Nemesdéd Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2021. 09. 01- 2024. 12. 06Nemesdéd Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
Nemesdéd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, továbbá az Alaptörvény 32. cikk 1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. §
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Hivatalos megnevezések
2. §
A településről általában
3. §
Az önkormányzat jelképei, azok használata.
4. §
Az önkormányzat
5. §
Bélyegző használata
6. §
A HELYI ÖNKORMÁNYZÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
Az önkormányzati jogok
7. § A helyi önkormányzat – törvények keretei között – önállóan szabályozhatja, illetőleg egyedi ügyekben szabadon igazgathatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket. Döntését az Alkotmánybíróság, illetve bíróság kizárólag jogszabálysértés esetén bírálhatja felül.
8. §
Az önkormányzat hatósági jogköre és szervei
9. § A hatósági jogköre kiterjed a község egész területére, és egybeesik a település határával, melyben benne foglaltatik a községhez tartozó puszták, külterületi lakott helyek területei is, és kiterjed e területi határon belül minden ott lakó és tartózkodó személyre, és minden ott létező vagyonra (dologra).
10. § (1) A helyi önkormányzat - saját felelősségére - vállalkozási tevékenységet folytathat. Ennek megfelelően:
a) közvetlenül is részt vehet vállalkozásokban,
b) a helyi önkormányzati politikával illetőleg annak eszközeivel, módszereivel és konkrét formáival (helyi adópolitikával, telek- és ingatlanértékesítéssel stb.) vállalkozásélénkítő, piacgazdaság-barát környezetet teremt,
c) vagyoni értékű jogokkal rendelkezik (bérleti jog, részvények stb.).
(2) Amennyiben az önkormányzat működési területén lévő vállalkozásban vesz részt, ezt megelőzően szükség szerint, illetve ötmillió forintérték feletti vagyoni hozzájárulás esetén kötelezően szakértői véleményt kér vagy közgazdasági (jövedelmezőségi) elemzést végeztet. Az említetteket az előterjesztéshez csatolni kell, nélkülük a napirend nem tárgyalható.
11. § A képviselő-testület véleményt nyilváníthat és kezdeményez a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben is. E jogával különösen abban az esetben élhet, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll szoros kapcsolatban. Ilyen ügyekben - a polgármester indítványára - a képviselő-testület csak a közvetlenül érintett helyi közösség, érintett érdek-képviseleti szerv vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.
12. § Önkormányzati döntést a helyi önkormányzat:
a) képviselő-testülete, annak felhatalmazására,
b) állandó bizottság,
c) a polgármester,
d) önkormányzati társulás,
e) jegyző
f) és helyi népszavazás hozhat.
13. §
TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZAT
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADATA, HATÁSKÖRE, SZERVEZETE
A képviselő-testületének feladat- és hatásköre
14. § (1) Az önkormányzat jogi személy. A községi önkormányzat képviselő-testületének kötelező feladatait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. § (1)-(2) bekezdése tartalmazza.
(2) Az önkormányzati feladatainak ellátási módját saját hatáskörében dönti el. Az önkormányzat által ellátandó alaptevékenységek kormányzati funkciók szerinti felsorolását a 6. melléklet tartalmazza.
(3) A képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható feladatait az Mötv. 42. §-a tartalmazza.
(4) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik az Mötv. 13. § (1)-(2) bekezdésében felsoroltakon túlmenően:
a) A nem kötelező helyi közügy megoldásának vállalása, illetőleg arról történő lemondás.
b) A képviselő-testület ciklusprogramjának elfogadása.
c) Önkormányzati ingatlan és egyéb vagyontárgy értékesítése.
d) Gazdasági társaságba való belépés, kilépés, alapítás és megszüntetés.
(5) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:
a) Önszerveződő közösségek támogatása.
b) Helyi hagyományőrző tevékenység támogatása.
(6) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben – a fedezet biztosításával egyidejűleg kell állást foglalni.
(7) A képviselő-testület kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a polgármesternek - a képviselő-testület által átruházott - önkormányzati ügyben hozott döntését.
15. § (1) A képviselő-testület tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat gazdasági programja tartalmazza. A gazdasági programot a polgármester az önkormányzat alakuló ülését követő 6 hónapon belül nyújtja be a képviselő-testület részére. A gazdasági programban foglaltak megvalósíthatóságát a képviselő-testület az éves költségvetés összeállításakor vizsgálja. Az aktuális elemeket a költségvetésbe beépíti és a végrehajtásukról a költségvetési beszámoló keretében ad számot.
(2) A ciklus félidejében a gazdasági programot a képviselő-testület áttekinti és aktualizálja.
16. § (1) A képviselő-testület által átruházott hatásköröket a rendelet 3. melléklete tartalmazza. A polgármester egyéni mérlegelési jogkörében eljárva, szükség esetén kérje ki a képviselő-testület tagjainak és a nemzetiségi önkormányzat elnökének véleményét.
(2) A képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának döntését csak a fellebbezési eljárásban semmisítheti, vagy változtathatja meg, illetőleg a hatáskört gyakorló szervet beszámoltathatja.
(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója - az e kereten belül tett intézkedéseiről, azok eredményéről a soron következő ülésen beszámol.
17. § (1) Az államigazgatási hatósági jogkörök gyakorlása során a helyi önkormányzatok szervei (a jegyző, a polgármester, illetőleg a közös önkormányzati hivatal) az állam központi szervei által alkotott jogszabályok érvényesítését szolgáló hatósági jogalkalmazó tevékenységet végeznek.
(2) E hatáskörükben az önkormányzat szervei nincsenek alárendelve a képviselő-testületnek. A képviselő-testület a hatáskörrel felruházott tisztségviselőjétől, köztisztviselőjétől a hatáskört nem vonhatja el.
18. § (1) A képviselő-testület önkormányzati feladatait a polgármester, a közös hivatala útján, valamint a települési képviselők tevékeny közreműködésével látja el.
(2) Az egyes feladatok ellátásának sorrendi meghatározásánál a végrehajtásaikhoz szükséges anyagi eszközök tekintetében pedig az éves költségvetés előirányzatai a meghatározók.
19. §
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
20. §
A képviselő-testület megalakulása
21. §
A képviselő-testület összehívása
22. §
A testületi ülések ügyrendje
23. § Zárt ülés
(1) A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt esetekben,
(2) A zárt ülésen az Mötv. 46. § (2) bekezdésében felsorolt érintettek vehetnek részt. Törvény előírhatja, mely esetben kötelező az érintett meghívása.
24. § A rendes ülés napirendje
(1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester tesz javaslatot, amelynek alapján a napirendet a képviselő-testület határozattal hagyja jóvá.
(2) A képviselő-testület a napirend kérdésében - ezen bekezdés utolsó mondatában foglaltak kivételével - egyszerű szótöbbséggel szavaz. A napirend elfogadása után az előterjesztő az elfogadott napirendi ponthoz kötve van, annak visszavonására, a napirend változtatására csak a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján van lehetőség. Minősített szótöbbséggel vehető napirendre a meghívóban nem szereplő napirendi javaslat.
(3) A napirendi pontok tárgyalási sorrendjét az alábbiak szerint célszerű meghatározni:
a) tájékoztatók
b) rendeleti javaslatok
c) határozati javaslatok, ezen belül a beszámoló jellegű, de határozati javaslatot is tartalmazó előterjesztéseket, hátrébb sorolva
d) interpellációk
e) kérdések
f) bejelentések
(4) A (3) bekezdés a) pont szerinti tájékoztatók keretében a polgármester, az alpolgármester, a bizottság elnöke és a jegyző beszámol:
a) a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról;
b) az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, valamint a jelentősebb eseményekről;
c) az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
(5) A továbbiakban az ügyek a (3) bekezdés szerint összeállított és a meghívóban közölt tárgysor szerinti sorrendben kerülnek megtárgyalásra. Ettől a szabálytól eltérni csak akkor lehet, ha az arra vonatkozó indítványt a testület határozatilag elfogadta. Az indítvány felett vitának helye nincs.
(6) Amíg valamely napirend határozattal, vagy napirendről történő levétellel eldöntve nincs, addig más tárgyú napirendre áttérni nem lehet. Ugyanazon ülésen a már egyszer letárgyalt és határozattal eldöntött ügy újbóli tárgyalás alá nem vehető.
(7) A határozatot mindig a polgármester mondja ki.
(8) A testületi ülésen a tárgysorozatra felvett ügyek tárgyalása előtt felszólalásnak helye nincs.
25. § Az előterjesztések rendje
(1) A képviselő-testületi előterjesztések a polgármesternél írásban nyújthatók be.
(2) A képviselő-testület elé előterjesztést tehetnek:
a) a képviselők,
b) a polgármester és alpolgármester,
c) a képviselő-testület bizottságai,
d) a jegyző.
(3) A képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek: előterjesztésnek minősül a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
(4) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.
(5) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) a tárgyat és a tényállást,
b) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,
c) az alternatívák indokait,
d) a határozati javaslatot,
e) és szükség szerint a felelős és a határidő megjelölését.
(6) Az előterjesztések terjedelme - a határozati javaslat és a mellékleteken kívül - az öt oldalt nem haladhatja meg, kivéve
26. § Sürgősségi indítvány
(1) A polgármester, a képviselők több mint 1/3-a, a bizottság és a jegyző javasolhatják a képviselő-testületnek valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgősséggel történő tárgyalását. A sürgősségi javaslatot indokolással kell ellátni.
(2) Sürgősségi javaslatot az előterjesztéssel vagy az önálló indítvánnyal együtt a képviselő-testület ülését megelőzően 1 nappal a polgármesternél lehet benyújtani, aki dönt a javaslat indokoltságáról.
(3) Amennyiben a polgármester az indítványnak nem ad helyt, a sürgősségi indítvány kérdésében a képviselő-testület a napirend előtt egyszerű szótöbbséggel hozott határozatával dönt.
27. § Az összeférhetetlenség
(1) Az összeférhetetlenségi bejelentést az ok megjelölésével az Ügyrendi Bizottsághoz kell előterjeszteni.
(2) Az összeférhetetlenségi ügyeket az Ügyrendi Bizottság vizsgálja.
(3) A bizottság elnöke köteles az összeférhetetlenségi bejelentést a legközelebbi testületi ülésen ismertetni, és döntésre előkészíteni.
28. § Interpelláció
(1) Az önkormányzati képviselő a községi önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó minden ügyben magyarázat kérése céljából a polgármesterhez, a jegyzőhöz és az állandó bizottság elnökéhez interpellációt intézhet. Az interpellációt és az ezzel kapcsolatos tényleírást legkésőbb az ülés előtt legalább 3 nappal a polgármesternél kell benyújtani. E határidő elmulasztása esetén a benyújtó képviselő választása szerint vagy kérdésként nyújtható be, vagy interpellációként olyan képviselő-testületi ülésen adható elő, amellyel kapcsolatban a 3 napos határidő teljesült. Az interpellációra az ülésen - vagy legkésőbb 15 napon belül írásban - érdemi választ kell adni.
(2) A polgármester minden ülés elején a testületi ülésnek bejelenti a beterjesztett interpellációkat.
(3) Ha az interpelláló képviselő az ülésen nincs jelen, az interpellációt elnapoltnak kell tekinteni.
(4) Az interpellálót az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli előterjesztés joga is megilleti, amely 5 percnél hosszabb időtartamú nem lehet.
(5) A válasz elhangzása után - az írásban adott válasz esetében a képviselő-testület következő ülésén - az interpelláló képviselőnek 2 perces viszontválaszra van joga, ennek keretében nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja-e. Ezt követően a képviselő-testület dönt a válasz elfogadásáról.
(6) Ha a képviselő-testület a választ nem fogadta el, a polgármester vizsgálat céljából kiadja az illetékes bizottságnak.
(7) A képviselő-testület az interpelláció tárgyában a bizottsági jelentés alapján a jelentést követő rendes ülésen az interpellációt benyújtó képviselő véleményének meghallgatása után vita nélkül szavaz.
29. § Kérdés
(1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyekben kérdést intézhet, amelyre az ülésen - vagy legkésőbb 15 napon belül írásban - érdemi választ kell adni.
(2) A kérdésekre, az interpellációra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kérdés a testületi ülésen is feltehető, nem kell írásban benyújtani azt. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ.
30. § A képviselő-testület tanácskozási rendje
(1) A képviselő-testületi ülést a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkét személy akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke, mint az ülés elnöke vezeti, akinek a munkáját a jegyző segíti.
(2) A polgármester akadályozásának minősül az is, ha a szabályzat 34. §-ában megjelölt kizárási ok merül fel személyére vonatkozóan.
(3) Az ülést az ülés elnöke nyitja meg, megállapítja a jelen lévő képviselők számát, az ülés határozatképességét. Az ülés tartama alatt a jelenlévők száma szempontjából az „igen”, „nem”, „tartózkodom” szavazatok összesített száma irányadó.
(4) A képviselő-testületi ülésen részt vevő képviselők, illetve minden jelen lévő személy köteles a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.
(5) Az ülés elnöke gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról.
(6) A tanácskozás rendjének megtartása érdekében az ülés elnöke:
a) a tárgytól eltérő vagy ugyanazon érveket megismétlő felszólalót figyelmezteti, ismétlődő esetben megvonja tőle a szót,
b) rendreutasítja azt a képviselőt, aki a testületi ülés tekintélyét sértő kifejezést használ, súlyos esetben jegyzőkönyvi megrovásban részesíti,
c) rendzavarás esetén figyelmezteti a rendbontót; ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja, vagy elhagyja az elnöki széket, és ezzel az ülés az elnök visszatéréséig félbeszakad.
(7) Az ülés elnökének a rendfenntartás érdekében tett - e rendeletben szabályozott - intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
(8) Bármely képviselő, illetve az előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz, és az elnök javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.
(9) Bármely képviselő, illetve előterjesztő javasolhatja a tárgyalásba vett előterjesztés napirendről való levételét, melyről a képviselő-testület vita nélkül szavaz.
31. § A vitavezetés szabályai
(1) Az ülés elnöke minden napirendi pont felett vitát nyit. Nem nyithat vitát a tájékoztató jellegű napirendek esetében.
(2) A testületi ülésen napirendenként elsőként az adott napirendi pont előadóját, másodikként az érintett bizottság elnökét illeti meg a szó.
(3) Az írásbeli előterjesztést az előadó a napirend tárgyalásának kezdetekor szóban kiegészítheti. A szóbéli kiegészítés csak az írásos előterjesztésben nem ismertetett kérdésekre terjedhet ki. Az előadó röviden indokolni köteles azt is, hogy a szóbeli kiegészítésre miért van szükség, illetve, hogy a szóban elmondottak miért nem szerepelnek az írásos előterjesztésben.
(4) A szóbeli kiegészítés maximális időtartama 5 perc.
(5) A szóbeli kiegészítés után az előterjesztőhöz a települési képviselők és a bizottság tagjai kérdéseket intézhetnek. A települési képviselők kérdésüket, az ülést megelőzően írásban is benyújthatják a polgármesterhez.
(6) A válaszok elhangzását követően a polgármester megnyitja a vitát.
(7) A vita során rendkívül indokolt esetben a polgármester megadhatja a felszólalási jogot olyan személyeknek is, akiknek egyébként nincs tanácskozási joguk.
(8) Törvényességi észrevétel esetén a jegyző a vitában soron kívül felszólalhat több alkalommal is.
(9) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, az elnök a vitát lezárja.
32. § A döntéshozatal szabályai
(1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselőknek több mint a fele jelen van. Ha az ülés kezdetekor az ülés elnöke megállapítja a határozatképtelenséget, akkor az ülést nem nyitja meg; ha az ülés folyamán bármikor, illetve a szünet után az elnök határozatképtelenséget állapít meg, akkor az ülést bezárja vagy elnapolja. A határozatképtelenség megállapítása névsorolvasással, a jelenlévők nevének rögzítése útján történik.
(2) A határozatképesség tekintetében elnapolt napirendeket 5 munkanapon belül a képviselő-testület újra tárgyalja.
(3) Minősített többség szükséges az e rendelet 39. §-ában meghatározott kérdések szabályozásához.
33. § (1) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
(2) A képviselő köteles a napirend tárgyalásának kezdetén - közeli hozzátartozójára kiterjedően is - bejelenteni személyes érintettségét.
(3) A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának vizsgálata az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik. A vizsgálat eredményét a soron következő testületi ülésen a bizottság ismerteti. Amennyiben a képviselő-testület megállapítja, hogy a képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztotta a képviselői tiszteletdíja legfeljebb 25 %-kal, maximum 6 havi időtartamra csökkenthető.
34. § A szavazás módja
(1) Szavazni személyesen kell.
(2) A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet, a nyílt szavazás név szerinti is lehet.
(3) Az elnök a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról az eredeti javaslat módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell szavazni.
35. § A nyílt szavazás
(1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Az elnök köteles a szavazatokat megszámláltatni. Kétség esetén a szavazást kézfelemeléssel meg kell ismételni.
(2) A szavazatok összeszámlálása után az elnök megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.
36. § (1) A képviselő-testület egynegyedének javaslatára név szerinti szavazást kell elrendelni.
(2) A név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ábécé sorrendben kell felolvasni. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodtam” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja, és a szavazás eredményét - névsorral együtt átadja az ülés elnökének. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(3) Nem lehet név szerinti szavazást tartani, ha jogszabály titkos szavazást ír elő.
(4) Ha jogszabály kötelezővé teszi, a név szerinti szavazást el kell rendelni.
37. § A titkos szavazás
(1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.
38. § Határozathozatal
(1) Az egyszerű többséggel hozott határozathoz a jelen lévő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő (Mötv. 66. §).
39. § (1) A minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint a felének a szavazata szükséges.
(2) A megválasztott települési képviselők többségének, 3 képviselő egybehangzó szavazata szükséges:
a) Az Mötv. 42. § 1., 2., 5., 6., 7., pontjában foglalt esetekben,
b) - a települési képviselő kizárásához, méltatlanság megállapításához,
40. §
Lakossági fórumok
41. §
Közmeghallgatás
42. §
A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
43. §
ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS
44. §
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ
44/A. § 1) A képviselő-testület az önkormányzati képviselők tiszteletdíjának mértékéről, a természetbeni juttatásokról szóló 7/2000. (III. 28.) önkormányzati rendeletben rendelkezik.
(1) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén való részvétele akadályoztatását, késését vagy idő előtti távozását köteles a polgármesternél vagy a bizottság elnökénél a testületi, illetve a bizottsági ülést megelőzően jelezni.
(2) A bejelentési kötelezettség teljesítése alapján igazolt távollétnek minősül, ha a tiszteletdíjra jogosult betegsége, munkahelyi elfoglaltsága, szabadsága vagy hivatalos kiküldetése miatt nem tud részt venni az ülésen.
(3) Igazolatlan hiányzásnak számít, ha az önkormányzati képviselő a képviselő-testületi ülés közben indokolás, vagy a polgármesternek történő előzetes bejelentés nélkül véglegesen eltávozik az ülésről.
(4) Amennyiben az önkormányzati képviselő a képviselő-testületi vagy a bizottsági ülésen való távollétére vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget és az ülésről igazolatlanul távol marad, úgy esetenként az őt megillető tiszteletdíjat egy havi időtartamra 50 %-kal csökkenteni kell.
(5) Amennyiben a képviselő három hónapon belül három alkalommal bejelentés nélkül, igazolatlanul marad távol a (3) bekezdés szerinti ülésekről, úgy az őt megillető tiszteletdíjat három hónapra meg kell vonni.
(6) A tiszteletdíj csökkentését és megvonását a polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület a kifizetéshez igazodva határozattal állapítja meg.
(7) Ismételt kötelezettségszegés esetén a tiszteletdíj csökkentés és megvonás újra megállapítható.
(8) A távolmaradásokról, és az azokra vonatkozó bejelentésekről a jegyző nyilvántartást vezet.
(9) A távolmaradások ellenőrzése az üléseken készült jelenléti ívek és az ülésekről készült jegyzőkönyvek alapján történik.
45. §
POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ
Polgármester
46. § (1) A polgármester, mint az önkormányzat vezetője, az önkormányzat egész működéséért felelős. Az Mötv. 67. §-ában meghatározottakon túl feladatai:
a) a község fejlődésének, a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,
b) a község vagyonának megőrzése és gyarapítása,
c) a képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése,
d) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,
e) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, és a döntések végrehajtásának megszervezése, ellenőrzése.
47. §
Alpolgármester
48. §
Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője
49. § ((1) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglaltak alapján látja el feladatát.
(1) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.
(2) A jegyző részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a képviselő-testületek döntései határozzák meg.
(3) A jegyzővel kapcsolatos egyéb munkáltatói jogokat a Közös Önkormányzati Hivatalt gesztor önkormányzatának polgármestere a Közös Hivatalról szóló megállapodásban rögzítettek szerint gyakorolja.
(4) A jegyző hétfő, szerda és pénteki napokon Nagyszakácsiban, kedd és csütörtöki napokon a Nemesdéd és Vése Kirendeltségeken tart ügyfélfogadást.
(5) A jegyzőt távolléte esetén az általa kijelölt személy helyettesíti.
(6) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatás esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a közös hivatal megfelelő iskolai végzettséggel bíró pénzügyi munkatársa látja el.
50. §
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
51. § (1) A képviselő-testület a határozatában megjelölt ügyek intézésére, felügyeletére eseti bizottságot alakíthat.
52. § (1) A bizottság határozatképességére, a határozathozatal módjára a képviselő-testületre vonatkozó szabályok az irányadók.
(2) A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagsága megszűnése után is fennáll.
(3) A bizottság munkáját a Közös Önkormányzati Hivatal segíti.
53. § (1) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik a hivatal közreműködésével. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt öt nappal kell a bizottság tagjai részére megküldeni.
(2) A képviselő-testület és a bizottságok, valamint a bizottságok egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.
54. §
A KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL
55. §
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TÁRSULÁSOKRA ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSEKRE VONATKOZÓ ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
56. § A helyi önkormányzat biztosítja a nemzetiségi önkormányzat működéséhez szükséges helyiséghasználatot, tárgyi feltételeket:
57. §
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSA
58. § (1) A képviselő-testület a költségvetéséről évente rendeletet alkot. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét, az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) Az önkormányzat anyagi lehetőségeihez mérten, eseti döntés alapján, önként vállalt feladatokat vállal, ilyenek különösen, hogy:
a) támogatja a településen és a településen kívül működő civil szervezeteket,
b) jelentősebb eseményeken a település egész lakosságát érintő rendezvényeket szervez,
c) pályázatokat nyújt be a település fejlődését, az önkormányzat működését biztosító pályázati lehetőségekre.
(3) Az önkormányzat által ellátandó alaptevékenységek kormányzati funkciók szerinti felsorolását a 6. melléklet tartalmazza.
59. §
Az önkormányzat vagyona
60. §
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
61. §
Gazdasági program
62. § A rendelet kihirdetésével egyidejűleg hatályát veszti Nemesdéd Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatát megállapító 8/2019. (XI. 27.) önkormányzati rendelet.
63. § Ez a rendelet 2021. szeptember 1-jén lép hatályba.
1. melléklet
2. melléklet
1. nyilvántartja és ellenőrzi a képviselői (polgármesteri) vagyonnyilatkozatokat,
2. szükség esetén lefolytatja a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárást,
3. szükség esetén kivizsgálja az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének megvizsgálására irányuló – a polgármester által átadott – kezdeményezéseket,
4. személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának vizsgálata,
5. méltatlansági eljárás lefolytatása,
6. titkos szavazás esetén ellátja a szavazatszedő bizottság funkcióját
7. a választások, kinevezések, felmentések, vezetői megbízás adásának, illetőleg visszavonásának előkészítése, véleményezése, az ezekkel kapcsolatos javaslattétel.
8. polgármester illetményére, költségtérítésére vonatkozó javaslat előkészítése és előterjesztése.
9. alpolgármester tiszteletdíjára, költségtérítésére vonatkozó javaslat előkészítése és előterjesztése.
3. melléklet
4. melléklet
1. (1) Vagyonnyilatkozat tételére kötelezett az a közszolgálatban álló személy, aki - önállóan vagy testület tagjaként - javaslattételre, döntésre vagy ellenőrzésre jogosult
A fenti rendelkezések alapján vagyonnyilatkozatot tesz:
(1) Nemesdéd Községi Önkormányzat Polgármestere, Képviselő-testületének és Bizottságainak tagjai,
(2) A Nagyszakácsi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője és érintett hivatalnokai,
A vagyonnyilatkozat őrzéséért felelősök köre:
Közszolgálatban álló személy esetében a munkáltatói jogkör gyakorlója, helyi önkormányzat esetében a jegyző, közalapítvány esetében az alapítói jogokat gyakorló szerv.
a) közigazgatási hatósági vagy szabálysértési ügyben,
b) közbeszerzési eljárás során,
c) feladatai ellátása során költségvetési vagy egyéb pénzeszközök felett, továbbá az állami vagy önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás, valamint elkülönített állami pénzalapok, fejezeti kezelésű előirányzatok, önkormányzati pénzügyi támogatási pénzkeretek tekintetében,
d) egyedi állami vagy önkormányzati támogatásról való döntésre irányuló eljárás lefolytatása során, vagy
e) állami vagy önkormányzati támogatások felhasználásának vizsgálata, vagy a felhasználással való elszámoltatás során.
5. melléklet
1. Marcali Többcélú Kistérségi Társulás,
2. Mecsek-Dráva Önkormányzati Társulás,
3. Böhönye és Környéke Önkormányzatai Társulása,
6. melléklet