Som Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2019 (II.28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
Hatályos: 2019. 09. 27- 2019. 11. 27Som Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2019 (II.28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
2019-09-27-tól 2019-11-27-ig
Som Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi XXXIX. törvény 111. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- A rendelet hatálya, a költségvetés bevételei és kiadásai
- § A rendelet hatálya Som Község Önkormányzata Képviselő-testületére, annak bizottságaira és az önkormányzatra terjed ki.
2. § (1)[1] A Képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetését 285 924 886 forint
tárgyévi költségvetési bevétellel és 285 924 886 forint tárgyévi költségvetési kiadással, ezen belül
a) 58 930 896 forint költségvetési bevétellel,
b) 284 840 819 forint költségvetési kiadással, c) -225 909 923 forint költségvetési egyenleggel, ebből ca) 5 743 723 forint működési hiánnyal, cb) 220 166 500 forint felhalmozási hiánnyal, d) 226 993 990 forint finanszírozási bevétellel, e) 1 084 067 forint finanszírozási kiadással állapítja meg. (2)[2] A kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatok a következők:
jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg. |
(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete tartalmazza.
(4) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a rendelet 1.2., 1.3., 1.4. mellékletei tartalmazzák.
(5) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a rendelet 2.1. és a 2.2. mellékletei tartalmazzák.
(6) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
(7) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb a 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év költségvetési maradványának igénybevételével történik.
2. A költségvetés részletezése és végrehajtásának szabályai
- § (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a
rendelet 3. melléklete tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2019. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a rendelet 5. melléklete tartalmazza.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a rendelet 6. melléklete tartalmazza.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a rendelet 7. melléklete tartalmazza.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a rendelet 8. melléklete tartalmazza.
(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, közös hivatali megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a rendelet 9.1., 9.1.1., 9.1.2., és 9.1.3. mellékletei tartalmazzák.
(8) Az Önkormányzat a kiadások között 1 878 560 forint általános tartalékot, valamint 4 545 906 forint céltartalékot állapít meg.
(9) Az önkormányzat 2019. évi költségvetésének
a) összevont mérlegét a rendelet 11. melléklete,
b) többéves kihatással járó döntéseket számszerűsítve évenkénti bontásban és összesítve célok szerint azzal,
hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg a testület a
rendelet 12. melléklete,
c) az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást a rendelet 13. melléklete,
d) előirányzat felhasználási ütemtervét havi bontásban a rendelet 14. melléklete,
e) az önkormányzat általános működés és ágazati feladatok támogatásának alakulását jogcímenként a rendelet 15. melléklete,
f) céljelleggel juttatott támogatásokról szóló kimutatását a rendelet 16. melléklete,
g) 2019. évi költségvetési évet követő 3 év tervezett bevételeit és kiadásait a rendelet 17. melléklete tartalmazza.
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Az Önkormányzatnál a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 11 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(6) Az Önkormányzat vezetője a rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – negyedévente a tárgynegyedévi állapotnak megfelelően a tárgynegyedévet követő hó 15-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a polgármester gyakorolja.
3. Az előirányzatok módosítása és a gazdálkodás szabályai
- § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzato közötti átcsoportosításról
(2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 10 000 000 forint összeghatárig a polgármesterre ruházza át.
(3) A (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni a képviselő-testületnek és a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2019. december 31-ig gyakorolható.
(4) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(5) A képviselő-testület a rendelet 5. § (2) bekezdése szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(6) Az Önkormányzat alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(7) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(8) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és
az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz
kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás
figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség
a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) Az önkormányzati, közös hivatali, évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek
naprakész nyilvántartást vezetni.
- Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások, a támogatások, intézményfinanszírozások, folyósításának és elszámolásának rendje
7. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a
költségvetési szerv részére engedélyezett létszám keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
(4) Az Önkormányzat által céljuttatás címén tervezett előirányzat nem haladhatja meg az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 8 %-át.
8. § (1) A társulásnak adandó támogatást az önkormányzat a finanszírozási terv szerinbiztosítja.
(2) Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a támogatási szerződésben foglaltak alapján kerülnek
kiutalásra.
(3) A nettó 5 000 000 forintot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az
információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott
szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét
követő 60 napon belül.
(4) A környezetvédelmi Alap bevételeit (talajterhelési díjból befolyt bevételek) a környezetterhelési díjról szóló 2003.
évi LXXXIX. törvény 21/B § (2)-(3) bekezdése alapján kell felhasználni.
- A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése, záró rendelkezések
9. § (1) Az önkormányzat ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek
létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Ságvári Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában foglaltak szerint gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
10. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Rendelkezéseit 2019. január 1-jétől kell alkalmazni.
Lenkey Tibor s.k. Koltai Bernadett s.k.
polgármester aljegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet a Ságvári Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel 2019. február 28. napján kihirdetésre került. A kihirdetés időtartama 30 nap.
Ságvár, 2019. február 28.
Koltai Bernadett s.k.
aljegyző
Módosította a 19/2019. (IX. 26.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019.09.27-től.
Módosította a 19/2019. (IX. 26.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019.09.27-től.