Somogyszob Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (VI. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2014. (XI. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 07. 01a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2014. (XI. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdése értelmében feladatkörében eljárva a helyi önkormányzat törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján önkormányzati rendeletet alkot.
Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontja alapján a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között meghatározza szervezeti és működési rendjét.
A Somogy Megyei Kormányhivatal (a továbbiakban: Kormányhivatal) szakmai segítségnyújtása értelmében szükséges az SzMSz felülvizsgálata az alábbiak miatt:
normatív tartalmat függelékben szabályozni jogszabálysértő,
a rendelet szövegében függelékre nem lehet hivatkozni,
a jegyzői helyettesítés az Mötv. 82. § (2) bekezdésébe ütközik.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 42. § 2. pontja szerint a képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás.
Az Mötv. 53. § (1) bekezdése alapján A képviselő-testület a működésének részletes szabályait a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletében határozza meg. A képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletben rendelkezik:
a) az önkormányzat hivatalos megnevezéséről, székhelyéről;
b) a képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolásáról;
c) a képviselő-testület üléseinek összehívásáról, vezetéséről, tanácskozási rendjéről;
d) az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokról, az ülés rendjének fenntartásáról és az annak érdekében hozható intézkedésekről;
e) a nyilvánosság biztosításáról;
f) a döntéshozatali eljárásról, a szavazás módjáról;
g) a rendeletalkotásról és határozathozatalról;
h) a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvéről;
i) a közmeghallgatásról;
j) az önkormányzat szerveiről, azok jogállásáról, feladatairól;
k) a jegyzőnek a jogszabálysértő döntések, működés jelzésére irányuló kötelezettségéről;
l) a képviselő-testület bizottságairól.”
Az Mötv. 53. § (3) bekezdése rendelkezik arról, hogy „A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatában határozza meg, mely önszerveződő közösségek képviselőit illeti meg tevékenységi körükben tanácskozási jog a képviselő-testület és bizottsága ülésein, továbbá azoknak a fórumoknak a rendjét (község-, várospolitikai fórum, városrész tanácskozás, falugyűlés stb.), amelyek a lakosság, az egyesületek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják. Ezek állásfoglalásáról és az ott felmerült kisebbségi véleményekről tájékoztatni kell a képviselő-testületet.”
A hatályos SzMSz. nem tartalmazza az önszerveződő közösségek fogalmát, így annak fogalom meghatározása szükséges.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 21. §-a a jegyző feladatkörébe sorolja a megalkotott önkormányzati rendeletek hatályosulásának figyelemmel kísérését.
A jogszabályok tartalmi felülvizsgálatáról a Jat. 22. §-a az alábbiak szerint rendelkezik:
„(1) A jogalkalmazás és az utólagos hatásvizsgálat tapasztalatait is figyelembe véve a Kormány tagja gondoskodik arról, hogy a tárgykört érintő új jogi szabályozás vagy módosítás megalkotása során, ennek hiányában e célból kiadott jogszabály keretében
a) az elavult, szükségtelenné vált,
b) a jogrendszer egységébe nem illeszkedő,
c) a szabályozási cél sérelme nélkül egyszerűsíthető, a jogszabály címzettjei számára gyorsabb, kevésbé költséges eljárásokat eredményező szabályozással felváltható,
d) a normatív tartalom nélküli, tartalmilag kiüresedett vagy egyébként alkalmazhatatlan, vagy
e) az indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű szabályozást megvalósító,
a feladatkörébe tartozó jogszabályi rendelkezések hatályon kívül helyezésére, illetve megfelelő módosítására kerüljön sor.
(2) Az (1) bekezdés szerinti felülvizsgálat lefolytatásáról az általa alkotott rendelet esetén a Magyar Nemzeti Bank elnöke, az önálló szabályozó szerv vezetője, az önkormányzati rendelet esetén a jegyző gondoskodik.”
A fentieken kívül van néhány pontosító szabályozási javaslat, amelyeket a jogszerű működés érdekében át kell vezetni az SzMSz.-en
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A jegyzőre átruházott hatáskörökre utal.
A helyi nemzetiségi önkormányzat Njtv. 80. § (1) bekezdése szerinti működési feltételt rögzíti, a 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet 3. § (1) bekezdése szerint.
A 2. §-hoz
A függelékre való - jogsértő -hivatkozást szünteti meg.
A 3. §-hoz
Az Mötv. 53. § (3) bekezdését érintő önszerveződő közösségek önkormányzati döntéshozatalba történő bevonására irányuló szabályozást rögzíti, definiálva az önszerveződő közösség fogalmát.
A 4. §-hoz
A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatot ellátásnak módját szabályozza összhangban az Mötv. 82. § (2) bekezdésével.
Az 5. §-hoz és a 6. §-hoz
A függelékre való - jogsértő -hivatkozást szünteti meg.
A 8. §-hoz
Az SzMSz.-t 5. és 6. melléklettel egészíti ki.
A 9. §-hoz
Az SzMSz. 3. melléklet 3. pontjában a gyógyszertámogatást, valamint 3/A. mellékletét helyezi hatályon kívül.
A 10. §-hoz
A hatályba léptető rendelkezést tartalmazza.