Segesd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2017.(V.24.) önkormányzati rendelete
az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól
Hatályos: 2020. 07. 31- 2021. 01. 31Segesd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2017.(V.24.) önkormányzati rendelete
az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól
Hatályos: 2020. 07. 31- 2021. 01. 31
Segesd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a)-b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya Segesd Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékességi területén történő házasságkötés, valamint gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás során az e rendeletben meghatározott szolgáltatást igénybe vevőkre, valamint a Segesdi Közös Önkormányzati Hivatalnál közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvezetőkre terjed ki.
2. Értelmező rendelkezések
2. §
E rendelet alkalmazásában:
- anyakönyvi esemény: a házasságkötés;
- alapszolgáltatásos szertartás: az anyakönyvvezetőnek az anyakönyvi-, illetve családi esemény során jogszabályban rögzített eljárása és szövege, valamint a hivatali helyiség használata az esemény alatt;
- családi esemény: gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás;
- hivatali munkaidő: a Segesdi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarend;
- [1] hivatali helyiség: Árpád-házi Szent Margit Múzeumi Kiállítóhely és Községi Könyvtár (7562 Segesd, Kossuth L. utca 113/B.). Amennyiben a házasságkötésre, vagy családi esemény megtartására kijelölt hivatali helyiség műszaki, technikai vagy egyéb ok miatt nem áll rendelkezésre, abban az esetben megfelelő helyiség biztosításáról a jegyző gondoskodik;
- ünnepélyes szertartás: az anyakönyvvezetőnek az anyakönyvi-, illetve családi esemény során jogszabályban rögzített eljáráson és szövegen felül nyújtott szolgáltatása, a házasulók, valamint a családi eseményen részt vevők kérésének figyelembevételével;
3. A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő események engedélyezésének szabályai
3. §
[2] (1) Anyakönyvi-, illetve családi eseményt hivatali munkaidőben és hivatali munkaidőn kívüli időben az Árpád-házi Szent Margit Múzeumi Kiállítóhely és Községi Könyvtár (7562 Segesd, Kossuth L. utca 113/B.) lehet lebonyolítani.
(2) A hivatali helyiségen kívül anyakönyvi-, illetve családi esemény tartását a jegyző akkor engedélyezheti, ha a külső helyszín alkalmas az anyakönyvi-, illetve családi esemény méltóságteljes, ünnepélyes lebonyolítására és a jogszabályban előírt feltételek biztosítására, továbbá az e rendeletben meghatározott díjat megfizetik.
(3) Anyakönyvi-, illetve családi esemény hivatali helyiségen kívüli helyszínen való tartásának engedélyezése iránti kérelmet az esemény tervezett időpontját megelőző 30 nappal előbb írásban kell benyújtani a jegyzőhöz.
(4) Az anyakönyvvezető meggyőződik a külső helyszín alkalmasságáról.
(5) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a már előjegyzésbe vett anyakönyvi-, illetve családi eseményekre, azok lebonyolítását az engedélyezendő hivatalon kívüli esemény nem veszélyeztetheti.
4. §
(1) Az önkormányzati intézményekben tartandó anyakönyvi-, illetve családi eseményt az intézményvezető vagy az általa kijelölt személy írásbeli jóváhagyása után tervezheti az anyakönyvvezető.
(2) Családi eseményt csak hivatali munkaidőn kívül lehet tartani.
4. Az anyakönyvi-, illetve családi események díjazása
5. §
(1) Az Önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi esemény lebonyolításához alkalmas hivatali helyiséget.
(2) Az anyakönyvi-, illetve családi esemény házasságkötő teremben, hivatali munkaidőn kívüli, valamint hivatali helyiségen kívüli lebonyolításának díját e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
5. Díjfizetésre vonatkozó szabályok
6. §
(1) A hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi-, illetve családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként a Segesdi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Hivatal) részére, az 1. mellékletben meghatározott díjat kell fizetni.
(2) Az (1) bekezdésekben meghatározott díjat az anyakönyvi-, illetve családi eseményt megelőző 15. napig be kell fizetni a Közös Hivatal pénzforgalmi bankszámlájára, vagy a házipénztárába. A befizetés tényét az anyakönyvvezető felé igazolni kell.
(3) Az anyakönyvi-, illetve családi esemény elmaradása esetén a befizetett díjat a kérelmező részére, az anyakönyvvezető írásos jelzése alapján a Közös Hivatal visszautalja.
(4) Rendkívüli körülmények esetén, így különösen akkor, ha valamelyik fél
- közeli halállal fenyegető egészségi állapota miatt,
- büntetés-végrehajtási intézetben fogvatartott,
- mozgáskorlátozottsága miatt,
- orvosi igazolással alátámasztott súlyos egészségi állapota vagy kora miatt
különös erőfeszítés lenne számára az anyakönyvvezető hivatali helyiségében való megjelenés, a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény díjmentes.
(5) Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés, házasságkötést megerősítő szertartás) hivatali helyiségen kívül történő megkötéséért, illetve megtartásáért fizetendő díj mértéke, független a házasság, egyéb családi esemény megkötésének, illetve megtartásának napjától.
6. Az anyakönyvvezető és egyéb közreműködő díjazása
7. §
Az anyakönyvvezetőt hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi-, illetve családi eseménynél történő közreműködése esetén, eseményenként a Közös Hivatal részére megfizetett díjon felül
a) „alapszolgáltatásos” szertartás esetén bruttó 5.000 Ft,
b) ünnepélyes szertartás esetén bruttó 10.000 Ft díjazás illeti meg.
7. Záró rendelkezések
8. §
(1) Ez a rendelet 2017. július 1. napján lép hatályba.
(2) E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentetett házassági szándék, valamint családi esemény alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.
9. §
Hatályát veszti az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól szóló 8/2015. (V. 5.) önkormányzati rendelet.
Péntek László dr. Varga Katalin
polgármester jegyző
Kihirdetve: 2017. május 24.
dr. Varga Katalin
jegyző
1. melléklet a 16/2017. (V. 24.) önkormányzati rendelethez
A Közös Hivatal részére fizetendő díjak
1. | Hivatali munkaidőben, a hivatali helyiségben tartott anyakönyvi eseményért az ügyfél által fizetendő díj. | ingyenes |
2. | Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás) hivatali munkaidőn túli – hétköznapi és szombati napokon – történő megkötéséért, illetve megtartásáért az ügyfél által fizetendő díj. | 20.000 Ft |
3. | Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás) hivatali munkaidőn túli – vasárnap és ünnepnapokon – történő megkötéséért, illetve megtartásáért az ügyfél által fizetendő díj | 30.000 Ft |
4. | Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás) hivatali helyiségen kívül történő megkötéséért, illetve megtartásáért az ügyfél által fizetendő díj | 35.000 Ft |
Általános indokolás
Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. §-a értelmében, felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben határozza meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályait, valamint rendeletben állapítsa meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként az önkormányzat részére, valamint az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértékét.
Részletes indokolás
1. – 2. §-okhoz
Az 1. § rögzíti, hogy a rendelet hatálya a Segesd Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékességi területén történő házasságkötés, valamint gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás során a rendeletben meghatározott szolgáltatást igénybe vevőkre, valamint a hivatalnál közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.
A 2. § a rendeletben használt, alkalmazott fogalmakat magyarázza meg.
3. – 4. §-okhoz
A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi-, illetve családi esemény engedélyezésének szabályait tartalmazza, kimondva azt, hogy hivatali helyiségen kívül anyakönyvi-, illetve családi esemény tartását a jegyző akkor engedélyezheti, ha a külső helyszín alkalmas a jogszabályban előírt feltételek biztosítására.
A 4. §-ban kerül rögzítésre az, hogy családi esemény kizárólag hivatali munkaidőn kívül tartható.
5. – 6. §-okhoz
Az anyakönyvi- és családi események díjazására vonatkozó szabályokat határozza meg a rendelet, az 1. mellékletre történő utalással. Rögzíti a jogszabály a díjfizetés eljárási szabályait is.
7. §-hoz
Az anyakönyvvezető díjazását határozza meg.
8. – 9. §-okhoz
A hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmazza.
Módosította az 5/2020. (VII. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a 2020. július 30. napjával. Hatályos 2020. július 31. napjától.
Módosította az 5/2020. (VII. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a 2020. július 30. napjával. Hatályos 2020. július 31. napjától.