Nagycsepely Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (VIII.13.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2021. 08. 13

Nagycsepely Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (VIII. 13.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Nagycsepely Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nagycsepely Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 8628 Nagycsepely, Kossuth L. utca 17.

(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Nagycsepely Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő- testület).

(4) Az önkormányzat hivatala: Balatonszárszói Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal)

(5) Az önkormányzat illetékességi területe: Nagycsepely Község közigazgatási területe.

(6) E rendeletnek jelen rendeletben és más jogszabályban alkalmazandó rövid megjelölése: SZMSZ

(7) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Magyarország Helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény ( továbbiakban: Mötv.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

2. § Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Nagycsepely Község jelképeiről és a jelképek használatáról szóló 7/1998.(V.25.) önkormányzati rendelet állapítja meg.

3. § A helyi kitüntetések és elismerő címek alapításáról és adományozásáról Nagycsepely Község Önkormányzata által alapított és adományozható kitüntetésekről szóló 9/2021. (VIII.13.) önkormányzati rendelet rendelkezik

II. FEJEZET

2. A képviselő- testület feladata, hatásköre

4. § (1) Az Önkormányzat ellátja a Mötv. szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját. Kormányzati funkciók szerinti felsorolását az 5. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat önként vállalja

  • a) fogászati ellátás

b)házi segítségnyújtás biztosítását

b) felsőfokú oktatásban részt vevők támogatását

c) orvosi ügyeleti rendszer fenntartását

d) civil szervezetek anyagi támogatását

5. § A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik

  • a) a helyi közügy megoldásának vállalása, vagy az arról történő lemondás,
  • b) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, ezek alapítása, megszüntetése.

6. § A települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 5 fő. A képviselők aktuális névjegyzékét e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

3. A Képviselő-testület átruházott hatásköre

7. § (1) A Képviselő-testület egyes hatásköreit:

  • a) polgármesterre
  • b) bizottságra
  • c) jegyzőre
  • d) a törvényben meghatározottak szerint társulásaira ruházhatja. E hatáskör gyakorlásához

utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.

(2) Az átruházott hatásköröket a címzettek nem ruházhatják tovább.

(3) Az átruházott hatáskörökben hozott döntésekről a jogosítottak kötelesek a soron következő képviselő-testületi ülésen a képviselő- testületet tájékoztatni.

(4) A képviselő- testület feladat-és hatáskörének nyilvántartásáról, annak naprakész állapotban tartásáról a jegyző gondoskodik. Amennyiben a jogszabály a hatáskör átruházását lehetővé teszi, a hatékony ügyintézés pedig indokolja, a jegyző javaslatot tesz a Képviselőtestületnek a hatáskör átruházására

III. FEJEZET A képviselő-testület működése

4. A képviselő-testület munkaterve

8. § (1) A munkatervet évente hagyja jóvá a képviselő-testület. A munkatervet minden év január 31-éig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző- a gazdasági programot figyelembe véve- állít össze.

(2) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni valamennyi képviselő-testületi tagtól.

(3) A munkaterv tartalmazza

  • a) az ülések időpontját,
  • b) az adott ülésen tárgyalandó témákat,
  • c) az előterjesztő megnevezését,
  • d) az előterjesztésben közreműködőket,
  • e) szükség szerint az egyeztetési kötelezettséget.

5. A Képviselő-testület üléseinek előkészítése és ülései

9. § (1) Az ülés előkészítését a polgármester a jegyző közreműködésével végzi el. Az előterjesztés határidőben történő előkészítését és egyeztetések elvégzését a jegyző ellenőrzi, biztosítja az előterjesztés törvényességét.

(2) A Képviselő- testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést tart.

(3) A Képviselő-testület évente legalább nyolc ülést tart, a rendes ülések konkrét időpontját a munkaterv tartalmazza.

(4) A Képviselő-testület az alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belül tartja meg.

(5) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.

(6) A Képviselő-testület az Mötv. 43. § (3) bekezdésére figyelemmel az alakuló ülés napirendjét az alábbiak szerint határozza meg:

  • 1. A választási bizottság elnökének tájékoztatója a választásról,
  • 2. a képviselő-testületi tagok eskütétele, megbízólevelek átadása,
  • 3. a polgármester eskütétele, megbízólevél átadása,
  • 4. a polgármester ciklusprogramra vonatkozó elképzeléseinek ismertetése,
  • 5. a szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata,
  • 6. a bizottság tagjainak és elnökének megválasztása,
  • 7. a bizottság külső tagjainak eskütétele,
  • 8. alpolgármester megválasztása,
  • 9. alpolgármester eskütétele,
  • 10. a polgármester illetményének, költségtérítésének, cafetéria juttatásának megállapítása,
  • 11. az alpolgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének megállapítása,
  • 12. megbízás adása a gazdasági program kidolgozására,
  • 13. az önkormányzati választásokat követően megszűnt polgármesteri foglalkoztatási jogviszony rendezése,
  • 14. tájékoztatás a vagyonnyilatkozat-tételi, az adóhatósághoz való bejelentkezési kötelezettségről, az összeférhetetlenség bejelentésének kötelezettségéről,
  • 15. társulási tanácsban történő képviselet,
  • 16. egyebek.

(7) Rendes ülés az, amelyet a munkatervnek megfelelően hívnak össze. A rendes ülés a hónap utolsó hetének keddi napján 13.00 órakor kezdődik és a napirendre felvett tárgysor megvitatásának befejezéséig tart.

(8) A Képviselőt- testület az éves munkatervében meghatározott időszakban nyári szünetet tart.

(9) A Polgármester- ha az önkormányzati hatáskörök gyakorlása szükségessé teszi- saját hatáskörben jogosult, a képviselők 1 /4- ének írásbeli, indokolt indítványára pedig köteles a Képviselő-testület rendkívüli ülését összehívni.

6. A Képviselő-testület rendkívüli ülése

10. § (1) A Képviselő- testület rendkívüli ülését össze kell hívni:

  • a) tizenöt napon belüli időpontra a települési képviselők egynegyedének, a képviselőtestület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester hívja össze a testületi ülés időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával.
  • b) ha a Képviselő- testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt,
  • c) ha azt más hivatalos szervek kezdeményezik.

(2) Rendkívüli ülést lehet összehívni, ha a polgármester megítélése szerint az (1) bekezdésen kívüli, halaszthatatlan ügy esetén a Képviselő- testület összehívására van szükség.

(3) Halaszthatatlan esetben a Képviselő- testület rövid úton is összehívható rendkívüli ülésre, legkésőbb az írásbeli indítvány benyújtásától számított 1 napon belüli időpontra, a napirend megjelölésével.

(4) Az (1)-(3) bekezdés szerint összehívott üléseken a megjelölteken felül más napirendi pont nem tárgyalható.

7. A képviselő-testületi ülések összehívása

11. § (1) A Képviselő- testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén e hatáskörét a polgármester által írásban kijelölt alpolgármester gyakorolja.

(2) A polgármesteri és a Képviselő- testület tagjaiból választott alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és a Képviselő- testület tagjaiból választott alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a Ügyrendi, Összeférhetetlenségi, Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet, és vezeti a képviselő-testület ülését.

(3) A képviselő-testület ülését – főszabályként – az önkormányzat székhelyére kell összehívni.

(4) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a Képviselő-testület ülését a székhelyen kívül máshová is össze lehet hívni.

12. § A Képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.

13. § A Képviselő-testület rendkívüli üléseit a rendes ülés összehívására jogosult személy hívja össze.

14. § (1) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell

  • a) az ülés helyét,
  • b) az ülés időpontját,
  • c) a tervezett napirendi pontokat,
  • d) a napirendi pontok előadóit, előterjesztőit
  • e) annak megjelölését, hogy adott napirendi pontot a bizottság tárgyalja meg.

(3) A meghívóhoz mellékelni kell a jegyző által jogszerűségi szempontból megvizsgált előterjesztéseket.

(4) Az előterjesztésben szereplő rendelettervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint szükség esetén külső szakértőt.

(5) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt legalább 3 nappal ki kell küldeni. A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag postázásáról, érintettekhez való eljuttatásáról.

(6) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni

  • a) a képviselőknek,
  • b) a jegyzőnek,
  • c) a tanácskozási joggal rendelkező önszerveződő közösségek képviselőinek,
  • d) a bizottság nem képviselő tagjainak,
  • e) a nem állandó meghívottaknak
    • ea) az előterjesztőknek és
    • eb) akiket a polgármester indokoltnak tart.

(7) A (6) bekezdés e) pontjában megjelöltek számára a meghívóban meg kell jelölni azt, illetve azokat a napirendi pontokat, melyekre a meghívás történik.

(8) A rendes ülésre történő meghívóval egyidejűleg kézbesíteni kell az írásos előterjesztéseket is. Az írásos előterjesztéseket a napirendi pontok sorrendjének megfelelően össze kell fűzni, és ez szerint kézbesíteni.

(9) Az írásos meghívó és előterjesztések megküldése részben vagy teljes egészében történhet elektronikus formában is.

15. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik.

(2) Indokolt esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására

  • a) telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,
  • b) elektronikus levélben (e-mailben),
  • c) egyéb szóbeli meghívással.

(3) A szóbeli meghívás esetében is biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását. Ez esetben el lehet tekintetni a 14. § (5) bekezdés szerinti határidőtől.

16. § (1) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan

  • a) a jegyzőt,
  • b) a bizottság nem képviselő tagját,
  • c) az illetékes országgyűlési képviselőt,

(2) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül az, akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg.

17. § A Képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A tájékoztatás formája

a meghívó kifüggesztése az Önkormányzat hirdetőtáblájára.

8. A képviselő-testület ülésének vezetése

18. § A Képviselő- testület ülését a polgármester vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést az alpolgármester vezeti.

9. A Képviselő-testület ülésének vezetésével kapcsolatos jogkörök és feladatok

19. § (1) A polgármester ülésvezetési jogkörei:

  • a) az ülés megnyitása, berekesztése,
  • b) szünet elrendelése, határozatképesség megállapítása,
  • c) az ülés vezetése, a szó megadása, annak megtagadása és a szó megvonása,

e)tárgyra térésre való felhívás, rendre utasítás, az ülés félbeszakítása,

d) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,

e) javaslattétel a napirendi pontok összevont tárgyalására, sorrendjének megváltoztatására.

(2) A polgármester vitavezetési feladatai:

a) a vita megnyitása, berekesztése,

b) a szavazás elrendelése,

c) a szavazás eredményének megállapítása,

d) a határozat kimondása.

20. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 3 fő jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 15 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni. Ez esetben az előterjesztéseket nem kell mellékelni.

7.Tárgyra térésre való felszólítás és a szó megvonása

21. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, illetve a Képviselő- testület, a polgármester, vagy képviselő tekintélyét támadó felszólalást tesz, a polgármester köteles felszólítani a tárgyszerűségre. Amennyiben a felszólaló a másodszori felszólításnak sem tesz eleget, a polgármester megvonhatja tőle a szót.

(2) Ha a SZMSZ vagy a Képviselő- testület a felszólalást meghatározott időkeretben teszi lehetővé és a felszólaló az időkeretét kitöltötte, a polgármester - a szómegvonás okának közlésével - megvonhatja tőle a szót.

10. Az ülés félbeszakítása

22. § Amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

11. Rendfenntartás

23. § Az ülés rendjének fenntartásáért a polgármester felel. A polgármester rendre utasíthatja azt a képviselőt, aki a Képviselő- testület munkáját akadályozza, illetőleg az SZMSZ- nek a tanácskozás rendjére vonatkozó szabályait megsérti.

12. A vita

24. § (1) A polgármester a napirendi pontok felett külön - külön nyit vitát.

(2) Az előterjesztő és a polgármester kezdeményezheti a vita lezárását, melyről a Képviselő- testület vita nélkül határoz.

(3) A vita lezárása előtt hozzászólásra jelentkezők részére a polgármester köteles szót adni.

13. Nyilvános ülés

25. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.

(2) A Képviselő-testület tanácskozásának céljára kijelölt helyiségben az ülés tartama alatt a meghívottak, a polgármesteri hivatal szervezeti egységeinek vezetői, vagy azok megbízottai és a hallgatóság tartózkodhatnak.

(3) Azt, aki a tanácskozás helyszínén jogosulatlanul tartózkodik, a polgármester távozásra hívhatja fel. Amennyiben a hallgatóság az ülést zavarja, a polgármester a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.

14. Zárt ülés

26. § (1) Zárt ülés kell tartani:

  • a) önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén,
  • b) az érintett kérésére választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor.

(2) Zárt ülést lehet tartani:

  • a) az önkormányzat vagyonával való rendelkezés esetén,
  • b) az önkormányzat által kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor,
  • c) ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.

(3) Képviselő- testület a (2) bekezdés esetén határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről. A zárt ülés elrendelésére vonatkozó javaslatot indokolni kell

(4) A zárt ülésen az alábbi személyek vehetnek részt:

  • a) a képviselő-testület tagjai,
  • b) a jegyző,
  • c) meghívás esetén a Közös Önkormányzati Hivatal ügyintézője,
  • d) az érintett,
  • e) szakértő.

(5) Zárt ülés tartása esetén is gondoskodni kell a közérdekű adatok nyilvánosságra hozataláról - kivéve az állami vagy szolgálati titoknak minősített adatokat - így különösen:

  • 1. az önkormányzati költségvetésre és annak végrehajtására,
  • 2. az önkormányzati vagyon kezelésére,
  • 3. a közpénzek felhasználására és az erre kötött szerződésekre,
  • 4. a piaci szereplők, a magánszervezetek- és személyek részére különleges vagy kizárólagos jogok biztosítására vonatkozóan.

(6) Az eljárás kérelemre (igénybejelentésre) indul. A közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének szabályairól külön szabályzat rendelkezik.

27. § A nyílt és zárt ülésekről hanganyag készül. Az ülésekről készült hanganyag 5 évig megőrzésre kerül.

  • 1. Határozatképesség

28. § (1) A Képviselő- testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele jelen van.

(2) Ha a Képviselő- testület ülése nem határozatképes, a polgármester az ülést legfeljebb 10 percre felfüggeszti. Ha az ülés a szünet után sem határozatképes, a polgármester az ülést berekeszti.

15. Az ülés napirendjének meghatározása

29. § (1) A napirendet a polgármester javaslatára a Képviselő- testület állapítja meg.

(2) A 14. § (5) bekezdésében jelölt határnap után a napirend csak rendkívül indokolt esetben egészíthető ki. A meghívóban feltüntetett napirenden nem szereplő, írásban benyújtott vagy szóban előterjesztett javaslat napirendre való felvételéről a Képviselő-testület a megválasztott képviselők több mint a felének szavazatával vita nélkül határoz.

(3) A Képviselő- testület rendkívüli ülésén az a napirendi pont tárgyalható, amelyre a rendkívüli ülés tartására irányuló indítvány vonatkozott.

(4) A Képviselő- testület a rendes ülésén az egyeztetett napirenden felül tárgyalni köteles a polgármester, a jegyző illetve a képviselők által írásban benyújtott vagy szóban előterjesztett napirendi ponti javaslatokat, amennyiben arról minősített többséggel határoz.

30. § (1) A Képviselő- testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.

(2) A zárt ülés elrendelése esetén a testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.

31. § Előterjesztésnek minősül a Képviselő- testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat az indoklással.

(1) A Képviselő- testület ülésére az írásos előterjesztést a meghívóval együtt meg kell küldeni az érintetteknek.

32. § Az előterjesztések tartalmi elemei:

  • a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
  • b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,
  • c) a téma ismertetése,
  • d) a jogszabályi háttér bemutatása,
  • e) érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,
  • f) döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,
  • g) anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,
  • h) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
  • i) határozati javaslat, vagy határozati javaslatok,
  • j) rendelet-tervezet, rendelettervezet indoklása,
  • k) rendelet-tervezetnél a hatástanulmány.

33. § (1) A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.

(2) A szóbeli kiegészítés során nem lehet megismételni az írásbeli előterjesztést, annak az előterjesztéshez képest új információkat kell tartalmaznia.

34. § (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselőnek és a meghívottnak joga van kérdést intézni.

(2) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.

35. § Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti határozati vagy rendelet javaslatot teszi fel szavazásra. A szavazás előtt ellenőrzi a testület határozatképességét.

36. § (1) A határozati javaslat az írásos vagy a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.

(2) A határozati javaslat részei

  • a) a határozat szövege,
  • b) a végrehajtást igénylő döntéseknél
    • ba) a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve,
    • bb) a határozat végrehajtásának időpontja.

(3) A rendelet-tervezet a rendelet szövegét tartalmazza.

37. § A szavazás előtt a jegyzőnek joga van törvényességi észrevételt tenni.

38. § A képviselő-testület a döntéseit az ülésen az Mötv. 47. § (2) bekezdése szerinti egyszerű többséggel, vagy minősített többséggel hozza.

39. § Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének egybehangzó szavazata szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések esetében.

16. A Képviselő- testület döntései

40. § (1) A Képviselő- testület döntései

  • a) a határozat,
  • b) a rendelet.

(2) A Képviselő- testület határozattal dönt arról, hogy a rendelettervezet megtárgyalása egyfordulós vagy kétfordulós.

(3) Rendeletalkotás esetén a képviselőt-testületnek joga van a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tartani. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(4) A Képviselő- testület tagja rendelet megalkotását írásban, határozat meghozatalát írásban kezdeményezheti a képviselő-testületnél. A kezdeményezést a polgármesterhez kell eljuttatnia.

41. § (1) A Képviselő- testület a 39. § (1) bekezdésben meghatározott döntéseit

  • a) nyílt szavazással, ezen belül:
    • aa) nem név szerinti nyílt szavazással
    • ab) név szerinti nyílt szavazással,
  • b) titkos szavazással

hozza.

(2) A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik. Először a polgármester az igen szerinti válaszra kér szavazást, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.

(3) A jelenlévő képviselők egynegyedének indítványozására név szerinti szavazást kell tartani.

(4) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A nyilatkozaton szerepeltetni kell az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, valamint azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott.

42. § (1) Titkos szavazással dönt a képviselő-testület a zárt ülés szabályai szerint tartott képviselő- testületi ülés során tárgyalt napirendi pontok esetében akkor, ha azt a képviselők egynegyede indítványozza.

(2) A titkos szavazás lebonyolításáról a Ügyrendi, Összeférhetetlenségi, Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság gondoskodik.

(3) A titkos szavazás során a képviselők a hivatal pecsétjével ellátott szavazólapon a számukra megfelelő válasz (igen, nem, tartózkodom) előtti négyzetbe tett X jelöléssel jelölik meg az ülés vezetője által feltett javaslattal kapcsolatos döntésüket. Érvénytelen az a szavazócédula, amelyen a képviselő nem, vagy egynél több választ jelölt meg.

(4) A titkos szavazás eredményéről a Ügyrendi, Összeférhetetlenségi, Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság külön jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza legalább az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott, és hogy mi lett a szavazás számszaki eredménye (mennyi az igen, a nem és tartózkodom szavazat). A szavazólapokat a szavazást követően a munkacsoport megsemmisíti. A munkacsoport tagjai által aláírt jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.

17. A határozathozatal

43. § (1) Az egyszerű szótöbbséggel hozott határozat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.

(2) A megválasztott képviselők több mint a felének a szavazata szükséges

  • 1. az önkormányzat szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás,
  • 2. önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás,
  • 3. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás,
  • 4. intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,
  • 5. a döntéshozatalban személyesen érintett képviselő kizárásához,
  • 6. méltatlanság megállapításához,
  • 7. összeférhetetlenség megállapításához,
  • 8. képviselői megbízás megszűnéséről való döntéshez,
  • 9. elfogadott napirendi pont elnapolásához, illetve napirendről levételéhez,
  • 10. a Képviselő-testület munkatervének elfogadásához,
  • 11. a napirenden nem szereplő javaslat napirendre vétele,
  • 12. halaszthatatlan esetben önálló indítvány napirendre vétele, 13. a napirend sürgősségi tárgyalása,
  • 13. a titkos szavazás elrendelése,
  • 14. a név szerinti szavazás elrendelése,
  • 15. a bizottság létrehozása
  • 16. átruházott hatáskörben hozott döntések képviselői javaslatra történő felülvizsgálata
  • 17. a költségvetési rendelet módosítását eredményező határozati javaslat elfogadása,
  • 18. kötelezettségvállalást tartalmazó határozat elfogadása,
  • 19. eljárás kezdeményezése a Törvényszék előtt a polgármester ellen,
  • 20. hitel felvételéhez, kötvénykibocsátáshoz
  • 21. a Képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlásának kimondásához név szerinti szavazás alapján,
  • 22. zárt ülés elrendeléséhez,
  • 23. törzsvagyonná minősítéshez vagy ezen minősítés megváltoztatásához az Önkormányzat vagyonrendeletében foglaltak szerint.

(3) A Képviselő- testület határozatait a naptári év elejétől eggyel kezdődően, folyamatos, növekvő sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

A határozatok jelölése a következő formában történik:

...../..... (..... .....) sz. képviselő-testületi határozat

(4) § A Képviselő- testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

(5) A jegyző gondoskodik a határozatok nyilvántartásáról. A határozat-nyilvántartás formái:

a) a határozatok nyilvántartása sorszám szerint,

b) a határozat-kivonatok nyilvántartása sorszám szerint növekvő sorrendben.

(6) A határozatot az ülésről készített jegyzőkönyv aláírását követő 10 munkanapon belül kézbesíteni kell a felelősnek megnevezett részére, aki gondoskodik a végrehajtásról.

(7) Az önkormányzati hatósági ügyben hozott döntést kézbesíteni kell annak, akire nézve a határozat rendelkezést tartalmaz.

(8) A határozat végrehajtásáról a határidő lejártát követő rendes ülésen be kell számolni a Képviselő-testületnek.

44. § (1) A jogalkotásról szóló törvény által meghatározott közjogi szervezetszabályzó eszközökben meghatározott normatív határozat jelölése:

..... /..... (……..) sz. normatív határozata

45. § A Képviselő- testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

A rendeletek jelölése a következő formában történik:

Nagycsepely Község Önkormányzata Képviselő-testületének

...../..... (..... .....) önkormányzati rendelete a ...........................................-ról.

46. § (1) A képviselőnek joga van a Mötv. 32. § (2) b) pontjában meghatározott felvilágosítás-kérési joggal írásban élni.

(2) Felvilágosítás-kérésnek az a kérdés- és problémafelvetés minősül, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal.

(3) A felvilágosítás-kérést a polgármesternél az ülés előtt 3 nappal írásban kell benyújtani.

(4) Amennyiben a felvilágosítás-kérést a (3) bekezdésben előírt határidőn túl vagy a képviselő-testület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül, írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.

(5) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a képviselő-testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának részletes kivizsgálását.

47. § (1) Az ülés vezetője felel a képviselő-testületi ülés rendjének biztosításáért.

(2) Az ülés tanácskozási joggal résztvevő tagjai az ülésen a hozzászólási szándékukat kézfelemeléssel jelzik.

(3) A tanácskozási joggal rendelkezők részére a hozzászólási jogot az ülés vezetője adja meg, így egy időben csak egy személy rendelkezik hozzászólási joggal.

48. § (1) Amennyiben az ülésen résztvevő, tanácskozási joggal nem rendelkező személy az ülés rendjét hozzászólásával megzavarja, az ülés vezetője felhívja e magatartás megszüntetésére.

(2) Ismételt rendzavarás esetén az ülés vezetője javasolhatja a képviselő-testületnek, hogy határozat nélkül döntsön 15 perc ülésezési szünet elrendeléséről.

(3) Ha a (2) bekezdés szerinti szünetet egy testületi ülés alkalmával maximum 2 alkalommal lehet elrendelni. A harmadik rendzavarást követően az ülés vezetője javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a képviselő-testület az ülésen eddig tárgyalt napirendekre módosítsa az ülés napirendjét. Ha a testület a napirendi pontokra tett javaslatát elfogadta, az ülést az általános szabályok betartása szerint bezárja.

49. § Az ülés napirendjére tűzött napirendi pontok megtárgyalását követően, vagy az ülés annak levezetése közben határozatképtelenné vált, továbbá a jelenlévő, tanácskozási joggal rendelkező személyeknek további kérdése, hozzászólása nincs, az ülés vezetője az ülést bezárja.

17 . A jegyzőkönyv tartalma

50. § (1) A Képviselő- testület minden üléséről a tanácskozás lényegét, valamint a hozott határozatokat, rendeleteket rögzítő - a nyílt-és zárt ülésről külön-külön - írásos jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) Az írásos jegyzőkönyv tartalmazza:

  • a) a megjelent képviselők és meghívottak nevét, az ülés helyét, időpontját, megnyitásának idejét, igazolt/igazolatlan távollét tényét,
  • b) a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat,
  • c) napirendi pontonként a napirend tárgyát, az előadók és felszólalók nevét és jogcímét, a kérdések, szóbeli előterjesztések, illetve hozzászólások lényegét,
  • d) a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát,
  • e) a döntéshozatalban résztvevők számát,
  • f) a döntéshozatalból kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát,
  • g) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését,
  • h) a határozathozatal módját, a határozatok szövegét, a szavazás számszerű eredményét,
  • i) a polgármester intézkedéseit, továbbá a Képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket,
  • j) a zárt ülés elrendelésének indokait.

(3) Az írásos jegyzőkönyv eredeti példányának mellékletét képezik:

  • a) a meghívó,
  • b) az írásos előterjesztések, a képviselői hozzászólások és az önkormányzati rendeletek kihirdetett szövege,
  • c) a jelenléti ív, a titkos szavazás jegyzőkönyv egy példánya,
  • d) a képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólása a jegyzőkönyvben rögzített véleménye,
  • e) a név szerinti szavazásról készült névsor,
  • f) az érintett írásbeli nyilatkozata a zárt ülés tartására vonatkozóan.

18. A jegyzőkönyv elkészítése és felterjesztése, jegyzőkönyvbe történő betekintés

51. § (1) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(2) A jegyzőkönyv közokirat.

(3) A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles felterjeszteni a Somogy Megyei Kormányhivatal részére.

(4) A Hivatal Jegyzői Irodáján munkanapokon, munkaidőben bármely polgár számára betekintési lehetőséget kell biztosítani a nyilvános képviselő-testületi ülés jegyzőkönyveibe.

(5) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe betekinthetnek: a Képviselő-testület tagjai, jegyző, Polgármesteri Hivatal tárgyban érintett köztisztviselői, valamint a jegyzőkönyv készítéséért felelős köztisztviselők; illetékes Kormány Hivatal vezetője, illetve az általa kijelölt személy; eljáró Bíróság; eljáró Ügyészség; eljáró Nyomozóhatóság; az ügyben érintett egyéb szerv, személy, ha érintettségét igazolja. A zárt ülésről készült jegyzőkönyvekbe történő betekintésről a jegyző külön nyilvántartást köteles vezetni.

52. § A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülések jegyzőkönyveit beköttetni nem szabad.

IV. FEJEZET

19. A közmeghallgatás, a helyi fórumok és az önszerveződő közösségek

53. § (1) Közmeghallgatást kell tartani évente egy alkalommal, február hónapban.

(2) A közmeghallgatáson köteles részt venni a Képviselő- testület tagja, a jegyző, valamint a jegyző által kijelölt hivatali köztisztviselő.

(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.

(4) A közmeghallgatás kihirdetésére a Képviselő- testület rendes ülésének összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

54. § A közmeghallgatást a polgármester hirdeti meg és vezeti le. Akadályoztatása, távolléte esetén a képviselő-testületi ülés összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

55. § (1) A Képviselő- testület közmeghallgatásán az ülés vezetője először ismerteti a napirendi pontokat.

(2) A közmeghallgatás napirendi pontonként történik. Adott napirendi pontokhoz kapcsolódva először a képviselő-testületi ülésen előterjesztésre jogosultak tájékoztatást adnak.

(3) A közmeghallgatáson jelenlévők kézfelemeléssel jelzik a hozzászólási szándékukat.

(4) A hozzászólási jog megadása a képviselő-testületi ülésen történő hozzászólási jog megadásával egyezik meg, a hozzászólás időtartama hozzászólásonként 3 perc.

56. § Az ülés vezetője az előre meghirdetett napirendi pontok ismertetését követően lehetőséget ad a megjelentek részére egyéb javaslatok és kérdések feltevésére.

57. § A közmeghallgatásról a jegyző a Képviselő- testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok betartásával jegyzőkönyvet készít.

58. § (1) A közmeghallgatás időpontját a Képviselő- testület esetenként határozza meg.

(2) A közmeghallgatással egybekötött képviselő- testületi ülés összehívására és lefolytatására a SZMSZ rendelkezéseit az e szakaszban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(3) Az ülésen felszólalhatnak:

  • a) a település választópolgárai
  • b) a helyben érdekelt szervezetek képviselői.

(4) A felszólalás tárgyköre közérdekű kérdés vagy javaslat lehet. Egyedi, hatósági ügyben a polgármester nem adhat szót.

(5) Az ülésen elhangzott közérdekű felszólalásokat a Képviselő- testület értékeli. Amennyiben az azonnali válaszadásra, intézkedésre nincs lehetőség, a Képviselő- testület kijelöli azt a fórumot vagy személyt, amely vagy aki az elhangzott felszólalások tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedést megteszi.

(6) A felszólaló részére a vizsgálat eredményéről, a szükséges intézkedés kezdeményezéséről 30 napon belül a polgármester írásban ad választ.

59. § (1) A Képviselő- testület a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása és a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása céljából eseti jelleggel fórumot tarthat.

(2) A fórum meghirdetésére és levezetésére a közmeghallgatás szabályait kell alkalmazni.

(3) A fórumon elhangzottakról a jegyző, vagy az általa kijelölt hivatali dolgozó jegyzőkönyvet készít a közmeghallgatás jegyzőkönyvére meghatározott szabályok szerint.

V. FEJEZET

20. A települési képviselő

60. § (1) A képviselő:

  • a) megbízás alapján képviselheti a Képviselő- testületet,
  • b) kezdeményezheti, hogy a Képviselő- testület vizsgálja felül a bizottságra, polgármesterre, önkormányzati társulásra átruházott hatáskörben hozott döntéseit,
  • c) a Jegyzőtől a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést igényelhet,
  • d) az önkormányzat tevékenységével kapcsolatos iratokba betekinthet,
  • e) felvilágosítást kérhet a nagyközség ellátásában, üzemeltetésében részt vevő szervektől,
  • f) önkormányzati ügyben kezdeményezheti a Közös Önkormányzati Hivatal intézkedését a polgármester egyidejű tájékoztatása mellett.

(2) A képviselő a munkahelyén történt munkavégzési kötelezettség alóli felmentés miatt kiesett jövedelmét a Képviselő- testület téríti meg, amelynek alapján a képviselő társadalombiztosítási ellátására is jogosult.

(3) A képviselőt igazolt költségtérítés, tiszteletdíj illeti meg.

21. A képviselő kötelességei

61. § (1) A képviselő köteles:

  • a) tevékenyen részt venni a bizottsági munkában, valamint a Képviselő- testület feladataival kapcsolatos feladatok elvégzésében,
  • b) írásban vagy szóban a bizottság elnökének előzetesen bejelenteni, ha a bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van,
  • c) a megbízólevelének átvételét, illetve az összeférhetetlen helyzet keletkezését vagy annak a tudomására jutását követő 30 napon belül a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot megszüntetni, az összeférhetetlen tisztségről való lemondását írásban benyújtani és annak másolatát átadni a polgármesternek,
  • d) személyes érintettségének bejelentését a Képviselő- testületnek,
  • e) a megbízólevele átvételétől, majd ezt követően minden évjanuár 1-től számított 30 napon belül az erre rendelkezésre bocsátott formanyomtatványon vagyonnyilatkozatot tenni, valamint a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekeinek a vagyonnyilatkozatát csatolni. Ennek elmulasztása esetén - annak benyújtásáig - képviselői jogait nem gyakorolhatja. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás során a vagyonnyilatkozatot ellenőrző bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az azonosító adatokat csak a bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követő nyolc napon belül törölni kell.
  • f) részt venni a Kormányhivatal által szervezett képzésen,
  • g) a választó polgárok részére évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről az általa megjelölt időpontban.

(2) A Képviselő- testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

  • a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,
  • b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,
  • c) a testületi ülésen a SZMSZ-ben meghatározott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni,
  • d) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a Képviselő- testület működése során hozott közérdekű döntésekről,
  • e) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a Képviselő- testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni, továbbá a szakmai vagy üzleti ügyekben nem hivatkozhat választott tisztségére.
  • f) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.

62. § (1) A települési képviselők tiszteletdíját Nagycsepely Község Önkormányzata Képviselő- testületének a települési képviselők tiszteletdíjáról és természetbeni juttatásairól szóló 10/2010. (X.14.) önkormányzati rendelete határozza meg.

VI. FEJEZET 1.Az önkormányzat szervei, azok jogállása, feladatai

63. § A Képviselő- testület szervei:

  • a) polgármester,
  • b) képviselő-testület bizottságai,
  • c) jegyző,
  • d) polgármesteri hivatal,
  • e) társulás.

22. A polgármester

64. § (1) A közvetlenül választott polgármester a Képviselő- testület tagja.

(2) A polgármester a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot köteles a megválasztásától, illetve az összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított 30 napon belül megszüntetni.

(3) Megválasztásakor, majd azt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül vagyonnyilatkozatot köteles tenni, melyhez csatolnia kell vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatát.

(4) A polgármester a Képviselő- testülethez intézett írásbeli nyilatkozatával mondhat le, amelyet alpolgármesternek, ennek hiányában a képviselő-testületi ülés összehívására, vezetésére kijelölt képviselőnek ad át, részére juttat el. A polgármester e tisztsége az írásbeli nyilatkozat aláírásának napjával szűnik meg. A lemondás nem vonható vissza. Az írásbeli nyilatkozatot a Képviselő- testület következő ülésén ismertetni kell.

(5) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követő nyolc munkanapon belül írásba foglaltan átadja a munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek.

(6) A polgármester a Képviselő- testület működésével kapcsolatban:

  • a) elősegíti a képviselők munkáját,
  • b) összehívja és vezeti a Képviselő- testület üléseit,
  • c) képviseli a Képviselő- testületet,
  • d) a rendeleteket, határozatokat, valamint az ülésekről készült jegyzőkönyveket aláírja,
  • e) ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását, ha a Képviselő- testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, Képviselő- testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül minősített többséggel dönt. Ezen szabály alól kivételt képez az Mötv. képviselő-testület önfeloszlatásáról szóló, valamint az Mötv. 70. § (1) bekezdésekben meghatározott ügyben hozott döntés.
  • f) Amennyiben a Képviselő- testület- határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt- két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a (11) bekezdésben felsorolt ügyek tekintetében döntést hozhat.

(7) A bizottság működésével összefüggésben:

  • a) indítványozhatja a bizottság összehívását,
  • b) felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a Képviselő- testület határozatával vagy önkormányzati érdeket sért. A felfüggesztett döntés hatályban tartásáról a Képviselő- testület a soron következő ülésén határoz.

(8) A Hivatal irányítása körében:

  • a) a jegyző javaslatainak figyelembevételével javaslatot tehet a hivatal feladatainak, az önkormányzat munkájának szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában,
  • b) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a Képviselő- testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására,
  • c) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja,
  • d) a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.

(9) A polgármester fogadóórát tart, amelynek helyét és időpontját maga határozza meg. Ezt az önkormányzat hirdetőtábláján közzé kell tenni.

(10) A polgármester dönthet a Képviselő- testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a Képviselő- testület hatáskörébe tartozó, önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítás miatt intézkedést kell tenni.

(11) A polgármesterre a Képviselő- testület által átruházott feladat- és hatásköröket e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

23. Az alpolgármester

65. § (1) A Képviselő- testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ. A Képviselő- testület az alpolgármestert saját tagjai közül választja meg. Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban végzi.

(2) Az alpolgármester megbízatása megszűnik, ha a Képviselő- testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel megbízatását visszavonja.

(3) Az alpolgármester feladatát a polgármester irányításával látja el.

24. A Képviselő- testület bizottságai

66. § (1) A Képviselő- testület állandó bizottsága az Ügyrendi, Összeférhetetlenségi, Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság (a továbbiakban: ÜÖVNYE Bizottság)

67. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke - akadályoztatása esetén az általa felkért bizottsági tag - hívja össze és vezeti.

(2) A bizottság ülését össze kell hívni a polgármester vagy a bizottság képviselő tagjai többségének javaslatára a bizottság elnökéhez címzett indítvány kézhezvételétől számított 8 napon belül.

(3) A bizottsági ülés időpontjáról és napirendjéről a bizottság tagjait, valamint a meghívottakat legalább 3 nappal az ülést megelőzően tájékoztatni kell.

(4) A bizottság ülése határozatképes, ha a bizottság tagjainak több mint a fele jelen van.

(5) A bizottsági ülés nyilvánosságára, a zárt ülés tartására, a titkos szavazásra, a határozathozatalra a Képviselő- testületre vonatkozó szabályok érvényesek.

(6) A bizottság döntéshozatalából kizárás szabályai megegyeznek a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokkal azzal az eltéréssel, hogy arról a bizottság dönt.

(7) A bizottság átruházott hatáskör gyakorlása során- minden esetben- határozatban dönt, feladatkörükben eljárva határozatot hoz, állásfoglalást alakít ki, ajánlást fogalmaz meg.

(8) Az adott bizottságban nem tag képviselők a bizottságok ülésein tanácskozási joggal vehetnek részt.

(9) A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a Képviselő- testület határozatával vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a Képviselő- testület a következő ülésén határoz.

(10) Az állandó bizottság tagjainak névsorát e rendelet 3. melléklete tartalmazza.

  • 1. Bizottsági jegyzőkönyvek

68. § (1) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A bizottsági jegyzőkönyv tartalmára a Képviselő- testületi jegyzőkönyv tartalmára vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.

(3) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. Az aláíró bizottsági tag személyéről a bizottság eseti jelleggel minden ülés alkalmával dönt.

(4) A nyilvános ülés jegyzőkönyvét a képviselők és az érintettek a Hivatalban megtekinthetik.

(5) A bizottság ügyviteli teendőit a Hivatal belső szervezeti egységei látják el.

(6) A bizottsági jegyzőkönyveket a jegyző köteles 15 napon belül a Somogy Megyei Kormányhivatal részére felterjeszteni.

69. § (1) A ÜÖVNYE Bizottság tagjainak száma 3 fő, melyből 3 fő képviselő.

(2) A ÜÖVNYE Bizottság feladat és hatásköre az Mötv. 120. §-ában foglaltakon kívül:

  • a) dönt saját ügyrendjének meghatározásáról
  • b) vizsgálja a képviselő összeférhetetlenségi ügyeit
  • c) javaslatot tesz a polgármester, alpolgármester bérére, jutalmazására
  • d) ellátja a szavazatszámláló bizottsági feladatokat
  • e) vizsgálja az SZMSZ hatályosulását, szükség esetén intézkedést kezdeményez
  • f) véleményezi a képviselő-testület rendeleteit
  • g) nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők által benyújtott vagyonnyilatkozatokat
  • h) felhívja a kötelezettet a vagyonnyilatkozat megtételére, nyilvántartja a polgármesteri és képviselői vagyonnyilatkozatokat, nyilvántartást vezet az átvett vagyonnyilatkozatokról és az azokhoz kapcsolódó egyéb iratokról,
  • i) nyilvánosságra hozza, hozzáférhetővé teszi a polgármesteri, alpolgármesteri, képviselői vagyonnyilatkozatokat, ellátja a vagyonnyilatkozatok ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat
  • j) vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén felhívja az érintettet a szükséges azonosító adat közlésére
  • k) minden év január 1-jét követő 30 napon belül tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a képviselők vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségüknek eleget tettek-e.

(3) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén a vagyonnyilatkozatokra vonatkozó azonosító adatokat csak az ÜÖVNYE Bizottság tagjai ismerhetik meg, és az eljárás lezárását követő nyolc napon belül azokat törölni kell. Az eljárás eredményéről a Bizottság a soron következő képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.

(4) A Képviselő- testület munkatervében meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket a bizottság nyújt be és azokat, amelyek csak a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a testület elé.

70. § (1) A bizottság a létrehozását követően 30 napon belül ülést tart, ahol határozattal elfogadják a bizottság részletes működési szabályait tartalmazó bizottsági ügyrendet.

(2) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

25. A jegyző

71. § (1) A polgármester- pályázat alapján- a jogszabályban, és a pályázati kiírásban meghatározott képesítési követelményeknek megfelelő jegyző kinevezésével kapcsolatban lakosságszám arányosan dönt.

(2) A jegyző feladatai az önkormányzat működésével kapcsolatban:

  • a) törvényességi szempontból véleményezi a Képviselő- testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
  • b) ellátja a testületek szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
  • c) tanácskozási joggal vesz részt a Képviselő- testület és a bizottságok ülésein,
  • d) a Képviselő- testület ülésén törvényességi véleményt nyilvánít,
  • e) gondoskodik a Képviselő- testület ülése jegyzőkönyvének elkészítéséről, aláírja azt,
  • f) köteles jelezni a testületek, tisztségviselők, döntéseinél észlelt jogszabálysértést,
  • g) gondoskodik az önkormányzati rendelet-tervezetek szakmai előkészítéséről.

(3) A jegyző egyéb feladatai:

  • a) vezeti a Hivatalt, megszervezi a Hivatal munkáját,
  • b) évente beszámol a Hivatal működéséről a Képviselő- testületnek,
  • c) részt vesz az ügyfélfogadás megszervezésében,
  • d) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
  • e) ellátja a törvényben vagy kormányrendeletben előirt államigazgatási feladatokat, hatósági hatásköröket.
  • f) gyakorolja a munkáltatói jogokat a Képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében, a vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, a jutalmazáshoz a polgármester által meghatározott körben annak egyetértésével,
  • g) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át,
  • h) hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.

72. § (1) A jegyző kinevezése a Mötv. 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkört a Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve akadályoztatása kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel. Ha a Hivatalban ilyen köztisztviselő nincs, akkor a Somogy Megyei Kormányhivatal más önkormányzat Polgármesteri Hivatalának, vagy Közös Önkormányzati Hivatalának jegyzőjét jelöli ki.

26. A Közös Önkormányzati Hivatal

73. § (1) A Képviselő- testület az Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján Közös Önkormányzati Hivatalt hoz létre.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hivatal neve: Balatonszárszói Közös Önkormányzati Hivatal.

(3) A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatároz. A Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Közös Önkormányzati Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(4) A Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjében, valamint ügyfélfogadási rendjét - az Mötv. 67. § d) pontja és a 85. § (6), (9) bekezdése pontja figyelembe vételével - a Képviselő-testületek határozattal fogadják el.

VII. FEJEZET AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI

74. § (1) Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó alapvető rendelkezéseket az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 6/2013 (V.2.) önkormányzati rendelet állapítja meg.

(2) A vagyonrendeletben meg kell határozni a forgalomképtelen vagyontárgyak körét, a törzsvagyon korlátozottan forgalomképes tárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során.

(3) Törzsvagyonnak az az önkormányzati tulajdon nyilvánítható, amely közvetlenül kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását, vagy a közhatalom gyakorlását szolgálja.

(4) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő- testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

75. § (1) A Képviselő- testület a költségvetését rendeletben állapítja meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.

(2) A költségvetési rendelettervezetet a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a testület elé.

76. § (1) A költségvetési évet követően a Képviselő- testület zárszámadását rendeletben állapítja meg. A rendelettervezetet a költségvetési törvényben előírtaknak megfelelően kell elkészíteni.

(2) A zárszámadás előkészítésére és előterjesztésére a költségvetési rendeletre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

77. § (1) A Képviselő- testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra gazdasági programot készít. A gazdasági program helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják.

(2) A gazdasági program tartalmazza különösen:

  • a) a fejlesztési elképzeléseket,
  • b) a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítését,
  • c) a településfejlesztési politika célkitűzéseit,
  • d) az adópolitika célkitűzéseit,
  • e) az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó megoldásokat,
  • f) befektetés-támogatási politika célkitűzéseit,
  • g) településüzemeltetési politika célkitűzéseit.

(3) A gazdasági programot a Képviselő- testület az alakuló ülését követő 6 hónapon belül fogadja el, amennyiben az egy választási ciklus idejére szól. Ha a meglévő gazdasági program az előző ciklusidőn túlnyúló, úgy azt az újonnan megválasztott Képviselő- testület az alakuló ülését követő 6 hónapon belül köteles felülvizsgálni, és legalább a ciklusidő végéig kiegészíteni vagy módosítani. A Képviselő- testület évente, a következő év koncepciójának tárgyalásakor a gazdasági programot felülvizsgálja.

78. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodási feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal látja el. E körben feladatai különösen:

  • a) a központi jogszabályokban előírt módon és határidőben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi a Magyar Államkincstár Somogy Megyei Igazgatósága részére,
  • b) beszedi az önkormányzat bevételeit,
  • c) leigényli a címzett és céltámogatásokat,
  • d) gondoskodik az önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról,
  • e) biztosítja az önkormányzatok könyvvitelének szabályszerű vezetését,

f)biztosítja az önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását,

g)elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát és csatolja az éves költségvetési beszámolóhoz,

f) gondoskodik az önkormányzat tartozásainak kiegyenlítéséről.

(2) Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények az alapító okiratban foglaltaknak megfelelően gazdálkodnak, az éves költségvetési rendeletben meghatározott szabályok szerint. Az intézmények részére biztosított éves költségvetési keretet csak a Képviselő- testület módosíthatja.

(3) A Képviselő- testület gazdálkodásának ellenőrzését és költségvetési szervei gazdálkodásának ellenőrzését megbízási szerződés alapján belső ellenőr útján látja el.

VIII. FEJEZET TÁRSULÁSOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK, ÉRDEKKÉPVISELET

79. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A Képviselő- testület más települések Képviselő- testületeivel, gazdasági-, szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatást nyújtó intézményekkel alakíthat ki társulásokat.

(2) Az önkormányzat a társulások működésének részletes szabályait a társulási megállapodásban határozza meg.

(3) A társulásokban az önkormányzatot a polgármester képviseli.

(4) Az önkormányzat részvételével működő társulások megnevezését jelen rendelet 4. melléklete tartalmazza.

X. F E J E Z E T

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

80. § (1) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Nagycsepely Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2014. (X.27.) önkormányzati rendelete.

Nagycsepely, 2021. augusztus 12.

81. § Ez a rendelet 2021. augusztus 13-án lép hatályba.