Ordacsehi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 15.) önkormányzati rendeletének indokolása
a 2021. évi igazgatási szünet elrendeléséről
Hatályos: 2021. 10. 18a 2021. évi igazgatási szünet elrendeléséről
Végső előterjesztői indokolás
A közigazgatási szervek hatékony és zavartalan működése megvalósításának egyik elengedhetetlen feltétele a közszférában foglalkoztatott munkatársakat megillető szabadság előrelátható ütemezése, a ki nem adott szabadságok felhalmozódásának elkerülése.
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 232. § (3) bekezdése szerint: „A képviselő-testület, valamint a 2. §-ban felsorolt szervek vezetője - Kormány ajánlásának figyelembevételével – a rendes szabadság kiadására igazgatási szünetet rendelhet el. Az ilyen módon kiadott rendes szabadság nem haladhatja meg a köztisztviselő adott évre megállapított alapszabadságának a háromötödét” (ami 15 munkanapot jelent).
Az igazgatási szünet elrendelése során figyelembe veendő ajánlásokat a közszolgálati tisztviselők munka- és pihenő idejéről, az igazgatási szünetről, a közszolgálati tisztviselőt és a munkáltatót terhelő egyes kötelezettségekről, valamint a távmunkavégzésről szóló 30/2012. (III. 7.) Korm. rendeletszabályozza.
Az évek során kialakult gyakorlat alapján elmondható, hogy a dolgozók többnyire a nyári szünetre, illetve a karácsony és újév közötti időszakra tartalékolják szabadságuk egy részét. Az igazgatási szünet elrendelése gazdaságossági, takarékossági szempontból is előnyt jelent, így a hivatal működésével járó költségek, ha kismértékben is, de csökkennek.
A köztisztviselők évi átlagszabadsága 33 nap, míg a vezetőké 36 nap. A jelenlegi létszám mellett, kapcsolt munkakörökben dolgozó munkatársak a szabadságon lévők helyettesítését is el kell, hogy lássák, mely jelentős munkaterhet ró az érintettekre. A fentiek alapján mind a gazdaságosság, mind a hivatal munkatársai, mind az ügyfelek szempontjából célszerű élni az igazgatási szünet elrendelésének lehetőségével.
A fentiekre hivatkozva került javaslattételre, hogy a Képviselő-testület a hivatalnál rendeljen el igazgatási szünetet 2021. december 20-tól 2022. január 2-ig (10 munkanap) terjedő időtartamra. Az igazgatási szünet ideje alatt ügyfélfogadás nincs, a hivatal zárva tart, de a halaszthatatlan ügyekben – elsősorban halálozás miatti anyakönyvi ügyintézés – ügyelet tartására kerül sor, melynek szabályozása jegyzői utasításban történik.