Nagycsepely Község Önkormányzata Képviselő- testületének 1/2015 (II.12.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
Hatályos: 2015. 11. 17- 2016. 05. 30Nagycsepely Község Önkormányzata Képviselő- testületének 1/2015 (II.12.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
2015-11-17-tól 2016-05-30-ig
(Egységes szerkezetben a 8/2015. (XI.16.) önkormányzati rendelettel)
Nagycsepely Község Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23 § (1) bekezdése alapján Nagycsepely Község Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja:
1. §
A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok, részönkormányzat testülete, önkormányzati hivatal) és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.
2. §
(1) A képviselő-testület a címrendet a (2)-(3) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervként működő intézmények külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak.
I.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak
fő összege, a hiány/többlet mértéke
3. §
(1)[1] A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2015. évi költség-vetését
51 613 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,
51 613 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással
állapítja meg.
Ezen belül:
- a működési célú bevételt 42 533 e Ft
ebből:
- Működési célú támogatás ÁH-n belüli bevételt 29 732 e Ft
- Közhatalmi bevételt 8 150 e Ft
- Intézményi működési bevételt 430 e Ft
- Átvett pénzeszközt 75 e Ft
- előző évi pénzmaradványt 4 146 e Ft
- a működési célú kiadásokat 50 907 e Ft
ebből:
- a személyi juttatások kiadásait 15 017 e Ft
- a munkaadókat terhelő járulékokat 3 779 e Ft
- a dologi kiadásokat 14 982 e Ft
- a szociálpolitikai ellátásokat és egyéb jutt.-okat 7 935 e Ft
- támogatás értékű működési kiadást 6 413 e Ft
- működési célú pénzeszköz átadást 3 e Ft
- működési kölcsön nyújtását 0 e Ft
- az általános tartalékot 2 057 e Ft
- a céltartalékot 0 e Ft
- Finanszírozási kiadást 721 e Ft
- a felhalmozási célú bevételt 9 080 e Ft
ebből:
- Átvett pénzeszközt 80 e Ft
- előző évi pénzmaradványt 9 000 e Ft
- vállalkozási maradványt 0 e Ft
- a felhalmozási célú kiadást 706 e Ft
ebből:
- intézményi beruházások összegét 706 e Ft
- felújítások összegét 0 e Ft
- kormányzati beruházások összegét 0 e Ft
- lakástámogatás összegét 0 e Ft
- lakásépítés összegét 0 e Ft
- felhalmozási kölcsön nyújtását 0 e Ft
- felhalmozási célú kölcsön törlesztését 0 e Ft
- egyéb felhalmozási kiadások összegét 0 e Ft
- felhalmozási célú tartalékot 0 e Ft
állapítja meg.
(2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt, vállalkozási maradványt – beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban a 3. melléklet alapján hagyja jóvá.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. §
(1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban e rendelet 4.1. melléklete tartalmazza.
(2) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeinek kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontását e rendelet 4.2. melléklete tartalmazza.
(3) A helyi önkormányzat költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban e rendelet 5.1. melléklete tartalmazza.
(4) A helyi önkormányzat költségvetési kiadásainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontását e rendelet 5.2. melléklete tartalmazza.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban e rendelet 6. melléklete szerint hagyja jóvá.
(6) A helyi önkormányzat nevében végzett felhalmozási kiadásait feladatonként e rendelet 7. melléklete tartalmazza.
(7) Azokat a fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése szükséges, valamint az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegét e rendelet 8. melléklete tartalmazza.
(8) Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól a 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 9. melléklete tartalmazza.
(9) A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv engedélyezett létszámát e rendelet 10. melléklete szerint állapítja meg.
(10) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.
(11) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait és bevételeit, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 12. melléklete tartalmazza.
(12) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultság jellegű ellátásokat e rendelet 17. melléklete tartalmazza.
(14) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 18. melléklete tartalmazza.
A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök
5. §
(1) A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében 0 e Ft forrás kiegészítő hitel felvételét hagyja jóvá. Ezen belül a felhalmozási célú hitel összege 0 e Ft, a legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető likviditási célú hitel összege 0 e Ft.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezető bankkal a likviditási célú hitelkeret megállapodásnak a bankszámla-szerződésben rögzített 2015. évi kondíciókkal történő aláírására.
A bevételi többlet kezelése
6. §
(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 100.000 Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
Általános és céltartalék
7. §
(1)[2] A képviselő-testület az önkormányzat általános működési célú tartalékát 2057 ezer Ft összegben, általános felhalmozási célú tartalékát 0 ezer Ft összegben határozza meg, melyet a rendelet 13. melléklete tartalmazza.
(2) A képviselő-testület a 500 e Ft-ot meg nem haladó mértékű tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
Több éves kihatással járó feladatok
8. §
A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 14. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
9. §
A 2015. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 15. melléklet tartalmazza.
Közvetetett támogatások
10. §
Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 16. melléklete tartalmazza.
II.
A 2015. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
11. §
(1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 4/2007. (III. 29.) számú önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási, bevételi és létszám-előirányzatok közötti, valamint a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át 500 e Ft értékhatárig.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a ne-gyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.
(4) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításáról a 15. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.
12. §
(1) A költségvetési szerv éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szerv számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szerv kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költség-vetési többlettámogatást igényel.
(6) Az önkormányzat költségvetési szerv éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
13. §
A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
14. §
(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő közös önkormányzati hivatal.
15. §
(1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
16. §
(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
(2) A költségvetési szerv a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) – (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(4) A költségvetési szerv a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket saját hatáskörben felhasználhatják a költségvetési rendeletbe történő átvezetés, annak módosítása után.
(5) Az önállóan működő költségvetési szerv esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(6) A költségvetési szerv a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
17. §
(1) A költségvetési szerv által jutalmazásra tervezett előirányzat (prémium címén teljesítmény-ösztönzésre, személyi ösztönzésre) az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 20 %-a.
(2) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(3) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(4) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
Támogatási szerződés
18. §
(1) A 10 ezer Ft-ot meghaladó összegű támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni:
a) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,
b) a támogatás összegét,
c) a támogatás felhasználásának célját,
d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,
e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,
f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,
g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,
h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,
i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,
j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,
k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.
(3) A képviselő-testület évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.
(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 2 évig nem ítélhető meg.
19. §
A nettó 5 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.
20. §
A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szerv pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.
21. §
A Környezetvédelmi Alap bevételeit a talaj, valamint a felszín alatti víz mennyiségi, minőségi védelme megvalósításához/biztosításához kell felhasználni.
Szolgáltatási szerződés
22. §
Az önkormányzat által irányított költségvetési szervben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:
(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
- az ellátandó feladatot,
- a díjazás mértékét,
- részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
- a szerződés időtartamát,
- szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köte-
les(ek) a feladat ellátására, valamint,
- a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Önkormányzati biztos kirendelése
23. §
(1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,
b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
d) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
Záró és egyéb rendelkezések
24. §
(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) Ez a rendelet 2015.február 13-n lép hatályba.
Nagycsepely, 2015. február 4.
Máj Károly József s.k. Gerstnerné Dr. Kiss Ildikó s.k.
polgármester címzetes főjegyző
Kihirdetési záradék:
Kihirdetve: 2015. február 12.
Gerstnerné dr. Kiss Ildikó s.k.
címzetes főjegyző