Nagycsepely Község Önkormányzata Képviselő- testületének 1/2015 (II.12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről

Hatályos: 2015. 11. 17- 2016. 05. 30


(Egységes szerkezetben a 8/2015. (XI.16.) önkormányzati rendelettel)


Nagycsepely Község Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23 § (1) bekezdése alapján Nagycsepely Község Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja:


1. §


A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok, részönkormányzat testülete, önkormányzati hivatal) és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.


2. §


(1) A képviselő-testület a címrendet a (2)-(3) bekezdés szerint állapítja meg.

(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervként működő intézmények külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.


(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak.


I.


A költségvetés bevételeinek és kiadásainak

fő összege, a hiány/többlet mértéke


3. §


(1)[1] A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2015. évi költség-vetését

51 613 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,

51 613 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással


állapítja meg.

Ezen belül:

  • a működési célú bevételt                                                                      42 533 e Ft

ebből:

  • Működési célú támogatás ÁH-n belüli bevételt                       29 732 e Ft
  • Közhatalmi bevételt                                                                   8 150 e Ft
  • Intézményi működési bevételt                                                      430 e Ft
  • Átvett pénzeszközt                                                                         75 e Ft
  • előző évi pénzmaradványt                                                          4 146 e Ft


  • a működési célú kiadásokat                                                                 50 907 e Ft

ebből:

  • a személyi juttatások kiadásait                                                 15 017 e Ft
  • a munkaadókat terhelő járulékokat                                            3 779 e Ft
  • a dologi kiadásokat                                                                  14 982 e Ft
  • a szociálpolitikai ellátásokat és egyéb jutt.-okat                        7 935 e Ft
  • támogatás értékű működési kiadást                                           6 413 e Ft
  • működési célú pénzeszköz átadást                                                    3 e Ft
  • működési kölcsön nyújtását                                                              0 e Ft
  • az általános tartalékot                                                                 2 057 e Ft
  • a céltartalékot                                                                                    0 e Ft


  • Finanszírozási kiadást                                                                               721 e Ft



  • a felhalmozási célú bevételt                                                                   9 080 e Ft

      ebből:

  • Átvett pénzeszközt                                                                         80 e Ft
  • előző évi pénzmaradványt                                                          9 000 e Ft
  • vállalkozási maradványt                                                                    0 e Ft 


  • a felhalmozási célú kiadást                                                                        706 e Ft

      ebből:

  • intézményi beruházások összegét                                                  706 e Ft
  • felújítások összegét                                                                           0 e Ft
  • kormányzati beruházások összegét                                                   0 e Ft
  • lakástámogatás összegét                                                                    0 e Ft
  • lakásépítés összegét                                                                           0 e Ft
  • felhalmozási kölcsön nyújtását                                                          0 e Ft
  • felhalmozási célú kölcsön törlesztését                                               0 e Ft
  • egyéb felhalmozási kiadások összegét                                              0 e Ft
  • felhalmozási célú tartalékot                                                               0 e Ft

állapítja meg.


(2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt, vállalkozási maradványt – beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.


(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban a 3. melléklet alapján hagyja jóvá.



Az önkormányzat bevételei és kiadásai


4. §


(1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban e rendelet 4.1. melléklete tartalmazza.


(2) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeinek kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontását e rendelet 4.2. melléklete tartalmazza.


(3) A helyi önkormányzat költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban e rendelet 5.1. melléklete tartalmazza.


(4) A helyi önkormányzat költségvetési kiadásainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontását e rendelet 5.2. melléklete tartalmazza.


(5) A képviselő-testület az önkormányzat kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban e rendelet 6. melléklete szerint hagyja jóvá.


(6) A helyi önkormányzat nevében végzett felhalmozási kiadásait feladatonként e rendelet 7. melléklete tartalmazza.


(7) Azokat a fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése szükséges, valamint az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegét e rendelet 8. melléklete tartalmazza.


(8) Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól a 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 9. melléklete tartalmazza.


(9) A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv engedélyezett létszámát e rendelet 10. melléklete szerint állapítja meg.

(10) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.


(11) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait és bevételeit, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 12. melléklete tartalmazza.


(12) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultság jellegű ellátásokat e rendelet 17. melléklete tartalmazza.


(14) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 18. melléklete tartalmazza.







A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök


5. §


(1) A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében       0 e Ft forrás kiegészítő hitel felvételét hagyja jóvá. Ezen belül a felhalmozási célú hitel összege 0 e Ft, a legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető likviditási célú hitel összege 0 e Ft.


(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezető bankkal a likviditási célú hitelkeret megállapodásnak a bankszámla-szerződésben rögzített 2015. évi kondíciókkal történő aláírására.


A bevételi többlet kezelése


6. §


(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.


(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 100.000 Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.


(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.


Általános és céltartalék


7. §


(1)[2] A képviselő-testület az önkormányzat általános működési célú tartalékát 2057 ezer Ft összegben, általános felhalmozási célú tartalékát 0 ezer Ft összegben határozza meg, melyet a rendelet 13. melléklete tartalmazza.


(2) A képviselő-testület a 500 e Ft-ot meg nem haladó mértékű tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.


Több éves kihatással járó feladatok


8. §


A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 14. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.






Előirányzat-felhasználási ütemterv


9. §


A 2015. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 15. melléklet tartalmazza.


Közvetetett támogatások


10. §


Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 16. melléklete tartalmazza.



II.


A 2015. évi költségvetés végrehajtásának szabályai


11. §


(1)  A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 4/2007. (III. 29.) számú önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási, bevételi és létszám-előirányzatok közötti, valamint a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át 500 e Ft értékhatárig.


(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.


(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a ne-gyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.


(4) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításáról a 15. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.


12. §


(1) A költségvetési szerv éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.


(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.


(4) A költségvetési szerv számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.


(5) A költségvetési szerv kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költség-vetési többlettámogatást igényel.


(6) Az önkormányzat költségvetési szerv éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.


13. §


A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.


14. §


(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő  közös önkormányzati hivatal.


15. §


(1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.


(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.


A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai


16. §


(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.


(2) A költségvetési szerv a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) – (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.


(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.


(4) A költségvetési szerv a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket saját hatáskörben felhasználhatják a költségvetési rendeletbe történő átvezetés, annak módosítása után.


(5) Az önállóan működő költségvetési szerv esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.


(6) A költségvetési szerv a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.


Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


17. §


(1) A költségvetési szerv által jutalmazásra tervezett előirányzat (prémium címén teljesítmény-ösztönzésre, személyi ösztönzésre) az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 20 %-a.


(2) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.


(3) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.


(4) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.


Támogatási szerződés


18. §


(1) A 10 ezer Ft-ot meghaladó összegű támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.


(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni:


a) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,

b) a támogatás összegét,

c) a támogatás felhasználásának célját,

d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,

e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,

f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,

g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,

h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,

i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,

j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,

k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.


(3) A képviselő-testület évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.


(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 2 évig nem ítélhető meg.


19. §


A nettó 5 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.


20. §


A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szerv pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.


21. §


A Környezetvédelmi Alap bevételeit a talaj, valamint a felszín alatti víz mennyiségi, minőségi védelme megvalósításához/biztosításához kell felhasználni.


Szolgáltatási szerződés


22. §


Az önkormányzat által irányított költségvetési szervben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:


(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.


(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.


(3) A szerződéskötés feltétele, hogy


a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.


(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.


(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.


(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:


- az ellátandó feladatot,

- a díjazás mértékét,

- részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

- a szerződés időtartamát,

- szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köte-

  les(ek) a feladat ellátására, valamint,

- a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.


Önkormányzati biztos kirendelése


23. §


(1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.


(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.


(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,

b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

d) a költségvetési szerv vezetője.


(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.


Záró és egyéb rendelkezések


24. §


(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.


(2)  Ez a rendelet 2015.február 13-n lép hatályba.



Nagycsepely, 2015. február 4.                                                                                               

                


Máj Károly József s.k.                                                 Gerstnerné Dr. Kiss Ildikó s.k.

  polgármester                                                              címzetes főjegyző   



Kihirdetési záradék:


Kihirdetve: 2015. február 12.



Gerstnerné dr. Kiss Ildikó s.k.

címzetes főjegyző

[1]

Módosította a 8/2015. (XI.16.) Ör. 1.§-a. Hatályos: 2015. november 17-től.


[2]

Módosította a 8/2015. (XI.16.) Ör. 2.§-a. Hatályos: 2015. november 17-től.



Mellékletek