Bábonymegyer Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018. (II.15.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 02. 16- 2018. 09. 10


Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének

2/2018.(II.15.)

RENDELETE

az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről


Bábonymegyer község önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 2018. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §


A rendelet hatálya a 2018. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Bábonymegyer község Önkormányzatának képviselő-testületére és az önkormányzat által irányított költségvetési szervre terjed ki.


2. §


  1. Az önkormányzat 2018.évi összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 1.sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat –elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2.sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az önállóan működő költségvetési szerv engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3.sz. melléklet tartalmazza.


  1. A működési célú bevételeket és kiadásokat feladatonként a 4. számú melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat beruházási és felújítási bevételeit és kiadásait feladatonként az 5. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a 6.sz. melléklet tartalmazza.


  1. A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő feladatok bevételeit és kiadásait kormányzati funkciónként a 13.1. és 13.2. számú melléklet szerint állapítja meg.


A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


  1. A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított

költségvetési szerv együttes 2018. évi költségvetését 156.281 eFt bevétellel és

kiadással, ezen belül:


          115.936 eFt       tárgyévi bevétellel,

40.345 e Ft előző évi maradvány igénybevételével (finanszírozási bevétellel)

            156.281e Ft    tárgyévi kiadással,


          főösszegen belül:  

126.936 eFt működési célú bevétellel,

                                   102.527 eFt működési célú kiadással,

                                 24.409eFt működési célú többlettel


                                               29.345 eFt felhalmozási célú bevétellel,

                                               53.754 eFt felhalmozási célú kiadással,

24.409eFt felhalmozási célú hiánnyalállapítja meg.


(2)     A költségvetésben jelentkező hiányta képviselő-testület az előző évimaradvány igénybevételével finanszírozza.


  1. Az önkormányzatnak 2018. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


  1. A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási

műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                              87.841  eFt

működési költségvetés finanszírozási bevétele                 39.095eFt

működési költségvetés tárgyévi kiadás                             102.527 e Ft

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                     32.127 eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                5.978 eFt

        - a dologi kiadások                                        34.881eFt

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                   5.986 eFt

        - egyéb működési célú kiadás                        21.976 eFt


                    ebből:- egyéb működési célú támogatás    7.250 eFt

                                - az általános tartalék             4.971 eFt

                                - a céltartalék                                           9755 eFt


- államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése  1.579 e Ft


felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel           28.095 e Ft

felhalmozási költségvetés finanszírozási bevétele         1.250 eFt


felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás             53.754 eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                 20.921 eFt

        - a felújítások összege                                      32.033eFt

        - egyéb felhalmozási célú kiadások                       800 eFt


(5)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az 4. és 5. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(6)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2018. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 3 fő.


(7)       A közfoglalkoztatottak éves létszáma 6 fő.



Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.



Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2018. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.



Tartalékok

6. §


Az önkormányzat 14.726 eFt tartalékot képez, melyből 4.971 eFt az általános tartalék, 9.755 eFt pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő-testület rendelkezik.


Több éves kihatással járó feladatok

7 §


Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége – 8.sz. melléklet szerint- nincs.


 

8. §


  1. A 2018. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 7. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások kimutatását a 9. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az előirányzat felhasználási tervet a 10. sz. melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultság ellátások jogcímeit és összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.


  1. A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a 12.sz.melléklet tartalmazza.


  1. A Stabilitási törvény 10. § (3) bekezdése alapján előírt adósságot keletkeztető ügyletek és saját bevételek összevetését a 14.sz.melléklet tartalmazza.


A 2018. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §


(1)       A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.


(4)     Az önkormányzat előirányzatai - kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel

(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


  1. Az egységes rovatrend normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 10%-áig vállalható kötelezettség.


  1. Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 109.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:


  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések,
  8. szociális ellátások, segélyek,
  9. pályázati, letéti díjak visszafizetése,
  10. térítési díjak visszafizetése,
  11. bérleti díj túlfizetésének kifizetése.


10. §


Az önállóan működő intézmény költségvetési támogatását - finanszírozási szükségletének megfelelően - biztosítja a képviselő-testület, amely összességében nem haladhatja meg a támogatás időarányos összegét.


ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

11. §


(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2018.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


            (2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Tab, 2018. február08.



                          Kiss Sándorné                                               Dr. Vanó Szilárd
                           polgármester                                                       jegyző











Indoklás

Bábonymegyer Község Önkormányzata

2/2018.(II.15.) sz. költségvetési rendelethez


Az Országgyűlés a 2017. évi C. törvénnyel elfogadta Magyarország 2018.évi központi költségvetését.

2018. év tekintetében a Kormány változatlan prioritásként tűzte ki, az államadósság mértékének csökkentését, és a fegyelmezett költségvetési politikát.

A központi költségvetésben kiemelt helyen szerepel a családok támogatása (adókedvezményekkel, célzott támogatásokkal), az életpályaprogramok továbbvitele, a foglalkoztatottság növelése és a hazai forrásból megvalósuló beruházások ösztönzése.


2018. évi önkormányzati támogatások szabályozása:


A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A településüzemeltetési feladatok támogatása


  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg, melynek mértéke 22.300/ha.


  • Közvilágítás fenntartásának támogatásai

A támogatás a települési önkormányzatokat a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg. A támogatás meghatározása a településen kiépített kisfeszültségű hálózat kilométerben meghatározott hossza alapján történik, az alábbi, a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közvilágítás” kormányzati funkció alapján településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével.

10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 320 000 Ft/km.


  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Köztemető-fenntartás, és -működtetés” kormányzati funkció településkategóriánként számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadások figyelembevételével. Az így meghatározott támogatás összege legalább 100 000 forint.10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke69 Ft/m2.


  • Közutak fenntartásának támogatására

A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása” és „Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása” kormányzati funkciók alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével. 10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke227 000 Ft/km.

  • Egyéb önkormányzati feladatok

Az 1000 fő lakosságszámot meg nem haladó települések esetén, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 32 000 forintot, településenként legalább 5.000.000 Ft.


  • Külterületen élő lakosokA központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települési önkormányzatoknak a 2017. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján, melynek 2550/külterületi lakos.
  • Polgármesteri illetmény támogatása:A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó adóerő-képességű települési önkormányzatokat illeti meg a tényleges különbözet és az önkormányzat egy lakosra jutó adóerő-képessége szerint.
  • A települési önkormányzatok könyvtári és közművelődési feladataihoz az önkormányzat 1.210.-forint/fő, de legalább 1.800.000 Ft támogatást kap.


Szociális feladatok támogatása

A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.

- Rászoruló gyermekétkeztetés

A támogatás a rászoruló gyermekek Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés a) pontjában szereplő gyermekek szünidei étkeztetését biztosító települési önkormányzatokat illeti meg, az étkezési adagok száma alapján.A támogatás összege az egy lakosra jutó adóerő-képességtől függő fajlagos összegek figyelembevételével kerül meghatározásra.

Köznevelés:


Továbbra is önkormányzati feladat:

  • Óvodai nevelés területén az óvodák fenntartása és működtetése
  • Iskola területén a működtetést átvette az állam 2017. január elsejétől.


Önkormányzati köznevelés feladatok finanszírozása


Óvodapedagógusok és segítőik bértámogatása

            Elve: Jogszabály szerinti oktatásszervezési paraméterek alapján a havi átlagkeresetek finanszírozása

            Lépései:

  • gyerekszámból, csoportátlagból – elismert csoportszám
  • pedagógus kötelező óraszámból, elismert csoportszámból – elismert pedagógus létszám
  • átlagkeresetből, elismert pedagógus létszám - bértámogatás







Gyermekétkeztetés


  • A támogatási rendszer az előző évhez hasonlóan van kialakítva, nem gyermekenkénti fajlagos összeg jár, hanem
    • Elismert dolgozók bértámogatása
    • Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása alapján.

Elismert dolgozók bértámogatása:

  • kapacitástól függő számított dolgozói létszám (ellátotti létszám alapján elismert dolgozói létszám)

Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása:

  • béren kívüli egyéb kiadások (dologi és kiadások) támogatására szolgál


A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:


A támogatás öt részből tevődik össze:

  • Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása.
  • Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás
  • Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.
  • Önkormányzati elszámolások
  • Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra majd év közben külön lehet pályázni.


Részletes indoklás



BEVÉTELEK:


Működési bevételek:


Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt, a bérleti díjakat, a kamatmentes kölcsön és a köztemetés törlesztő részleteit, a tűzifa értékesítés bevételét,koncessziós díj bevételét, valamint az intézményi ellátási díjak bevételét.


Közhatalmi bevételek:


Helyi adók:


Helyi adókból 14.300 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.


Átengedett központi adók:


Az átengedett központi adók összetétele a tavalyihoz hasonlóan alakul. A gépjármű adóból továbbra is 40% illeti meg a települési önkormányzatot, SZJA átengedés nincs.

Gépjárműadóra 1.300eFt bevételt terveztünk


Az egyéb közhatalmi bevételek között terveztük a késedelmi pótlék díjakat 50 e Ft összegben.


Önkormányzat működési támogatásai:


Az önkormányzatnak állami támogatásból 43.628 e Ft bevétele várható. A támogatás összegeit a 12.sz.melléklet tartalmazza.


  • Helyi önkormányzatok működésére 16.627 e Ft
  • Köznevelési feladatok ellátásához 13.479 e Ft
  • Gyermekétkeztetésre 5.754 e Ft
  • Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésére 145 e Ft
  • Egyéb szociális feladatok támogatására 5.823 e Ft
  • Könyvtári és közművelődési feladatokra 1.800 e Ft


Egyéb működési célú támogatás:


Közfoglalkoztatás támogatására 7.860 e Ft-tal terveztünk, az 1 fő megváltozott munkaképességű 6 órás munkavállaló bérköltsége 100%-ban támogatott,ami 989 e Ft.

A kulturális alapellátásból származó támogatás 280 e Ft, az humánszolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3 pályázatból származó támogatás összege 15.410 e Ft.


Felhalmozási támogatás:


Hazai forrásból 12.760 e Ft támogatást nyertünk, az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatása pályázatból, európai uniós forrásból az Erő-és munkagép beszerzés VP6 pályázat támogatásából 15.335 e Ft részesültünk (konzorciumban Torvaj és Zala Község Önkormányzataival).


Maradvány:


Az önkormányzatnak 40.345 e Ft előző évi maradványa keletkezett, melyből felhalmozási maradvány 1.250 e Ft, működési célú maradvány 39.095 e Ft.


KIADÁSOK:


Személyi juttatások között a polgármester illetményét, költségtérítését, alpolgármester tiszteletdíját, költségtérítését, a képviselők tiszteletdíját, a hivatalsegéd munkabérét, étkezési és ruházati költségtérítését, valamint 1 fő megváltozott munkaképességű munkavállaló munkabéréttartalmazza.

Mozgó könyvtár ellátásával kapcsolatos megbízási díj éves összege 252 e Ft.

Közfoglalkoztatásban foglalkoztatottak személyi juttatásaira 5.970 e Ft lett tervezve.

Egyéb külső személyi juttatásra, megbízási díjra a különböző feladatokhoz kapcsolatosan1.107 e Ft került tervezésre. 


A munkaadókat terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adóa személyi juttatások után fizetendő szociális hozzájárulás, kifizetői adó és egészségügyi hozzájárulási adó összegéből adódnak.


A dologi kiadások között terveztük a működéssel kapcsolatos kiadásokat, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közüzemi díjakat, a postaköltséget, az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosítását, nyomtatványok, irodaszerek költségeit, a riasztó felügyeleti díját. Valamint a karbantartásokkal kapcsolatos kiadásokat, a beruházásokkal kapcsolatos tervezési díjakat.A gyermekek iskolai étkeztetését, közvilágítást, a vízdíjat, az önkormányzat tulajdonában álló gépek karbantartásának, a köztemető fenntartásának költségeit, a közutak karbantartását, a közösségi ház és a klubhelyiség, az orvosi rendelő működési költségeit, az egyéb épületek vagyonbiztosítását, és egyéb szolgáltatási díjakat, valamint ezek áfa-ját is tartalmazza.


A beruházások közt tervezésre került a sportpályán a meglévő beton alapra egy fémszerkezetes színpad kialakítása, közművelődéssel kapcsolatosan sörpad és asztal beszerzése.Az erő-és munkagép beszerzésére kiírt pályázat Torvaj és Zala községekkel konzorciumban került beadásra, a beruházással kapcsolatos támogatás, és a költségek megosztása arányosan kerül leosztásra. Ennek keretében traktor kerül beszerzésre a hozzá kapcsolódó munkagépekkel. A közfoglalkoztatással és az EFOP pályázattal kapcsolatos egyéb eszköz beszerzések is tervezésre kerültek.

Az óvodai beruházással kapcsolatosan beszerzése kerül egy udvari játék, illetve a gázkazán és a bojler cseréje is tervezésre került.


Felújítási kiadások:

Az 1.250 e Ft kistelepülési önkormányzatok alacsony összegű fejlesztéseinek támogatása, és az önkormányzat 14.023 e Ft önerejéből tervezésre került az Árpád utca csapadékvíz elvezetése, útfelújítása, iszapfogó „láda” kialakításával, melynek összes költsége 15.273 e Ft. A Szent István utca járdaburkolatának felújítására 12.760 e Ft támogatást kapott az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések pályázaton, ennek önereje 4.000 e Ft.


Működési célra átadott pénzeszközök mindösszesen 7.250 e Ft, melyet a 6.sz.melléklet tartalmaz.


A Tabi Közös Önkormányzati Hivatal működéséhez való hozzájárulásként 1.200 e Ft lett tervezve.


A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi társulás feladataihoz való hozzájárulás tervezett összege 800 e Ft.


Az Emberi Erőforrások Támogatáskezelő Hazai Programok Igazgatóságának 200 e Ft átadás lett tervezve a Bursa ösztöndíjban részesülő hallgatók számára.


A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 1.500 e Ft működési célú pénzeszköz átadást terveztünk járóbeteg-szakellátásra, a háziorvosi ügyeleti ellátásra 3.000 e Ft-ot.


Működési célú pénzeszköz átadásként jelentkezik még az Anyatejes világnapra történő átadás a Pro Maternitas Kft részére 30 e Ft értékben, a civil szervezetek támogatására 520 e Ft –ot terveztünk.


Tartalékok:

2018. évre 14.726 e Ft tartalékot képeztünk, melyből 4.971 e Ft az általános tartalék,

9.755 e Ft pedig céltartalék. A céltartalék az EFOP-1.5.3. pályázattal kapcsolatosan került tervezésre. 2018-ban az önkormányzat 15.410 e Ft támogatást kap, amelyből a 2018.évi költségek tervezésre kerültek, a további 3 év kiadásainak fedezetére képeztük a 9.755 e Ft céltartalékot.


Közfoglalkoztatás:


Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében 2018. március 1-től 2019. február 28-ig 6 fő bevonásával településkarbantartási (közterületek, parkok takarítása, gondozása, síkosság-mentesítés, hó eltakarítás) és parlagfű-mentesítési feladatokat tervezünk.


Áthúzódó programként jelenleg 3 programban folyik a közfoglalkoztatás:

  • Az erdő program 2017. március 1-től 2018. február 28-ig 6 fő foglalkoztatásával tart.
  • Hosszabb időtartamú programban 2017. december 4-től 2018. február 28-ig 3 fő közterület takarítói feladatot lát el. A program keretében intézmény takarítói képzés is történik.
  • Másik, szintén hosszabb időtartamú program 2017. december 18-tól 2018. február 28-ig
    2 fő foglalkoztatásával tart. Ebben a programban biomassza képzés is történik.


A fenti programokkal éves szinten 6 fő foglalkoztatását tervezzük.


Szociális ellátások:


A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.

Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.

A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.

Bábonymegyer Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II.20.) rendelete (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:


Települési támogatások:


  • Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem az öregségi nyugellátás 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg.

Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet.

Ugyancsak évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező nyugdíjasokat a képviselő-testület települési támogatásban részesítheti.

A 2017. évi tényadatok figyelembe vételével, 2017. évivel azonos mértékben került megtervezésre a 2018. évre a létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatásra fordítandó előirányzat.

A települési támogatás egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. 2017. évben természetbeni formában nyújtható települési támogatás nem került kifizetésre, 2018. évre a 2017. évivel azonos előirányzattal terveztünk.


  • Szociális célú tűzifa:

Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban az Szt. szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy - tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására - települési támogatásban (e támogatásban részesülők közül különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatásban részesülők) részesülő, illetve a Gyvt.-ben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.


A 2017. évben szociális célú tűzifaprogramban nem nyújtott be pályázatot Bábonymegyer Község Önkormányzata. 2018. évre 400.000,- Ft-ot terveztünk arra az esetre, ha az önkormányzat csatlakozna a pályázati kiíráshoz.


  • Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Bábonymegyer Község Képviselő-testülete az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás összege, amennyiben az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg, 20.000,- Ft, azonban nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-ánál.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

A 2018. évre a 2017. évivel azonos létszámmal terveztünk, azaz 5 fő hozzátartozó segélyezésével számoltunk 100.000,- Ft összegben.


  • Kamatmentes kölcsön céljából nyújtható települési támogatás:

Bábonymegyer Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj minimum mindenkori összegének 100 %-át eléri, de annak 300 %-át nem haladja meg, és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

A 2017. évi tényadatok figyelembe véve a kamatmentes kölcsön céljából nyújtható települési támogatás tekintetében 28,5 %-kal csökkentett létszámmal, valamint pénzügyi adatokkal számoltunk a 2018. évre.



  • Lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint aki egyedülálló és nettó jövedelme nem haladja meg az 50.000,- Ft-ot, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a 25.000,- Ft-ot, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem meghaladja a 25.001,- Ft-ot, de az 50.000,- Ft-ot nem haladja meg.

A támogatás összege jövedelemtől függően egyedülálló esetében 4.000,- Ft, valamint családos esetében 2.500,- forint, illetve 5.000,- forint.

A település tekintetében a 2018. évre a 2017. évi tényadatok figyelembe vételével, a 2017. évinél 50 %-kal kevesebb, azaz 20 háztartás támogatásával, a 2017. évre tervezettnél alacsonyabb, - 1.000.000,- Ft – összeggel terveztünk, mivel a 2017. évben a támogatásra fordított összeg elmaradt a tervezettől.


  • Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Bábonymegyer Község közigazgatásai területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személynek az alábbi feltételek együttes fennállása esetén: az igénylő 18. életévét betöltött tartós beteg, közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; kora, egészségi állapota alapján alkalmas az ápolt személy gondozási és ápolási igényére tekintettel a feladat ellátására; társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

A 2018. évre 2 személy támogatásával számoltunk 360.000,- Ft összegben.


Köztemetés:

A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

A 2018. évre köztemetés tekintetében a 2017. évinél alacsonyabb létszám és pénzügyi adatokkal, azaz 3 elhunyt eltemettetésének költségével számoltunk.


Szociális étkezésben és nappali ellátásban részesülők támogatása:

A 2017. évi tényadatok figyelembe vételével a szociális étkezésre fordítandó előirányzat a 2017. évi adatokhoz hasonlóan került megtervezésre a 2018. évre.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kaptak 2017. évben gyermekenként 6.000, – 6.000, forint, illetve a hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetében 6.500, – 6.500, forint támogatást, Erzsébet utalvány formájában. Az utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

A 2017. évi tényadatok figyelembe vételével, 2018. évre a 2017. évi tervhez hasonlóan, 65 fő ellátásra jogosulttal, valamint előirányzattal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.


Oktatási intézmények tanulóinak nyújtott támogatás:

A helyi rendelet szerint a nappali tagozaton középiskolai tanulmányokat folytató diákok 4.000,- Ft/hó támogatásban részesülnek, amennyiben

- hallgatói jogviszonyukat az intézmény által kiállított iskolalátogatási igazolással igazolják, továbbá

- félévi értesítőjük vagy év végi bizonyítványuk másolata igazolja, hogy tanulmányi átlaguk legalább a 4,0-es átlageredményt eléri.

Félévi értesítő alapján a támogatás minden év február 1. napjától június 30. napjáig, év végi bizonyítvány alapján minden év szeptember 1. napjától az azt követő év január 31. napjáig kerül folyósításra.

A település tekintetében a 2018. évre 5 tanuló támogatásával számoltunk 200.000,- Ft összegben.


  • Beiskolázási támogatás

A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekeket évente két alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti. Az oktatási, nevelési intézménynél fennálló jogviszonyról a tanköteles korhatárt betöltött tanulók esetén az intézmény igazolását csatolni kell.

A 2018. évben 85 gyermek beiskolázási támogatásával számoltunk 500.000,- Ft összegben.

  • Üdülési támogatás

A helyi rendelet alapján a képviselő-testület évente egy alkalommal üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket, amennyiben a gyermeket nevelő családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.

A 2018. évre 4 gyermek üdültetésének támogatására fordítható összeg szerepel az előirányzatban.


  • Szünidei gyermekétkeztetés:

2016. évben bevezetett ellátási forma a szünidei gyermekétkezés, mely ellátást a településen élő hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek igényelhetik.

2017. évben a tervezettnél kevesebb gyermek vette igénybe ezt az ellátást. Tekintettel arra, hogy a jogosultak, azaz a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek létszáma növekvő tendenciát mutat, indokolttá tette, hogy a 2017 évivel azonos létszámmal, azaz 20 gyermek támogatásával számoltunk.


  • Bursa Hungarica Ösztöndíj:

A képviselő-testület Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjban részesíti a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerről szóló mindenkor hatályos rendelet szerint kiírt pályázat alapján a felsőoktatásban résztvevő, szociálisan rászoruló hallgatókat.

A pályázati kiírásról és a következő évi támogatások összegéről a pályázat kiírásával egyidejűleg, a csatlakozás feltételeként meghatározott időpontig, évente dönt a képviselő-testület. A támogatás összegét a képviselő-testület a következő évi költségvetésében tervezi.

A 2018. évre a Bursa Hungarica Ösztöndíj pályázat keretében 2 fő támogatásával számoltunk 200.000,- Ft összegben.




Településkép védelmével kapcsolatos költségekről


Bábonymegyer Község Önkormányzata megindította a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) szerint a településképi arculati kézikönyv és településképi rendelet elkészítésének folyamatát.


  1. A Korm. rendelet 26. § (1) bekezdés ba) pontja szerint: az építési tevékenységgel érintett telek helye szerinti település polgármestere településképi véleményezési eljárást (a továbbiakban: véleményezési eljárás) folytathat le e rendelet eljárási szabályai szerint, ha az eljárás lefolytatásának részletes szabályairól az önkormányzat – az e rendeletben foglaltak szerint – rendeletet alkotott, amelyben meghatározta, hogy véleményét mely esetekben alapozza önkormányzati főépítész vagy helyi építészeti-műszaki tervtanács (a továbbiakban: helyi tervtanács) szakmai álláspontjára.

Az épített környezet alakításáról és védelméről 1997. évi LXXVIII. törvény (továbbiakban: Étv.) 9. § (1) bekezdése szerint: az önkormányzat polgármestere (főpolgármester) az építésügyi engedélyezési eljárást megelőzően, településképi véleményezési eljárásban – a megkeresés beérkezésétől számított 15 napon belül, a településképi követelmények teljesítésével kapcsolatban – véleményt adhat a 8. § (3) bekezdése szerinti kormányrendeletben meghatározott építésügyi hatósági engedélykérelemhez.

Az Étv. 9. § (3) bekezdése szerint: a polgármester az (1) bekezdés szerinti véleményének kialakításához az önkormányzat rendeletében meghatározottak szerint kikéri az önkormányzati főépítész vagy a helyi építészeti-műszaki tervtanács szakmai véleményét.

A Korm. rendelet 43. § (3) bekezdése szerint: a polgármester gondoskodik a kézikönyv és a településképi rendelet monitorozása érdekében az önkormányzat honlapján nyilvános értékelő felületet működtetéséről.

A Korm. rendelet 43. § (4) bekezdése szerint: az önkormányzati főépítész évente egy alkalommal a felületre beérkezett véleményeket kiértékeli és ismerteti a képviselő-testülettel.

A főépítészi tevékenységről szóló 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 2. § (5) bekezdés c) pontja szerint: a területfejlesztéssel és -rendezéssel, a településfejlesztéssel és rendezéssel, a településkép-védelemmel, továbbá az épített környezet alakításával és védelmével, valamint az építésüggyel, települési önkormányzati feladatokkal kapcsolatos döntéseket a települési önkormányzat közigazgatási területére kiterjedő illetékességgel a települési főépítész, a fővárosban a fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok megosztott feladatai szerint a fővárosi, illetve a kerületi főépítész készíti elő.

  1. A településkép védelméről szóló2016. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: törvény) 7. § szerint: az önkormányzat a településképi követelmények megvalósulása és ennek részeként a helyi építészeti örökség megóvása érdekében önkormányzati támogatási és ösztönző rendszert vezethet be és alkalmazhat, amelynek részletes tartalmát a településképi rendelet határozza meg.

A törvény alapján készülő településképi rendelet-tervezet szerint: a védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos karbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat.


Összefoglalva:

  • A településkép védelmével kapcsolatos eljárások során települési főépítészi megbízási díjra a 2018. évre 500.000.- forint költséget,
  • a védett építmények felújítására nyújtható támogatásokra szintén 500.000.- forint költséget tervezünk.

Tehát a településkép védelmével kapcsolatos költségekre 2018. évre összesen 1.000.000.- forint költséget tervezünk.


Helyi lakáscélú támogatásra, valamint gyepmesteri feladatok ellátására

Bábonymegyer Község Önkormányzatának a helyi lakáscélú támogatásokról szóló 1/2008. (I.24.) rendelete (a továbbiakban: lakáscélú rendelet) alapján az önkormányzat kamatmentes kölcsön és vissza nem térítendő támogatás formájában nyújthat támogatást az arra jogosult kérelmezőknek.

A lakáscélú rendelet alapján új és használt lakásvásárlás és építés esetén, valamint lakás korszerűsítése, felújítása esetén maximum 200 000 Ft, míg lakásbővítés és lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez kapcsolódó támogatás esetén maximum 100.000 Ft támogatás állapítható meg.

A fentiekre tekintettel 300.000,- Ft támogatási összeggel terveztünk a 2018-as évre.

Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületnek 101/2017.(XI.27.) számú határozatával döntött arról, hogy a 2018. évi gyepmesteri feladatok ellátására szerződést köt az Alpha-Vet Állatgyógyászati Kft.-vel. A feladat ellátására a 2018. évre 1.000.000,- Ft-ot terveztünk.

A 2017. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe (7.sz.melléklet).

Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete(8.sz.melléklet).


Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházásokat a 9.sz.melléklet tartalmazza.

A humánszolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3. pályázatból 15.410 e Ft támogatás várható, ebből 2018.évre tervezett felhasználás 5.705 e Ft.

Az erő-és munkagép beszerzése VP6 pályázatból 17.721 e Ft támogatás várható, melynek önereje 656 e Ft.


Bábonymegyer, 2018. február 08.








                                                                                                 Kiss Sándorné
                                                                                                  polgármester