Bábonymegyer Község Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2021. (V. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása
A 2020. évi zárszámadásról
Hatályos: 2021. 05. 27A 2020. évi zárszámadásról
Általános indokolás
a 2020. évi zárszámadásról szóló rendelethez
A 2020. évi költségvetés végrehajtása a következők szerint alakult:
BEVÉTELEK ALAKULÁSA:
Az év során a bevételek 98 %-ra teljesültek a módosított előirányzathoz viszonyítva.
Az állami támogatásokat a költségvetési törvényben meghatározottak szerint kaptuk, ez 100 %-os teljesülést jelentett, a következő megbontás szerint:
Helyi önkormányzatok működésének általános feladatainak és ágazati feladat támogatása 17 272 e Ft
Köznevelési feladatok támogatása 14 870 e Ft
Szociális és gyermekétkeztetés feladatokhoz való hozzájárulás 6 696 e Ft
Települési Önk. gyermekétkeztetési fel. támogatása 7 252 e Ft
Könyvtári és közművelődési feladatok támogatása 2 141 e Ft
Működési célú és kiegészítő támogatás 4 086 e Ft
Elszámolásból származó bevételek 181 e Ft
Mindösszesen 52 498 e Ft
Az egyéb működési célú támogatás 11 120 e Ft, melyet az önkormányzat a közfoglalkoztatási programjaira, „Nyári Diákmunka” támogatására és az Efop pályázat elszámolásából és a kiegészítő pénzbeli ellátás igényléséből származik.
A felhalmozási célú támogatás 22 573 e Ft-ra teljesült, ami az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatására, illetve a Magyar Falu Program keretében nyert falugondnoki busz beszerzéséhez kapott bevételt jelenti.
Finanszírozási bevételként az államháztartáson belüli megelőlegezés szerepel 1 928 e Ft értékben.
Egyéb működési célú átvett pénzeszközként jelentkezik 288 e Ft, ami a Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás pótbefizetésének visszautalásából, illetve Bábonymegyer Községért Közalapítvány fel nem használt támogatás elszámolása után keletkezett.
A működési bevétel 2 078 e Ft, ami a koncessziós díj bevételéből, a bérleti díjakból, közüzemi díjak elszámolása utáni visszatérítésekből, a szociális kölcsön és köztemetés törlesztő részleteiből, az intézményi ellátási díjakból, sírhely megváltásból, áfa visszatérítésből, biztosító által fizetett kártérítésből.
A 2020. évi adókivetések március 15. előtt megtörténtek. Az adó befizetésére kamatmentesen két egyenlő részletben van lehetőség, minden év március 15. és szeptember 15. napjáig.
A közhatalmi bevételek meghaladták a tervezett előirányzatot a helyi adók 112%-ra, az átengedett központi adók 90%-ra teljesültek.
A 92/2020 (IV.6.) Korm.rendelet értelmében, a gépjárműadó teljes egészében a központi költségvetést illeti meg, úgy, hogy a 60% továbbra is a Magyar Államkincstár részére kerül utalásra, míg a 40% visszamenőlegesen 2020. január elsejétől szintén a kincstár által vezetett számlára kerül utalásra, ami a Járvány Elleni Védekezési Alap (JEVA) bevétele.
KIADÁSOK ALAKULÁSA:
A kiadások 61%-ra teljesültek a módosított előirányzathoz képest.
A működési célú kiadások 67 %-ra teljesültek (4. melléklet).
A működési kiadás személyi juttatásokból, a munkaadókat terhelő járulékokból, dologi kiadásból, ellátottak pénzbeli juttatásaiból, működési célú támogatásokból, és államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetéséből tevődik össze.
A személyi juttatások és a munkaadót terhelő járulékok a hivatalsegéd foglalkoztatása, az EFOP-1.5.3-16 pályázat keretében foglalkoztatott mentor, karbantartó, választott tisztségviselők, mozgókönyvtáros megbízási díja, gyermekétkeztetés nyilvántartásának vezetésére megbízott személy, diákmunkában foglalkoztatottak és a közfoglalkoztatásban résztvevőkkel kapcsolatos kiadásokat érintik.
A személyi juttatás 89%-ra, a munkaadókat terhelő járulékok 85%-ra teljesült a módosított előirányzathoz képest.
Dologi kiadások 70%-ra teljesültek. E kiadások közt az önkormányzat tulajdonában lévő közterületek és az általa fenntartott épületek üzemeltetése, működtetése, karbantartása szerepel.
A működési célra átadott pénzeszközök 98%-ban teljesültek (7. melléklet).
A kötelező alapfeladatok ellátásához a Többcélú Kistérségi Társulásnak, Tab Város Önkormányzatának, a KEK részére az ügyeleti ellátásához járult hozzá az önkormányzat.
Az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszer részére a felsőoktatási önkormányzati ösztöndíj támogatása került utalásra.
A Magyar Államkincstár részére visszafizetésre került a fel nem használt támogatás.
Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló 2/2020. (II. 10.) számú rendeletében foglaltak alapján a Bábonymegyeri Nyugdíjasok Egyesületének 150.000,- Ft vissza nem térítendő támogatást nyújtott a kistérségi rendezvények megvalósításához, bornapok megszervezéséhez és a nyugdíjas csapat rendezvényeire való útiköltség támogatásának céljára. A támogatást nem tudták felhasználni a kialakult veszélyhelyzet miatt. Kérelemben jelezték, hogy a támogatási összeggel 2020. december 31-i határidőig nem tudnak elszámolni. Kérelmükre a támogatási szerződés módosításra került, így az elszámolási határidő 2021. december 31-e lett.
Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló 2/2020. (II. 10.) számú rendeletében foglaltak alapján a „Bábonymegyer Községért” Közalapítványt a közalapítvány működési- és üzemanyagköltségeire 100.000,- Ft vissza nem térítendő támogatásban részesítette.
Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló 2/2020. (II. 10.) számú rendeletében foglaltak alapján a Pro Maternitas Kft.-nek 18.000,- Ft vissza nem térítendő támogatást nyújtott az Anyatejes Világnapi ünnepség megrendezésének céljára.
Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló 2/2020. (II. 10.) számú rendeletében foglaltak alapján a Bábonymegyeri Evangélikus Leányegyháznak 200.000,- Ft vissza nem térítendő támogatást nyújtott a templom melletti vízelvezető árok-, valamint a vízelvezető árok és a templom közötti kőágyás teljes felújítására. A támogatást nem tudták felhasználni a kialakult veszélyhelyzet miatt. Kérelemben jelezték, hogy a támogatási összeggel 2020. december 31-i határidőig nem tudnak elszámolni. Kérelmükre a támogatási szerződés módosításra került, így az elszámolási határidő 2021. december 31-e lett.
Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló 2/2020. (II. 10.) számú rendeletében foglaltak alapján a Bábonymegyeri Református Egyházközségnek 200.000,- Ft vissza nem térítendő támogatást nyújtott a parókia utcára néző falainak rendbetételéhez és az egyházközség rendezvényeinek céljára. A támogatást nem tudták felhasználni a kialakult veszélyhelyzet miatt. Kérelemben jelezték, hogy a támogatási összeggel 2020. december 31-i határidőig nem tudnak elszámolni. Kérelmükre a tájékoztatást megküldtük, hogy a kapott támogatással 2021. december 31-ig lehetőségük lesz elszámolni.
Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló 2/2020. (II. 10.) számú rendeletében foglaltak alapján a Kaposvári Egyházmegyei Karitászt 100.000,- Ft vissza nem térítendő támogatásban részesítette a Katolikus Karitász Tabi Csoportjának 2020. évi munkájának céljára.
Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló 2/2020. (II. 10.) számú rendeletében foglaltak alapján a Bábonymegyeri Fitness Egyesület részére 100.000,- Ft vissza nem térítendő támogatást nyújtott eszközbeszerzésre és egyen póló megvásárlásának céljára.
Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi költségvetéséről szóló 2/2020. (II. 10.) számú rendeletében foglaltak alapján az Utolsó Vacsora Plébánia Tab egyházközséget 200.000,- Ft vissza nem térítendő támogatásban részesítette a tabi plébániához tartozó Bábonymegyer Község Római Katolikus Egyházának belső világításának korszerűsítésének céljára.
Az ellátottak pénzbeli juttatásai 59%-ra teljesültek a módosított előirányzathoz viszonyítva. (10. melléklet)
A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására szociális ellátás nyújtható.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.
Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.
Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak egy ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.
A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat nyújt.
Bábonymegyer Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II.20.) önkormányzati rendelete (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza az önkormányzat által nyújtandó és nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. Ezek a következők:
Települési támogatások:
Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:
Települési támogatásban lehet részesíteni kérelemre vagy hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – azt a személyt, akinek a családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem 75.000,- Ft-ot nem haladja meg.
Hivatalból vagy kérelemre évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, amennyiben a 7. § (3) bekezdésében meghatározott körülmény fennáll. Az így megállapított támogatás összege maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet.
A települési támogatás egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A természetbeni szociális ellátás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.
2020. évben egyedi kérelem alapján 14 fő részére 272.500,- Ft került kifizetésre települési támogatás létfenntartási gondok enyhítésére. Települési támogatás természetbeni ellátás formájában 25 fő részére került kiosztásra 1-1 m3 tűzifa, összesen 375.000,- Ft értékben.
A fenti támogatás iránti kérelem elutasítására 7 esetben került sor.
Ugyancsak évente egy alkalommal, jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül, a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő nyugdíjasokat a képviselő-testület települési támogatásban részesítheti.
A képviselő-testület 187 fő nyugdíjas, illetve nyugdíjszerű ellátásban részesülő személy részére összesen 1.496.000,- Ft támogatás kifizetését ítélte meg a 2020. évben.
Bábonymegyer Község Képviselő-testülete az elemi kárt szenvedett, a településen állandó lakóhellyel, vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő személyt hivatalból, a jövedelem vizsgálata nélkül, rendkívüli települési támogatásban részesítheti.
A rendkívüli települési támogatás egyszeri összege - a rászorultságtól és a kár mértékétől függően – maximum 500.000,- Ft lehet.
A 2020. évben 1 fő elemi kárt szenvedett személy részére került rendkívüli települési támogatás kifizetésre, összesen 93.463,- Ft összegben.
A 2020. évben települési támogatásban részesítettek száma a tervezettnél 3,2 %-kal kevesebb, míg a pénzbeli kiadás a tervezettnél 10,5 %-kal alacsonyabb volt.
Szociális célú tűzifa formában nyújtott települési támogatás:
Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban az Szt. szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy települési támogatásban (e támogatásban részesülők közül különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatásban részesülők) részesülő, illetve a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.
2020. évben 71 m3 szociális célú tűzifa vásárlása vált lehetővé a pályázaton nyert pénzből, év végén 5 család részesült 2-2 m3 tűzifában, a többi tűzifa kiosztása áthúzódott a következő évre.
Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:
Bábonymegyer Község Képviselő-testülete az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás összege, amennyiben az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg, 20.000,- Ft, azonban nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-ánál.
A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.
2020. évben 2 személy részesült elhunyt hozzátartozó eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatásban, részükre összesen 40.000,- Ft került kifizetésre.
A vizsgált időszakban támogatás iránti kérelem nem került elutasításra.
Kamatmentes kölcsön céljából nyújtható települési támogatás:
Bábonymegyer Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének
300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével számított egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj minimum mindenkori összegének 100 %-át eléri, de annak 300 %-át nem haladja meg, és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.
A 2020. évben 1 fő részesült kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatásban, részére 50.000,- Ft került kifizetésre.
Ezen időszak alatt 1 fő esetében került a kérelem elutasításra, 1 fő esetében pedig eljárás megszüntetésére került sor, mert a kérelmező nem igazolta jogosultságát.
Lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatás:
A helyi rendelet alapján a lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint aki egyedülálló és nettó jövedelme nem haladja meg a 80.000,- Ft-ot, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a 40.000,- Ft-ot, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem meghaladja a 40.000,- Ft-ot, de a 70.000,- Ft-ot nem haladja meg.
A támogatás összege jövedelemtől függően egyedülálló esetében 7.000,- Ft, valamint családos esetében 5.000,- Ft, illetve 9.000,- Ft.
2020. december 31. napján 15 személy részesült lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatásban.
A vizsgált időszakban 3 kérelem esetében került sor eljárás megszüntetésére, kérelmükhöz jogosultságukat nem igazolták, hiánypótlásra felszólításnak nem tettek eleget.
A költségvetés tervezésekor 20 háztartás támogatásával és 1.500.000,- Ft előirányzattal számoltunk.
Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás:
Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Bábonymegyer Község közigazgatásai területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú közeli hozzátartozónak az alábbi feltételek együttes fennállása esetén: az igénylő 18. életévét betöltött tartós beteg személy gondozását, ápolását végzi; kora, egészségi állapota alapján alkalmas az ápolt személy gondozási és ápolási igényére tekintettel a feladat ellátására; regisztrált álláskereső és a munkanélküliek ellátására, társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra.
Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.
2020. évben ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás folyósítására nem került sor, ilyen ellátás iránti kérelem nem érkezett a vizsgált időszakban.
Köztemetés:
A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
2020. évben nem került sor elhunyt személy közköltségen történő eltemettetésére.
Szociális étkezésben és nappali ellátásban részesülők támogatása:
A 2020. évben 2 fő támogatást igénylő részesült szociális étkezési díjkedvezményben.
A tervek készítésekor 2 fő támogatásával, 150.000,- Ft összeg előirányzattal terveztünk.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:
Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal, augusztusban és novemberben kaptak 2020. évben gyermekenként 6.000,- Ft, illetve a hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetében 6.500,- Ft támogatást, készpénz formájában.
2020. december hó 31-én 40 gyermek részesült ebben az ellátásban, akik 14 családban nevelkedtek. A 40 rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesült gyermek közül 12 fő hátrányos helyzetű, 16 fő halmozottan hátrányos helyzetű volt, részükre alkalmanként 6.500.- forint/fő összegű támogatás került kifizetésre.
A vizsgált időszakban 5 kérelmező esetében került sor eljárás megszüntetésre, a kérelmük elbírálásához szükséges iratokat nem csatolták be.
2020. évre 65 gyermek támogatásával számoltunk, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre 800.000,- Ft volt a tervezett előirányzat.
A 2020. évben a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosultak részére 639.500,- Ft támogatás került kifizetésre.
Előző év azonos időpontjában 50 fő részesült rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben. A támogatásban részesítettek száma 20,00 %-kal – csökkent.
A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek után a gyermek családba fogadó gyámjául kirendelt hozzátartozó kiegészítő pénzbeli ellátásra jogosult, ha
a) a gyermek tartására köteles, és
b) nyugellátásban, korhatár előtti ellátásban, szolgálati járandóságban, táncművészeti életjáradékban, átmeneti bányászjáradékban, megváltozott munkaképességű személyek ellátásaiban, időskorúak járadékában vagy olyan ellátásban részesül, amely a nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások emeléséről szóló jogszabály hatálya alá tartozik.
A 2020. évben 1 gyermekre tekintettel részesült gondozója kiegészítő pénzbeli ellátásban, melynek havi összege 6.270,- Ft.
Oktatási intézmények tanulóinak nyújtott támogatás:
Az oktatási intézmények tanulói a középiskola befejezéséig, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a középiskolát befejezik, a következő támogatásokban részesülhetnek:
Tanulói támogatás:
A helyi rendelet alapján, nappali tagozaton középiskolai tanulmányokat folytató diákok 7.000.-Ft/hó támogatásban részesülhetnek, amennyiben
- hallgatói jogviszonyukat az intézmény által kiállított iskolalátogatási igazolással igazolják, továbbá
- félévi értesítőjük vagy év végi bizonyítványuk másolata igazolja, hogy tanulmányi átlaguk legalább a 4,0-es átlageredményt eléri.
Félévi értesítő alapján a támogatás minden év február 1. napjától június 30. napjáig, év végi bizonyítvány alapján minden év szeptember 1. napjától az azt követő év január 31. napjáig kerül folyósításra.
A 2020. évben 6 fő középiskolai tanulmányokat folytató diák részesült támogatásban.
2020. évben tanulói támogatás címén összesen 301.000,- Ft került kifizetésre.
A vizsgált időszakban támogatási kérelem nem került elutasításra.
A költségvetés tervezésekor 5 tanuló támogatásával számoltunk, 350.000,- Ft összegben.
Oktatási és nevelési intézménybe járó gyermekek támogatása:
A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő, egyéb kedvezményben (mint például rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény) nem részesülő gyermekeket évente két alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti. Az oktatási, nevelési intézménynél fennálló jogviszonyról a tanköteles korhatárt betöltött tanulók esetén az intézmény igazolását csatolni kell.
A 2020. évben a képviselő-testület döntése alapján 73 tanuló részesült iskola típusonként változó mértékű, összesen 479.000,- Ft támogatásban.
A 2020. évi kiadások tervezésekor 85 gyermek beiskolázási támogatásával számoltunk 500.000,- Ft összegben.
Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj:
A 2020. évben a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj pályázati rendszerben 2 fő felsőoktatási intézményben tanulmányokat folytató fiatal részesült támogatásban, részükre havonta 10.000,- Ft összegű támogatás került utalásra.
Szünidei gyermekétkeztetés:
A szünidei gyermekétkezést a településen élő hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek igényelhetik.
Az elmúlt évben a településen a tavaszi szünetben 23 fő, nyári szünetben 19 fő, őszi szünetben 4 fő hátrányos helyzetű gyermek vette igénybe ezt az ellátást.
A fejlesztési célú kiadások 37%-ra teljesültek az 5.számú melléklet szerint.
Az EFOP-1.5.3-16-2017-00006 kódszámú „Humán szolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében” című pályázat keretében a rendezvényszervezési szolgáltatások biztosítására a BBCOM Hungary Kft-vel bruttó 635.000,- Ft összegű megbízási szerződés került megkötésre, de a járványhelyzet miatt a rendezvény elmaradt a szerződés közös megegyezéssel felbontásra került. 2018. május 1-től egy fő mentor alkalmazásra került (munkaszerződéssel) a projektmegvalósítási időszakára, melynek költsége havonta bruttó 163.935,- Ft + a munkáltatói járulék. A szülőklub megtartására a Nágocsi Zichy Kastély Vagyonkezelő és Szolgáltató Kft.-vel 370.840,- Ft összegű szerződés került aláírásra 2020.10.12-én.
A TOP-1.4.1-16-SO1 kódszámú felhívásra Bábonymegyer Község Önkormányzata 2019.01.30-án pályázatot nyújtott be „Bábonymegyeri Napsugár Óvoda fejlesztése” címen. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, az erről szóló döntést 2019.07.01-én kapta meg az önkormányzat. A megítélt támogatási összeg 10.000.003,- Ft, ebből Bábonymegyerre jutó összeg 9.200.003,- Ft. A Támogatási Szerződés 2019.08.10-én került aláírásra. Az óvodai eszközök beszerzésére 2020.08.05-én megbízási szerződés került megkötésre a TROMPUS Mérnöki Kft-vel bruttó 9.198.737,- Ft összegben. A záró elszámolás és a záró beszámoló benyújtásra került 2021. március 01-én.
Az MFP-FOB/2019 kódszámú „Óvodafejlesztés” című felhívásra benyújtott „Bábonymegyeri Napsugár Óvoda tetőfelújítása” című pályázat megvalósítása 2020. év első felében zárult le. A kivitelezési munkálatokat a LENHOFFER Építőipari Kft-vel végezte el bruttó 8.592.657,- Ft összegben. A műszaki ellenőrzési feladatokat Filotás Antal egyéni vállalkozó látta el bruttó 120.000,- Ft összegben, melynek költsége önerő volt. A projektmenedzseri feladatokat Boros Istvánné egyéni vállalkozó biztosította bruttó 630.000,- Ft összegben. A nyilvánosság és tájékoztatás biztosítására Satellit Bt-vel kötött az önkormányzat szerződést bruttó 32.700,- Ft összegben, amelyhez bruttó 22.701,- Ft önerőt biztosított. A pályázat elszámolása 2020.06.10-én került benyújtásra, és 2021.02.04-én hagyták jóvá.
Bábonymegyer Község Önkormányzata Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 3. mellékletének II. 2. a), b) és c) pontjában szabályozott Önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatása jogcímen 10 573 167,- Ft vissza nem térítendő támogatás nyert a Béke utca 582 felújítására.
Az MFP-TFB/2020 kódszámú „Tanya- és falugondnoki buszok beszerzése” című felhívásra Bábonymegyer Község Önkormányzata pályázatot kíván benyújtani. A pályázat benyújtására a Somogy megyei Önkormányzattal megbízási szerződés került megkötésre, melynek díja a projekt elszámolható összköltségének 1,5%-a (nyertes pályázat esetén elszámolható). A pályázat pozitív elbírálásban részesült, az erről szóló döntést 2020.10.16-án kapta meg az önkormányzat. A megítélt támogatási összeg 11.999.998,- Ft, amely átutalásra került az önkormányzat számlájára. A gépjármű beszerzésére a Fodor Autó Kft-vel 2020.11.30-án Adásvételi Szerződés került megkötésre bruttó 11.734.999,- Ft +85.000,- Ft összegben. A gépjármű üzembe helyezéséhez Alianz casco biztosítás 147.960,- Ft összegben és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás bruttó 36.480,- Ft összegben került megkötésre és befizetésre.
A projektmenedzseri feladatok ellátására szerződés került aláírásra a Somogy Megyei Önkormányzattal 300.000,- Ft összegben. Az elszámolás benyújtása folyamatban van.
Balaton Fejlesztési Tanács által kiírt „Településfejlesztési beruházások támogatása” című felhívásra pályázat került benyújtásra 2020.09.25-én „Trianoni emlékhely kialakítása Bábonymegyeren” címmel. A támogatás intenzitása 90%-os, ezért bruttó 501.140,- Ft önerő biztosítása szükséges. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, az erről szóló tájékoztatót 2020.12.16-án kapta meg önkormányzat. A megítélt támogatás összege bruttó 4.510.261,- Ft. A Támogatási Szerződés 2021.01.21-én került aláírásra.
A pályázat benyújtásához rehabilitációs szakmérnök nyilatkozata is szükséges volt az akadálymentesítés tekintetében, amelyet Varjas András rehabilitációs környezettervező szakmérnöktől rendelt meg az önkormányzat 30.000,- Ft összegben (költsége elszámolható). A pályázat benyújtására Boros Istvánné egyéni vállalkozóval került szerződés megkötésre bruttó 100.000,- Ft összegben.
2020. június 24-én az önkormányzat Vis maior pályázatot nyújtott be a 2020. június 18-án nagy esőzések hatására bekövetkezett károk helyreállítása kapcsán, melyre 7 605 000,- Ft vissza nem térítendő támogatást nyert.
A ravatalozó tető tartószerkezete lett megerősítve melle csavarozással és a héjalás készült el 2 979 e Ft összegben.
Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testülete a víziközmű hálózatot üzemeltető Dunántúli Regionális Vízmű Zrt-nél megrendelte és elkészült a hálózati szivattyúakna építészeti és gépészeti felújítása 1 307 e Ft értékben.
A felújítás költségét az eszközhasználati díj terhére biztosította az önkormányzat.
A képviselő-testület laptopot szerzett be testületi feladatai elvégzéséhez 700 e Ft értékben.
2019. május 31-én a település pályázatot nyújtott be a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 3. melléklet II. 2. pont a), b), és c) pontok szerinti önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatására. „Bábonymegyeri Orvosi rendelő épület felújítása” A pályázat pozitív elbírálásban részesült, a támogatás összege: 7 511 157 Ft. A kivitelezői szerződés aláírásra került, a munkálatok 2020. május 30-án befejeződtek.
Az intézményi költségvetésben kétszárnyú bejárati ajtó beépítésére, étkező székek, Gorenje mosogató gép, porszívó beszerzésére került sor a gyermekétkeztetési és köznevelési feladatok ellátásához.
Közfoglalkoztatás
Bábonymegyer Község Önkormányzata és a Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal Tabi Munkaerőpiaci Pont hatósági szerződést kötött a 2020. évi közfoglalkoztatás támogatására.
Az Önkormányzatnál 2020-ban az alábbi hosszú időtartamú közfoglalkoztatási programok keretében történt a közfoglalkoztatás:
Program elnevezése | Foglalkoztatottak száma | Program időtartama |
|---|---|---|
Hosszabb időtartamú program -közterület takarító | 4 fő | 2019. március 1. – |
Hosszabb időtartamú program -közterület takarító | 2 fő | 2020. június 1. – |
Hosszabb időtartamú program -közterület takarító | 6 fő | 2020. március 23. – |
Hosszabb időtartamú program -közterület takarító | 1 fő | 2020. november 1. – |
2019. március 1-től 2020. február 29-ig hosszabb időtartamú program keretében, 4 fő közterület takarító foglalkoztatásával valósultak meg a programban tervezett feladatok: település karbantartása, kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, temetők karbantartása, bozót- és cserje irtás, vízelvezető árkok tisztítása, önkormányzati erdő aljnövényzet irtása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, hóeltakarítás és síkosság-mentesítés. A támogatás 100%-os volt.
2020. június 1-től 2021. február 28-ig hosszabb időtartamú program keretében, 2 fő közterület takarító foglalkoztatásával valósultak meg a programban tervezett feladatok: település karbantartása, kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, temetők karbantartása, bozót- és cserje irtás, vízelvezető árkok tisztítása, önkormányzati erdő aljnövényzet irtása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, hóeltakarítás és síkosság-mentesítés. A támogatás 100%-os volt.
2020. március 23-tól 2021. február 28-ig hosszabb időtartamú program keretében, 6 fő közterület takarító foglalkoztatásával valósultak meg a programban tervezett feladatok: település karbantartása, kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, temetők karbantartása, bozót- és cserje irtás, vízelvezető árkok tisztítása, önkormányzati erdő aljnövényzet irtása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, hóeltakarítás és síkosság-mentesítés. A támogatás 90%-os volt.
2020. november 1-től 2021. február 28-ig hosszabb időtartamú program keretében, 1 fő közterület takarító foglalkoztatásával valósultak meg a programban tervezett feladatok: település karbantartása, kommunális feladatok ellátása, közterületek és parkok takarítása, temetők karbantartása, bozót- és cserje irtás, vízelvezető árkok tisztítása, önkormányzati erdő aljnövényzet irtása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, hóeltakarítás és síkosság-mentesítés. A támogatás 100%-os volt.
Diákmunka:
A Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal és Bábonymegyer Község Önkormányzata közt hatósági szerződés jött létre „Nyári diákmunka” támogatására.
A program keretében 576 e Ft támogatást kapott az önkormányzat és 4 diákot tudott foglalkoztatni.
Saját forrásból történő foglalkoztatás
A településüzemeltetési feladatok megnyugtató ellátása érdekében a képviselő-testület az önkormányzat 2020. évben 2 fő karbantartó foglalkoztatásának költségeit biztosította.
Köznevelési intézmény
2020-ban is változatlanul működött a Bábonymegyeri Napsugár Óvoda, melynek működési területe Bábonymegyer község közigazgatási területét fedi le. Az intézmény struktúrájában és foglalkoztatotti létszámában változás történt, az intézményvezető felmondott, ezért az óvónőnk lett megbízva az a vezetői feladatok elvégzésével, illetve a volt nyugdíjas óvónőnket bíztuk meg, hogy segítsen be az óvoda pedagógiai feladatok ellátásában.
Adóbeszámoló:
Gépjárműadó adónemben 2004. évtől a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala (BMKH), majd a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH), majd a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság szolgáltat adatokat.
A 2019. évi – csak a 2020. adóév adófizetési kötelezettségét érintő – változásokról a 2020. év elején átadott adatállomány alapján történt meg az adókivetés 2019. január 1. napjától, illetve az adófizetési kötelezettség megszüntetése 2019. december 31. napjával.
A BM minden hónapban az előző havi változásokról küld listát, ez alapján történik az adóztatás.
A 2020. évben a vírushelyzetre hivatkozva az önkormányzatokra jutó 40%-ot a Magyar Államkincstár felé kellett utalni, így ettől a bevételtől elestek az önkormányzatok
12 adózónál kezdeményeztünk forgalomból történő kivonást 1 éven túli gépjárműadó tartozása miatt. (Az adózók közül volt, aki a tájékoztató levél hatására még az intézkedés előtt részletfizetési kérelmet nyújtott be vagy megfizette a tartozását.)
Magánszemélyek kommunális adója adónemben a népesség-nyilvántartás adatai, az ingatlan-nyilvántartás adatai, a Földhivataltól igényelt adózási földkönyv, az adóívek kiküldése utáni adategyeztetés alapján valamint önbevallással új kivetés összesen 13 adózónál 66.000 Ft összegben történt. (Ebben vannak olyan adózók, akiket fel kellett szólítani bevallásra lakcím változás miatt, ha nem Bábonymegyeren van az állandó lakcím a helyi rendelet szerint nem illeti meg a 80%-os kedvezmény.)
Helyi iparűzési adóban 44 állandó helyi iparűzési adó bevallás érkezett a 2019. évről 2020-ban, 12 KATA-s adózót tartottunk nyilván.
Hatósági bizonyítványok, adóigazolás:
Az ügyfél kérelmére különböző eljárásokhoz (pl. pályázat, közbeszerzési eljárás, stb.) kell kiállítani az önkormányzati adóhatóságnak. Kiállítása abban az esetben történhet, amennyiben az adózó folyószámlája tartozást nem mutat. Amennyiben valamilyen hátralék áll fenn, az adózónak be kell fizetnie, ahhoz, hogy kiállítsuk az igazolást részére.
Adó-és értékbizonyítvány:
Az adó- és értékbizonyítványok kiállítása hagyatéki eljáráshoz, gyámügyi eljáráshoz, végrehajtási eljáráshoz és egyéb közigazgatási eljáráshoz történik, az önkormányzat illetékességi területén található ingatlanokra vonatkozóan. 2020. évben 42 db adó- és értékbizonyítvány került kiállításra.
Adóhátralékok alakulása 2020. évben:
Az adóalanyok számára 2020-ban mindkét félévben küldtünk értesítőt a fizetendő összegekről az adózók részére. (Az első félévit februárban, a második félévit augusztusban.)
Adóalanyok száma adónemenként 2019-2020. évben (fő):
Adónem | 2019 | 2020 |
Magánszemélyek komm. adója | 400 | 398 |
Gépjárműadó | 276 | 288 |
Helyi iparűzési adó | 60 | 63 |
Összesen | 736 | 749 |
Az adóív adónemenként tartalmazza az adókötelezettséget, a befizetést és a számlaegyenleget.
A második félévi adóbefizetés után november hónapban 133 hátralékkal rendelkező adózót szólítottunk fel hátralékának befizetésére.
Az intézkedések (felszólítás) hatására csökkent a hátralék összege.
A behajtási munkát növeli a más hatóságok, társulatok által kimutatott és megküldött adók módjára behajtandó köztartozások (gondozási díj, szabálysértési bírság).
A fennálló összes adóhátralék összegei adónemenként 2017.12.31.-2020.12.31. az alábbiak szerint alakultak (e. Ft-ban):
Adónem | 2017.12.31. | 2018.12.31. | 2019.12.31. | 2020.12.31. |
Magánsz.komm.adója | 1.755 | 1.541 | 1.396 | 1.656 |
Helyi iparűzési adó | 846 | 135 | 227 | 1.253 |
Gépjárműadó | 1.247 | 1.290 | 1.152 | 1.540 |
Pótlék | 667 | 296 | 267 | 306 |
Összesen | 4.515 | 3.262 | 3.042 | 4.755 |
Hátralék: a kamatmentes fizetési határidő lejártával esedékessé vált és meg nem fizetett adóösszeg.
A magánszemélyek kommunális adója tekintetében még mindig kiugróan magas a kintlévőség 2020-as évben 1.656 e. Ft. Ennek a hátraléknak több mint felét a külföldi ingatlan tulajdonosok tartozásai teszik ki.
A 2019-2020. évre vonatkozóan az adókövetelések összegei:
Összes követelés (e. Ft) | Fennálló hátralék (e. Ft) | Hátralék a követelés arányában (%) | ||||
2019 | 2020 | 2019 | 2020 | 2019 | 2020 | |
Önkorm. sajátos bevételei | 28.323 | 31.833 | 3.042 | 4.755 | 10,7% | 14,9% |
Ebből | 22.252 | 24.754 | 1.623 | 2.909 | 7,3% | 11,6% |
-gépjárműadó | 5.736 | 6.354 | 1.152 | 1.540 | 20,1% | 24,2% |
-egyéb bevétel (pótlék) | 335 | 725 | 267 | 306 | 79.7% | 42,2% |
A táblázat az év végén fennálló hátralékot, valamint a hátralék arányát a követeléshez képest mutatja.
Közvetett támogatás indoklása:
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII.tv.134§ alapján méltányosság címén, az önkormányzat 2020. évben közvetett támogatást nem nyújtott. (11. melléklet).
Többéves kihatással járó kötelezettségek:
Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó kötelezettsége és a tulajdonában lévő gazdálkodó szervezetek működéséből sem származik kötelezettsége.
(13. melléklet)
Az önkormányzat maradványa:
Az Önkormányzat 2020. évi maradványát 66 242 e Ft összegben a 9. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá, melyből 24 501 e Ft kötelezettséggel terhelt maradvány, ebből 1 928 e Ft államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetésére vállalt kötelezettségvállalás.
Az önkormányzat hitelállománya:
Bábonymegyer Község Önkormányzatának 2012.12.31-én hitelállománya nincs.
Tab, 2021. május 26.
Knopf Antal
polgármester