Kaposújlak község képviselő testületének 3/2004 (IV.15..) önkormányzati rendelete
Kaposújlak Község Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 18. § /1/ bekezdése alapján a következő rendeletet alkotja:
Hatályos: 2004. 04. 15- 2014. 10. 20Kaposújlak község képviselő testületének 3/2004 (IV.15..) önkormányzati rendelete
Kaposújlak Község Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 18. § /1/ bekezdése alapján a következő rendeletet alkotja:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Hivatalos megnevezés
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kaposújlak Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) A képviselőtestület hivatalos megnevezése: Kaposújlak Község Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(3)1 Az önkormányzat képviselő-testületének székhelye: Kaposújlak, Kossuth u. 10.
(4) A képviselőtestület hivatalának hivatalos megnevezése: Kaposmérő - Kaposújlak Községek Körjegyzősége (a továbbiakban: Körjegyzőség).
Jelképek
2. § Az önkormányzat jelképeiről – címer és zászló – és azok használatának rendjéről külön önkormányzati rendelet szól.
3. § Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.
Bélyegző használat
4. § A Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, a Polgármester, a Körjegyző, valamint a Körjegyzőség bélyegzőjén a Magyar Köztársaság címerét kell használni. A Magyar Köztársaság címerét ábrázoló bélyegző használatát kifejezetten előíró jogszabály hiányában Kaposújlak címerét ábrázoló bélyegző is használható.
AZ ALAKULÓ ÜLÉS
A Képviselő-testület megalakulása
5. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a választást követő tizenöt napon belül tartja meg.
(2) Az alakuló ülést a legidősebb képviselő, mint korelnök vezeti.
6. § (1) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményéről.
(2) A képviselők esküt tesznek, és aláírják az esküokmányt, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
7. § A polgármester az alakuló ülésen, de legkésőbb hatvan napon belül programot terjeszt a Képviselő-testület elé, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára a településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel, valamint a helyi gazdasági és társadalmi élet segítésével összefüggő főbb célkitűzéseket és feladatokat tartalmazza.
A Képviselő-testület tisztségviselőinek megválasztása
8. § (1) A Képviselő-testület dönt:
A bizottságok tagjainak megválasztása
9. § (1) A Képviselő-testület legkésőbb az alakuló ülését követő ülésén megválasztja a bizottságok képviselő tagjait.
(2) A bizottság nem képviselő tagjainak személyére bármely képviselő javaslatot tehet, amelyről a Képviselő-testület a soron következő ülésén dönt. A bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő-testület előtt esküt tesznek, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. Az eskü szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.
(3) A bizottsági tagság megszűnése esetén az /1/-/2/ bekezdésbe foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni az új bizottsági tag megválasztásakor.
A KÉPVISELŐ
A képviselő jogai és kötelezettségei
10. § A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak. Az Ötv-ben meghatározottakon túl a képviselő:
A kizárás szabályai
11. § A Képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárásra az Ötv-ben meghatározott szabályok irányadók.
Az összeférhetetlenségi eljárás
12. §
.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
Az ülések éves munkaterve
13. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervének megfelelően ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.
(2) A Képviselő-testület évente július 1-től augusztus 15-ig munkaterv szerinti ülést nem tart.
(3) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
14. § (1) A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
(2) A munkaterv tartalmazza:
Az ülés összehívása
15. § (1) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Körjegyzőség a lakosságot az ülés előtt tájékoztatja.
(2) A közmeghallgatást igénylő napirendi pontot tárgyaló ülés időpontját, helyét legalább tizenöt nappal az ülés előtt a helyben szokásos módon – a községi hirdetőtáblákon kifüggesztéssel – közzé kell tenni.
16. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze.
(2) Az ülést nyolc napon belül össze kell hívni a Képviselő-testület bizottságának, valamint a képviselők egynegyedének indítványára.
(3) A Képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.
17. § (1) A képviselők és meghívottak a Képviselő-testület ülése előtt öt nappal – a bizottság elé nem kerülő előterjesztéseket és a meghívót három nappal - megkapják az ülés írásos előterjesztéseit. Késedelem esetén a napirendi pont tárgyalásáról a Képviselő-testület dönt.
(2) A Képviselő-testület rendkívüli esetben rövid úton (távbeszélő, távmásoló, távirat, stb.) is összehívható.
18. § (1) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit.
(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni a Képviselő-testület tagjai mellett:
Az ülés vezetése
19. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, illetve felkérésére vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.
(2) A Képviselő-testület ülését vezető személy:
A vita
20. § (1) Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell. A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, amely felett a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) A körjegyző jelzi a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel.
(4) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő - döntést igénylő - eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal megszavaztatja.
21. § A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra, úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.
Az előterjesztés
22. § (1) A Képviselő-testület ülésére általában írásbeli előterjesztés készül. Indokolt esetben a polgármester döntése alapján szóban is előterjeszthető napirendi pont.
(2) Szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot írásban kell megfogalmazni.
(3) Az előterjesztés két részből áll:
23. § Az előterjesztés elkészítésére a munkatervben kötelezett a testületi ülés előtt legalább nyolc nappal köteles bejelenteni a polgármesternek, hogy az előterjesztést alapos okkal és indokkal nem tudja elkészíteni.
Az ülés rendje
24. § (1) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során:
Zárt ülés
25. § (1) A zárt ülés anyagát kizárólag a következő személyeknek lehet átadni:
Döntéshozatal
26. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(2) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületet nyolc napon belül újra össze kell hívni.
(3) Minősített többség kell a következő ügyekben:
27. § A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.
Szavazás
28. § (1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.
(2) A Képviselő-testület, az alpolgármesteri tisztség betöltéséről titkos szavazással dönt. A Képviselő-testület zárt ülésén bármely képviselő indítványozhatja titkos szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület dönt.
(3)4 ) A Képviselő-testület határkörébe tartozó választási, kinevezési, megbízási és kitüntető cím adományozása ügyében, ha a határozati javaslatban több személy szerepel, a Képviselő-testület többlépcsős szavazással dönt oly módon, hogy minden képviselő mindegyik jelöltre szavazhat. Az egyes szavazási fordulókban a legkevesebb szavazatot kapott személyre a következő szavazási fordulóban nem lehet szavazni. A végszavazás során a két legtöbb szavazatot kapott személyről a képviselő-testület szavazással dönt.
Név szerinti szavazás
29. § (1) A polgármester, bármely képviselő indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A név szerinti szavazásnál a körjegyző betűrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor "igen", "nem", "tartózkodom" kijelentéssel szavaznak.
Az interpelláció
30. § (1) Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a Képviselő-testület ülésén, és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a képviselő-testület bizottságához, polgármesterhez és a körjegyzőhöz.
(2) Interpellálni a Képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben lehet.
(3) A képviselő az interpellációt visszavonhatja. Ha a képviselő az interpelláció elhangzásának a napirend szerint várható időpontjában nincs jelen, s távolmaradását előzetesen indokolva nem mentette ki, az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén az interpelláció elmondására a polgármester új időpontot tűz ki.
(4) Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
31. § (1) Az interpellációra a Képviselő-testület ülésén kell választ adni. Az interpellált személy indokolt esetben tizenöt napon belül írásban ad választ. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
(2) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el.
(3) Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.
A kérdés
32. § (1) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés.
(2) A kérdés benyújtásának és megválaszolásának elintézésére a 31. és 32. § rendelkezéseit kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem határoz.
A közmeghallgatás rendje
33. § (1) A Képviselő-testület munkatervében meghatározottak szerint tart közmeghallgatást, melyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közérdekű kérdéseket és javaslatokat a Körjegyzőség harminc napon belül kivizsgálja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.
(3) A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot legalább 15 nappal előbb a helyben szokásos módon – községi hirdetőtáblán – tájékoztatni kell.
(4) Az éves költségvetési tervezetet közmeghallgatás tárgyává kell tenni.
(5) A rendelet tervezetet a közmeghallgatás előtt legalább nyolc nappal a Hivatalban és a könyvtárban megfelelő példányban kell elhelyezni. Erről a lakosságot a Hivatal a helyben szokásos módon tájékoztatja.
(6) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, a polgármester a hozzászólások időtartamát korlátozhatja.
(7) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül.
Az önkormányzati rendeletek alkotásának főbb szabályai
34. § (1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet:
35. § A Képviselő-testület a Szervezeti és Működési Szabályzatáról, a költségvetésről és a zárszámadásról, a településrendezési tervekről szóló rendelet tervezeteket a polgármester, az egyéb rendelet tervezeteket a körjegyző terjeszti a Képviselő-testület elé.
36. § (1) A rendelet tervezetet a jogalkotásról szóló törvényben15 foglal követelmények figyelembevételével kell előkészíteni.
(2) A rendelet tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.
(3) A polgármester, a körjegyző véleményének meghallgatása után, egyes rendelet tervezeteket az érdemi vita előtt közmeghallgatásra bocsáthat. Az éves költségvetési tervezetet közmeghallgatás tárgyává kell tenni.
(4) A rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
A közzététel
37. § (1) A rendeletet a Körjegyzőség hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
(2) A Körjegyzőségen, a könyvtárban a rendelet egy-egy példányát el kell helyezni.
A JEGYZŐKÖNYV
38. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent Képviselő-testületi tagok és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza.
(2) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, az előterjesztések egy-egy példányát, a jelenléti ívet, valamint az elfogadott, a polgármester és a körjegyző sajátkezű aláírásával ellátott rendeletet.
39. § (1) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Körjegyzőség kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek évenként beköttetéséről, valamint megfelelő őrzéséről.
(2) A Képviselő-testület nyilvános ülésein készült jegyzőkönyvbe bárki betekinthet.
(3) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő-testület tagja, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos megbízottja, a Közigazgatási Hivatal vezetője, továbbá a körjegyző tekinthet be.
(4) A jegyzőkönyv elkészítéséről a körjegyző gondoskodik.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
40. § (1) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre:
(2) A Képviselő-testület a határozatában megjelölt ügyeknek a határozatban megállapított ideig történő intézésére eseti bizottságot alakíthat.
(3) A bizottság főbb feladatait e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(4) A Képviselő-testület által a bizottságra, valamint a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét e rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
(5)6 ) A Ügyrendi Bizottság tagjainak névsorát e rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.
41. § (1) A bizottság maga állapítja meg működése részletes szabályait. A bizottság határozatképességére, a határozathozatal módjára és a zárt ülés tartására a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok az irányadók.
(2) A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fennáll.
(3) A bizottság éves munkaterv alapján működik, amelyet a Képviselő-testület éves munkatervének meghatározását követően 30 napon belül készít el.
(4) A bizottság munkáját a Körjegyzőség segíti. A Körjegyzőség feladatai:
42. § (1) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt öt nappal kell a bizottság tagjainak megküldeni.
(2) A Képviselő-testület és a bizottságok, valamint a bizottságok egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ (Körjegyző)
A polgármester
43. § (1)7 A polgármester feladatát főállásban látja el.
(2) A polgármester a Képviselő-testület elnöke, felelős az önkormányzat egészének működéséért.
(3) Főbb feladatai:
Alpolgármester
44. § (1) A Képviselő-testület saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát, hivatali munkarendjét a polgármester határozza meg.
A körjegyző
45. § (1) A Körjegyző:
A HIVATAL
46. § (1) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Kaposmérő Község képviselő-testületével közösen egységes hivatalt működtet.
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI
Az önkormányzat költségvetése
47. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg. Ebben dönt, hogy az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl, milyen önként vállalt feladatot lát el.
(2) Az /1/ bekezdésben szereplő rendeletet külön18 törvény rendelkezésének megfelelően kell megalkotni.
48. § (1) A Képviselő-testület a költségvetési koncepció tárgyalásakor dönt arról, hogy szükséges-e a költségvetési rendeletet több fordulóban tárgyalni.
(2) A költségvetési rendelet tárgyalását megelőzően külön törvényben meghatározott költségvetési koncepciót kell előterjeszteni, melynek elemei:
Az önkormányzat vagyona
49. § Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodás és az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos előírásokat külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
50. § Az önkormányzat a vagyonáról folyamatosan elszámol. A következő évet előkészítő közmeghallgatás egyik napirendjeként a polgármester tájékoztatást ad az önkormányzat vagyoni helyzetéről.
Az önkormányzat és intézményei gazdálkodásának ellenőrzése
51. §9 Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Ötv-ben meghatározott szabályok irányadók. Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről a Kaposvári Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik.
HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS
52. § A Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és a népi kezdeményezés rendjét.
53. § (1) E rendelet 2004. év április hó 15. napján lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 8/1995. (VI.12.) önkormányzati rendelet, valamint az azt módosító 4/1999. (III.26.), 10/2002. (X.30.) önkormányzati rendelet.
A Képviselő-testület tagja és a Képviselő-testület bizottsága
külső tagja esküjének szövege:
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGÁNAK FELADATA, NÉVSORA
Ügyrendi Bizottság
Hatáskör megnevezése |
Jogszabály |
Címzett |
|
---|---|---|---|
1. |
Szociális rászorultság esetén -a szociális alapellátás keretében - rendeletben meghatározott átmeneti segélyt nyújt, a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére |
5/2004. Önk.r. |
polgármester |
2. |
Temetési segélyt nyújt annak a kaposújlaki lakosnak, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott. |
5/2004. Önk.r. |
polgármester |
3. |
Házasulók és újszülöttek részére - rendeletben meghatározott esetben és összegben támogatást nyújt |
5/2004. Önk.r. |
polgármester |
4. |
Gondoskodik annak a vagyontalan személynek a közköltségen történő eltemettetéséről, akinek nincs vagy nem lelhető fel tartásra köteles és képes hozzátartozója. |
5/2004. Önk.r. |
polgármester |
5. |
Méltányossági alapon ápolási díjat állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. évet betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi. |
1993. évi III. tv. (Sztv.) 43/B. § |
polgármester |
6. |
Az önkormányzat nevében közterület használatához tulajdonosi hozzájárulást ad és területbérleti szerződést köt. |
10/2004. (IV.15.) 6. § (1) bekezdés |
polgármester |
Ügyrendi Bizottság névsora
Gál László |
képviselő |
a bizottság elnöke |
Gondos Ferencné |
képviselő |
a bizottság tagja |
Szekeres József |
képviselő |
a bizottság tagja |
Módosította a 9/2006.(XI.25.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.
Beiktatta a 9/2006.(XI.25.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.
1 A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény 2.§ 3./ pontja
Beiktatta a 27/2004.(XII.14.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2004. december 14. napjától.
1 A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény
Beiktatta a 9/2006.(XI.25.) rendelet 3. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.
Módosította az 5/2007.(VI.1.) rendelet 1. §-a. hatályos 2007. június 1. napjától.
1 Az államháztartásról szóló1992. évi XXXVIII törvény 62.§-83.§
Módosította a 9/2006.(XI.25.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.
Módosította a 9/2006.(XI.25.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2006.november 25. napjától.
Beiktatta a 9/2006.(XI.25.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.
Beiktatta a 9/2006.(XI.25.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2006. november 25. napjától.