Somogyaracs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
Hatályos: 2023. 03. 14- 2024. 05. 28Somogyaracs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
Somogyaracs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, 32. cikk (1) bekezdés f, pontjában meghatározott feladatkörében a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire valamint az önkormányzatra terjed ki.
(2) Ezen rendelet meghatározza az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak ellátásához szükséges bevételeket és kiadásokat, figyelemmel a 2023. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
2. A költségvetés címrendje
2. § (1) A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Somogyaracs Község Önkormányzata önálló címet alkot.
3. A költségvetés bevételei és kiadásai
3. § A képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi költségvetését 71.507.281 Ft költségvetési bevétellel és 71.507.281 Ft költségvetési kiadással állapítja meg, ezen belül:
a) a működési célú bevételt 57.694.601 Ft-ban
b) előző évi pénzmaradványt:
ba) működési 5.036.847 Ft-ban
bb) felhalmozási 13.012.680 Ft-ban
c) egyéb felhalmozási célra átvett pénzeszközöket 127.126.091 Ft-ban
d) működési célú kiadásokat 57.694.601 Ft-ban ebből:
da) a személyi juttatások kiadásait 30.216.759 Ft-ban
db) a szociális hozzájárulási adót 2.714.433 Ft-ban
dc) a dologi kiadásokat 13.413.289 Ft-ban
dd) az ellátottak pénzbeli juttatásait 3.260.000 Ft-ban
de) egyéb működési célú kiadásokat 4.074.834 Ft-ban
df) az általános tartalékot 2.681.450 Ft-ban
dg) Áht-on belüli megelőlegezés visszafizetése 1.333.836 Ft-ban
e) a felhalmozás célú kiadásokat 13.812.680 Ft-ban állapítja meg.
4. § (1) Az Önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének mérlegszerű bemutatását az 1. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat bevételeit részletes bontásban kötelező és önként vállalt államigazgatási feladatok szerinti részletezésben a 2. melléklet, kormányzati funkciók szerinti bontásban a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat kiadásait elkülönítetten jogcímenkénti bontásban kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti részletezésben a 3. melléklet, kormányzati funkciók szerint bontásban a 4. melléklet tartalmazza.
(4) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásait részletes bontásban kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti részletezésben 5. melléklet tartalmazza.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát, a (6) bekezdésben foglaltak kivételével 1 főben állapítja meg.
(6) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát 12 főben állapítja meg.
(7) A képviselő-testületnek 2023. évben adósságot keletkeztető ügylete nincs, az ezzel kapcsolatos kimutatást a 7. melléklet tartalmazza.
4. A bevételi többlet kezelése
5. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, ill. pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, ill. pénzügyi műveletek lebonyolítását költségvetési évet tekintve összesen maximum 1.000.000 Ft–ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.
5. Általános és céltartalék
6. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 2.681.450 Ft összegben állapítja meg.
(2) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
6. Többéves kihatással járó döntések, európai uniós programok, projektek
7. § A képviselő-testület többéves kihatással járó feladatról, ill. európai uniós forrásból megvalósuló programok, projektek tárgyában nem döntött.
7. Előirányzat- felhasználási ütemterv
8. § A költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 6. melléklet tartalmazza.
8. A költségvetés végrehajtásának szabályai
9. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításáról a (2)-(4) bekezdésben foglaltak figyelembe vételével a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a B11. Önkormányzatok működési támogatásai rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat és a B21. Felhalmozási célú önkormányzati támogatás rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat módosítására a K512. Tartalékok rovaton megtervezett költségvetési kiadási előirányzattal szemben.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a (2) bekezdésben megjelölt kivétellel a B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről, a B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, a B6. Működési célú átvett pénzeszközök és a B7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatain megtervezett költségvetési bevételi előirányzatok módosítására a bevételhez kapcsolódó célnak megfelelő költségvetési kiadási előirányzatok egyidejű módosításával.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra.
(5) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(6) A helyi önkormányzat pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
(7) Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.
9. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
10. § (1) A polgármester önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva az önkormányzat részére engedélyezett létszám (álláshely)-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
10. Támogatási szerződés
11. § (1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
(2) A képviselő-testület 4 évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.
(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás egy évig nem ítélhető meg.
(4) Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerüljenek kiutalásra.
11. Szolgáltatási szerződés
12. § (1) Az önkormányzat szakmai alapfeladata keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:
(2) Az önkormányzatnál, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(3) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(4) A szerződéskötés feltétele, hogy
a) az önkormányzat az adott feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és az önkormányzaton belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(5) Jogszabályban vagy az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a) az ellátandó feladatot,
b) a díjazás mértékét,
c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d) a szerződés időtartamát,
e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy
f) ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
g) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
12. Önkormányzati biztos kirendelése
13. § (1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 71. §. (2) és (3) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
b) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
c) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
(5) Amennyiben az önkormányzatnál időközben az Ámr. 167. § (1) bekezdése szerinti adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott költségvetési szervek körében, az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:
a) az önkormányzati biztos tevékenységéről a képviselő-testületnek havonta köteles beszámolni,
b) az önkormányzati biztos haladéktalanul köteles tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.
13. Pótköltségvetés, költségvetés módosítása
14. § (1) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 10 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.
(2) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 30 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén pótköltségvetési rendeletet kell elfogadni. A pótköltségvetési rendeletnek újból meg kell állapítania a költségvetési rendeletnek az előirányzatok meghatározására vonatkozó rendelkezéseit.
14. Záró és egyéb rendelkezések
15. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.