Nagycsepely Község Önkormányzata Képviselő- testületének 5/2013 (V.2.) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem helyi rendszeréről és a gyermekétkeztetés térítési díjáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2020. 08. 16

(Egységes szerkezetben a 14/2013. (XII. 6.) önkormányzati rendelettel)



Nagycsepely Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban Gyvt.) 18. § (1) bekezdés b) pontjában, a 18. § (2) bekezdésében, a 21. § (1) bekezdésében, a 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a gyermekvédelem helyi rendszeréről a következőket rendeli el:



A rendelet hatálya


   1.  §


A rendelet hatálya kiterjed:


(1) a)  a (2) és (3) bekezdésekben foglalt eltéréssel Nagycsepely Község közigazgatási területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint – ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik – a letelepedett, bevándorolt, illetve befogadott jogállású, továbbá a magyar hatóságok által menekültként, oltalmazottként, illetve hontalanként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire;

b) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.


(2) A rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó gyermekeire is.


(3) A rendelet  8. §-ában foglaltak a Nagycsepely Község területén állandó lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen ott tartózkodó személyekre terjednek ki.


Eljárási rendelkezések


2.   §


  1. A személyes gondoskodás igénybevétele – ha a Gyvt. másként nem rendelkezik – önkéntes. A pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmeket a szülő vagy más törvényes képviselő a Balatonszárszói Közös Önkormányzati Hivatalban vagy annak Nagycsepelyi Kirendeltségén terjesztheti elő szóban, vagy írásban.


  1. E rendeletben meghatározott ellátások megállapítását nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, más családvédelemmel foglalkozó intézmény illetve természetes személy, vagy a gyermekek védelmét ellátó társadalmi szervezet,  civil szervezetek is kezdeményezhetik .


3. §


  1. A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.


 (2)  A jogosultság megállapításakor

a) a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,

b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.


A jövedelemigazolás:

 1. havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolás,

 2. munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátást igazoló szelvény, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolás,

 3. a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvény, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonat,

 4. vállalkozó esetében az illetékes NAV igazolás, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.


(3) Ha az önkormányzat hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására.

Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.



 PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK



Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény


4. §


A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény megállapítására a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 19. §-át, 20. §-át, 20/A §-át és 20/B. §-át valamint a  gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997 (IX. 10.) Korm. rendelet 65. §-át, 65/A §-át, 65/C §-át, 66. §-át, 66/A §-át és 67. §-át kell alkalmazni.


Óvodáztatási támogatás


5. §


Az óvodáztatási támogatás megállapítására a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 20/C §-át és  a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997 (IX. 10.) Korm. rendelet 68/F. §-át, 68/G §-át, 68/H §-át, 68/I §-át, 86/J §-át, 68/K §-át és 68/L §-át kell alkalmazni.





Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás


6. §[1]


7.§[2]


Gyermekszületési támogatás


8. §


  1. A szülőket, a születést követően minden élve született gyermek után kérelemre egyszeri 10 000 Ft támogatásban kell részesíteni. A támogatásra való jogosultságot a szülők személyi-, illetve lakcím igazolványával és a gyermek születési anyakönyvi kivonatával kell igazolni.


  1. Születési támogatásra a házasságban, vagy élettársi kapcsolatban élő szülők akkor jogosultak, ha legalább a szülők egyike a születést megelőzően 1 évnél hosszabb ideje Nagycsepely Község területén állandó lakóhellyel rendelkezik, és életvitelszerűen itt tartózkodik.


  1. Támogatásra az egyéb feltételek megléte esetén a gyermeket gondozó egyedül élő szülő vagy gondviselő is jogosult.


  1. Nem jogosultak támogatásra az állandó lakos szülők, ha életvitelszerűen nem Nagycsepelyen tartózkodnak, és gyermeküket nem itt nevelik.


  1. A képviselő-testület a születési támogatással kapcsolatos hatáskör gyakorlását a polgármesterre ruházza át.



Bursa Hungarica ösztöndíj


9. §


 (1) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj olyan pénzbeli szociális támogatás, mely a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer adott évi fordulójához csatlakozott települési és megyei önkormányzatok által a - hátrányos helyzetű, szociálisan rászoruló- hallgatónak adományozott szociális ösztöndíjból és az önkormányzati ösztöndíj  alapján a hallgató felsőoktatási intézményében megállapított szociális ösztöndíjból áll.


(2)A pályázatot az önkormányzat évente írja ki – amennyiben csatlakozott az adott évben-  a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer Általános Szerződési Feltételekben foglaltak szerint. A pályázatot az önkormányzat hirdetőtábláján kell közzétenni.


 (3) A pályázatra a Nagycsepelyen állandó lakóhellyel rendelkező hátrányos szociális helyzetű

      a)  felsőoktatási hallgatók jelentkezhetnek, akik a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX törvényben meghatározott képzési időn belül állami felsőoktatási intézményben (kivéve a katonai és a rendvédelmi felsőoktatási intézményeket), illetve az Oktatási Minisztérium és az intézmények közötti megállapodás alapján nem állami felsőoktatási intézményben folyó nappali tagozatos, államilag finanszírozott első alapképzésben, első kiegészítő alapképzésben, első szakirányú továbbképzésben, vagy első akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésben vesz részt, vagy

      b) a következő tanévben felsőoktatási tanulmányokat kezdeni kívánó fiatalok  jelentkezhetnek, akik a pályázati kiírás  tanévében utolsó éves, érettségi előtt álló középiskolások, illetve felsőfokú diplomával nem rendelkező, felsőoktatási intézménybe még felvételt nem nyert érettségizettek, a pályázati kiírást követő tanévtől kezdődően állami felsőoktatási intézményben, illetve az Oktatási Minisztérium és az intézmények közötti megállapodás alapján nem állami felsőoktatási intézményben folyó nappali tagozatos, államilag finanszírozott első alapképzésben, vagy első akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésben kívánnak részt venni. A pályázók közül csak azok részesülhetnek ösztöndíjban, akik felsőoktatási intézménybe felvételt nyernek és tanulmányaikat a  következő tanévben ténylegesen megkezdik. 

(4) A pályázónak a pályázathoz  mellékelni kell:

a) az adott évi Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer Általános Szerződési Feltételekben foglaltakat

b) a szociális rászorultság igazolására a saját és a közös háztartásban élő közeli hozzátartozó(k) megelőző havi nettó jövedelmére vonatkozó igazolásokat. A jövedelem  meghatározására a szociális igazgatásról szóló 1993.évi III. törvény 4.§ (1) bekezdés a.) pontjában foglaltakat kell figyelembe venni. 


(5)   A benyújtott pályázatok elbírálása során megfelelően alkalmazni kell az adott évi Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer Általános Szerződési Feltételekben foglaltakat. 


(6)   A pályázó abban az esetben tekinthető szociálisan rászorulónak, ha családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének kétszeresét.

(7)   A Képviselő-testület a szociálisan rászoruló pályázót 4000 Ft/hó támogatásban részesítheti, vagy a pályázó támogatási igényét elutasítja. 

(8) A támogatásban részesítettek listáját az önkormányzat hirdetőtábláján nyilvánosságra hozza, a támogatott pályázókat írásban értesíti. A bírálati lapokat a megyei önkormányzat, illetve a Felsőoktatási Pályázatok Irodája részére megküldi. 

(9)   A támogatott pályázók szociális rászorultságát az önkormányzat évente egyszer felülvizsgálja.


GYermekvédelmi személyes gondoskodást nyújtó ellátások

A gyermekjóléti alapellátások

10. §

(1)  A gyermekjóléti alapellátás célja a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének jólétének a családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése illetve a gyermek családjából történő kiemelésének megelőzése.

(2)  Az önkormányzat a gyermekjóléti alapellátások közül a gyermekjóléti szolgáltatást biztosítja.

(3)  A gyermekjóléti alapellátást az önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 88. §-a szerint a társulásban fenntartott gyermekjóléti szolgálat közreműködésével.

A gyermekjóléti szolgáltatás

11. §

(1) A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését. Az Önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatás Gyvt. 39. §-ban meghatározott feladatait Balatonszárszó Nagyközségi Önkormányzat és az érintett önkormányzatok által kötött megállapodás alapján a Balatonföldvári Kistérség Szociális és Gyermekjóléti Szolgálata útján biztosítja.

(2) A gyermekjóléti szolgálat nevelési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, a Gyvt.-ben meghatározottak alapján együttműködve a gyermekvédelemmel foglalkozó más intézménnyel, szervezettel és személlyel.

(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.

Térítési díjak

12. §

(1) Az Önkormányzat az óvodás gyermekek és az alsó tagozatos tanulók számára az óvodai nevelési napokon, illetve az iskolai tanítási napokon a Kötcsei Óvoda konyhájáról biztosítja a déli meleg főétkezést és két további étkezést.  A térítési díjak mértékét Kötcse Önkormányzat Képviselő-testületének rendelete tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat a felső tagozatos tanulók számára az iskolai tanítási napokon a Balatonszárszói Százszorszép Óvoda Konyhájáról biztosítja a déli meleg főétkezést és két további étkezést. A térítési díjak mértékét Balatonszárszó Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének rendelete tartalmazza.

(3) Az intézményi térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltésének egy ellátottra jutó napi összege.

(4) A személyi térítési díjat az adott intézmény vezetője állapítja meg az intézményi térítési díj egy napra jutó, általános forgalmi adóval növelt összege, az igénybe vett étkezések száma, továbbá a Gyvt. 151. § (5) bekezdése szerinti kedvezmények figyelembevételével.

(5) A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét.

(6) Ingyenes ellátást kell biztosítani, ha a térítési díjfizetésre kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik.

Normatív kedvezmények

13. §

(1) Gyermekétkeztetés esetén a Gyvt. 151. § (5) bekezdésében meghatározott normatív kedvezményt kell biztosítani az ellátottaknak.

(2) A normatív kedvezmény csak egy jogcímen vehető igénybe.

14. §

(1) Az intézmény vezetője az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet a személyi térítési díjról.

(2) Ha a kötelezett a személyi térítési díj összegével nem ért egyet, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül az intézmény székhelye szerinti polgármesterhez fordulhat. Ebben az esetben a kérelemről határozatban kell dönteni.

(3) A személyi térítési díjat egy havi időtartamra előre kell megfizetni.

(4) A személyi térítési díjat havonta, minden hónap 20 napjáig kell megfizetni. Ha a kötelezett a befizetést elmulasztja, az intézményvezető 15 napos határidővel felszólítja az elmaradt térítési díj befizetésére. A határidő eredménytelen eltelte esetén az intézményvezető a hátralékot nyilvántartásba veszi, és erről negyedévente tájékoztatja, az intézmény székhelye szerinti polgármestert, aki a térítési díj-hátralék behajtásáról intézkedik.



ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


15. §


(1) E rendelet 2013. május 02. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyek elbírálásánál is alkalmazni kell

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti:

  1. Nagycsepely Község Önkormányzat Képviselő-testületének a családok támogatásáról szóló 11/2010. (XII. 13.) rendelete,
  2. a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 5/2004. (III. 29.) számú rendelete.


Nagycsepely, 2013. április 25.





       Gerstnerné dr. Kiss Ildikó s.k.                                   Máj Károly József s.k.                                        jegyzõ                                                                          polgármester



A rendelet kihirdetve: 2013. április 30.




           

            Gerstnerné dr. Kiss Ildikó s.k.

                         jegyző

[1]

Hatályon kívül helyezte a 14/2013 (XII.6.) Ör. 12. § (7) bekezdése. Hatálytalan: 2014. január 1-től.

[2]

Hatályon kívül helyezte a 14/2013 (XII.6.) Ör. 12. § (7) bekezdése. Hatálytalan: 2014. január 1-től.


Mellékletek