Ordacsehi Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020(II.3.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 02. 04- 2020. 10. 05Ordacsehi Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020(II.3.) önkormányzati rendelete
Ordacsehi Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020.(II.03.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2020.évi költségvetéséről
2020-02-04-tól 2020-10-05-ig
Ordacsehi Község Önkormányzat Képviselő-testületének
2/2020. (II.03.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Ordacsehi Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk. (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (2) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdésének h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZLÉSEK
- A RENDELET HATÁLYA
1.§
A rendelet hatálya kiterjed Ordacsehi Község Önkormányzat Képviselő-testületére, annak bizottságaira és az Önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szerveire.
II.FEJEZET
A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI
- Az önkormányzat és költségvetési szerveinek 2020. évi költségvetése
2.§
A költségvetési szervek külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
3.§
A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2020. évi költségvetését
125 738 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel
125 738 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással
állapítja meg.
Ezen belül:
a) tárgyévi költségvetési bevételét 125 738 ezer Ft-ban
melyből:
- működési célú támogatások ÁH-n belülről 53 404 ezer Ft-ban
- felhalmozási célú támogatások ÁH-n kívülről ezer Ft-ban
- közhatalmi bevételek 31 050 ezer Ft-ban
- működési bevételek 3 750 ezer Ft-ban
- felhalmozási bevételek 0 ezer Ft-ban
- átvett pénzeszközök 0 ezer Ft-ban
b) tárgyévi finanszírozási bevétel 37 534 ezer Ft-ban
c) tárgyévi költségvetési kiadását 125 738 ezer Ft-ban
melyből:
- személyi juttatások 36 257 ezer Ft-ban
- munkaadókat terhelő járulékok 7 565 ezer Ft-ban
- dologi kiadások 50 797 ezer Ft-ban
- ellátottak pénzbeli jutattásai 5 000 ezer Ft- ban
- felhalmozási kiadások 5 251 ezer Ft-ban
Ebből:
Felújítás 2 251ezer Ft-ban
Beruházási kiadások 3 000 ezer Ft-ban
- véglegesen átadott pénzeszköz 10 157 ezer Ft-ban
- tartalékok 9 162 ezer Ft-ban
Ebből:
működési célú 9 162 ezer Ft-ban
felhalmozási célú 0 ezer Ft-ban
b) tárgyévi finanszírozási kiadás 1 549 ezer Ft-ban
- Bevételek és kiadások, valamint a létszámok meghatározása
4.§
(1) A 3.§ -ban megállapított bevételi és kiadási főösszeg mérlegszerű bemutatását a rendelet 2. melléklete tartalmazza
(2) A Képviselő-testület Ordacsehi Község Önkormányzat és intézményeinek 2020. évi éves létszámkeretét a 6. melléklet szerint állapítja meg.
(3) A 2020.évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 10. melléklet tartalmazza.
(4) A 3.§-ban megállapított bevételek közül az intézményi tevékenységi és az egyéb bevételeket, a támogatásokat, költségvetési szervenként a rendelet 3-4.melléklet tartalmazza.
(5) A képviselő-testület az egyéb működési és felhalmozási kiadások előirányzatait a rendelet 5. melléklete szerint állapítja meg.
(6) Az Európai Unió támogatásával megvalósuló projekt bevételeit és kiadásait a 7. melléklet tartalmazza.
(8) A képviselő-testület a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatait bemutató mérlegét a 11. melléklet tartalmazza.
- Céltartalék
5.§
A 2020. évi költségvetés céltartalékát a 12. melléklet tartalmazza.
- Több éves kihatással járó feladatok
6.§
Az önkormányzat által nyújtott hitelállomány alakulását, lejárat és eszközök szerinti bontásban a 8. melléklet tartalmazza.
- Közvetett támogatások
7.§
A képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, illetőleg kedvezményezettje szerinti részletességgel a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.
- A bevételi többletek kezelése
8. §
A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többlet a Képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
A hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását, ötszázezer forintot meg nem haladó összeg esetén a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
7.A költségvetési hiány belső és külső finanszírozása, a hitelműveletekkel kapcsolatos
hatáskörök
9.§
(1) A költségvetési hiány finanszírozása a belső finanszírozása az előző évi működési pénzmaradvány igénybevételével történik.
III. Fejezet
A 2020. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
- Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtása
10.§
A jóváhagyott költségvetésen, Képviselő-testületi, bizottsági vagy polgármesteri döntésen alapuló előirányzatokról, előirányzat módosításokról a költségvetési szervek kiadási és bevételi kiemelt előirányzatokra szóló kiértesítését a Közös Önkormányzati Hivatal végzi.
11.§
(1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetés szerv vezetője felelős.
(2) A költségvetési szervek éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szerveknél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok- amennyiben a tervezett bevételek nem folyna be-nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatások rendeltetésszerű felhasználásra vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a Képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
- Előirányzatok és költségvetési létszámkeretek között átcsoportosítás
12.§
(1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról-, ha az érdemi döntést igényel- a képviselő-testület, dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
13.§
A jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosítást
(1) 500 ezer forint értékhatárig a polgármester engedélyez, a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(2) 500 ezer forint értékhatár felett a Képviselő-testület engedélyez.
(3) Tartalék átcsoportosítása kizárólag a képviselő-testület jóváhagyásával történhet.
- A költségvetési szerv gazdálkodásának szabályai
14.§
(1) A 1,5 millió Ft értékhatárt meghaladó beruházási és felújítási feladatok előirányzatának felhasználását a költségvetési szerv vezetője 30 nappal a munkálatok megkezdése előtt köteles a polgármesternek bejelenteni. Ezen feladatok a megvalósítása azonban sem a tárgyévben, sem a későbbi években sem fejlesztési, felújítási, sem működési többlettámogatási igénnyel nem járhat.
(2) A közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXXI. törvény alapján nyújtott támogatásokat szerződésbe kell foglalni. A támogatási szerződésnek megfelelően kerül a támogatási összeg kiutalásra. A pénzügyi támogatásban részesülők kötelesek a részükre a céljelleggel megítélt támogatás rendeltetésszerű, szerződés szerinti felhasználásról elszámolni, a szerződésben foglalt határidőig. A szerződés szerinti elszámolást a Polgármesteri Hivatalba kell benyújtani.
IV.Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
15.§
(1) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletben beépítésre kerültek.
(2) Ez a rendelet 2020. február 4-én lép hatályba.
Ordacsehi, 2020. január 24.
polgármester jegyző
Kihirdetve: Ordacsehi, 2020. február 3.
jegyző
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
A 2011. január 1-jétől hatályos jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján
Ordacsehi Község Önkormányzat Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet tervezetéhez (a továbbiakban: Tervezet)
Ordacsehi Község Önkormányzata 2020. évi költségvetési rendelet tervezetében foglaltak várható hatásai – a Jat 17. § (2) bekezdésében foglalt elvárások tükrében – az alábbiak szerint összegezhetők:
- A tervezett jogszabály várható következményei
- A jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai
A hosszú távú fejlődés csak akkor biztosítható, ha a költségvetési politika –lehetőségeihez mérten - kiszámítható és fenntartható gazdasági környezetet teremt. Ennek fontos része, hogy az önkormányzat hogyan hasznosítja a rendelkezésre álló vagyonát, költségvetésében milyen feladatokra és mennyi forrást biztosít a fejlesztéshez, a működéshez. Az önkormányzatok feladata, hogy a lakosságot megfelelő színvonalú közszolgáltatásokkal lássa el. Az önkormányzat - törvény keretei között - a tulajdonával önállóan rendelkezik, bevételeivel önállóan gazdálkodik, az önként vállalt és a kötelező önkormányzati feladatok ellátásáról egységes költségvetéséből gondoskodik. A helyi önállóságot anyagilag, szervezetileg és jogilag biztosító önkormányzatbarát környezetben az önkormányzat képes arra, hogy a közmegelégedésére hatékonyan igazodjon a helyi sajátosságok és igények sokszínűségéhez, az országos közfeladatok helyiérdekű megvalósításához. Az önkormányzat költségvetésének bevételei közvetett módon meghatározzák a településen élő emberek jövedelmi helyzetét. A közalkalmazottak, köztisztviselők, egyéb jogviszonyban foglalkoztatottak juttatásai, a rászorulók ellátásai közvetett társadalmi hatással van az önkormányzat területén élőkre, az intézmények ellátottaira, az életszínvonal alakulására. A helyi adó bevételek nagysága, a működési bevételek folyamatos beszedése befolyásolja az önkormányzat likviditását.
Az Önkormányzat tervezett éves bevételeit és a kiadásait tartalmazza a rendelettervezet.
- A jogszabály környezeti és egészségi következményei
A Tervezetben foglaltaknak számottevő környezeti és egészségi következményei, hatása nincsenek.
A költségvetés rendelkezik támogatás értékű működési kiadás formájában, és a támogatási megállapodások alapján - többek között – a sport-, egészségügyi és szociális, valamint gyermekjóléti feladatok ellátásáról, ezáltal biztosítja az önkormányzat által közvetlenül ellátandó és az említett feladatokat érintő finanszírozások zökkenőmentes megvalósulását, mely hozzásegíti a fenti feladatokat ellátó intézményt ahhoz, hogy fedezete legyen ezen feladatok ellátására, mely így pozitív kihatással van településünk lakosságának egészségi állapotára, szociális életkörülményeire.
- A jogszabály adminisztratív terheket befolyásoló hatásai
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi állomány a rendeleti javaslatban foglaltak szerinti létszámban áll az Önkormányzat és a költségvetési szervek rendelkezésére. A költségvetés elkészítése és a hozzá kapcsolódó feladatok ellátása a munkatársak munkaköri leírásába beépítésre került. A szükséges tárgyi és pénzügyi feltételeket a Képviselő-testület a költségvetési rendelet megalkotásával fogja tudni biztosítani. A költségvetés végrehajtását az Áht. és a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény előírásai szerint Balatonboglár Közös Önkormányzati Hivatala végzi.
- A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (1)-(5) bekezdése teszi indokolttá a jogszabály megalkotását.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 5.§ (4) bekezdése értelmében a felhatalmazás jogosultja a jogszabályt köteles megalkotni. A rendelet megalkotásának elmaradása a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárását vonja maga után
- A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A Tervezet elfogadása esetén az új rendelet alkalmazása a jelenlegi szabályozáshoz képest többlet személyi, tárgyi, pénzügyi feltételeket nem igényel, azok rendelkezésre állnak.
jegyző