Szorosad Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 23.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 24

Szorosad Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 23.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

2022.02.24.

Szorosad Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok, önkormányzati hivatal) és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.

2. § (1) A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.

(2) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak.

1. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege, a hiány/többlet mértéke

3. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2022. évi költségvetését

a) 26.207.674 Ft tárgyévi költségvetési bevétellel
b) 26.207.674 Ft tárgyévi költségvetési kiadással
c) 0 Ft költségvetési hiánnyal/többlettel
állapítja meg.
(2) Ezen belül
a) a működési célú bevételt 25.827.674 Ft-ban
aa) finanszírozási célú pénzügyi műveleteket 0 Ft-ban
ab) előző évi pénzmaradványt 8.644.668 Ft-ban
ac) vállalkozási maradványt 0 Ft-ban
b) a működési célú kiadásokat 26.006.674 Ft-ban
ba) a személyi juttatások kiadásait 7.229.000 Ft-ban
bb) szociális hozzájárulási adót 811.000 Ft-ban
bc) bc dologi kiadásokat 9.436.000 Ft-ban
bd) daz ellátottak pénzbeli juttatásait 1.843.000 Ft-ban
be) egyéb működési célú kiadásokat 2.959.000 Ft-ban
bf) az általános tartalékot 3.263.065 Ft-ban
bg) a céltartalékot 0 Ft-ban
bh) ÁHT belüli megelőlegezés visszafizetését 465.609 Ft-ban
c) a felhalmozási célú bevételt 380.000 Ft-ban
ca) finanszírozási célú pénzügyi műveleteket 0 Ft-ban
cb) előző évi pénzmaradványt 0 Ft-ban
cc) felhalmozási célú pénzeszköz átvételt 0 Ft-ban
cd) magánszemélyek kommunális adóját 380.000 Ft-ban
ce) kölcsöntörlesztés 0 Ft-ban
d) a felhalmozási célú kiadást 201.000 Ft-ban
da) intézményi beruházások összegét 201.000 Ft-ban
db) felújítások összegét 0 Ft-ban
dc) kormányzati beruházások összegét 0 Ft-ban
dd) lakástámogatás összegét 0 Ft-ban
de) lakásépítés összegét 0 Ft-ban
df) egyéb felhalmozási kiadások összegét 0 Ft-ban
állapítja meg.
(3) A képviselő-testület a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évek pénzmaradványát működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban tervezi.

2. Az önkormányzat bevételei és kiadásai

4. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit – kivéve az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit - e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(2) A helyi önkormányzat költségvetési kiadásait e rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(3) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházásokat e rendelet 12. melléklete tartalmazza.

(4) A helyi önkormányzat nevében végzett felújítási kiadást nem tervez.

(5) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat e rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(6) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projekteket az önkormányzat nem tervez.

(7) A képviselő-testület az önkormányzat és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 5. melléklet szerint hagyja jóvá.

(8) Olyan fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése szükséges az önkormányzat nem tervez. Adósságot keletkeztető ügyletekhez, a saját bevételeit a 11. melléklet tartalmazza.

(9) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 6. melléklete tartalmazza.

3. A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök

5. § A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében 0 Ft forrás kiegészítő hitel felvételét hagyja jóvá. Ezen belül a felhalmozási célú hitel összege 0 Ft, a legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető folyószámlahitel összege 0 Ft.

4. A bevételi többlet kezelése

6. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.000.000 Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.

5. Általános és céltartalék

7. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát 0 Ft összegben állapítja meg.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 2.959.000 Ft összegben állapítja meg.

(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.

6. Több éves kihatással járó feladatok

8. § A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatot nem tervez.

7. Előirányzat-felhasználási ütemterv

9. § A 2022. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét és likviditási tervét havi bontásban a 7. melléklet és a 8. melléklet tartalmazza.

8. Közvetett támogatások

10. § Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 9. melléklete tartalmazza.

9. A 2022. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

11. § (1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 6/2019.(X.21.) önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát sem a polgármesterre, sem a bizottságára nem ruházza át.

(2) A képviselő-testület a kiadások készpénzben történő kifizetésének maximum értékét 1,5 millió Ft/hó/szerződés összegben határozza meg.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a forrásfelhasználásról 1.000.000 Ft összeghatárig döntsön, döntéséről a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztassa.

12. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő önkormányzati hivatal (Törökkoppányi Közös Önkormányzati Hivatal).

(2) A Törökkoppányi Közös Önkormányzati Hivatal vonatkozásában a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (Kttv.) 132. §-a szerinti illetményalap (illetményalap) 38.650 Ft.

13. § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

10. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

14. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete nevében a polgármester a létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva az engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.

(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.

11. Támogatási szerződés

15. § (1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.

(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni:

a) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,

b) a támogatás összegét,

c) a támogatás felhasználásának célját,

d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,

e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,

f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,

g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,

h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,

i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,

j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,

k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.

(3) A képviselő-testület a támogatások (pl. sport, kulturális, közművelődési) elbírálásával kapcsolatos hatáskörét sem a polgármesterre, sem a bizottságára nem ruházza át.

(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás egy évig nem ítélhető meg.

16. § A nettó ötmillió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.

17. § Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.

18. § A Környezetvédelmi Alap bevételeit a község vízbázis védelme, a települési monitoring kialakítása és működtetése, a tartós környezetkárosodások kármentesítése, a potenciális és a tényleges szennyező források szennyezésének megelőző, illetve utólagos műszaki védelme célok megvalósításához/biztosításához kell felhasználni.

12. Önkormányzati biztos kirendelése

19. § (1) Ha a helyi önkormányzat harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (4) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

b) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

c) a költségvetési szerv vezetője.

(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.

13. Záró és hatályba léptető rendelkezések

20. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja a 10. melléklet szerint. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

21. § Ez a rendelet 2022. február 24-én lép hatályba.