-ig terjedő időszak szerepelhet;

c) A számlákon megnevezhető:

            ca) felsőruházati termék: szoknya, kosztüm, blúz, nadrág, ing, blézer;

            cb) lábbeli: csizma, cipő, szandál, papucs;

            cc) kiegészítők: női táska, sál, harisnya, ékszerek;

            cd) lehetőség van a ruházati termék egyedi elkészítésére is, ehhez anyagszámlát (szövet, selyem stb.), valamint a szolgáltatói számlát kell hozni, megnevezve a készterméket.



7. Záró rendelkezések


8. §


(1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.


(2) E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentetett házassági szándék, valamint családi esemény alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.



9. §


Hatályát veszti az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól szóló 4/2013. (III. 29.) önkormányzati rendelet.



                                       Péntek László                                            dr. Varga Katalin

                                        polgármester                                                      jegyző



Kihirdetve: 2015. május 5.



                                                             dr. Varga Katalin

                                                                     jegyző

1. melléklet a 8/2015. (V. 5.) önkormányzati rendelethez



A Közös Hivatal [10] részére fizetendő díjak


1.

Hivatali munkaidőben, a hivatali helyiségben tartott anyakönyvi eseményért az ügyfél által fizetendő díj.

Nyújtott szolgáltatás: alapszolgáltatás

ingyenes

2.

Házasság, egyéb családi esemény (névadó, házasság megerősítése, házassági évforduló) hivatali munkaidőn túli – hétköznapi és szombati napokon – történő megkötéséért, illetve megtartásáért az ügyfél által fizetendő díj.

Nyújtott szolgáltatás: alapszolgáltatás

15 000 Ft

3.

Házasság, egyéb családi esemény (névadó, házasság megerősítése, házassági évforduló) hivatali munkaidőn túli – vasárnap és ünnepnapokon – történő megkötéséért, illetve megtartásáért az ügyfél által fizetendő díj

Nyújtott szolgáltatás: alapszolgáltatás

25 000 Ft

4.

Házasság, egyéb családi esemény (névadó, házasság megerősítése, házassági évforduló) hivatali helyiségen kívül történő megkötéséért, illetve megtartásáért az ügyfél által fizetendő díj

Nyújtott szolgáltatás: alapszolgáltatás

30 000 Ft


2. melléklet a 8/2015. (V. 5.) önkormányzati rendelethez [11]




A Közös Hivatal által biztosított egyéb szolgáltatásokért fizetendő díjak



Gyertyagyújtás

1 000 Ft

Anyakönyvi kivonat és emléklap borító (/db)

2 000 Ft

Asztali dísz

3 000 Ft

Emléklap

500 Ft

Általános indokolás



Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. §-a értelmében, felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben határozza meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályait, valamint rendeletben állapítsa meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként az önkormányzat részére, valamint az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértékét.



Részletes indokolás



1. – 2. §-okhoz


Az 1. § rögzíti, hogy a rendelet hatálya a Segesd Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékességi területén történő házasságkötés, valamint gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás során a rendeletben meghatározott szolgáltatást igénybe vevőkre, valamint a hivatalnál közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.

A 2. § a rendeletben használt, alkalmazott fogalmakat magyarázza meg.



3. – 4. §-okhoz


A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi-, illetve családi esemény engedélyezésének szabályait tartalmazza, kimondva azt, hogy hivatali helyiségen kívül anyakönyvi-, illetve családi esemény tartását a jegyző akkor engedélyezheti, ha a külső helyszín alkalmas a jogszabályban előírt feltételek biztosítására.

A 4. §-ban kerül rögzítésre az, hogy családi esemény kizárólag hivatali munkaidőn kívül tartható.


5. – 6. §-okhoz


Az anyakönyvi- és családi események díjazására vonatkozó szabályokat határozza meg a rendelet, az 1. és 2. mellékletre történő utalással. Rögzíti a jogszabály a díjfizetés eljárási szabályait is.


7. §-hoz


Az anyakönyvvezető és egyéb közreműködő díjazását határozza meg, továbbá rögzíti a hivatalnál közszolgálati jogviszonyban álló anyakönyvvezetők részére biztosított ruházati támogatás összegét, elszámolására utaló szabályokat.



8. – 9. §-okhoz


A hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmazza.

[1]

Módosította a 8/2016. (IV. 25.) önkormányzati rendelet 4. §-a 2016. április 25. napjával.

[2]

Módosította a 20/2016. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 1. §-a 2016. november 29. napjával. Hatályos 2017. január 1. napjától.

[3]

Módosította a 20/2016. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 2. §-a 2016. november 29. napjával. Hatályos 2017. január 1. napjától.

[4]

Módosította a 20/2016. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 3. §-a 2016. november 29. napjával. Hatályos 2017. január 1. napjától.

[5]

Módosította a 8/2016. (IV. 25.) önkormányzati rendelet 1. §-a 2016. április 25. napjával.

[6]

Módosította a 20/2016. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 4. §-a 2016. november 29. napjával. Hatályos 2017. január 1. napjától.

[7]

Módosította a 8/2016. (IV. 25.) önkormányzati rendelet 2. §-a 2016. április 25. napjával.

[8]

Módosította a 20/2016. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 5. §-a 2016. november 29. napjával. Hatályos 2017. január 1. napjától.

[9]

Módosította a 8/2016. (IV. 25.) önkormányzati rendelet 3. §-a 2016. április 25. napjával.

[10]

Módosította a 20/2016. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 6. §-a 2016. november 29. napjával. Hatályos 2017. január 1. napjától.

[11]

Módosította a 20/2016. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 7. §-a 2016. november 29. napjával. Hatályos 2017. január 1. napjától.