Baté Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2015 (II.27.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2017. 04. 29- 2017. 11. 28

   Baté Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.)  az Szt. 10. § (1) bekezdésében a 6. §-9. §. tekintetében,  az Szt. 32. § (1) bekezdés b) pontjában a 6§.  (1) bekezdés tekintetében, az Szt. 32. § (3) bekezdésében a 8. §. -9. §. tekintetében,  az Szt. 45. § (1) és (3) bekezdésében a 13. §-27. § tekintetében, az Szt. 48. § (4) bekezdésében a 28. §. tekintetében,  az Szt. 132. § (4) bekezdés g) pontjában a 13. §-27. §.  tekintetében, az Szt. 134/E. §  kapott felhatalmazás alapján a 30.§.  tekintetében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja, alapelvei

1. §

(1)  A rendelet célja, hogy a Képviselő-testület eleget tegyen az Sztv. által előírt szabályozási kötelezettségének, és a szociális gondoskodás hatáskörébe tartozó feladatait tekintve megállapítsa az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.

(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek. Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek, amennyiben pedig a támogatásra szoruló élethelyzet nekik felróható okból következett be, életmódjuk, életvezetésük megváltoztatásával kötelesek elősegíteni helyzetük javítását.

(3)  A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az önkormányzat valamint annak szervei, továbbá a településen működő oktatási, egészségügyi és civil szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.


2. A rendelet hatálya

2. §

(1)A rendelet hatálya Baté község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, az Sztv. 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.

[1] (2)A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a közösen fenntartott intézményeknél a gesztor önkormányzat rendelete tartalmazza az igénybevétel és a fizetendő térítési díjra vonatkozó szabályokat. Családsegítés, étkezés, nappali ellátás, házi segítségnyújtás vonatkozásában gesztor önkormányzat Igal, a feladat ellátó az Igali Alapszolgáltatási és Szociális Központ. A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás vonatkozásában gesztor önkormányzat Igal. „


3. Értelmező rendelkezések

3. §

(1) Eltérő szabály hiányában a rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére az Sztv. 4. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.   


(2)  A rendelet alkalmazásában:

1.  Elemi kár: árvíz, villámcsapás, tűzvész, szélvihar, belvíz

2. Különös méltánylást érdemlő helyzet: a családban bekövetkezett rendkívüli esemény /haláleset, természeti katasztrófa, elemi kár, amely  a család összjövedelem és mobilizálható vagyontárgyát is meghaladja.

3. Mobilizálható vagyontárgy: A lakhatás feltételeihez szükséges vagyontárgyakon felüli ingatlan és ingó vagyontárgy.

4. Rendkívüli élethelyzet különösen: gyógyíthatatlan betegség, váratlan haláleset, család bármely tagjának munkaviszonyának váratlan elvesztése,  

5. Vagyontalan: nincs mobilizálható vagyontárgya.


II. Fejezet


A szociális gondoskodás rendszere

4. Hatásköri és eljárási rendelkezések

4. §

(1) Az e rendeletben meghatározott ellátások tekintetében - ha a rendelet eltérően nem szabályozza  -  a képviselő-testület és átruházott hatáskörben    a polgármester jár el.

[2] (2)A képviselő-testület dönt az e rendeletben megállapított jogtalanul felvett ellátás visszafizetéséről, részletfizetésről, és elengedéséről, a települési krízis támogatásról, települési kamatmentes kölcsön támogatásról, települési táborozási és kirándulási támogatásról, állami támogatásként adott szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatásról,  települési ösztöndíj pályázati támogatásról,  a beiskolázási támogatás összegéről, a Mikulásnapi támogatás összegéről.”

 (3) A polgármester átruházott hatáskörben dönt e rendeletben megállapított települési rendkívüli támogatásról, települési temetési támogatásról, települési születési támogatásról,  települési beiskolázási támogatásról, települési gyógyszertámogatásról, települési mikuláscsomagi támogatásról, települési lakásfenntartási támogatásról, települési rendkívüli rendszeres támogatásról,  köztemetés elrendeléséről, köztemetés költségeinek részletfizetési kötelezettségéről.

5. §

(1)Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését

a) pénzbeli- és természetbeni ellátások nyújtásával;

b) személyes gondoskodást biztosító ellátások  társulásban történő megszervezésével biztosítja.

(2) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Sztv-ben, illetve  e rendeletében meghatározott feltételek szerint  megállapított ellátásokat nyújtja.

(3)Az önkormányzat pénzbeli, vagy természetbeni szociális ellátásként:

  1. rendkívüli és rendszeres települési támogatást állapíthat meg,
  2. köztemetést biztosít.


6. §.


(1)  Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, az ellátás iránti kérelmet a Batéi Közös Önkormányzati Hivatal Baté, Fő u. 7.  (továbbiakban: Hivatal)  lehet előterjeszteni az e célra rendszeresített a rendelet 1. függelékében meghatározott formanyomtatványokon.

(2) A  Hivatal szociális igazgatással foglalkozó köztisztviselői valamint a 3. § szerint eljáró szervek az eljárás során kötelesek a kérelmezők részére a szükséges tájékoztatást megadni, jogaikra és kötelezettségeikre a figyelmet felhívni, különös tekintettel az Sztv. 9. és 17. §-ában foglaltakra.


(3) Az önkormányzati hatósági ügyekben az önkormányzat közigazgatási hatósági eljárásban az elektronikus ügyintézésről szóló rendeletében foglaltak az irányadóak.

7. §


(1)  A kérelmező a vagyoni és jövedelmi viszonyait az Sztv. 10. §. (2)-(5) bekezdésében foglaltak alapján igazolja.

(2)  A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat. Ezek különösen a következők lehetnek: 

a)munkáltató által kiadott keresetigazolás,

b) rendszeres pénzellátásoknál az azt megalapozó határozat vagy a kifizetésről szóló igazolószelvény

c) nyugdíjszerű ellátásoknál és a gyermek ellátásához kapcsolódó támogatások kifizetéséről  szóló igazolószelvény( pl. nyugdíjszelvény), vagy az ezt tartalmazó előző havi bankszámlakivonat,

d) egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozat, kifizetési bizonylat, szerződés,

e)a vállalkozó esetében a NAV által kiadott igazolás az előző gazdasági év SZJA alapjáról

(3)  Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a  Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek és a kérelmező nyilatkozik arról, hogy azok tekintetében változás nem történt.

  (4) E rendeletben meghatározott támogatási kérelmekhez, ahol a rendelet jövedelmek igazolását írja elő szükséges a  pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27) Kormány rendelet (továbbiakban: Korm.r. ) 1. mellékletében található Vagyonnyilatkozat és a (2) bekezdésben meghatározott jövedelemigazolásokat kell csatolni.

(5) Mellőzni kell a jövedelem-nyilatkozatot és a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatot, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző  három  hónapon belül már részesült olyan ellátásban, amelyhez a jövedelmi-és vagyoni helyzetét igazolta, és a helyzetében nem történt a jogosultságát érintő változás. Erről a kérelmező írásban köteles nyilatkozni.

(6) E rendeletben megállapított támogatások megállapításához a kérelmezőnek kell csatolni a rendelet függelékében szereplő kérelem nyomtatványt és a támogatáshoz előírt jövedelemnyilatkozatot, vagyonnyilatkozatot és a szükséges igazolásokat.

(7) [3]A képviselő-testület e rendeletben meghatározott jövedelemviszonyok vizsgálatától eltekinthet, amennyiben  a kérelmező lakóingatlanában azonnali beavatkozást és életveszély elhárítását igénylő elemi kár keletkezett, vagy a támogatás életveszély, vagy gyermek veszélyeztetettségét okozó körülmény megszüntetését szolgálja.


8. §

(1) A rendszeres pénzbeli települési ellátásokat utólag minden hónap 5-éig kell folyósítani a megadott számlaszámra, számlaszám hiányában házipénztárból folyósítható.

(2) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani. 

(3) A természetbeni települési támogatásokat biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat tartalmazza.

„ (4)[4] Amennyiben a kérelmező életkörülményei azt igazolják, a megállapított  természetbeni támogatást az Igali Alapszolgáltatási Szociális Központ Igal családgondozója,  házigondozója közreműködésével kerül kiosztásra, pl. élelmiszerre, ruhára. Ebben az esetben a támogatás felhasználásáról a családgondozó köteles számlával elszámolni az önkormányzat felé a határozatban megállapított természetbeni ellátás megvásárlásáról és a jogosult részére történő átadásáról.”

9. §

(1) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, továbbá a (2) bekezdésben meghatározott környezettanulmány alapján köteles meghozni. A környezettanulmány elvégzéséről - a személyes gondoskodást nyújtó ellátások kivételével - az önkormányzat a  Hivatal  útján gondoskodik.

(2) Környezettanulmány készítése lakásfenntartási kérelem elbírálása esetén  kötelező, továbbá azon esetben, ha az önkormányzatnak hivatalos tudomása van a kérelmező kérelmében foglaltaktól eltérő életkörülményeiről.

(3) Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 1 éven  belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.

(4) Amennyiben a környezettanulmány eredményeként vélelmezhető, hogy a kérelmező jövedelmi és vagyoni helyzetére vonatkozóan valótlan adatot közölt, az Sztv. 10. §. (7) bekezdés szerint az állami adóhatóságtól kérni  kell az 1 főre jutó havi jövedelem kiszámításánál figyelembe veendő személy személyi jövedelemadó alapjának közlését.


5. A jogosulatlanul igénybevett ellátás visszatérítése

10. §

(1) Az Sztv. 17. § /5/ bekezdése alapján foglaltak szerint a helyi önkormányzat hatáskörébe tartozó szociális ellátások  jogosulatlanul igénybevételének és  annak kamatainak megtérítésének elrendelése esetén a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését veszélyeztetné vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna és a visszafizetésre kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét.

(2) Kérelemre a visszafizetési kötelezettségre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.(3) A jogtalanul felvett ellátás visszafizetéséről, részletfizetésről és elengedéséről  a képviselő-testület dönt.

III. Fejezet

Pénzbeli és természetbeni szociális települési támogatások 

11. §

(1) E rendelet alapján a jogosult részére eseti vagy rendszeres pénzbeli,  természetbeni települési támogatást és köztemetést lehet megállapítani.

(2) Az eseti települési pénzbeli és természetbeni támogatás adható:

a) települési rendkívüli támogatásként

b) települési temetési támogatásként

c) települési krízis támogatásként

d) települési kamatmentes kölcsön támogatásként

e) települési születési támogatásként

f) települési beiskolázási támogatásként

g) települési táborozási és kirándulási  támogatásként

h) települési gyógyszertámogatásként

i) „Mikulásnapon” adott mikuláscsomag települési  támogatásként,

j) állami támogatásként adott  szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatásra

[5] k) települési ösztöndíjtámogatásként”


(3)A rendszeres települési támogatás adható:

  1. települési lakásfenntartási támogatásként
  2. települési rendkívüli támogatásként
  3. települési ösztöndíj pályázati támogatásként.

(4) Természetben nyújtott szociális ellátások közül köztemetés biztosítható.


12. §.

(1) Az önkormányzat e rendeletében megállapított települési támogatások természetbeni megállapításnak akkor van helye, ha  a kérelem arra irányul, vagy az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli támogatás felhasználása nem rendeltetésnek megfelelően történik.

(2) A rendszeres lakásfenntartási támogatás természetben nyújtott formája elsősorban a közüzemi díjnak a közvetlenül a szolgáltató részére történő utalásával történhet.

(3)A települési támogatások  természetben nyújtott formája lehet köztemetés esetén az eltemettető cégnek történő átutalás, egyéb esetben élelmiszercsomag, Erzsébet-utalvány, tüzelőanyag biztosítása, vagy a támogatás meghatározott célra történő utalása, ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díjat is, tankönyvvásárlás,  a közüzemi számlák kifizetését.

 IV. Fejezet

Eseti települési támogatások

  1. Települési rendkívüli támogatás

13. §.

(1)Az önkormányzat a létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került, vagy időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére eseti települési rendkívüli támogatást nyújthat.

(2) Települési rendkívüli támogatás kérelemre az e rendeletben meghatározott egyéb települési támogatásokon kívül adható, alkalmanként  évente legfeljebb 2 alkalommal .

 (3) A települési rendkívüli támogatás az Sztv. 45. §. (4) bekezdésén kívül még az alábbi célokra állapítható meg:

  1. ellátatlan munkanélküliek segélyezésére,
  2. élelmiszer, ruha, gyógyszer, tüzelő vásárlásra,
  3. gyermekétkeztetési térítési díjhátralék kifizetésére.
  4. [6]közüzemi díjhátralékok rendezésére.



(4) Települési rendkívüli támogatásra való jogosultság feltétele, hogy:

  1. a kérelmező családjában az egy főre jutó havi  jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át ne haladja meg vagy,
  2. egyedülálló, vagy gyermekét egyedül nevelő szülő esetében az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét és 
  3.  vagyontalan.

(5) A települési rendkívüli támogatás összege 1.000 Ft-tól 20.000,-Ft-ig terjedhet.

(6) A települési rendkívüli támogatás  megállapítását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.

(7) A települési rendkívüli támogatás pénzbeli és természetbeni ellátásként is adható.

(8) A polgármester különös méltánylást igénylő helyzetben az évente két alkalommal adható rendkívüli támogatásnál több alkalommal is adhat támogatást, amennyiben ez a kérelmező és családjában létfenntartása miatt elkerülhetetlen.

(9) [7]A települési rendkívüli támogatás a (2) és (8) bekezdésen kívül hivatalból is megállapítható, különösen nevelési-oktatási intézmények,  gyámhatóság, családvédelemmel foglalkozó intézmények, védőnő, háziorvos, család, vagy gyermekek érdekét védő társadalmi szervezetek kezdeményezésére, közműszolgáltatók kérésére.

(10)[8] A nevelési oktatási intézmények, gyámhatóság, családvédelemmel foglalkozó intézmények, védőnő, háziorvos, család, vagy gyermekek érdekét védő társadalmi szervezetek kezdeményezésére megállapított pénzbeli települési rendkívüli támogatás felhasználásáról a jogosultnak az átvételt követő 30 napon belül számlával kell elszámolnia az önkormányzat felé. 

7. Települési temetési támogatás

14. §.

(1) Települési temetési támogatás adható annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját , illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és a temetés költségeit a nevére szóló számlával igazolja.


(2)  Az (1) bekezdésben alapján nem állapítható meg annak a települési temetési támogatás, aki a hadigondozásról szóló  törvény alapján  temetési hozzájárulásban részesül.

[9] (3) Az (1) bekezdésben megállapított  települési temetési támogatás összege 30.000 ,-Ft.

 (4) A támogatási iránti kérelmet legkésőbb a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani, a határidő elmulasztása jogvesztő.

(5) A kérelemhez az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonat fénymásolatát, továbbá a temetés költségeiről kiállított számla eredeti példányát kell csatolni.

(6)A temetés költségeit igazoló számla utólag a kifizetést követő 10 napon belül is benyújtható, amennyiben a kérelmező ezt jelzi  a kérelemben és vállalja az utólagos elszámolási kötelezettséget, amit a határozatban neki elő kell írni. Amennyiben e kötelezettségét a támogatásban részesülő nem teljesíti, vele szemben úgy kell eljárni, mint aki az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen vette volna igénybe a támogatást.

(7)A megállapított támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét és az arról szóló határozat számát a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell adni.

(8) Az (1) bekezdésben megállapított települési temetési támogatás arra jogosultnak jövedelmi vizsgálata nélkül kérelemre állapítható meg.

(9) A települési temetési segélyt átruházott hatáskörben a  polgármester állapítja meg.

8. Települési krízis támogatás

15.  §.


 (1) Települési krízis önkormányzati támogatásban részesíthető az, akinek családjában elemi kár, családi tragédia /hirtelen haláleset/ történt. A települési krízis  önkormányzati támogatás összege a mindenkori öregségi nyugdíj ötszöröséig terjedhet és háztartásonként adható kivételes méltányosságból.

(2) Támogatásra jogosult, akinek a családjában  az 1 főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200%-át nem haladja meg, egyedülállónál és gyermekét egyedül nevelő szülőnél a nyugdíjminimumot 250%-át nem haladja meg.

(3) A támogatás háztartásonként egy évente maximum egyszer adható.

(4) A támogatáshoz csatolni kell a krízis helyzet igazolását szolgáló bizonyítékokat (pl: szakértői vélemény, háziorvosi igazolás, halotti anyakönyvi kivonat)

(5) A települési krízis önkormányzati támogatás megállapítása a képviselő-testülete hatásköre.


9.  Települési kamatmentes kölcsön támogatás 

16. §.

(1) Az települési kamatmentes kölcsön adható pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő, kamatmentes kölcsön formájában is, ha a kérelmező baleset, betegség, elemi kár vagy más előre nem látható ok miatt került rendkívüli élethelyzetbe, s az összeg a gyógykezeléshez,  az elemi kárral sújtott ingatlana felújításához szükséges.

(2) Települési támogatás kamatmentes kölcsönként akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában   az 1 főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét nem haladja meg és vagyontalan.

(3) A kérelemhez kell csatolni a kamatmentes kölcsön indoklásában felsorolt bizonyítékokat (Pl. számlák, szakértői vélemények, háziorvosi igazolás.)

(4) A települési kamatmentes kölcsön összege 10.000,-Ft-tól – 100.000,Ft-ig terjedhet, egy évben maximum egyszer igényelhető háztartásonként.

(5) A települési kamatmentes kölcsönt 10 hónap alatt, havi egyenlő részletekben kell visszafizetni, a felvételét követő hó 10-től kezdve, amelynek visszafizetését a kérelmezőnek a kérelemben kell vállalnia.

(6) A települési kamatmentes kölcsön igénybevételének visszafizetésének feltételeiről megállapodást kell kötni, amelyben a kérelmező és az együtt élő családtagokat egyetemleges adóstársként kell feltüntetni.

(7) A kölcsönszerződésben biztosítékul ki kell kötni azt, hogy amennyiben az adós, vagy egyetemleges adóstársa bármekkora havi törlesztő részlet befizetését elmulasztja, vagy azzal késedelembe esik a hátralévő teljes kölcsönösszeg egy összegben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:154. §. ban meghatározott kamattal együtt esedékessé és behajthatóvá válik.(8) Amennyiben a kölcsön összegét a kérelmező bizonyíthatóan nem a kérelemben feltüntetett célra használta fel úgy az ellátást jogtalanul igénybevettnek kell tekinteni és egy összegben 30 napon belül vissza kell fizetni.

(9) Újabb települési kamatmentes kölcsön a kérelmező által addig nem igényelhető, amíg az előző kamatmentes kölcsönt nem fizette vissza.

(10)A települési kamatmentes kölcsön megállapítása a képviselő-testület hatásköre.

(11) A kérelmezővel kötött kölcsönszerződést a polgármester és a jegyző írja alá.


10. Települési  születési támogatás

17. §.


[10] (1) A polgármester átruházott hatáskörben gyermek születése esetén bármelyik a gyermekkel együtt élő szülő kérelmére települési születési támogatást állapít meg, amennyiben a megszületett gyermek lakóhelye Batéban van.

 (2) A települési születési támogatást a polgármester a jövedelemvizsgálat nélkül  állapítja meg

.(3) A települési születési támogatás iránti kérelmet a születés követő 60 napon belül lehet benyújtani, a határidő elmulasztása jogvesztő.

(4) A települési születési támogatás  folyósításához a gyermek születési anyakönyvi kivonatát

be kell mutatni.

(5[11]) A települési születési támogatás egyszeri összege  30.000,-Ft.”



11. Települési beiskolázási  támogatás

18. §.


(1) A képviselő-testület az önkormányzat éves szociális segélykeret összegének figyelembevételével beiskolázási támogatást állapíthat meg a család jövedelmi viszonyaitól függetlenül az  általános iskolás, közép és felsőfokú intézmények nappali iskolarendszerű  oktatásában részesülő gyermek és fiatal felnőtt beiskolázásához és az óvodába járó gyermek óvodába járásához.

(2) A települési beiskolázási támogatás megállapítására a jövedelemviszonyok vizsgálata nélkül az (1) bekezdésben foglalt jogosultaknak kérelemre állapítható meg.

(3)[12] A beiskolázási támogatás maximum összege 25.000,-Ft.

(4)Az  óvodásoknak,  általános iskolásoknak, középiskolásoknak és felsőfokú intézményekben tanulók után járó támogatások  pontos összegéről a képviselő-testület a tanévkezdésig, de legkésőbb  minden év végéig határozatban dönt. 

[13](5) A települési beiskolázási támogatásra a kérelmet minden év július 1.től –november 30-ig lehet beadni. „

 (6) A beiskolázási támogatás  kifizetésének feltétele a közoktatási intézmény által kiállított a gyermek iskolalátogatási bizonyítványának, óvodás esetében az óvodába járásáról szóló igazolás bemutatása.

(7) Az egyedi támogatási kérelmekről a képviselő-testületi határozatban foglalt támogatási összeg figyelembevételével átruházott hatáskörben a polgármester dönt.


12.  Települési táborozási és kirándulási támogatás

19. §.

(1) A képviselő-testület az óvodák, általános iskolák megkeresése alapján az intézménybe járó gyerekek (óvodások, általános iskolások) részére az intézmények által szervezett táborokhoz, kirándulásokhoz,  táborozási és kirándulási  támogatást állapíthat meg.

(2) A települési táborozási, kirándulási támogatás egy gyermeknek egy évben maximum csak egy táborozáshoz vagy kiránduláshoz állapítható meg, elsősorban a tábort, kirándulást szervező, és a táborozást, kirándulást kérelmező intézmény részére történő közvetlen átutalásához.

(3)A települési táborozási és kirándulási  támogatás maximum összege  5.000,-Ft.

(4) A települési táborozási és kirándulási  támogatásról a képviselő-testület dönt.

13. Települési gyógyszertámogatás

20. §.

(1) A gyógyszerkiadásokra tekintettel települési gyógyszertámogatásra jogosult az a személy, aki a gyógyszerkiadásai és a betegségéhez kapcsolódó kiadásai miatt időszakosan létfenntartási gonddal küzd. 

(2) A kérelemhez csatolni kell a háziorvos és a gyógyszertár igazolását az igénylő  megbetegedésének kezeléséhez szükséges gyógyszerszükségletéről és annak költségéről.

(3) Eseti gyógyszertámogatást gyógyszerre egy naptári évben maximum két alkalommal lehet megállapítani.

(4) Eseti települési gyógyszertámogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha

a) családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló esetén 200%-át nem haladja meg, és

b) gyógyszerkiadásai, illetve a betegségéhez kapcsolódó kiadásai a kérelem benyújtását megelőző két hónapon belül elérik, vagy meghaladják a havi 6000 ,-Ft-ot és közgyógyellátásra nem jogosult.

(5) Az alkalmanként megállapított eseti települési gyógyszertámogatás maximális összege 5000,-Ft.

(6) A támogatás megállapításáról és a folyósítás módjáról átruházott hatáskörben a  polgármester dönt.


14.  Települési mikuláscsomagi támogatása

21. §.

„(1) [14]A települési önkormányzat képviselő-testülete hivatalból a Batéban lakóhellyel rendelkező 0-12 éves korú gyermekek részére a települési „Mikulásnap” rendezvényen települési mikuláscsomagot biztosíthat természetben, elsősorban élelmiszer csomag formájában”


(2) A támogatás mértékéről a képviselő-testület legkésőbb november hónapban dönt.

(3) A jogosult gyermekek szülői a támogatás átvételét aláírásukkal igazolják.

(4) A jogosultak részére a támogatást hivatalból átruházott hatáskörben  a polgármester állapítja meg, a támogatások kiosztását a képviselő-testülete szervezi meg.


15. Állami támogatásként adott  szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatása

22.§.

A képviselő-testület az állam által biztosított szociális tűzifa támogatást minden évben a szociális tűzifáról szóló központi rendeletben előírt önerővel kiegészíti, és az önkormányzat külön rendelete alapján biztosítja az arra jogosultak részére a szociális tűzifa támogatáshoz való hozzájutást, és a szociális tűzifa házhozszállítását a költségvetésében biztosított szociális kerete terhére.


„16. Települési ösztöndíjtámogatás[15]

23. §.

 (1) A Képviselő-testület a szociális segélykeret összegének figyelembevételével a Batéban lakóhellyel  rendelkező az általános iskola 5-8 évfolyamán vagy  középfokú tanulmányi jogviszonnyal rendelkező tanulók részére települési ösztöndíjtámogatást biztosíthat.

(2) A települési ösztöndíjpályázatra  jogosult az (1) bekezdésben meghatározott:

a)  középfokú tanulói jogviszonnyal rendelkező tanuló, ha  a magatartás és szorgalom érdemjegyek nélkül számított   érdemjegyeinek évvégi átlaga  legalább 4,5 vagy ezt meghaladó és

b) általános iskola 5-8. évfolyamon tanulói jogviszonnyal rendelkező tanuló, ha a  magatartás és szorgalom érdemjegyek nélkül számított érdemjegyeinek  évvégi átlaga legalább 4,5 vagy ezt meghaladó.

(3) A települési ösztöndíjtámogatás a jövedelemviszonyok vizsgálata nélkül a  nagykorú tanuló, vagy a gyermek törvényes képviselője által adott év június 30-ig benyújtandó kérelemre állapítható meg. 

(4) A települési ösztöndíjpályázat kérelemhez a tanuló évvégi bizonyítvány másolatát csatolni kell.

(5) A Képviselő-testület a benyújtott kérelmeket tárgyév augusztus 20. napjáig bírálja el.

 (6)A települési ösztöndíjtámogatás maximális  összege gyermekenként:

a) középfokú tanulói jogviszonnyal rendelkezők esetében a tárgyévi tanévben maximum 20.000 Ft,

b) az általános iskola 5-8. évfolyamán tanulói jogviszonnyal rendelkezők esetében a tárgyévi tanévben maximum 15.000 Ft.

(7) A  tanulóknak megállapítható ösztöndíjtámogatás  pontos összegéről a képviselő-testület a augusztus hó végéig határozatban dönt. Az egyedi támogatási kérelmekről a képviselő-testületi határozatban foglalt támogatási összeg figyelembevételével átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

(8) A támogatások kifizetésére a döntést követő 15 napon belül kerül sor.

V. Fejezet


Települési rendszeres támogatás


17. Települési lakásfenntartási támogatás


24. §.

(1) Települési lakásfenntartási támogatás a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez egy évre állapítható meg.

[16] (2) Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

 (3) A települési lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. 

(4)[17] A települési lakásfenntartási támogatás havi összege:

a) ha a háztartásban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 200 %-át nem haladja meg: 5000 Ft/hó

b) ha a háztartásban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 200 %-át meghaladja, de nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum  300 %-át  3500 Ft/hó.

 (5) A lakásfenntartási támogatást elsősorban természetben kell biztosítani az alábbi szempontok és sorrend alapján:

a) közüzemi vízdíjra a közszolgáltatónak történő utalással,

b) előrefizetős villanyóra esetén a szolgáltatónak történő utalással

c) gáz- és villanyköltségek esetén a közszolgáltatónak történő utalással

d) szemétszállítási díj esetén a közszolgáltatónak történő utalással.

(6) Pénzbeli támogatásra csak abban az esetben van lehetőség, ha nem rendelkezik a kérelmező és a vele egy háztartásban élők egyike sem az adott ingatlanra vonatkozó havi közüzemi számlával. 

(7) A lakásfenntartási támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani. 

(8) A lakásfenntartási támogatást átruházott hatáskörben a polgármester állapítja meg a Hivatal közreműködésével.

(9) Kérelemhez csatolni kell legalább egy havi közüzemi díjakról szóló számla (víz, villany, gáz, szemétdíj) másolatát, ami nem lehet három hónapnál régebbi.



25. §.

(1)A települési lakásfenntartási támogatásra jogosultság további feltétele, hogy a  kérelmező (továbbiakban:  jogosult)      lakókörnyezete rendezettségére előírt kötelezettségét biztosítsa.

(2)A jogosult az (1) bekezdésben a lakókörnyezete rendezettségére előírt kötelezettségei,  hogy az általa életvitelszerűen lakott lakást vagy házat:  

  1. tartsa tisztán,
  2. az épület állaga ne veszélyeztesse az emberi életet, vagy testi épséget,
  3. a lakóház környezetében hulladékot ne halmozzon fel,
  4. a házhoz tartozó udvart és kertet gyomtalanítsa, végezze el a rendszeres kaszálást, közérdekű védekezési kötelezettségének tegyen eleget, parlagfű irtása,
  5. egészségügyi kártevők elszaporodását meggátolja,
  6. kerítésen kívül határos területen, járdán hulladékot ne  tároljon,
  7. az épület, és ingatlan előtti járda hó és jégmentesítési, gyommentesítési, portalanítási kötelezettségét teljesítse.

(3)A polgármester a 25. § (2) bekezdésében meghatározott feltételek teljesítésére 7 napos határidő  kitűzésével szólítja fel a jogosultat az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével a kifogásolt hiányosságok megszüntetésére, figyelmeztetve, hogy a meghatározott kötelezettség nem teljesülése a támogatási kérelem elutasítását vagy a folyósított támogatás azonnali megszüntetését vonja maga után és  a jogosultat két hónapig kizárja magát újabb lakásfenntartási kérelem benyújtásának lehetőségétől.

(4)A lakásfenntartási támogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően normatív lakásfenntartási támogatás került megállapításra az Sztv. 38.§-a alapján, a jogosultsága fennállásáig.

18. Települési rendkívüli rendszeres támogatás

26. §.

(1) E rendelet 13. §-ában (3) és (4) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelően megállapítható települési rendkívüli rendszeres támogatás maximum 6 hónapon keresztüli folyósítással  természetben vagy pénzbeli ellátásként. 

(2) A rendszeres támogatásra különösen azon kérelmezőknek állapítható meg, akik nem részesülnek rendszeres pénzellátásban.

(3)Azon személy, aki legalább 3 hónapig havi rendszerességgel rendkívüli támogatást kapott, az abban a költségvetési évben már nem jogosult az éves két alkalommal adható rendkívüli eseti települési támogatásra, kivéve a 13. §. (8) bekezdést.

(4)A rendszeres települési  rendkívüli támogatásról átruházott hatáskörben a polgármester dönt, aki rendelkezik a  támogatás természetbeni vagy pénzbeli folyósítás formájáról.

(5) A támogatás havi összege maximum 5000,- Ft-ig terjedhet.



19. Települési ösztöndíj pályázati támogatás

27 .§.

(1) A képviselő-testület a Bursa Hungarica ösztöndíjpályázat keretében a Bursa Hungarica pályázati kiírásoknak megfelelően minden évben pályázatot hirdet a batéi közép -  és felsőoktatási tanulmányokat folytató tanulók részére.

(2) A beérkezett pályázatokat a Bursa Hungarica által meghirdetett pályázati feltételek alapján a képviselő-testület elbírálja és  támogatja a kérelmezőket a szociális rászorultságtól függetlenül.

(3) A támogatás mértékét és összege maximum 5000,-Ft/hó lehet, amelynek pontos mértékéről a képviselő-testület dönt a pályázatok és a költségvetés függvényében. 

(4) A támogatás megállapításáról  a képviselő-testület dönt.

(5) A támogatás elbírálásához a Bursa Hungarica ösztöndíjpályázat által kért dokumentumokat kell csatolni,  jövedelemigazolást és  iskolalátogatási bizonyítványt.

(6) Az ösztöndíjpályázat elutasítására csak a pályázati kiírásban szereplő kizáró feltételek alapján kerülhet sor.

VI. Fejezet

 Köztemetés

28. §

(1) A képviselő-testület felhatalmazása alapján a polgármester átruházott hatáskörben a településen elhunyt személy közköltségen történő eltemetéséről a tudomásszerzést követő 21 napon belül  gondoskodik, ha

  1. nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
  2. az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

(2)Ha az elhunyt személynek olyan ingó vagy ingatlan vagyona maradt, melyből a temetés költsége visszaigényelhető, a temetés költségét hagyatéki teherként az illetékes közjegyzőnél be kell jelenteni, vagy az eltemettetésére kötelezett személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

(3)Ha az eltemettetésre jogosult nyilatkozatában vállalja a megtérítést,  akkor 10 havi részletfizetést engedélyezhet a visszafizetésre.



VII. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

29.  §.

[18]. (1) Az önkormányzat  az Igali Alapszolgáltatási Szociális Társulás által étkeztetést, házi segítségnyújtást, családsegítést, idősek nappali ellátását és jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szociális alapszolgáltatást  biztosít.”

 (2)Az ellátások igénybevételét és a térítési díjakat a gesztor önkormányzat rendeletet tartalmazza.


VIII. Fejezet

 Átmeneti és záró rendelkezések

30 §

(1) E rendelet 2015. március 1-jétől lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, kivéve a lakásfenntartási támogatások vonatkozásában, ahol  a rendelet hatálybalépése előtt megállapított lakásfenntartási támogatás lejártát követően beadott e rendelet szerinti új kérelmek vonatkozásában kell alkalmazni.

(2)A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszi Baté Község Önkormányzat Képviselő-testületének  a  szociális  ellátások helyi szabályairól szóló 14/2013 (XII.23) önkormányzati rendelete.

Zsalakó Ernő                                                                                  Patakiné Kercsó Szilvia

polgármester                                                                                   jegyző

Záradék:

A rendelet kihirdetve:

Baté, 2015.  február 27.

                                                Patakiné Kercsó Szilvia

                                                                 jegyző


Egységes a 11/2015 (XI.20.) Ör. és 3/2016. (IV.11.), 2/2017. (IV.27.)  Ör. módosítással. 2017. április 29-től hatályos


Patakiné Kercsó Szilvia

jegyző



[1]

Módosította: 2/2017. (IV.28.) ör.

[2]

Módosította: 3/2016. (IV.11.) Ör.

[3]

Beillesztette a 11/2015. (XI.20.) Ör.

[4]

Módosította a 2/2017. (IV.28.) Ör.

[5]

Módosította: 3/2016. (IV.11.) Ör.

[6]

Beillesztette 11/2015. (XI.20.) ör.

[7]

Módosította 11/2015. (XI.20.) Ör.

[8]

Beillesztette: 11/2015. (XI.20.) Ör.

[9]

Módosította: 3/2016. (IV.11.) Ör.

[10]

Módosította: 3/2016. (IV.11.) Ör.

[11]

Módosította: 3/2016. (IV.11.) Ör. előtte 20.000 Ft volt

[12]

Módosította a 3-5 bekezdést a 11/2015. (XI.20..) Ör.

[13]

Módosította: 3/2016. (IV.11.) Ör.

[14]

Módosította: 3/2016. (IV.11.) ör.

[15]

Módosította a 16. pontot és 23. §-t a 3/2016. (IV.11.) Ör.

[16]

Módosította 3/2016. (IV.11.) Ör.

[17]

Módosította: 3/2016. (IV.11.) Ör. megemelt lakásfenntartási támogatásokat először 2016.04.01-jétől kerülnek folyósításra.

[18]

Módosította: 2/2017. (Iv.28.) Ör.

Mellékletek