Cserénfa Község Képviselőtestületének 2/2015(II.27..) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 11. 19

 

   Cserénfa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.)  az Szt. 10. § (1) bekezdésében a 6. §-9. §. tekintetében,  az Szt. 32. § (1) bekezdés b) pontjában a 6§.  (1) bekezdés tekintetében, az Szt. 32. § (3) bekezdésében a 8. §. -9. §. tekintetében,  az Szt. 45. § (1) és (3) bekezdésében a 13. §-25. § tekintetében, az Szt. 48. § (4) bekezdésében a 26. §. tekintetében,  az Szt. 132. § (4) bekezdés g) pontjában a 13. §-25. §.  tekintetében, az Szt. 134/E. §  kapott felhatalmazás alapján a 28.§.  tekintetében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja, alapelvei

1. §

(1)  A rendelet célja, hogy a Képviselő-testület eleget tegyen az Sztv. által előírt szabályozási kötelezettségének, és a szociális gondoskodás hatáskörébe tartozó feladatait tekintve megállapítsa az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.

(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek. Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek, amennyiben pedig a támogatásra szoruló élethelyzet nekik felróható okból következett be, életmódjuk, életvezetésük megváltoztatásával kötelesek elősegíteni helyzetük javítását.

(3)  A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az önkormányzat valamint annak szervei, továbbá a településen működő oktatási, egészségügyi és civil szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.

2. A rendelet hatálya

2. §

  1. A rendelet hatálya Cserénfa község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, az Sztv. 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.

  1. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a közösen fenntartott intézményeknél a gesztor önkormányzat rendelete tartalmazza az igénybevétel és a fizetendő térítési díjra vonatkozó szabályokat. Családsegítés,  nappali ellátás, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás vonatkozásába gesztor önkormányzat Somogyjád.  Étkeztetés vonatkozásában gesztor önkormányzat Szentbalázs.

3. Értelmező rendelkezések

3. §

(1) Eltérő szabály hiányában a rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére az Sztv. 4. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.   

(2)  A rendelet alkalmazásában:

1.  Elemi kár: árvíz, villámcsapás, tűzvész, szélvihar, belvíz

2. Különös méltánylást érdemlő helyzet: a családban bekövetkezett rendkívüli esemény /haláleset, természeti katasztrófa, elemi kár, amely  a család összjövedelem és mobilizálható vagyontárgyát is meghaladja.

3. Mobilizálható vagyontárgy: A lakhatás feltételeihez szükséges vagyontárgyakon felüli ingatlan és ingó vagyontárgy.

4. Rendkívüli élethelyzet különösen: gyógyíthatatlan betegség, váratlan haláleset, család bármely tagjának munkaviszonyának váratlan elvesztése,  

5. Vagyontalan: nincs mobilizálható vagyontárgya.

II. Fejezet

A szociális gondoskodás rendszere

4. Hatásköri és eljárási rendelkezések

4. §

(1) Az e rendeletben meghatározott ellátások tekintetében - ha a rendelet eltérően nem szabályozza  -  a képviselő-testület és átruházott hatáskörben    a polgármester jár el.

(2)A képviselő-testület dönt az e rendeletben megállapított   időkorúaknak adott támogatás mértékéről, mikuláscsomag támogatás mértékéről,,  állami támogatásként adott szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatásról,  települési ösztöndíj pályázati támogatásról,

(3) A polgármester átruházott hatáskörben dönt az e rendeletben megállapított jogtalanul felvett ellátás visszafizetéséről, részletfizetésről,  a megállapított települési rendkívüli támogatásról,  települési krízis támogatásról,   beiskolázási támogatásról,  települési mikuláscsomagi támogatásról, települési lakásfenntartási támogatásról, települési rendkívüli rendszeres támogatásról,  köztemetés elrendeléséről, köztemetés költségeinek részletfizetési kötelezettségéről.

5. §

(1)Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését

a) pénzbeli- és természetbeni ellátások nyújtásával;

b) személyes gondoskodást biztosító ellátások  társulásban történő megszervezésével biztosítja.

(2) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Sztv-ben, illetve  e rendeletében meghatározott feltételek szerint  megállapított ellátásokat nyújtja.

(3)Az önkormányzat pénzbeli, vagy természetbeni szociális ellátásként:

  1. rendkívüli és rendszeres települési támogatást állapíthat meg,
  2. köztemetést biztosít.

6. §.

(1)  Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, az ellátás iránti kérelmet a Batéi Közös Önkormányzati Hivatal Szentbalázsi Kirendeltségén Szentbalázs, Fő u. 85.  (továbbiakban: Hivatal)  lehet előterjeszteni az e célra rendszeresített a rendelet 1. függelékében meghatározott formanyomtatványokon.

(2) A  Hivatal szociális igazgatással foglalkozó köztisztviselői valamint a 3. § szerint eljáró szervek az eljárás során kötelesek a kérelmezők részére a szükséges tájékoztatást megadni, jogaikra és kötelezettségeikre a figyelmet felhívni, különös tekintettel az Sztv. 9. és 17. §-ában foglaltakra.

(3) Az önkormányzati hatósági ügyekben az önkormányzat közigazgatási hatósági eljárásban az elektronikus ügyintézésről szóló rendeletében foglaltak az irányadóak.

7. §

(1)  A kérelmező a vagyoni és jövedelmi viszonyait az Sztv. 10. §. (2)-(5) bekezdésében foglaltak alapján igazolja.

(2)  A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat. Ezek különösen a következők lehetnek: 

a)munkáltató által kiadott keresetigazolás,

b) rendszeres pénzellátásoknál az azt megalapozó határozat vagy a kifizetésről szóló igazolószelvény

c) nyugdíjszerű ellátásoknál és a gyermek ellátásához kapcsolódó támogatások kifizetéséről  szóló igazolószelvény( pl. nyugdíjszelvény), vagy az ezt tartalmazó előző havi bankszámlakivonat,

d) egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozat, kifizetési bizonylat, szerződés,

e)a vállalkozó esetében a NAV által kiadott igazolás az előző gazdasági év SZJA alapjáról.

(3)  Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a  Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek és a kérelmező nyilatkozik arról, hogy azok tekintetében változás nem történt.

  (4) E rendeletben meghatározott támogatási kérelmekhez, ahol a rendelet jövedelmek igazolását írja elő szükséges a  pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27) Kormány rendelet (továbbiakban: Korm.r. ) 1. mellékletében található Vagyonnyilatkozat és a (2) bekezdésben meghatározott jövedelemigazolásokat kell csatolni.

(5) Mellőzni kell a jövedelem-nyilatkozatot és a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatot, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző  három  hónapon belül már részesült olyan ellátásban, amelyhez a jövedelmi-és vagyoni helyzetét igazolta, és a helyzetében nem történt a jogosultságát érintő változás. Erről a kérelmező írásban köteles nyilatkozni.

(6) E rendeletben megállapított támogatások megállapításához a kérelmezőnek kell csatolni a rendelet függelékében szereplő kérelem nyomtatványt és a támogatáshoz előírt jövedelemnyilatkozatot, vagyonnyilatkozatot és a szükséges igazolásokat.

8. §

(1) A rendszeres pénzbeli települési ellátások  utólag minden hónap 5-éig kell folyósítani a megadott számlaszámra, számlaszám hiányában házipénztárból folyósítható.

(2) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani. 

(3) A természetbeni települési támogatásokat biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat tartalmazza.

(4)Amennyiben a kérelmező életkörülményei azt igazolják, a megállapított természetbeni  támogatást a somogyjádi Alapszolgáltatási Központ és „Együtt Könnyebb” Időskorúak otthona családgondozója közreműködésével kerül kiosztásra pl. élelmiszerre, ruhára. Ebben az esetben a támogatás felhasználásáról a családgondozó köteles számlával elszámolni az önkormányzat felé a határozatban megállapított természetbeni ellátás megvásárlásáról és a jogosult részére történő átadásáról.

9. §

(1) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, továbbá a (2) bekezdésben meghatározott környezettanulmány alapján köteles meghozni. A környezettanulmány elvégzéséről - a személyes gondoskodást nyújtó ellátások kivételével - az önkormányzat a  Hivatal és a családgondozó útján gondoskodik.

(2) Környezettanulmány készítése lakásfenntartási kérelem elbírálása esetén  kötelező, továbbá azon esetben, ha az önkormányzatnak hivatalos tudomása van a kérelmező kérelmében foglaltaktól eltérő életkörülményeiről.

(3) Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 1 éven  belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.

(4) Amennyiben a környezettanulmány eredményeként vélelmezhető, hogy a kérelmező jövedelmi és vagyoni helyzetére vonatkozóan valótlan adatot közölt, az Sztv. 10. §. (7) bekezdés szerint az állami adóhatóságtól kérni  kell az 1 főre jutó havi jövedelem kiszámításánál figyelembe veendő személy személyi jövedelemadó alapjának közlését.

5. A jogosulatlanul igénybevett ellátás visszatérítése

10. §

(1) Az Sztv. 17. § /5/ bekezdése alapján foglaltak szerint a helyi önkormányzat hatáskörébe tartozó szociális ellátások  jogosulatlanul igénybevételének és  annak kamatainak megtérítésének elrendelése esetén a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését veszélyeztetné vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna és a visszafizetésre kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét.

(2) Kérelemre a visszafizetési kötelezettségre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.

(3) A jogtalanul felvett ellátás visszafizetéséről, részletfizetésről átruházott hatáskörben a  polgármester dönt.

 

III. Fejezet

Pénzbeli és természetbeni szociális települési támogatások 

11. §

(1) E rendelet alapján a jogosult részére eseti vagy rendszeres pénzbeli,  természetbeni települési támogatást és köztemetést lehet megállapítani.

(2) Az eseti települési pénzbeli és természetbeni támogatás adható:

a) települési rendkívüli támogatásként

b) települési krízis támogatásként

c) települési beiskolázási támogatásként

d) települési időskorúak támogatása

e) „Mikulásnapon” adott mikuláscsomag települési  támogatásként,

f) állami támogatásként adott  szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatásra.

(3)A rendszeres települési támogatás adható:

  1. települési lakásfenntartási támogatásként
  2. települési rendkívüli támogatásként
  3. települési ösztöndíj pályázati támogatásként.

(4) Természetben nyújtott szociális ellátások közül köztemetés biztosítható.

12. §.

(1) Az önkormányzat e rendeletében megállapított települési támogatások természetbeni megállapításnak akkor van helye, ha  a kérelem arra irányul, vagy az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli támogatás felhasználása nem rendeltetésnek megfelelően történik.

(2) A rendszeres lakásfenntartási támogatás természetben nyújtott formája elsősorban a közüzemi díjnak a közvetlenül a szolgáltató részére történő utalásával történhet.

(3)A települési támogatások  természetben nyújtott formája lehet köztemetés esetén az eltemettető cégnek történő átutalás, egyéb esetben élelmiszercsomag, Erzsébet-utalvány, tüzelőanyag biztosítása, vagy a támogatás meghatározott célra történő utalása, ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díjat is, tankönyvvásárlás,  a közüzemi számlák kifizetését.

.

 IV. Fejezet

 Eseti települési támogatások

  1. Települési rendkívüli támogatás

13. §.

(1)Az önkormányzat a létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került, vagy időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére eseti települési rendkívüli támogatást nyújthat.

(2) Települési rendkívüli támogatás kérelemre az e rendeletben meghatározott egyéb települési támogatásokon kívül adható, alkalmanként  évente legfeljebb 4 alkalommal.

     

(3) A települési rendkívüli támogatás az Sztv. 45. §. (4) bekezdésén kívül még az alábbi célokra állapítható meg:

  1. ellátatlan munkanélküliek segélyezésére,
  2. élelmiszer, ruha, gyógyszer, tüzelő vásárlásra,
  3. gyermekétkeztetési térítési díjhátralék kifizetésére.

(4) Települési rendkívüli támogatásra való jogosultság feltétele, hogy:

  1. a kérelmező családjában az egy főre jutó havi  jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át ne haladja meg vagy 
  2. egyedülálló, vagy gyermekét egyedül nevelő szülő esetében az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét és 
  3.  vagyontalan.

(5) A települési rendkívüli támogatás összege 1.000 Ft-tól 20.000,-Ft-ig terjedhet. 

(6) A települési rendkívüli támogatás  megállapítását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.

(7) A települési rendkívüli támogatás pénzbeli és természetbeni ellátásként is adható.

(8) A polgármester különös méltánylást igénylő helyzetben az évente négy alkalommal adható rendkívüli támogatásnál több alkalommal is adhat támogatást, amennyiben ez a kérelmező és családjában létfenntartása miatt elkerülhetetlen.

(9) A települési rendkívüli támogatás a (2) és (8) bekezdésen kívül hivatalból is megállapítható, különösen nevelési-oktatási intézmények,  gyámhatóság, családvédelemmel foglalkozó intézmények, család, vagy gyermekek érdekét védő társadalmi szervezetek kezdeményezésére.

7. Települési krízis támogatás

14.  §.

 (1) Települési krízis önkormányzati támogatásban részesíthető az, akinek családjában elemi kár, családi tragédia /hirtelen haláleset/ történt. A települési krízis  önkormányzati támogatás maximális összege 100.000,-Ft és háztartásonként adható kivételes méltányosságból.

(2) Támogatásra jogosult, akinek a családjában  az 1 főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200%-át nem haladja meg, egyedülállónál és gyermekét egyedül nevelő szülőnél a nyugdíjminimumot 250%-át nem haladja meg.

(3) A támogatás háztartásonként egy évente maximum egyszer adható.

(4) A támogatáshoz csatolni kell a krízis helyzet igazolását szolgáló bizonyítékokat (pl: szakértői vélemény, háziorvosi igazolás, halotti anyakönyvi kivonat)

(5) A települési krízis önkormányzati támogatást átruházott hatáskörben a polgármester állapítja meg.

8. Települési beiskolázási  támogatás

15. §.

(1) A képviselő-testület az önkormányzat éves szociális segélykeret összegének figyelembevételével beiskolázási támogatást állapíthat meg a család jövedelmi viszonyaitól függetlenül az  általános iskolás, középfokú intézmények nappali iskolarendszerű  oktatásában részesülő gyermek  beiskolázásához.

(2) A települési beiskolázási támogatás megállapítására a jövedelemviszonyok vizsgálata nélkül az (1) bekezdésben foglalt jogosultaknak kérelemre   állapítható meg.

(3) A beiskolázási támogatás egyszeri összege 5.000,-Ft.

(4) A beiskolázási támogatást évente csak egyszer tanévkezdéskor lehet megállapítani. A kérelmet  augusztus 15. – szeptember 30-a között lehet beadni, a határidő elmulasztása jogvesztő.

(5) A beiskolázási támogatás  kifizetésének feltétele a közoktatási intézmény által kiállított a gyermek iskolalátogatási bizonyítványának bemutatása.

(6) A kérelem elbírálásáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

9. Települési időskorúak támogatása

16. §.

(1)Az Önkormányzat képviselő-testülete  a szociális ellátásra biztosított keretösszeg év végi maradványa terhére az arra jogosult időskorú személyeknek hivatalból  támogatást nyújthat.

(2) Időskorúak támogatására jogosult az a személy, aki az alábbi együttes feltételeknek megfelel:

a.) Cserénfán bejelentett lakóhellyel rendelkezik és életvitelszerűen lakóhelyén él és

b.) 65. életévét   a tárgyévben betöltött nyugdíjas.

(3) A támogatás természetben kerül kifizetésre, amelynek pontos összegéről a képviselő-testület októberben dönt.

10. Települési mikuláscsomagi támogatása

17. §.

(1) A települési önkormányzat képviselő-testülete hivatalból a Cserénfán állandó lakcímmel rendelkező általános iskolás korú gyermekek részére a települési „Mikulásnap” rendezvényen 1.000,-Ft/fő értékű települési mikuláscsomagot biztosít természetben, elsősorban élelmiszer csomag formájában.

(2) A jogosult gyermekek szülői a támogatás átvételét aláírásukkal igazolják.

(3) A jogosultak részére a támogatást hivatalból a polgármester állapítja meg, a támogatások kiosztását a képviselő-testülete szervezi meg.

11. Állami támogatásként adott  szociális célú tűzifa települési kiegészítő támogatása

18. §.

A képviselő-testület az állam által biztosított szociális tűzifa támogatást minden évben a szociális tűzifáról szóló központi rendeletben előírt önerővel kiegészíti, és az önkormányzat külön rendelete alapján biztosítja az arra jogosultak részére a szociális tűzifa támogatáshoz való hozzájutást, és a szociális tűzifa házhozszállítását a költségvetésében biztosított szociális kerete terhére.

V. Fejezet

Települési rendszeres támogatás

12. Települési lakásfenntartási támogatás

19. §.

(1) Települési lakásfenntartási támogatás a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez egy évre állapítható meg.

(2) Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(3) A települési lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. 

(4) A települési támogatás havi összege:

a) ha a háztartásban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 150%-át

nem haladja meg: 5000 Ft/hó,

b) ha a háztartásban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 150%-át meghaladja, de nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 250%-át: 2500 Ft/hó.

(5) A lakásfenntartási támogatást elsősorban természetben kell biztosítani az alábbi szempontok és sorrend alapján:

a) közüzemi vízdíjra a közszolgáltatónak történő utalással,

b) előrefizetős villanyóra és villany esetén a szolgáltatónak történő utalással

c) gáz esetén a közszolgáltatónak történő utalással

d) szemétszállítási díj esetén a közszolgáltatónak történő utalással.

(6) Pénzbeli támogatásra csak abban az esetben van lehetőség, ha nem rendelkezik a kérelmező és a vele egy háztartásban élők egyike sem az adott ingatlanra vonatkozó havi közüzemi számlával. 

(7) A lakásfenntartási támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani. 

(8) A lakásfenntartási támogatást a polgármester átruházott hatáskörben  állapítja meg a Hivatal közreműködésével.

(9) Kérelemhez csatolni kell legalább egy havi közüzemi díjakról szóló számla (víz, villany, gáz, szemétdíj) másolatát, ami nem lehet három hónapnál régebbi.

(10) A kérelmezőnek a jövedelemi viszonyaiban beállt változást 15 napon belül köteles bejelentenie a Hivatalnak.

20. §.

(1)A települési lakásfenntartási támogatásra jogosultság további feltétele, hogy a  kérelmező (továbbiakban:  jogosult)      lakókörnyezete rendezettségére előírt kötelezettségét biztosítsa.

(2)A jogosult az (1) bekezdésben a lakókörnyezete rendezettségére előírt kötelezettségei,  hogy az általa életvitelszerűen lakott lakást vagy házat:  

  1. tartsa tisztán,
  2. az épület állaga ne veszélyeztesse az emberi életet, vagy testi épséget,
  3. a lakóház környezetében hulladékot ne halmozzon fel,
  4. a házhoz tartozó udvart és kertet gyomtalanítsa, végezze el a rendszeres kaszálást, közérdekű védekezési kötelezettségének tegyen eleget, parlagfű irtása,
  5. egészségügyi kártevők elszaporodását meggátolja,
  6. kerítésen kívül határos területen, járdán hulladékot ne  tároljon,
  7. az épület, és ingatlan előtti járda hó és jégmentesítési, gyommentesítési, portalanítási kötelezettségét teljesítse.

(3)A polgármester a 20. § (2) bekezdésében meghatározott feltételek teljesítésére 7 napos határidő  kitűzésével szólítja fel a jogosultat az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével a kifogásolt hiányosságok megszüntetésére, figyelmeztetve, hogy a meghatározott kötelezettség nem teljesülése a támogatási kérelem elutasítását vagy a folyósított támogatás azonnali megszüntetését vonja maga után és  a jogosultat két hónapig kizárja magát újabb lakásfenntartási kérelem benyújtásának lehetőségétől.

(4) A lakásfenntartási támogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően normatív lakásfenntartási támogatás került megállapításra az Sztv. 38.§-a alapján, a jogosultsága fennállásáig.

13. Települési rendkívüli rendszeres támogatás

21. §.

(1) E rendelet 13. §-ában (3) és (4) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelően megállapítható települési rendkívüli rendszeres támogatás maximum 3 hónapon keresztüli folyósítással  természetben vagy pénzbeli ellátásként. 

(2) A rendszeres támogatásra különösen azon kérelmezőknek állapítható meg, akik nem részesülnek rendszeres pénzellátásban.

(3)Azon személy, aki legalább 3 hónapig havi rendszerességgel rendkívüli támogatást kapott, az abban a költségvetési évben már nem jogosult az éves két alkalommal adható rendkívüli eseti települési támogatásra.

(4)A rendszeres települési  rendkívüli támogatást a polgármester átruházott hatáskörben állapítja meg, aki dönt a támogatás természetbeni vagy pénzbeli folyósítás formájáról.

(5) A támogatás havi összege maximum 5000,- Ft-ig terjedhet.

14. Települési ösztöndíj pályázati támogatás

22 .§.

(1) A képviselő-testület a Bursa Hungarica ösztöndíjpályázat keretében a Bursa Hungarica pályázati kiírásoknak megfelelően minden évben pályázatot hirdet a cserénfai közép -  és felsőoktatási tanulmányokat folytató tanulók részére.

(2) A beérkezett pályázatokat a Bursa Hungarica által meghirdetett pályázati feltételek alapján a képviselő-testület elbírálja és  támogatja a kérelmezőket a szociális rászorultságtól függetlenül.

(3) A támogatás mértékét és összege maximum 5000,-Ft/hó lehet, amelynek pontos mértékéről a képviselő-testület dönt a pályázatok és a költségvetés függvényében. 

(4) A támogatás megállapításáról  a képviselő-testület dönt.

(5) A támogatás elbírálásához a Bursa Hungarica ösztöndíjpályázat által kért dokumentumokat kell csatolni,  jövedelemigazolást és  iskolalátogatási bizonyítványt.

(6) Az ösztöndíjpályázat elutasítására csak a pályázati kiírásban szereplő kizáró feltételek alapján kerülhet sor.

VI. Fejezet

 Köztemetés

23. §

(1) A képviselő-testület felhatalmazása alapján a polgármester átruházott hatáskörben  a településen elhunyt személy közköltségen történő eltemetéséről a tudomásszerzést követő 21 napon belül  gondoskodik, ha

  1. nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
  2. az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

  1. Ha az elhunyt személynek olyan ingó vagy ingatlan vagyona maradt, melyből a temetés költsége visszaigényelhető, a temetés költségét hagyatéki teherként az illetékes közjegyzőnél be kell jelenteni, vagy az eltemettetésére kötelezett személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.
  2. Ha az eltemettetésre jogosult nyilatkozatában vállalja a megtérítést,  akkor 10 havi részletfizetést engedélyezhet a visszafizetésre.

VII. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

24.  §.

(1) Az önkormányzat az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja társulásban:

a) Somogyjádi Alapszolgáltatási  Központ és „Együtt Könnyebb” Időskorúak Otthona társulás keretében házi segítségnyújtást, családsegítést, idősek nappali ellátását biztosítja, jelzőrendszeres házi segítésnyújtást.

b) Szentbalázs önkormányzat társulás keretében étkezést biztosít.

(2)Az ellátások igénybevételét és a térítési díjakat a gesztor önkormányzat rendeletet tartalmazza.

VIII. Fejezet

 Átmeneti és záró rendelkezések

25 §.

(1) E rendelet 2015. március 1-jétől lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, kivéve a lakásfenntartási támogatások vonatkozásában, ahol  a rendelet hatálybalépése előtt megállapított lakásfenntartási támogatás lejártát követően beadott e rendelet szerinti új kérelmek vonatkozásában kell alkalmazni.

(2)A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszi Cserénfa Község Önkormányzat Képviselő-testületének  a  szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2009. (II.10) önkormányzati rendelete, és az ezt módosító  4/2010. (III.31.), 3/2011. (II.16.),9/2011. (XI.10.), 2/2012. (II.21.) , 2/2013. (I.31.), 14/2013. (XI.28.), 4/2014. (VIII.29.)  önkormányzati rendeletek.

Papp Lajos                                                                                 Patakiné Kercsó Szilvia

polgármester                                                                                   jegyző

Záradék:

A rendelet kihirdetve:

Cserénfa, 2015.  február 27.

                                                Patakiné Kercsó Szilvia

                                                                 jegyző