Som Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2019 (II.28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 03. 01- 2019. 09. 26

Som Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi XXXIX. törvény 111. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


  1. A rendelet hatálya, a költségvetés bevételei és kiadásai


  1. §  A rendelet hatálya Som Község Önkormányzata Képviselő-testületére, annak bizottságaira és az önkormányzatra terjed ki.


  1. §   (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetését 282 667 666 forint tárgyévi költségvetési bevétellel és 282 667 666 forint tárgyévi költségvetési kiadással, ezen belül
    a)   55 673 676 forint költségvetési bevétellel,
    b)  280 082 666 forint költségvetési kiadással,
    c) -224 408 990 forint költségvetési egyenleggel, ebből
    ca)   4 165 990 forműködési hiánnyal,
    cb) 220 243 000 forint felhalmozási hiánnyal,
    d)  226 993 990 forint finanszírozási bevétellel,
    e)      2 585 000 forint finanszírozási kiadással
    állapítja meg.

(2) A kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatok a következők:

a)

 59 839 666 forint

Működési költségvetés kiadásai

aa)

 14 591 200 forint

Személyi juttatások

ab)

   2 442 000 forint

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

ac)

 11 458 000 forint

Dologi kiadások

ad)

  7 972 000 forint

Ellátottak pénzbeli juttatásai

ae)

 16 952 000 forint

Egyéb működési célú kiadások, ebből

aea)

               0 forint

Elvonások és befizetések

aeb)

               0 forint

Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n belülre   

aec)

               0 forint

Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n belülre

aed)

               0 forint

Visszatérítendő támogatások, kölcsön törlesztése ÁH-n belülre

aef)

 16 302 000 forint

Egyéb működési célú támogatások ÁH-n belülre

aeg)

               0 forint

Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n kívülre  

aeh)

               0 forint

Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n kívülre

af)

               0 forint

Árkiegészítések, támogatások

ag)

               0 forint

Kamattámogatások

ah)

     650 000 forint

Egyéb működési célú támogatások ÁH-n kívülre

b)

220 243 000 forint

Felhalmozási költségvetés kiadásai

ba)

216 240 000 forint

Beruházások, ebből


200 000 000 forint

EU-s forrásból megvalósuló beruházás

bb)

    4 003 000 forint

Felújítások, ebből

bba)

                 0 forint

EU-s forrásból felújítás

bc)

                 0 forint

Egyéb felhalmozási kiadások, ebből

bca)

                 0 forint

Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n belülre   

bbb)

                 0 forint

Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n belülre

bcc)

                 0 forint

Visszatérítendő támogatások, kölcsön törlesztése ÁH-n belülre

bcd)

                  0 forint

Egyéb felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülre

bce)

                  0 forint

Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n kívülre  

bcf)

                  0 forint

Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n kívülre

bd)

                  0 forint

Lakástámogatás

be)

                  0 forint

Egyéb felhalmozási célú támogatások ÁH-n kívülre

c)

    6 424 666 forint

Tartalék, ebből

ca)

    1 878 560 forint

általános tartalék, ebből

cb)

    4 545 906 forint

céltartalék

d)

    2 585 000 forint

Finanszírozási kiadások


(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete tartalmazza.


(4) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a rendelet 1.2., 1.3., 1.4. mellékletei tartalmazzák.


(5) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a rendelet 2.1. és a 2.2. mellékletei tartalmazzák.


(6) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.


(7) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb a 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év költségvetési maradványának igénybevételével történik.


2. A költségvetés részletezése és végrehajtásának szabályai


  1. §     (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a
               rendelet 3. melléklete tartalmazza.


(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

   

(3) Az Önkormányzat 2019. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a rendelet 5. melléklete tartalmazza.


(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a rendelet 6. melléklete tartalmazza.


(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a rendelet 7. melléklete tartalmazza.


(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a rendelet 8. melléklete tartalmazza.


(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, közös  hivatali megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a  rendelet 9.1., 9.1.1., 9.1.2., és 9.1.3. mellékletei tartalmazzák.


(8) Az Önkormányzat a kiadások között 1 878 560 forint általános tartalékot, valamint 4 545 906 forint céltartalékot állapít meg.


(9) Az önkormányzat 2019. évi költségvetésének

a) összevont mérlegét a rendelet 11. melléklete,

b) többéves kihatással járó döntéseket számszerűsítve évenkénti bontásban és összesítve célok szerint azzal, 

 hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg a testület a

 rendelet 12. melléklete,

c) az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást a rendelet 13. melléklete,

d) előirányzat felhasználási ütemtervét havi bontásban a rendelet 14. melléklete,

e) az önkormányzat általános működés és ágazati feladatok támogatásának alakulását jogcímenként a rendelet 15. melléklete,

 f) céljelleggel juttatott támogatásokról szóló kimutatását a rendelet 16. melléklete,

 g) 2019. évi költségvetési évet követő 3 év tervezett bevételeit és kiadásait a rendelet 17. melléklete tartalmazza.


 4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.


(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.


(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.


(4) Az Önkormányzatnál a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 11 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.


(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.


(6) Az Önkormányzat vezetője a rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – negyedévente a tárgynegyedévi állapotnak megfelelően a tárgynegyedévet követő hó 15-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.


(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.


(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a polgármester gyakorolja.


3. Az előirányzatok módosítása és a gazdálkodás szabályai


  1. §     (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzato közötti átcsoportosításról
               (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.


(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 10 000 000 forint összeghatárig a polgármesterre ruházza át.


(3) A (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni a képviselő-testületnek és a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2019. december 31-ig gyakorolható.


(4) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.


(5) A képviselő-testület a rendelet 5. § (2) bekezdése szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.


(6) Az Önkormányzat alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.


(7) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.


(8) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.


6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.


            (2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és

az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben rendelkezik.


           (3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz  
            kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás
            figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség
            a mindenkori intézményvezetőt terheli.

            (4) Az önkormányzati, közös hivatali, évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek
            naprakész nyilvántartást vezetni.


  1. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások, a támogatások, intézményfinanszírozások, folyósításának és elszámolásának rendje


7. §      (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a

költségvetési szerv részére engedélyezett létszám keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.


(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.


(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.


(4) Az Önkormányzat által céljuttatás címén tervezett előirányzat nem haladhatja meg az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 8 %-át.


8. §     (1) A társulásnak adandó támogatást az önkormányzat a finanszírozási terv szerinbiztosítja.


           (2) Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a támogatási szerződésben foglaltak alapján kerülnek
           kiutalásra.


           (3) A nettó 5 000 000 forintot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az      
          információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott
          szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét
          követő 60 napon belül.


          (4) A környezetvédelmi Alap bevételeit (talajterhelési díjból befolyt bevételek) a környezetterhelési díjról szóló 2003.
          évi LXXXIX. törvény 21/B § (2)-(3) bekezdése alapján kell felhasználni.


  1. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése, záró rendelkezések


9. §      (1) Az önkormányzat ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek

létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző felelős.


(2)   Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Ságvári Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában foglaltak szerint gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.


10. §    (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


            (2) Rendelkezéseit 2019. január 1-jétől kell alkalmazni.



                        Lenkey Tibor s.k.                                                 Koltai Bernadett s.k.  

                           polgármester                                                               aljegyző


Kihirdetési záradék:


A rendelet a Ságvári Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel 2019. február 28. napján kihirdetésre került. A kihirdetés időtartama 30 nap.


Ságvár, 2019. február 28.

                                                                                                Koltai Bernadett s.k.

                                                                                                      aljegyző