Bábonymegyer Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II.6.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről.

Hatályos: 2014. 02. 06- 2014. 09. 17

Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének

1/2014. (II.6.)

RENDELETE

az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről


Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében, valamint Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV törvény (továbbiakban: Stabilitási törvény) szerint eljárva a 2014. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:



A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya a 2014. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Bábonymegyer Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.


2. §



  1. Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1.sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat –elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2.sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az önállóan működő költségvetési szerv engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3.sz. melléklet tartalmazza.


  1. A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 4. számú melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat beruházási és felújítási bevételeit és kiadásait feladatonként az 5. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a 6.sz. melléklet tartalmazza.


  1. A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő feladatok bevételeit és kiadásait kormányzati funkciónként a 13.1. és 13.2. számú melléklet szerint állapítja meg.



A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv együttes 2014. évi költségvetését 266.337 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


            260.748 eFt     tárgyévi bevétellel,

            5.589 eFt finanszírozási bevétellel (előző évi pénzmaradvány igénybevétele),

            266.337 eFt     tárgyévi kiadással,

            főösszegen belül:          106.970 eFt tárgyévi működési célú bevétellel,

                                               111.137 eFt működési célú kiadással,

                                             4.167 eFt működési célú hiánnyal (finanszírozási bevétellel),

                                               153.778 eFt tárgyévi felhalmozási célú bevétellel,

                                               155.200 eFt felhalmozási célú kiadással,

1.422 eFt felhalmozási célú hiánnyal (finanszírozási bevétellel)

állapítja meg.


(2)     A költségvetésben jelentkező 4.167 eFt tárgyévi működési célú hiányt, és 1.422 eFt tárgyévi felhalmozási célú hiányt a képviselő-testület előző évi pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza.


  1. Az önkormányzatnak 2014. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


(4)       A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                                          106.970 eFt

működési költségvetés finanszírozási bevétele                                    4.167 eFt

működési költségvetés tárgyévi kiadás                                           111.137 eFt

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                                    37.174 eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                                7.310 eFt

        - a dologi kiadások                                                     27.747 eFt

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                                   32.220 eFt

        - egyéb működési célú kiadás                            6.886 eFt

                    ebből:- egyéb működési célú támogatás             5.986 eFt

                              - működési célú kölcsön Áht-n kívülre    200 eFt

                                - az általános tartalék                                600 eFt

                                - a céltartalék                                           100 eFt


felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel                         153.778 eFt

felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele                               1.422 eFt

felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás                                     155.200 eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                                152.800 eFt

        - a felújítások összege                                                    0 eFt

        - egyéb felhalmozási célú kiadások                                     2.400 eFt


(5)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 4. és 5. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(6)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2014. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 5 fő.


(7)       A közfoglalkoztatottak éves létszáma 21 fő.


Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.


Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2014. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.


Tartalékok

6. §


Az önkormányzat 700 eFt tartalékot képez, melyből 600 eFt az általános tartalék, 100 eFt pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.



Több éves kihatással járó feladatok

7 §


A képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban a 8. sz. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.



8. §


  1. A 2014. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 7. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások kimutatását a 9. sz. melléklet tartalmazza.

.

  1. Az előirányzat felhasználási tervet a 10. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.


  1. A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 12.sz.melléklet tartalmazza.


  1. A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek összevetését a 14.sz.melléklet tartalmazza.



A 2014. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §

(1)       A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.


(4)     Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


  1. Az egységes rovatrend normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10%-áig vállalható kötelezettség.


  1. Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések,
  8. szociális ellátások, segélyek,
  9. pályázati, letéti díjak visszafizetése,
  10. térítési díjak visszafizetése,
  11. bérleti díj túlfizetésének kifizetése.


10. §


Az önállóan működő intézmény költségvetési támogatását - finanszírozási szükségletének megfelelően - biztosítja a képviselő-testület, amely összességében nem haladhatja meg a támogatás időarányos összegé


ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

11. §

(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2014.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


(2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Tab, 2014. február 5.





                          Kiss Sándorné                                               Dr. Szűts Dóra
                           polgármester                                                       jegyző


Indokolás

Bábonymegyer Község Önkormányzata

1/2014. (II.6.) sz. költségvetési rendelethez


Az Országgyűlés a 2013. évi CCXXX. törvénnyel elfogadta a 2014 évi költségvetés alapját képező Magyarország 2014.évi központi költségvetését.


2014. évi költségvetés makrogazdasági feltételei:


A rezsicsökkentés és a nemzetközi inflációs környezet a következő hónapokban összességében továbbra is 2% alá, 1% környékére szorítja az áremelkedés ütemét. Ugyanakkor a vásárlóerő megindult szerény növekedése, a folyamatosan gyengülő forint, a költségnövekedés továbbhárításának piaci kényszere, a diktált rezsicsökkentés fenntarthatósága fokozatosan növeli az infláció elfojtása elleni erőt.

A külső egyensúly 2014-ben is kedvező lesz, de javulása csaknem megáll, a külső finanszírozási képesség a növekvő EU-támogatások ellenére a GDP 4,7 százaléka körül marad. A tőkeáramlásban még a gazdaságpolitika kiszámíthatóbbá válása esetén sem várható gyors fordulat, kedvező esetben a kiáramlás megáll. A beruházások ez évben is az EU-támogatású fejlesztések miatt emelkednek, de csak 2 százalékkal. A beruházási aktivitás a magángazdaságban továbbra is erőtlen marad.



2014.évi önkormányzati támogatások szabályozása:


A helyi önkormányzatok részére 2014. évre megállapított támogatások összetétele és nagysága a 2013. évi nagy átalakításokhoz kapcsolódóan az elmúlt év tapasztalatai, visszajelzései alapján változtak.

A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A települési önkormányzatok működésének támogatásán belül a

  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatására 22.300 forint/hektár összeget kap az önkormányzat.
  • Közvilágítás fenntartásának támogatása, mely a 2012.évi teljesített kiadás figyelembevételével a településkategóriánként számított átlagos, a településen kiépített kisfeszültségű hálózat egy kilométerre jutó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása a 2012.évi nettó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Közutak fenntartásának támogatásának megállapítására szintén a 2012.évi kiadási szint korrekciója alapján kerül sor.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása 2.700.-forint/fő, de 2000 fő lakosságszám alatti települések esetében, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség 20.000 Ft alatti, ott a támogatás legalább 4.000.000 forint, egyéb településeken legalább 3.000.000 forint. Bábonymegyeren ez az összeg 4.000.000 forint.



Támogatás illeti meg az önkormányzatokat egyes köznevelési és gyermekétkeztetési feladatainak ellátására az alábbi jogcímek alapján:

  • Óvoda pedagógusok átlagbérének és közterheinek elismert összege után 4.012.000.-forint/számított létszám/év.
  • Óvoda pedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők átlagbérének és közterheinek elismert összege után 1.800.000.-forint/számított létszám/év.
  • Óvodaműködtetés támogatása a gyermeklétszám alapján 56.000.-forint/fő, mely a nem közvetlen szakmai feladatban dolgozók béréhez, az óvodai nevelést biztosító, jogszabályban foglalt eszközök és felszerelések beszerzéséhez, valamint az épület és annak infrastruktúrája folyamatos működéséhez szükséges kiadásokhoz kapcsolódik.
  • Gyermekétkeztetés támogatása: a dolgozók átlagbérének és közterheinek elismert összege alapján. A számított dolgozói létszám alapján megállapított bértámogatás megilleti azon önkormányzatokat is, melyek a feladatot vásárolt szolgáltatás útján látják el. A támogatás fajlagos összege: 1.632.000 forint/számított létszám/év.


A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatására az alábbi címen igényelhető támogatás:

  • Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése címén a rendszeres szociális segélyre és a lakásfenntartási támogatásra kifizetett összeg 90%-a igényelhető. A foglalkoztatást helyettesítő támogatás 80%-át, az óvodáztatási támogatás 100%-át a központi költségvetés megtéríti.
  • Hozzájárulás pénzbeli szociális ellátásokhoz járó állami támogatás elsősorban a helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátáshoz, a gyermekétkezés térítési díjának szociális alapon történő egyedi mérsékléséhez vagy elengedéséhez, a közfoglalkoztatás önrészének biztosításához kapcsolódik.
  • Idei évtől: kistelepülések szociális feladatainak támogatása, mely a 2000 fő alatti lakosságszámú településeket illeti meg, ahol az egy főre jutó adóerő-képesség nem éri el a 20.000 forintot. A támogatási összeg 1000 Ft/fő, de legalább 600.000 forint. Bábonymegyeren ez az összeg 842.000 forint.


A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása jogcímen az alábbi támogatásra vagyunk jogosultak:

  • Nyilvános könyvtári ellátási és a közművelődési feladatokhoz való hozzájárulás összege 1.140.-forint/fő. Bábonymegyeren ez 842 fővel számolva 959.880 forint.


A hozzájárulás a pénzbeli szociális ellátásokhoz ill. a települési önkormányzatok működésének támogatási összegeit csökkentheti az önkormányzatok elvárt bevétele. Az elvárt bevétel a 2012.évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti, ez a beszámítási összeg. A beszámítás nem érinti azokat az önkormányzatokat, ahol az adóerő-képesség nem haladja meg az 5000 forintot. 5000 forint felett sávosan jelentkezik az elvonás. Bábonymegyer községben a hozzájárulás a pénzbeli szociális juttatásokat érinti a beszámítás, 678.335 forinttal.


A helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok köre két új jogcímmel bővült:

  • E-útdíj kompenzáció: az önkormányzatokat megillető gépjárműadó és iparűzési adóbevétel 2013. évi kiesésének ellentételezésére szolgál.
  • Az adósságkonszolidációban részt nem vett települési önkormányzatok fejlesztéseinek támogatása.


A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatása szolgál többek között az önkormányzatok működőképességének megőrzésének biztosítására.


Részletes indokolás


BEVÉTELEK:


Működési bevételek:


Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt, a bérleti díjakat, a kamatmentes kölcsön és a köztemetés törlesztő részleteit, a tűzifa értékesítés bevételét, valamint az intézményi ellátási díjak bevételét.


Közhatalmi bevételek:


Helyi adók:


Helyi adókból 11.240 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.


Átengedett központi adók:


Az átengedett központi adók összetétele a tavalyihoz hasonlóan alakul. A gépjármű adóból továbbra is 40% illeti meg a települési önkormányzatot, SZJA átengedés nincs.

Gépjárműadóra 1.100 eFt bevételt terveztünk


Az egyéb közhatalmi bevételek között terveztük az igazgatási szolgáltatási díjakat.


Önkormányzat működési támogatásai:


Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 64,8 millió forint bevétele várható. A támogatás összegeit részletezve a 12.sz.melléklet tartalmazza.


Felhalmozási bevételek:


Önkormányzatok egyéb felhalmozási bevételeiből a koncessziós díjbevétel 1.378 eFt. A KEOP ivóvízminőség-javító pályázat felhalmozási célú áfa-visszaigénylése 32.400 eFt, a felhalmozási célú támogatás 120.000 eFt.


Hitel felvételt 2014 évben nem terveztünk.


Az önkormányzat 2013. évi pénzmaradványa várhatóan 5.589 e Ft.






KIADÁSOK:



A tervezéshez a 2014. évi költségvetési koncepció, a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.

A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.



Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége kormányzati funkció kiadásai:



A személyi juttatások között a hivatalsegéd munkabére, a ruházati költségtérítése, és az étkezési költségtérítése szerepel.

A külső személyi juttatások között a polgármester, az alpolgármester és a képviselők tiszteletdíját és a polgármester költségtérítését vettük figyelembe.


A dologi kiadások között terveztük a helyi hivatal működési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közüzemi díjakat, a postaköltséget, a az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosítását, nyomtatványok, irodaszerek költségeit, a riasztó felügyeleti díját.


A járulékok költségtérítés után fizetendő kifizetői adó és egészségügyi hozzájárulási adó összegéből, illetve a hivatalsegéd, a polgármester és a képviselők után fizetendő szociális hozzájárulási adó összegéből adódnak.



Egyéb kormányzati funkciók kiadásai:


A személyi juttatások a közfoglalkoztatottak bérét tartalmazzák.


Egyéb külső személyi juttatásként jelenik meg a hagyomány szerint évente megrendezésre kerülő falunap, a karácsonyi ünnepség reprezentációs költségei.


Munkaadókat terhelő járulékok között szerepel a közfoglalkoztatottak után fizetendő szociális hozzájárulási adó, és a reprezentáció után fizetendő kifizetői adó és az egészségügyi hozzájárulási adó.


A dologi kiadások között terveztük a gyermekek iskolai étkeztetését, közvilágítást, a vízdíjat, az önkormányzat tulajdonában álló gépek karbantartásának, a köztemető fenntartásának költségeit, a közutak karbantartását, a közösségi ház és a klubhelyiség, az orvosi rendelő működési költségeit, az egyéb épületek vagyonbiztosítását, és egyéb szolgáltatási díjakat, valamint ezek áfa-ját.


A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi Társulással a kistérségi megállapodás alapján fizetendő költségtérítés összegei a következők: a Családsegítő Szolgálat működéséhez 352 eFt, a Gyermekjóléti Szolgálathoz 353 eFt-tal számoltunk. Az egészségügyi ügyelethez való hozzájárulás mértéke éves szinten 2.451 eFt-ot tesz ki.


A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 2.317 eFt működési célú pénzeszköz átadást terveztünk járóbeteg-szakellátásra.


Működési célú pénzeszköz átadásként jelentkezik még a Dél-Nyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás, a Dél-Balatoni Vízitársulat, a Tabi Fúvószenekar Egyesület, a Völgy Hangja Egyesület, az Anyatejes nap támogatása.

Bursa Hungarica ösztöndíjra a képviselő-testület döntése alapján 90 eFt-ot kell meghatározni a 2014. évi költségvetésben.


A fenti támogatások összegét e rendelet 6. számú melléklete tartalmazza.


Tartalékok:

2014. évre tartalékként 700 eFt-ot terveztünk, ebből 600 eFt-ot általános tartalék és 100 eFt összegben céltartalék.



Közfoglalkoztatás:


Önkormányzatunk 2014-ben a közfoglalkoztatás keretében folytatja az erdő projektet 2014. március 1-től – 2015. február 28-ig 11 fő foglalkoztatásával. A közfoglalkoztatottak fogják végezni a tarvágást, kidöntött fák gallyazását, darabolását és az erdőművelést.

A téli közfoglalkoztatás keretében 2 fő motorfűrész kezelő tanfolyamon vesz részt 2013. november 1-től – 2014. április 30-ig, valamint 10 fő alapkompetencia képzésen van 2013. december 1-től – 2014. április 30-ig.

A kazánprogram meghosszabbításaként lehetőség volt újabb hosszú időtartamú közfoglalkoztatásra, ahol 2főt foglalkoztatunk 2013. december 1-től – 2014. február 28-ig.

Közfoglalkoztatás keretében tervezzük továbbra is a településen a belvízelvezető, csapadékvíz-elvezető rendszerek rendbetételét, karbantartását, a település közterületeinek tisztántartását, gondozását. Ha lehetőségünk lesz szeretnénk folytatni az árokburkoló lapok gyártását.

Fenti programokkal éves szinten átlagosan 21 fő foglalkoztatását tervezzük.



Szociális kiadások alakulása:


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.


Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


A szociális törvény értelmében a rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások döntő többsége esetében a támogatások mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének bizonyos százalékában van megállapítva. A 2014. év elején nem kerül sor az öregségi nyugellátás legkisebb összegének emelésére, ezért ezen ellátásoknál csak a jogosultak számának a változásával kell számolnunk.


A szociális és gyermekjóléti ellátások terén jelentős változások várhatóak 2014. január hó 1. napjától, így a korábbi átmeneti segélyt, kamatmentes kölcsönt (szociális kölcsön), temetési segélyt, illetve a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást felváltja az önkormányzati segély.

Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 6/2004. (IV. 21.) rendelet (a továbbiakban: helyi rendelet) hatályon kívül helyezése, és új rendelet megalkotása vált szükségessé.

A több éve folyamatosan növekvő megélhetési költségek, és a szociális ellátások már évek óta változatlan mértéke, valamint a béreknek az inflációnál kisebb mértékű emelkedése, az adójóváírás kivezetése egyre nagyobb terhet ró a családokra, így a szociális rászorultságtól függő ellátások iránt évről-évre egyre nagyobb igény jelentkezik. Ez az ellátásra jogosultak egyre emelkedő számában is meg fog mutatkozni.


Pénzbeli és természetbeni juttatások


Az aktív korúak ellátása, lakásfenntartási támogatás, ápolási díj:

A szakmai elképzelések szerint a létalap:

- alaptámogatási komponense nyújtana segítséget a kellő jövedelemmel nem rendelkező háztartásoknak úgy, hogy jövedelmüket egy meghatározott szintig kiegészíti (azaz ide tartozna mostani foglalkoztatást helyettesítő támogatás, illetve a rendszeres szociális segély), 

- kiegészítő támogatási komponense foglalná magába a háztartás társadalmilag elismert egyéb szükségleteinek biztosításához nyújtott támogatásokat (pl. a lakásfenntartási támogatást).

A létalapként nyújtott ellátásokat önkormányzati szinten (a képviselőtestület hatáskörében) már csak egy, ún. krízisellátás egészítheti ki, amely az egyének, háztartások egyedi, átmeneti jellegű krízishelyzetének megoldását segíti. 


2014. évben a normatív alapon nyújtott lakásfenntartási támogatás esetén az egy négyzetméterre eső lakásfenntartási költség (mely a folyósítandó támogatás mértékét jelentősen meghatározza) változásával nem kell számolnunk.

Ezen ellátások tervezésnél számolnunk kell a gazdasági válság következtében növekvő munkanélküliséggel, továbbá a családok növekvő megélhetési nehézségeivel.

2013. évre tervezett lakásfenntartási támogatásra jogosultak számát – az időarányos tényadatokat figyelembe véve - jelentősen csökkentettük a 2014. évi terv készítésénél.

Az aktív korúak ellátásában részesülők esetén megfigyelhető az igénylők számának a csekély mértékű emelkedése, mindezért 2014. évre 3 %-al magasabb ellátotti számmal számoltunk.


A 2013. évi tervezethez képest méltányossági alapon ápolási díjban részesülők igénylőinek a száma csökkent, így 2014. évre 20 %-al alacsonyabb ellátotti számmal és ennek megfelelő összeggel számoltunk.


Eseti pénzbeli ellátások:


Önkormányzati segély (Mely magában foglalja a korábbi átmeneti segélyt, kamatmentes kölcsönt, temetési segélyt, illetve a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást, ezen belül a beiskolázási segélyt, az étkezési térítési díjkedvezményt, a tanulói támogatását, a beiskolázási támogatást és a táborozási támogatást is. )

A korábbi tanulói támogatás, a táborozási támogatás, beiskolázási támogatás, kamatmentes kölcsön összegét a 2013. évi tervadatokkal megegyezően terveztük az önkormányzati segély keretein belül a 2014 évre.

A 2013. évi tényadathoz képest az önkormányzati segély összegét, mint rendkívüli élethelyzetre tekintettel nyújtott pénzbeli ellátás összegét a 2014. évre mintegy 36 %-al növeltük.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény: 2012. szeptember 30. napjától változott a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény. A jogszabályváltozás szerint a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek Erzsébet utalvány formájában részesülnek a támogatásban, mely utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

2013. évre a jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás 5800.-Ft volt, mely támogatási összeg 2014. évben is változatlan marad.

A település tekintetében a 2014. évre az előző évinél 28,57 %-al alacsonyabb, azaz 100 gyermek támogatásával számoltunk.

A települési önkormányzat jegyzője az óvodáztatási támogatásra való jogosultságát - kérelmére - annak a szülőnek vagy családba fogadó gyámnak állapítja meg, akinek gyermeke tekintetében a halmozottan hátrányos helyzet fennállását a jegyző a megállapította, és legkésőbb annak az óvodai nevelési évnek a kezdetéig, amelyben az ötödik életévét betölti, megkezdi az óvodai nevelésben való tényleges részvételt és a kérelem benyújtását közvetlenül megelőző időszakban legalább két hónapon keresztül rendszeresen jár óvodába.

A pénzbeli támogatás összege a 2013. évhez hasonlóan 2014. évben is gyermekenként első alkalommal 20.000.-Ft, ezt követően esetenként és gyermekenként 10.000.-Ft.

Az előző évhez hasonlóan 2014. évben is 4 gyermek óvodáztatási támogatásával számoltunk.


A rászoruló gyermekek nyári étkeztetéséről szóló kormányrendelet 2011. évben jelentősen átalakította a nyári gyermekétkeztetés rendszerét. 2013. évben sor került a nyári gyermekétkeztetésre. Bábonymegyer a hátrányos települések közé került besorolásra, így a nyári gyermekétkeztetés igénybevételéhez önerőt nem kellett felhasználnia a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosultak 50 %-ának az igénybevétele esetén. Így a gyermekvédelmi kedvezményre jogosultak kevesebb, mint 50 %-a vette igénybe a nyári gyermekétkeztetést. A következő évi támogatás elosztásának részletes szabályairól az illetékes miniszter várhatóan 2014. év tavaszán rendeletet ad ki.

A 2014. évben 45 gyermek nyári étkeztetésével számoltunk.


A köztemetés elrendelésének és szociális étkezésben részesülők támogatásának a feltételeit a szociális törvény szabályozza. A köztemetést az előző évivel azonosan 3 igénybevevővel terveztük.

A szociális étkezésben részesülők támogatása:

A 2013. évre tervezetthez képest a szociális étkezésre fordítandó előirányzatot a 2014. évi tényadatot a felére csökkentettük.

A 2013. évi tényadathoz képest a közgyógyellátást igénylők száma nőtt, ezért a 2014. évi tényadatot ennek megfelelően terveztük.



Felhalmozási kiadások:


A KEOP ivóvízminőségjavító pályázat beruházási költsége 2014 évben 152.400 eFt.

A várható befejezés 2015-re tehető.

Az óvoda épületében szükségessé vált a kazán rendszer átépítése, erre a költségvetésben 400 eFt-ot különítettünk el.


Bábonymegyer Község Képviselő-testületének a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 1/2008. (I.24.) számú rendelete szerint az önkormányzat kamatmentes kölcsön vagy vissza nem térítendő támogatás formájában támogatást nyújt a település belterületén lévő lakásvásárláshoz, építéshez, korszerűsítéshez, felújításához vagy lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez. Lakáscélú kölcsönre a 2014-es évben 200 eFt-ot terveztünk.


A Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulásnak hulladékkezelési rendszer fejlesztésére 400 eFt egyéb felhalmozási célú támogatást terveztünk.

A Bábonymegyer Községért Közalapítványnak a LEADER pályázat kamataira 1.800 eFt felhalmozási célú pénzeszköz-átadást hagyott jóvá a testület.


A 2014. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe.


Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

A több éves kihatással járó kiadások között a KEOP ivóvízminőség-javító program szerepel a 8.sz.melléklet szerinti felosztásban.


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

Bábonymegyer Község Önkormányzata az ivóvízminőség-javító beruházást 146.507 eFt Európai Uniós támogatással valósítja meg. A beruházás 2014-re eső összköltsége várhatóan 152.400 eFt.




Bábonymegyer, 2014. február 5.






                                                                                                 Kiss Sándorné
                                                                                                  polgármester