Gige Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2020.(II.11.) önkormányzati rendelete

a helyi szociális ellátásokról

Hatályos: 2020. 03. 01- 2021. 06. 29

Gige Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2020.(II.11.) önkormányzati rendelete

a helyi szociális ellátásokról

Gige Község Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 1. § (2) bekezdésében, az Szt. 10. § (1) bekezdésében a 3. § és 4. § tekintetében, az Szt. 26. §-ában, az Szt. 32. § (1) bekezdés b) pontjában, az Szt. 32. § (3) bekezdésében a 5. § bekezdés tekintetében, az Szt. 33. § (7) bekezdésében, az Szt. 45. § (1) és (3) bekezdésében a 6. §, 7. §, 8. §, 9. § és a 11. § tekintetében, az Szt. 48. § (4) bekezdésében a 13. § tekintetében, az Szt. 62. § (2) bekezdésében a 18. § (2) bekezdés tekintetében, az Szt. 92. § (1) bekezdés a) pontjában a 23. § (3) bekezdés tekintetében, az Szt. 92. § (2) bekezdésében, az Szt. 132. § (4) bekezdésében, az Szt. 134/E. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET A rendelet célja, alapelvei

1. § (1) E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezzék a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról és térítési díjairól.

(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.

II. FEJEZET A rendelet hatálya

2. § (1) A rendelet hatályára vonatkozóan az Szt. 3. §-a az irányadó.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a rendelet hatálya kiterjed Gige Község Önkormányzata által szervezett és nyújtott ellátásokra.

III. FEJEZET Eljárási rendelkezések

3. § (1) A rendelet alkalmazásában, a szociális igazgatásban alkalmazott fogalmakat az Szt. 4. §-a tartalmazza.

(2) E rendeletet az Szt-vel, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelettel együtt kell alkalmazni.

(3) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmet az önkormányzati hivatalban lehet írásban előterjeszteni, vagy kivételes esetben szóban, melyet haladéktalanul írásba kell foglalni.

(4) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet az önkormányzati hivatalban, vagy az Alapszolgáltatási Központ Vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(5) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét formanyomtatványon nyújthatja be.

(6) A képviselő-testület a szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.

(7) Amennyiben a szociális ellátást kérő az általa kérelmezett ellátás helyett más ellátásra lenne jogosult, erre a tényre a figyelmét fel kell hívni.

(8) A Képviselő-testület e rendelet 8. § (1) bekezdésében foglalt rendkívüli települési támogatás iránti kérelmekről negyedévente dönt.

4. § (1) A kérelmező köteles a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, továbbá a kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat kérelméhez becsatolni.

(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

- az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. §-ban meghatározott adatait,

- az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(3) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)-(3) bekezdése az irányadó.

(4) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (4)-(5) bekezdése az irányadó.

(5) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 36. §-ának (2) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

(6) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni települési támogatás megállapítása iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(7) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben – a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül – vizsgálta, és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

(8) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006. (III. 27.) Kormányrendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.

(9) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(10) A rendszeres települési támogatásban részesülő személy a jogosultság feltételei érintő lényeges tények, körülmények (jövedelmi, vagyoni viszonyok, családi állapot, lakcím stb.) megváltozását 8 napon belül köteles bejelenteni a Hivatalnak. E kötelezettségről a támogatást megállapító határozatban tájékoztatni kell a jogosultat. A bejelentés elmulasztása esetén vizsgálni kell a támogatás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevételét.

(11) E rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott rendszeres települési támogatást meg kell szüntetni, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt pedig kötelezni kell

a) a pénzbeli támogatás visszafizetésére;

b) a természetben nyújtott támogatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.

(12) A támogatást megállapító szerv a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás megtérítését az arról való tudomásszerzést követő három hónapon belül rendelheti el. Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől, illetőleg folyamatos támogatás esetén a támogatás megszűnésétől egy év már eltelt.

(13) Ha a támogatás megállapítója a rendszeres települési támogatás megtérítését rendeli el, a kötelezett kérelmére engedélyezheti a megtérítés összegének részletekben történő megfizetését. A részletfizetés időtartama nem haladhatja meg a 12 hónapot.

(14) A támogatás megállapítója a kötelezett kérelmére a megtérítés összegét csökkentheti, vagy elengedheti.

Támogatások folyósítása

5. § (1) A nem rendszeres támogatások kifizetése az ellátást megállapító határozatban megjelölt időpontban történik házipénztárból.

(2) Házipénztárból történő kifizetés esetén a támogatást a jogosult, vagy meghatalmazottja veheti fel. A házipénztárból történő, a döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(3) A rendkívüli települési támogatás természetbeni formában is nyújtható. A folyósítás módjáról a támogatást megállapító határozatban kell rendelkezni.

A szociális gondoskodás rendszere

6. § Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését

a.) pénzbeli- és természetbeni ellátások nyújtásával;

b.) személyes gondoskodást biztosító alap ellátások megszervezésével

valósítja meg.

IV. FEJEZET Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbenni települési támogatások

Rendkívüli krízis helyzetbe került személyek települési támogatása

7. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe, krízishelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli krízis helyzet települési támogatást állapít meg. A támogatás iránti kérelem a rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványon nyújtható be.

(2) Rendkívüli krízis helyzet települési támogatásában elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, így különösen:

a.) krónikus, hosszan tartó betegség vagy rokkantság miatt jelentős jövedelemkiesés következett be, vagy

b.) váratlan hirtelen haláleset, illetve baleset esetén, vagy

c.) elemi kár, vagy természeti vis maior, illetve családi katasztrófa esetén, vagy

d.) a kérelmező sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett, vagy

e.) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak, vagy

f.) nagyobb összegű, váratlan vagy előre látott kiadásai vannak, amelyeket önerőből nem tud kiegyenlíteni.

(3) A rendkívüli krízis helyzet támogatása a rendszeres jövedelemtől függetlenül megállapítható, feltéve, hogy a kialakult krízis helyzetet a kérelmező dokumentumokkal alátámasztja.

(4) Az e §-ban nyújtott ellátás az aktuális költségvetési rendelet e célra előirányzott kerete erejéig állapítható meg.

Rendkívüli települési támogatás

8. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli települési támogatást állapíthat meg – jövedelemre való tekintet nélkül – kérelemre a településen állandó lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő családok részére háztartásonként egy személynek – a családtagok számának figyelembe vételével - a téli hónapok miatt felmerülő plusz kiadások csökkentésére, továbbá az év közben keletkező rezsiköltségek csökkentésére, a mindennapok élelmezésére. A kérelem az 1. melléklet szerinti nyomtatványon nyújtható be. A támogatás összegét a képviselő-testület állapítja meg, arról határozattal dönt, a költségvetésben rendelkezésre álló források figyelembe vételével.

(2) Rendkívüli települési támogatásként – külön kérelem és jövedelemvizsgálat nélkül – egyszeri támogatás állapítható meg a gigei állandó lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő, nyugdíjban, vagy bármely nyugdíjszerű ellátásban részesülő személynek. A támogatás összegéről, és annak formájáról a képviselő-testület az adott költségvetési évben szeptember hónapban határozattal dönt, figyelembe véve a költségvetésben e célra rendelkezésre álló forrást.

(3) Rendkívüli települési támogatásként kérelemre – külön jövedelemvizsgálat nélkül – évente egyszeri támogatás állapítható meg a gigei állandó lakcímmel rendelkező szülőnek, akinek kiskorú gyermeke óvodába jár, vagy nappali tagozaton iskolai tanulmányokat folytat, továbbá nappali tagozaton tanulói, hallgatói jogviszonyban álló fiatal felnőttnek. A támogatás megállapításának feltétele a tanulói, hallgatói jogviszony igazolása. A kérelem a 2. melléklet szerinti nyomtatványon nyújtható be. A támogatás összegéről a Képviselő-testület évente határozattal dönt, a költségvetésében rendelkezésre álló források figyelembe vételével.

(4) A Képviselő-testület a felsőoktatási intézményben tanulók részére pályázat keretében igénybe vehető települési támogatást biztosít a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerhez csatlakozva. Az ösztöndíjrendszerhez történő csatlakozásról a képviselő-testület évente dönt. Csatlakozás esetén a Képviselő-testület az ösztöndíj megállapításának jogosultsági feltételeit, annak összegét külön rendeletben határozza meg.

Temetési költségekhez nyújtott települési támogatás

9. § (1) Temetési költségekhez nyújtott települési támogatásban részesíthető az a kérelmező, aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott.

(2) A temetési költségekhez nyújtott települési támogatás alkalmankénti összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10 %-ánál. A Képviselő-testület a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegét 250.000 Ft összegben határozza meg, így a támogatás mértéke 25.000 Ft.

(3) Az eltemettetés költségei közül a gyászjelentés és a koszorú költségeit figyelmen kívül kell hagyni.

(4) A temetési költséghez való hozzájárulásként nyújtott rendkívüli települési támogatás jövedelemtől függetlenül megállapítható. A kérelem az 1. melléklet szerinti nyomtatványon nyújtható be.

(5) A kérelemhez csatolni kell:

a.) az eltemettetés költségeiről – kérelmező nevére szóló – eredeti számlát, és

b.) a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.

(6) A támogatás megállapítása esetén annak összegét, és a döntésről szóló ügyirat számát az eredeti számlára rá kell vezetni.

(7) A temetési költségekhez nyújtott települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.

Egyéb pénzbeli és természetbeni települési támogatások

Köztemetés

10. § A települési önkormányzat képviselő-testülete – az Szt. 48. § (4) bekezdésében foglaltak alapján eljárva - különös méltánylást érdemlő esetben az eltemettetésre köteles személyt, a terhére megállapítható köztemetés költségeinek megfizetése alól részben vagy egészben mentesítheti.

a.) Részletfizetést engedélyezhet, ha a temetésre köteles

- egyedülálló esetén havi jövedelme azöregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem éri el, vagy

- családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át nem éri el.

b.) Visszafizetési kötelezettséget 50 %-ig csökkentheti, ha a temetésre köteles

- egyedülálló esetén havi jövedelme azöregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem éri el, vagy

- családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem éri el.

c.) Mentesítheti a visszafizetési kötelezettség alól, ha a temetésre köteles

- egyedülálló esetén havi jövedelme azöregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem éri el, vagy

- családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át nem éri el.

V.Fejezet

Szociális szolgáltatások

Az egyes szociális szolgáltatások szabályai

11. § (1) Az önkormányzat az arra rászorultak részére a (2) bekezdésben meghatározott személyes gondoskodást nyújtó ellátási formákat biztosítja.

(2) A személyes gondoskodás formái:

a.) falugondnoki szolgáltatás,

b.) étkeztetés,

c.) házi segítségnyújtás,

d.) családsegítés.

(3) Gige Község Önkormányzata Képviselő-testülete

a.) a szociális étkeztetést az Szt. 62. §-ában,

b.) a házi segítségnyújtást az Szt. 63. §-ában,

c.) a családsegítést az Szt. 64. §-ában,

foglaltak szerint biztosítja.

Az ellátások igénybevétele

12. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet az Alapszolgáltatási Központ intézményvezetőjéhez kell benyújtani, a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon.

(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről az Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője dönt.

(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.

(4) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.

Falugondnoki szolgáltatás

13. § (1) A falugondnoki szolgáltatás keretében az önkormányzat enyhíti a település intézmény hiányából eredő hátrányait, biztosítja az alapvető szükségletek kielégítését célzó szolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint az egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint segíti az egyéni és a közösségi szintű szükségletek teljesítését, és közreműködik a szociális étkeztetés biztosításában.

(2) A falugondnoki szolgáltatást a képviselő-testület a 4/2019. (II. 13.) önkormányzati rendelete alapján látja el.

(3) Az ellátás iránti kérelmet az önkormányzati hivatalba kell benyújtani, a kérelemről a Polgármester dönt.

Étkeztetés

14. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az önkormányzat alapellátásként a társulásban fenntartott Kaposmérői Szociális Alapszolgáltatási Központ (7521 Kaposmérő, Hunyadi u.5.) intézmény útján szociális étkeztetést biztosít.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti település önkormányzati hivatalához, illetve a Kaposmérői Szociális Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez lehet benyújtani.

(2) Az ellátás iránti kérelemről az Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője dönt.

(3) Az étkeztetés jogosultsági feltételeire vonatkozóan az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók.

Házi segítségnyújtás

15. § (1) A házi segítségnyújtás szolgáltatást az önkormányzat a társulásban fenntartott Nagybajomi Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltatási Központ (7561 Nagybajom, Kossuth utca 12.) által biztosítja.

(2) A házi segítségnyújtásra vonatkozóan az Szt. 63. §-ban foglaltak az irányadók.

(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti település önkormányzati hivatalához, illetve a Nagybajomi Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez lehet benyújtani.

(4) Az ellátás iránti kérelemről az Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.

(5) A gondozásra fordított időt a gondozási napló alapján kell megállapítani.

(6) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése az Alapellátási Központ vezetője intézkedése alapján az Szt. 93-94/A. § rendelkezéseinek megfelelően történik.

Családsegítés

16. § (1) A családsegítés szolgáltatást az önkormányzat a társulásban fenntartott Nagybajomi Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltatási Központ (7561 Nagybajom, Kossuth utca 12.) által biztosítja.

(2) A családsegítésre vonatkozóan az Szt. 64. §-ban foglaltak az irányadók.

(3) A családsegítés keretében a képviselő-testület az Szt-ben meghatározott ellátásokat biztosítja.

Eljárási szabályok

Térítési díj

17. § (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális étkeztetés ellátásért az e rendelet 1. mellékletében megállapított térítési díjat kell fizetni. Az étkeztetés ellátásnál az ellátott által fizetendő személyi térítési díjat a Kaposmérői Szociális Alapszolgáltatási Központ állapítja meg a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendeletszabályaira figyelemmel.

(2) A térítési díj megállapítására, beszedésére vonatkozóan e rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetébe az Szt. 114-119/B. §-ában foglaltak az irányadók.

(3) A falugondnoki szolgálat, családsegítő szolgálat igénybe vétele térítésmentes.

Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás

18. § Az intézményi jogviszony keletkezésére vonatkozóan az Szt. 94.-94/D. §-ában foglaltak az irányadók.

Az intézményi jogviszony megszűnése

19. § Az intézményi ellátás megszűnésére az Szt. 100. § és 101. §-ában foglaltak az irányadók.

VI. FEJEZET Záró rendelkezések

20. § (1) Ez a rendelet 2020. március 1. napján lép hatályba.

(2) Rendelkezéseit a folyamatban lévő, el nem bírált ügyekben is alkalmazni kell.

(3) Hatályát veszti a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet.