Hollád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2015(II.19.) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás helyi szabályairól

Hatályos: 2018. 11. 22- 2020. 12. 30

I. FEJEZET AZ ELLÁTÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI

1. A rendelet hatálya

1.§ (1) A pénzbeli ellátások tekintetében e rendelet területi hatálya Hollád község közigazgatási területére terjed ki.

(2) A rendelet személyi hatályára vonatkozóan az Szt. 3.§-a, és a Gyvt. 4. §-a az irányadó a (3) bekezdés figyelembevételével.

(3) E rendelet tárgyi hatálya az alábbi támogatásokra terjed ki:

a) Pénzbeli és természetbeni települési támogatások tekintetében:

aa) rendkívüli települési támogatás

ab) temetési támogatás

ac) időskorúak karácsonyi támogatása

ad) kelengyetámogatás,

ae) tankönyvtámogatás, tanévkezdési támogatás af) felsőfokú tanulmányokat folytató fiatalok támogatása

ag) hulladékszállítási közszolgáltatási díjra vonatkozó támogatás


b) Szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások tekintetében:

ba) étkeztetés,

bb) házi segítségnyújtás,

bc) családsegítés,

bd) gyermekjóléti szolgáltatás,

be) gyermekek nappali étkeztetése,

bf) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

bg) támogató szolgálat,

bh) bölcsődei ellátás.


c) köztemetést


(4) A (3) bekezdés ba), bb), bc), bd) pontjában felsorolt ellátásokat a Balatoni Szociális Társulás által fenntartott Alapszolgáltatási Központ, a (3) bekezdés be) pontban meghatározott ellátást a társulási megállapodásban foglaltak szerint, valamint a Balatonkeresztúri Önkormányzati konyhán keresztül, a bf), bg) bh) pontban felsorolt ellátásokat a Marcali Kistérség Többcélú Társulása biztosítja a Marcali SZESZK intézményén keresztül,

2. Eljárási rendelkezések


2.§ (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni települési támogatások megállapítása iránti kérelmeket a Balatonszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatalnál (a továbbiakban: Hivatal) lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény útján történik, az igénybevétele iránti kérelmet a Központ vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni. (3) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van.

(4) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Kezdeményezésük nem terjedhet ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

(5) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999.(XI.24.) SZCSM rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon nyújthatja be.

(6) Elektronikus úton e rendelet hatálya alá tartozó ügyek nem intézhetőek.

3.§ (1) A kérelmező köteles a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, továbbá a kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat kérelméhez becsatolni.

(2) A pénzbeli és természetbeni települési támogatások megállapítása iránti kérelem tartalmazza: a) a támogatást igénylő személynek az Szt. 18. §-ának a), c), h) pontjában szereplő adatait, b) az igényelt települési támogatás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat. A jövedelemtől függő települési támogatások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(3) A jövedelem a) munkaviszonyból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző havi nettó keresetről kiállított munkáltatói igazolással, b) nyugdíj, rokkantsági ellátás, rehabilitációs ellátás, egyéb nyugdíjszerű ellátás esetén a kifizetett ellátást igazoló szelvénnyel, banki átutalással, a nyugdíjfolyósító szerv által tárgyév elején megküldött elszámolási lappal, vagy az ellátást megállapító határozattal c) álláskeresési támogatás esetén a Munkaügyi Kirendeltség által kiállított, a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított támogatás összegéről szóló igazolással, ennek hiányában az utolsó havi folyósítás összegét igazoló szelvénnyel vagy bankszámlakivonattal, vagy banki igazolással, d) vállalkozásból származó jövedelem esetén az adóhatóság által kiállított igazolással, az adóbevallással le nem zárt időszakra vonatkozóan havi bontásban kiállított könyvelői igazolással, ennek hiányában a vállalkozó nyilatkozatával, e) ösztöndíj esetén a közép-, illetve felsőoktatási intézmény által kiállított igazolással, vagy a számítógépes nyilvántartásból kinyomtatott, és a hallgató aláírásával ellátott adatlappal, f) egyéb jövedelem esetén írásban tett nyilatkozattal igazolható.

(4) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10.§ (2)-(3) bekezdése az irányadó. (5) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10.§ (4)-(5) bekezdése az irányadó.

(6) A jogosultsági feltételek megállapításához .e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.

(7) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

(8) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni települési támogatás megállapítása iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni. (9) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben – a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül – vizsgálta, és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

(10) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Kormányrendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék. (11) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(12) A rendszeres települési támogatásban részesülő személy a jogosultság feltételei érintő lényeges tények, körülmények (jövedelmi, vagyoni viszonyok, családi állapot, lakcím stb.) megváltozását 15 napon belül köteles bejelenteni a Hivatalnak. E kötelezettségről a támogatást megállapító határozatban tájékoztatni kell a jogosultat. A bejelentés elmulasztása esetén vizsgálni kell a támogatás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevételét.

(13) E rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott rendszeres települési támogatást meg kell szüntetni, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt pedig kötelezni kell a) a pénzbeli támogatás visszafizetésére; b) a természetben nyújtott támogatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.

(14) A támogatást megállapító szerv a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett támogatás megtérítését az arról való tudomásszerzést követő három hónapon belül rendelheti el. Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől, illetőleg folyamatos támogatás esetén a támogatás megszűnésétől egy év már eltelt.

(15) Ha a támogatás megállapítója a rendszeres települési támogatás megtérítését rendeli el, a kötelezett kérelmére engedélyezheti a megtérítés összegének részletekben történő megfizetését. A részletfizetés időtartama nem haladhatja meg a 12 hónapot.

(16) A támogatás megállapítója a kötelezett kérelmére a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét legfeljebb 50 %-os mértékben csökkentheti, vagy elengedheti, amennyiben a kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedülálló személy esetében 200 %-át nem haladja meg.

3.Hatásköri szabályok


4. § A képviselő-testület a saját és a polgármester hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni települési támogatások esetében, a közigazgatási hatósági eljárás során valamennyi végzés meghozatalára vonatkozó hatáskör gyakorlását a jegyzőre ruházza át. A jegyző jogosult a döntést nem igénylő eljárási cselekményekben történő eljárásra.

4. A támogatások folyósítása


5.§ (1) A rendszeres támogatások folyósítása havonta utólag, minden hónap 5-éig, a nem rendszeres támogatások kifizetése az ellátást megállapító határozatban megjelölt időpontban történik a házipénztárból, vagy a jogosult lakossági folyószámlájára történő átutalás útján. Házipénztárból történő kifizetés esetén a támogatást a jogosult, vagy meghatalmazottja veheti fel. A házipénztárból történő, a döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(2) A rendkívüli települési támogatás nyújtott települési támogatás természetbeni formában is nyújtható. A folyósítás módjáról a támogatást megállapító határozatban kell rendelkezni.


II. FEJEZET SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI TELEPÜLÉSI

TÁMOGATÁSO K

6. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást állapít meg.

(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

(3) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.

(4) Rendkívüli települési támogatás természetbeni juttatásként – az önkormányzat rendelkezésére álló készlet erejéig – tűzifa és élelmiszercsomag formájában is nyújtható.

7. § (1) Rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni kérelemre azt a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyt, akinek a családjában az 1 főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedülálló esetén jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.

(2) A rendkívüli települési támogatás alkalmankénti összege nem lehet kevesebb 2.000 Ft-nál és nem haladhatja meg a 15.000 Ft-ot.

(3) Az adott naptári évben egy személy, illetve család részére nyújtott rendkívüli települési támogatás éves összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át.

(4) Rendkívüli települési támogatást ugyanazon családban élők részére évente legfeljebb kettő alkalommal lehet megállapítani.

(5) Az (1) és a (3) bekezdésben foglaltaktól eltérően évente egy alkalommal – jövedelemre való tekintet nélkül - legfeljebb 30.000 Ft összegű rendkívüli települési támogatást lehet megállapítani, ha a kérelmező létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül, vagy a kérelmező családjában létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet áll elő.

(6) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek minősül, ha a kérelmező családjában igazoltan:

a)tartós betegség, tartós táppénz vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesés következett be,

b) elemi kár vagy baleset miatt jelentős anyagi kár keletkezett,

c) gyógyászati segédeszközt kell beszerezni és a segédeszközre szoruló személy közgyógyellátásra nem jogosult,

d) legfeljebb háromhavi közüzemi díjtartozás halmozódott fel, melyet önerőből nem tudnak kiegyenlíteni,

e) a nyugdíj vagy egyéb rendszeres pénzellátás folyósítása a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik.

(7) A rendkívüli települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át. (Hatályos 2015.03.21-től)

III. FEJEZET EGYÉB PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSOK

6.Temetési támogatás


8. § (1) Az önkormányzat temetési költségekhez való hozzájárulásként temetési támogatást nyújt annak, aki az elhunyt személy temetéséről gondoskodott.

(2) A temetési támogatás összege a 20 .000 Ft.

(3) A temetési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(4) A kérelemhez csatolni kell a nem helyben anyakönyvezett elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát és a temetés költségeiről – a támogatást kérő, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított - temetési számla eredeti példányát.

(5) A temetési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

7.Időskorúak karácsonyi támogatása


9.§ (1) A képviselő-testület a Hollád községben állandó lakóhellyel rendelkező, nyugdíjas személyek részére egyszeri karácsonyi támogatást állapít meg, amennyiben az adott évi költségvetési ezt lehetővé teszi.

(2) A támogatás összegét a képviselő-testület a november vagy december havi ülésén határozza meg.

(3) A támogatás a tárgyév december 31. napjáig fizethető ki az önkormányzat házipénztára útján.

8.Kelengyetámogatás


10.§ (1) Az önkormányzat kelengyetámogatásban részesíti az anyát, amennyiben a gyermek születésének időpontjában az anya Hollád községben állandó lakóhellyel rendelkezik.

(2) A támogatáshoz be kell csatolni a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát.

(3) A támogatás összege gyermekenként 10.000 Ft.

(4) A támogatás megállapításának feltétele a gyermek születési anyakönyvi kivonatának bemutatása.

(5) A kelengyetámogatás a gyermek születését követő 60 napon belül benyújtott igény esetén állapítható meg. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(6) A kelengye támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

9.Tankönyvtámogatás, tanévkezdési támogatás


11.§. (1) Az önkormányzat hivatalból az éves szociális segélykeret összegének figyelembe vételével tankönyvtámogatást állapíthat meg a család jövedelmi viszonyaitól függetlenül az általános iskolai oktatásában részesülő, ingyenes tankönyvre nem jogosult gyermek, fiatal felnőtt tankönyvköltségeihez.

(2)A tankönyvtámogatás kifizetésének feltétele a tankönyvek árát igazoló díjbekérő levél másolatának csatolása.

(3)A tankönyvtámogatás iránti igényt minden év július 1. – szeptember 30. napjáig lehet benyújtani, melynek elmulasztása jogvesztő.

(4) A Holládon lakóhellyel rendelkező, középiskola nappali tagozatán tanulók jövedelemre tekintet nélkül tanévkezdési támogatásban részesíthetők, amennyiben az önkormányzat költségvetése ezt lehetővé teszi.

(5) A támogatást – a tanulói jogviszonyt igazoló iskolalátogatási igazolás és a tankönyv árát igazoló díjbekérő levél másolatának csatolása mellett – készpénzben kell kifizetni. (6) A tankönyvtámogatás kifizetésére a (2) és (5) bekezdésben írt dokumentumok másolatának becsatolása alapján kerül sor az önkormányzat házipénztára útján 3 munkanapon belül.

10.Felsőfokú tanulmányokat folytató fiatalok támogatása


12.§. (1) Pályázatot nyújthatnak be azok a holládi állandó lakóhellyel rendelkező fiatalok, akik az ország bármely egyetemén vagy főiskolájának nappali tagozatán tanulnak és első diploma megszerzésére irányuló tanulmányokat folytatnak és pályázat benyújtásakor a 25.életévüket még nem töltötték be.

(2) A pályázatokat az önkormányzati felhívásban megjelölt határidőben és űrlapon kell benyújtani. A pályázati felhívásban megjelölt határidő jogvesztő.

(3) A támogatás formája: vissza nem térítendő pénzbeni támogatás.

(4) A támogatás konkrét mértékét – mely azonos mértékű minden pályázó setén – a mindenkor benyújtott pályázatok száma határozza meg.

(5)A támogatás elbírálását a képviselő-testület végzi a pályázatok benyújtását követő hónapban.

11/A.Kamatmentes kölcsön

12/A.§.

"Rendkívüli települési támogatás kamatmentes szociális kölcsön formájában is nyújtható, az igényléssel kapcsolatosan az 1 főre számított havi jövedelemre a 7.§. (1)bekezdésében foglaltak az irányadóak.

(2) A kamatmentes szociális kölcsön összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a négyszeresét, azzal, hogy a tartozás visszafizetéséig más rendkívüli települési támogatás csak haláleset, baleset, vagy elemi kár bekövetkezése esetén állapítható meg.

(3) Kamatmentes szociális kölcsön legfeljebb 12 hónapra adható.”


11.Hulladékszállítási díjra vonatkozó támogatás


13.§ (1) ) Az adott év vonatkozásában a 110/120 literes gyűjtőedényzet után megfizetett közszolgáltatási díj támogatásban részesül negyedévente az a holládi természetes személy ingatlanhasználó, aki a településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezik és életvitelszerűen a településen él. A befizetési csekkel, vagy egyéb irattal bizonyítja, hogy az adott negyedéves hulladékkezelési közszolgáltatási díjat megfizette és hátraléka a szolgáltató felé nincs és köztartozása az önkormányzat felé nem áll fenn.

(2) A támogatás kifizetésére a negyedévet követő második hónap 15. napjáig kerül sor, az önkormányzat házipénztárából történő kifizetés útján.

(3) A hulladékszállítási díjra vonatkozó támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

IV. FEJEZET SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKVÉDELMI SZOLGÁLTATÁSOK

14.§ (1) Az önkormányzat az Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja az

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) gyermekjóléti szolgáltatás,


(2) Az önkormányzat a Marcali Kistérség Többcélú Társulása útján biztosítja a

a) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

b) bölcsődei ellátást,

c) támogató szolgálat ellátását.


(3)Az önkormányzat a Balatonszentgyörgy Környéki Önkormányzatok Társulása által fenntartott Balatonszentgyörgyi Margaréta Óvoda útján biztosítja a gyermekek nappali étkeztetését.


(4) Az (1)bekezdésben meghatározott ellátások igénybe vételére, fizetendő díjakra vonatkozó rendelkezéseket Balatonkeresztúr Község Önkormányzata a (2) bekezdésben foglaltakra vonatkozóakat Marcali Város Önkormányzata, a (3) bekezdésben foglaltra vonatkozót Balatonszentgyörgy Község Önkormányzata vonatkozó rendeletei tartalmazzák.

12.Gyermekjóléti szolgálat


15.§ (1) gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el a védőnői szolgálattal együttműködve.


(2) A szolgálat feladatai:

a) a településen élő gyermekek szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kísérése,

b) gyermekek jogairól, a részükre biztosított támogatásokról való tájékoztatás

c) a védelembe vett gyermek gondozási-nevelési tervének elkészítése,

d) a nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatai ellátásának segítése,

e) a rendelet végrehajtásának figyelemmel kísérése,

f) felkérésre környezettanulmányt készítése, az örökbe fogadni szándékozók körülményeinek vizsgálata.


(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.


V.FEJEZET

Köztemetés

16.§. (1)A köztemetéssel összefüggő feladatokat az Szt. 48.§-ában foglaltk szerint kell ellátni.

(2)A köztemetést átruházott hatáskörben a Polgármester rendeli el.

(3)A köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személy kérelmére a képviselő-testület a köztemetés költségeinek megtérítését méltányosságból a) elengedheti, vagy b) csökkentheti.

VI. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

17. § A rendelet 2015. év március hó 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, települési támogatások tekintetében folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) A rendelet hatálybalépését követően benyújtott települési támogatás iránti kérelmek elbírálása során a 2015. február 28-ig megállapított önkormányzati segélyt és gyógyszertámogatást , azok összegét be kell számítani.

18.§ (1) Hatályát veszti a szociális és gyermekvédelmi pénzbeni, tgermészetbeni és intézményi ellátások helyi szabályozásáról szóló 12/2013.(XII.31.) önkormányzati rendelet.

(2) Ez a rendelet a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló szerződés kihirdetéséről szóló 2004. évi XXX. törvénnyel összhangban az Európai Közösségek jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.