Kaposújlak község képviselő testületének 3/2004 (IV.15..) önkormányzati rendelete

Kaposújlak Község Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 18. § /1/ bekezdése alapján a következő rendeletet alkotja:

Hatályos: 2004. 04. 15- 2014. 10. 20

Kaposújlak község képviselő testületének 3/2004 (IV.15..) önkormányzati rendelete

Kaposújlak Község Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 18. § /1/ bekezdése alapján a következő rendeletet alkotja:

2004.04.15.
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Hivatalos megnevezés

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kaposújlak Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) A képviselőtestület hivatalos megnevezése: Kaposújlak Község Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

(3)1 Az önkormányzat képviselő-testületének székhelye: Kaposújlak, Kossuth u. 10.

(4) A képviselőtestület hivatalának hivatalos megnevezése: Kaposmérő - Kaposújlak Községek Körjegyzősége (a továbbiakban: Körjegyzőség).

Jelképek

2. § Az önkormányzat jelképeiről – címer és zászló – és azok használatának rendjéről külön önkormányzati rendelet szól.

3. § Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.

Bélyegző használat

4. § A Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, a Polgármester, a Körjegyző, valamint a Körjegyzőség bélyegzőjén a Magyar Köztársaság címerét kell használni. A Magyar Köztársaság címerét ábrázoló bélyegző használatát kifejezetten előíró jogszabály hiányában Kaposújlak címerét ábrázoló bélyegző is használható.

II. Fejezet

AZ ALAKULÓ ÜLÉS

A Képviselő-testület megalakulása

5. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a választást követő tizenöt napon belül tartja meg.

(2) Az alakuló ülést a legidősebb képviselő, mint korelnök vezeti.

6. § (1) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményéről.

(2) A képviselők esküt tesznek, és aláírják az esküokmányt, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

Az eskü szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.
(3) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a polgármester választás eredményéről.
(4) A polgármester a Képviselő-testület előtt esküt tesz és aláírja az esküokmányt, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. Az eskü szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.
(5) 2 ) A képviselő-testület tagjainak névsorát e rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.

7. § A polgármester az alakuló ülésen, de legkésőbb hatvan napon belül programot terjeszt a Képviselő-testület elé, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára a településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel, valamint a helyi gazdasági és társadalmi élet segítésével összefüggő főbb célkitűzéseket és feladatokat tartalmazza.

A Képviselő-testület tisztségviselőinek megválasztása

8. § (1) A Képviselő-testület dönt:

a/ a polgármester javaslata alapján titkos szavazással az alpolgármesteri;
b/ a polgármester vagy bármely képviselő javaslata alapján, legkésőbb soron következő ülésen, a bizottsági elnöki tisztség betöltéséről.
(2) Ha az alpolgármester vagy a bizottsági elnök, megválasztásánál nincs meg a szükséges többség e tisztség tekintetében a soron következő ülésen szavazást kell tartani.
(3) A tisztségviselői megbízatás megszűnése esetén az új tisztségviselő megválasztására a /2/ bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.

A bizottságok tagjainak megválasztása

9. § (1) A Képviselő-testület legkésőbb az alakuló ülését követő ülésén megválasztja a bizottságok képviselő tagjait.

(2) A bizottság nem képviselő tagjainak személyére bármely képviselő javaslatot tehet, amelyről a Képviselő-testület a soron következő ülésén dönt. A bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő-testület előtt esküt tesznek, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. Az eskü szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.

(3) A bizottsági tagság megszűnése esetén az /1/-/2/ bekezdésbe foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni az új bizottsági tag megválasztásakor.

III. Fejezet

A KÉPVISELŐ

A képviselő jogai és kötelezettségei

10. § A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak. Az Ötv-ben meghatározottakon túl a képviselő:

a/ előzetesen bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselő-testület vagy annak bizottsága ülésén való részvételében vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van;
b/ a Képviselő-testület vagy annak bizottsága, valamint a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban;
c/ a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.
d/ a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul bejelenti a polgármesternek.

A kizárás szabályai

11. § A Képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárásra az Ötv-ben meghatározott szabályok irányadók.

IV. Fejezet

Az összeférhetetlenségi eljárás

12. §

.

(1) A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést 8 napon belül az Ügyrendi Bizottság elé terjeszti kivizsgálás végett és erről az érintett képviselőt írásban tájékozatja. Egyben felkéri, hogy 8 napon belül nyilatkozzon az összeférhetetlenségi ok fennállásáról, illetve kezdeményezze annak megszüntetését.
(2) Ha a képviselő az összeférhetetlenség megszüntetésének megtörténtét bejelentette és az összeférhetetlen tisztségről szóló lemondásának másolatát a polgármesternek a /1/ bekezdésben megjelölt határidőn belül átadta, az Ügyrendi Bizottság az összeférhetetlenségi eljárást megszünteti.
(3) A továbbiakban a bizottság tagját érintő összeférhetetlenségi eljárásra értelemszerűen a /1/-/2/ bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni.
V. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

Az ülések éves munkaterve

13. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervének megfelelően ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.

(2) A Képviselő-testület évente július 1-től augusztus 15-ig munkaterv szerinti ülést nem tart.

(3) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:

a/ a Képviselő-testület tagjától;
b/ a Képviselő-testület bizottságától;
c/ a körjegyzőtől.
(4) A beérkezett javaslatokról a polgármester az előterjesztésben akkor is tájékoztatja a Képviselő-testületet, ha azokat a munkaterv tervezetének összeállításánál nem vették figyelembe.

14. § (1) A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.

(2) A munkaterv tartalmazza:

a/ a képviselőtestületi ülések tervezett időpontját, napirendjét;
b/ az egyes napirendi pontoknál a közmeghallgatás, a lakossági fórum, valamint jogszabály által előírt kötelező egyeztetés szükségességét;
c/ az előterjesztő, közreműködő megnevezését;
d/ az egyes napirendi pontot megtárgyaló bizottság megnevezését.
(3) A körjegyző gondoskodik arról, hogy a munkaterv a község polgárai számára megismerhető legyen.

Az ülés összehívása

15. § (1) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Körjegyzőség a lakosságot az ülés előtt tájékoztatja.

(2) A közmeghallgatást igénylő napirendi pontot tárgyaló ülés időpontját, helyét legalább tizenöt nappal az ülés előtt a helyben szokásos módon – a községi hirdetőtáblákon kifüggesztéssel – közzé kell tenni.

16. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze.

(2) Az ülést nyolc napon belül össze kell hívni a Képviselő-testület bizottságának, valamint a képviselők egynegyedének indítványára.

(3) A Képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.

17. § (1) A képviselők és meghívottak a Képviselő-testület ülése előtt öt nappal – a bizottság elé nem kerülő előterjesztéseket és a meghívót három nappal - megkapják az ülés írásos előterjesztéseit. Késedelem esetén a napirendi pont tárgyalásáról a Képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület rendkívüli esetben rövid úton (távbeszélő, távmásoló, távirat, stb.) is összehívható.

18. § (1) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit.

(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni a Képviselő-testület tagjai mellett:

a/ a község országgyűlési képviselőjét;
b/ a körjegyzőt;
c/ a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét;
d/ valamint akinek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő megtárgyalásához elengedhetetlenül szükséges. Erről a polgármester dönt.


Az ülés vezetése

19. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, illetve felkérésére vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.

(2) A Képviselő-testület ülését vezető személy:

a/ megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését e rendelet szabályai szerint hívták össze;
b/ megállapítja az ülés határozatképességét;
c/ előterjeszti az ülés napirendjét;
d/ tájékoztatást ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
(3) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) Képviselő-testületi napirend előterjesztője lehet:
a/ a Polgármester;
b/ a Képviselő-testület tagja;
c/ a Képviselő-testület bizottsága;
d/ a körjegyző;
g/ a Képviselő-testület által felkért személy vagy szerv vezetője.
(5) Amennyiben a benyújtott előterjesztés véleményezése bizottság ügykörébe tartozik, az előterjesztés az érintett bizottság véleményével ellátva terjeszthető a Képviselő-testület elé.

A vita

20. § (1) Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell. A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, amely felett a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.

(3) A körjegyző jelzi a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel.

(4) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő - döntést igénylő - eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal megszavaztatja.

21. § A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra, úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.

Az előterjesztés

22. § (1) A Képviselő-testület ülésére általában írásbeli előterjesztés készül. Indokolt esetben a polgármester döntése alapján szóban is előterjeszthető napirendi pont.

(2) Szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot írásban kell megfogalmazni.

(3) Az előterjesztés két részből áll:

a/ Első rész:
1./ a tárgy pontos meghatározása;
2./ a témakör ismételt napirendre kerülése esetén, a korábbi döntés;
3./ az előkészítés során felmerülő vélemények;
4/ az előterjesztést készítők megnevezése.
b/ Második rész:
1./ határozati javaslat;
2./ a végrehajtásért felelős személy megnevezése;
3./ a határidő megjelölése.

23. § Az előterjesztés elkészítésére a munkatervben kötelezett a testületi ülés előtt legalább nyolc nappal köteles bejelenteni a polgármesternek, hogy az előterjesztést alapos okkal és indokkal nem tudja elkészíteni.

Az ülés rendje

24. § (1) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során:

a/ figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik;
b/ rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít;
c/ ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;
d/ ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veszi igénybe;
e/ a c/ d/ pontban felsorolt intézkedések a Képviselő-testület tagjával és a körjegyzővel szemben nem alkalmazhatóak.
(2) A sértő kifejezést használó képviselő az egész tanácskozás során megkövetheti a testületet, illetve a megsértett személyt.
(3) Az érintett személy a vita során bármikor személyes megjegyzést tehet legfeljebb egy perces időtartamban, amennyiben vissza akarja utasítani az őt ért támadást.

Zárt ülés

25. § (1) A zárt ülés anyagát kizárólag a következő személyeknek lehet átadni:

a/ a Képviselő-testület tagjainak,
b/ a körjegyzőnek,
c/ a napirendi pontot tárgyaló bizottságok tagjainak,
d/ a Közigazgatási Hivatal vezetőjének,
(2) A külön törvény13 szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.

Döntéshozatal

26. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.

(2) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületet nyolc napon belül újra össze kell hívni.

(3) Minősített többség kell a következő ügyekben:

a/ rendeletalkotás;
b/ a Képviselő-testület és szervei szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás, fegyelmi eljárás során hozott határozat;
c/ önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás;
d/ megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás;
e/ intézmény-alapítás, átalakítás, megszüntetés;
f/ hitelfelvételéhez;
g/ közalapítvány létrehozás, alapítványhoz történő hozzájárulás;
h/ az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlan feletti rendelkezés esetén;
j/ a Képviselő-testület hatáskörének átruházása;
k/ kitüntetés, díszpolgári cím adományozás;
l/ zárt ülés elrendelése esetén;
m/ keresetet nyújthat be a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége szándékos elmulasztása vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése esetén;
n/ képviselő döntéshozatalból történő kizárása;
o/ településrészi önkormányzat létrehozás;
p/ titkos szavazás elrendelése;
r/ a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárás kezdeményezése esetén annak elrendeléséről;
s/ helyi népszavazás elrendelése.
(4) A minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
(5) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó választási, kinevezési, megbízási és kitüntető cím adományozása ügyében, ha a határozati javaslatban több személy szerepel, továbbá több alternatívát tartalmazó javaslat esetén a Képviselő-testület többlépcsős szavazással dönt oly módon, hogy minden képviselő mindegyik jelöltre, illetőleg alternatívára szavazhat. Az egyes szavazási fordulókban a legkevesebb szavazatot kapott személyre, illetőleg alternatívára a következő szavazási fordulóban nem lehet szavazni. A végszavazás során a két legtöbb szavazatot kapott személyről, illetőleg alternatívára a Képviselő-testület együttes szavazással dönt.

27. § A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.

Szavazás

28. § (1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.

(2) A Képviselő-testület, az alpolgármesteri tisztség betöltéséről titkos szavazással dönt. A Képviselő-testület zárt ülésén bármely képviselő indítványozhatja titkos szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület dönt.

(3)4 ) A Képviselő-testület határkörébe tartozó választási, kinevezési, megbízási és kitüntető cím adományozása ügyében, ha a határozati javaslatban több személy szerepel, a Képviselő-testület többlépcsős szavazással dönt oly módon, hogy minden képviselő mindegyik jelöltre szavazhat. Az egyes szavazási fordulókban a legkevesebb szavazatot kapott személyre a következő szavazási fordulóban nem lehet szavazni. A végszavazás során a két legtöbb szavazatot kapott személyről a képviselő-testület szavazással dönt.

Név szerinti szavazás

29. § (1) A polgármester, bármely képviselő indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(2) A név szerinti szavazásnál a körjegyző betűrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor "igen", "nem", "tartózkodom" kijelentéssel szavaznak.


Az interpelláció

30. § (1) Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a Képviselő-testület ülésén, és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a képviselő-testület bizottságához, polgármesterhez és a körjegyzőhöz.

(2) Interpellálni a Képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben lehet.

(3) A képviselő az interpellációt visszavonhatja. Ha a képviselő az interpelláció elhangzásának a napirend szerint várható időpontjában nincs jelen, s távolmaradását előzetesen indokolva nem mentette ki, az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén az interpelláció elmondására a polgármester új időpontot tűz ki.

(4) Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

31. § (1) Az interpellációra a Képviselő-testület ülésén kell választ adni. Az interpellált személy indokolt esetben tizenöt napon belül írásban ad választ. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.

(2) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el.

(3) Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.

A kérdés

32. § (1) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés.

(2) A kérdés benyújtásának és megválaszolásának elintézésére a 31. és 32. § rendelkezéseit kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem határoz.

A közmeghallgatás rendje

33. § (1) A Képviselő-testület munkatervében meghatározottak szerint tart közmeghallgatást, melyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.

(2) A közérdekű kérdéseket és javaslatokat a Körjegyzőség harminc napon belül kivizsgálja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.

(3) A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot legalább 15 nappal előbb a helyben szokásos módon – községi hirdetőtáblán – tájékoztatni kell.

(4) Az éves költségvetési tervezetet közmeghallgatás tárgyává kell tenni.

(5) A rendelet tervezetet a közmeghallgatás előtt legalább nyolc nappal a Hivatalban és a könyvtárban megfelelő példányban kell elhelyezni. Erről a lakosságot a Hivatal a helyben szokásos módon tájékoztatja.

(6) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, a polgármester a hozzászólások időtartamát korlátozhatja.

(7) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül.

Az önkormányzati rendeletek alkotásának főbb szabályai

34. § (1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet:

a./ a Polgármester;
b/ a Képviselő-testület tagja;
c/ a Képviselő-testület bizottsága;
d/ a körjegyző;
(2) Rendelet tervezetet a körjegyző törvényességi ellenjegyzésével lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni.

35. § A Képviselő-testület a Szervezeti és Működési Szabályzatáról, a költségvetésről és a zárszámadásról, a településrendezési tervekről szóló rendelet tervezeteket a polgármester, az egyéb rendelet tervezeteket a körjegyző terjeszti a Képviselő-testület elé.

36. § (1) A rendelet tervezetet a jogalkotásról szóló törvényben15 foglal követelmények figyelembevételével kell előkészíteni.

(2) A rendelet tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.

(3) A polgármester, a körjegyző véleményének meghallgatása után, egyes rendelet tervezeteket az érdemi vita előtt közmeghallgatásra bocsáthat. Az éves költségvetési tervezetet közmeghallgatás tárgyává kell tenni.

(4) A rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.

A közzététel

37. § (1) A rendeletet a Körjegyzőség hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.

(2) A Körjegyzőségen, a könyvtárban a rendelet egy-egy példányát el kell helyezni.

VI. Fejezet

A JEGYZŐKÖNYV

38. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent Képviselő-testületi tagok és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza.

(2) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, az előterjesztések egy-egy példányát, a jelenléti ívet, valamint az elfogadott, a polgármester és a körjegyző sajátkezű aláírásával ellátott rendeletet.

39. § (1) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Körjegyzőség kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek évenként beköttetéséről, valamint megfelelő őrzéséről.

(2) A Képviselő-testület nyilvános ülésein készült jegyzőkönyvbe bárki betekinthet.

(3) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő-testület tagja, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos megbízottja, a Közigazgatási Hivatal vezetője, továbbá a körjegyző tekinthet be.

(4) A jegyzőkönyv elkészítéséről a körjegyző gondoskodik.

VI. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

40. § (1) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre:

(2) A Képviselő-testület a határozatában megjelölt ügyeknek a határozatban megállapított ideig történő intézésére eseti bizottságot alakíthat.

(3) A bizottság főbb feladatait e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

(4) A Képviselő-testület által a bizottságra, valamint a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét e rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

(5)6 ) A Ügyrendi Bizottság tagjainak névsorát e rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.

41. § (1) A bizottság maga állapítja meg működése részletes szabályait. A bizottság határozatképességére, a határozathozatal módjára és a zárt ülés tartására a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok az irányadók.

(2) A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fennáll.

(3) A bizottság éves munkaterv alapján működik, amelyet a Képviselő-testület éves munkatervének meghatározását követően 30 napon belül készít el.

(4) A bizottság munkáját a Körjegyzőség segíti. A Körjegyzőség feladatai:

a/ elkészíti a Képviselő-testület munkaterve alapján a bizottság üléstervét;
b/ gondoskodik az ülés meghívójának és előterjesztéseinek összeállításáról és kiküldéséről;
c/ elkészíti a bizottsági ülés jegyzőkönyvét, amelyet eljuttat a jegyzőnek törvényességi felülvizsgálat céljából;
d/ az átruházott hatáskörben hozott határozatokat három napon belül a jegyzőnek átadja, aki a törvényességi ellenőrzés után megküldi a polgármesternek felfüggesztési jogának gyakorlása végett.

42. § (1) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt öt nappal kell a bizottság tagjainak megküldeni.

(2) A Képviselő-testület és a bizottságok, valamint a bizottságok egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.

VII. Fejezet

A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ (Körjegyző)

A polgármester

43. § (1)7 A polgármester feladatát főállásban látja el.

(2) A polgármester a Képviselő-testület elnöke, felelős az önkormányzat egészének működéséért.

(3) Főbb feladatai:

a/ a település fejlődésének elősegítése;
b/ a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás;
c/ az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása;
d/ az önkormányzat gazdálkodása feltételeinek megteremtése;
e/ a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása;
f/ a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése;
g/ a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása;
h/ kapcsolattartás a pártok helyi vezetőivel;
i/ az önkormányzati intézmények működésének az ellenőrzése, segítése;
j/ az alpolgármester munkájának irányítása;
k/ a Hivatal irányítása;
l/ a jogszabályok szerinti munkáltatói jogkörök gyakorlása,
m/ maga, vagy az általa megbízott személy útján ellátja a Képviselő-testület tulajdonosi képviseletét az önkormányzat vállalkozásaiban a külön rendeletben meghatározottak szerint;
n/ a Képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése;
o/ a Képviselő-testület tagjai és bizottságai munkájának segítése;
p/ a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése és ellenőrzése;
r/ a Képviselő-testület munkatervének előkészítése, benyújtása, végrehajtása.
(4) A polgármester részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.

Alpolgármester

44. § (1) A Képviselő-testület saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát, hivatali munkarendjét a polgármester határozza meg.

(39 A polgármester távollétében írásbeli felhatalmazása alapján, illetve akadályoztatása esetén alpolgármestert a polgármester jogosultságai illetik meg

A körjegyző

45. § (1) A Körjegyző:

a/ vezeti a Hivatalt, a polgármester irányításával elkészíti annak ügyrendjét, munkaköri leírásait, gondoskodik annak folyamatos karbantartásáról;
b/ elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírását és minősítését, saját hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás, az utalványozás és az ellenjegyzés rendjét;
c/ tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról;
d/ rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a testületnek, a bizottságoknak, a településrészi önkormányzatnak az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról;
e/ a polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület, a bizottságok és a településrészi önkormányzatok elé kerülő előterjesztéseket;
f/ a Képviselő-testület ülésein gondoskodik a jegyzőkönyv vezetéséről és a szavazatok összeszámlálásáról;
g/ tájékoztatja a Képviselő-testületet a Hivatal munkájáról, az ügyintézésről;
h/ gondoskodik az önkormányzati rendeletek megismertetéséről és végrehajtásáról;
i/ szervezi a jogi felvilágosító munkát;
j/ gondoskodik a Hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről;
k/ ellenjegyzi a pénzügyi kötelezettségvállalásokat.
(2) A jegyző részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
VIII. Fejezet

A HIVATAL

Körjegyzőség, mint a képviselőtestületek hivatala

46. § (1) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Kaposmérő Község képviselő-testületével közösen egységes hivatalt működtet.

A hivatal elnevezése: Kaposmérő – Kaposújlak Községek Körjegyzőség.
A körjegyzőség székhelye: Kaposmérő község.
(2) A körjegyzőség hivatali létszámát, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, feladat-és hatáskörét a körjegyzőséget alapító megállapodás rögzíti.
E megállapodás tartalmazza:
a./ a körjegyzőség elnevezését, címét, jogállását,
b./ a körjegyzőség létszámát,
c./ belső szervezeti felépítését,
d./ alapvető feladatait, ezen belül
- az önkormányzatok képviselőtestületeinek működésével kapcsolatos feladatokat,
- a jogszabályokban rögzített államigazgatási feladatokat,
e./ a körjegyzőség köztisztviselőinek munkarendjét és az ügyfélfogadás rendjét,
f./ a helyettesítés, kiadmányozás, utalványozás rendjét,
g./ a körjegyzőnek a hivatal vezetésével kapcsolatos feladatait,
h./ a polgármesterek egyetértési jogának gyakorlását, (Ötv. 36. § /4/)
i./ a körjegyzőség fenntartásával kapcsolatos költségek viselésének megosztását.
(3) A körjegyzőség ügyrendjének tervezetét – az érintett polgármesterek véleményének kikérésével – a körjegyző készíti el és terjeszti – jóváhagyásra – a képviselőtestületek együttes ülésére.
(4) A Körjegyzőség létrehozásáról szóló megállapodást és a Körjegyzőség Ügyrendje az SZMSZ függelékét képezi.
(5) A körjegyzőséget létrehozó képviselőtestületek együttes ülése dönt:
a./ a körjegyző kinevezéséről, közszolgálati jogviszonyának megszüntetéséről, összeférhetetlenség megállapításáról, fegyelmi büntetés kiszabásáról, kártérítési felelősség megállapításáról,
b./ a körjegyzőség ügyrendjének jóváhagyásáról, módosításáról minősített többségű szavazással,
c./ a körjegyzőség költségvetéséről, zárszámadásáról.
IX. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI

Az önkormányzat költségvetése

47. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg. Ebben dönt, hogy az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl, milyen önként vállalt feladatot lát el.

(2) Az /1/ bekezdésben szereplő rendeletet külön18 törvény rendelkezésének megfelelően kell megalkotni.

48. § (1) A Képviselő-testület a költségvetési koncepció tárgyalásakor dönt arról, hogy szükséges-e a költségvetési rendeletet több fordulóban tárgyalni.

(2) A költségvetési rendelet tárgyalását megelőzően külön törvényben meghatározott költségvetési koncepciót kell előterjeszteni, melynek elemei:

a/ a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv;
b/ az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérés;
c/ az elemzés és helyzetfelmérés során számításba veendők a bevételi források, azok bővítésének lehetőségei, a kiadási szükségletek, azok gazdaságos célszerű megoldásainak meghatározása;
d/ az igények és célkitűzések egyeztetése;
e/ a szükségletek kielégítési sorrendjének a meghatározása;
f/ a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.
(3) A költségvetési rendelet tervezetet a /2/ bekezdésében meghatározottak szerint kell beterjeszteni.

Az önkormányzat vagyona

49. § Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodás és az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos előírásokat külön önkormányzati rendelet állapítja meg.

50. § Az önkormányzat a vagyonáról folyamatosan elszámol. A következő évet előkészítő közmeghallgatás egyik napirendjeként a polgármester tájékoztatást ad az önkormányzat vagyoni helyzetéről.

Az önkormányzat és intézményei gazdálkodásának ellenőrzése

51. §9 Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Ötv-ben meghatározott szabályok irányadók. Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről a Kaposvári Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik.

X. Fejezet

HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS

52. § A Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és a népi kezdeményezés rendjét.

ZÁRÓ RENDELKEZÉS

53. § (1) E rendelet 2004. év április hó 15. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 8/1995. (VI.12.) önkormányzati rendelet, valamint az azt módosító 4/1999. (III.26.), 10/2002. (X.30.) önkormányzati rendelet.

A képviselő-testület ülésének időpontja:
Kaposújlak, 2004. április 8.
Matula András Rózsás Gyula
körjegyző polgármester
Kihirdetve 2004. április 15.
Matula András
körjegyző
1. számú melléklet a 3/2004.(IV.15.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület tagja és a Képviselő-testület bizottsága

külső tagja esküjének szövege:

"Én ................ esküszöm, hogy hazámhoz, a Magyar Köztársasághoz annak népéhez hű leszek, az Alkotmányt és az alkotmányos jogszabályokat megtartom; az állami és szolgálati titkot megőrzöm; megbízatásomhoz híven pártatlanul, lelkiismeretesen járok el és a legjobb tudásom szerint minden igyekezetemmel ........................(település) javát szolgálom.
(A képviselő meggyőződése szerint)
Isten engem úgy segéljen!"

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGÁNAK FELADATA, NÉVSORA

Ügyrendi Bizottság

A képviselő-testület 3 tagú Ügyrendi Bizottságot hoz létre az alábbi feladatok ellátására:
a.) A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. tv-ből adódó feladatok (3. §.(4) bek.).
b.) A helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. tv. 9. §. (2) bekezdésből adódó– összeférhetetlenségi ügyek - feladatok kivizsgálására.
c.) Az egyes közhatalmi feladatokat ellátó, valamint közvagyonnal gazdálkodó tisztségeket betöltő személyek összeférhetetlenségéről és vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségéről szóló 2001. évi CII. tv. 5. §-ából – vagyonnyilatkozat kezelés és ellenőrzés - adódó feladatok.
3. számú melléklet a 3/2004. (IV.15.) önkormányzati rendelethez10
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET POLGÁRMESTERRE ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖREI

Hatáskör megnevezése

Jogszabály

Címzett

1.

Szociális rászorultság esetén -a szociális alapellátás keretében - rendeletben meghatározott átmeneti segélyt nyújt, a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére

5/2004. Önk.r.
30. §

polgármester

2.

Temetési segélyt nyújt annak a kaposújlaki lakosnak, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott.

5/2004. Önk.r.
33. §

polgármester

3.

Házasulók és újszülöttek részére - rendeletben meghatározott esetben és összegben támogatást nyújt

5/2004. Önk.r.
38. § (5) bek.

polgármester

4.

Gondoskodik annak a vagyontalan személynek a közköltségen történő eltemettetéséről, akinek nincs vagy nem lelhető fel tartásra köteles és képes hozzátartozója.

5/2004. Önk.r.
40. §

polgármester

5.

Méltányossági alapon ápolási díjat állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. évet betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi.

1993. évi III. tv. (Sztv.) 43/B. §

polgármester

6.

Az önkormányzat nevében közterület használatához tulajdonosi hozzájárulást ad és területbérleti szerződést köt.

10/2004. (IV.15.) 6. § (1) bekezdés

polgármester

1.sz. függelék11
Kaposújlak Községi Önkormányzat
Képviselő-testületének
névsora
Rózsás Gyula polgármester
Kovács Jenő alpolgármester
Balazsiné Balaskó Mária képviselő
Békefiné Dobozi Beatrix képviselő
Gál László képviselő
Gondos Ferencné képviselő
Küplein Béla képviselő
Szekeres József képviselő
2. sz. függelék12

Ügyrendi Bizottság névsora

Gál László

képviselő

a bizottság elnöke

Gondos Ferencné

képviselő

a bizottság tagja

Szekeres József

képviselő

a bizottság tagja

1

Módosította a 9/2006.(XI.25.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.

2

Beiktatta a 9/2006.(XI.25.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.

3

1 A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény 2.§ 3./ pontja

4

Beiktatta a 27/2004.(XII.14.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2004. december 14. napjától.

5

1 A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény

6

Beiktatta a 9/2006.(XI.25.) rendelet 3. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.

7

Módosította az 5/2007.(VI.1.) rendelet 1. §-a. hatályos 2007. június 1. napjától.

8

1 Az államháztartásról szóló1992. évi XXXVIII törvény 62.§-83.§

9

Módosította a 9/2006.(XI.25.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.

10

Módosította a 9/2006.(XI.25.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2006.november 25. napjától.

11

Beiktatta a 9/2006.(XI.25.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.

12

Beiktatta a 9/2006.(XI.25.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.