Bábonymegyer Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2016. (II.12.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
Hatályos: 2016. 02. 13- 2016. 06. 24Bábonymegyer Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2016. (II.12.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
2016-02-13-tól 2016-06-24-ig
Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének
2/2016. (II.12.)
RENDELETE
az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. § (1) bekezdése alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2016. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya a 2016. évi költségvetés gazdálkodás vonatkozásában a képviselő-testületre és az önkormányzat által irányított költségvetési szervre terjed ki.
2. §
- Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1.sz. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat –elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2.sz. melléklet tartalmazza.
- Az önállóan működő költségvetési szerv engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3.sz. melléklet tartalmazza.
- A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 4. számú melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat beruházási és felújítási bevételeit és kiadásait feladatonként az 5. sz. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a 6.sz. melléklet tartalmazza.
- A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő feladatok bevételeit és kiadásait kormányzati funkciónként a 13.1. és 13.2. számú melléklet szerint állapítja meg.
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. §
A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv együttes 2016. évi költségvetését 134.587 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:
82.845 eFt tárgyévi bevétellel,
51.742 e Ft maradvány igénybevételével
134.587 eFt tárgyévi kiadással,
főösszegen belül: 82.845 eFt tárgyévi működési célú bevétellel,
111.987 eFt működési célú kiadással,
29.142 eFt működési célú hiánnyal (finanszírozási bevétellel),
0 eFt tárgyévi felhalmozási célú bevétellel,
22.600 eFt felhalmozási célú kiadással,
22.600 eFt felhalmozási célú hiánnyal (finanszírozási bevétellel) állapítja meg.
(2) A költségvetésben jelentkező 29.142 eFt tárgyévi működési célú hiányt, és 22.600 eFt tárgyévi felhalmozási célú hiányt a képviselő-testület előző évi pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza.
- Az önkormányzatnak 2016. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.
(4) A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:
működési költségvetés tárgyévi bevétel 82.845 eFt
működési költségvetés finanszírozási bevétele 51.742 eFt
működési költségvetés tárgyévi kiadás 110.488 eFt
működési költségvetés finanszírozási kiadása 1.499 eFt
ebből:
- a személyi juttatások kiadásai 36.706 eFt
- a munkaadókat terhelő járulékok 7.580 eFt
- a dologi kiadások 30.965 eFt
- az ellátottak pénzbeli juttatásai 7.592 eFt
- egyéb működési célú kiadás 27.645 eFt
ebből:- egyéb működési célú támogatás 5.310 eFt
- az általános tartalék 22.285 eFt
- a céltartalék 50 eFt
felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel 0 eFt
felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele 0 eFt
felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás 22.600 eFt
ebből:
- a beruházások összege 10.200 eFt
- a felújítások összege 12.400 eFt
- egyéb felhalmozási célú kiadások 0 eFt
(5) A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 4. és 5. sz. melléklet szerint állapítja meg.
(6) Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2016. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 2 fő.
(7) A közfoglalkoztatottak éves létszáma 17 fő.
Az önkormányzat bevételei
4. §
A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat kiadásai
5. §
A képviselő-testület a 2016. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.
Tartalékok
6. §
Az önkormányzat 22.335 eFt tartalékot képez, melyből 22.285 eFt az általános tartalék,
50 eFt pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.
Több éves kihatással járó feladatok
7 §
A képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban a 8. sz. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
8. §
- A 2016. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 7. sz. melléklet tartalmazza.
- Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások kimutatását a 9. sz. melléklet tartalmazza.
.
- Az előirányzat felhasználási tervet a 10. sz. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.
- A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 12.sz.melléklet tartalmazza.
- A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek összevetését a 14.sz.melléklet tartalmazza.
A 2016. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
9. §
(1) A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.
- A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.
- A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.
(4) Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.
(5) A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.
(6) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
- Az egységes rovatrend normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10%-áig vállalható kötelezettség.
- Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
- készpénzfizetési számlák kifizetése
- vásárlási előleg, ellátmány
- munkavállalók illetményelőlege
- munkavállalók utazási költségtérítése
- munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
- közcélú dolgozók munkabére
- hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések,
- szociális ellátások, segélyek,
- pályázati, letéti díjak visszafizetése,
- térítési díjak visszafizetése,
- bérleti díj túlfizetésének kifizetése.
10. §
Az önállóan működő intézmény költségvetési támogatását - finanszírozási szükségletének megfelelően - biztosítja a képviselő-testület, amely összességében nem haladhatja meg a támogatás időarányos összegét.
ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK
11. §
(1) A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2016.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.
Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.
(2) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
Tab, 2016. február 10.
Kiss Sándorné Dr. Szűts Dóra
polgármester jegyző
Indokolás
Bábonymegyer Község Önkormányzata
2./2016. (II.12.) sz. költségvetési rendeletéhez
Az Országgyűlés a 2015. évi C. törvénnyel elfogadta Magyarország 2016. évi központi költségvetését.
A Kormány továbbra is elkötelezett a költségvetési hiány, valamint az államadósság csökkenő pályájának biztosításában. A 2016. évet érintő költségvetési politika prioritásának tekinti a gazdasági növekedés támogatását, illetve megőrzését.
A 2016. évi költségvetés úgy került kialakításra, hogy ne gátolja a gazdaság élénkülését, és emellett az alábbi követelmények is teljesüljenek:
2016. évi önkormányzati támogatások szabályozása:
A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:
A helyi önkormányzatok 2016. évi és finanszírozási rendszere
A helyi önkormányzati finanszírozás 2016. évi alapelvei az előző évhez képest alig változtak:
- a gépjárműadó 40 %-a illeti meg továbbra is a helyi önkormányzatokat, SZJA átengedés nincs,
- a költségvetési törvény szerinti egyes támogatások összegét csökkenti az elvárt bevétel (a beszámítási összeg)
- a támogatások zöme feladatalapú, és kötött felhasználású,
Általános működési feladatok támogatása:
Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása.
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása: közös önkormányzati hivatal esetében a támogatás a székhely önkormányzatot illeti meg az Mötv. szellemének megfelelően
- Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása: településkategóriánkénti fajlagos összegek a támogatás alapja
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása: 1000 fő lakosságszám alatti települések esetében, ahol az egy lakosra jutó adóerőképesség 20 000 Ft alatti, ott a támogatás legalább 4 millió forint
Településüzemeltetési feladatok támogatása:
- Támogatási elemek:
- zöldterület gazdálkodás
- közvilágítás
- közutak fenntartása
- köztemetők fenntartása
- lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása
Köznevelés:
Továbbra is önkormányzati feladat:
- Óvodai nevelés területén az óvodák fenntartása és működtetése
- Iskola területén a működtetés
- 3000 fő alatti településeknél főszabályként működtető az állam
- 3000 fő felett főszabályként a működtető az önkormányzat
(Működtetés: a fenntartás egy részterületének a tárgyi feltételeknek és a tárgyi feltételekhez kapcsolódó személyi feltételek biztosítása)
Önkormányzati köznevelés feladatok finanszírozása
Óvodapedagógusok és segítőik bértámogatása
Elve: Jogszabály szerinti oktatásszervezési paraméterek alapján a havi átlagkeresetek finanszírozása
Lépései:
- gyerekszámból, csoportátlagból – elismert csoportszám
- pedagógus kötelező óraszámból, elismert csoportszámból – elismert pedagógus létszám
- átlagkeresetből, elismert pedagógus létszám - bértámogatás
Gyermekétkeztetés
- A gyermekétkeztetés támogatása jogcím a 2016. évi törvényben is a szociális ágazat támogatásai között szerepel
- A támogatási rendszer az előző évhez hasonlóan van kialakítva, nem gyermekenkénti fajlagos összeg jár, hanem
- Elismert dolgozók bértámogatása
- Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása alapján.
Elismert dolgozók bértámogatása:
- kapacitástól függő számított dolgozói létszám (ellátotti létszám alapján elismert dolgozói létszám)
Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása:
- béren kívüli egyéb kiadások (dologi és kiadások) támogatására szolgál
Kulturális feladatok támogatása
Kulturális feladatok támogatása szerkezetében és szabályozásában követi a 2014. évben bevezetett struktúrát. Támogatás összege 1 140.-forint/fő, de legalább 1,2 millió forint.
A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:
A támogatás négy részből tevődik össze:
- Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása,
- Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatás pl. lakossági közműfejlesztési támogatás, a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
de ezekre a pályázatokra majd külön lehet pályázni.
Részletes indokolás
BEVÉTELEK:
Működési bevételek:
Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt, a bérleti díjakat, a kamatmentes kölcsön és a köztemetés törlesztő részleteit, a tűzifa értékesítés bevételét, koncessziós díj bevételét, valamint az intézményi ellátási díjak bevételét.
Közhatalmi bevételek:
Helyi adók:
Helyi adókból 13.400 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.
Átengedett központi adók:
Az átengedett központi adók összetétele a tavalyihoz hasonlóan alakul. A gépjármű adóból továbbra is 40% illeti meg a települési önkormányzatot, SZJA átengedés nincs.
Gépjárműadóra 1.300 eFt bevételt terveztünk
Az egyéb közhatalmi bevételek között terveztük a késedelmi pótlék díjakat.
Önkormányzat működési támogatásai:
Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 41 millió forint bevétele várható. A támogatás összegeit részletezve a 12.sz.melléklet tartalmazza.
KIADÁSOK:
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége kormányzati funkció kiadásai:
A személyi juttatások között a polgármester, hivatalsegéd munkabére, a ruházati költségtérítése, és az étkezési költségtérítése szerepel.
A külső személyi juttatások között az alpolgármester és a képviselők tiszteletdíját vettük figyelembe.
A dologi kiadások között terveztük a helyi hivatal működési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közüzemi díjakat, a postaköltséget, a az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosítását, nyomtatványok, irodaszerek költségeit, a riasztó felügyeleti díját.
A járulékok költségtérítés után fizetendő kifizetői adó és egészségügyi hozzájárulási adó összegéből, illetve a hivatalsegéd, a polgármester és a képviselők után fizetendő szociális hozzájárulási adó összegéből adódnak.
Beruházások, felújítások, karbantartás:
Tervezésre került az óvoda udvarának felújítása – térburkolás, előtető készítése, csapadékvíz elvezetése, épületének - kémények felújítása. Pályázati lehetőség esetén az óvoda épületének felújítása – konyhafejlesztés, tetőcsere, komplett belső felújítás.
Terveink közt szerepel az útkarbantartás – kátyúzás – önkormányzati utak karbantartása.
Emellett a József Attila utcai járda felújítása – meglévő aszfaltos járdaburkolat helyett térkő burkolat építése, szegélyezés, csapadékvíz elvezetés.
A kultúrházba beszerzésre kerülnek függönyök, karnisok, asztalok és székek.
Pályázati lehetőség esetén, szeretnénk az önkormányzati épületek energetikai felújítását. Illetve a Rudnay-Házat szeretnénk megvásárolni.
A közfoglalkoztatási program keretein belül, a feladatok elvégzéséhez szükséges tárgyi eszközök is beszerzésre kerülnének, mint a csiszológép, kézi gyalu, körfűrész.
Egyéb kormányzati funkciók kiadásai:
A személyi juttatások a közfoglalkoztatottak bérét tartalmazzák.
Egyéb külső személyi juttatásként jelenik meg a hagyomány szerint évente megrendezésre kerülő falunap, a karácsonyi ünnepség reprezentációs költségei.
Munkaadókat terhelő járulékok között szerepel a közfoglalkoztatottak után fizetendő szociális hozzájárulási adó, és a reprezentáció után fizetendő kifizetői adó és az egészségügyi hozzájárulási adó.
A dologi kiadások között terveztük a gyermekek iskolai étkeztetését, közvilágítást, a vízdíjat, az önkormányzat tulajdonában álló gépek karbantartásának, a köztemető fenntartásának költségeit, a közutak karbantartását, a közösségi ház és a klubhelyiség, az orvosi rendelő működési költségeit, az egyéb épületek vagyonbiztosítását, és egyéb szolgáltatási díjakat, valamint ezek áfa-ját.
A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 1.000 eFt működési célú pénzeszköz átadást terveztünk járóbeteg-szakellátásra, háziorvosi alapellátásra 1.000 eFt-ot, ügyeletre 2.500 eFt.
Működési célú pénzeszköz átadásként jelentkezik még a Dél-Nyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás, a Völgy Hangja Egyesület, Polgárőrség, Nyugdíjasklub, és az Anyatejes nap támogatása.
A fenti támogatások összegét e rendelet 6. számú melléklete tartalmazza.
Közfoglalkoztatás:
Közfoglalkoztatás
Az értékteremtő közfoglalkoztatás célja: - a munkaképes lakosság munkához juttatása, elősegítse az elsődleges munkaerőpiacra történő visszatérést. A közfoglalkoztatásba bevonható személyek a regisztrált álláskeresők, megváltozott munkaképességű személyek és a foglalkoztatás helyettesítő támogatásban részesülők. A közfoglalkoztatás a 2016 évben is 100 %-os támogatottságú.
A 2014 évben elindított helyi sajátosságú erdő program 2016 évben is tovább folytatódik. Tervezett létszám 7 fő.
A program keretéin belül elvégzik az erdős területeken a favágást, az erdőműveléssel és erdőgazdálkodással kapcsolatos feladatokat.
Új program elem a kültéri utcai bútorok gyártása.
2016-ban terveztünk belvíz programot 7 fő bevonásával. A belvízelvezető rendszerek karbantartását, a Bábony-patak meder mélyítését.
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében 2015.12.01.-2016.02.29.-ig 3 fő bevonásával az alábbi tevékenységet végzik: közterületek, parkok takarítása, gondozása, síkosság mentesítés, hó eltakarítás, favágás.
A munkaügyi központ képzéssel egybekötött hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási programot indított, a szigorú feltételeknek 2 fő felelt meg.
A program időtartama 2015.12.01-2016.06.30.
A fenti programokkal éves szinten 17 fő foglalkoztatását tervezzük.
Szociális ellátások:
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.
Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.
Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak egy ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.
A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat nyújt.
Bábonymegyer Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II.20.) rendelete (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtandó és nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket.
Települési támogatások:
Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:
Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg. Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70 %-a lehet.
A 2015. évi időarányos tényadatok figyelembe vételével az előző évinél lényegesen alacsonyabb összegben került megtervezésre a 2016. évre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.
Szociális célú tűzifa:
Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban az Szt. szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy - tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására - települési támogatásban (e támogatásban részesülők közül különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatásban részesülők) részesülő, illetve a Gyvt.-ben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.
Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:
Bábonymegyer Község Képviselő-testülete az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás összege, amennyiben az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg, 20.000,- Ft, azonban nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-ánál.
A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.
A 2016. évre az előző évinél kevesebb létszámmal terveztünk, azaz 5 fő hozzátartozó segélyezésével számoltunk 100 e Ft összegben.
Kamatmentes kölcsön céljából nyújtható települési támogatás:
Bábonymegyer Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj minimum mindenkori összegének 100 %-át eléri, de annak 300 %-át nem haladja meg, és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.
A 2015. évi időarányos tényadatok figyelembe véve a kamatmentes kölcsön céljából nyújtható települési támogatás tekintetében azonos létszámmal és azonos pénzügyi adatokkal számoltunk a 2016. évre.
Lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatás
A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint aki egyedülálló és nettó jövedelme nem haladja meg az 50.000,- Ft-ot, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a 25.000,- Ft-ot, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem meghaladja a 25.001,- Ft-ot, de az 50.000,- Ft-ot nem haladja meg.
A támogatás összege jövedelemtől függően egyedülálló esetében 4000,- Ft, valamint családos esetében 2500.-forint, illetve 5.000.- forint.
A település tekintetében a 2016. évre az előző évinél 20 háztartással kevesebbel, azaz 40 háztartás támogatásával számoltunk 1920 e Ft összegben, mivel a 2015. évben a támogatásban részesülők száma jelentősen elmaradt a tervezettől.
Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás
Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Bábonymegyer Község közigazgatásai területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú közeli hozzátartozónak az alábbi feltételek együttes fennállása esetén: az igénylő 18. életévét betöltött tartós beteg személy gondozását, ápolását végzi; kora, egészségi állapota alapján alkalmas az ápolt személy gondozási és ápolási igényére tekintettel a feladat ellátására; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra.
Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.
Az ápolási támogatás mértéke alacsonyabb a korábbi ápolási díjnál; nem minősül nyugdíjra jogosító szolgálati időnek és egészségügyi szolgáltatásra sem jogosít. A fentiek miatt ápolási díjban részesülőkhöz képest jelentősen alacsonyabb ezen ellátást igénylők száma.
A 2016. évre 2 személy támogatásával számoltunk 360 e Ft összegben, mivel 2015. évben egy fő sem részesült ebben a támogatásban.
Köztemetés:
A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
A 2015. évi időarányos tényadatokat figyelembe véve köztemetés tekintetében azonos létszám és azonos pénzügyi adatokkal számolhatunk 2016. évre.
Szociális étkezésben és nappali ellátásban részesülők támogatása:
A 2015. évi időarányos tényadatok figyelembe vételével a szociális étkezésre fordítandó előirányzata tavalyi adatok hoz hasonlóan került megtervezésre a 2016. évre.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:
Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kapnak jelenleg gyermekenként 5800 – 5800 forint támogatást, Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.
A 2015. évre a jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás 5800.-Ft volt, mely támogatási összeg 2016. évben is változatlan marad.
A település tekintetében a 2016. évre az előző évinél 30 fővel kevesebb, azaz 70 gyermek támogatásával számoltunk, mivel 2015. évben a támogatottak száma jelentősen elmaradt a tervezettől.
Oktatási intézmények tanulóinak nyújtott támogatás:
A nappali tagozaton középiskolai tanulmányokat folytató diákok 2.500.-Ft/hó támogatásban részesülnek, amennyiben
- hallgatói jogviszonyukat az intézmény által kiállított iskolalátogatási igazolással igazolják, továbbá
- félévi értesítőjük vagy év végi bizonyítványuk másolata igazolja, hogy tanulmányi átlaguk legalább a 4,0-es átlageredményt eléri.
Félévi értesítő alapján a támogatás minden év február 1. napjától június 30. napjáig, év végi bizonyítvány alapján minden év szeptember 1. napjától az azt követő év január 31. napjáig kerül folyósításra.
A település tekintetében a 2016. évre 6 gyerek támogatásával számoltunk 150 e Ft összegben.
Bursa Hungarica Ösztöndíj:
A 2015. évben a Bursa Hungarica Ösztöndíj pályázatra egy tanuló sem adta be a pályázatát. A 2016. évre 1 fő támogatásával számoltunk 30 e Ft összegben.
Rászoruló gyermekek nyári étkeztetésé:
A rászoruló gyermekek nyári étkeztetéséről szóló pályázat szerint Bábonymegyer a hátrányos települések közé került besorolásra. A fentiekre tekintettel 2015. évben a településen sor került a nyári gyermekétkeztetés megszervezésére. A következő évi támogatás elosztásának részletes szabályairól 2016 év tavaszán várhatóan pályázat kiírására kerül sor. A 2016. évre 45 gyermek nyári étkeztetésével számoltunk.
A 2014. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:
Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe.
Több éves kihatással járó kiadások indoklása:
A KEOP ivóvízminőség-javító program keretein belül az 1.sz. Mélyépítő Kft. jól teljesítési garancia vállalása szerepel, amit az önkormányzat számára be is fizetett. Ez az összeg szolgál az önkormányzat számára pénzügyi fedezetként. A jótállási idő 2017. május 6. napjáig szól. Ha ezt követően sikeresen lezárul a felülvizsgálat, az önkormányzatnak vissza kell utalnia a jótállás összegét.
A kimutatást a 8.sz.melléklet tartalmazza.
Bábonymegyer, 2016. február 10.
Kiss Sándorné
polgármester