Bábonymegyer Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (III.11.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 12

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Végső előterjesztői indokolás

Indoklás

Bábonymegyer Község Önkormányzata

7/2021. (III. 11.) sz. költségvetési rendelethez

Az Országgyűlés a 2020. évi XC törvénnyel elfogadta Magyarország 2021.évi központi költségvetését.

A 2021-es év kiemelt feladata a járvány elleni védekezés és a járvány által nehéz helyzetbe került gazdaság újraindítása áll.

2021 év tekintetében a Kormány változatlan prioritásként tűzte ki, az államadósság mértékének csökkentését, és a fegyelmezett költségvetési politikát.

A központi költségvetésben kiemelt helyen szerepel a családok támogatása (adókedvezményekkel, célzott támogatásokkal), az életpályaprogramok továbbvitele, a foglalkoztatottság növelése és a hazai forrásból megvalósuló beruházások ösztönzése.

2021. évi önkormányzati támogatások szabályozása:

A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A településüzemeltetési feladatok támogatása

Zöldterületgazdálkodással

kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg, melynek mértéke 25 200Ft /ha.

Közvilágítás fenntartásának

támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg. A támogatás meghatározása a településen kiépített kisfeszültségű hálózat kilométerben meghatározott hossza alapján történik, az alábbi, a 2019. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közvilágítás” kormányzati funkció alapján település kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével.

10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 320 000 Ft/km.

Köztemető fenntartásáva

l kapcsolatos feladatok támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2019. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Köztemető-fenntartás, és -működtetés” kormányzati funkció település kategóriánként számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadások figyelembevételével. Az így meghatározott támogatás összege legalább 100 000 forint. 10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 69 Ft/m2.

Közutak fenntartásának

támogatására

A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg, a 2019. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő „Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása” és „Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása” kormányzati funkciók alapján település kategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével. 10 001 fő alatti település esettén a támogatás mértéke 227 000 Ft/km.

Egyéb önkormányzati feladatok

Az 1000 fő lakosságszámot meg nem haladó települések esetén, ahol az egy lakosra jutó adóerő-képesség nem haladja meg a 32 000 forintot, településenként legalább 6 000 000 Ft.

Külterületen élő lakosok

A központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települési önkormányzatoknak a 2020. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján, melynek összege 2 550,-Ft/fő.

Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítása:

Az összegyűjtött és a hatóságilag kijelölt lerakóhelyeken igazoltan elhelyezett, nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyisége (m3) után igényelhető 100 Ft/m3 támogatás, amely összeg a fajlagos lakossági ráfordítások (díjak) csökkentéséhez járul hozzá.

A települési önkormányzatok

könyvtári és közművelődési feladataihoz

2 270 000 Ft támogatást kap.

Szociális feladatok támogatása

A támogatás a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képességet meg nem haladó települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá.

- Rászoruló gyermekétkeztetés

A támogatás a rászoruló gyermekek Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés a) pontjában szereplő gyermekek szünidei étkeztetését biztosító települési önkormányzatokat illeti meg, az étkezési adagok száma alapján. A támogatás összege az egy lakosra jutó adóerő-képességtől függő fajlagos összegek figyelembevételével kerül meghatározásra.

Köznevelés:

Továbbra is önkormányzati feladat:

Óvodai

nevelés területén az óvodák fenntartása és működtetése

Iskola

területén a működtetést átvette az állam 2017. január elsejétől.

Önkormányzati köznevelés feladatok finanszírozása

Óvodapedagógusok és segítőik bértámogatása

Elve: Jogszabály szerinti oktatásszervezési paraméterek alapján a havi átlagkeresetek finanszírozása

Lépései:

gyerekszámból, csoportátlagból – elismert csoportszám

pedagógus kötelező óraszámból, elismert csoportszámból – elismert pedagógus létszám

átlagkeresetből, elismert pedagógus létszám - bértámogatás

Gyermekétkeztetés

A támogatási rendszer az előző évhez hasonlóan van kialakítva, nem gyermekenkénti fajlagos összeg jár, hanem

Elismert dolgozók bértámogatása

Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása alapján.

Elismert dolgozók bértámogatása:

kapacitástól függő számított dolgozói létszám (ellátotti létszám alapján elismert dolgozói létszám)

Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása:

béren kívüli egyéb kiadások (dologi és kiadások) támogatására szolgál

A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai:

A támogatás öt részből tevődik össze:

Helyi önkormányzatok működési célú költségvetési támogatás: itt van többek között a lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása.

Helyi önkormányzatok felhalmozási célú költségvetési támogatása: pl. önkormányzati feladat ellátást szolgáló fejlesztések támogatása a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás

Önkormányzatok rendkívüli támogatása: amelyre az önkormányzatok működőképességük megőrzése érdekében nyújthatnak be.

Önkormányzati elszámolások

Vis maior támogatás

de ezekre a pályázatokra majd év közben külön lehet pályázni.

Részletes indoklás

BEVÉTELEK:

Működési bevételek:

Az előző évekhez hasonlóan a működési bevételeknél a tervezhető lehetőségek közt vettük számba a kamatbevételt, bérleti díjakat, a kamatmentes kölcsön és a köztemetés törlesztő részleteit, koncessziós díj bevételét, földbérleti díjakat, valamint az intézményi ellátási díjak bevételét.

Közhatalmi bevételek:

Helyi adók:

Helyi adókból 8 200 e Ft bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.

A 2021. évben a 639/2020. (XII.22.) Korm. rendeletszerint a helyi iparűzési adót 1%-os adómérték alkalmazásával kell megállapítani a KKV törvény szerinti mikró-, kis és középvállalkozások esetében. A jogszabályi kritériumok szerint azok a vállalkozások jogosultak az „adóelőnyre”, amelyeknek a 2021. évben az összes foglalkoztatotti létszáma nem éri el a 250 főt, és az éves nettó árbevétel, vagy mérlegfőösszegük legfeljebb 4 milliárd forint.

Az egyéb közhatalmi bevételek közt terveztük a késedelmi pótlék díjat 50 e Ft összegben.

Önkormányzat működési támogatásai:

Az önkormányzatnak állami támogatásból 48 197 e Ft bevétele várható. A támogatás összegeit a 10. sz. melléklet tartalmazza.

Helyi önkormányzatok működésére 19 151 e Ft

Köznevelési feladatok ellátásához 12 060 e Ft

Gyermekétkeztetésre 5 868 e Ft

Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésére 127 e Ft

Egyéb szociális feladatok támogatására 8 721 e Ft

Könyvtári és közművelődési feladatokra 2 270 e Ft

Egyéb működési célú támogatás:

Közfoglalkoztatás támogatására 8 812 e Ft-tal, a kiegészítő pénzbeli ellátás támogatására 75 e Ft-tal, a humánszolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3 pályázatból származó támogatásból 1 810 e Ft-tal terveztünk.

Felhalmozási célú támogatás:

A 2020.évben az önkormányzat Vis Maior támogatásra pályázott, melynek elnyert összege 7 605 e Ft, ehhez az önkormányzat 10,15% önerőt biztosít. A Balaton Fejlesztési Tanács által Trianoni Emlékhely kialakítására kerül sor, melyre 4 510 e Ft támogatást nyert az önkormányzat, melynek önereje 10%.

Maradvány:

Az önkormányzatnak és intézményének előző évben 66 242 e Ft maradványa keletkezett, melyből költségvetési célú maradvány 43 669 e Ft, felhalmozási célú maradvány 22 573 e Ft.

A 22 573 e Ft a Magyar Falu Program keretében megnyert Tanya- és falugondnoki buszok beszerzése-2020 című pályázat támogatását tartalmazza, illetve az Önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatását jelenti.

Az óvoda maradványa 40 e Ft.

KIADÁSOK:

Személyi juttatások között a polgármester és az alpolgármester illetményét, költségtérítését,

a képviselők tiszteletdíját terveztük, melynek összege 6 554 e Ft.

2 fő karbantartó munkabérét terveztük 4 020 e Ft összegben.

1 279 e Ft megbízási díj is tervezésre került a mozgókönyvtár, takarítói, fűnyírói, síkosság mentesítési feladatok ellátására, illetve a gyermekétkeztetéssel kapcsolatos adminisztratív teendők ellátására.

Az EFOP pályázat keretében foglalkoztatott mentor munkabére 2 002 e Ft.

Közfoglalkoztatásban foglalkoztatottak személyi juttatásaira 6 922 e Ft lett tervezve, ami 90%-ban támogatott.

2021. márciusától indul a falugondnoki szolgálat, melynek illetménye 2 435 e Ft.

Egyéb külső személyi juttatásokra, reprezentációra 600 e Ft lett tervezve.

A munkaadókat terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó a személyi juttatások után fizetendő, ami összeségében 4 176 e Ft-ot jelent.

A dologi kiadások között terveztük a működéssel kapcsolatos kiadásokat, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közüzemi díjakat, a postaköltséget, az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosítását, nyomtatványok, irodaszerek költségeit, a riasztó felügyeleti díját. Valamint a karbantartásokkal kapcsolatos kiadásokat, a beruházásokkal kapcsolatos tervezési díjakat. A gyermekek iskolai étkeztetését, közvilágítást, a vízdíjat, az önkormányzat tulajdonában álló gépek karbantartásának, a köztemető fenntartásának költségeit, a közutak karbantartását, a közösségi ház és a klubhelyiség, az orvosi rendelő működési költségeit, az egyéb épületek vagyonbiztosítását, és egyéb szolgáltatási díjakat, valamint ezek áfa-ját is tartalmazza. Tervezésre került az energiamegtakarítási intézkedési terv elkészítésének költsége, a gyepmesteri feladatok után keletkezett kiadások, rendezvényekkel kapcsolatos kiadások. Új feladatként a falugondnoki busszal kapcsolatos kiadások is tervezésre kerültek.

Működési célra átadott pénzeszközök mindösszesen 11 336 e Ft, melyet a 7.sz. melléklet tartalmaz.

A Koppány-völgye Többcélú Kistérségi társulás feladataihoz való hozzájárulás tervezett összege 950 e Ft.

A Magyar Államkincstár részére történő tervezett visszafizetés a köznevelési támogatás bértámogatásának fel nem használt része került tervezésre.

Az Emberi Erőforrások Támogatáskezelő Hazai Programok Igazgatóságának 300 e Ft átadás lett tervezve a Bursa ösztöndíjban részesülő hallgatók számára.

A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 2 000 e Ft működési célú pénzeszköz átadást terveztünk járóbeteg-szakellátásra, a háziorvosi ügyeleti ellátásra 4 200 e Ft-ot.

Működési célú pénzeszköz átadásként jelentkezik még az Anyatejes világnapra történő átadás a Pro Maternitas Kft. részére 36 e Ft értékben.

A további átadások a mellékletben megtalálhatóak.

A beruházások közt tervezésre került a Trianoni Emlékhely kialakítása, a közművelődéssel és könyvtári feladatok ellátásához kapcsolódóan eszközbeszerzés, illetve egy fűkasza beszerzése.

Az önkormányzati feladatok ellátásához laptop kerül beszerzésre a hivatal épületébe.

A Magyar Falu Program keretében Falugondnoki busz kerül beszerzése 11 735 e Ft értékben.

Az óvodai beruházással kapcsolatosan tervezésre került 400 e Ft, amit mozgásérzékelők és laptop beszerzésére fordítanának.

Felújítási kiadások:

Az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatása és az önkormányzat által biztosított önerőből a Béke utca útfelújítására kerülne sor 12 439 e Ft összegben.

A Vis Maior támogatás keretében a károsodott utak, utcák helyreállítása történne meg 8 377 e Ft összegben.

A HACCP előírásának való megfeleléshez az óvoda épületében található konyha felújítására kerül sor, melyre 1 000 e Ft-ot terveztünk.

Tartalékok:

2020. évre 7 677 e Ft tartalékot képeztünk, melyből 7 627 e Ft az általános tartalék,

50 e Ft pedig céltartalék. A 7 627 e Ft-ot csak a víziközművel kapcsolatos feladatok ellátásra lehet fordítani.

Közfoglalkoztatás:

Bábonymegyer Község Önkormányzata 2021. évben hosszabb időtartamú program keretében 9 fő foglalkoztatásával biztosítaná a település karbantartási (közterületek- és parkok takarítása és gondozása, kommunális feladatok ellátása, fűnyírás, parlagfű-mentesítés, bozót- és cserje irtás, vízelvezető árkok tisztítása, temetők karbantartása, önkormányzati erdő aljnövényzet irtása, síkosság-mentesítés, hóeltakarítás) feladatait, amennyiben a munkaügyi központ erre programjaival lehetőséget biztosít. A program támogatottsága várhatóan 90%-os lesz.

Áthúzódó programként jelenleg 4 programban folyik a közfoglalkoztatás:

Hosszabb időtartamú programban 2020. március 23-tól 2021. február 28-ig 6 fő közterület takarító látja el feladatát.

Hosszabb időtartamú programban 2020. június 1-jétől 2021. február 28-ig 2 fő közterület takarító dolgozik.

Hosszabb időtartamú programban 2020. november 1-jétől 2021. február 28-ig 1 fő közterület takarító látja el feladatát.

Hosszabb időtartamú program keretében „Gyártósori munkavállalást elősegítő alapkompetenciák fejlesztése” elnevezésű képzés 2021. február 1-jétől 2021. március 12-ig 1 fő közterület takarító látja el feladatát és vesz részt a képzésben.

A fenti áthúzódó programokkal együtt éves szinten átlagosan 9 fő foglalkoztatását tervezzük közfoglalkoztatási jogviszony keretében a 2021. évi költségvetésben.

Szociális ellátások:

A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: szociális törvény) értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.

Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.

Az elmúlt években bekövetkezett hatásköri változások miatt mára már csak két ellátás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és a szünidei gyermekétkeztetés maradt, amelynek a költségét az állam normatív alapon finanszírozza.

A képviselő-testület a szociális törvényben és az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást, valamint más pénzbeli támogatásokat állapíthat meg.

Bábonymegyer Község Önkormányzata - 2015. március hó 1. napjától Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II.20.) rendelete (továbbiakban: helyi rendelet) szabályozza által nyújtható ellátási formákat és a jogosultsági feltételeket. A helyi rendelet által nyújtható ellátások a következők:

Települési támogatások:

Létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott települési támogatás:

Települési támogatásban lehet részesíteni azt a személyt, akinek a családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével az egy főre jutó nettó jövedelem 75.000,- Ft-ot nem haladja meg.

Évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható települési támogatás, különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, hosszabb kórházi kezeléssel járó betegséghez…stb. Az így megállapított támogatás összege, rászorultsághoz igazodva, maximum az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet.

Ugyancsak évente egy alkalommal jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő nyugdíjasokat a képviselő-testület települési támogatásban részesítheti.

A képviselő-testület az elemi kárt szenvedett, a településen állandó lakóhellyel, vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő személyt hivatalból, a jövedelem vizsgálata nélkül, rendkívüli települési támogatásban részesítheti.

A 2020. évi tényadatok figyelembevételével a 2020. évinél 12,5 %-kal magasabb összegű a 2021. évre létfenntartási gondok enyhítésére nyújtott pénzbeli települési támogatásra fordítható előirányzat.

A települési támogatás egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható, 2021. évre a 2020. évi előirányzatnál 33,3 %-kal alacsonyabb előirányzattal terveztünk természetbeni formában nyújtandó települési támogatás céljára.

Elemi kár következményeinek elhárítása céljából nyújtható települési támogatásra fordítható előirányzat a 2020. évi tény adatokat figyelembe véve került a 2021. évre tervezésre.

Összességében a 2021. évre létfenntartási gondok enyhítésére fordítható előirányzat 4 %-kal magasabb a 2020. évinél.

Szociális célú tűzifa:

Települési támogatásként nyújtott, szociális célú tűzifára elsősorban az Szt. szerinti aktív korúak ellátásában, időskorúak járadékában, vagy - tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására - települési támogatásban (e támogatásban részesülők közül különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatásban részesülők) részesülő, illetve a Gyvt.-ben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család jogosult, aki a fenti ellátások valamelyikére a kérelem benyújtását megelőző hat hónapból legalább egy hónapig jogosult.

A 2020. évben szociális célú tűzifaprogramban Bábonymegyer Község Önkormányzata benyújtott pályázata alapján beszerezhető tűzifa szállítási költsége alacsonyabb összegű volt a 2020. évre tervezett előirányzatnál. A 2020. évi tényadatok figyelembevételével a 2021. évre 50 %-kal alacsonyabb előirányzattal számoltunk a szociális célú tűzifaprogramhoz történő csatlakozásra, amennyiben 2021. évre kiírásra kerül a pályázat.

Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából nyújtott települési támogatás:

Bábonymegyer Község Képviselő-testülete az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás összege, amennyiben az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg, 20.000,- Ft, azonban nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-ánál.

A támogatás iránti kérelemhez a jövedelemigazolásokon kívül csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát.

A 2021. évre a 2020. évivel azonos létszámmal terveztünk, azaz 5 fő hozzátartozó segélyezésével számoltunk, 100.000,- Ft összegben.

Kamatmentes kölcsön céljából nyújtható települési támogatás:

Bábonymegyer Község Képviselő-testülete - az éves költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig – pénzügyi tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában települési támogatásban (a továbbiakban: kamatmentes kölcsön) részesítheti évente egy alkalommal, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ának megfelelő összeg erejéig azt a rászoruló személyt, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem a 22.800,- Ft-ot eléri, de az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500 %-át nem haladja meg, és rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.

A 2020. évi tény adatokat figyelembe véve a kamatmentes kölcsön céljából nyújtható települési támogatás tekintetében a 2020. évivel azonos létszámmal, valamint pénzügyi adatokkal számoltunk a 2021. évre.

Lakhatási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

A lakhatás elősegítése érdekében annak a rászorulónak nyújtható települési támogatás, akinek nincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona, valamint aki egyedülálló és nettó jövedelme nem haladja meg a 80.000,- Ft-ot, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a 40.000,- Ft-ot, akinek családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembevételével az egy főre jutó nettó jövedelem meghaladja a 40.000,- Ft-ot, de a 70.000,- Ft-ot nem haladja meg.

A támogatás összege jövedelemtől függően egyedülálló esetében 7.000,- Ft, családos esetében 5.000,- forint, illetve 9.000,- forint.

A település tekintetében a 2021. évre a 2020. évi tényadatok figyelembevételével a 2020. évivel azonos létszámmal, valamint pénzügyi adatokkal számoltunk a 2021. évre, azaz 20 háztartás támogatásával terveztünk.

Ápolási támogatás céljából nyújtott települési támogatás

Ápolási célú települési támogatás állapítható meg Bábonymegyer Község közigazgatásai területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen lakó nagykorú személynek az alábbi feltételek együttes fennállása esetén: az igénylő 18. életévét betöltött tartós beteg, közeli hozzátartozója gondozását, ápolását végzi; kora, egészségi állapota alapján alkalmas az ápolt személy gondozási és ápolási igényére tekintettel a feladat ellátására; társadalombiztosítási ellátására, valamint nyugellátásra nem jogosult; családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 35.000,- Ft-ot, egyedülálló esetén a 42.000,- Ft-ot nem haladja meg, és az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkeznek; nem jogosult az Szt. 41. §-a alapján ápolási díjra.

Az ápolási célú települési támogatás a kérelem benyújtásának napjától 12 hónapra kerül megállapításra, összege 15.000,- Ft/hó.

A 2021. évre 1 személy támogatásával számoltunk 180.000,- Ft összegben.

Köztemetés:

A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

A 2021. évre köztemetés tekintetében 3 elhunyt eltemettetésének költségével számoltunk.

Szociális étkezésben és nappali ellátásban részesülők támogatása:

A 2020. évi tényadatok figyelembevételével a szociális étkezésre fordítandó előirányzat a 2020. évivel azonos összegben került megtervezésre a 2021. évre.

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény:

Ezen ellátásra jogosultak nem részesülnek havi rendszerességgel pénzellátásban, csak egy évben két alkalommal augusztusban és novemberben kaptak a 2020. évben gyermekenként 6.000, – 6.000, - forint, illetve a hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyermekek esetében 6.500, – 6.500, - forint támogatást. A 2020. évi tényadatok figyelembevételével, 2021. évre a 2020. évi tervhez hasonlóan 65 fő ellátásra jogosulttal, valamint előirányzattal számoltunk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény tervezése során.

Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás:

A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek után a gyermek családba fogadó gyámjául kirendelt hozzátartozó kiegészítő pénzbeli ellátásra, valamint egy évben két alkalommal 8400 forint pótlékra jogosult, ha a gyermek tartására köteles, és nyugdíjban, vagy nyugdíjszerű ellátásban részesül.

A kiegészítő pénzbeli ellátás havi összege – gyermekenként – az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 22 százaléka, azaz jelenleg 6.270 forint.

Jelenleg egy kiskorú gyámjául kirendelt személy részére fizetjük a fenti ellátást.

Oktatási intézmények tanulóinak nyújtott támogatás:

A helyi rendelet szerint a nappali tagozaton középiskolai tanulmányokat folytató diákok a középiskola befejezéséig, utolsó alkalommal abban a tanévben, amelyben a középiskolát befejezik, 7.000,- Ft/hó támogatásban részesülnek, amennyiben

- hallgatói jogviszonyukat az intézmény által kiállított iskolalátogatási igazolással igazolják, továbbá

- félévi értesítőjük vagy év végi bizonyítványuk másolata igazolja, hogy tanulmányi átlaguk legalább a 4,0-es átlageredményt eléri.

Félévi értesítő alapján a támogatás minden év február 1. napjától június 30. napjáig, év végi bizonyítvány alapján minden év szeptember 1. napjától az azt követő év január 31. napjáig kerül folyósításra.

A település tekintetében a 2021. évre 5 tanuló támogatásával számoltunk 350.000,- Ft összegben.

Beiskolázási támogatás:

A képviselő-testület az oktatási és nevelési intézménybe járó, bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen élő, egyéb kedvezményben (mint például rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény) nem részesülő gyermekeket évente két alkalommal hivatalból, a család életkörülményeire és jövedelmi viszonyaira való tekintet nélkül támogatásban részesítheti. Az oktatási, nevelési intézménynél fennálló jogviszonyról a tanköteles korhatárt betöltött tanulók esetén az intézmény igazolását csatolni kell.

A 2021. évben 85 gyermek beiskolázási támogatásával számoltunk 500.000,- Ft összegben.

Üdülési támogatás

A helyi rendelet alapján a képviselő-testület évente egy alkalommal, jövedelmi viszonyokra tekintet nélkül, 10.000,- Ft üdülési támogatásban részesítheti az oktatási intézmény által belföldön, vagy csereüdültetés keretében szervezett, legalább 5 napos üdülésen, illetve táborozáson részt vevő gyermekeket.

A 2021. évre 4 gyermek üdültetésének támogatására fordítható összeg szerepel az előirányzatban.

Szünidei gyermekétkeztetés:

A településen élő hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek igényelhetik.

2020. évben a tervezettnél több gyermek vette igénybe ezt az ellátást. Tekintettel arra, hogy a jogosultak, azaz a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek létszáma növekvő tendenciát mutat, indokolttá tette, hogy a 2020. évinél magasabb létszámmal, azaz 25 gyermek támogatásával számoltunk.

Bursa Hungarica Ösztöndíj:

A képviselő-testület Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjban részesíti a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerről szóló mindenkor hatályos rendelet szerint kiírt pályázat alapján a felsőoktatásban résztvevő, szociálisan rászoruló hallgatókat.

A pályázati kiírásról és a következő évi támogatások összegéről a pályázat kiírásával egyidejűleg, a csatlakozás feltételeként meghatározott időpontig, évente dönt a képviselő-testület. A támogatás összegét a képviselő-testület a következő évi költségvetésében tervezi.

A 2021. évre a Bursa Hungarica Ösztöndíj pályázat keretében 3 fő támogatásával számoltunk 300.000,- Ft összegben.

Településkép védelmével kapcsolatos költségek:

Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testülete elfogadta Bábonymegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 9/2018.(XII.20.) önkormányzati rendeletét, amely 2019. január 1. napján lépett hatályba.

A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége. A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat. A támogatás mértékét a Képviselő-testület évente a költségvetésben határozza meg.

A település főépítésze - alkalmazása hiányában a polgármester - kérelemre szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről.

Az építtetőnek vagy meghatalmazottjának az építés megkezdése előtt szakmai konzultációt kell kérni:

ha a tervezett építési tevékenység a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016. (VI.13.) Korm. rendelethatálya alá tartozó, egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység alapján történő új lakóépület építése, illetve meglévő épület bővítése történik,

közterületen kapubeálló, híd építése, átépítése esetén,

új elektronikus hírközlési építmény elhelyezése esetén:

-műtárgynak minősülő antenna szerkezetnél, ha annak bármely irányú mérete a bruttó 6 m-t meghaladja,

-antennatartó szerkezet méretétől függetlenül a szerkezetre antenna felszerelésénél, ha az antenna bármely irányú mérete a 4,0 m-t meghaladja.

Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:

új építmény építési engedélyezési eljárását megelőzően,

meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amelynél a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendeletszerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, és amennyiben összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt nem kezdeményezett az építtető.

Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt, építési engedély nélkül végezhető építési munkák közül:

az épület homlokzatához illesztett előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, meglévő felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése, megváltoztatása estén, amennyiben közterületről látható,

szobor, emlékmű, kereszt, emlékjel építése, elhelyezése esetén, ha annak a talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a 6,0 m-t,

építménynek minősülő, háztartási hulladék elhelyezésére szolgáló hulladékgyűjtő és -tároló, sorompó, árnyékoló elhelyezése esetén, amennyiben közterületről látható.

A község teljes közigazgatási területére vonatkozóan településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni: védett érték közterületre néző homlokzatán történő színezés, új tetőhéjalás, nyílászáró csere, valamint előtető építése esetén; védett értéken cégér, üzletfelirat stb. elhelyezése tekintetében; reklámok, reklámhordozók elhelyezésével kapcsolatban.

A településképi követelmények megszegése esetén a polgármester felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.

A polgármester véleménye a fent meghatározott esetekben az önkormányzati főépítész szakmai álláspontján alapul.

Helyi lakáscélú támogatás, valamint a gyepmesteri feladatok ellátása:

Lakáscélú támogatás (vissza nem térítendő)200.000,- Ft, vagy (kamatmentes kölcsön).

A támogatás kamatmentes kölcsön vagy vissza nem térítendő támogatás formájában adható.

Kamatmentes kölcsön nyújtható olyan használt lakás vásárlásához, ami a kérelmezők első önálló saját lakástulajdonát képezi és a méltányolható lakásigényüket nem haladja meg, illetve lakás bővítéséhez, korszerűsítéséhez, felújításához.

Vissza nem térítendő támogatás nyújtható olyan lakás lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez, amely a kérelmezők első önálló lakástulajdonát képezi és a méltányolható lakásigényüket nem haladja meg, továbbá olyan új lakás építéséhez és új lakás vásárlásához, amely a kérelmezők első önálló saját lakástulajdonát képezi és a méltányolható lakásigényük kielégítése céljából kívánnak első lakáshoz jutni.

A támogatás összegének felső határai:

új és használt lakásvásárlás és építés esetén 200 000 Ft,

lakás korszerűsítése, felújítása esetén 200 000 Ft,

lakásbővítés esetén 100 000 Ft,

lakáscélú kölcsön törlesztő részleteinek megfizetéséhez kapcsolódó támogatás esetén: 100.00 Ft.

A 2021-as évre a lakáscélú rendelet alapján 600.000- Ft támogatási összeggel terveztünk.

Tervezésre került továbbá a gyepmesteri feladatok ellátására 500.000, - Ft.

A 2021. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe (11.sz. melléklet).

Több éves kihatással járó kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete (13.sz. melléklet).

Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások alakulása:

Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházásokat a 12.sz. melléklet tartalmazza.

A humánszolgáltatások fejlesztése Tabon és térségében EFOP-1.5.3. pályázatból 1 810 e Ft támogatás várható, illetve 2020. évben keletkezett 3 092 e Ft pénzmaradványunk, így az önkormányzat összesen 4 903 e Ft-ot használhat fel 2021-ben.

Bábonymegyer, 2021 március 8.

Knopf Antal
polgármester

Jegyzőkönyv

Készült: 2021. február 5. napján Tabi Közös Önkormányzati Hivatal kistermében

Tárgy: A Bábonymegyer Napsugár Óvoda 2021. évi költségvetésének egyeztetése

Jelen vannak: Tabi Közös Önkormányzati Hivatal részéről:

Kónyáné Dr. Zsarnovszky Judit

Varga Margit

Intézmény részéről:

Benkő-Szabó Edit megbízott intézményvezető

A jegyző az intézményvezetővel egyezteti a 2021. évi kiemelt előirányzatait, amelyek az alábbiak szerint épültek be az önkormányzat költségvetési rendelet-tervezetébe:

Intézmény finanszírozás 29 189 e Ft

Előző évi költségvetési maradvány 147 e Ft

Bevételek főösszege 29 336 e Ft

Személyi juttatás 15 136 e Ft

Járulékok 2 520 e Ft

Dologi kiadás 10 280 e Ft

Beruházás 400 e Ft

Felújítás 1 000 e Ft

Kiadások főösszege 29 336 e Ft

Intézményi létszám-előirányzata 4 fő

Az intézményvezető az előirányzatokkal kapcsolatosan észrevételt nem tett.

K. m. f.

Kónyáné Dr.Zsarnovszky Judit Varga Margit Benkő-Szabó Edit

jegyző irodavezető mb. intézményvezető