Rinyabesenyő Község Önkormányzata Képviselő – testületének a 14/2013. (XII. 25.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló többször módosított 8/2007. (VI. 20.) önkormányzati rendelet módosítására
Hatályos: 2013. 12. 26- 2021. 02. 17Rinyabesenyő Község Önkormányzata Képviselő – testületének a 14/2013. (XII. 25.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló többször módosított 8/2007. (VI. 20.) önkormányzati rendelet módosítására
2013-12-26-tól 2021-02-18-ig
Szerkesztés...
Rinyabesenyő Község Önkormányzata Képviselő – testületének
a
14/2013. (XII. 25.)
önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló
többször módosított 8/2007. (VI. 20.) önkormányzati rendelet módosítására
Rinyabesenyő Község Önkormányzatának Képviselő – testülete Magyarország Alaptörvényének a helyi önkormányzatokról szóló 32. cikk. (2) bekezdésében, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 132. §. (4) g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Szt. 2. §-ában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában biztosított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §.
A rendelet 8. §-a az alábbiak szerint módosul:
Az ellátások formái
A képviselő–testület a szociális rászorultság esetén a jogosult számára az Szt-ben, illetve a rendeletében meghatározott feltételek szerint az alábbi pénzbeli ellátásokat állapítja meg:
a) lakásfenntartási támogatás,
b) önkormányzati segély.
2. §
A rendelet 19. §-a az alábbiak szerint módosul:
19. §
Önkormányzati segély
(1) Az önkormányzati segély megállapítására a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény 45.§-ában meghatározott feltételek fennállása esetén kerül sor.
(2) Az önkormányzati segély pénzbeli és természetbeni ellátásként egyaránt nyújtható.
(3) Természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha
- a kérelem erre irányul,
b.) amennyiben az ellátásban részesülő életvitele alapján az ellátás természetbeni nyújtása indokolt és célravezetőbb.
(4) A kérelmet a Lábodi Közös Önkormányzati Hivatal lábodi székhelyén (7551 Lábod, Kossuth u. 57.) lehet benyújtani az e célra rendszeresített formanyomtatványon (1. melléklet).
(5) Ha feltételezhető, hogy a támogatást kérő életvitele miatt, a megállapított segélyt nem a család érdekében, vagy a kért célra használja fel, a megállapított segély,
- családgondozónak,
- védőnőnek,
- óvónőnek, pedagógusnak
- Nemzetiségi Önkormányzat Elnökének is kiutalható, aki a segély felhasználásáról számlával számol el, az összeg átvételétől számított 8 napon belül.
3. §
A rendelet 20. és 21. §-a az alábbiak szerint módosul:
Létfenntartási gondok megoldásához nyújtott Önkormányzati segély
20. §
(1) A Képviselő – testület az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt önkormányzati segélyt a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére.
(2) Az önkormányzati segélyt a közös háztartásban élők közül csak az egyik családtag kérheti.
(3) Önkormányzati segélyben elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik:
a.) önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni,
továbbá önkormányzati segély nyújtható:
b.) alkalmanként jelentkező többletkiadások, különösen betegség, gyógyszerköltség,
elemi kár, krízishelyzet elhárítására,
c.) ellátatlan munkanélküliek segélyezésére,
d.) élelmiszer, ruhavásárlás céljára.
(4) Önkormányzati segélyben csak azt a személyt lehet kérelemre részesíteni, akinek családjában az egy főre számított családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át nem haladja meg.
(5) Önkormányzati segély adható:
- alkalmanként, évente legfeljebb 3 alkalommal,
- havi rendszerességgel, maximum 4 hónapig.
Létfenntartási gondok megoldásához nyújtott Önkormányzati segély összege
21.§.
(1) Az alkalmanként megállapított önkormányzati segély összege esetenként 2000,- Ft-nál kevesebb, de az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegénél magasabb nem lehet.
(2) A havi rendszeresen adott átmeneti segély összege esetenként 2000,- Ft-nál kevesebb, és az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-nál magasabb nem lehet.
4. §
A rendelet 22. §-a az alábbiak szerint módosul:
Kamatmentes kölcsön formájában nyújtott önkormányzati segély
22.§.
(1) Az önkormányzati segély pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható annak a személynek, akinek családjában az egy főre számított családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át nem haladja meg.
(2) Kamatmentes kölcsön nyújtható
- elemi kár, károk elhárításához,
- baleset, betegség, temetés költségeihez,
- ingatlan állagának megóvása, elsősorban tetőszerkezet költségeihez kiegészítési összegként, melyhez ez esetben a kérelmet május 15. és október 15. között lehet beadni,
- közüzemi díjak rendezéséhez,
- a gyógykezeléshez,
- a mindennapi életvitelhez szükséges eszköz beszerzéséhez, (tűzhely, bútorzat, hűtő stb.)
- más előre nem látható ok, rendkívüli élethelyzet kezeléséhez.
(3) A kamatmentes kölcsönt - a közös háztartásban élük közül - csak az egyik családtag kérheti. Újabb kérelem esetén a közös háztartásban élő családtag közül a másik személyt is úgy kell tekinteni, mint aki már kölcsönben részesült.
(4) A kamatmentes kölcsön összege:
a.) közös háztartásban élők esetén maximum 100.000,- Ft.
b.) egyedülálló esetén az 50.000,- Ft-ot nem haladhatja meg.
(5) Nem állapítható meg kamatmentes kölcsön annak, aki
a.) a kölcsön visszafizetési kötelezettségét önhibájából nem teljesítette,
b.) a megállapításra jogosult szerv úgy ítéli meg, hogy a kölcsön visszafizetésére nem
képes
c.) ha a megállapításra jogosult szerv úgy ítéli meg, hogy a kért kölcsön, a kívánt célt nem éri el. (pl. a lakás állagmegóvása, a kölcsönnel nem oldható meg.
(6) A kamatmentes kölcsön havi részletekben történő visszafizetésére egy évig terjedő időpont határozható meg. A kölcsön visszafizetésének kezdő időpontja a folyósítást követő hónap 10.-e.
(7) A kamatmentes kölcsön visszafizetésének feltételeit egyedi elbírálás alapján a megállapításra jogosult szerv határozza meg, melyet külön szerződésbe kell foglalni.
A szerződésben rögzíteni kell a
- kifizetés módját,
- a visszafizetés módjára vonatkozó szabályokat,
- a visszafizetés elmulasztásának jogkövetkezményeit .
- a szerződést a döntésre jogosult szerv vezetője írja alá.
(8) A kamatmentes kölcsönt ugyanazon kérelmezőnek a visszafizetéstől számított egy év elteltével lehet újra megállapítani.
5. §
A rendelet 23. §-a az alábbiak szerint módosul:
23. §
Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez nyújtott önkormányzati segély
(1) A képviselő-testület önkormányzati segélyt állapíthat meg annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) Az önkormányzati segély annak a személynek,nyújtható, akinek családjában az egy főre számított családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedül élő esetén 350 %-át nem haladja meg.
(2) Az önkormányzati segély iránti kérelmet legkésőbb a temetés napját követő 30 napon belül lehet benyújtani a Hivatal szociális ügyintézőjénél.
(3) A segély iránti kérelemhez mellékelni kell:
- a temetés költségeiről a segélyt kérő, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példányát,
- a halotti anyakönyvi kivonatot.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott számlákat és anyakönyvi kivonatot a kérelmezőnek vissza kell adni és a megállapított segély összegét a számlára fel kell vezetni.
(5) A segély megállapítása szempontjából a helyben szokásos legolcsóbb temetés összege: 130.000 Ft.
(6) A segély összege nem lehet kevesebb az (5) bekezdésben megállapított összeg 10 %-ánál, de a helyben szokásos, legolcsóbb temetés költségének 100 %.-át is elérheti annak a családnak, vagy egyedülállónak, akinek a temetési költségek viselése a létfenntartását veszélyezteti.
(7) A segély közvetlenül a temetkezési szolgáltatónak fizethető,
- ha a kérelem erre irányul,
- ha a döntésre jogosult úgy ítéli meg, hogy az ellátásra jogosult életvitele alapján az ellátás természetbeni nyújtása indokolt és célravezetőbb.
(8) A segély megállapítását a képviselő – testület a polgármesterre ruházza át.
6. §
A rendelet 24. §-a az alábbiak szerint módosul:
24. §
Gyermek érdekében nyújtott önkormányzati segély
(1) Az önkormányzati segély rendkívüli gyermekvédelmi támogatás formájában is nyújtható annak a gyermeket nevelő személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át és a gyermeket gondozó család létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.
(2) A segély nyújtható
a.) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása érdekében,
b.) a gyermek fogadásának előkészítéséhez,
c.) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához,
d.) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez,
e.) gyermek születéséhez,
e.) a gyermek betegségéhez,
f.) iskoláztatáshoz,
kapcsolódó többletkiadások miatt.
(3) Az önkormányzati segély egyszeri összege gyermekenként 2.000.- Ft-nál kevesebb nem lehet, és gyermekenként évente a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem haladhatja meg.
(4) A gyermek születése esetére nyújtott önkormányzat segély összege 10.000,-Ft
(5) Különös méltánylást érdemlő esetben (Pl.: születés, beiskolázás) a kérelmező évente egy alkalommal jövedelmére való tekintet nélkül is részesíthető segélyben.
(6) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában is nyújtható, különösen a Gyvt. 18. §. (6) bekezdésében meghatározott célra.
(7) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetbeni formájáról az eljárás során az összes körülményt mérlegelve kell dönteni.
(8) Az összes körülményt mérlegelve elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában a támogatás, ha
a./ a kérelem a gyermek tanszer ellátásának támogatására, illetve térítési díj támoga-
tására irányul,
b./ a kérelem a gyermekétkezés térítési díjának hátralékára irányul,
c./ feltételezhető, hogy a szülő ( gondozó ) a pénzbeli támogatást nem a gyermek ne-
velésére, gondozására fordítja.
(9) Amennyiben a segélyt természetbeni ellátás formájában biztosítják, úgy a támogatást az önkormányzat az illetékes intézménynek utalja át.
(10) Ha a támogatás összege nem fedezi a térítési díjat, kollégiumi díjat, gyógyszerköltséget, az egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díjat, a tankönyv, tanszer árát, a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetni.
7. §.
A rendelet az alábbi 1. melléklettel egészül ki:
1. melléklet a …./2013. (….) önkormányzati rendelethez
Kérelem
Az önkormányzati segély megállapításához
Alulírott (név)...........................................................Születési név:..............................................
Szül.hely:..................................................................Szül.idő:......................................................Anyja neve:...................................................................................................................................
Társadalombiztosítási azonosító jel: ……………………………………………………………
Családi állapota: egyedülálló (hajadon, nőtlen)
Házastársával/élettársával él
Házastársától külön élő
Elvált
Özvegy
Lakcíme:........................................................................................................................................
Tartózkodási hely:……………………………………………………………………………….
Kijelentem, hogy életvitelszerűen a lakóhelyemen vagy a tartózkodási helyemen élek. (a megfelelő rész aláhúzandó)
A kérelem benyújtásának időpontjában az önkormányzati segélyt kérővel közös háztartásban élő közeli hozzátartozók adatai:
Név | Születési hely, | Anyja neve | Társadalombiztosítási Azonosító Jele (TAJ) |
Az önkormányzati segély megállapítását
- átmeneti segélyként
- kamatmentes kölcsön formájában
- temetéshez
- rendkívüli gyermekvédelmi támogatásként
- gyermek születéséhez
- iskoláztatáshoz kérem.
(a megfelelő betűjel bekarikázandó, illetve aláhúzandó egyidejűleg csak egy forma jelölhető meg)
Elhunyt személy eltemettetéshez kért segély esetén, a halotti anyakönyvi kivonat másolatát és a temetési számlát, gyermek születéséhez kért segély esetén a születési anyakönyvi kivonat másolatát mellékelni kell.
Kérelem indoka: ........................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
A jövedelmek típusai | A kérelmező jövedelme | A kérelmezővel közös háztartásban élő házastárs (élettárs) jövedelme | A kérelmezővel közös háztartásban élő egyéb rokon jövedelme | Összesen | ||
1.Munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelem és táppénz | ||||||
2. Társas és egyéni vállalkozásból származó jövedelem | ||||||
3. Ingatlan, ingó és vagyontárgyak értékesítéséből származó jövedelem | ||||||
4. Nyugellátás, baleseti nyugellátás, egyéb nyugdíjszerű ellátások | ||||||
5. A gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó ellátások (különösen GYED,GYES, GYET, családi pótlék, gyermektartásdíj, árvaellátás) | ||||||
6. Munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzbeli ellátás | ||||||
7. Föld bérbeadásából származó jövedelem | ||||||
8. Egyéb (különösen: kapott tartás-, ösztöndíj, értékpapírból származó jövedelem, kis összegű kifizetések stb.) | ||||||
9. Összes bruttó jövedelem | ||||||
10. Személyi jövedelemadó vagy előleg összege | ||||||
11. Egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék összege | ||||||
12. Munkavállalói járulék összege | ||||||
13. A család összes nettó jövedelme [9-(10+11+12)] | ||||||
14. A család összes nettó jövedelmét csökkentő tényezők(tartásdíj összege) |
15. AZ ÜGYINTÉZŐ TÖLTI KI! Önkormányzat által folyósított rendszeres pénzbeli ellátás (a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993.évi III.tv.4.§(1) bek. i) pontja) |
Egy főre jutó havi jövedelem(ügyintéző tölti ki): ……………………..Ft/hó
A kérelemhez mellékelni kell a jövedelmi adatok valódiságát igazoló iratokat, melyek 30 napnál régebbiek nem lehetnek.
Egyéb nyilatkozatok:
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fent leírt adatok a valóságnak megfelelnek.
Hozzájárulok ahhoz, hogy személyes adataimat (gyermekeim adatait) a jogosultság megállapítása és teljesítése céljából kezeljék.
Rinyabesenyő,........................................................
..........................................
8. §.
- A rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.
- A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
Rinyabesenyő, 2013. december 19.
Orsós Imre Nagy Balázs
polgármester jegyző
Kihirdetve:
Rinyabesenyő, 2013. december 25.
Nagy Balázs
jegyző