Baté Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2021 (II.16.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 09. 30- 2021. 11. 19Baté Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2021 (II.16.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Baté Község Önkormányzat Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I.29.) Korm.rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. §. (9) és államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdésében foglalt felhatalmazása alapján a következőket rendeli el:
I. FEJEZET Általános rendelkezések
1. § (1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottság) és az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerveire ki.
(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
2. § (1) A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerként működő Batéi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) és az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklet szerint külön-külön címet alkotnak.
3. § [1] (1) A képviselő-testület az önkormányzat és a Hivatal 2021. évi költségvetésének halmozott kiadási főösszegét 464.904.100 Ft-ban, bevételi főösszegét 464.904.100 Ft-ban állapítja meg.
(2) Az önkormányzat és a Hivatal halmozott tárgyévi költségvetési bevételét: 464.904.100 Ft-ban
- a) működési költségvetési bevételét: 219.805.997 Ft-ban
- b) felhalmozási költségvetési bevételét: 245.098.103 Ft-ban hagyja jóvá.
(3) Az önkormányzat és a Hivatal halmozott tárgyévi költségvetési kiadását: 464.904.100 Ft-ban,
- a) működési költségvetési kiadását: 215.542.310 Ft-ban, ezen belül
- aa) személyi jellegű kiadásokat: 126.640.688 Ft-ban
- ab) munkaadókat terhelő járulékokat és szociális hozzájárulási adót: 18.783.791 Ft-ban
- ac) dologi jellegű kiadásokat: 42.464.028 Ft-ban
- ad) ellátottak pénzbeli jutatásait: 9.391.000 Ft-ban
- ae) egyéb működési célú kiadásokat: 1.875.572 Ft-ban
- af) működési célú általános tartalékát: 10.034.728 Ft-ban
- ag) Áht. belüli megelőlegezését: 6.352.503 Ft-ban.
- b) felhalmozási költségvetési kiadását: 249.361.790-ban, ezen belül
- ba) beruházások előirányzatát: 231.442.641 Ft-ban
- bb) felújítások előirányzatát: 17.919.149 Ft-ban
- bc) egyéb felhalmozási kiadását: 0 Ft-ban
- bd) fejlesztési célú céltartalékát: 0 Ft-ban hagyja jóvá.
(4) Az önkormányzat és a Hivatal halmozott előző évi felhasználható tervezett maradványát 64.487.695 Ft-ban, ezen belül
- a) működési hiány finanszírozását szolgáló maradványát: 28.012.594 Ft-ban
- b) felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló maradványát: 36.475.101 Ft-ban hagyja jóvá.
(5) Az önkormányzat és a Hivatal halmozott finanszírozási célú műveletek
- a) bevételét 0 Ft-ban, ezen belül
- b) kiadását 6.352.503-Ft-ban,ezen belül
- ba) működési finanszírozását szolgáló műveletek kiadását 6.352.503 Ft-ban
- bb) felhalmozás finanszírozását szolgáló műveletek kiadását 0 Ft-ban hagyja jóvá.
(6) A képviselő-testület a maradványt működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
(7) A képviselő-testület az (5) bekezdésen túli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban a 3. melléklet alapján hagyja jóvá.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat és a Hivatal költségvetési egyenlegének összegét működési és felhalmozási cél szerinti bontásban e rendelet 4. melléklete szerint hagyja jóvá.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat és a Hivatal költségvetési bevételeit kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban e rendelet 5. melléklete szerint hagyja jóvá.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat és a Hivatal engedélyezett létszámát költségvetési kiadásait kiemelt előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban e rendelet 6. melléklete szerint hagyja jóvá.
(4) A képviselő-testület a helyi önkormányzat által a lakosságnak jutatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat e rendelet 7. melléklete tartalmazza.
(5) A képviselő-testület a Hivatal költségvetési bevételeit és kiadásait e rendelet 8. melléklete tartalmaz.
(6) A képviselő-testület a helyi önkormányzat nevében végzett felújítások kiadásait felújításonként e rendelet 9. melléklete szerint hagyja jóvá
(7) A képviselő-testülete a helyi önkormányzat nevében végzett beruházások kiadásait beruházásonként e rendelet 10. melléklete szerint hagyja jóvá.
(8) A képviselő-testület az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 11. melléklete szerint állapítja meg.
(9) A képviselő-testület az önkormányzat és a Hivatal éves létszám-előirányzatát és az általuk foglalkoztatott létszámát e rendelet 12. melléklete szerint állapítja meg.
(10) A képviselő-testület az önkormányzat és a Hivatal által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak létszámát e rendelet 13. melléklete szerint állapítja meg.
A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök
5. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámlahitelkeret megállapodásnak a bankszámla-szerződésben rögzített maximum 3 millió forint összegben történő aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér és más rövid lejáratú hitel felvételére éven belül.
(2) A képviselő-testület a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 8. § (2) bekezdése alapján az önkormányzat adósságot keletkeztető ügylet várható együttes összegét, az adósságot keletkeztető ügyeletek futamidejének végéig, és a Stabilitási tv. 45. §. (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerint saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettségek arányát 14. mellékletben hagyja jóvá.
(3) A képviselő-testület kinyilvánítja azt, hogy nem kíván eladósodni, ennek megfelelően takarékosan gazdálkodik.
A bevételi többlet kezelése
6. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 10.000.000 Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
(4) A Hivatal a jóváhagyott bevételi előirányzatain felül többletbevételét az irányító szerv egyidejű tájékoztatásával és utólagos jóváhagyásával használhatja fel.
Általános és céltartalék
7. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát 0 Ft összegben az e rendelet 15. mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.
(2)[2] .A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 10.034.728 Ft-ban állapítja meg.
(3) A képviselő-testület az önkormányzati tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
Több éves kihatással járó feladatok
8. § A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 16. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
9. § A képviselő-testület az önkormányzat és a Hivatal 2021. évi likviditási tervét a várható bevételeinek alapul vételével, havi és a tárgyhónap vonatkozásában havi ütemezéssel tartalmazza teljesíthető kiadásokat a 17. mellékletben foglaltak szerint.
Támogatások
10. § Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 18. melléklete tartalmazza.
III. FEJEZET A 2021. évi költségvetés végrehajtásának szabályai.
11. § (1) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási, bevételi és létszám-előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át az alábbiak szerint:
- a) kiemelt előirányzatok között átcsoportosítás hajthat végre,
- b) a költségvetésben nem szereplő kiadásokat teljesíthet.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.
(4) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításról a 15. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.
12. § (1) A Hivatal éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A Hivatal éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó állami feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A Hivatalnál tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A Hivatal az irányító szerv előzetes jóváhagyásával nyújthat be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(5) A Hivatal éven túli fejlesztési kötelezettséget csak az irányító szerv jóváhagyásával vállalhat.
13. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv maradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
(2) A Hivatal maradványát az irányító szerv hagyja jóvá.
14. § (1) A Hivatal, mint önállóan gazdálkodó és működő gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv ellátja a fenntartó önkormányzatok és az önkormányzatokhoz tartozó intézmények, társulásoknak, nemzetiségi önkormányzatoknak az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 9. §. (1) bekezdésben meghatározott gazdálkodási feladatait külön munkamegosztási megállapodás alapján.
15. § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A képviselő-testület az (1) bekezdés alapján – az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
16. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételei és kiadások közötti átcsoportosításáról a (2)–(4) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
(2) A Hivatal a költségvetésében jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzatait saját hatáskörben módosíthatja, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthat végre a (3) – (4) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az Ávr. 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(4) A Hivatal a gazdálkodási év során elért többletbevételét saját hatáskörben felhasználhatja.
(5) A Hivatal a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek használásához kapcsolódó módosításokat kötelesen az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
17. § (1) Az önkormányzat és a Hivatal által jutalmazásra tervezett előirányzat (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 15 %-át nem haladhatja meg. A Hivatali dolgozók jutalmazásáról a Hivatal SMSZ-ben foglaltak szerint a jóváhagyott költségvetés terhére a jegyző dönt a fenntartó polgármesterek egyetértésével.
(2) Az Önkormányzat és a Hivatal vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(3) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(4) A Hivatal csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
Támogatási szerződésről
18. § (1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével támogatási szerződést kell kötni.
(2) A képviselő-testület hatásköre a támogatások elbírálása, a szerződést a polgármester írja alá.
(3) A nettó 3 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon történő hirdetőtáblára történő közzététellel, és az önkormányzat honlapjára történő feltöltéssel, a döntés meghozatalát követő 60 napon belül.
Államháztartáson kívüli forrás átadás, átvétel szabályairól
19. § (1) Az önkormányzattól támogatásra az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. XLXXV. törvényben szereplő helyi illetékességi civil szervezetek, továbbá ezen törvény 5. §-ában megfogalmazott természetes személyeknek a közössége jogosult természetbeni, vagy pénzbeli támogatásokra, akiknek az alapító okiratban bejegyzett tevékenysége az önkormányzat kötelező vagy önként vállalt feladatai közül elsősorban az alábbiak kiegészítését szolgálja:
- a) szociális, közművelődési, sport, egészségügyi, oktatási, kulturális, községgazdálkodási, köztemető fenntartási, ifjúsági, gyermekvédelmi, közbiztonsági, kisebbségi feladatok.
(2) Támogatásra szerezhet jogosultságot az (1) bekezdésben foglaltakon kívül a nem helyi illetékességi bejegyezett civil szervezet is, amelynek az alapító okiratában foglalt tevékenysége, feladatai az önkormányzati feladatok közül az (1) a) pontban meghatározottak valamelyikét tartalmazza.
(3) Az önkormányzat a költségvetési működési kiadások előirányzatán belül, az egyéb működési célú kiadások kiemelt előirányzatából az (1)–(2) bekezdésben nyújtott támogatások éves támogatási keretének megosztását a 19. melléklet tartalmazza.
(4) A 19. számú mellékletben meghatározott előirányzat felhasználására vonatkozóan az igényt a
- a) a (2) bekezdésben meghatározott szervezeteknek minden év március 31-ig,
- b) a (3) bekezdésben meghatározott szervezeteknek év közben, de legkésőbb december 15-ig kell jelezniük a képviselő-testület felé, aki dönt a keret felhasználásáról a beérkezett igények sorrendjében.
(5) A támogatási szerződésben rögzíteni kell legalább az Ávr. 73. §. (1) a)-h) pontjában foglalt feltételeket.
(6) A támogatás folyósítására a támogatási szerződés aláírását követő 5 napon belül sor, úgy, hogy a támogatás folyósítására 500.000 Ft-nál nagyobb összegű éves támogatási kérelem esetén havi lebontással, az ennél kevesebb összegű támogatási kérelem esetén esedékessége hónapjában kerül sor.
(7) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a képviselő-testület felé.
(8) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év február 15. napjáig köteles eleget tenni.
(9) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás a következő évben nem ítélhető meg.
(10) Az államháztartáson kívül érkező forrás felhasználásáról, elfogadásáról értékhatártól függetlenül a képviselő-testület dönt.
20. § (1) A Hivatal, mint önállóan gazdálkodó és működő gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv ellátja a fenntartó önkormányzatok és az önkormányzatokhoz tartozó intézmények, társulásoknak, nemzetiségi önkormányzatoknak államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény - továbbiakban: Áht. - 9 §. -a alapján meghatározott gazdálkodási feladatait külön munkamegosztási megállapodás alapján.
(2) A Hivatal és a más önkormányzattal közösen fenntartott önállóan működő és gazdálkodó, vagy önállóan működő költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve havonta egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.
21. § A Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
- a) lakossági folyószámlával nem rendelkező ellátottak szociális juttatásainak kifizetése,
- b) igazgatás-szolgáltatási díjak,
- c) a munkába járással, munkavégzéssel összefüggő napidíj saját gépjármű vagy tömegközlekedési eszköz használatának megtérítése,
- d) illetményelőleg kifizetése,
- e) lakossági túlfizetések visszafizetése,
- f) vásárlásra, elszámolásra kiadott előlegek,
- g) egyéb előre nem látható fentiekben nem részletezett működtetéssel, üzemeltetéssel kapcsolatban felmerülő azonnali kifizetések esetei polgármester, illetve intézményvezető engedélye alapján.
- h) készpénzfizetési számlák kifizetése
- i) közcélú dolgozók munkabére, amennyiben nem rendelkezik a dolgozó pénzintézeti számlaszámmal
- j) hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések.
IV. FEJEZET Záró és egyéb rendelkezések
22. § (1) A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht. 25. § (3) bekezdése szerint– a 2020. évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht, 25. § (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.
(2) Ezen önkormányzati rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit, azonban 2021. január 1. napjától kell alkalmazni.