Kaposgyarmat Község Önkormányzat Képviselőtestületének1/2019(II.28..) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
Hatályos: 2019. 11. 22- 2020. 06. 15Kaposgyarmat Község Önkormányzat Képviselőtestületének1/2019(II.28..) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
2019-11-22-tól 2020-06-15-ig
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. §
- A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottság) terjed ki.
- E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
2. §
(1) A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklet szerint alkot egy címet.
II. fejezet
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. §
- [1] A képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetésének kiadási főösszegét 73.131.194 Ft-ban, bevételi főösszegét 73.131.194 Ft-ban állapítja meg.
(2)[2] Az (1) bekezdésből az önkormányzat
a) tárgyévi költségvetési bevételét: 73.131.194 Ft-ban
aa) működési költségvetési bevételét: 27.349.446 Ft-ban
amelytől működési célú támogatási igény: 0 Ft-ban
ab) felhalmozási költségvetési bevételét: 45.781.748 Ft-ban.
b) tárgyévi költségvetési kiadását: 73.131.194 Ft-ban, ezen belül
ba) működési költségvetési kiadását 27.349.446 Ft-ban, ezen belül
1. személyi jellegű kiadások 11.132.039 Ft-ban
2. munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 2.231.436 Ft-ban
3.dologi jellegű kiadások 8.880.382 Ft-ban
4.ellátottak pénzbeli jutatásai 2.266.272 Ft-ban
5.egyéb működési célú kiadások 343.915 Ft-ban
6.működési célú általános tartalék 1.880.624 Ft-ban
7. Áht. belüli megelőlegezés 614.778 Ft-ban.
bb) felhalmozási költségvetési kiadását: 45.781.748-ban, ezen belül
1. beruházások előirányzata 1.394.882 Ft-ban
2.felújítások előirányzata 44.386.866 Ft-ban
3.egyéb felhalmozási kiadás 0 Ft-ban
c) előző év felhasználható tervezett maradványát 44.273.308 Ft-ban, ezen belül
ca) működési hiány finanszírozását szolgáló maradvány 2.491.560 Ft-ban
cb) felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló maradvány 41.781.748 Ft-ban
d) finanszírozási célú műveletek bevételét 0, Ft-ban, ezen belül
da) működést szolgáló finanszírozási célú műveletek bevétele 0, Ft-ban
db) felhalmozást szolgáló finanszírozási célú műveletek bevétele 0, Ft-ban
e) finanszírozási célú műveletek kiadását 0,Ft-ban,ezen belül
ea) működési finanszírozását szolgáló műveletek kiadását 0, Ft-ban
eb) felhalmozás finanszírozását szolgáló műveletek kiadását 0, Ft-ban
f) költségvetési bevételek és kiadások egyenlegét 0, Ft-ban
állapítja meg.
- A képviselő-testület az előző évi maradványának működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
- A képviselő-testület a (2) bekezdésen túli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban a 3. melléklet alapján hagyja jóvá.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. §
- A képviselő-testület az önkormányzat költségvetési egyenlegének összegét működési és felhalmozási cél szerinti bontásban e rendelet 4. melléklete szerint hagyja jóvá.
- A képviselő-testület az önkormányzat költségvetési bevételeit kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban e rendelet 5. melléklete szerint hagyja jóvá.
- A képviselő-testület az önkormányzat engedélyezett létszámát költségvetési kiadásait kiemelt előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban e rendelet 6. melléklete szerint hagyja jóvá.
- A képviselő-testület a helyi önkormányzat által a lakosságnak jutatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat e rendelet 7. melléklete tartalmazza.
- A képviselő-testület a helyi önkormányzat nevében végzett felújítások kiadásait felújításonként e rendelet 8. melléklete szerint hagyja jóvá.
- A képviselő-testülete a helyi önkormányzat nevében végzett beruházások kiadásait beruházásonként e rendelet 9. melléklete szerint hagyja jóvá.
- A képviselő-testület az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 10. melléklete szerint állapítja meg.
- A képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát és az általuk foglalkoztatott közfoglalkoztatottak létszámát e rendelet 11. melléklete szerint állapítja meg.
- A képviselő-testület az önkormányzat által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak létszámát e rendelet 12. melléklete szerint állapítja meg.
A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök
5. §.
- A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak a bankszámla-szerződésben rögzített 2019. évi kondíciókkal történő aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér és más rövid lejáratú hitel felvételére éven belül.
- A képviselő-testület a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. §. (1) bekezdése alapján az önkormányzat adósságot keletkeztető ügylet várható együttes összegét, az adósságot keletkeztető ügyeletek futamidejének végéig, és a Stabilitási tv. 45. §. (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerint saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettségek arányát 13. mellékletben hagyja jóvá.
A bevételi többlet kezelése
6. §
- A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
- Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 10.000.000 Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
- A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
Általános és céltartalék
7. §
- A képviselő-testület az önkormányzat cél tartalékát 0 Ft összegben az e rendelet 14. mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.
- [3]A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 1.880.624 Ft összegben állapítja meg.
- A képviselő-testület a tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
Több éves kihatással járó feladatok
8. §
A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 15. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
9. §
A képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi likviditási tervét a várható bevételeinek alapul vételével, havi és a tárgyhónap vonatkozásában havi ütemezéssel tartalmazza teljesíthető kiadásokat a 16. mellékletben foglaltak szerint.
Támogatások
10. §
Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 17. melléklete tartalmazza.
III. fejezet
A 2019. évi költségvetés végrehajtásának szabályai.
11. §
- A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási, bevételi és létszám-előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át az alábbiak szerint:
- kiemelt előirányzatok között átcsoportosítás hajthat végre,
- a költségvetésben nem szereplő kiadásokat teljesíthet.
- Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
- Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.
- A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításról a 13.§ (2) bekezdésben foglalt módon dönt.
12. §.
A helyi önkormányzati költségvetési szerv maradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
13. §.
- Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
- A képviselő-testület az (1) bekezdés alapján – az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
14. §
- A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő kiemelt bevételek és kiadások közötti átcsoportosításáról a képviselő-testület dönt.
- Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Áht. v). 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
15. §
- Az önkormányzat által jutalmazásra tervezett előirányzat (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10%-át nem haladhatja meg.
- Az Önkormányzat polgármestere önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
- Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
Támogatási szerződés
16. §.
- A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével támogatási szerződést kell kötni.
- A képviselő-testület hatásköre a támogatások elbírálása, a szerződést a polgármester írja alá.
- A nettó 3 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon történő hirdetőtáblára történő közzététellel, és az önkormányzat honlapjára történő feltöltéssel, a döntés meghozatalát követő 60 napon belül.
Államháztartáson kívüli forrás átadás, átvétel szabályairól
17. §
- Támogatásra az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. XLXXV. törvényben szereplő helyi illetékességi civil szervezetek, továbbá ezen törvény 5. §-ában megfogalmazott természetes személyeknek a közössége jogosult természetbeni, vagy pénzbeli támogatásokra, akiknek az alapító okiratban bejegyzett tevékenysége az önkormányzat kötelező vagy önként vállalt feladatai közül elsősorban az alábbiak kiegészítését szolgálja:
a) szociális, közművelődési, sport, egészségügyi, oktatási, kulturális, községgazdálkodási, köztemető fenntartási, ifjúsági, gyermekvédelmi, közbiztonsági feladatok.
- Támogatásra szerezhet jogosultságot az (1) bekezdésben foglaltakon kívül a nem helyi illetékességi bejegyezett civil szervezet is, amelynek az alapító okiratában foglalt tevékenysége, feladatai az önkormányzati feladatok közül az (1) a) pontban meghatározottak valamelyikét tartalmazza.
- Az önkormányzat a költségvetési működési kiadások előirányzatán belül, az egyéb működési célú kiadások kiemelt előirányzatából az (1)-(2) bekezdésben nyújtott támogatások éves támogatási keretének megosztását a 18. melléklet tartalmazza.
- A 18. számú mellékletben meghatározott előirányzat felhasználására vonatkozóan az igényt a
- az (1) bekezdésben meghatározott szervezeteknek minden év március 31-ig,
- a (2) bekezdésben meghatározott szervezeteknek év közben, de legkésőbb december 15-ig kell jelezniük a képviselő-testület felé, aki dönt a keret felhasználásáról a beérkezett igények sorrendjében.
- A támogatási szerződésben rögzíteni kell legalább az Áht. v. 76. §. (1) a)-h) pontjában foglalt feltételeket.
- A támogatás folyósítására a támogatási szerződés aláírását követő 5 napon belül sor, úgy, hogy a támogatás folyósítására a támogatási szerződésben meghatározottak szerint kerül sor.
- A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a képviselő-testület felé.
- A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év február 15. napjáig köteles eleget tenni.
(9)Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás a következő évben nem ítélhető meg.
- Az államháztartáson kívül érkező forrás felhasználásáról, elfogadásáról értékhatártól függetlenül a képviselő-testület dönt.
18. §.
(1) A Batéi Közös Önkormányzati Hivatal, mint önállóan gazdálkodó és működő gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv ellátja a fenntartó önkormányzatok és az önkormányzatokhoz tartozó intézmények, társulásoknak, nemzetiségi önkormányzatoknak Áht. v. 4. §.- a alapján meghatározott gazdálkodási feladatait külön munkamegosztási megállapodás alapján.
(2) Más önkormányzattal közösen fenntartott önállóan működő és gazdálkodó, vagy önállóan működő költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően kerülnek kiutalásra.
19. §.
A Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
- lakossági folyószámlával nem rendelkező ellátottak szociális juttatásainak kifizetése,
- igazgatás-szolgáltatási díjak,
- a munkába járással, munkavégzéssel összefüggő napidíj saját gépjármű vagy tömegközlekedési eszköz használatának megtérítése,
- illetményelőleg kifizetése,
- lakossági túlfizetések visszafizetése,
- vásárlásra, elszámolásra kiadott előlegek,
- egyéb előre nem látható fentiekben nem részletezett működtetéssel, üzemeltetéssel kapcsolatban felmerülő azonnali kifizetések esetei polgármester, illetve intézményvezető engedélye alapján.
- készpénzfizetési számlák kifizetése
- közcélú dolgozók munkabére, amennyiben nem rendelkezik a dolgozó pénzintézeti számlaszámmal
- hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések
- étkeztetési térítési díjak.
IV. fejezet
Záró és egyéb rendelkezések
20. §.
(1)A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht. 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2018. évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht, 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.
(2) Ezen önkormányzati rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit, azonban 2019. január 1. napjától kell alkalmazni.
Hegedüs Jenő Patakiné Kercsó Szilvia
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet kihirdetve: Kaposgyarmat, 2019. február 28.
Patakiné Kercsó Szilvia
jegyző
Módosította a 7/2019. (X.10.) önk. rendelet Hatályos: 2019. október 11-től
Módosította a 8/2019. (XI.21.) önk. rendelet Hatályos: 2019. november 22-től