Kapoly Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2011. (X.28.) önkormányzati rendelete

a házasságkötések és bejegyzett élettársi kapcsolatok szolgáltatási díjáról

Hatályos: 2011. 10. 28- 2017. 07. 12

Kapoly Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésében magállapított jogalkotói hatáskörében eljárva, az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló 1982. évi 17. tvr. 42/A.§ (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a házasságkötések és bejegyzett élettársi kapcsolatok szolgáltatási díjáról az alábbi rendeletet alkotja

1. §

A rendelet hatálya


A rendelet hatálya Kapoly község közigazgatási területén történő házasságkötés, továbbá a bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítésének eljárása kapcsán az e rendeletben megjelölt szolgáltatásokat igénybe vevőkre terjed ki.


2. §

Értelmező rendelkezések


 E rendelet alkalmazása során

  • hivatali helyiség: Kapoly Község Önkormányzata Körjegyzőségi Hivatalának házasságkötő terme (8671 Kapoly, Kossuth utca 56.);
  • hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése: munkanapokon hétfőtől csütörtökig 7.30 előtt, illetve 16:00 után, pénteken 7:30 előtt, illetve 13:30 után történő házasságkötés.


3.§

A házasságkötés helyszíne


  1. A házasságkötésre, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére (továbbiakban együtt: házasságkötés) alkalmas hivatalos helyiség Kapoly Község Önkormányzatának 8671 Kapoly, Kossuth utca 56. szám alatti körjegyzőségi hivatalában található nagyterme.
  2. A házasságkötés a hivatali helyiségen kívül az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló 1982. évi 17. tvr. (továbbiakban: At.) szabályai szerint, továbbá a (3) bekezdésben szabályozott feltételekkel engedélyezhető.
  3. A házasságkötés a hivatali helyiségen kívül olyan helyszínen engedélyezhető, ahol a méltó ünnepléshez szükséges feltételek biztosíthatók, különösen
    • a helyszín gondozott, hulladéktól, szaghatástól mentes legyen,
    • közlekedési és egyéb zajok a szertartás méltóságát nem zavarhatják meg,
    • biztosított az anyakönyv és az anyakönyvvezető védelme az időjárási viszonyoktól és sérülésektől,
    • a házasságkötés résztvevői számára megfelelő nagyságú tér álljon rendelkezésre,
    • más tevékenység a szertartást nem zavarhatja meg.
  4. Ha a házasságkötés szabadtéri helyszínen történik, a megfelelő esőhelyszín biztosításáról a kérelmezőnek kell gondoskodni. Az esőhelyszín megjelölése az engedély megadásának feltétele.


4. §


A házasságkötés ideje


  1. Házasságot kötni hivatali munkaidőben, az e rendeletben előírtak szerint lehet.
  2. Szabadtéri helyszínen május 2. és október 30. közötti időszakban engedélyezhető házasságkötés. A pénteki és szombati, vasárnapi házasságkötések hivatali munkaidőn kívül14 óra és 18 óra között engedélyezhető.


5. §


Hivatali munkaidőn, illetve hivatali helyiségen kívüli

házasságkötésre vonatkozó engedély

  1. A hivatali munkaidőn túli, illetve hivatali helyiségen kívüli házasságkötést a jegyző engedélyezi.
  2. Az anyakönyvvezető a házassági szándék bejelentése alkalmával tájékoztatja az igénybevevőket ilyen igény felmerülése esetén az e rendeletben foglalt feltételekről.
  3. A házasulók a hivatali munkaidőn kívüli, illetve a hivatali helyiségen kívüli házasságkötésre vonatkozó kérelmet a bejelentéskor jegyzőkönyvbe mondják, ennek hiányában írásbeli kérelmet nyújtanak be a jegyzőhöz. Az írásbeli kérelem tartalmazza a házasulók nevét, a házasságkötés kért időpontját, helyét, helyszínét, a szertartáson részt vevők várható létszámát, szabadtéri esemény esetén a tervezett esőhelyszín megjelölését, egyéb, a helyszínre vonatkozó adatokat, információkat.
  4. Az engedélyezés feltétele a hivatali helyiségen kívüli és a hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés esetében az e rendeletben meghatározott díj befizetésének igazolása, a 6. § (3) bekezdésében szabályozott kivétellel.


6. §

Díjfizetési kötelezettség


  1. A házasságkötés a hivatali helyiségben és a hivatali munkaidőben díjmentes.
  2. A hivatali munkaidőn, illetve hivatali helyiségen kívül tartott házasságkötés, mint többletszolgáltatás esetén az igénybevevők az e rendeletben meghatározott díjat kötelesek fizetni, kivéve, ha a hivatali munkaidőn, illetve hivatali helyiségen kívüli házasságkötésre rendkívüli esemény miatt kerül sor.
  3. Az (1) bekezdésben meghatározott rendkívüli eseménynek minősül különösen, ha valamelyik házasuló mozgáskorlátozottsága, egészségi állapota, kora miatt különös erőfeszítés lenne számára az anyakönyvvezető hivatali helyiségében való megjelenés; ha a házasuló állapota közeli halállal fenyeget; vagy a házasuló szabad mozgásában bíróság vagy más hatóság döntése miatt korlátozva van.
  4.  A hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés díja 2.000 Ft/ esemény, a hivatali helyiségen kívüli házasságkötés díja 2.000 Ft/esemény.
  5. A díj ellenében az önkormányzat alapszolgáltatásként biztosítja a zeneszolgáltatást a rendelkezésre álló vagy hozott CD-ről, az anyakönyvvezetői asztal díszét, a gyertyatartót, 10 főig a pezsgőspoharakat és tálcát. Versszolgáltatásért 1.000 Ft/esemény, gyertyagyújtásért, (amennyiben a házasulók gyertyáról nem gondoskodnak) 500 Ft/esemény, pezsgőért (amennyiben a házasulók arról nem gondoskodnak) 1.000 Ft/üveg díjat kell fizetni.
  6. Az (5) bekezdésben meghatározott díjfizetési kötelezettség abban az esetben áll fenn, ha az igénybevevők a szolgáltatásokat igénybe kívánják venni.
  7. A díjat számla ellenében a házasságkötés előtt kell az önkormányzat részére készpénzben befizetni.


7. §


  1. Az anyakönyvezető a házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére irányuló eljárás során az alkalomhoz illő ünnepélyes öltözetben köteles megjelenni.
  2. Az anyakönyvvezetőt a hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés esetén választása szerint a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 40.§ (1)-(2) bekezdése szerinti szabadidő vagy bruttó 5000 Ft/esemény összegű díjazás illeti meg.


8. §


E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba. Rendelkezéseit a hatálybalépést követően bejelentett házasságkötési szándék alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.




Kapoly, 2011. október 19.




                Németh Zotán                                                   Skerlecz László

                  polgármester                                                          körjegyző



Kihirdetve:




2011. október 28.

                                                                                   


                                                                                               Skerlecz László

                                                                                                     körjegyző











INDOKOLÁS

A      /2011 (X. 28.) számú rendelethez



Az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló 1982. évi 17. tvr.(a továbbiakban At.) 15/A. § (2) bekezdése szerint a települési önkormányzat biztosítja a házasságkötésre, valamint a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére alkalmas hivatali helyiséget. A házasság hivatali helyiségen kívüli megkötését, valamint a bejegyzett élettársi kapcsolat hivatali helyiségen kívüli létesítését a jegyző engedélyezi. Az engedély megadásának jogszabályban előírt feltétele, hogy a felek a tanúk – szükség esetén tolmács – jelenlétét ekkor is biztosítják, gondoskodnak a házasságkötés vagy a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésének méltó kereteiről, gondoskodnak az anyakönyvvezető helyszínre és a hivatali helyiségbe való utazásáról és egyidejűleg gondnokodnak az anyakönyv szállításáról és biztonságos visszaszállításáról, valamint az anyakönyv helyszínen való biztonságos kezelésének feltételeiről.

A házasságkötésre 2010-ben sajnálatos módon Kapoly községben nem került sor.

Az At. 25. § (1) bekezdése szerint a házasságkötés nyilvános és méltóságteljes, melyet a hivatalon kívüli házasságkötés esetén is biztosítani kell. A jelenlegi gyakorlat szerint, az ünnepélyesség biztosításához szükséges egyes eszközökről (zene- és versszolgáltatás, gyertya, dekoráció, pezsgőspohár) az önkormányzat, míg a pezsgőről, speciális dekorációról, egyedi igények teljesítéséről a házasulók gondoskodtak. Eddig az „alapszolgáltatásokért” nem kellett díjat fizetni.

A jogszabályi előírások szerint a házasságkötés és a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítéséhez a megfelelő körülmények biztosítására alkalmas hivatali helyiséget az önkormányzatnak térítésmentesen kell biztosítania. Rendkívüli esetben, illetve kérelemre a jegyző határozatban viszont engedélyezheti a hivatalon kívüli szertartást.

A 2010. évi CXLVIII. törvény az At. 15/A. §-át új bekezdésekkel egészítette ki. A 15/A. § (6)-(7) bekezdése szerint a házasság, valamint a bejegyzett élettársi kapcsolat hivatali helyiségen kívüli megkötése, létesítése, továbbá a munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként a települési önkormányzat rendeletében meghatározott mértékű díjat kell fizetni. A hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötésben, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésében közreműködő anyakönyvezetőt választása szerint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő egésze vagy része helyett az önkormányzati rendeletben meghatározott mértékű díjazás illeti meg.



Az At. 42/A. §-a szerint felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy

  • rendeletben határozza meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezésének szabályait;
  • rendeletben szabályozza a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként az önkormányzat részére, valamint az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértékét.

A Somogy Megyei Kormányhivatal állásfoglalása alapján a rendeletalkotás kötelező, a díj mértékét azonban az önkormányzat maga határozza meg, ami lehet egy teljesen jelképes összeg. Ezen túl az anyakönyvvezető munkájának díjazása miatt kötelező a rendeleti szabályozás. Eddig a hivatali időn túli munkavégzésért szabadidő járt, azonban az At. lehetővé teszi, hogy az anyakönyvvezető válasszon a szabadidő és a rendelet alapján számolt díjazás között.

A hivatkozott jogszabályi rendelkezések alapján az önkormányzatnak a fenti kérdésekben rendeleti szintű szabályozást kell alkotni.

Javaslom a Képviselő-testületnek, hogy a tervezet szerinti tartalommal alkossa meg Kapoly Község Önkormányzatának a házasságkötések és bejegyzett élettársi kapcsolatok szolgáltatási díjáról szóló rendeletet.




Kapoly, 2011. október 19.




                                                                  


                                                       Skerlecz László

                                                            körjegyző

Mellékletek