Somogyzsitfa Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018 (II.15.) önkormányzati rendelete
Somogyzsitfa Község Önkormányzata 2018.évi költségvetéséről
Hatályos: 2018. 02. 15Somogyzsitfa Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018 (II.15.) önkormányzati rendelete
Somogyzsitfa Község Önkormányzata 2018.évi költségvetéséről
2018-02-15-tól
Somogyzsitfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének
3/2018. (II.15 .) önkormányzati rendelete
Somogyzsitfa Község Önkormányzata 2018. évi költségvetéséről
Somogyzsitfa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk/2/ bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk/1/ bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
1. §
A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire terjed ki.
2. §
2. § (1) A 3. §-ban megállapított kiadási és bevételi főösszegnek, cím, alcímek szerinti részletezését az 1. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat és költségvetési szervei külön-külön alkotnak egy-egy alcímet, az önkormányzat költségvetése képezi az önálló címet.
I.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak
fő összege, a hiány/többlet mértéke
3. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2018. évi költségvetését
139.931.534,- Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,
139.931.534,- Ft tárgyévi költségvetési kiadással
állapítja meg.
Ezen belül:
működési célú bevételt 110.937.939,-Ft
- a működési célú kiadásokat 110.937.939 Ft-ban
ebből:
- a személyi juttatások kiadásait 17.768.030 Ft-ban
- a munkaadókat terhelő járulékokat 2.835.900 Ft-ban
- a dologi kiadásokat 20.973.615 Ft-ban
- az ellátottak pénzbeli juttatásait 10.000.000 Ft-ban
- egyéb működési kiadás 5.395.178 Ft-ban
- közös hivatal finanszírozás 53.965.216 Ft-ban
- a felhalmozási célú bevételt 28.993.595 Ft-ban
- előző évi pénzmaradvány 28.693.595 Ft-ban
- ingatlan értékesítés 300.000 Ft-ban
- a felhalmozási célú kiadást 28.993.595 Ft-ban
állapítja meg.
(2) Az önkormányzat elsődlegesen a hiány finanszírozását belső forrásból a pénzmaradvány igénybevételével oldja meg. A képviselő-testület a hiány finanszírozására külső támogatás igénybevételéről is dönthet. A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt – beleértve az Áht. 8/A. § (3) bekezdés c) pontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. számú melléklet alapján hagyja jóvá.
(5) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, az Áht. 8/A. § (3) bekezdés a)-b) pontjában meghatározottak szerinti finanszírozási célú műveletek bevételeit, kiadásait működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban a 3. számú melléklet alapján hagyja jóvá.
(6) A Képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi költségvetésének
Adatok: Ft-ban
Megnevezés | Kötelező feladat | Önként vállalt feladat | Államigazgatási feladat | Összesen | |||
a] | tárgyévi költségvetési bevételét | 139.931.534 | |||||
aa] | működési költségvetési bevételét | 110.937.939 | |||||
ab) | felhalmozási költségvetési bevételét | 28.993.595 | |||||
b) | tárgyévi költségvetési kiadását | 139.931.534 | |||||
ba) | működési költségvetési kiadását | 110.937.939 | |||||
személyi jellegű kiadások | 17.768.030 | ||||||
munkaadókat terhelő járulékok | 2.835.900 | ||||||
dologi jellegű kiadások | 20.973.615 | ||||||
támogatásértékű működési kiadások | 59.360.394 | ||||||
működési célú pénzeszköz átadás | |||||||
működési kölcsön folyósítás | |||||||
ellátottak pénzbeli juttatásai | 10.000.000 | ||||||
speciális célú támogatások | |||||||
tartalék | |||||||
bb) | felhalmozási költségvetési kiadását | 28.993.595 | |||||
beruházások előirányzata | 12.700.000 | ||||||
felújítások előirányzata | 16.293.595 | ||||||
támogatásértékű felhalmozási kiadás | |||||||
felhalmozási célú pénzeszköz átadás | |||||||
felhalmozási kölcsön folyósítás | |||||||
egyéb kiadások, hozzájárulások előirányzata | |||||||
fejlesztési célú céltartalék | |||||||
c) | költségvetési hiányát | ||||||
Ebből: Kötelező feladat hiány | |||||||
Önként vállalt feladat hiány | |||||||
Államigazgatási feladat hiány | |||||||
ca) | működési költségvetési hiányát | ||||||
Ebből: Kötelező feladat hiány | . | ||||||
Önként vállalt feladat hiány | |||||||
Államigazgatási feladat hiány | |||||||
eb) | felhalmozási költségvetési hiányát | ||||||
Ebből: Kötelező feladat hiány | |||||||
Önként vállalt feladat hiány | |||||||
Államigazgatási feladat hiány | |||||||
d) | előző év felhasználható tervezett pénzmaradványát | 33.771.529 | |||||
da) | d) pontból működési hiány finanszírozását szolgáló tervezett pénzmaradványát | 5.077.934 | |||||
db | d. pontból felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló tervezett pénzmaradványát | 28.693.595 | |||||
e) | finanszírozási célú műveletek bevételét | ||||||
ea) | e) pontból működést szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét | ||||||
eb) | e) pontból felhalmozást szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét | ||||||
Finanszírozási célú műveletek kiadását | |||||||
fa) | f) pontból működési finanszírozását szolgáló műveletek kiadását | ||||||
fb) | f) pontból felhalmozás finanszírozását szolgáló műveletek kiadását |
állapítja meg.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. §
(1) Az önkormányzat és költségvetési szervek bevételeit forrásonként e rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat és költségvetési szervek kiadási előirányzatait e rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét e rendelet 17. számú melléklete tartalmazza.
5.§
(1) A képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként e rendelet 7. számú melléklete szerint hagyja jóvá. A jóváhagyott új induló célok a keretösszegen belül az elfogadott rangsornak megfelelően valósíthatók meg.
(2) A képviselő-testület a beruházási kiadásokat feladatonként e rendelet 6. számú melléklete szerint állapítja meg.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát összesen, valamint önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervenként e rendelet 13. számú melléklete szerint állapítja meg.
(4) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát a 14. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
(5) A képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat e rendelet 9. számú melléklete szerint állapítja meg.
A bevételi többlet kezelése
6. §
(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 5.000.000 Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
(4) A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatain felül többletbevételét az irányító szerv egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többlet 20 %-ának megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használhatja fel. A képviselő-testület ezt az előirányzat-módosítási jogosultságot indokolt esetben az érintett költségvetési szerv értesítése mellett magához vonhatja.
Általános és céltartalék
7. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát
0 Ft összegben állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát
0 Ft összegben állapítja meg.
(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
8. §
Előirányzat-felhasználási ütemterv
Több éves kihatással járó feladatok
Közvetett támogatások
(1) A 2018. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 20. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 19. számú melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, illetőleg kedvezményezettje szerinti részletezettséggel a 21. melléklet szerint hagyja jóvá.
II.
A 2018. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
9. §
(1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletben átruházott hatáskörökön túl a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát az Áht. 74. §. (2) bekezdése alapján a polgármesterre ruházza át .
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.
10. §.
(1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület a 12. § (3) bekezdésben foglalt módon dönt.
11. §
(1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá. A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő közös önkormányzati hivatal.
(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen az, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.
(3) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy legfeljebb 1.000.000,- Ft összeghatárig a képviselőkkel előzetes telefonon történt egyeztetés alapján kötelezettséget vállaljon. Az egyeztetésről feljegyzést kell készíteni, és a tételes elszámolást a polgármester a soron következő ülésen írásban ismerteti.
(5) A képviselő-testület a (2) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
12. §
A helyi önkormányzat, illetve a helyi kisebbségi önkormányzattal történő megállapodás alapján a helyi kisebbségi önkormányzat(ok) gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő közös önkormányzati hivatal.
A költségvetési szerv gazdálkodására vonatkozó rendelkezések
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
13. §
(1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szervek éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szerveknél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a Képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) A költségvetési szervek éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
(7) Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.
(8) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
(9) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) – (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(10) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(11) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 200.000 Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják. Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásról - a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján a képviselő-testület dönt.
(12) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(13) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget
Támogatási szerződés
14. §.
(1) Az 100.000 Ft -ot meghaladó összegű támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
(3) A képviselő-testület évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.
(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 2 évig nem ítélhető meg.
Önkormányzati biztos kirendelése
15. §
(1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 71.§- ben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,
b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
d) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
(5) Amennyiben az önkormányzatnál időközben az Ámr. 167. § (1) bekezdése szerinti adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott költségvetési szervek körében, az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:
a.) az önkormányzati biztos tevékenységéről a képviselő-testületnek havonta köteles beszámolni,
b.) az önkormányzati biztos haladéktalanul köteles tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.
Költségvetés módosítása
16. §
(1) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének változása esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.
Záró és egyéb rendelkezések
17. §.
(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a 2018. évi költségvetési rendelet elfogadásáig az önkormányzat bevételeit beszedje és a legszükségesebb kiadásokat teljesítse. A felhatalmazás az új költségvetési rendelet hatályba lépésének napján megszűnik.
(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Somogyzsitfa, 2018. február 08.
Papp János sk. Kovács Józsefné sk.
polgármester aljegyző
Záradék:
Jelen rendelet Somogyzsitfa Község Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendeletében meghatározott módon 2018. február 15. napján kihirdetésre került.
Somogyzsitfa, 2018. február 15. Kovács Józsefné sk.
aljegyző